Постанова
від 29.02.2024 по справі 921/95/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" лютого 2024 р. Справа №921/95/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючої суддіОрищин Г.В.,

суддівГалушко Н.А.,

Желіка М.Б.,

секретар судового засідання Костерева О.А.

розглянув апеляційну скаргу ОСОБА_1 від 28.12.2023

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 29.11.2023 (повний текст рішення складено 11.12.23, суддя Хома С.О.)

у справі № 921/95/23

за позовом ОСОБА_1

до відповідача 1 Тернопільської обласної ради

до відповідача 2 Державного реєстратора управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенії Миколаївни

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Тернопільський ліцей № 21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети

про:

·визнання незаконним та відміну державної реєстрації юридичної особи Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети шляхом злиття, номер запису 16461340000011580 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною;

·визнання незаконним та відміну державної реєстрації припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети в результаті її реорганізації, номер запису 16461120013004923 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною та відновлення державної реєстрації юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети;

·зобов`язання Тернопільської обласної ради відновити роботу Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети вчинивши дії щодо відновлення навчального процесу та навчання учнів в Тернопільській обласній експериментальній комплексній школі мистецтв імені Ігоря Герети;

·стягнення з відповідачів судових витрат,

за участю представників сторін:

від позивача Ленько І.П., Кметик Я.С;

від відповідача 1 не з`явились;

від відповідача 2 не з`явились;

від третьої особи не з`явились;

ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської обласної ради та державного реєстратора управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенії Миколаївни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Тернопільського ліцею № 21 спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети про:

-визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію юридичної особи Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети шляхом злиття та відмінення запису про державну реєстрацію юридичної особи Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети шляхом злиття, номер запису 16461340000011580 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною;

-- визнання незаконним та скасування рішення про припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети в результаті її реорганізації та відмінення державної реєстрації припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети в результаті її реорганізації, номер запису 16461120013004923 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною та відновити запис про реєстрацію юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети;

-зобов`язання Тернопільську обласну раду вчинити дії щодо відновлення роботи Тернопільської обласної експериментальної школи мистецтв імені Ігоря Герети.

З матеріалів справи слідує, що позивачкою було подано заяву від 25.07.2023 про зміну предмету позову, відповідно до якої остання просила суд:

-визнати незаконним та відмінити державну реєстрацію юридичної особи Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети шляхом злиття, номер запису 16461340000011580 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною;

-визнати незаконним та відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети в результаті її реорганізації, номер запису 16461120013004923 від 06 вересня 2018 року внесений державним реєстратором управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенією Миколаївною та відновити державну реєстрацію юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети;

-зобов`язати Тернопільську обласну раду відновити роботу Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети, вчинивши дії щодо відновлення навчального процесу та навчання учнів в Тернопільській обласній експериментальній комплексній школі мистецтв імені Ігоря Герети.

В обґрунтування своїх позовних вимог ОСОБА_1 покликається на постанову Верховного Суду від 08.06.2022 у справі № 819/707/18, якою скасовано рішення восьмої сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року за № 930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради».

Позивачка, серед іншого, зазначає про порушення, визначених нормами ст.53 Конституції України: - прав учасників освітнього процесу (батьків та їх дітей) на освіту, на індивідуальну освітню траєкторію, яка реалізується, зокрема, через вільний вибір навчальних закладів (ч.1 ст.53 Закону України «Про освіту»); - прав та інтересів батьків, внаслідок прийняття рішення про припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети. Відповідно до ч.2 ст.55 Закону України «Про освіту» батьки здобувачів освіти мають право вибирати навчальний заклад, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти, позбавило права на рівний доступ до здобуття якісної освіти дітям із сіл та районів області шляхом здійснення профільного професійного навчання учнів І - ІІІ ступенів школи, незалежно від місця проживання (згідно з ч.1 ст.13 Закону України «Про освіту» вводиться принцип територіальності).

Крім цього, ОСОБА_1 також покликається й на порушення конституційного права педагогічних працівників на розвиток (ст.23 Конституції України), на працю (ст.42 Конституції України), на право розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності (ст.41 Конституції України).

Відповідно до наказу № 213-к від 28.08.2018 ОСОБА_1 було звільнено з посади вчителя української та зарубіжної літератури, української мови 30 серпня 2018 року на підставі п.1 ст.40 КЗпП України (підстава: рішення восьмої сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року №930). Згідно з листом виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 17.09.2018 року за № 5319/04-1 лише 20 із 81 викладачів та вчителів Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети було працевлаштовано в Тернопільському ліцеї № 21 спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети, а усім іншим вчителям та викладачам Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети місця для роботи після злиття вказаних шкіл не знайшлося.

Господарський суд Тернопільської області в рішенні від 29.11.2023 відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Не погодившись з ухваленим рішенням, позивачка оскаржила його в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду, оскільки вважає, що вказане рішення прийняте з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, висновки суду суперечать реальним обставинам справи та наявним в справі доказам. Як на підставу для скасування означеного судового рішення ОСОБА_1 покликається на таке:

-підставою для прийняття рішення Тернопільської міської ради за № 7/24/18 від 20.04.2018 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи -III ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області» було рішення Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року за № 930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради». На переконання скаржниці, зазначаючи про скасування рішення Тернопільської обласної ради № 930 від 28.03.2018 року та констатуючи про чинність рішення Тернопільської міської ради від 20.04.2018 року № 7/24/18, суд першої інстанції дійшов безпідставного висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, що, в свою чергу, робить неможливим виконання постанови Верховного Суду від 08.06.2022 у справі № 819/707/18, якою скасовано рішення Тернопільської обласної ради № 930 від 28.03.2018 року;

-дії щодо припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети були вчинені державним реєстратором саме на підставі рішення Тернопільської обласної ради № 930 від 28.03.2018 року, а не на підставі рішення Тернопільської міської ради №7/24/18 від 20.04.2018 року, таким чином апелянтка вважає, що право та інтерес повинен бути захищений судом у спосіб, визначений законом;

-з покликанням на судову практику, позивачка вказує, що питання наявності правових підстав для скасування певного реєстраційного запису не ставить у виключну залежність від дотримання державним реєстратором визначеного Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» порядку та способу його дій, і у випадку встановлення судом у межах відповідного спору незаконності підстав для вчинення такого запису, яким порушуються права та інтереси позивача, існують правові підстави для його скасування;

- Тернопільська обласна рада відмовилась вчиняти будь-які дії щодо скасування реєстрації припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та відновлення запису про її державну реєстрацію та відновлення роботи вказаного навчального закладу, що слугувало підставою для звернення ОСОБА_1 до Господарського суду Тернопільської області за захистом її прав та законних інтересів, визначених законами України, статтями 19, 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом;

-скаржниця не погоджується з твердженням місцевого господарського суду про те, що державний реєстратор управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенія Миколаївна є не належним відповідачем у даній справі. Проте, слід зазначити, що відповідачем у даній справі є не тільки Державний реєстратор управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенія Миколаївна, а і Тернопільська обласна рада, яка прийняла рішення (згодом визнано незаконним), на підставі якого державним реєстратором було вчинено реєстраційні дії, та яка зверталася із заявою до реєстратора щодо вчинення спірних реєстраційних дій;

-позивачка вважає хибним твердження суду першої інстанції про те, що відповідачем у даній справі має бути Тернопільська міська рада, оскільки реорганізація навчального закладу відбулася, в тому числі, на підставі і її рішення № 7/24/18 від 20.04.2018, та зазначає, що засновником та власником Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети була саме Тернопільська обласна рада. Тернопільська міська рада не мала жодного відношення до фінансування, навчального процесу та господарської діяльності вказаного навчального закладу. Фінансування та навчальний процес в даному навчальному закладі вчинявся та узгоджувався виключно лише з Тернопільською обласною радою, будівля школи мистецтв також була у власності обласної ради, відтак обов`язок щодо відновлення роботи та навчального процесу означеної школи мистецтв покладений саме на Тернопільську обласну раду.

Третя особа подала суду письмові пояснення на апеляційну скаргу, в яких заперечила доводи апеляційної скарги та зазначила, що вважає таку безпідставною і необґрунтованою, з огляду на наступне:

- внесення державним реєстратором до ЄДР запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи не є виконанням судового рішення про задоволення відповідної позовної вимоги. Натомість, згідно з пунктом 2 частини першої статті 2 Закону № 755-IV, судове рішення, що набрало законної сили, є підставою для внесення відповідного запису будь-яким державним реєстратором. Таким чином, державний реєстратор не є належним відповідачем у даній справі. У випадку заявлення вимоги про скасування запису про реєстрацію юридичної особи така юридична особа і є належним відповідачем у справі, однак, в даному позові позивач визначив таку особу - в статусі третьої особи;

-іншим відповідачем у справі визначено Тернопільську обласну раду, проте по суті виконати заявлені позовні вимоги виключно Тернопільська обласна рада не зможе, оскільки рішення про реорганізацію шляхом злиття обох шкіл було прийнято спільно Тернопільською обласною радою з Тернопільською міською радою, яку позивач як відповідача не залучив, хоча вона є засновником новоутвореної школи, яку позивач вимагає фактично припинити - скасувавши запис про її реєстрацію, та саме їй було згодом передано за передавальними актами та в результаті реорганізації всі зобов`язання щодо Експериментальної школи, оскільки новоутворена школа є правонаступником обох шкіл;

-позивачка помилково вважає, що скасування рішення Тернопільської обласної ради є достатньою підставою для заявлення вимоги про відновлення Експериментальної школи та скасування реєстрації новоутвореної школи, однак як встановлено судом першої інстанції підставою проведення реорганізації двох шкіл було два рішення органів місцевого самоврядування. Посилання позивача на те, що рішення міської ради було похідним від рішення обласної ради третя особа вважає некоректним, оскільки, обласна рада прийняла своє рішення виключно з огляду на наявність клопотання міської ради, без подальшого винесення рішення міською радою реорганізація б не відбулась; рішення обох рад були прийняті на відповідних сесіях і мають однакову юридичну силу;

-позивачка вважає, що її було незаконно звільнено у зв`язку з проведеною реорганізацією школи, в якій вона працювала, проте спір про порушення такого права підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства та поновленню її порушеного права у встановлений законом порядок. Відповідно до ст. 232 Кодексу законів про працю України трудові спори розглядаються в місцевих загальних судах, зокрема за заявами працівників про поновлення на роботі незалежно від підстав припинення трудового договору. Таким чином, означене порушене право позивачки не може бути поновлене під час розгляду справи господарським судом;

-на переконання третьої особи, ОСОБА_1 не має повноважень заявляти суду про порушення будь-яких інших прав, окрім як своїх. Позивачка, як фізична особа, яка представляє виключно свій приватний інтерес, не є представником батьків чи учнів реорганізованої школи, педагогічного колективу, її ніхто не уповноважував на захист ще чиїхось інтересів, окрім своїх;

-обраний позивачкою спосіб захисту не пов`язаний із порушенням її прав, а проведення відповідних реєстраційних дій, що мають на меті припинення Тернопільського ліцею №21 спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети, не є відновленням Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи.

Процесуальний хід розгляду даної справи відображений у відповідних ухвалах Західного апеляційного господарського суду. За клопотанням третьої особи розгляд справи відбувся в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

В дане судове засідання прибули представники сторін, які підтримали свої доводи, міркування та заперечення, викладені, відповідно, в апеляційній скарзі та у поясненнях на апеляційну скаргу.

Судова колегія, заслухавши пояснення позивачки, розглянула матеріали справи, з яких вбачається наступне:

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань наданого на запит Господарського суду Тернопільської від 22.05.2023 за кодом 563356673292 станом на 22.05.2023, Тернопільська обласна експериментальна комплексна школа мистецтв імені Ігоря Герети, ідентифікаційний код 14042752, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 46008, Тернопільська обл., місто Тернопіль, вулиця Медова, будинок 5, була зареєстрована в Реєстрі як юридична особа 26.04.2002, дата запису: 23.10.2008, номер запису:16461200000004923.

28.03.2018 на восьмій сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради було прийнято рішення №930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради».

Відповідно до п.1 рішення Тернопільською обласною радою вирішено реорганізувати Тернопільську обласну експериментальну комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети (місцезнаходження юридичної особи: 46008, м. Тернопіль, вул. Медова,5, код ЄДРПОУ 14042752) та Тернопільську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження юридичної особи: 46024, м. Тернопіль, проспект Злуки,51, код ЄДРПОУ 14039885) шляхом їх злиття та створити спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради.

Пунктами 2, 4, п.п.6.1 п.6 рішення вирішено відповідно у результаті реорганізації (шляхом злиття) припинити юридичну особу-Тернопільську обласну експериментальну комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи; утворити комісію з припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети (далі-комісія) шляхом злиття з Тернопільською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області, затвердити її склад, згідно з додатком; комісії провести процедуру реорганізації (шляхом злиття) Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети відповідно до вимог чинного законодавства.

Згодом, 20.04.2018 Тернопільською міською радою було прийнято рішення №7/24/18 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області», відповідно до п.1., п.2, п.4, п.п.6.1 п.6 якого вирішено: реорганізувати Тернопільську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження юридичної особи: 46024, м. Тернопіль, проспект Злуки,51, код ЄДРПОУ 14039885) та Тернопільську обласну експериментальну комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети (місцезнаходження юридичної особи: 46008, м. Тернопіль, вул. Медова,5, код ЄДРПОУ 14042752) шляхом злиття та створити Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області; у результаті реорганізації (шляхом злиття) припинити юридичну особу - Тернопільську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи; утворити комісію з припинення юридичної особи Тернопільську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області та затвердити її склад, згідно з додатком (додається); комісії провести процедуру реорганізації (шляхом злиття) Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області відповідно до вимог чинного законодавства.

08.06.2018 на восьмій сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради було прийнято рішення №1028 «Про внесення змін до рішення Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року №930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради», пунктом 2 якого до рішення Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року №930 внесено зміни:

п.2.1. Назву рішення викладено в наступній редакції:

«Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області»;

п.2.2.Пункт 1 рішення викладено в такій редакції:

«Реорганізувати Тернопільську обласну експериментальну комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети (місцезнаходження юридичної особи: 46008, м. Тернопіль, вул. Медова, 5, код ЄДРПОУ 14042752) та Тернопільську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження юридичної особи: 46024, м. Тернопіль, проспект Злуки,51, код ЄДРПОУ 14039885) шляхом злиття та створити Тернопільський ліцей №21- спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області».

09.08.2018 на десятій сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради було прийнято рішення №1122 «Про внесення змін і доповнень до рішення Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року №930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області» (з наступними змінами), відповідно до п.1 якого вирішено внести такі зміни і доповнення до рішення Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року №930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області» (зі змінами, внесеними рішенням Тернопільської обласної ради від 08 червня 2018 року №1028):

1.1.Доповнити рішення пунктом 9 такого змісту:

« 9.Враховуючи, що Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області є правонаступником реорганізованої Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети вважати Тернопільську міську раду засновником Тернопільського ліцею №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області.».

1.2. Пункт 9 рішення вважати відповідно пунктом 10.

Господарським судом Тернопільської області відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.05.2023 за № 563356673292 було встановлено, що Тернопільська обласна експериментальна комплексна школа мистецтв імені Ігоря Герети (ідентифікаційний код 14042752, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 46008, Тернопільська обл., місто Тернопіль, вулиця Медова, будинок 5) припинена як юридична особа внаслідок внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, 02.04.2018, 16461270012004923, Чупрун Р.І., Тернопільська міська рада.

Державна реєстрація припинення юридичної особи - Тернопільська обласна експериментальна комплексна школа мистецтв імені Ігоря Герети в результаті її реорганізації відбулась 06.09.2018.

З вказаного витягу вбачається, що правонаступником Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети є Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ: 42445905.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (наданого на запит Господарського суду Тернопільської) від 22.05.2023 за № 177582027829 станом на 22.05.2023 Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області (ідентифікаційний код 14039885, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 46024, Тернопільська обл., місто Тернопіль, проспект Злуки, будинок 51) припинена як юридична особа, внаслідок внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, 02.04.2018, 16461270009000520, ОСОБА_2 , Тернопільська міська рада.

Державна реєстрація припинення юридичної особи - Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області, в результаті її реорганізації відбулась 06.09.2018.

Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань свідчить, що правонаступником Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області є Тернопільський ліцей №21 спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області (код ЄДРПОУ: 42445905).

Із сформованого на запит Господарського суду Тернопільської області витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.05.2023 за №287800711847 вбачається, що Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області (ідентифікаційний код 42445905 місцезнаходження юридичної особи: Україна, 46023, Тернопільська обл., місто Тернопіль, проспект Злуки, будинок 51) зареєстровано як юридичну особу внаслідок державної реєстрації створення юридичної особи в результаті злиття 06.09.2018. Вказана юридична особа є правонаступником Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети (код ЄДРПОУ: 14042752) та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області (код ЄДРПОУ: 14039885).

З матеріалів справи вбачається, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 08.06.2022 у справі № 819/707/18 позовні вимоги ОСОБА_1 до Тернопільської обласної ради, за участю третіх осіб - Тернопільської міської ради, управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації, управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 задоволено; рішення восьмої сесії шостого скликання Тернопільської обласної ради від 28 березня 2018 року № 930 «Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у спеціалізовану комплексну школу мистецтв імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради» скасовано.

Вважаючи свої права порушеними, ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Тернопільської обласної ради та державного реєстратора управління державної реєстрації Тернопільської міської ради Береш Євгенії Миколаївни за захистом таких.

Судова колегія, перевіривши вимоги позивача в межах доводів апеляційної скарги, з врахуванням викладеного у поясненнях третьої особи, правильність застосування судами першої інстанції норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених фактичних обставин справи, дійшла наступних висновків:

Велика Палата Верховного Суду неодноразово наводила критерії розмежування судової юрисдикції. Такими критеріями є передбачені законом умови, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, як-то: суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка у законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ (постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.01.2021 у справі №127/21764/17, від 23.03.2021 у справі №367/4695/20).

При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Відповідно до частини 2 статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

В даній справі, позивачка (апелянтка) не є суб`єктом господарської діяльності, а звернулася до суду як фізична особа на захист порушеного, на її думку, права на працю та освіту внаслідок припинення освітнього закладу шляхом його ліквідації.

Згідно із пунктом 3 частини 1 статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником (засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, який вибув, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів.

Спір у даній справі не є таким, що виник із корпоративних відносин.

Відповідно до частин 1, 3 статті 167 Господарського кодексу України (далі - ГК України) корпоративні права - це права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами. Під корпоративними відносинами маються на увазі відносини, що виникають, змінюються та припиняються щодо корпоративних прав.

В даній справі відсутні будь-які відомості на підтвердження того, що апелянтка є засновником, акціонером, пайовиком юридичної особи - Тернопільського ліцею №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області відповідно до закону або статуту.

Вказана обставина унеможливлює наявність у позивачки будь-яких корпоративних прав та корпоративного характеру відносин сторін у справі (аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 06.02.2024 у справі № 927/240/22).

Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 02.08.2023 у справі №925/1741/21 відступила від висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах стосовно юрисдикції спору, викладених у попередніх постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2020 у справі №813/1232/18 та від 09.09.2020 у справі №260/91/19, а також у постановах Верховного Суду від 28.01.2021 у справі №140/434/19, від 22.10.2020 у справі №694/1174/16-а, зазначивши, що такі спори належать до адміністративної юрисдикції та мають вирішуватися судами за правилами Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Велика Палата Верховного Суду у пунктах 8.22., 8.24.-8.26. постанови від 02.08.2023 у справі №925/1741/21 сформувала наступні висновки:

- необхідною та єдиною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення цим суб`єктом владних управлінських функцій, при цьому ці функції повинні здійснюватися суб`єктом саме в тих правовідносинах, у яких виник спір. Під владними управлінськими функціями, що здійснюються на основі законодавства, зокрема, на виконання делегованих повноважень, слід розуміти будь-які владні повноваження в рамках діяльності держави чи місцевого самоврядування, що не належать до законодавчих повноважень чи повноважень здійснювати правосуддя;

- до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення;

- з норм пунктів 1, 2, 7 частини 1 статті 4, пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України вбачається, що до адміністративної юрисдикції належить справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує її права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин;

- визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватно - правовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

За змістом статті 81 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права.

Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

Цивільним кодексом України встановлюються порядок створення, організаційно-правові форми, правовий статус юридичних осіб приватного права.

Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.

Відповідно до частини 2 статті 169 ЦК України територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.

В Конституції України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина 1 статті 144 Конституції України). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина 1 статті 59 Конституції України). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №7-рп/2009).

Конституційний Суд України у Рішенні від 14.12.2011 №19-рп/2011 надав тлумачення положень частини 2 статті 55 Конституції України. Так, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Як вбачається з абзацу 2 частини 2 статті 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа), у тому числі, приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.

Предметом спору у цій справі є відміна державної реєстрації юридичної особи Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети, відміна державної реєстрації припинення юридичної особи Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та зобов`язання Тернопільську обласну раду відновити роботу Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети, вчинивши дії щодо відновлення навчального процесу та навчання учнів в Тернопільській обласній експериментальній комплексній школі мистецтв імені Ігоря Герети.

Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети утворений шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області на підставі рішень органів місцевого самоврядування Тернопільської обласної ради (рішення за №930 від 28.03.2018) та Тернопільської міської ради (рішення за №7/24/18 від 20.04.2018). Відповідно до наявного в матеріалах справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань організаційно-правова форма новоствореної юридичної особи комунальна організація (установа, заклад) із такими видами діяльності: загальна середня освіта (основний), освіта у сфері культури, театральна та концертна діяльність. Таким чином, Тернопільський ліцей №21 - спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети, як заклад освіти, реалізує публічні інтереси держави під час здійснення освітнього процесу.

Правовідносини в цій справі спрямовані на вирішення питань організації освітнього процесу, а саме забезпечення доступності освіти, права на здобуття загальної середньої освіти, можливості продовжити навчання на відповідному рівні освіти у зв`язку з ліквідацією закладу освіти, що має на меті передусім публічний, а не приватний інтерес.

Отже, Тернопільська обласна рада у спірних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень в розумінні КАС України, оскільки здійснює публічно-владні управлінські функції у сфері освіти на виконання повноважень засновника закладу освіти, тому справа підсудна адміністративному суду.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Згідно із частиною 1 статті 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

У випадку, якщо порушуються права територіальних громад, то будь-який із членів таких громад має право оскаржити відповідну дію чи рішення суб`єкта владних повноважень у суді, оскільки порушення прав місцевого самоврядування неминуче призводить до порушення прав кожного жителя відповідного муніципального утворення (висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.08.2020 у справі №187/687/16-а (2-а/0187/7/16), адміністративне провадження №К/9901/13855/18).

Правовідносини у даній справі виникли внаслідок прийняття відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, рішення на підставі якого було утворено заклад освіти шляхом злиття двох інших закладів освіти та яке прийнято на виконання владних управлінських функцій і є таким, що зачіпає права та інтереси члена територіальної громади. Отже, правовідносини, які виникли у справі, є публічно-правовими. Захист прав та інтересів члена територіальної громади від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, якщо ці порушення полягають, наприклад, у перевищенні повноважень, недотриманні процедури чи порядку прийняття рішення, є завданням адміністративного судочинства, що виключає господарсько-правовий характер спірних правовідносин.

З наведеного слідує, що даний спір не належить до господарської юрисдикції, відтак не має вирішуватися судами за правилами Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 278 ГПК України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із залишенням позову без розгляду або закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 226 та 231 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції господарських судів, визначених статтями 20-23 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Закриття провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що спір у даній справі підлягає розгляду за правилами господарського судочинства, що є порушенням правил юрисдикції господарських судів, підставою для скасування оскаржуваного рішення та закриття провадження у цій справі на підставі пункту 1 частини 1 статті 231 ГПК України.

Відповідно до частини 2 статті 231 ГПК України якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи. Суд апеляційної або касаційної інстанції повинен також роз`яснити позивачеві про наявність у нього права протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією, крім випадків об`єднання в одне провадження кількох вимог, які підлягають розгляду в порядку різного судочинства. Заява подається до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянтку.

Керуючись ст. 129, 231, 269, 275, 278, 282-284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фізичної ОСОБА_1 задоволити частково.

Рішення Господарського суду Тернопільської області від 29.11.2023 у справі № 921/95/23 скасувати.

Закрити провадження у справі № 921/95/23.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду потягом двадцяти днів з дня її проголошення.

Справу повернути в місцевий господарський суд.

Повний текст постанови складено 11.03.2024.

Головуюча суддяГ.В. Орищин

СуддяН.А. Галушко

СуддяМ.Б. Желік

Дата ухвалення рішення29.02.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117782956
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/95/23

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Постанова від 29.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 09.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Рішення від 29.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Рішення від 29.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні