Постанова
від 06.03.2024 по справі 914/1750/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" березня 2024 р. Справа №914/1750/23

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого суддіО.С. Скрипчук

суддівВ.М. Гриців

Н.М. Кравчук,

секретар судового засідання Лагутін В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Галичани б/н і дати (вх. № 01-05/3623/23 від 28.11.2023)

на рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 (повний текст рішення складено 06.11.2023, м. Львів, суддя З.П. Гоменюк)

у справі № 914/1750/23

за позовом: Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Галичани, м. Львів

про стягнення безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності без правовстановлюючих документів у розмірі 510 394,00 грн.

за участю представників:

від позивача: Гузюк Н.І.;

від відповідача: Батьков В.В.

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції

05.06.2023 року Львівська міська рада звернулась до Господарського суду Львівської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Галичани про стягнення безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності без правовстановлюючих документів у розмірі 510 394,00 грн.

Позивач в обґрунтування позову покликається на те, що земельна ділянка (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) площею 0,5659 га за адресою: м. Львів, вул. Б. Хмельницького, будинок 225-А належить територіальній громаді міста Львова та є комунальною власністю. Одночасно, згадана земельна ділянка не є об`єктом договору про передачу такої у власність або надання її у користування (оренду) юридичним або фізичним особам. Відповідач використовує згадану земельну ділянку для обслуговування виробничо-складських будівель за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості, що є порушенням земельного законодавства України та призводить до втрат територіальної громади міста Львова від несплати орендної плати за землю. Зазначені обставини зафіксовано в акті обстеження земельної ділянки №74 від 13.08.2021 року за адресою вул. Б.Хмельницького, 225-а. Позивач зазначає, що відповідач упродовж 2020-2023 років використовував земельну ділянку без правових підстав, орендну плату не сплачував, хоча земельна ділянка використовується для розміщення майна. Згідно інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2023 №НВ-4600121182023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) становить 10 477 129,19 грн. Відповідно до розрахунку наданого Управлінням земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) на вул. Б.Хмельницького,225-а у м. Львові відповідачем без документів, які підтверджують право користування за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 рік становить 775 742,38 грн. Листом Головного управління ДПС у Львівській області від 17.02.2023 за №2925/13-01-04-07, відповідачу нарахована орендна плата за землю у розмірі 265 348,38 грн., яка була у подальшому сплачена ТзОВ «Галичани». З огляду на наведене, позивач просить стягнути з відповідача 510 394,00 грн. недоотриманих коштів з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 року у справі №914/1750/23 (суддя З.П. Гоменюк) позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Галичани» на користь Львівської міської ради суму безпідставно збережених коштів у зв`язку із користуванням земельною ділянкою у розмірі 510 394,00 грн. та 7 655,91 грн. судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки, кадастровий номер 4610137500:04:006:0021за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а. Відповідач використовував земельну ділянку для обслуговування об`єктів нерухомого майна без наявності правовстановлюючих документів на землекористування. Позивачем на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, надано витяг №НВ-4600121182023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 07.02.2023, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610137500:04:006:0021 площею 0,5659 га за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а становить 10 477 129,19 грн. Внаслідок використання земельної ділянки без документів, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) на вул. Б.Хмельницького,225-а за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року становить 775 742,38 грн. Відповідачем сплачену орендну плату у розмірі 265 348,38 грн. за спірну земельну ділянку. Відтак, суд дійшов висновку, що загальна сума безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року становить 510 394,00 грн.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

ТзОВ «Галичани» подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 року у справі №914/1750/23, в якій просить скасувати зазначене судове рішення та ухвалити нове рішення, яким в позові відмовити. Скаржник вважає рішення суду першої інстанції незаконним та необґрунтованим. Зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Розмір заявлених позовних вимог ґрунтується на підставі даних про нормативну грошову оцінку індивідуально визначеної земельної ділянки та з урахуванням коефіцієнта індексації в різні періоди. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку, як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-гпошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період. Однак, позивач надав лише Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 2023 рік. Водночас, не надав доказів про розмір нормативно-грошової оцінки за минулі роки. Відтак, позивач здійснив розрахунок суми безпідставно збережених коштів лише на підставі нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, не надавши належних та допустимих доказів нормативно-грошової оцінки за попередні періоди.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Львівська міська рада у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу безпідставною та необґрунтованою. Звертає увагу суду на те, що відповідач не заперечує факт користування земельною ділянкою за кадастровим номером 4610137500:04:006:0021 площею 0,5659 га на вулиці Б.Хмельницького, 225-А у м. Львові. У даній справі міститься розрахунок суми розміру недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання відповідачем спірної земельної ділянки комунальної власності за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року без документів, здійснений саме на підставі витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованим в державному земельному кадастрі від 07.02.2023 №НВ 4600121182023. Зазначає, що чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. Водночас, витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає щоб застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком. При цьому, позивач зауважує, що відповідачем не надано інших доказів, які б спростовували розмір нормативної грошової оцінки за 2020-2023 року. Також звертає увагу на те, що відповідно до листа Головного управління ДПС у Львівській області №2925/13-01-04-07 від 17.02.2023, за період 01.02.2020 року по 31.01.2023 ТзОВ «Галичани» нараховано та сплачено орендної плати за землю з юридичних осіб за користування земельною ділянкою за адресою: м. Львів, вул. Б. Хмельницького 225а (кадастровий номер: 4610137500:04:006:0021) в сумі 265 348,38 грн. Отже, часткова сплата відповідачем боргу, свідчить про його визнання ТзОВ «Галичани». Просить рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 у справі № 914/1750/23 залишити без змін, апеляційну скаргу ТзОВ «Галичани» - без задоволення.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 14.12.2023 року (головуючий-суддя О.С. Скрипчук судді: В.М. Гриців, О.І. Матущак) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТзОВ "Галичани" на рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 року у справі №914/1755/23 та призначено розгляд справи на 24.01.2024 року о 12 год. 40 хв.

У зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території України розгляд справи № 914/1750/23 , призначеної на 24.01.2024 року о 12 год. 40 хв., не відбувся.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 24.01.2024 року призначено розгляд справи № 914/1750/23 на 06.03.2024 року о 12 год. 20 хв.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді О.І. Матущака склад судової колегії Західного апеляційного господарського суду змінився, що підтверджується протоколом авторозподілу судової справи між суддями від 05.03.2024 року.

Скаржник в судовому засіданні підтримав доводи наведені у апеляційній скарзі.

Представник позивача просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.

Обставини справи

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0000169882023 від 02.02.2023, земельна ділянка (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) 0,5659 га за адресою: місто Львів, вулиця Б.Хмельницького, 225-а, належить територіальній громаді м. Львова, є комунальною власністю та не є об`єктом договору про передачу її у власність або надання у користування (оренду) фізичним чи юридичним особам. Дата державної реєстрації земельної ділянки 30.12.2009.

Ухвалою Львівської міської ради №2551 від 19.03.2009 «Про користування ТзОВ «Галичани» земельною ділянкою на вул. Б.Хмельницького, 225-а» передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Галичани» в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,5659 га на вул. Б.Хмельницького, 225-а для обслуговування виробничо-складських будівель за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання землі промисловості.

Пунктом 3 даної ухвали Товариству з обмеженою відповідальністю «Галичани» встановлено у місячний термін укласти з Львівською міською радою: договір оренди землі та провесні його державну реєстрацію. Угоду про відшкодування недоотриманих коштів за користування земельною ділянкою.

На підставі підпункту 4 ухвали ЛМР №2551 від 19.03.2009, землекористувачеві забезпечити цілодобовий доступ до існуючих на території ділянки інженерних мереж для їх ремонту та обслуговування, дотримуватися правил використання земель в охоронній зоні згідно з вимогами інженерних служб міста і не чинити перешкод при будівництві нових. Департаменту містобудування необхідно внести відповідні зміни у земельно-кадастрові дані (п. 5 ухвали).

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №320755896 від 20.01.2023 року у власності ТзОВ «Галичани» за адресою: м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 225-а зареєстровано право власності на нерухоме майно: - на будівлю, літ. І-1(реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 686552746101) загальною площею 784,9 кв. м, на підставі свідоцтва про право власності на будівлю від 23.01.2006. Дата внесення інформації про право власності - 21.07.2015; - на нежитлове приміщення, літ. Х (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 686505046101) загальною площею 416,1 кв. м, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 05.10.2005. Дата внесення інформації про право власності - 21.07.2015.

13.08.2021 року Відділом самоврядного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування ЛМР проведено обстеження земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 225-а.

В ході обстеження встановлено, що ТзОВ «Галичани» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500 04 006 0021) для обслуговування будівлі на вул. Б Хмельницького, 225-а у м. Львові за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про надання її в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.

За результатами обстеження складено акт обстеження земельних ділянок на вул. Б.Хмельницького, 225-а та суміжних з ними земельних ділянок у м. Львові №74 від 13.08.2021 року та лист-вимогу №24-вих-118438 від 13.12.2021, які скеровувались на адресу ТзОВ «Галичани», рекомендованим поштовим відправленням з індивідуальним кодовим ідентифікатором №7900603154661, що підтверджується списком №5444 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих від 15.12.2021 року.

До акта обстеження №74 від 13.08.2021 додано план-схему земельних ділянок за адресою: м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 225-а та суміжних з ними земельних ділянок. В акті зафіксовано перелік осіб, які брали участь в обстеженні, площу земельної ділянки, якою фактично користується відповідач.

Згідно інформації з Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2023 №НВ-4600121182023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) становить 10 477 129,19 грн.

Відповідно до ухвали Львівської міської ради №1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові.

Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018 року. Пунктом 7.3 Розділу 7 вказаного Порядку визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).

Згідно п. 7.5.1 Розділу 7 Порядку, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку.

Відповідно до розрахунку наданого Управлінням земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) на вул. Б.Хмельницького, 225-а у місті Львові відповідачем без документів, які підтверджують право користування за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 рік становить 775 742,38 грн.

Відповідно до листа Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 17.02.2023 за вих. №2925/13-01-04-07, ТзОВ «Галичани» нараховано та сплачено орендної плати за землю з юридичних осіб за користування земельною ділянкою за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а у розмірі 265 348,38 грн. за земельну ділянку площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року.

Враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Галичани» у період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, що мали бути оплачені за користування нею, позивач просить стягнути з відповідача в судовому порядку безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 510 394,00 грн. за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Частиною 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органами місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Згідно зі ст. ст. 26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного природоохоронного законодавства, використання і охороною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 ЗК України).

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що у ТзОВ «Галичани» за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а зареєстроване право власності на об`єкти нерухомого майна: на будівлю, літ. І-1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 686552746101) загальною площею 784,9 кв. м, на підставі свідоцтва про право власності на будівлю від 23.01.2006. Дата внесення інформації про право власності - 21.07.2015; на нежитлове приміщення, літ. X (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 686505046101) загальною площею 416,1 кв. м., на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 05.10.2005. Дата внесення інформації про право власності-21.07.2015, про що свідчить довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №320755896 від 20.01.2023.

Судом встановлено, що Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування Львівської міської ради 13.08.2021 року було проведено обстеження земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а та встановлено, що ТзОВ «Галичани» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5659 га (кадастровий номер: 4610137500:04:006:0021) за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а для обслуговування виробничо-складських будівель за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості, що є порушенням земельного законодавства України та призводить до втрат територіальної громади міста Львова від несплати орендної плати за землю. За результатами обстеження, складено акт обстеження земельної ділянки від 13.08.2021 року №74 та лист-вимогу №24-вих-118438 від 13.12.2021 року.

Факт надсилання вказаної вимоги відповідачу підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованим поштовим відправленням №7900603154661 від 15.12.2021 та списком №5444 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих від 15.12.2021 року.

Проте, відповідач залишив вимогу Управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування Львівської міської ради без відповіді та реагування.

Отже, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки, кадастровий номер 4610137500:04:006:0021 за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а. При цьому, колегія суддів зауважує, що відповідач не заперечує факту користування спірною земельною ділянкою.

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Водночас, матеріали справи не містять доказів, які б підтверджували факт укладення між позивачем та відповідачем правочинів, що надають відповідачу право на користування спірною земельною ділянкою, на якій розташоване належне йому нерухоме майно.

Таким чином, відповідач використовує земельну ділянку для обслуговування об`єктів нерухомого майна без наявності правовстановлюючих документів на землекористування.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

За змістом положень глав 82, 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондиційних приріст майна у набувача без достатніх правових підстав.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження відбулось за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Для кондиційних зобов`язань наявність вини набувача (зберігача) майна не є необхідною обставиною. Визначальним є наявність факту неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності. Набувач має обов`язок повернути майно, яке він безпідставно набув (зберігав), або його вартість.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач впродовж 2020-2023 років використовував спірну земельну ділянку без правових підстав, орендну плату не сплачував.

З врахуванням наведеного, відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки площею 0,5659 га (кадастровий номер: 4610137500:04:006:0021) за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернтуи ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Щодо розміру недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без належної правової підстави, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №НВ-4600121182023 від 07.02.2023 та Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0000169882023 від 02.02.2023, спірній земельній ділянці площею 0,5659 га присвоєно кадастровий номер 4610137500:04:006:0021, дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності Львівської міської ради з 30.12.2009 (дата державної реєстрації речового права).

Отже, земельна ділянка площею 0,5659 га, кадастровий номер 4610137500:04:006:0021, є сформована як об`єкт цивільних прав.

Судом встановлено, що позовні вимоги враховують період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року.

Як зазначалось вище, відповідно до ухвали Львівської міської ради №1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові.

Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018 року. Пунктом 7.3 Розділу 7 вказаного Порядку визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).

Згідно п. 7.5.1 Розділу 7 Порядку, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку.

Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України «Про оцінку земель», пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі №910/8770/19.

Статтею 12 Закону України «Про оцінку земель» регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України «Про оцінку земель»).

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Позивачем на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, надано витяг №НВ-4600121182023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 07.02.2023, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610137500:04:006:0021 площею 0,5659 га за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а становить 10 477 129,19 грн.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості з Державного земельного кадастру є офіційними. Офіційність відомостей Державного земельного кадастру означає, що вони мають найвищий державний статус під час визначення атрибутів та характеристик об`єктів, які підлягають земельно-кадастровому обліку, порівняно із будь-якими іншими документами, відомостями, даними, інформаційними довідками тощо, які можуть використовуватися у правозастосовній практиці.

При цьому, колегія суддів зауважує, що що чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі.

Водночас, витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (Наведену правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 29.05.2020 справа № 922/2843/19).

З огляду на наведене, колегія суддів критично оцінює твердження скаржника, що позивач здійснив розрахунок суми безпідставно збережених коштів лише на підставі нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, не надавши належних та допустимих доказів нормативно-грошової оцінки за попередні періоди.

Відповідно до розрахунку позивача недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю, внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого Управлінням земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) на вул. Б.Хмельницького,225-а за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року становить 775 742,38 грн.

Водночас, згідно листа Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 17.02.2023 №2925/13-01-04-07 відповідачу ТзОВ «Галичани» нараховано та сплачено орендну плату у розмірі 265 348,38 за земельну ділянку площею 0,5659 га (кадастровий номер 4610137500:04:006:0021) за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року.

Отже, загальна сума безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності за період з 01.02.2020 року по 31.01.2023 року становить 510 394,00 грн.

З огляду на наведені норми права та фактичні обставини даної справи, колегія суддів констатує наявність правових підстав для задоволення заявлених Львівською міською радою позовних вимог про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 4610137500:04:006:0021 площею 0,5659 га за адресою: м. Львів, вул. Б.Хмельницького, 225-а в сумі 510 394,00 грн.

Підсумовуючи все вищевказане, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 року у справі №914/1750/23.

Відповідно до ч.1, 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.

Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ :

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Галичани б/н і дати (вх. № 01-05/3623/23 від 28.11.2023) залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2023 у справі №914/1750/23 залишити без змін.

3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на апелянта.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Повний текст постанови виготовлено 18.03.2024.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддяО.С. Скрипчук

Суддя В.М. Гриців

СуддяН.М. Кравчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117749007
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1750/23

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Постанова від 06.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 30.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 25.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 04.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні