РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
19 березня 2024 р. Справа № 120/13173/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави до Станіславчицької сільської ради, Комунальної установи "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
У Вінницький окружний адміністративний суд звернувся з адміністративним позовом Керівник Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави (далі позивач) до Станіславчицької сільської ради (далі відповідач 1), Комунальної установи "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області (далі відповідач 2) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що на території Станіславчицької сільської територіальної громади розташована захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №00631, яке розташоване за адресою: вул. Центральна, 10, с. Станіславчик, Жмеринський район, Вінницька область, 23160.
Вищезазначена захисна споруда перебуває на балансі комунальної установи "Станіславчицький ЦОЗОСМСКТ".
Відповідно акту оцінки та повторного огляду захисної споруди ПРУ №00631 останнє розраховане на розміщення у ньому 700 чоловік.
Внаслідок проведення обстеження та оперативних оглядів об`єкта щодо можливості використання для укриття населення установлено, що захисна споруда №00631 обмежено готова для використання за призначенням.
Відтак, з метою зобов`язання відповідачів вчинити дії, спрямовані на приведення у готовність до використання захисної споруди №00631, позивач звернувся до суду.
Ухвалою від 04.09.2023 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.
19.09.2023 відповідач 1 подав відзив на позовну заяву, у якому вказав, що балансоутримувачем зазначеної споруди є КУ "Станіславчицький ЦО ЗОСМСКТ". Стан укриття на момент його передачі Станіславчицькій ТГ не був визначений, так як будь-які акти його обстеження були відсутні. Відповідач 1 зауважив, що дане приміщення використовувалось не за призначенням, фіксувалась не лише відсутність інженерних систем та систем життєзабезпечення, але й вкрай незадовільний загальний стан. Тобто, захисна споруда не відповідала жодним із «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затвердженим Наказом Міністерства Внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 року.
З метою приведення захисної споруди у відповідність із вимогами зазначеного Наказу Станіславчицькою сільською радою у 2022-2023 роках була організована і проведена наступна робота: звільнення і очищення усіх приміщень, ліквідація вологості, встановлення природної вентиляції (збудовано вентиляційні канали і забезпечено режим провітрювання), вирівнювання підлоги і монтаж підлоги з твердою основою, проведено косметичний ремонт стін та стелі. Також, облаштовано санітарні приміщення, встановлено металеві двері, протипожежний щит, таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди, проведено інтернет, забезпечено необхідним шанцевим інструментом. Усі роботи проводились господарським способом із залученням бюджетних та позабюджетних коштів.
Також, відповідач 1 зауважив, що у 2023 році в ПРУ № 00631 замінено систему проводів для передавання електричного струму, забезпечено резервним живленням від генератора, продовжено роботу поточного ремонту, визначено і затверджено особовий склад групи з обслуговування захисної споруди, наповнено відповідними запасами води, їжі та медичними засобами, а також, розроблено систему оповіщення.
Окрім того, рішенням 26-ї позачергової сесії Станіславчицької сільської ради № 583 від 03.08.2023 року передбачено видатки в сумі 200 тис. гривень на розробку проектно-кошторисної документації для проведення капітального ремонту ПРУ №00631.
06 вересня 2023 року між КУ ЦО З0СМКТ Станіславчицької сільської ради (балансотримачем ПРУ №00631) і ТОВ "ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ" заключений Договір підряду № 473-23-П на виконання проектно-кошторисної документації щодо облаштування захисної споруди згідно із актуальними вимогами Державних будівельних норм України.
22.09.2023 позивач подав відповідь на відзив у якій звертає увагу, що зазначені у відзиві на позов відомості не свідчать про повне усунення порушень під час утримання та використання захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 00631 на території Станіславчицької територіальної громади.
Протирадіаційне укриття № 00631, вбудоване в підвальне приміщення закладу освіти по вул. Центральна, 10 в с. Станіславчик Жмеринського району Вінницької області є стратегічно важливою спорудою цивільного захисту, оскільки у разі загрози здатне розмістити 700 осіб та фактично є єдиною спорудою цивільного захисту із категорії протирадіаційних укриттів на території громади, а тому його повна готовність до використання за призначенням фактично є однією із основних вимог в питанні організації цивільного захисту на території громади, в тому числі із врахуванням факту його використання для потреб укриття дітей.
Відтак, невжиття заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 00631 до стану готовності, на думку позивача, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану.
Копію ухвали від 04.09.2023 отримано Комунальною установою "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області 14.09.2023, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Проте, у встановлений судом строк Комунальною установи "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області відзив на позовну заяву не подано, як і не надходило до суду заяви про продовження процесуального строку для подання відзиву.
Згідно з положеннями ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Враховуючи, що розгляд справи по суті розпочався, інших заяв і документів не надходило, а визначений строк для їх подання закінчився, клопотань щодо продовження процесуального строку не надходило, відтак суд розглядає справу в письмовому провадженні за наявними в ній доказами.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову, встановив наступне.
Жмеринською окружною прокуратурою в ході вжитих заходів встановлено, що на території Станіславчицької сільської територіальної громади розташована захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 00631 (далі - ПРУ № 00631), площею 1306, 2 м.кв., місткістю 700 осіб, яке розташоване за адресою: вул. Центральна, 10 в с. Станіславчик Жмеринського району Вінницької області.
Відповідно до технічного паспорту захисної споруди цивільного захисту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 00631 захисна споруда належала до спільної комунальної власності територіальних громад сіл та селища району (користувач відділ освіти РДА), прийнята в експлуатацію в 1990 році, місткістю 700 осіб, яка вбудована в будівлю (2 поверхи), призначена для укриття учнів та працівників ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Відповідно до рішення Жмеринської районної ради від 17.12.2020 року "Про передачу бюджетних установ-закладів освіти та рухомого майна у комунальну власність Станіславчицької сільської територіальної громади" будівлі Станіславчицької ЗОШ І-ІІ-ІІІ ступенів за адресою: Жмеринський район, с. Станіславчик, вул. Центральна, 1, передано із спільної власності територіальних громад селища, сіл Жмеринського району у власність Станіславчицької сільської територіальної громади. В подальшому згідно з Актом передачі-прийому приміщення школи передано в комунальну власність Станіславчицької територіальної громади (а.с. 48).
Власником зазначеної споруди, яка є цокольним приміщенням Станіславчицького ОЗЗСО І-ІІІ ступенів є Станіславчицька територіальна громада. Так, зокрема відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 24.10.2019 зареєстровано право комунальної власності в особі Станіславчицької сільської ради на нежитлове приміщення Станіславчицької ЗОШ І-ІІ ступенів загальною площею 5458, 9 кв.м. (а.с. 48-49).
Балансоутримувачем зазначеної споруди є КУ "Станіславчицький ЦО ЗОСМСКТ" (Центр обслуговування закладів освіти, сім?ї і молоді, спорту культури та туризму). Відповідно до долученої копії Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Статуту Комунальна установа "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області створена на базі майна комунальної власності Станіславчицької сільської ради. При цьому, що користувачем приміщення та розміщеної в ньому захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 00631 є Станіславчицький Опорний заклад загальної середньої освіти I-III ступенів.
Згідно з актом комплексної перевірки захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) від 15.05.2012 № 00631 встановлено, що протирадіаційне укриття обмежено готове до прийняття осіб, що укриваються (а.с. 72-74).
29.05.2023 комісією у складі заступника сільського голови Гринчука С.О., начальника відділу освіти, сім?ї, молоді, спорту, культури і туризму Станіславчицької сільської ради О. Пасічник, в.о. директора Станіслачицького ОЗЗСО Г.Лахман, директора КУ ЦОЗОСМСКТ Г.Комісарик, головного бухгалтера відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Станіславчицької сільської ради В. Бурдельної, старшого лейтенанта поліції Жмеринського РВП О.Вергун проведено повторну оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №00631, розташованого за адресою: вул. Центральна, 10, с. Станіславчик Жмеринського району, Вінницької області комунальної власності. За результатами оцінки складений Акт, згідно з яким протирадіаційне укриття визнано як обмежено готове до використання за призначенням (а.с. 110-118).
Згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди, складених 13.04.2022, 09.08.2022 та 18.11.2022, укриття також визнавалося обмежено готовим до використання за призначенням (а.с. 119-137).
28.06.2023 Жмеринська окружна прокуратура звернулася до Жмеринського РУ ГУ ДСНС у Вінницькій області із листом щодо вжиття заходів державного нагляду щодо використання захисної споруди цивільного захисту (а.с. 138-139).
У відповідь останнім надано копії акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00631 від 13.04.2022 та повідомлено, що остання позапланова перевірка даного об`єкту та в тому числі ПРУ № 00631 проводилась 15-16.06.2021 року (а.с. 140-146).
03.08.2023 ГУ ДСНС України у Вінницькій області надало інформацію по захисній споруді цивільного захисту ПРУ №00631, балансоутримувачем якого є - Станіславчицька сільська рада. Так, у період з 15.06.2021 по 16.06.2021 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Станіславчицького ЗЗСО І-ІІІ ступенів Станіславчицької сільської ради, розташованого за адресою: Вінницька область, Жмеринський район, с. Станіславчик, вул. Центральна, 10.
За результатами проведення позапланового заходу складений Акт № 150 від 16.06.2021 року, а за результатами перевірки винесений Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 96 від 16.06.2021 року та за порушення встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки за статтею 175 КУпАП до адміністративної відповідальності притягнуто голову Станіславчицької сільської ради ОСОБА_1 (а.с. 149-151).
Відтак, вважаючи, що відповідачами не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття у стан, придатний для використання за призначенням для захисту населення, Керівник Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави, звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та вирішуючи заявлені позовні вимоги, суд керується такими мотивами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався і діє на момент вирішення спірних правовідносин.
Статтею 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Частиною 4 статті 32 Кодексу передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (далі - Порядок № 138).
Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що балансоутримувач захисної споруди це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі; утримання захисних споруд це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно із пунктом 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною 1 статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Так, Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за №879/32331, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги).
Відповідно до пункту 1 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пп. 1 п. 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пп. 4 п. 2 розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп. 8 п. 2 розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.
Під час розгляду справи встановлено, що згідно з Актом повторної оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 29.05.2023 захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 00631, яке розташоване за адресою: вул. Центральна, 10 в с. Станіславчик Жмеринського району Вінницької області, балансоутримувачем якого є КУ "Станіславчицький ЦО ЗОСМСКТ" (Центр обслуговування закладів освіти, сім?ї і молоді, спорту культури та туризму), визнано обмежено готовим до використання за призначенням (а.с. 110-118).
Відповідач у відзиві зазначив, що з метою приведення захисної споруди у відповідність із вимогами зазначеного Наказу Станіславчицькою сільською радою у 2022-2023 роках була організована і проведена наступна робота: звільнення і очищення усіх приміщень, ліквідація вологості, встановлення природної вентиляції (збудовано вентиляційні канали і забезпечено режим провітрювання), вирівнювання підлоги і монтаж підлоги з твердою основою, проведено поточний ремонт стін та стелі. Також, облаштовано санітарні приміщення, встановлено металеві двері, протипожежний щит, таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди, проведено інтернет, забезпечено необхідним шанцевим інструментом. Усі роботи проводились господарським способом із залученням бюджетних та позабюджетних коштів.
Крім того, відповідач 1 зауважив, що у 2023 році в ПРУ № 00631 замінено систему проводів для передавання електричного струму, забезпечено резервним живленням від генератора, продовжено роботу поточного ремонту, визначено і затверджено особовий склад групи з обслуговування захисної споруди, наповнено відповідними запасами води, їжі та медичними засобами, та розроблено систему оповіщення.
Окрім того, рішенням 26-ї позачергової сесії Станіславчицької сільської ради № 583 від 03.08.2023 року передбачено видатки в сумі 200 тис. гривень на розробку проектно-кошторисної документації для проведення капітального ремонту ПРУ №00631.
06 вересня 2023 року між КУ ЦО З0СМКТ Станіславчицької сільської ради (балансотримачем ПРУ №00631) і ТОВ "ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ" заключений Договір підряду № 473-23-П на виконання проектно-кошторисної документації щодо облаштування захисної споруди відповідно до актуальних вимог Державних будівельних норм України.
Суд приймає дані доводи, проте зауважує, що зазначені у відзиві відомості не свідчать про повне усунення порушень під час утримання та використання захисної споруди цивільного захисту.
Так, належним, допустимим та достатнім доказом усунення особою виявлених перевіркою порушень є акт перевірки з висновками про відсутність порушень та про готовність відповідних сховищ до використання, який може дійсно свідчити про такий факт, оскільки у спірних правовідносинах саме контролюючий орган наділений повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень відповідачем законодавства.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд зазначає, що недодержання вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призводить до його обмеженої готовності до використання за призначенням, а захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у справі № 826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі № 820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
З огляду на те, що протирадіаційне укриття № 00631 є стратегічно важливою спорудою цивільного захисту, суд погоджується з позицією Керівника Жмеринської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави про наявність підстав для зобов`язання відповідачів у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00631, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 10, с. Станіславчик Жмеринського району Вінницької області з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши обґрунтованість вимог прокурора, оцінивши надані ним докази та докази відповідача, суд приходить до переконання про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави - задовольнити.
Зобов`язати Станіславчицьку сільську раду та Комунальну установу "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00631, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 10, с. Станіславчик Жмеринського району Вінницької області з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави (вул. Національна, 6а, м. Жмеринка, Вінницька область, 23100, код ЄДРПОУ - 02909909);
Відповідач 1: Станіславчицька сільська рада Жмеринського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 04330450, вул. Центральна, 4, с. Станіславчик, Жмеринський район, Вінницька область, 23160);
Відповідач 2: Комунальна установа "Центр з фінансового обслуговування закладів освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури, і туризму" Станіславчицької сільської ради Жмеринського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 44084632, вул. Центральна, 18, с. Станіславчик, Жмеринський район, Вінницька область, 23160).
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117793124 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні