Рішення
від 19.03.2024 по справі 400/1793/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 березня 2024 р. № 400/1793/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Лісовської Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачаГоловного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1,м. Миколаїв,54008, провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про:

1. Визнання протиправними дій при перерахунку пенсії ОСОБА_1 на виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 р. у справі № 400/8539/23 щодо:

- непроведення перерахунку пенсії за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 з 01.01.2021 року з включенням до нього суми індексації пенсії за 2019 рік та щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 грн. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі Постанова № 713);

- обмеження при перерахунку пенсії за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 сумою у 1500 грн виплату в повному розмірі нарахованої індексації пенсії з 01.03.2023 р. у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році»;

- обмеження розміру перерахованої за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 пенсії десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність.

2. Зобов`язання при перерахунку пенсії на виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 р. у справі № 400/8539/23:

- за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 з 01.01.2021 року включити до нього суму індексації пенсії за 2019 рік та щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000, 00 грн. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб»;

- за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» включити виплату індексації в повному розмірі нарахованої індексації пенсії з 01.03.2023 року без обмеження у 1500 грн;

- за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 включити з 01.07.2021 року щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000, 00 грн. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб»;

- за довідкою від 07.04.2023 р. № 9/3-527 з 01.01.2021 року нараховувати та виплачувати пенсію без обмеження максимальним розміром.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі Закон № 2262). Рішенням суду відповідача зобов`язано здійснити перерахунок пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення. Здійснивши перерахунок на виконання рішення суду, відповідач обмежив сумою у 1500 грн виплату в повному розмірі нарахованої індексації з 01.03.2023 р. у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році», тоді як повна сума індексації повинна була скласти (25093,86 х 0,197) 4943,49 грн; виключив з розрахунку перерахованої за судовим рішенням пенсії щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн. за Постановою № 713; обмежив розмір перерахованої пенсії десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність. В результаті такого перерахунку розмір моєї пенсії був у протиправний спосіб незаконно зменшений на 11107,75 грн.

Відповідач подав відзив на позов, згідно з яким оскільки пенсія позивача після 01.03.2018 р. переглядалась, а саме здійснено перерахунок її розміру на виконання рішення суду, внаслідок чого основний розмір пенсії збільшився більше ніж на 2000,00 грн, то й відсутні підстави для здійснення відповідної доплати, передбаченої Постановою № 713. Отже, індексація пенсії, передбачена постановами Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 р. № 118 (далі Постанова № 118) від 24.02.2023 р. № 168 (далі постанова № 168) здійснюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Законом № 2148 скасовано індексацію пенсій, а Постановою № 124 не передбачено проведення індексації пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивач проходив службу в органах внутрішніх справ та отримує пенсію за вислугу років.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 р. по справі № 400/8539/23 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , з урахуванням основних і додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії згідно з довідками Департаменту з питань виконання кримінальних покарань про розмір грошового забезпечення позивача від 07.04.2023 № 9/3-525, № 9/3-526, № 9/3-527, з урахуванням раніше проведених виплат.

Додатковим рішенням від 17.11.2023 р. зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі оновлених довідок Департаменту з питань виконання кримінальних покарань від 07.04.2023: №9/3-525 (станом на 05.03.2019) для проведення перерахунку пенсії з 01.04.2019, №9/3-526 (станом на 01.01.2020) для проведення перерахунку пенсії з 01.02.2020, №9/3-527 (станом на 01.01.2021) для проведення перерахунку пенсії з 01.02.2021.

На виконання рішення суду відповідачем здійснено перерахунок пенсії. Розмір перерахованої пенсії з 01.11.2023 р. склав 20930,00 грн.

До розміру пенсії включено індексацію за 2023 рік у розмірі 1500,00 грн, не включено доплату в розмірі 2000,00 грн за Постановою № 713 та обмежено максимальний розмір пенсії з 26593,86 грн до 20930,00 грн.

Отже, позивач вважає протиправним обмеження сумою у 1500 грн індексації з 01.03.2023 р. у відповідності до Постанови № 168; відсутність щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 грн. за Постановою № 713; обмеження розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність; відсутність індексації пенсії за 2019 рік.

Щодо відсутність індексації пенсії за 2019 рік.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (далі - Закон № 1282) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема пенсії.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (далі - Закон № 2148) визначено новий механізм здійснення індексації пенсій.

Так, статтю 2 Закону № 1282 доповнено новою частиною, відповідно до якої індексація пенсій здійснюється шляхом їх підвищення відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Абзацом 2 пункту 4-5 Закону № 2148 внесено зміни до частини 2 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058) та викладено в наступній редакції: у 2019-2020 роках показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який застосовується для перерахунку пенсій, збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за рік, що передує року, в якому проводиться збільшення, порівняно з роком, що передує року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення. Розмір, дата та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.

20.02.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (далі - Постанова № 124), якою затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Отже, Законом № 2148 було скасовано індексацію пенсій відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення і до статті 42 Закону № 1058 введено норми щодо щорічної індексації пенсій починаючи з 2019 року.

Постановою № 124 не передбачено проведення індексації (перерахунку) пенсій, призначених відповідно Закону № 2262.

Позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають як необґрунтовані.

Щодо нездійснення нарахування та виплати з 01.01.2021 р. доплати до пенсії згідно Постанови № 713 суд виходить з такого.

Частиною третьою статті 43 Закону № 2262 передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У частині вісімнадцятій статті 43 Закону № 2262 закріплено, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Згідно з частиною 4 статті 63 Закону № 2262 усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. № 45 (далі Порядок № 45).

Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

З метою поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову № 713, пунктом 1 якої установив з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до Закону № 2262-ХІІ (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 01.03.2018, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.

У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000, 00 грн. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000, 00 грн, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.

Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 01.07.2021.

Відповідно до пояснювальної записки до проекту Постанови № 713 метою її ухвалення зазначено поетапне зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018, які мають місце після перерахунку пенсії.

Таким чином, внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта Уряду з 01.07.2021 р. колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262 до 01.03.2018 р. було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018 р.

Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної Постанови № 713 свідчить про те, що перерахунок пенсій, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 Постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262, має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262 на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення Постанови №713, а саме: зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої в особи винило до 01.03.2018 р., не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.

Позивачу нараховувалась та виплачувалась щомісячна доплата відповідно до Постанови 713 з липня 2021 року по жовтень 2023 року включно.

Оскільки перерахунок пенсії позивача, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього винило до 01.03.2018 р., не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн відповідно до Постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття Постанови № 713 - поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018 р.

Аналогічна правова позиція зазначена в постанові Верховного Суду від 08.11.2022 р. по справі № 420/2473/22.

Отже, позовні вимоги щодо доплати на підставі Постанови № 713 належить задовольнити з 01.11.2023 р. (дата припинення такої виплати), оскільки з 01.01.2021 р. (як просить позивач) така виплата ще не була встановлена Постановою № 713, а з липня 2021 року по жовтень 2023 року виплата доплати була включена до пенсії позивача.

Щодо нездійснення нарахування та виплати індексації відповідно до Постанови № 168 без обмеження її розміру 1500,00 грн суд виходить з такого.

24.02.2023 р. Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 168, пунктом 1 якої встановлено, що 1 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Відповідно до пункту 2 Постанови № 168, з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

В свою чергу, відповідно до пункту 10 Постанови № 168 передбачено, що розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

Таким чином, з аналізу наведених норм вбачається, що з 01.03.2023 року підлягають перерахунку пенсії, призначені відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197, та розмір пенсії із вказаної дати з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" підвищуються на такий коефіцієнт збільшення, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 вказаної вище постанови.

А пунктом 10 постанови № 168 від 24.02.2023 р. чітко встановлено обмеження розміру збільшення 1500 грн.

Виключень щодо неврахування пункту 10 Постанови № 168 під час такого перерахунку пенсії, законодавство не містить.

Зазначений пункт 10 Постанови № 168 є чинним, а тому підлягає застосуванню відповідачем.

З 01.03.2023 р. позивачу нараховано індексацію пенсії з використанням коефіцієнту збільшення 0,197 з обмеженням у сумі 1500 грн, що відповідає вимогам Постанови № 168, прийнятої на виконання пункту 8 розділу "Прикінцеві Положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", а тому право позивача на збільшення пенсії згідно постанови № 168 від 24.02.2023 р. не порушено.

При цьому, судом враховується, що норма законодавства про те, що розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1 - 7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень, не є дискримінаційною відносно позивача, оскільки стосується й інших категорій пенсіонерів.

Позовні вимоги в цій частині не належать задоволенню.

Щодо обмеження максимального розміру пенсії.

відповідно до ч. 7 ст. 43 Закону № 2262, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

Статтею 2 Закону № 3668-VІ (з урахуванням змін, внесених Законами від 24.12.2015 року № 911-VIII, від 06.12.2016 року № 1774-VIII) визначено, що максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Митного кодексу України, законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про Національний банк України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", "Про пенсійне забезпечення", "Про судоустрій і статус суддів", Постанови Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року "Про затвердження Положення про помічника-консультанта народного депутата України", не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Закон № 3668-VІ набрав чинності з 01.10.2011 р.

Суд зауважує, що обмеження пенсії позивача максимальним розміром у спірних правовідносинах передбачено ч. 7 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ та ст. 2 Закону № 3668-VI.

Водночас, рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 р. № 7-рп/2016 визнано неконституційними положення частини сьомої статті 43 Закону № 2262, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України, закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

У пункті 2 резолютивної частини вищезазначеного рішення Конституційного Суду України визначено, що положення частини сьомої статті 43 Закону № 2262, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.

Аналіз норм законодавства з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 р. № 7-рп/2016 дає підстави для висновку, що з 20.12.2016 р. ч. 7 ст. 43 Закону № 2262, яка передбачала обмеження пенсії максимальним розміром, а саме 10 прожитковими мінімумами для непрацездатної особи, є нечинною та не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 16.04.2020 р. у справі № 620/1285/19, від 09.02.2021 р. у справі № 1640/2500/18.

Внесені Законом від 06.12.2016 р. № 1774-VIII зміни до ч. 7 ст. 43 Закону № 2262, яка визнана неконституційною і втратила чинність (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

Отже, у цій частині позовні вимоги слід задовольнити, однак не з 01.01.2021 р., як просить позивач, а з 01.11.2023 р., оскільки застосування максимального обмеження розміру пенсії з 01.01.2021 р. позивачем не доведено жодними доказами. До позовної заяви додано лише розрахунок пенсії з 01.11.2023 р., з якого вбачається обмеження розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність.

Частина 2 ст. 9 КАС України надає суду право вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на встановлені у цій справі обставини порушення прав позивача, суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.11.2023 р. на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 07.04.2023 р. № 9/3-527, з урахуванням доплати до пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 713 у розмірі 2000,00 грн, без обмеження максимального розміру пенсії, з урахуванням раніше виплачених сум.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. Позивач надав квитанцію про сплату судового збору в сумі 1211,20 грн.

Оскільки позовну заяву подано в електронній формі, судовий збір необхідно було сплатити в сумі 968,96 грн. Отже, судовий збір у сумі 968,96 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

З урахуванням часткового задоволення позовних вимог, стягненню з відповідача належить 484,48 грн.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ідентифікаційний код 13844159) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області щодо нездійснення нарахування та виплати з 01.11.2023 р. доплати до пенсії ОСОБА_1 згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 713 та обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.11.2023 р. на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 07.04.2023 р. № 9/3-527, з урахуванням доплати до пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 713 у розмірі 2000,00 грн, без обмеження максимального розміру пенсії, з урахуванням раніше виплачених сум.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ідентифікаційний код 13844159) судовий збір у сумі 484,48 грн (чотириста вісімдесят чотири грн 48 коп.) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 19.03.2024 р.

Суддя Н. В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117761673
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —400/1793/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Постанова від 15.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 19.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні