ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
06 березня 2024 року м.Дніпросправа № 160/14116/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року у справі № 160/14116/23 (суддя Олійник В.М., справа розглянута в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840064/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 31 липня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 31 липня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840061/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 12 серпня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 12 серпня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840058/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 31 серпня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 31 серпня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840057/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 07 вересня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 07 вересня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840055/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 30 вересня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 30 вересня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840052/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 12 жовтня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 12 жовтня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840051/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 31 жовтня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 31 жовтня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840050/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 07 листопада 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 07 листопада 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840060/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 30 листопада 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 30 листопада 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840059/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 07 грудня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 07 грудня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8840062/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 31 грудня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 31 грудня 2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872002/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 23 січня 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 23 січня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872060/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31 січня 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 31 січня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872077/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 23 лютого 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 23 лютого 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872135/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 28 лютого 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 28 лютого 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872139/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21 березня 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 21 березня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року №8872109/43360236 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 31 березня 2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 31 березня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість», датою її подання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено.
З рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, була подана апеляційна скарга. У скарзі, посилаючись на помилкове застосування судом норм матеріального права, відповідач-1 просить скасувати рішення суду першої інстанції у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В апеляційній скарзі відповідач-1 фактично ставить під сумнів як фактичність операцій, які були здійснені між позивачем, як орендодавцем власного нежитлового приміщення, та ТОВ «Сінево Схід», як орендарем даних приміщень, в частині відповідності документів, які підтверджують господарські операції, вимогам діючого законодавства. На підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних посилається на рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №23944 від 27 липня 2022 року. Також відповідач-1 не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визначення такого способу захисту права як зобов`язання зареєструвати податкову накладну, оскільки, за його позицією, такий спосіб захисту є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу.
Позивачем було подано письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача-1. У відзиві позивач стверджує, що погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає рішення законним і обґрунтованим. Просить залишити рішення суду першої інстанції у даній справі без змін, а апеляційну скаргу відповідача без задоволення.
Відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи встановлено, що ТОВ «Східна Нерухомість» є юридичною особою, основним видом діяльності якої є надання в оренду й експлуатацію власного нерухомого майна (код ДКПП 68.20).
ТОВ «Східна Нерухомість» є власником нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою м.Дніпро, вул.Решетилівська, 33А, яке використовує у власній господарській діяльності.
Право власності ТОВ «Східна Нерухомість» на будівлю підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
01 червня 2021 року між ТОВ «Східна Нерухомість», як орендодавцем, та ТОВ «Сінево Схід», як орендарем, укладено договір найму, предметом якого є надання позивачем в оренду орендарю будівлі загальною площею 1 702,00 кв.м.
Договір найму укладений на строк з 01 червня 2021 року по 30 квітня 2024 року.
Згідно зі статтею 5 договору найму, орендар зобов`язаний щомісячно, не пізніше 5-го числа, сплачувати орендну плату в загальному розмірі 496 320,00 гривень, в т.ч. ПДВ.
Також, відповідно до статті 6 договору, орендар компенсує комунальні послуги (водопостачання, газопостачання, розподіл газу, електроенергія).
Позивач є платником податку на додану вартість (ІПН 433602304618) і за наслідками здійснення господарської діяльності позивачем складено податкові накладні та відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України подано їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- По операціям з послуг оренди:
Податкова накладна №4 від 31 липня 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 12 серпня 2022 року;
Податкова накладна №6 від 31 серпня 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 12 вересня 2022 року;
Податкова накладна №8 від 30 вересня 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 12 жовтня 2022 року;
Податкова накладна №10 від 31 жовтня 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 08 листопада 2022 року;
Податкова накладна №12 від 30 листопада 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 06 грудня 2022 року;
Податкова накладна №14 від 31 грудня 2022 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 12 січня 2023 року;
Податкова накладна №2 від 31 січня 2023 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 08 лютого 2023 року;
Податкова накладна №4 від 28 лютого 2023 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 09 березня 2023 року;
Податкова накладна №6 від 31 березня 2023 року на суму 496 320,00 грн., сума ПДВ 82 720,00 грн., дата подання на реєстрацію - 11 квітня 2023 року.
- По операціям з компенсації комунальних послуг:
Податкова накладна №5 від 12 серпня 2022 року на суму 51752,15 грн., сума ПДВ 8625,36 грн., дата подання на реєстрацію - 25 серпня 2022 року;
Податкова накладна №7 від 07 вересня 2022 року на суму 65286,04 грн., сума ПДВ 10881,01 грн., дата подання на реєстрацію - 28 вересня 2022 року;
Податкова накладна №9 від 12 жовтня 2022 року на суму 52207,67 грн., сума ПДВ 8701,28 грн., дата подання на реєстрацію - 26 жовтня 2022 року;
Податкова накладна №11 від 07 листопада 2022 року на суму 44962,96 грн., сума ПДВ 7493,83 грн., дата подання на реєстрацію - 22 листопада 2022 року;
Податкова накладна №13 від 07 грудня 2022 року на суму 71886,43 грн., сума ПДВ 11981,07 грн., дата подання на реєстрацію - 23 грудня 2022 року;
Податкова накладна №1 від 23 січня 2023 року на суму 108 631,57 грн., сума ПДВ 18060,26 грн., дата подання на реєстрацію - 08 лютого 2023 року;
Податкова накладна №3 від 23 лютого 2023 року на суму 73 269,12 грн., сума ПДВ 12211,52 грн., дата подання на реєстрацію - 09 березня 2023 року;
Податкова накладна №5 від 21 березня 2023 року на суму 96069,62 грн., сума ПДВ 16011,60 грн., дата подання на реєстрацію - 11 квітня 2023 року.
На підтвердження орендних операцій між позивачем та ТОВ «Сінево Схід», які стали підставою для складання податкових накладних, до позовної заяви додано:
- витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- договором найму від 01 червня 2021 року з актом приймання-передачі приміщення;
- банківськими виписками про отримання позивачем орендної плати і компенсації за комунальні послуги від ТОВ «Сінево Схід»;
- актами наданих послуг.
Згідно квитанцій, які була отримані позивачем, податкові накладні були прийняті, але їх реєстрацію зупинена та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що реєстрація ПН/РК зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201.
У квитанції було зазначено, що ПН складені та подані платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог, викладених в квитанціях, з метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, позивачем на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено в електронній формі повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинено, з доданням до кожного з повідомлень додатків та наступних копій підтверджуючих документів, стосовно операцій з послуг оренди:
- пояснення;
- копія витягу з ЄДР;
- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- копія договору найму від 01 червня 2021 року з актом приймання-передачі приміщення;
- копії актів надання послуг оренди;
- копії банківських виписок про отримання орендної плати від орендаря;
- копії рахунків.
Стосовно операцій з компенсації комунальних послуг, додатково надано наступні документи:
- копії банківських виписок про отримання компенсації від орендаря;
- копії рахунків на комунальні послуги;
- копії актів про отримання позивачем комунальних послуг;
- копії банківських виписок про оплату позивачем послуг на адресу постачальників таких послуг.
З урахуванням поданих документів позивачем, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті:
- рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року:
№8840050/43360236; №8840051/43360236; №8840052/43360236; №8840055/43360236; №8840057/43360236; №8840058/43360236; №8840059/43360236; №8840060/43360236; №8840061/43360236; №8840062/43360236; №8840064/43360236;
- рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року:
№8872002/43360236; №8872060/43360236; №8872077/43360236; №8872109/43360236; №8872135/43360236; №8872139/43360236.
Підставою для прийняття рішень про відмову стала: наявність ризикових операцій.
ТОВ «Східна Нерухомість» подано скарги на рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних.
За результатами розгляду скарг комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України прийняті рішення, згідно з якими залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погоджуючись з рішеннями комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарських операцій, а також на те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку, відсутні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним впроваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.
Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
В оскаржених рішеннях, зазначено про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, згідно з пунктом 8 додатка 1, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
Комісія прийняла рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У графі Податкова інформація зазначено: наявність ризикових операцій.
При цьому, відповідачем не зазначено, яких саме документів невистачило відповідачу для прийняття рішення про невідповідність підприємства.
Крім того, будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації ані під час виникнення даних правовідносин, ані під час розгляду судом даної справи, на підставі якої прийнято оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, податковим органом надано не було.
27 липня 2022 року за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) ТОВ «Східна Нерухомість» (код ЄДРПОУ 43360236) як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку.
З матеріалів справи встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2022 року у справі №160/15517/22, яке набрало законної сили 21 лютого 2023 року, адміністративний позов ТОВ «Східна Нерухомість» задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №23944 від 27 липня 2022 року, видане комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області;
- зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремлений підрозділ ДПС України виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Східна Нерухомість» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, ТОВ «Східна Нерухомість» було виключено з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, відтак з боку відповідачів відсутні підстави для зупинення реєстрації поданих податкових накладних з цієї підстави.
Необґрунтованими є і посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.
Слід звернути увагу, що факт включення товариства з обмеженою відповідальністю «Сінево Схід» як контрагента позивача до переліку ризикових платників податку не може бути самостійною підставою для віднесення і позивача до ризикового платника, оскільки кваліфікуючою ознакою для віднесення суб`єкта до ризикового є саме здійснена ним господарська операція, в якій контрагент є лише одним з складових елементів.
Поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу, позаяк не може апріорі володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань.
Верховий Суд у пункті 65 постанови від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
У постанові від 22 липня 2021 року по справі №520/480/20 Верховний Суд зауважив, що саме лише посилання ГУ ДПС про те, що аналіз діяльності платника податків свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
В даному випадку, наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.
При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20.
Положеннями пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
За таких обставин, зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права товариства.
Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо рішень Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів зазначає наступне.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно пунктів 42,44-46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Аналізуючи вказані вище норми, можна дійти висновку що, контролюючі органи зобов`язані, у разі зупинення реєстрації ПН/РК, у квитанції зазначати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Водночас, відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрацію податкових накладних №4 від 31 липня 2022 року, №5 від 12 серпня 2022 року, №6 від 31 серпня 2022 року, №7 від 07 вересня 2022 року, №8 від 30 вересня 2022 року, №9 від 12 жовтня 2022 року, №10 від 31 жовтня 2022 року, №11 від 07 листопада 2022 року, №12 від 30 листопада 2022 року, №13 від 07 грудня 2022 року, №14 від 31 грудня 2022 року, №1 від 23 січня 2023 року, №2 від 31 січня 2023 року, №3 від 23 лютого 2023 року, №4 від 28 лютого 2023 року, №5 від 21 березня 2023 року, №6 від 31 березня 2023 року зупинено з підстав відповідності платника податків пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Відповідачами також не було надано до суду жодного доказу на підтвердження наявності у контролюючого органу обґрунтованих підстав для віднесення позивача до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Тобто, зупинення контролюючим органом реєстрації податкових накладних №4 від 31 липня 2022 року, №5 від 12 серпня 2022 року, №6 від 31 серпня 2022 року, №7 від 07 вересня 2022 року, №8 від 30 вересня 2022 року, №9 від 12 жовтня 2022 року, №10 від 31 жовтня 2022 року, №11 від 07 листопада 2022 року, №12 від 30 листопада 2022 року, №13 від 07 грудня 2022 року, №14 від 31 грудня 2022 року, №1 від 23 січня 2023 року, №2 від 31 січня 2023 року, №3 від 23 лютого 2023 року, №4 від 28 лютого 2023 року, №5 від 21 березня 2023 року, №6 від 31 березня 2023 року в ЄРПН є безпідставними та такими, що не відповідає вимогам вищенаведеного податкового законодавства.
З метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, позивачем надавались для перевірки Головному управлінню у Дніпропетровській області, однак не були взяті до уваги, наступні документи:
Стосовно операцій з послуг оренди:
- пояснення;
- копія витягу з ЄДР;
- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- копія договору найму від 01 червня 2021 року з актом приймання-передачі приміщення;
- копії актів надання послуг оренди;
- копії банківських виписок про отримання орендної плати від орендаря;
- копії рахунків.
Стосовно операцій з компенсації комунальних послуг додатково додано:
- копії банківських виписок про отримання компенсації від орендаря;
- копії рахунків на комунальні послуги;
- копії актів про отримання позивачем комунальних послуг;
- копії банківських виписок про оплату позивачем послуг на адресу постачальників таких послуг.
Разом з тим, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року: №8840050/43360236; №8840051/43360236; №8840052/43360236; №8840055/43360236; №8840057/43360236; №8840058/43360236; №8840059/43360236; №8840060/43360236; №8840061/43360236; №8840062/43360236; №8840064/43360236 та рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 травня 2023 року: №8872002/43360236; №8872060/43360236; №8872077/43360236; №8872109/43360236; №8872135/43360236; №8872139/43360236.
Під час розгляду справи відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, в порушення обов`язку доказування, не надано суду жодних доказів, які спростовували б твердження позивача, не наведено жодних мотивів прийняття оскаржуваних рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних.
В даному випадку рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а відтак є протиправними та підлягали скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладених днем її фактичного подання, колегія суддів зазначає наступне.
Положенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням
Враховуючи встановлену судом протиправність прийнятого відповідачем-1 рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для її реєстрації, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача в даному випадку є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН наведені податкові накладні датою їх подання на реєстрацію.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати вказану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року у справі № 160/14116/23 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117765054 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні