Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2024 року № 520/37801/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Департамента з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради (пров. Соборний, буд. 1, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 44098789) про визнання протиправним та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про визнання протиправними та скасування приписів, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Припис № 7/208 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 12.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою:
АДРЕСА_2 у повному обсязі.
- визнати протиправним та скасувати Припис №7/222 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою:
м. Харків, вул. Чкалова, 2-В, вул. Гвардійців-Широнінців, 2-А у повному обсязі.
- визнати протиправним та скасувати Припис № 1/137 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою:
АДРЕСА_3 у повному обсязі.
- визнати протиправним та скасувати Припис № 1/148 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 14.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Гагаріна, 201-Б у повному обсязі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувані рішення є протиправними, незаконними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки позивач здійснює господарську діяльність з роздрібної торгівлі пальним на підставі отриманих ліцензій відповідно до законодавства України на стаціонарних автозаправних станціях (АЗС) (надалі АЗС): м. Харків, просп. Льва Ландау, 22-Б, м. Харків, вул. Чкалова, 2-В, вул. Гвардійців-Широнінців, 2-А, м. Харків, вул. Клочківська, 98-А, м. Харків, вул. Гагаріна, 201-Б та досконало дотримується вимогам законодавства при провадженні зазначеної діяльності. Позивач провадить господарську діяльність за зазначеними адресами на підставі договорів оренди нерухомого та рухомого майна, яке належить ТОВ КОМПАНІЯ «АКТИВ ОИЛ» та Товариству обмеженою відповідальністю «ОВІС» на підставі договорів оренди та реалізує нафтопродукти в роздріб на зазначених АЗС під брендом «OVIS».
Позивач зазначає, що конструкції, що в оспорюваних приписах визначено такими, що підлягають демонтажу, є вивісками, що інформують споживачів/покупців у місці продажу про виробника товару та про сам товар, його ціну, належність тощо та не є рекламою відповідно до законодавства України.
Від представників позивача та відповідача надійшли заяви про розгляд справи за їх відсутності.
Представник відповідача у наданому до суду відзиві повідомив суд, що проти заявленого позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Суд, на підставі ст. 205 КАС України, враховуючи, що сторони повно виклали свої доводи у спірних правовідносинах у наданих заявах по суті, зважаючи на повноту доказової бази, яка міститься у справі, не вбачає підстав для відкладення справи та вважає можливим розглянути справу у письмовому провадженні.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що Фізична особа підприємець ОСОБА_1 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань дата запису про проведення державної реєстрації: 01.03.2019, номер запису: 24560000000009461, основним видом діяльності якого є вид діяльності - 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний).
Позивач провадить господарську діяльність з роздрібної торгівлі пальним на стаціонарних автозаправних станціях (АЗС) за адресами:
- м. Харків, проспект Льва Ландау, 22-Б на підставі Договору оренди № 19/10-2022 від 19 жовтня 2022 року, укладеному між позивачем та орендодавцем ТОВ КОМПАНІЯ «АКТИВ ОИЛ». Позивач провадить господарську діяльність із роздрібної торгівлі пальним на АЗС на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі дата реєстрації 25.11.2022 за реєстраційним номером 20320314202200007.
- м. Харків, Чкалова, 2-В на підставі Договору оренди № 1502/23-АЗС від 15 лютого 2023 року та Додаткової угоди № 1 від 10 грудня 2023 року, укладених між позивачем та орендодавцем ТОВ «ОВІС». Позивач провадить господарську діяльність із роздрібної торгівлі пальним на АЗС на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі дата реєстрації 11.12.2023 за реєстраційним номером 20310314202300101.
- м. Харків, вул. Клочківська, 98-А, на підставі Договору оренди № 1502/23-АЗС від 15 лютого 2023 року та Додаткової угоди № 4 від 18 грудня 2023 року, укладених між позивачем та орендодавцем ТОВ «ОВІС».
- м. Харків, вул. проспект Гагаріна, 201-Б на підставі Договору оренди № 1502/23-АЗС від 15 лютого 2023 року та Додаткової угоди № 2 від 12 грудня 2023 року, укладених між позивачем та орендодавцем ТОВ «ОВІС». Позивач провадить господарську діяльність із роздрібної торгівлі пальним на АЗС на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі дата реєстрації 18.12.2023 за реєстраційним номером 20320314202300103
- м. Харків, вул. ГвардійцівШиронінців, 2-А на підставі Договору оренди № 0109-02/21 від 01.09.21 року, укладеному між позивачем і орендодавцем ТОВ КОМПАНІЯ «АКТИВ-ОІЛ». Позивач провадить господарську діяльність із роздрібної торгівлі пальним на АЗС на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі дата реєстрації 23.12.2021 за реєстраційним номером 20340314202100084.
Приписи № 7/222 від 13.12.2023 р., № 1/148 від 14.12.2023 р., № 1/137 від 13.12.2023 р. неправомірно винесені на ім`я ТОВ «ОВІС», ФОП ОСОБА_2 , які не здійснюють діяльність на АЗС та не є власниками конструкцій, які наказано демонтувати.
За змістом ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа, а так само в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право, має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Позивач провадить свою ліцензовану господарську діяльність з продажу пального з товарним знаком «OVIS» на зазначених АЗС, на яких приписами наказано демонтувати його обладнання .
12.12.2023 р. головним спеціалістом відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради Калмиковим Євгеном Валерійовичем складено Припис № 7/208 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 12.12.2023 року на ім`я ФОП ОСОБА_1 , юридична адреса (місцезнаходження: АДРЕСА_4 . на спеціальні конструкції: щит на фасаді (1,20 х 0,50 х 1) OVIS, щит на фасаді: (5,00 х 3,00 х 1) OVIS, щит стаціонарний: (1,40 х 6,00 х2) OVIS, щит стаціонарний (0,60 х 1,20 х 2) OVIS. Адреса розташування спеціальних конструкцій: АДРЕСА_2 .
В результаті перевірки дотримання порядку розміщення зовнішньої реклами встановлено порушення: відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами (порушення частини 1 статті 16 Закону України «Про рекламу») та запропоновано у 5-денний строк усунути зазначені у цьому приписі порушення шляхом демонтажу рекламних конструкцій.
13.12.2023 головним спеціалістом відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради Калмиковим Євгеном Валерійовичем винесено припис № 1/137 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року. В результаті перевірки дотримання порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові головним спеціалістом встановлено порушення: відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами (порушення частини 1 статті 16 Закону України «Про рекламу») та запропоновано у 5-денний строк усунути зазначені у цьому приписі порушення шляхом демонтажу рекламних конструкцій.
У Приписі розповсюджувачем зовнішньої реклами зазначено ФОП ОСОБА_2 . Юридична адреса: АДРЕСА_5 .
Адреси розташування спеціальних конструкцій зазначені у Додатку № 1 до припису 1/137 від 13.12.2023 р., а саме:
- Щит на існуючій споруді: (1.50х1.50х1) ОВИС вул. Клочківська, 98-А
- Щит на існуючій споруді: (1.50х1.50х1) ОВИС вул. Клочківська, 98-А
- Щит на фасаді: (17.00х0.80х1) Сarwash вул. Клочківська, 98-А
- Щит на фасаді (2,40х0.50х1)Market вул. Клочківська, 98-А
- Щит на фасаді (3,50х0.80х1)Drive cafeвул. Клочківська, 98-А
- Щит на існуючій споруді: (1.50х1.50х1)ОВИС вул. Клочківська, 98-А
- Щит на існуючій споруді: (2.00х2.00х1)ОVISвул. Клочківська, 98-А
- Щит на існуючій споруді: (2.00х2.00х1) Сarwash OVIS вул. Клочківська, 98-А
- Щит стаціонарний (1.40х6.00х2) ОВИС вул. Клочківська, 98-А
13.12.2023 головним спеціалістом відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради Калмиковим Євгеном Валерійовичем винесено припис № 7/222 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року. В результаті перевірки дотримання порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові головним спеціалістом встановлено порушення: відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами (порушення частини 1 статті 16 Закону України «Про рекламу») та запропоновано у 5-денний строк усунути зазначені у цьому приписі порушення шляхом демонтажу рекламних конструкцій.
У Приписі розповсюджувачем зовнішньої реклами зазначено ТОВ «ОВІС». Юридична адреса: 61022, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, 98-А
Адреси розташування спеціальних конструкцій зазначені у Додатку № 1
- Щит стаціонарний: (1.40х6.00х2)ОVIS вул. Чкалова, 2-В
- Щит на існуючій споруді: (0.60х0.50х1) ОВИС вул. Чкалова, 2-В
- Щит на існуючій споруді: (1.70х0.80х1)ОVIS вул. Чкалова, 2-В
- Щит на існуючій споруді: (2.00х0.90х2)ГАЗ вул. Чкалова, 2-В
- Щит на існуючій споруді: (2.00х0.90х2)ГАЗ вул. Чкалова, 2-В
- Щит на існуючій споруді: (0.60х1.50х1)ОВИС вул. Чкалова, 2-В
- Щит стаціонарний (1.20х3.50х2) ОVIS вул. Чкалова, 2-В
- Щит на фасаді: (8.00х0.90х1) ОVIS вул. Чкалова, 2-В
- Щит на фасаді (0,60х1.80х1)Перелік послуг вул. Чкалова, 2-В
- Щит на фасаді (0,60х1.80х1)Перелік послуг вул. Чкалова, 2-В
- Щит стаціонарний: (1.40х6.00х2)ОВИС вул. Гвардійців-Широнінців, 2-А
- Щит на існуючій споруді: (0.60х0.50х1)ОВИС вул. Гвардійців -Широнінців, 2-А
- Щит на існуючій споруді: (0.60х0.50х1)ОВИС вул. Гвардійців -Широнінців, 2-А
14.12.2023 головним спеціалістом відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради Калмиковим Євгеном Валерійовичем винесено припис № 1/148 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 14.12.2023 року. В результаті перевірки дотримання порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові головним спеціалістом встановлено порушення: відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами (порушення частини 1 статті 16 Закону України «Про рекламу») та запропоновано у 5-денний строк усунути зазначені у цьому приписі порушення шляхом демонтажу рекламних конструкцій.
У Приписі розповсюджувачем зовнішньої реклами зазначено ТОВ «ОВІС», код 23320500
Юридична адреса: 61022, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, 98-А
- Адреси розташування спеціальних конструкцій зазначені у Додатку № 1 до припису 1/148 від 13.12.2023 р., а саме
- Щит на існуючій споруді: (2.00х1.50х1)ОВИС просп. Гагаріна, 201-Б
- Щит на існуючій споруді: (2.00х1.50х1)ОВИС просп. Гагаріна, 201-Б
- Щит на фасаді: (1.40х1.00х1)ОВИС просп. Гагаріна, 201-Б
- Щит на фасаді (3.00х1.00х1)Market просп. Гагаріна, 201-Б
- Щит на фасаді (3,50х1.20х1)Drive cafeпросп. Гагаріна, 201-Б
- Щит стаціонарний: (2.00х8.25х2) ОVISпросп. Гагаріна, 201-Б
- Щит стаціонарний: (2.00х8.25х2) ОVISпросп. Льва Ландау просп. Гагаріна
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, вивчивши докази, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що Позивач провадить ліцензовану господарську діяльність із роздрібної торгівлі пальним на АЗС за адресами: м. Харків, проспект Льва Ландау, 22-Б, м. Харків, вул. Чкалова, 2-В, вул. Гвардійців-Широнінців, 2-А, м. Харків, вул. Клочківська, 98-А, м. Харків, вул. Гагаріна, 201-Б та йому належать конструкції, які оспорюваними приписами наказано демонтувати
Між Позивачем як Виконавцем та ТОВ «ОВІС» (Замовник) укладено Договір №0108 від 01 серпня 2021 року, відповідно до умов якого ФОП ОСОБА_1 приймає на себе обов`язок по наданню Замовнику послуг з просування товарів Замовника (ТЗ ОВІС/ОВИС/OVIS), а саме розміщення інформації про товар Замовника на торгівельних точках Виконавця (АЗС) з метою збільшення обсягу продажу товару Замовника (ТЗ ОВІС/ОВИС/OVIS).
Позивач на зазначених АЗС реалізує пальне з торговим знаком «OVIS» в роздріб шляхом фактичної передачі (відпуску) нафтопродуктів через паливно-роздавальні колонки Покупцям за готівковий розрахунок та/або за пред`явленими засобами для відпуску пального (талонами та смарт картами тощо), які дають право ПОКУПЦЯМ на отримання нафтопродуктів на АЗС.
Таким, чином зазначені АЗС є місцем продажу нафтопродуктів з торговим знаком «OVIS». Задля інформування Споживачів про товар, який продається в місці продажу (АЗС) Позивачем встановлено стели із зазначенням інформації про ціну та торговий знак під яким Товар продається та відповідні щити.
Відповідно до положень ст. 1 Закону України "Про рекламу", реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару;
зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Частиною 1 ст. 9 Закону України "Про рекламу" визначено, що реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.
У відповідності до ч.6 вказаної статті вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, комерційне (фірмове) найменування, торговельну марку, що правомірно використовується цією особою, належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, на якому розміщено власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу до такого приміщення, не вважається рекламою.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України "Про рекламу" розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Типові правила розміщення зовнішньої реклами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067.
У пункті 2 Типових правил визначено поняття:
- спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та не наземні (повітряні), плоскі та об`ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами;
- вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що інформація про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, а також інформація, розміщена на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу у таке приміщення, яка не містить закликів придбавати товар або послугу, що реалізується суб`єктом, не є рекламою у розумінні частини сьомої статті 8 та частини шостої статті 9 Закону України «Про рекламу».
Аналогічний правовий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 11.04.2018 у справі №323/1766/17, від 04.09.2019 у справі №1340/4421/18, від 11.11.2019 у справі № 323/1360/17, від 27.02.2020 у справі №405/4704/15-а, від 25.03.2020 у справі №461/4489/16-а.
Крім того, слід зазначити, що відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про рекламу" визначено, що дія цього Закону не поширюється на відносини, пов`язані з розповсюдженням інформації, обов`язковість розміщення та оприлюднення якої визначено іншими законами України.
Таким чином, якщо обов`язок розміщення інформації передбачений будь-яким іншим законом, то така інформація не є рекламою.
Відповідно до п.1.3 Правил розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові дія Правил поширюється на всі підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також фізичних осіб - підприємців, які здійснюють діяльність у сфері зовнішньої реклами у місті Харкові.
Таким чином Правила розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові можуть бути застосовані виключно у випадках, якщо на такі конструкції поширюються вимоги Закону України "Про рекламу".
Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про захист прав споживачів", споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію не вважається рекламою. Інформація про продукцію повинна містити, зокрема, дані про ціну.
Частиною 2 цієї статті встановлено, що інформація, передбачена ч.1 цієї статті, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), визначеним відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, або прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.
Таким чином, Закон України "Про захист прав споживачів" зобов`язує продавця дотримуватись технічних регламентів або, нормативно-правових актів, прийнятих для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року №1442 затверджені Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, надалі - Правила.
Відповідно до п.6-8 зазначених Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами на фасаді автозаправної станції, автогазозаправної станції, автогазозаправного пункту, пункту продажу нафтопродуктів повинна бути вивіска із зазначенням найменування суб`єкта господарювання та/або власника або уповноваженого ним органу.
На видному місці розміщується інформація про режим роботи, а також інформація про місце розташування найближчих автозаправних станцій, автогазозаправних станцій, автогазозаправних пунктів.
Пунктом 7 вказаних Правил встановлено, що відомості про роздрібні ціни, марки та види нафтопродуктів, що реалізуються на автозаправних станціях, автогазозаправних станціях, в автогазозаправних пунктах, повинні бути зазначені на інформаційному табло, яке встановлюється на в`їзді та біля оператора автозаправної станції, автогазозаправної станції, автогазозаправного пункту.
Пунктом 8 Правил встановлено, що суб`єкт господарювання, що здійснює торгівлю нафтопродуктами, зобов`язаний надати споживачеві необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про нафтопродукти.
Отже, відповідно до вказаних Правил, відомості про роздрібні ціни, марки та види нафтопродуктів, що продаються на АЗС, повинні бути зазначені на інформаційному табло, яке встановлюється на в`їзді та біля оператора АЗС.
Відомості, розміщені на табло АЗС, є обов`язковою умовою здійснення ліцензованої господарської діяльності із роздрібного продажу пального на АЗС.
Як вбачається з фото наданих позивачем на в`їзді до АЗС, орендованих Позивачем, знаходиться інформаційний щит, на якому міститься інформація про нафтопродукти, що продаються на АЗС та їх ціна, що відповідає вимогам Закону України "Про захист прав споживачів" та Правилам №1442, оскільки інформація, розміщена на інформаційному щиті не містить закликів до придбання товарів, а виключно інформацію про нафтопродукти, що реалізуються на АЗС.
Таким чином, спеціальні конструкції, які наказано демонтувати оспорюваними приписами, не є рекламною конструкцією в розумінні Закону України "Про рекламу", а розміщені на виконання вимог Закону України "Про захист прав споживачів" та Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, тому в силу вимог ст.2 Закону України "Про рекламу", всі положення вказаного закону на них не поширюються, так само як і вимоги, що встановлені Правилами розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові.
Крім того, за приписами частини 7 статті 8 Закону України "Про рекламу", розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.
З фото, доданих до позовної заяви, можна зробити висновок, що під щитом стаціонарним, відповідач розуміє ціновий пілон (стелу), що розміщена на АЗС на яких відповідно вказано відомості про роздрібні ціни, марки та види пального, що продаються па АЗС, та товарний знак OVIS, який інформує покупців, що АЗС входить до мережі автозаправних станцій, що реалізують нафтопродукти під відповідним торговим знаком. Іншої інформації зазначений щит стаціонарний не містить. Отже з огляду на викладене, встановлене на в`їзді інформаційне табло (ціновий пілон, стела, щит стаціонарний) не може бути рекламою, оскільки в розумінні Закону України «Про рекламу» це є інформацією про роздрібні ціни, марки та види нафтопродуктів, торговий зник, під брендом якого товар реалізується, а також їх виробника, у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, а розміщення такої інформації не вважаються рекламою.
Також й інформаційні щити на фасаді OVIS, інформаційні щити на фасаді OВИС не являється рекламою, оскільки становить інформацію про товарний знак, не містять закликів до придбання товарів, та не є рекламою у розумінні частини сьомої статті 8 та частини шостої статті 9 Закону України «Про рекламу» і не потребують отримання відповідних документів, отримання яких необхідно для розміщення реклами.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) серія A.303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
В даній справі відповідачем суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 257-258, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Департамента з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради (пров. Соборний, буд. 1, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 44098789) про визнання протиправним та скасування припису задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Припис № 7/208 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 12.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою: АДРЕСА_2 у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Припис № 7/222 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою: АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Припис № 1/137 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 13.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою: АДРЕСА_3 у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Припис № 1/148 про усунення порушень порядку розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові від 14.12.2023 року, виданий відділом контролю за розміщенням зовнішньої реклами Управління реклами Департаменту з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради про демонтаж конструкцій, розташованих за адресою: АДРЕСА_8 у повному обсязі.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департамента з питань забезпечення життєдіяльності міста Харківської міської ради (пров. Соборний, буд. 1, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 44098789) на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 10 736,0 грн (десять тисяч сімсот тридцять шість гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 19 березня 2024 року.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117795726 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні