Рішення
від 18.03.2024 по справі 140/34846/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2024 року ЛуцькСправа № 140/34846/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Західукрпостач до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Західукрпостач (далі ТОВ Західукрпостач, позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податків.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165) у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення від 03.05.2023 №1104 про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, за наступною інформацією: постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137.

Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 6 Порядку №1165 з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів прийнято рішення від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, за наступною інформацією: постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137.

В оскаржуваних рішеннях відповідачем не вказується виявлення яких обставин та/або отримання якої інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності стало підставою для прийняття оскаржуваних рішень.

Представник позивача зазначає, що оскаржувані рішення не містять мотивації підстав та причин віднесення товариства до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку за вказаною ознакою, а відтак є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД, зазначає, що 05.01.2022 між ТОВ Західукрпостач (продавецть) та ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД (покупець) укладено договір купівлі-продажу №5/22, згідно якого продавець зобов`язується передавати у власність покупця належний продавцю товар, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його вартість на умовах цього договору.

У період з 01.02.2022 по 28.02.2022, на виконання договору купівлі-продажу №5/22 від 05.01.2022, ТОВ Західукрпостач 04.02.2022 поставив на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товарів (премікси «Протамінно Преміум» в кількості 22000 кг. за кодом УКТ ЗЕД 2309903100) на загальну суму 457 600,00 грн, в т.ч. ПДВ, шо підтверджується видатковою накладною від 04.02.2022 №10. Та 09.02.2022 поставив на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товарів (премікси «Протамінно Піггі» в кількості 20000 кг, «Аміноголд форте» в кількості 3000 кг, за кодом УКТ ЗЕД 2309903100) на загальну суму 609 500,00 грн, в т.ч. ПДВ, шо підтверджується видатковою накладною від 09.02.2022 №11.

Зазначає, що поставлений на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товар (премікси) був придбаний у компанії SANO - Nowoczesne Zywienie Zwierzat Sp. Z о.o., PL.

На виконання договору купівлі-продажу №5/22 від 05.01.2022 ТОВ «Західукрпостач» сформовано рахунки на оплату від 04.02.2022 №8 та від 09.02.2022 №9. Оплату за товар ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» проведено платіжними дорученнями від 04.02.2022 №13705 на суму 200 000,00 грн, від 08.02.2022 №13719 на суму 257 600,00 грн та від 09.02.2022 №13723 на суму 609 500,00 грн, що підтверджується також виписками по особовому рахунку платника податків за 04.02.2022 та за 08-09.02.2022.

Для транспортування вантажу позивачем було залучено перевізника ТОВ «Вербена» на підставі договору від 19.12.2021 №12/04. Перевезення товару здійснювалося вантажним автомобілем «RENAULT Magnum 480», державний номер НОМЕР_1 , який перебував у користуванні ТОВ «Вербена» на підставі договору оренди транспортного засобу від 10.01.2020 №1/01-20 та акта прийому-передачі, що підтверджується ТТН від 04.02.2022 №000000119 та від 09.02.2022 №000000120, подорожніми листами.

Відпуск товару зі складу продавця підтверджується картками рахунку 281 Товари на складі за 04.02.2022 та за 09.02.2022.

Позивач вказує, що згідно з оскаржуваними рішеннями, фактичною підставою для встановлення відповідності платника податків критеріям ризиковості платника податку, стали взаємовідносини позивача з ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД та віднесення останнього до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Разом з тим, на час здійснення господарських відносин з позивачем (лютий 2022 року), ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД ТД" не був включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, не мав податкового боргу та не був фігурантом кримінальних проваджень.

Щодо посилання як на підставу для прийняття рішень про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на коди податкової інформації:

«01 - поставка товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання», позивач зазначає, що увесь товар, який поставлявся позивачем для ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» був імпортований з-за кордону, що підтверджується відповідними товарно-супровідними документами, які були перевірені митними органами, а товари випущено у вільний обіг;

«05 - постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних», зазначає, що позивач не відповідає та не може відповідати за те, як покупець після передачі йому товару, розпоряджатиметься ним;

«12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку», зазначає, що ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» на час укладення та виконання договору купівлі-продажу №5/22 від 05.01.2022 не був включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Щодо кожного з оскаржуваних рішень позивачем подавалися пояснення та пакети документів. При цьому, опис документів, що вимагалися не містив жодної конкретики.

Таким чином, зважаючи на наявність у ТОВ Західукрпостач усіх необхідних документів, що підтверджують дійсність та реальність господарських операцій з постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД, є усі підстави для виключення платника податку ТОВ Західукрпостач з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

З наведених підстав представник позивача просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву від 03.01.2024 представник відповідача не погоджується з адміністративним позовом та зазначає, що за результатами проведеного аналізу встановлено реєстрацію в ЄРПН ТОВ Західукрпостач податкових накладних в адресу ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД ТД" на постачання преміксів «Протамінно Преміум» в кількості 22000 кг, «Протамінно Піггі» в кількості 20000 кг, «Аміноголд форте» в кількості 3000 кг, (код УКТЗЕД 2309903100) на загальну суму ПДВ 177,9 тис. грн.

Проведеним аналізом даних ІКС «Податковий блок» та даних ЄРПН встановлено, що кормові суміші (Протамінно Преміум» та «Протамінно Піггі») ТОВ Західукрпостач реалізовувало по цінах, які, з урахуванням супутніх витрат (транспортування товару, заробітна плата, пальне, оформлення документів, тощо) не покривають витрати на їх придбання. Крім того, проведеним аналізом по ланцюгах придбання не встановлено походження «Аміноголд форте» у кількості 3000 кг на загальну суму ПДВ - 20,3 тис. грн. У наступних ланцюгах постачання ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД ТД" відбувається підміна номенклатури товару, що може свідчити про надання товариством податкової вигоди третім особам.

За даними ІКС «Податковий блок» рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №39221 від 28.06.2022 ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД ТД (код ЄДРПОУ 43201137) внесено до Журналу ризикових платників у зв`язку із «відповідністю п.8 Критеріїв ризиковості платника податку».

Позивачу надіслано письмовий запит за звітний період декларування лютий 2022 року за №2499/12/03-20-18-02-06 від 14.11.2022 про надання пояснень та їх документального підтвердження, на який ТОВ Західукрпостач листом №1218/6 віл 16.01.2023 надано відповідь, яка не містить усієї запитуваної інформації.

Враховуючи вищевикладене, встановлено ймовірну відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, зокрема код «01» - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; «05» постачання товарів платнику податку, який здійснює постачання товарів, відмінних від придбаних; «12» - постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ Західукрпостач від 03.05.2023 №1104 прийняте на підставі відповідності платника п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

З метою виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, ТОВ «Західукрпостач» надано повідомлення №1 від 04.05.2023, №2 від 21.06.2023, №3 від 03.07.2023, №4 від 14.07.2023 №5 від 26.07.2023, №6 від 08.08.2023, №7 від 12.09.2023 та копії документів щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку. З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів відповідачем прийнято рішення від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку.

У спірних рішеннях про відповідність ТОВ «Західукрпостач» критеріям ризиковості платника податку вказано про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарiв/послуг, щодо зберiгання, щодо транспортування; складських документів; акта приймання-передачi товарiв (робiт, послуг); накладної; розрахункових документів; банкiвських виписок з особових рахункiв; первинних документів щодо навантаження та розвантаження продукцiї. Відсутні підтверджуючі документи по операціях з ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» та документи щодо походження преміксу «Аміноголд форте» та інше.

Пунктом 6 Порядку №1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації.

ТОВ «Західукрпостач» контролюючому органу не було подано доказів та документального підтвердження на спростування ризиковості здійснення господарської операції.

З наведених підстав представник відповідача просила у задоволені позову відмовити повністю.

На адресу суду 07.02.2024 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач підтримав позовні вимоги з мотивів та підстав, викладених у позовній заяві. Зазначив, що у відзиві на позовну заяву податковий орган підтвердив факт імпорту позивачем продуктів для годівлі тварин, разом з тим, однією з підстав щодо відповідності ТОВ «Західукрпостач» критеріям ризиковості платника податків відповідач зазначає не підтвердження походження товарів. У відзиві податковий орган зазначає, що нібито кормові суміші «реалізовано по цінах, які, з урахуванням супутніх витрат (транспортування товару, заробітна плата, пальне, оформлення документів, тощо) не покривають витрати на їх придбання», однак вказане припущення жодним чином не обґрунтоване шляхом надання відповідачем розрахунку витрат чи в інший спосіб.

Безпідставним позивач вважає і посилання відповідача у відзиві на те, що «у наступних ланцюгах постачання ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» відбувається підміна номенклатури товару, що може свідчити про надання товариством податкової вигоди третім особам», оскільки позивач не відповідає за дії контрагента, які вчинені після господарської операції з постачання товарів. Добросовісний платник податків не може і не повинен відповідати, в тому числі й нести негативні наслідки чи будь-які податкові зобов`язання, за порушення податкового та іншого законодавства його контрагентами; не зобов`язаний контролювати дотримання податкового законодавства його контрагентами, так як законом не передбачений такий обов`язок.

Вказує на те, що відповідачем не обґрунтовано підставність витребування зазначених у спірних рішеннях документів чи пояснень, та в чому полягає недостатність наданих платником податків документів і пояснень.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «Західукрпостач» зареєстроване як юридична особа, перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Волинській області. Основним видом економічної діяльності товариства є: оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71).

Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення від 03.05.2023 №1104 про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, за наступною інформацією:

постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 (а.с.18-19).

Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів прийнято рішення від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, за наступною інформацією:

постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 (а.с.20-37).

У спірних рішеннях 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 вказано дату включення платника податку за номером 43201137 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (28.06.2022).

Підставою для прийняття рішень про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку вказано наступні коди податкової інформації: «01 - поставка товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання»; «05 - постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних»; «12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

Вважаючи рішення від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Так, пунктом 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;

ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до пункту 3 Порядку №1165 Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 встановлено, що Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).

Аналізуючи вищевикладене, суд зазначає, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Аналіз приписів Порядку №1165 дає підстави для висновку, що право комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації вказаним Порядком не передбачено, а відповідно до пункту 6 Порядку №1165 виявлення обставин та/або отримання інформації може бути самостійною підставою тільки для розгляду комісією регіонального рівня питання виключення платника податку з переліку платників, а не щодо включення його до такого переліку.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.06.2022 у справі №640/6130/20 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.

Додатком №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, пунктом 8 Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, а саме: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому, Додатком №4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Згідно додатку 4 Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Разом з тим, в ході розгляду даної справи встановлено, що Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних оскаржувані рішення від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність ТОВ Західукрпостач пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку прийнято не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

Як слідує з матеріалів справи, підставою для прийняття оскаржуваних позивачем рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про внесення ТОВ Західукрпостач до переліку ризикових платників податків щодо рішення від 03.05.2023 №1104 слугувало виявлення обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, а щодо рішень від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 слугувало отримання від платника податку інформації та копій відповідних документів (повідомлення від 04.05.2023 №1, від 21.06.2023 №2, від 03.07.2023 №3, від 14.07.2023 №4, від 26.07.2023 №5, від 08.08.2023 №6, від 12.09.2023 №7).

У спірних рішеннях про відповідність ТОВ Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку зазначено наступні коди податкової інформації, яка стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

«01 - поставка товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання»;

«05 - постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних»;

«12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку» (а.с.17).

У всіх спірних рішеннях у графі Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:

постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 (а.с.18-37).

У спірних рішеннях 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415, крім того, вказано дату включення платника податку за номером 43201137 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (28.06.2022).

У графі Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено про ненадання товариством первинних документів щодо постачання/придбання товарiв/послуг, щодо зберiгання, щодо транспортування; складських документів; акта приймання-передачi товарiв (робiт, послуг); накладної; розрахункових документів; банкiвських виписок з особових рахункiв; первинних документів щодо навантаження та розвантаження продукцiї. Відсутні підтверджуючі документи по операціях з ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» та документи щодо походження преміксу «Аміноголд форте».

Розгляд комісією регіонального рівня питання відповідності/невідповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку всупереч передбаченому Порядком №1165 алгоритму дозволяє стверджувати, що контролюючий орган діяв не в порядку, передбаченому законом, що є порушенням приписів частини другої статті 19 Конституції України.

У цій справі відповідач не надав доказів дотримання ним зазначеного алгоритму та не вказав, подання яких податкових накладних (їх дата, номер та інші реквізити для ідентифікації), які не відповідають ознакам безумовної реєстрації, передували перевірці позивача на відповідність критеріям ризиковості платника податку та не надав доказів зупинення реєстрації цих податкових накладних.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення відповідача від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 було прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання функцій контролю та у зв`язку з отриманням від платника податку інформації та копій відповідних документів, а не за наслідками подання позивачем податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації.

Таким чином, віднесення платника податку ТОВ Західукрпостач до ризикових відповідачем проведено всупереч вимог Порядку №1165.

Посилання відповідача у спірному рішенні на те, що відбулась поставка товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; - постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних; постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, є лише припущеннями, які не підтверджені належними та допустимими доказами.

На підтвердження реальності здійснення господарських операцій, які були визнані відповідачем ризиковими, позивач надав суду підтверджуючі документи.

Щодо постачання в період з 01.02.2022 по 28.02.2022 товарів за кодом УКТЗЕД 2309903100 платнику податку за номером 43201137 ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД, встановлено наступне:

05.01.2022 між ТОВ Західукрпостач (продавець) та ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД (покупець) укладено договір купівлі-продажу №5/22, згідно якого продавець зобов`язується передавати у власність покупця належний продавцю товар, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його вартість на умовах цього договору (а.с.40-42).

На виконання договору купівлі-продажу №5/22 від 05.01.2022, ТОВ Західукрпостач 04.02.2022 поставив на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товарів (премікси «Протамінно Преміум» в кількості 22000 кг за кодом УКТ ЗЕД 2309903100) на загальну суму 457 600,00 грн, в т.ч. ПДВ 76266,67 грн, шо підтверджується видатковою накладною від 04.02.2022 №10 (а.с.125).

Також, 09.02.2022 позивач поставив на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товарів (премікси «Протамінно Піггі» в кількості 20000 кг, «Аміноголд форте» в кількості 3000 кг за кодом УКТ ЗЕД 2309903100) на загальну суму 609 500,00 грн, в т.ч. ПДВ 101583,33 грн, шо підтверджується видатковою накладною від 09.02.2022 №11 (а.с.126).

ТОВ «Західукрпостач» сформовано рахунки на оплату від 04.02.2022 №8 та від 09.02.2022 №9. Оплату за товар ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» проведено у повному обсязі платіжними дорученнями від 04.02.2022 №13705 на суму 200 000,00 грн (призначення платежу: оплата згідно рахунку від 04.02.2022 №8), від 08.02.2022 №13719 на суму 257 600,00 грн (призначення платежу: оплата згідно рахунку від 04.02.2022 №8) та від 09.02.2022 №13723 на суму 609 500,00 грн (призначення платежу: оплата згідно рахунку від 09.02.2022 №9), що підтверджується також виписками по особовому рахунку платника податків за 04.02.2022 та за 08-09.02.2022 (а.с.111-117).

Для транспортування вантажу позивачем було залучено перевізника ТОВ «Вербена» на підставі договору перевезення вантажу від 19.12.2021 №12/04. Перевезення товару здійснювалося вантажним автомобілем «RENAULT Magnum 480», державний номер НОМЕР_1 , який перебував у користуванні ТОВ «Вербена» на підставі договору оренди транспортного засобу від 10.01.2020 №1/01-20 (додаткових угод про продовження дії договору) та акта прийому-передачі від 10.01.2020 (а.с.127-135).

Перевезення вантажу до вантажоодержувача ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД підтверджується ТТН від 04.02.2022 №000000119 (премікси «Протамінно Преміум» в кількості 22000 кг) та від 09.02.2022 №000000120 (премікси «Протамінно Піггі» в кількості 20000 кг, «Аміноголд форте» в кількості 3000 кг), подорожніми листами (а.с.140-145).

Відпуск товару зі складу продавця підтверджується картками рахунку 281 Товари на складі за 04.02.2022 та за 09.02.2022.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що реалізований на користь ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ТД товар (премікси) був придбаний позивачем у компанії SANO - Nowoczesne Zywienie Zwierzat Sp. Z о.o., PL на підставі укладеного 16.06.2021 між ТОВ «Західукрпостач» (покупець) та Nowoczesne Zywienie Zwierzat Sp. Z о.o., PL (продавець) контракт №2. За цим контрактом продавець продає зокрема корм для годівлі тварин, одиниця виміру кг. Ціна товару в Євро. Загальна вартість контракту становить загальну суму всіх інвойсів (рахунків-фактур) до даного контракту, 100% передоплата на рахунок продавця перед відвантаженням товару згідно фактур наданих продавцем на кожну поставку товару (а.с.40-42).

Перерахунок коштів за товар нерезиденту здійснювався на умовах 100% передоплати та підтверджується платіжними дорученнями в іноземній валюті: від 22.10.2021 №Р2110229321001.0, від 16.11.2021 №Р2111169321001.0, від 29.11.2021 №Р2111294411001.0, від 08.12.2021 №Р2112089321001.0, від 15.12.2021 №Р2112159321001.0, від 23.12.2021 №Р2112239321001.0, а також виписками по особовому рахунку за відповідні дні (а.с.43-54).

Відповідно до рахунків-фактур від 03.11.2021 №9221014852, від 29.11.2021 №9221016145, від 14.12.2021 №9221016935, від 22.12.2021 №9221017470, від 27.12.2021 № 9221017622, від 28.12.2021 № 9221017672; міжнародних транспортних накладних (CMR) від 03.11.2021 №410007, від 30.11.2021 № 410019, від 14.12.2021 №б/н, від 22.12.2021 №983139, від 27.12.2021 № 983109, від 28.12.2021 № 828792, ТОВ «Західукрпостач» придбало у межах контракту №2 від 16.06.2021, серед іншого товару, премікси «Протамінно Преміум» в кількості 67600 кг, «Протамінно Піггі» в кількості 57300 кг, «Аміноголд форте» в кількості 4000 кг у компанії SANO - Nowoczesne Zywienie Zwierzat Sp. Z о.o. (а.с.67-90).

Митне оформлення товару у режимі імпорту відбулося на основі митних декларацій від 05.11.2021 № UA205100/2021/012189, від 02.12.2021 № UА205100/2021/013271,від 15.12.2021 №UA205100/2021/013708,від 28.12.2021 №UА205100/2021/014093, від 29.12.2021 №UA205100/2021/014175, від 30.12.2021 №UA205100/2021/014260.

До згаданих МД надавався увесь необхідний пакет документів, що підтверджується відсутністю зауважень з боку митного органу та випуском товару у вільний обіг.

Придбані у компанії SANO - Nowoczesne Zywienie Zwierzat Sp. Z о.o. товари (премікси), належать до коду 2309903100 УКТ ЗЕД, що підтверджується відсутністю будь-яких претензій ДМС України щодо невірного визначення коду товару за весь період господарської діяльності ТОВ «Західукрпостач».

Перевезення товару підтверджується заявками-договорами про надання автотранспорту від 29.10,2021 № 29/10/2021, від 28.11.2021 №28/11/2021, від13.12.2021 № 13/12/2021, від 17.12.2021 № 17/12/2021, від 22.12.2021 №22/12/2021, від 23.12.2021 №23/12/2021; довідками про транспортні витрати від 03.11.2021 № 14, від 01.12.2021 № 16, від 14,12.2021 б/н, від 23.12.2021 №642, від 28.12.2021 б/н, від 30.12.2021 б/н (а.с.91-102).

Після транспортування на митну територію України товар зберігався на складі за адресою Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Княгині Ольги, 68 (загальною площею 50 м2), який позивач орендує у ТОВ «Вербена» на підставі договору оренди складського приміщення від 08.01.21 №08/01-21. Оприбуткування імпортованого товару на склад ТОВ «Західукрпостач» підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281 за лютий 2022 (а.с103-107).

Як вбачається з оскаржуваних рішень, фактичною підставою для встановлення відповідності платника податків ТОВ «Західукрпостач» критеріям ризиковості платника податку, стали взаємовідносини позивача з ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД».

Однак, з матеріалів справи слідує, що ТОВ «Західукрпостач» в період з листопада по грудень 2021 року придбавав товари в іноземної компанії по коду 2309903100 УКТ ЗЕД (премікси), які в подальшому з 01.02.2022 по 28.02.2022 реалізовував ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД».

При цьому, щодо ТОВ «ЕНЕРГОТРЕЙД ТД» на момент здійснення господарських операцій (з 01.02.2022 по 28.02.2022) відсутнє рішення про відповідність його критеріям ризиковості платника податку. Рішення, щодо віднесення ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД ТД" до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку було прийняте податковим органом лише 28.06.2022.

Підсумовуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості, а тому оскаржувані рішення від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 прийнято з порушенням законодавчо визначеної процедури, за відсутності відповідних правових підстав та на основі припущень контролюючого органу, що суперечить принципу верховенства права, відтак такі рішення підлягають скасуванню.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що оскаржувані рішення контролюючого органу породжують юридичні наслідки, оскільки включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих товариством.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У розглядуваному випадку відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували доводи позивача щодо дотримання процедури прийняття спірних рішень та не навів обґрунтованих мотивів законності їх прийняття.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії як акта правозастосування є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, які ґрунтуються на належних, допустимих та достатніх доказах.

Спірні рішення відповідача не відповідають вимогам статті 2 КАС України щодо дотримання процедури їх прийняття, обґрунтованості та вмотивованості.

За змістом пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Відтак з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Західукрпостач» критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання даного позову позивачем сплачено судовий збір на загальну суму 21472,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями №327 від 24.10.2023 на суму 16104,00 грн, №315 від 29.09.2023 на суму 2684,00 грн та №373 від 14.12.2023 на суму 2684,00 грн (а.с.11а-12,470). Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 21472,00 грн.

Керуючись статтями 139, 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.05.2023 №1104, від 15.05.2023 №1226, від 30.06.2023 №1550, від 12.07.2023 №1665, від 21.07.2023 №1735, від 04.08.2023 №1904, від 17.08.2023 №2061, від 21.09.2023 №2415 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю Західукрпостач критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Західукрпостач судовий збір в розмірі 21472,00 грн (двадцять одну тисячу чотириста сімдесят дві гривні 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Західукрпостач (45407, Волинська область, місто Нововолинськ, вул. Княгині Ольги, 68, код ЄДРПОУ 31674204).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679).

Головуючий суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117793308
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —140/34846/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні