Постанова
від 19.03.2024 по справі 205/2127/23
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/879/24 Справа № 205/2127/23 Суддя у 1-й інстанції - Приходченко О. С. Суддя у 2-й інстанції - Єлізаренко І. А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2024 року м. Дніпро

Колегія суддів судової палати у цивільних справах Дніпровського апеляційного суду у складі:

головуючого судді Єлізаренко І.А.

суддів Красвітної Т.П., Свистунової О.В.

за участю секретаря Попенко Ю.К.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника керівника Донецької обласної прокуратури на рішення Ленінського районного суду м.Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року та на додаткове рішення Ленінського районного суду м.Дніпропетровська від 03 жовтня 2023 року у справі за позовом першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області до ОСОБА_1 , дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча про витребування земельної ділянки та скасування рішення про державну реєстрацію, -

В С Т А Н О В И Л А:

У березні 2023 року перший заступник керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча про витребування земельної ділянки та скасування рішення про державну реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог перший заступник керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області посилався на те, що 12 березня 2020 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором виконкому Сартанської селищної ради м.Маріуполя Донецької області Рогозною А.М. зареєстровано право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів (номер запису про державну реєстрацію права власності 35943596). Підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку є, як зазначено у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, яким ОСОБА_2 надано безоплатно у власність земельну ділянку площею 2,000 га, у тому числі ріллі площею 2,000 га (кадастровий номер 1423986600:03:000:0646) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів, та копія якого міститься у реєстраційній справі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Відповідно до наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області копії наказу з такми ж реквізитами номером та датою наказу № 1155-СГ від 02 березня 2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, яким ОСОБА_3 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки, розташованої на території Багатирської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області за межами населених пунктів. Тобто, зміст наказу №1155-СГ від 02 березня 2020 року, фактично прийнятого Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області, не відповідає змісту наказу з тими ж реквізитами, що міститься у реєстраційній справі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423986600:03:000:0646. Згідно з листом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 10-5-0.3-106/2-23 від 20 січня 2023 року ОСОБА_1 звертався до управління із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 4918-СГ від 02 жовтня 2019 року Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області. У подальшому Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області не приймалося ніяких наказів відносно ОСОБА_1 про затвердження проектної документації із надання у власність земельної ділянки, а наказ № 1155-СГ від 02 березня 2020 року було прийнято відносно іншої особи. Державою ніколи не ухвалювалося рішення про відчуження земельної ділянки з кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, вона вибула з державної власності поза волею власника. Спірна земельна ділянка була передана ОСОБА_1 в оренду відповідачеві ДП Ілліч-Агро ПАТ Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча строком на 10 років на підставі договору оренди землі №100 від 21 квітня 2020 року, який було укладено між відповідачами ОСОБА_1 та ДП Ілліч-Агро ПАТ Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча (номер запису про інше речове право 38687291). Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 1423986600:03:000:0646 вибула з власності держави поза її волею, вона може бути витребувана від добросовісного набувача. За наявності орендних відносин між відповідачами скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на земельну ділянку з кадастровим номером 1423986600:03:000:0646 без судового рішення про припинення права оренди земельної ділянки неможливе. Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім переліку встановлених земель. З 27 травня 2021 року уповноваженим державою органом на розпорядження земельною ділянкою кадастровий номер 1423986600:03:000:0646 є Мангушська територіальна громада. У прокурора наявні підстави для подання позовної заяви у даній справі в інтересах держави в особі Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області, оскільки Мангушська селищна рада Маріупольського району Донецької області, як представник власника (територіальної громади), мала б здійснити захист прав на земельні ділянки; нездійснення захисту компетентним органом полягає у тому, що Мангушська селищна рада Маріупольського району Донецької області не вжила будь-яких заходів для витребування спірної земельної ділянки з чужого незаконного володіння. На підставі викладеного перший заступник керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області просив суд витребувати у ОСОБА_1 та у ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча на користь власника земельної ділянки Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, що розташована на території територіальної громади Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області; скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення про державну реєстрацію права оренди ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча на земельну ділянку із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, припинивши право оренди на цю земельну ділянку, судові витрати по справі стягнути з відповідачів пропорційно задоволенню позовних вимог.

Рішенням Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року відмовлено першому заступникові керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області у задоволенні позовних вимог до ОСОБА_1 та дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча про витребування земельної ділянки та скасування рішення про державну реєстрацію. Визначено дочірньому підприємству Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча строк для подання доказів щодо розміру понесених судових витрат по 02 жовтня 2023 року.

Додатковим рішенням Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 03 жовтня 2023 року судові витрати, понесені позивачем у виглядісудового збору у розмірі 5 386 грн. віднесено за рахунок платника судового збору Донецької обласної прокуратури. Стягнуто з Донецької обласної прокуратури на користь дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5 000 грн.

В апеляційній скарзі перший заступник керівника Донецької обласної прокуратури просить рішення суду від 26вересня 2023року тадодаткове рішеннясуду від03жовтня 2023року скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області, та відмовити дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча у задоволенні заяви про відшкодування витрат на правову допомогу, посилаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права.

У відзиві на апеляційну скаргу дочірнє підприємство Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча просить апеляційну скаргу першого заступника керівника Донецької обласної прокуратури залишити без задоволення, рішення суду від 26вересня 2023року тадодаткове рішеннясуду від03жовтня 2023року залишити без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.

Розпорядженням Верховного Суду від 06 березня 2022 року № 1/0/9-22 змінив територіальну підсудність судових справ, підсудних Приморському районному судові м.Маріуполя Донецької області, Орджонікідзевському районному судові м. Маріуполя Донецької області та Першотравневому районному судові Донецької області на Ленінський районний суд м. Дніпропетровська.

Перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість заочного рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити з наступних підстав.

Відповідно до ст.ст.12, 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Звернувшись до суду із вказаними позовними вимогами, перший заступник керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області просив суд витребувати у ОСОБА_1 і ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча на користь власника земельної ділянки Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, що розташована на території територіальної громади Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області; скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення про державну реєстрацію права оренди ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча на земельну ділянку із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, припинивши право оренди на цю земельну ділянку, посилаючись на незаконність її набуття відповідачем ОСОБА_1 .

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області, суд першої інстанції посилався на їх недоведеність належними та допустимими доказами.

Однак погодитися з такими висновками суду неможливо, оскільки суд дійшов них за неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права, що відповідно до ст.376 ЦПК України є підставою для скасування рішення суду та ухвалення нового рішення.

Відповідно до положеньст. 13 Конституції Україниземля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

27 травня 2021 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин.

Відповідно до п. 58 вищевказаного Закону розділ Х Перехідні положення ЗК України був доповнений пунктом 24, яким визначається, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, перелік яких визначений законом.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом (п. 24 розділ Х Перехідні положення Земельного кодексу України).

Таким чином, внаслідок набрання чинності вказаним Законом землі державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів змінили свою власність з державної на комунальну, у зв`язку з чим земельна ділянка кадастровий номер 1423986600:03:000:0646 може бути повернута у комунальну власність Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області.

Отже, Мангушська селищна рада Маріупольського району Донецької області на теперішній час має право вимоги щодо земельної ділянки, загальною площею 2,0000 га, кадастровий № 1423986600:03:000:0646 та виступає позивачем за цим позовом.

Стосовно звернення прокурора з позовом у цій справі, слід зазначити наступне.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Європейський Суд з прав людини неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі «Ф.В. проти Франції» (F.W. v. France) від 31 березня 2005 року, заява № 61517/00, пункт 27).

Водночас, Європейський Суд з прав людини уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, суд вирішує наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін.

Відповідно до пункту 2 Рекомендації Rec (2012) 11 Комітету Міністрів Ради Європи державам-учасникам «Про роль публічних обвинувачів поза системою кримінальної юстиції», прийнятих 19 вересня 2012 року на 1151-му засіданні заступників міністрів (далі Рекомендації), якщо національна правова система надає публічним обвинувачам певні обов`язки та повноваження поза системою кримінальної юстиції, їх місія полягає в тому, щоби представляти загальні або публічні інтереси, захищати права людини й основоположні свободи та забезпечувати верховенство права.

У пункті 7 Рекомендацій передбачено, що ілюстрацією повноважень публічних обвинувачів у системі загального права є визнання або анулювання шлюбів, захист дітей або недієздатних осіб і реєстрацію або припинення діяльності асоціацій та фондів. Іншою групою повноважень публічних обвинувачів є правовий контроль публічної адміністрації та інших юридичних осіб під кутом зору відповідності їх діяльності закону. В цілому, ці повноваження покладені на публічного обвинувача з міркувань публічного інтересу та захисту прав людини і, як правило, здійснюється в суді.

З огляду на викладене, з урахуванням ролі прокуратури у демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, зміст пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України щодо підстав представництва прокурора інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено.

Відтак, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України).

Статтею 324 ЦК України передбачено, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Таким чином, з огляду на зазначені законодавчі положення, прокурор може заявити в інтересах держави позов, який виражається в інтересах частини українського народу членів територіальної громади, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює саме орган місцевого самоврядування, хоча він, цей орган, навпаки, покликаний ці інтереси захищати.

Такий підхід узгоджується з Європейською хартією місцевого самоврядування 1985 року (ратифікована Законом України від 15 липня 1997 року № 452/97-ВР), яка передбачає, що органи місцевого самоврядування при вирішенні відповідної частини публічних (суспільних) справ (public affairs) діють під власну відповідальність в інтересах місцевого населення й у правовій системі держав-учасниць, зокрема у сфері адміністративного контролю за органами самоврядування, має забезпечуватись співмірність (баланс) між заходами контролю та важливістю інтересів, які контролюючий орган має намір захищати (статті 3, 8).

Крім того, з урахуванням статей 1, 2, 6, 10 Про місцеве самоврядування в Україні, орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Однак первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Конституція України визначає, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України (статті 140 Конституції України).

Відповідно до статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування територіальної громади є однією з гарантій держави.

Згідно із частиною 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські рада є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 142 Конституції України, статті 60 Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів.

Положення статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлюють, що територіальним громадам міст належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно.

До повноважень міських рад у галузі земельних відносин згідно зі ст.ст. 12, 83, 122 ЗК України, ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні належить розпорядження землями комунальної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.

Враховуючи викладене, органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, є Мангушська селищна рада Донецької області як розпорядник земельних ділянок комунальної власності на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області, суб`єкт, уповноважений на здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель на території громади, та зобов`язана здійснювати захист комунальних майнових прав.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

Як зазначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 01 квітня 2008 року №4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, тому суд згідно з принципом «суд знає закони» під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (пункт 50 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19).

Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Листом № 55-25вих 23 від 04 січня 2023 року прокурор звернувся до в.о. Мангушського селищного голови з повідомленням про представництво інтересів держави в особі Мангушської селищної ради та про звернення прокуратурою з позовною заявою до Ленінського районного суду м. Дніпропетровська до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки на користь власника (т.1 а.с. 31-34).

Згідно з листом Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області № 1.1/30/2023 від 09 січня 2023 року заходи, спрямовані на звернення до суду з позовом про визнання недійсним наказу, скасування запису про державну реєстрацію та повернення земельної ділянки не вживалися, селищна рада не заперечує щодо представництва прокурором її інтересів у суді із позовом (т.1 а.с. 35).

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання самовільного зайняття земельної ділянки комунальної власності та дотримання конституційного принципу рівності усіх перед Законом, а отже порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції з прав людини та основоположних свобод у даному спорі відсутнє.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема,Земельним кодексом УкраїнитаЗакону України Про землеустрій.

Положеннями ст. 118 ЗК України визначено порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянам передбачає визначену земельно-правову процедуру, яка включає такі послідовні стадії: 1)подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); 3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України; 4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі; 5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.

Відповідно до положень ст.ст. 193, 195, 202, 203 ЗК України Державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Процедура державної реєстрації земельної ділянки передбачена Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року.

Відповідно до п. 107 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється, зокрема, за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи (п. 109 Порядку № 1051).

Пункт 110 Порядку № 1051 передбачає, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); електронний документ.

Після прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки, та надання Держгеокадастру або його територіальному органові відповідно до компетенції засвідченої копії такого рішення Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить відповідні відомості до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

До поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення, яке є підставою для внесення відомостей до неї (п. 112 Порядку № 1051).

Пунктом 113 Порядку № 1051 встановлено, що Державний кадастровий реєстратор в день отримання інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вносить відомості про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних зазначеного Реєстру до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

Частиною 1статті 316 ЦК Українивизначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до ч.1 ст. 317 ЦК України власникові належить права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Згідно зі ст. 325 ЦК України суб`єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати.

Відповідно до ст. 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Згідно зі статтею 328 цього Кодексу право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

У справі встановлено, 02 березня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області винесено наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, яким відмовлено громадянці ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, розташованої на території Багатирської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області за межами населених пунктів, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, із цільовим призначення для ведення особистого селянського господарства з таких підстав: наказом №1023-СГ від 25 лютого 2020 року витребувана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права на які виставляються на земельні торги (т.2 а.с.172).

У матеріалах справи міститься наказ від 02 березня 2020 року Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №1155-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, яким наказано:

затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності права, що перебувають у запасі, для ведення особистого селянського господарства на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів;

надати громадянину ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2,0000 га, в тому числі ріллі площею 2,0000 га (кадастровий номер 1423986600:03:000:0646) із земель сільськогосподарського призначення державної власності права, що перебувають у запасі, без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів:

право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 1423986600:03:000:0646) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (т.1 а.с.18, 19).

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, 12 березня 2020 року рішенням державного реєстратора виконавчого комітету Сартанської селищної ради м. Маріуполя Донецької області Рогозною А.М. було зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку кадастровий номер 1423986600:03:000:0646, площею 2,0000 га (т.1 а.с. 15,16).

Підставою для державної реєстрації права власності на земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення.

21 квітня 2020 року між ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі №100, за умовами якого ОСОБА_1 передав ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча в платне користування земельну ділянку кадастровий номер 1423986600:03:000:0646 для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га, строком на 10 років (т.1 а.с. 20-25).

Рішенням державного реєстратора юридичного департаменту Маріупольської міської ради Донецької області Бежиним Д.Ю. від 16 жовтня 2020 року право оренди земельної ділянки, належної ОСОБА_1 , на підставі договору оренди землі від 21 квітня 2020 року, зареєстровано за ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (номер запису про інше речове право 38687291) (т.1 а.с. 16).

Відповідно до інформації ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 20 січня 2023 року ОСОБА_1 02 жовтня 2019 року звернувся із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення (т.1 а.с. 40-43, 50).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 4918-СГ від 02 жовтня 2019 року ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів, орієнтовний розмір 2,0000 га, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с. 49).

ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1 а.с. 109-110).

Звернувшись до суду із вказаним позовом, перший заступник керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області посилався на підроблення наказу № 1155-СГ від 02 березня 2020 року, який стосується ОСОБА_1 , та, посилаючись на надану Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області копію наказу з аналогічними реквізитами номером та датою (наказ № 1155-СГ від 02 березня 2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою), стверджує, що цим наказом іншій особі відмовлено у наданні безоплатно у власність земельної ділянки площею 2,000 га. Позивач вважає, що зміст наказу № 1155-СГ від 02 березня 2020 року, фактично прийнятого Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області, не відповідає змісту наказу з тими ж реквізитами, що міститься у реєстраційній справі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо відмови ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, розташованої на території Багатирської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області (т.1 а.с.2-14).

З витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 01 лютого 2023 року вбачається, 01 лютого 2023 року внесені відомості про кримінальне правопорушення, передбачене ч.2 ст.358 КК України, стосовно того, що протягом 2020 року невстановлені фізичні особи підробили накази Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області та в подальшому на підставі зазначених не існуючих наказів Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області фізичні особи набули право власності в порядку безоплатної передачі, передбаченої ст.121 ЗК України, на 20 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 40 га на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області, зокрема, і на земельну ділянку кадастровий номер 1423986600:03:000:0646 (т.1 а.с.220, 221).

Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 06 лютого 2024 року було витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області наступні докази:

- інформацію чи видавався Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, яким відмовлено громадянці ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, розташованої на території Багатирської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області за межами населених пунктів, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, із цільовим призначення для ведення особистого селянського господарства з таких підстав: наказом №1023-СГ від 25 лютого 2020 року витребувана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права на які виставляються на земельні торги?

- інформацію чи видавався Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, яким наказано:

затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності права, що перебувають у запасі, для ведення особистого селянського господарства на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів;

надати громадянину ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2,0000 га, в тому числі ріллі площею 2,0000 га (кадастровий номер 1423986600:03:000:0646) із земель сільськогосподарського призначення державної власності права, що перебувають у запасі, без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Стародубівської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів:

право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 1423986600:03:000:0646) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (т.2 а.с.152-154).

На виконання вказаної ухвали апеляційного суду від 06 лютого 2024 року про витребування доказів Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області повідомили апеляційний суд, що Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області дійсно видавався наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, яким відмовлено громадянці ОСОБА_3 , а наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення не видавався (т.2 а.с. 168, 169).

Таким чином, реєстрація права власності за ОСОБА_1 на спірну земельну ділянку відбулася на підставі наказу №1155-СГ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, але який згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення взагалі не видавався.

Слід зазначити, відсутність такого рішення з боку держави, як власника земельних ділянок, свідчить про відсутність рішення уповноваженого органу, на підставі якого ОСОБА_1 набув право власності на спірну земельну ділянку.

Вказане узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду у постанові від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16.

Враховуючи, що державна реєстрація права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку проведена на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області наказ №1155-СГ від 02 березня 2020 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, який Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області не видавався, позовні вимоги в частині витребування у ОСОБА_1 та у ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча на користь власника земельної ділянки Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, що розташована на території територіальної громади Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області є доведеними та обґрунтованими.

Стосовно позовних вимог про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьвідомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п. 1 ч. 7 ст. 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Враховуючи, що позовні вимоги в частині витребування у ОСОБА_1 і у ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча на користь власника земельної ділянки Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, що розташована на території територіальної громади Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області є доведеними та обґрунтованими, також підлягають задоволенню і позовні вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення про державну реєстрацію права оренди ДП Ілліч-Агро Донбас ПАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча на земельну ділянку із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, припинивши право оренди на цю земельну ділянку.

За таких обставин, враховуючи викладене, апеляційну скаргу слід задовольнити, рішення Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року та додаткове рішення Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 03 жовтня 2023 року скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 381, 382, 384 ЦПК України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу першого заступникакерівника Донецькоїобласної прокуратури задовольнити.

Рішення Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року та додаткове рішення Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 03 жовтня 2023 року у справі за позовом першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області до ОСОБА_1 , дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча про витребування земельної ділянки та скасування рішення про державну реєстрацію скасувати.

Позовні вимоги першого заступника керівника Маріупольської окружної прокуратури в інтересах Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області до ОСОБА_1 , дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча про витребування земельної ділянки та скасування рішення про державну реєстрацію задовольнити.

Витребувати у ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та у дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (ЄДРПОУ 34550446) на користь Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області (ЄДРПОУ 04340493) земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, що розташована на території територіальної громади Мангушської селищної ради Маріупольського району Донецької області.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішення про державну реєстрацію права оренди дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (ЄДРПОУ 34550446) на земельну ділянку із кадастровим номером 1423986600:03:000:0646, припинивши право оренди на цю земельну ділянку.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та з дочірнього підприємства Ілліч-Агро Донбас Публічного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (ЄДРПОУ 34550446) на користь Донецької обласної прокуратури (ЄДРПОУ 25707002) судовий збір по 6 710 грн. з кожного.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя І.А.Єлізаренко

Судді Т.П.Красвітна

О.В.Свистунова

Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117778577
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —205/2127/23

Постанова від 19.03.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Єлізаренко І. А.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Єлізаренко І. А.

Ухвала від 06.11.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Єлізаренко І. А.

Ухвала від 06.11.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Єлізаренко І. А.

Рішення від 26.09.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

Рішення від 03.10.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

Рішення від 26.09.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

Ухвала від 25.09.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

Ухвала від 08.05.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

Ухвала від 21.03.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Дніпропетровська

Приходченко О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні