ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
06.03.2024 м. Харків Справа №905/236/23
Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,
при секретарі судового засідання Зайцевій А.А.,
розглянувши у судовому засіданні справу №905/236/23
за позовом Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» (85302, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Шосейна, 32)
до відповідача Приватного підприємства «Солов`їний гай» (84463, Донецька обл., Лиманський р-н, с. Закітне, вул. Неклеси, 6)
про стягнення 869 455,25 грн,
за участю представників:
від позивача: Єжова А.О., адвокат
від відповідача: не з`явився
Суть спору: Акціонерне товариство «ДТЕК Донецькі електромережі» (далі - АТ «ДТЕК Донецькі електромережі», позивач) звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Приватного підприємства «Солов`їний гай» (далі - ПП «Солов`їний гай», відповідач) про стягнення вартості необлікованої електричної енергії в розмірі 634 614,61 грн, 3% річних за період з 01.07.2021 до 28.02.2023 у розмірі 31 713,34 грн, інфляційних втрат за період з липня 2021 року по січень 2023 року в розмірі 203 127,30 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем п.8.4.2(6) Правил роздрібного ринку електричної електроенергії (далі - ПРРЕЕ) щодо самовільного підключення до електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку, про що складено акт про порушення від 07.04.2021 №011374.
11.05.2021 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії Краматорського РЕМ прийнято рішення, оформлене протоколом №517, що акт складений у відповідності до вимог п.8.2.4, п.8.2.5, п.8.2.6 ПРРЕЕ, здійснено нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за період з 07.10.2020 до 07.04.2021 у розмірі 634 614,61 грн.
У зв`язку з несвоєчасною оплатою відповідачем виставленого рахунку позивачем на підставі ст.625 Цивільного кодексу України нараховані 3% річних за період з 01.07.2021 до 28.02.2023 у розмірі 31 713,34 грн, інфляційні втрати за період з липня 2021 року по січень 2023 року в розмірі 203 127,30 грн.
22.05.2023 господарським судом постановлено ухвалу, якою прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; розгляд справи призначено у підготовчому засіданні на 15.06.2023.
15.06.2023 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою відкладено підготовче засідання на 12.07.2023.
12.07.2023 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою продовжено підготовчого провадження на 30 днів (до 21.08.2023) та відкладено підготовче засідання на 09.08.2023.
12.07.2023 на адресу електронної пошти суду від позивача надійшли письмові пояснення, підписані кваліфікованим електронним підписом, у яких він додатково обґрунтував заявлені позовні вимоги.
08.08.2023 на адресу електронної пошти суду від позивача надійшли додаткові письмові пояснення, підписані кваліфікованим електронним підписом, у яких він зазначив, що 12.07.2017 на об`єкті споживача відбулася заміна лічильника та знято старий прилад обліку НІК 2301АК1 №0200157 і встановлено новий НІК 2303АК1 №0258009, що підтверджується скріншотом з бази даних «СПРУТ Пром» Краматорського РЕМ, у яку внесені відомості щодо наряду на зміну приладу обліку від 12.07.2017 №094293.
Після встановлення лічильника НІК 2303АК1 №0258009 було проведено технічну перевірку, що підтверджується актом розрахункових засобів обліку від 17.08.2017 №393910.
Отже на момент складання акту про порушення від 07.04.2021 на об`єкті споживача був встановлений прилад обліку НІК 2303АК1 №0258009, який і було зазначено в акті про порушення.
Указав, що відповідач протягом 2019-2021 років споживав електричну енергію, отримував послуги з розподілу електричної енергії, а отже вважається таким, що приєднався до публічного договору про розподіл електричної енергії.
09.08.2023 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою відкладено підготовче засідання на 05.09.2023.
05.09.2023 на адресу електронної пошти суду від позивача надійшли додаткові письмові пояснення, підписані кваліфікованим електронним підписом, у яких він з посиланням на п.2.1.6 ПРРЕЕ зазначив, що відповідач споживає електричну енергію, але сплачує за неї через постачальника. Плата за розподіл електричної енергії включена в тариф постачальника, а постачальник в свою чергу оплачує частку за розподіл усіх споживачів на розрахунковий рахунок оператора системи розподілу.
05.09.2023 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою відкладено підготовче засідання на 26.09.2023.
26.09.2023 підготовче засідання не відбулось у зв`язку із перебуванням судді Ніколаєвої Л.В. у відпустці та у подальшому призначене на 22.12.2023.
14.12.2023 через систему «Електронний суд» від позивача надійшли додаткові пояснення, у яких він зазначив, що оскільки представник відповідача ОСОБА_5 відмовився від присутності під час перевірки, порушення було продемонстровано свідкам ОСОБА_1 , яка на час складання акту займала посаду завідувача сектору зв`язку та енергетики відділу транспорту, зв`язку та енергетики Краматорської міської ради, та ОСОБА_2 , яка працювала продавцем на ринку у сусідньому кіоску, і надала дозвіл зробити копію її паспорту.
22.12.2023 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.01.2024.
17.01.2024 господарським судом постановлено протокольну ухвалу, якою в судовому засіданні оголошено перерву до 07.02.2024.
07.02.2024 судове засідання не відбулось у зв`язку оголошенням повітряної тривоги у м. Харків та у подальшому призначене на 06.03.2024.
Представник позивача у судовому засіданні 06.03.2024 позов підтримав, просив суд його задовольнити.
Відповідач відзив на позов не подав, у підготовчі засідання, як і у судові, не з`явився.
При цьому про дату, час та місце розгляду справи відповідач повідомлявся належним чином шляхом надіслання судових ухвал на юридичну адресу: 84463, Донецька обл., Лиманський р-н, с. Закітне, вул. Неклеси, 6.
Поштові відправлення, в яких на адресу відповідача надсилалась кореспонденція у справі, повертались до суду одразу з двома відмітками «адресат відсутній за вказаною адресою» та «за закінченням терміну зберігання».
З цього приводу суд зауважує наступне.
Відповідно до п.83, абз.5 ст.99 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270 (з наступними змінами) рекомендовані поштові відправлення з позначкою «Судова повістка», адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання поштових відправлень, під розпис. У разі відсутності адресата (одержувача) за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об`єкта поштового зв`язку робить позначку «адресат відсутній за зазначеною адресою», яка засвідчується його підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв`язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до суду. У разі відмови адресата (одержувача) (представника юридичної особи, уповноваженого на одержання пошти) від одержання рекомендованого листа з позначкою «Судова повістка» працівник об`єкта поштового зв`язку робить на ньому позначку «Адресат відмовився» у спосіб та відповідно до порядку, встановленого оператором поштового зв`язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.
Із сукупності наведених приписів випливає, що орган поштового зв`язку був зобов`язаний, з огляду на правильне і повне зазначення судом адреси відповідача, повернути поштове відправлення з однією відміткою «про відсутність адресата за зазначеною адресою» або «адресат відмовився», чого у порушення вищенаведених приписів правил зроблено не було.
Згідно з п.4 ч.6 ст.242 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
Відповідно до ч.ч.3 та 7 ст.120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Отже, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, чи яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.
За оцінкою суду, неналежне виконання органом поштового зв`язку свого обов`язку щодо повернення на адресу суду вказаного поштового відправлення з двома відмітками, не змінює того факту, що судові ухвали направлені відповідачу за належною адресою, яка значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Доказів зміни адреси відповідачем не надано.
Одночасно, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи господарським судом розміщувались оголошення на сайті судової влади, що підтверджується відповідними роздруківками.
Крім того, суд намагався передати відповідачу телефонограму за номером телефону, який зазначений в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте встановити зв`язок з ним не вдалося.
Також суд направляв електронні примірники судових ухвал на адресу електронної пошти відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1, проте вони повернуті з повідомленнями про помилку (не доставлені).
Приймаючи до уваги те, що господарським судом вжито всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача про дату, час і місце розгляду судової справи та забезпечення реалізації ним своїх прав на судовий захист, в тому числі шляхом надання відповідних заяв по суті справи, з огляду на тривалість розгляду справи, спір вирішено за наявними матеріалами справи відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України та за відсутністю відповідача.
На підставі ст. 240 ГПК України 06.03.2024 господарським судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши представника позивача, господарський суд встановив наступне.
07.04.2021 представниками АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» під час проведення технічної перевірки на об`єкті відповідача за адресою: вул. Комерційна (Островського), буд. 4, м. Краматорськ, на загальнодоступній території було виявлене порушення п.2.3.1, п.2.3.2, п.2.3.3, п.2.3.4, п.5.5.5 ПРРЕЕ, що відповідає порушенню п.8.4.2 (6) ПРРЕЕ - самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку, про що складено відповідний акт про порушення №011374.
11.05.2021 проведене засідання з розгляду актів про порушення Краматорського РЕМ, за результатами якого комісія прийняла рішення про нарахування вартості та об`єму необлікованої електричної енергії, згідно п.8.4 ПРРЕЕ, а саме порушення згідно п.8.4.2 (6), термін нарахування згідно п.8.4.8 (4). Період нарахування з 07.10.2020 до 07.04.2021 (дати відключення, про що зроблено запис в акті) та складання акту технічної перевірки від 07.04.2021 №129479.
Також зроблено розрахунок обсягу недоврахованої електричної енергії, який склав 163 053 кВт/год, вартість склала 634 614,61 грн.
11.05.2021 екземпляр протоколу, розрахунок та рахунок направлені на юридичну адресу відповідача, а 18.05.2021 - додатково на адресу директора (засновника) підприємства та отримані останнім 01.06.2021.
Споживач рахунок у строк, передбачений п.8.2.7 ПРРЕЕ, не оплатив, що стало підставою для звернення позивача з цим позовом до суду.
Розв`язуючи спір, суд бере до уваги, що у період з 22.04.2003 до 31.12.2018 сторони керувались наступним.
У листі від 15.01.2003 №03-1-5 Відкритим акціонерним товариством «Донецькобленерго», яке у подальшому перейменовано на АТ «ДТЕК Донецькі електромережі», визначило ПП «Солов`їний гай» для електропостачання ринка «М`ясо-Молоко» по вул. Островського, буд. 4, технічні умови на електропостачання.
22.04.2003 між ВАТ «Донецькобленерго» як постачальником електричної енергії та ПП «Солов`їний гай» як споживачем укладено договір про постачання електричної енергії №743, за умовами якого постачальник електричної енергії постачає електричну енергію споживачу, а споживач оплачує постачальнику електричної енергії її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до договору, що є його невід`ємними частинами (розд. 1 договору).
Відповідно до п.2.1.2 договору постачальник електричної енергії зобов`язується постачати споживачу електроенергію як різновид товару в межах 81 кВт приєднаної потужності і в обсягах, визначених відповідно до розділу 5 та з урахуванням умов розділу 6 цього договору (додаток №13 «Обсяги постачання електричної енергії споживачу та субспоживачу»), згідно з категорією струмоприймачів споживача відповідно до ПУЕ та гарантованого рівня надійності електропостачання схем електропостачання, визначених додатком №4 «Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін» із дотриманням граничних показників якості електричної енергії, визначених державними стандартами.
Споживач зобов`язується: дотримуватися режиму споживання електричної енергії згідно з умовами розділу 5 цього договору (п.2.2.2 договору); забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників постачальника електричної енергії за пред`явленням службового посвідчення до засобів (систем) обліку електроенергії, вимірювання потужності та контролю показників якості електроенергії (п.2.2.5 договору).
У п.7.1 договору сторони передбачили, що облік електроенергії, спожитої споживачем та (або) субспоживачами, приєднаними до електричних мереж споживача здійснюється згідно з вимогами ПУЕ та ПКЕЕ. У разі порушення споживачем вимог нормативно-технічних документів щодо встановлення та експлуатації засобів обліку, їх покази не використовуються при розрахунках за спожиту електроенергію, а обсяги спожитої електроенергії визначаються постачальником електричної енергії розрахунковим шляхом згідно з вимогами додатка №5 «Порядок розрахунків за електроенергію».
Відповідно до п.7.3 договору якщо середньомісячне споживання електроенергії споживачем за будь-якою точкою обліку протягом 2 послідовних місяців нижче визначеного п.1.5.17 ПУЕ споживач протягом 10 днів наступного розрахункового місяця звертається до постачальника електричної енергії щодо приведення обліку у відповідність до вимог ПУЕ.
15.07.2008 між сторонами укладена додаткова угода №10, якою зокрема додаток №5 «Порядок розрахунків» до договору викладений новій редакції.
Так, відповідно до п.2.2 додатку періодично уповноваженим представником електропередавальної організації проводиться контрольний огляд засобів обліку (не менше одного разу в шість місяців) та технічна перевірка (не менш одного разу в три роки). Показання розрахункових лічильників, що зафіксовані в акті контрольного огляду (додаток до договору №19), або в акті технічної перевірки (додаток до договору №20), враховуються в розрахунках за спожиту електроенергію.
Згідно з п.2.3 додатку у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень Правил користування електричної енергією або умов договору про постачання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформлюється двосторонній акт про порушення споживачем ПКЕЕ. Згідно акту про порушення споживачем ПКЕЕ здійснюється перерахунок. За день відновлення обліку приймається день складення спільного акту про відновлення роботи засобів обліку після завершення ремонтних та налагоджувальних робіт схеми обліку (додаток №21 «Акт про відновлення роботи засобів обліку»).
У подальшому, 11.06.2017 набув чинності Закон України «Про ринок електричної енергії», преамбулою якого передбачено, що цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах.
Частинами 1-4 ст.72 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що роздрібний ринок функціонує для задоволення потреб споживачів у електричній енергії та пов`язаних з цим послуг. Учасниками роздрібного ринку електричної енергії є споживачі, електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачам. Постачання електричної енергії споживачу здійснюється електропостачальником за відповідним договором постачання електричної енергії споживачу, укладеним відповідно до правил роздрібного ринку. Оператор системи передачі та оператори систем розподілу забезпечують приєднання електроустановок споживачів до електричних мереж у порядку, встановленому статтею 21 цього Закону. Передачу та розподіл електричної енергії, що постачається споживачам, здійснюють оператор системи передачі та оператори систем розподілу відповідно до договорів, що укладаються із споживачем та/або постачальником електричної енергії відповідно до кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу та правил роздрібного ринку. Облік спожитої споживачем електричної енергії здійснюється постачальником послуг комерційного обліку. Відносини між учасниками роздрібного ринку регулюються правилами роздрібного ринку та договорами між його учасниками. Правила роздрібного ринку оприлюднюються на офіційних веб-сайтах Регулятора та електропостачальників.
14.03.2018 постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та надання комунальних послуг (далі - НКРЕКП) №312 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ).
Пунктом 6 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 передбачено, що до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства. Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо. До укладення договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії відповідно до Правил відносини між ОСР/ОСП та споживачем щодо розрахунків за перетікання реактивної електричної енергії регулюються договорами про постачання електричної енергії та договорами про технічне забезпечення електропостачання споживача між основним споживачем та субспоживачем. В іншій частині договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії припиняють свою дію.
З огляду на набуття чинності Законом України «Про ринок електричної енергії», зміну складу учасників ринку електричної енергії, АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» була отримана ліцензія на здійснення діяльності з розподілу електричної енергії, на підставі якої позивач з 01.01.2019 розпочав діяльність як оператор системи розподілу.
Пунктом 1.1.1 ПРРЕЕ (у редакції станом на 01.01.2019) передбачено, що ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Відповідно до п.1.2.1 ПРРЕЕ (у редакції станом на 01.01.2019) на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Пунктом 2.1.1 ПРРЕЕ (у редакції станом на 01.01.2019) встановлено, що результатом розподілу (передачі) електричної енергії на роздрібному ринку є забезпечення можливості отримання відповідним суб`єктом роздрібного ринку електричної енергії необхідного обсягу електричної енергії та рівня електричної потужності із забезпеченням параметрів якості електропостачання, які відповідають установленим стандартам, та категорії надійності електрозабезпечення відповідно до договору в точках приєднання електроустановок учасників роздрібного ринку. Відповідно до договорів про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що укладаються зі споживачем та електропостачальником відповідно до цих Правил, оператор системи передачі згідно з Кодексом системи передачі та оператори систем розподілу згідно з Кодексом систем розподілу здійснюють, відповідно, передачу та розподіл електричної енергії на роздрібному ринку в точку розподілу до електроустановки споживача на території діяльності відповідного оператора системи.
Абзацом 1 п.2.1.4 ПРРЕЕ (у редакції станом на 01.01.2019) передбачено, що договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.
Відповідно до абз.2 п.2.1.6 ПРРЕЕ (у редакції станом на 01.01.2019) фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Суд констатує, що ПП «Солов`їний гай» протягом 2019-2021 років споживало електричну енергію, отримувало відповідні рахунки та оплачувало їх, що підтверджується зокрема скріншотом з бази даних «СПРУТ Пром», договором доручення від 10.09.2019, укладеним між АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» та ТОВ «Високовольтні мережі».
Отже, відповідач вважається таким, що приєднався до умов публічного договору з АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» про розподіл електричної енергії.
Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України (далі - ГК України) суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Частиною 1 ст.173 ГК України передбачено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно зі ст.11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір та інші правочини.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (ч.1 ст.638 ЦК України).
Відповідно до ч.1 ст.639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ч.1 ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що між АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» як оператором системи та ПП «Солов`їний гай» як споживачем виникли договірні відносини з розподілу електричної енергії.
Також суд бере до уваги, що 12.07.2017 на об`єкті споживача за адресою: вул. Островського, буд. 4 відбулася заміна лічильника, а саме знято старий прилад обліку НІК 2301АК1 №0200157 та встановлено новий прилад обліку НІК 2303АК1 №0258009, що підтверджується скріншотом з бази даних «СПРУТ Пром» Краматорського РЕМ.
17.08.2017 представником ПАТ «ДТЕК Донецькобленерго» була проведена технічна перевірка установленого лічильника НІК 2303АК1 №0258009, про що складено відповідний акт від 17.08.2017 №393910.
Пунктами 2.3.1 - 2.3.4 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021) встановлено, що на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку. Для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки. Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами. Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень. Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Пунктом 5.1.1 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021), передбачено, що оператор системи має право, зокрема на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; перевіряти схеми приєднання струмоприймачів споживача, які беруть участь у регулюванні навантаження в електромережі, а також перевіряти працездатність установлених у споживача пристроїв протиаварійної автоматики та інших пристроїв, що забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі; контролювати додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.
Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021), передбачено, що споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору.
Частинами 1, 2 ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії» (у редакції, чинній станом на 07.04.2021) передбачено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Згідно з п.8.2.5 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021) у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Згідно з п.1.1.2 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021) акт про порушення - це документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії; необлікована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно; самовільне підключення - це несанкціоноване (непогоджене) оператором системи підключення (у тому числі після відключення) електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі, що є підставою для оформлення акта про порушення та визначення обсягу необлікованої електричної енергії внаслідок такого підключення.
07.04.2021 представниками АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» під час проведення технічної перевірки на об`єкті відповідача за адресою: вул. Комерційна (Островського), буд. 4, м. Краматорськ, на загальнодоступній території було виявлене порушення п.2.3.1, п.2.3.2, п.2.3.3, п.2.3.4, п.5.5.5 ПРЕЕ, що відповідає порушенню п.8.4.2 (6) ПРРЕЕ - самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку, про що складено відповідний акт про порушення №011374.
Суд зауважує, що представників оператора системи на територію споживача допустив ОСОБА_5, про що зазначено у акті, який від присутності під час проведення перевірки відмовився, та, відповідно, акт про порушення не підписав.
Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ч.1 ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Частиною 1 ст.77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Оцінюючи складений позивачем акт про порушення від 07.04.2021 №011374, суд ураховує наступне.
В акті зазначено, що самовільне підключення виконано дротом мідь від головного автоматичного вимикача з РП-0,4 Кв ТП-71 до розподільчого щита відкрито, виявити яке при контрольному огляді можливість існувала. При включенні навантаження імпульси відсутні, електрична енергія споживається, лічильником не враховується.
Також в акті наведена схема підключення електроживлення споживача, у якій відображено місце самовільного підключення.
До акту про порушення додані фотофіксація, відеофіксація та мішок з дротом, який вилучений та запакований.
Як зазначив позивач, оскільки споживач (його представник, який допустив представників оператора системи на об`єкт), відмовився від присутності під час перевірки, порушення продемонстровано свідкам ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , якими підписано акт про порушення.
Під час розгляду справи позивачем подані письмові пояснення відносно того, що ОСОБА_2 на час складання акту про порушення працювала продавцем (реалізатором) на ринку у сусідньому кіоску, а ОСОБА_3 займала посаду завідувача сектору зв`язку та енергетики відділу транспорту, зв`язку та енергетики Краматорської міської ради.
До матеріалів справи АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» надані копії паспорту та реєстраційної картки платника податків ОСОБА_2 , а також роздруківку з сайту Краматорської міської ради на підтвердження того, що ОСОБА_3 займала посаду завідувача сектору зв`язку та енергетики відділу транспорту, зв`язку та енергетики Краматорської міської ради.
Доказів на спростування вказаних обставин відповідачем суду не надано.
Одночасно, суд зауважує, що акт про порушення підписали дев`ять представників оператора системи.
Крім того, позивачем надано файли відеозйомки, яка проводилась під час проведення перевірки та на якій зафіксовано виявлене порушення відповідача, що продемонстровано ОСОБА_3 та ОСОБА_2 . Судом під час розгляду справи по суті були завантажені та досліджені відповідні файли відеозйомки.
Підсумовуючи викладене, з огляду на встановлені судом обставини та надані позивачем докази, суд вважає, що акт про порушення від 07.04.2021 №011374 складений у відповідності до положень ПРРЕЕ та вважається дійсним.
Суд констатує, що указані докази переконливо свідчать про те, що відповідачем допущено порушення ПРРЕЕ у вигляді самовільного підключення електроустановок струмоприймачів або електропроводки до електромережі оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку, що зафіксовано в акті про порушення від 07.04.2021 №011374.
Відповідачем доказів на спростування вказаних обставин суду не надано.
Також у цей день представниками оператора системи складено акт №129479 встановлення/заміни/технічної перевірки/контрольного огляду/збереження пломб вузла обліку (засобу вимірювальної техніки), у якому вказано, що лічильник типу НІК 2303 АК1 №0258009, 2014 року випуску та встановлені пломби не пошкоджені.
Крім того, представниками оператора системи складено акт перевірки усунення порушень Правил користування електричною енергією №129479, у якому зазначено, що для усунення порушень виконано наступні заходи - демонтовано провід самовільного підключення.
Абзацами 1-6 п.8.2.6 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 07.04.2021) передбачено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
В акті про порушення від 07.04.2021 зазначено, що засідання комісії оператора системи з розгляду складеного акту про порушення відбудеться 11.05.2021 о 9 год. 00 хв. за адресою: вул. Комерційна, 8.
З огляду на те, що представник відповідача відмовився від участі у проведенні перевірки та підписання акту про порушення від 07.04.2021, позивач у листі від 09.04.2021 №251 повідомив відповідача про виявлення порушень ПРРЕЕ та складення акту про порушення, а також запропонував уповноваженому представнику прийняти участь у засіданні комісії з розгляду акту 11.05.2021 о 10 год. 00 хв. Указаний лист направлений на адресу відповідача: вул. Неклеси, буд. 6, с. Закітне Донецької області, 84463, що підтверджується рекомендованим повідомленням від 09.04.2021 №8430210372060 (а.с.38). Як зазначив позивач, указаний лист адресатом не отриманий та повернувся з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Суд зауважує, що позивачем обґрунтовано проведено засідання комісії з розгляду акту про порушення 11.05.2021, оскільки з моменту відправлення листа від 09.04.2021 №251 пройшло 30 календарних днів.
Відповідно до абз.9 п.8.2.6 ПРРЕЕ рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
11.05.2021 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ Краматорського РЕМ, яке оформлене протоколом №517 (а.с.34), на якому розглядався акт про порушенні від 07.04.2021 №011374.
На засідання комісії представник споживача не прибув.
За результатами засідання комісії прийнято рішення, що акт про порушення складений у відповідності до вимог п.8.2.4, п.8.2.5, п.8.2.6 ПРРЕЕ; вирішено здійснити нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії згідно п.8.4 ПРРЕЕ, а саме порушення згідно п.8.4.2 (6), термін нарахування згідно з п.8.4.8 (4), за формулою 8 згідно з п.8.4.12; період нарахування з 07.10.2020 до 07.04.2021.
Відповідно до п.8.4.1 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 11.05.2021) оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави. У разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб (за умови відсутності явних ознак втручання в роботу засобів вимірювальної техніки) чи пошкодження індикатора (за умови наявності активного елемента індикатора) або спрацювання індикатора (за умови відсутності підтвердження заводом виробником індикатора факту його спрацювання внаслідок дії магнітного поля) положення цієї глави не застосовуються.
Згідно з пп.6 п.8.4.2 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 11.05.2021) визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку.
Абзацами 1-2 п.8.4.6 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 11.05.2021)встановлено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови виявлення місця підключення до відповідних мереж, про що зазначається в акті про порушення та позначається на схемі (крім випадків, передбачених цим пунктом). В акті про порушення зазначаються відомості про дії представників оператора системи, вжиті для виявлення місця підключення (наприклад, використання спеціальних технічних засобів (із зазначенням їх типу та способу застосування), здійснення часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів та/або демонтажу приладів чи їх захисних панелей тощо).
Підпунктом 4 п.8.4.8 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 11.05.2021) передбачено, що кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку, виявити яке представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості, - з дня останньої технічної перевірки або допуску електроустановки споживача в експлуатацію, або набуття права власності чи користування на об`єкт (якщо технічну перевірку у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності (користування) на об`єкт до дати виявлення порушення не було проведено) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Як зазначив позивач, оскільки самовільне підключення електроустановки виконано не приховано, тобто його можливо виявити при контрольному огляді, при цьому останній контрольний огляд на об`єкті відповідача уповноваженими представниками оператора системи проводився 11.08.2020 (за межами шести календарних місяців, що передували дню виявлення порушення) комісією прийнято рішення термін нарахування збитків за актом про порушення визначити за період загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення, тобто з 07.10.2020 до 07.04.2021.
У п.8.4.12 ПРРЕЕ передбачена формула, за якою розраховується величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави.
У протоколі наведено відповідний розрахунок та вказано, що обсяг недоврахованої електроенергії становить 163 053 кВт*год, вартість якої складає 634 614,61 грн.
До протоколу доданий детальний розрахунок обсягу та вартості недоврахованої електричної енергії (а.с.35).
Оператором системи виписаний відповідачеві рахунок на оплату вартості недоврахованої електричної енергії від 11.05.2021 №743 на суму 634 614,61 грн.
Перевіривши наведений АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» у протоколі та доданий до нього детальний розрахунок обсягу та вартості недоврахованої електроенергії (обсяг - 163 053 кВт*год, вартість - 634 614,61 грн), правильність застосування відповідної формули та вихідних даних, період нарахування (з 07.10.2020 до 07.04.2021), суд дійшов висновку, що він є арифметично правильним та обґрунтованим.
Пунктом 8.2.7 ПРРЕЕ (у редакції, чинній станом на 11.05.2021) встановлено, що кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Як зазначив позивач, 11.05.2021 екземпляр протоколу, розрахунок та рахунок направлені на адресу відповідача: вул. Неклеси, буд. 6, с. Закітне Донецької області, що підтверджується рекомендованим повідомленням № 8430210346787 (а.с.38 на звороті).
Крім того, указані протокол засідання комісії, розрахункові документи для оплати та повторно акт про порушення направлені АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» на адресу директора ПП «Солов`їний гай» ОСОБА_4: вул. Тимирязева, буд. 62, м. Краматорськ Донецької області, листом від 18.05.2021 №830 (а.с.37), що підтверджується рекомендованим повідомленням №8430210269391 (а.с.38 на звороті), та одержані адресатом 01.06.2021, про що свідчить відповідна відмітка.
Суд зауважує, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.04.2021, на 11.05.2021 та 01.06.2021 директором і засновником ПП «Солов`їний гай» був ОСОБА_4.
Отже, ОСОБА_4 є повноважним представником ПП «Солов`їний гай».
Ураховуючи приписи п.8.2.7 ПРРЕЕ та дату отримання директором ПП «Солов`їний гай» рахунку від 11.05.2021 на оплату вартості необлікованої електричної енергії - 01.06.2021, указаний рахунок мав бути оплачений у строк до 01.07.2021 (включно).
Відповідач у строк, визначений п.8.2.7 ПРРЕЕ, та на момент ухвалення рішення у справі доказів оплати рахунку суду не надав.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимоги позивача про стягнення з відповідача вартості необлікованої електричної енергії за період з 07.10.2020 до 07.04.2021 у розмірі 634 614,61 грн та її задоволення.
Відносно вимог позивача про стягнення з відповідача 3% річних за період з 01.07.2021 до 28.02.2023 у розмірі 31 713,34 грн та інфляційних втрат за період з липня 2021 року по січень 2023 року в розмірі 203 127,30 грн суд зазначає наступне.
Статтею 625 ЦК України передбачена відповідальність за порушення грошового зобов`язання. Так, за цією нормою ЦК України боржник, що прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з врахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір відсотків не встановлений договором або законом.
Перевіривши наведений АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» у позовній заяві розрахунок 3% річних (а.с.2 на звороті), суд вважає його неправильним, оскільки позивачем невірно визначено початок періоду прострочення - 01.07.2021, у той час як з огляду на встановлені судом обставини граничним строком оплати відповідачем виставлено рахунку від 11.05.2021 №743 є 01.07.2021, а початком періоду прострочення буде 02.07.2021.
Водночас, господарський суд вважає за необхідне навести власний розрахунок 3% річних, зроблений за допомогою програми «Ліга:Закон»:
Сума заборгованості, грн.Строк оплатиПеріод нарахування 3% річнихКількість днів простроченняСума 3% річних, грн634 614,61до 01.07.2021 (включно)02.07.2021-28.02.202360731 661,18 Всього:31 661,18
Ураховуючи викладене, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню є вимоги про стягнення 3% річних за період з 02.07.2021 до 28.02.2023 у розмірі 31 661,18 грн.
Перевіривши наведений позивачем у позовній заяві (а.с.2 на звороті) розрахунок інфляційних втрат за період з липня 2021 року по січень 2023 року в розмірі 203 127,30 грн, суд вважає його арифметично правильним, обґрунтованим, зробленим у відповідності до вимог діючого законодавства.
Ураховуючи викладене, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню є вимоги про стягнення інфляційних втрат за період з липня 2021 року по січень 2023 року в розмірі 203 127,30 грн.
За таких обставин, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Суд зауважує, що при зверненні з позовом до суду за заявленими вимогами про стягнення заборгованості у загальному розмірі 869 455,25 грн позивачем було сплачено судовий збір у сумі 13 322,87 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 09.02.2023 №2833420, у той час як сплаті підлягав судовий збір у розмірі 13 041,83 грн. Переплата складає 281,04 грн.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Отже, з огляду на сплату позивачем судового збору у більшому розмірі, ніж встановлено законом, судовий збір у розмірі 281,04 грн може бути повернутий платнику за його клопотанням.
Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13 041,83 грн покладаються на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог відповідно до ст.129 ГПК України.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Частиною 1 ст.124 ГПК України передбачено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
У відповідності до ч.3 ст.124 ГПК України попередній розрахунок розміру судових витрат не обмежує сторону у доведенні іншої фактичної суми судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами за результатами розгляду справи.
Відповідно до ч.8 ст.129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
У позовній заяві зазначено, що орієнтовна вартість витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката складає 35 000 грн. Одночасно, у позовній заяві та у судовому засіданні 06.03.2024 до закінчення судових дебатів представником позивача заявлено, що докази понесення цих витрат будуть подані відповідно до п.8 ст.129 ГПК України.
Отже, питання про розподіл витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката буде вирішено судом після надання відповідних доказів їх понесення.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» задовольнити частково.
2. Стягнути з Приватного підприємства «Солов`їний гай» (84463, Донецька обл., Лиманський р-н, с.Закітне, вул.Неклеси, буд. 6, ідент. код 13492004) на користь Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» (85302, Донецька обл., м.Покровськ, вул.Шосейна, буд. 32, ідент. код 00131268) вартість необлікованої електричної енергії в розмірі 634 614 (шістсот тридцять чотири тисячі шістсот чотирнадцять) грн 61 коп., 3% річних у розмірі 31 661 (тридцять одна тисяча шістсот шістдесят одна) грн 18 коп., інфляційні втрати в розмірі 203 127 (двісті три тисячі сто двадцять сім) грн 30 коп., судовий збір у розмірі 13 041 (тринадцять тисяч сорок одна) грн 05 коп.
3. В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 18.03.2024.
Суддя Л.В. Ніколаєва
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117752628 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні