Рішення
від 21.02.2024 по справі 160/30136/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2024 року Справа № 160/30136/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіСерьогіної О.В. за участі секретаря судового засіданняКрасовської А.А. за участі: представника прокуратури Камлер А.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - Дніпропетровської обласної військової адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

В листопаді 2023 року заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - Дніпропетровської обласної військової адміністрації звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до Державного земельного кадастру і Поземельної книги недостовірних відомостей та інформації, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га в частині визначення цільового призначення земель - «землі сільськогосподарського призначення»;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області привести зазначені відомості та інформацію у відповідність із даними, які визначені в Технічній документації із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку, розроблену ТОВ «Геосервіс» 26.05.2005 року та Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що державний кадастровий реєстратор надаючи адміністративну послугу з внесення даних та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі допустив неправомірні дії, які полягали у внесені до Поземельної книги суперечних та нетотожних відомостей відомостям, які відображені у Технічній документації із землеустрою та інших документах на паперових носіях, які були підставою для внесення даних до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га, а саме, в Поземельній книзі в графі категорія земель державним кадастровим реєстратором зазначено (землі сільськогосподарського призначення, тоді як відповідно до паперових документів зазначено - для ведення лісового господарства), в графі вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель зазначено (присадибна ділянка, тоді як відповідно до паперових документів - для ведення лісового господарства), що є порушенням вимог частини 1 статті 15, статті 21 Закону України «Про державний земельний кадастр».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 13.12.2023 року. Вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України.

У підготовче судове засідання прибув представник прокуратури. У зв`язку із неявкою представника позивача, відповідача та третьої особи в судовому заданні, відкритому 13.12.2023 року, оголошувалися перерви до 10.01.2024 року, до 24.01.2024 року.

25.12.2023 року від представника Дніпропетровської обласної військової адміністрації надійшли письмові пояснення на позов, в яких представник зазначає, що вирішення питань лісовпорядкування перебуває поза межами повноважень Дніпропетровської обласної державної адміністрації, а здійснюється саме постійними лісокористувачами, державними лісовпорядними організаціями. Філією «Новомосковське лісове господарство» проведено переоформлення речових прав на земельні ділянки, які закріплені за філією «Новомосковське лісове господарство» на ДП «Ліси України» за результатами яких 18.04.2023 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені дані стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220, 0878 га щодо права власності за державою, орган державної влади Дніпропетровська обласна державна адміністрація, правокористувач ДС ГП «Ліси України». Відповідачем при реєстрації в Державному кадастровому реєстраторі було допущено помилку, а саме змінено категорію земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 з «для ведення лісового господарства» на «землі сільськогосподарського призначення». З метою вжиття заходів реагування щодо виправлення вказаної помилки при реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га департаментом екології було направлено до Філії «Новомосковське лісове господарство» ДП «Ліси України» лист від 22.09.2023 року №2-3723/0/261-23 стосовно необхідності виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237, у порядку, визначеному вимогами чинного законодавства України. В свою чергу, до обласної державної адміністрації на теперішній час продовжують надходити клопотання філій ДС ГП «Ліси України». щодо проведення інвентаризації земель. Крім того, необхідно звернути увагу, що розпорядженнями голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 30.08.2023 року № 355-р та від 27.10.2023 року № 462-р «Про проведення інвентаризації земель» визначено провести інвентаризацію земельних ділянок із земель лісогосподарського призначення державної власності розташованих за межами населених пунктів на території Синельниківського району та надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. На теперішній час ДС ГП «Ліси України» продовжує звертатись до облдержадміністрації з відповідними клопотаннями щодо проведення інвентаризації земель, які розглядаються у відповідному до чинного законодавства порядку. Підсумовуючи вищевказане, вважає доводи прокурора стосовно бездіяльності облдержадміністрації безпідставними, адже департаментом екології та облдержадміністрацією постійно вживаються заходи для забезпечення реалізації на території області державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та природно-заповідного фонду, в тому числі і шляхом надання відповідно до законодавства правоохоронним та контролюючим органам інформацію про наявні правопорушення. Враховуючи вищевикладене, просить суд врахувати надані пояснення при розгляді даної справи у відповідності до норм чинного законодавства.

10.01.2024 року від Дніпропетровської обласної прокуратури надійшла відповідь на пояснення позивача, в яких представник звернув увагу суду на те, що предмет позовної заяви прокурора стосується безпосередньо ведення Державного земельного кадастру і достовірності відомостей, що в ньому обліковуються. Будь-яких вимог щодо лісовпорядкування прокурор в своєму позові не висуває, натомість визначає у якості позивача саме Дніпропетровську обласну державну адміністрацію (орган уповноважений державою на виконання відповідних функцій), з підстав того, що остання є власником вищевказаної земельної ділянки та наділена відповідними повноваженнями щодо розпорядження нею. Крім цього, на вказану земельну ділянку розроблена Технічна документація із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку та виданий Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року, в яких і зазначено якісна та кількісна характеристика земельної ділянки, зокрема її цільове призначення. Таким чином, позивач помилково вважає що у спірних правовідносинах виникають питання лісовпорядкування, а отже і його твердження про те, що у даному випадку, окреслені у позовній заяві питання, перебувають поза межами повноважень облдержадміністрації, також є помилковими. Вважає, що саме позивачу як власнику та розпоряднику вказаної земельної ділянки з метою виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру необхідно було звернутися до органів Держгеокадастру або до суду, як це і передбачено вимогами законодавства, а не готувати листа інформативного характеру щодо необхідності виправлення помилок стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 на адресу Філії «Новомосковське лісове господарство». ДП СГП «Ліси України» не є юридичною особою та не наділена відповідними повноваження щодо виправлення помилок та внесення будь-яких даних до Державного земельного кадастру. З урахуванням викладеного, вважає, що прокурором належним чином та достатньо повно обґрунтовано бездіяльність уповноваженого органу - Дніпропетровської обласної державної адміністрації, а також наявність підстав представництва інтересів держави. Просить залишити без врахування пояснення позивача щодо бездіяльності уповноваженого органу у спірних відносин, врахувати пояснення прокурора наведені у позовній заяві та задовільнити позовні вимоги у повному обсязі.

10.01.2024 року від відповідача надійшов відзив на позов, в якому представник зазначив, що враховуючи зміст та характер спірних правовідносин, які є предметом судового розгляду у даній справі, предмет та підстави позову, а також обраний позивачем спосіб захисту своїх порушених прав, відповідач не визнає обґрунтованими позовні вимоги у справі, оскільки дії Державного кадастрового реєстратора щодо державної реєстрації земельної ділянки вчинялись відповідно до вимог ЗУ «Про Державний земельний кадастр» та в межах наданих повноважень.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.01.2024 року клопотання представника відповідача про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції у справі №160/30136/23 задоволено частково та забезпечено участь представника відповідача в судових засіданнях у даній справі в режимі відеоконференції за допомогою Електронного кабінету та власних технічних засобів, в задоволенні решти вимог клопотання відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 року закрито підготовче засідання та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 07.02.2024 року .

В судовому засіданні оголошена перерва до 21.02.2024 року.

У судове засідання з`явився представник прокуратури, інші учасники процесу у судове засідання не з`явилися, про дату час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Представник позивача та третьої особи просили суд розглянути справу без їх участі.

Представник прокуратури у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, що наведені у позові та в додаткових поясненнях.

Заслухавши пояснення представника прокуратури, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Згідно із частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 3 статті 5 КАС України передбачено, що до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Статтею 1311 Конституції України визначено, що прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами третьою, четвертою статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Пунктом 2 частини першої статті 2 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII «Про прокуратуру» (далі - Закон №1697-VII) визначено, що на прокуратуру покладається функція представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких повноважень обґрунтовуються прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Із наведених нормативних положень вбачається, що прокурор як посадова особа державного правоохоронного органу з метою реалізації встановлених для цього органу конституційних функцій вправі звертатися до адміністративного суду із позовною заявою про захист прав, свобод та інтересів громадянина чи держави, але не на загальних підставах, право на звернення за судовим захистом яких гарантовано кожному (стаття 55 Конституції України), а тільки тоді, коли для цього були виняткові умови, і на підставі визначеного законом порядку такого звернення.

Основний Закон та ординарні закони не дають переліку випадків, за яких прокурор здійснює представництво в суді, однак встановлюють оцінні критерії, орієнтири й умови, коли таке представництво є можливим. Здійснювати захист інтересів держави в адміністративному суді прокурор може винятково за умови, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Існування інтересу і необхідність його захисту має базуватися на справедливих підставах, які мають бути об`єктивно обґрунтовані (доведені) і переслідувати законну мету. Право на здійснення представництва інтересів держави у суді не є статичним, тобто не має обмежуватися тільки визначенням того, у чиїх інтересах діє прокурор, а спонукає і зобов`язує обґрунтовувати існування права на таке представництво або, інакше кажучи, пояснити (показати, аргументувати), чому в інтересах держави звертається саме прокурор, а не органи державної влади, місцевого самоврядування, їхні посадові чи службові особи, які мають компетенцію на звернення до суду, але не роблять цього. Знову ж таки, таке обґрунтування повинно основуватися на підставах, за якими можна виявити (простежити) інтерес того, на захист якого відбувається звернення до суду, і водночас ситуацію в динаміці, коли суб`єкт правовідносин, в інтересах якого діє прокурор, неспроможний сам реалізувати своє право на судовий захист.

Для представництва у суді інтересів держави прокурор за законом має визначити й описати не просто передумови спору, який потребує судового вирішення, а виокремити ті ознаки, за якими його можна віднести до виняткового випадку, повинен зазначити, що відбулося порушення або існує загроза порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13 лютого 2019 року (справа №826/13768/16) послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25 квітня 2018 року у справі №806/1000/17, згідно з яким за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках:

1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;

2) у разі відсутності такого органу.

Верховний Суд у постанові від 25 квітня 2018 року (справа №806/1000/17) звернув увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

З огляду на викладене, питання здійснення прокурором процесуального представництва держави в суді може бути реалізовано у виключних випадках, зокрема:

- у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;

- прокурор у позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, зазначає орган, уповноважений державною здійснити відповідні функції у спірних правовідносинах;

- прокурор повинен пересвідчитися, що відповідний державний орган не здійснює захисту інтересів держави (тобто, він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається), приміром, повідомити такий державний орган про виявлені порушення, а у разі невчинення цим органом дій спрямованих на захист інтересів держави, представляти інтереси держави в суді відповідно до статті 23 Закону № 1697-VІІ з наведенням відповідного обґрунтування.

У справі, що розглядається в обґрунтування підстав звернення до суду з позовом прокурор вказує на те, що Дніпропетровською обласною державною адміністрацією - обласною військовою адміністрацією належні та визначені законодавством заходи, спрямовані на захист порушених інтересів держави, не здійснені, претензійно - позовна робота, спрямована на приведення недостовірних відомостей та інформації зазначених у Державному земельному кадастрі і Поземельної книги стосовно цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га у відповідність із даними, які зазначені в Технічної документації із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку, розроблену ТОВ «Геосервіс» 26.05.2005 року та даними зображеними у Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року не проведена.

Так, Дніпропетровською обласною прокуратурою на адресу Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації 25.08.2023 року за № 12-399 вих-23 направлено лист, яким повідомлено про виявлені порушення законодавства щодо невідповідності даних Державного земельного кадастру стосовно цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,878 га фактичним даним, які зазначені в Технічної документації із землеустрою та даними відображеними у Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року, а також зазначено про порушенні інтереси держави в цієї частині та запропоновано повідомити прокуратуру про вжиті адміністрацією заходи на усунення порушень. Також повідомлено, що у разі не вжиття облдержадміністрацією належних заходів, прокуратурою буде вирішено питання про звернення до суду з відповідним позовом.

У відповідь на вказаний лист департаментом екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації листом № 2-3723/0/21-23 від 22.09.2023 року за підписом виконувача обов`язків директора департаменту повідомлено, що департаментом підготовлено лист до філії Новомосковське лісове господарство» ДС ГП «Ліси України» стосовно необхідності виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237, у порядку, визначеному вимогами чинного законодавства України. При цьому в листі департаменту екології та природних ресурсів є посилання на ст. 37 Закону України «Про Державний земельний кадастр», якою зокрема передбачено, що у разі необхідності виправлення помилки в Державному земельному кадастрі, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також за рішенням суду.

Пунктом 222 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року встановлено, що рішення, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до Держгеокадастру або до суду.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого 18.04.2023 року на земельну ділянку з кадастровим номером 10755100:01:004:0237 площею 220,0878 га зареєстровано право власності за державою, в особі органу державної влади - Дніпропетровської обласної державної адміністрації, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 22769312207; номер відомостей про речове право 49988697).

Невжиття органом державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, заходів щодо захисту та поновлення порушених інтересів держави у спірних правовідносинах свідчить про наявність підстав ця вжиття прокуратурою представницьких повноважень в інтересах держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Дніпропетровська обласна державна адміністрація - обласна військова адміністрація як орган, уповноважений розпоряджатися спірною земельною ділянкою та наділений відповідними повноваженнями щодо захисту порушеного права, будучи належним чином обізнаною про існуюче порушення, упродовж достатнього часу не вжила жодних належних заходів, в тому числі щодо звернення до суду із відповідною позовною заявою, у зв`язку з чим вказане порушення законодавства на даний час залишається не усунутим що є підставою для звернення прокурора з цим позовом до суду в інтересах держави.

Отже, звернення прокурора до суду у порядку адміністративного судочинства у цій справі є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави, враховуючи, що уповноважений орган самостійно не звернувся до суду з позовною заявою, лише орган прокуратури є тим суб`єктом, що має процесуальну можливість в даному випадку відновити статус і режим земель на території природно-заповідного фонду, розташованого в межах ландшафтного заказника загальнодержавного значення.

Що стосується предмета позову судом встановлено, що 26.05.2005 року ТОВ «Геосервіс» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, шо посвідчують право на земельну ділянку Васильківському державному лісогосподарському підприємству для ведення лісового господарства на території Васильківської селищної ради Васильківського району Дніпропетровської області.

Розпорядженням голови Васильківської районної державної адміністрації від 09.06.2003 року №400-р надано дозвіл Васильківському державному лісогосподарському підприємству дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, що передається в постійне користування із земель запасу лісового фонду (державної власності) загальної площею 812 га, в тому числі лісові землі 812 га на території Великоолександрівської сільської ради площею 456 га, Васильківської селищної ради 356 га, для ведення лісового господарства.

За результатами проведеної інвентаризації 10.01.2005 року ТОВ «Геосервіс» складено акт обстеження земель лісового фонду на території Великоолександрівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області, яким встановлено, зокрема, що загальна площа земель лісового фонду по Васильківській селищний раді складає 335,2909 га.

Також відповідно до акту встановлення меж зон особливого режиму використання земельних ділянок, що надаються Васильківському державному лісогосподарському підприємству в постійне користування, їх загальна площа складає 335,2909 га., з них землі: заказника «Бакаї» - 269,0622 га та заказника «Преображенський» - 66,2287 га.

Указом Президента України № 1238/2005 від 12.09.2005 року на території Васильківського району оголошено ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Бакаї», загальною площею 690 га.

Відповідно до науково-технічної документації - проекту створення загальнодержавного ландшафтного заказника «Бакаї», розробленого Інститутом землеустрою Української Академії аграрних наук інв. № ІХ-5814 від 11.08.2002 року та картографічних матеріалів, до складу земель території заказника загальною площею 690 га включені, у тому числі 273,7 га земель лісового фонду.

Крім цього, відповідно до Публічної кадастрової карти України, земельна ділянка з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га розміщена в межах території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Бакаї.

Наказом Державного комітету лісового господарства України № 140 від 10.02.2005 року Васильківське державне лісогосподарське підприємство було перейменовано в Державне підприємство «Васильківське лісове господарство».

Розпорядженням голови Васильківської районної державної адміністрації № 340-р-06 від 13.06.2006 затверджено розроблений проект відведення земельної ділянки та передано Державному підприємству «Васильківське лісове господарство» в постійне користування земельні ділянки для ведення лісового господарства на території Васильківської селищної ради, загальною площею 335,2909 га (ліси та лісовкриті площі).

На підставі вказаного розпорядження голови Васильківської районної державної адміністрації та технічної документації із землеустрою, Державним підприємством «Васильківське лісове господарство» 29.11.2006 отримано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 045460, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів за право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030611800006.

У зазначеному Державному акті за право постійного користування в графі «цільове призначення використання) земельної ділянки» зазначено - ведення лісового господарства. Акт видано на користування шістьма земельними ділянками загальною площею 335,2909 га, зокрема і земельною ділянкою з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га (заказник «Бакаї»).

Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га надана у постійне користування Державному підприємству «Васильківське лісове господарство» з цільовим призначенням для ведення лісового господарства.

10.08.2016 року державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у Васильківському районі Дніпропетровської області Гущєю Ю.В. внесено запис до Державного земельного кадастру про здійснення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га та відкрито поземельну книгу.

Цільове призначення земельної ділянки: категорія земель землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель присадибна ділянка, код цільового призначення 5.1. Площа - 220,0878 га., форма власності державна, мерія і номер державного акту ЯЯ 045460, від 29.11.2006 року, реєстраційний номер 030611800006, власник Державний орган місцевого самоврядування.

Так, на відміну від інформації, яка зазначена в Технічній документації із землеустрою та інших документах на паперових носіях, державний кадастровий реєстратор в Поземельній книзі та у відомостях Державного земельного кадастру в графі «категорія земель» невірно зазначив призначення земельної ділянки, а саме вказав - землі сільськогосподарського призначення, тоді як в наявних документах та Державному акті на право постійного користування зазначено - для ведення лісового господарства. В графі «вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель» зазначено - присадибна ділянка, тоді як в Технічної документації із землеустрою зазначено - для ведення лісового господарства.

Вважаючи дії державного реєстратора, які полягали у зміні відомостей про цільове призначення земельної ділянки протиправними, заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» від 7 липня 2011 року № 3613-VI (надалі по тексту Закон №3613-VI) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера;

Статтею 3 Закону №3613-VI визначено принципи на яких базується Державний земельний кадастр, зокрема, принцип об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі, внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Частиною 2 статті 5 Закону №3613-VI передбачено, що Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Аналогічний принцип закріплений і абзаці 3 пункту 3 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року (надалі по тексту Порядок № 1051), зокрема встановлено, що Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях, а у разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Згідно з частиною 1 статті 6 Закону № 3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктами 4, 5 Порядку № 1051 передбачено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Відповідно до частини 4 статті 9 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор, зокрема, формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг, здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні.

Підпунктом 2 пункту 2 Порядку № 1051 визначено, що державний кадастровий реєстратор є суб`єктом надання адміністративної послуги у сфері Державного земельного кадастру.

Згідно з пунктами 10, 11, 12 Порядку № 1051 відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення. Відомості Державного земельного кадастру поділяються на відомості про геодезичну та картографічну основу Державного земельного кадастру, кадастрове зонування земель у межах території України, об`єкти державного земельного кадастру. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Відповідно частини 2 статті 20 Закону № 3613-VI внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Абзацом 6 частини 1 статті 10 Закону № 3613-VI визначено, що об`єктами Державного земельного кадастру є, зокрема, земельні ділянки.

Частиною 1 статті 15 Закону № 3613-VI та підпунктами 10, 15 пункту 24 Порядку № 1051 передбачено, що до Державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, зокрема, щодо цільового призначення (категорія земель, вид цільового призначення земельної (ділянки в межах певної категорії земель); інформацію про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників; назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів).

Підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру передбачені ст. 21 Закону № 3613-VI, зокрема, частиною другою пунктів а), б) встановлено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель та виду цільового призначення в межах певної категорії земель на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту.

У даному випадку, такі відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га повинні вноситься та були внесені на підставі даних та інформації зазначеної у Технічній документації із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку, розроблену ТОВ «Геосервіс» 26.05.2005 року на замовлення Васильківського державного лісогосподарського підприємства, в якій містяться дані про категорію та цільове призначення земель, а саме - «для ведення лісового господарства» та яка відповідно до вимог закону є належною підставою для внесення цих відомостей до Державного земельного кадастру.

Пунктом 1 статті 24 Закону № 3613-VI встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Поземельна книга відповідно до ст. 25 вказаного Закону є документом Державного земельного кадастру, який містить відомості про земельну ділянку, зокрема, відповідно до пункту ґ) про цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Також частинами 2, 3, 5, 6 статті 25 Закону 3613-VI передбачено, що Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки, ведеться в паперовій та електронній і цифровій) формі. До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї. Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру .

Відповідно до статті 26 Закону 3613-VI при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки крім відомостей про власників та користувачів земельної ділянки).

Згідно з пунктами 51, 52 Порядку № 1051 внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру. Також до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі додаються електронні копії документів, що є підставою для внесення відомостей до неї.

Державний кадастровий реєстратор, відповідно до пункту 56 Порядку № 1051 несе відповідальність за відповідність відомостей, зазначених у Поземельній книзі, відомостям, зазначеним у документах, що є підставою для їх внесення.

Відповідно до пункту 138 Порядку № 1051 помилками у Державному земельному кадастрі є, зокрема, технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку відповідно до пункту 156 Порядку № 1051 та частини 5 статті 37 Закону № 3613-VI може здійснюватися також на підставі рішення суду.

Пунктом 222 вищевказаного Порядку № 1051 встановлено, що рішення, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до Держгеокадастру або до суду.

Частиною 2 статті 39 Закону № 3613-VI передбачено, що рішення, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Враховуючі, що у даному випадку, вищезазначений державний кадастровий реєстратор надаючи адміністративну послугу з внесення даних та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, допустив неправомірні дії, які полягали у внесені до Поземельної книги суперечних та нетотожних відомостей відомостям, які відображені у Технічній документації :з землеустрою та інших документах на паперових носіях, які були підставою для внесення даних до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га, а саме, в Поземельній книзі в графі категорія земель державним кадастровим реєстратором зазначено (землі сільськогосподарського призначення, тоді як відповідно до паперових документів зазначено - для ведення лісового господарства), в графі вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель зазначено (присадибна ділянка, тоді як відповідно до паперових документів - для ведення лісового господарства), отже вказаний спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Постановою Кабінету Міністрів України № 581 від 31.08.2016 року «Про деформування територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів, в тому числі відділ Держгеокадастру у Васильківському районі.

Згідно із Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 603 від 23.12.2021 (у редакції наказу Держгеокадастру № 85 від 08.03.2023) Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, в тому числі, надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері, здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку, здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні, веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області наділено всіма відповідними правами та повноваженнями вносити зміни у інформацію Державного земельного кадастру та відомості Поземельної книги (приводити їх дані у відповідність із паперовими документами, що були підставою для реєстрації земельної ділянки), зокрема і вносити зміни до інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га.

Враховуючи наведене, дії суб`єкта владних повноважень - територіального органу Держгеокадастру, (на теперішній час) Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відображення у відомостях Державного земельного кадастру невірної інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,878га в частині недостовірного визначення категорії земель, як земель сільськогосподарського призначення (фактично землі лісогосподарського призначення) та виду користування земельної ділянки в межах певної категорії земель, як присадибна ділянка (фактично для ведення лісового господарства і пов`язаного з ним послуг) були вчинені необґрунтовано, не в межах повноважень та не у спосіб, що визначений законом, оскільки інформація державного земельного кадастру на електронних носіях повинна відповідати інформації на паперових носіях, а у разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості а паперових носіях.

Тому, позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до Державного земельного кадастру і Поземельної книги недостовірних відомостей та інформації, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га в частині визначення цільового призначення земель - «землі сільськогосподарського призначення» та зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області привести зазначені відомості та інформацію у відповідність із даними, які визначені в Технічній документації із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку, розроблену ТОВ «Геосервіс» 26.05.2005 року та Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року, є такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані докази, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 241-246, 250, 251, 295Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до Державного земельного кадастру і Поземельної книги недостовірних відомостей та інформації, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1220755100:01:004:0237 площею 220,0878 га в частині визначення цільового призначення земель - «землі сільськогосподарського призначення».

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області привести зазначені відомості та інформацію у відповідність із даними, які визначені в Технічній документації із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку, розроблену ТОВ «Геосервіс» 26.05.2005 року та Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 045460 від 29.11.2006 року.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду відповідно.

Повний текст рішення суду складений 04 березня 2024 року.

Суддя О.В. Серьогіна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117793415
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —160/30136/23

Рішення від 21.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Рішення від 21.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні