Справа № 560/19059/23
РІШЕННЯ
іменем України
12 березня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С.
секретаря судового засідання Коваль Д.
за участю: представників сторін
розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Горинь Теплоінвест" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Горинь Теплоінвест" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №8728/2201-0706 від 14 липня 2023.
В обґрунтування позову зазначає, що проведеною ГУ ДПС документальною позаплановою виїзною перевіркою встановлено порушення позивачем граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями по контракту №06/03/20 від 06.03.2020 за період з 06.03.2020 по 22.05.2023. На підставі акту перевірки податковим органом 14.07.2023 прийняте спірне податкове повідомлення-рішення, з яким позивач не погоджується. Зазначає, що ним дотримані усі вимоги закону щодо встановлених строків розрахунків, надані необхідні додаткові пояснення та документи на вимогу відповідача, відтак висновок про порушення ним вимог валютного законодавства є помилковим.
Відповідач подав відзив, у якому позов не визнає.Зазначає, що від НБУ була отримана інформація про ймовірне порушення товариством граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями. Управлінням проведена документальна перевірка, якою встановлено порушення вимог Закону України ''Про валюту і валютні операції'', постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (із змінами та доповненнями), внаслідок чого прийняте податкове повідомлення-рішення про застосування штрафу. Вважає спірне рішення обґрунтованим, відтак у позові просить відмовити.
У відповіді на відзив позивач зазначає, що спірне рішення ґрунтується на припущеннях податкового органу щодо порушення граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, тоді як надані документи не дають підстав для таких висновків.
У запереченні на відповідь на відзив (письмових поясненнях) Головне управління ДПС у Хмельницькій області зазначає, що наведені позивачем аргументи не спростовують встановлені податковим органом обставини та документи.
Розгляд справи призначений за правилами загального позовного провадження.
В судовому засіданні представники сторін підтримали доводи та заперечення, викладені у адресованих суду заявах.
Дослідивши обставини справи і перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ, відповідальність за порушення валютного законодавств визначено Законом України "Про валюту і валютні операції" №2473-VIII від 21.06.2018 (далі - Закон №2473).
Відповідно до частини першої статті 13 Закону №2473 Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів та встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до Закону №2473 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Частиною 2 статті 13 Закону України ''Про валюту і валютні операції'' визначено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 (далі - Положення №5) встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Пунктом 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 ''Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану'' передбачено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Відповідно до п. 7 розділу ІІ Інструкції №7 за операціями з експорту товарів банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати оформлення МД типу ЕК-10 "Експорт", ЕК-11 "Реекспорт" на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню).
Пунктом 9 розділу ІІ Інструкції №7 встановлено, що банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків:
1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу / надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог);
2) у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16 2 розділу IV цієї Інструкції.
Відповідно до п.п.5 п.10 розділу ІІІ Інструкції НБУ N 7 банк має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за наявності: документів про припинення зобов`язань за операціями з експорту, імпорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності таких умов: вимоги випливають із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є
контрагентами за цими операціями; вимоги однорідні; строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред`явлення вимоги; між сторонами не було спору щодо характеру зобов`язання, його змісту, умов виконання.
Вирішуючи спір, суд встановив, що 06 березня 2020 між ТОВ "Горинь Теплоінвест" (продавець) та UBF Invest Sp.z.o.o., ul. Chopina 8/19, 20-026 Lublin, the Republic of Poland, в особі засновника IURII GASIUK (покупець) укладений контракт №06/03/20 відповідно до умов якого продавець продає, а покупець купує пиломатеріали соснові по специфікації, викладеній в Додатку 1, який є невід`ємною частиною Контракту. Згідно з умовами контракту оплата проводиться шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок продавця. Банківські витрати на території країни покупця оплачуються покупцем, банківські витрати за межами країни покупця оплачуються продавцем. Розрахунки між сторонами будуть проводитись в польських злотих (PLN) на рахунок продавця. 31 серпня 2021 сторони уклали Додаткову угоду до цього договору, відповідно до якої домовились внести зміни до умов договору, а саме: оплата проводитиметься шляхом перерахунку коштів на розрахунковий рахунок продавця. Банківські витрати на території країни покупця оплачуються покупцем, банківській витрати за межами країни покупця оплачуються продавцем. Розрахунки між сторонами будуть проводитись в польських злотих (PLN) та/або гривнях (UAN) на рахунок продавця. Зобов`язання згідно з умовами договору можуть бути припинені шляхом зарахування зустрічних вимог. Зарахування зустрічних вимог оформляється за зверненням однієї із сторін окремим Договором. 13 червня 2022 Додатками №8 та 8/1 сторони доповнили даний договір та зазначили, що загальна сума договору складає 3500000 PLN або її еквівалент у Євро. Розрахунки між сторонами будуть проводитись в польських злотих (PLN) та/або Євро (EUR) на рахунок продавця.
На виконання умов контракту №06/03/2020 від 06.03.2020 ТОВ «Горинь Теплоінвест» здійснено експорт товару на користь нерезидента UBF Invest Sp.z.o.o (Польща) на підставі митних декларацій на загальну 6 312 320,32 PLN /45 786 348,48грн. та 40609,63 Євро/1 252 937,28грн. Нерезидентом UBF Invest Sp.z.o.o (Польща) здійснено оплату по контракту №06/03/2020 від 06.03.2020 шляхом перерахування грошових коштів на валютний рахунок ТОВ «Горинь Теплоінвест» на загальну суму 4 121 077,80 PLN /32 538 055,74 грн., що підтверджується виписками банку.
Головне управління ДПС у Хмельницькій області на підставі п.п.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України (далі ПКУ) та пп.69.2 пп.69.9 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у зв`язку з отриманням інформації від Національного банку України, надісланого листом ДПС України, та наказу ГУ ДПС у Хмельницькій області від 22.05.2023 №1408-П провело документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Горинь Теплоінвест») з питання дотримання установлених НБУ строків розрахунків та підтвердження повідомлення Національного банку України про порушення граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями по контракту №06/03/2020 від 06.03.2020 за період з 06.03.2020 по 22.05.2023.
За результатами перевірки складений акт від 07.06.2023 №6670/22-01-07-06/39309472, у якому зазначено про порушення платником вимог ч.2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII "Про валюту і валютні операції" з урахуванням п. 14-2, пп.1 п. 14-3 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (із змінами і доповненнями), в частині дотримання законодавчо встановленого строку надходження валютної виручки по контракту №06/03/20 від 06.03.2020 з UBF Inyest Sp.z.o.o.:
- в сумі 78 262,35 польських злотих на 150 днів (з 21.11.2022 по 19.04.2023);
- в сумі 65 155,87 польських злотих на 6 днів (з 20.04.2023 по 25.04.2023);
- в сумі 15 155,87 польських злотих на 2 дні (з 26.04.2023 по 27.04.2023);
- в сумі 79 574,50 польських злотих на 132 дні (з 17.12.2022 по 27.04.2023);
- в сумі 35 430,52 польських злотих на 1 день (28.04.2023);
- в сумі 113 695,80 польських злотих на 133 дні (з 21.12.2022 по 02.05.2023);
- в сумі 82 957,35 польських злотих на 112 днів (з 11.01.2023 по 02.05.2023);
- в сумі 82 135,35 польських злотих на 95 днів (з 28.01.2023 по 02.05.2023);
- в сумі 82 094,30 польських злотих на 83 дні (з 15.02.2023 по 08.05.2023);
- в сумі 53 747,10 польських злотих на 72 дні (з 26.02.2023 по 08.05.2023);
- в сумі 52 780,20 польських злотих на 71 день (з 27.02.2023 по 08.05.2023);
- в сумі 26 104,92 польських злотих на 14 днів (з 09.05.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 80 913,80 польських злотих на 84 дні (з 28.02.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 53 640,45 польських злотих на 70 днів (з 14.03.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 53 640,45 польських злотих на 69 днів (з 15.03.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 54 558,90 польських злотих на 66 днів (з 18.03.2023по 22.05.2023);
- в сумі 80 816,55 польських злотих на 50 днів (з 03.04.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 82 352,60 польських злотих на 34 дні (з 19.04.2023 по 22.05.2023);
- в сумі 82 158,45 польських злотих на 1 день (22.05.2023).
Не погоджуючись з висновками акту перевірки, ТОВ «Горинь Теплоінвест» подало заперечення на акт. Про результати розгляду заперечення ГУ ДПС у Хмельницькій області листом від 11.07.2023 №3600/10/22-01-07-06-09 надано відповідь ТОВ «Горинь Теплоінвест».
На підставі акту перевірки 14.07.2023 Управлінням прийняте податкове повідомлення - рішення форми С №8728/2201-0706 на суму 2348558,46 грн. за порушення платником строків розрахунків в іноземній валюті.
Перевіркою було встановлено, що за даними бухгалтерського обліку товариства станом на 22.05.2023 заборгованість по контракту №06/03/20 від 06.03.2020 за покупцем відсутня за рахунок проведених заліків зустрічних однорідних вимог згідно з Договорами про зарахування зустрічних однорідних вимог на суму 2191242,42 польських злотих:
- Договір № 22/06/21 від 22.06.2021 - 192587,48 Євро переведено в 872094,30 польських злотих (далі - п.з.);
- Договір №01/09/21 від 01.09.2021 - 191194,40 Євро переведено в 865786,02 п.з.;
- Договір № 94 від 05.09.2022 - 8981,49 Євро переведено в 12273,20 п.з.;
- Договір №95 від 05.09.2022 - 11571, 48 Євро переведено в 5446,05 п.з.;
- Договір №96 від 05.09.2022 - 11667,75 Євро переведено в 54916,65 п.з.;
- Договір № 97 від 05.09.2022 - 11467,58 Євро переведено в 53974,50 п.з.;
- Договір №98 від 05.09.2022 - 16906,63 Євро переведено в 79574,50 п.з.;
- Договір № 99 від 05.09.2022 - 11571,67 Євро переведено в 54464,40 п.з.;
- Договір №100 від 05.09.2022 - 24156,14 Євро переведено в 113695,80 п.з.
на суму 40609,63 Євро:
- Договір № 02/09/-3 від 02.09.2022 - 784,66 Євро;
- Договір №02/09-1 від 02.09.2022 - 600 п.з. переведено в 127,37 Євро;
- Договір № 02-09-5 від 02.09.2022 - 2214 п.з. переведено в 470,01 Євро;
- Договір №02-09-4 від 02.09.2022 - 18500 п.з. переведено в 3927,37 Євро;
- Договір 02/09-6 від 02.09.2022 - 57876,70 п.з. переведено в 12286,57 Євро;
- Договір №880 від 02.09.2022 - 23013,68 Євро.
Відповідно до п.п.5 п.10 розділу ІІІ Інструкції НБУ N 7 банк має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за наявності: документів про припинення зобов`язань за операціями з експорту, імпорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності таких умов: вимоги випливають із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими операціями; вимоги є однорідними; строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред`явлення вимоги; між сторонами не було спору щодо характеру зобов`язання, його змісту, умов виконання.
На підтвердження припинення зобов`язань за операціями експорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог з нерезидентом «UBF Invest Sp.z.o.o» на суму 2191242,42 польських злотих та 40 609,63 Євро до перевірки було надано ряд договорів про зарахування зустрічних однорідних вимог.
Перевіркою встановлено, що окремі з таких вимог виникли з договорів про відступлення права вимоги (№02.09/22 від 02.09.2022 та №05.09/22 від 05.09.2022) щодо зобов`язань, які виникли у ТОВ «Горинь Теплоінвест» перед нерезидентом «PELLIMPEX Sp.z.o.o Польща» у зв`язку з придбанням транспортних послуг по договору 8-10/20 від 08.10.2020, опис яких наведений у акті перевірки.
Що стосується угод про відступлення права вимоги зобов`язань, які виникли у ТОВ «Горинь Теплоінвест» перед нерезидентом «PELLIMPEX Sp.z.o.o Польща» у зв`язку з придбанням транспортних послуг за договором 8-10/20 від 08.10.2020 та подальшого зарахування уступлених вимог як зустрічних з нерезидентом «UBF Invest Sp.z.o.o», суд погоджується з позицією податкового органу.
Як зазначалось вище, Інструкція НБУ N7 передбачає, що для зарахування зустрічних вимог такі вимоги мають випливати із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими ж операціями. У даному ж випадку по договору 8-10/20 від 08.10.2020 контрагентом ТОВ «Горинь Теплоінвест» є «PELLIMPEX Sp.z.o.o Польща», що свідчить про те, що подальше зарахування уступлених зобов`язань не відповідає умовам однорідності, оскільки не випливає із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за контрактом №06/03/20 від 06.03.2020.
Суд також погоджується з тим, що проведені сторонами контракту взаємозаліки шляхом переведення різних валют, а саме польських злотих в Євро та навпаки Євро в польські злоті, не є зарахуванням зустрічних однорідних вимог з огляду на те, що вказані валюти не є рівнозначними. Аналогічну правову позицію займає Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30.10.2018 у справі № 914/3217/16.
Оскільки заборгованість по контракту №06/03/20 від 06.03.2020 з UBF Invest Sp.z.o.o (Польща) становила 2191242,42 польських злотих та 40609,63 Євро, взаємозаліку по вищевказаних договорах про зарахування зустрічних однорідних вимог підлягали 79190,70 польських злотих та 40609,63 Євро. Таким чином, станом на 22.05.2023 перевіркою встановлено дебіторську заборгованість по контракту №06/03/20 від 06.03.2020 з UBF Invest Sp.z.o.o (Польща) в сумі 2 112 051,72 польських злотих.
Суд вважає слушним те, що встановлення факту зарахування зустрічних однорідних вимог та відступлення права вимоги вимагає дослідження відповідних угод, а також первинних документів, які відображають господарські операції, за якими виникла заборгованість, натомість платник не надав документи, які відображають господарські операції по договорах, за якими виникла його заборгованість.
З огляду на це, під час перевірки зроблений вірний висновок, що при виконанні умов експортного контракту №06/03/20 від 06.03.2020 позивачем було порушено вимоги ч.2 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п. 142, пп.1 п. 143 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами та доповненнями) щодо дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків за експортними операціями, а саме:
- оплату за поставлений товар на суму 78 262,35 польських злотих (МД від 25.05.2022 №1618, граничний термін надходження грошових коштів - 20.11.2022 прострочено в загальному на 158 днів (з 21.11.2022 по 19.04.2023), у тому числі: на 150 днів (21.11.2022 -19.04.2023) на суму 78262,35 польських злотих; на 6 днів (з 20.04.2023 по 25.04.2023) в сумі 65 155,87 польських злотих; на 2 дні (з 26.04.2023 по 27.04.2023) в сумі 15 155,87 польських злотих;
- оплату за поставлений товар в сумі 79 574,50 польських злотих (МД від 20.06.2022 №1974, граничний термін надходження грошових коштів - 16.12.2022) прострочено в загальному на 133 дні (з 17.12.2022 по 28.04.2023): на 132 дні (17.12.2022 по 28.04.2023) на суму 79574,5 польських злотих; на 1 день (28.04.2023) в сумі 35 430,52 польських злотих;
- оплату за поставлений товар в сумі 113 695,80 польських злотих (МД від 24.06.2022 №2031, граничний термін надходження коштів - 20.12.2022) прострочено на 133 дні (з 21.12.2022 по 02.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 82 957,35 польських злотих (МД від 15.07.2022 №2336, граничний термін надходження грошових коштів - 10.01.2023) прострочено на 112 днів (з 11.01.2023 по 02.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 82 135,35 польських злотих (МД від 01.08.2022 №2577, граничний термін надходження грошових коштів - 27.01.2023) прострочено на 95 днів (з 28.01.2023 по 02.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 82 094,30 польських злотих (МД від 19.08.2022 №2867, граничний термін надходження грошових коштів - 14.02.2023) прострочено на 83 дні (з 15.02.2023 по 08.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 53 747,10 польських злотих (МД від 30.08.2022 №3051, граничний термін надходження грошових коштів - 25.02.2023) прострочено на 72 дні (з 26.02.2023 по 08.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 52 780,20 польських злотих (МД від 31.08.2022 №3095, граничний термін надходження грошових коштів - 26.02.2023) прострочено в загальному на 85 днів: на 71 день (з 27.02.2023 по 08.05.2023) на суму 52780,20 польських злотих; 14 днів (з 09.05.2023 по 22.05.2023) в сумі 26 104,92 польських злотих.
- оплату за поставлений товар в сумі 80 913,80 польських злотих (МД від 01.09.2022 №3107, граничний термін надходження грошових коштів - 27.02.2023) прострочено на 84 дні (з 28.02.2023 по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 53 640,45 польських злотих (МД від 15.09.2022 №3317, граничний термін надходження грошових коштів - 13.03.2023) прострочено на 70 днів (з 14.03.2023 по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 53 640,45 польських злотих (МД від 16.09.2022 №3339, граничний термін надходження грошових коштів - 14.03.2023) прострочено на 69 днів (з 15.03.2023 по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 54 558,90 польських злотих (МД від 19.09.2022 №3353, граничний термін надходження грошових коштів - 17.03.2023) прострочено на 66 днів (з 18.03.2023по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 80 816,55 польських злотих (МД від 05.10.2022 №3681, граничний термін надходження грошових коштів 02.04.2023) прострочено на 50 днів (з 03.04.2023 по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 82 352,60 польських злотих (МД від 21.10.2022 №4137, граничний термін надходження грошових коштів - 18.04.2023) прострочено на 34 дні (з 19.04.2023 по 22.05.2023);
- оплату за поставлений товар в сумі 82 158,45 польських злотих (МД від 23.11.2022 №4686U2, граничний термін надходження грошових коштів - 21.05.2023) прострочено на 1 день (22.05.2023).
Досліджуючи питання щодо способу зарахування валютних коштів, суд виходить з такого.
Встановлено, що нерезидентом здійснено оплату по контракту №06/03/2020 від 06.03.2020 шляхом перерахування грошових коштів на валютний рахунок ТОВ «Горинь Теплоінвест» на загальну суму 4 121 077,80 PLN /32 538 055,74 грн. В платіжних інструкціях вказано, що призначення платежу є for Contrakt 06/03/20 od 06.03.2020. Водночас, у контракті №06/03/20 від 06.03.2020 та додаткових угодах до нього не встановлено порядок та черговість здійснення розрахунків.
Згідно з положеннями Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою Правління НБУ від 29.07.2022 № 163, платник заповнює реквізит "Призначення платежу" платіжної інструкції так, щоб надавати отримувачу коштів повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється платіжна операція. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України. Платник має право відкликати платіжну інструкцію до моменту списання коштів з рахунку платника за умови погодження з надавачем платіжних послуг платника. У випадку, коли в графі платіжного доручення "призначення платежу" відсутні посилання на дату, період, номер конкретного інвойса або іншого документа, згідно з яким здійснюється платіж, період, за який проводиться оплата, повинен визначатись одержувачем відповідно до умов договору між платником та одержувачем коштів. Якщо відповідні застереження у договорі відсутні, то у разі наявності заборгованості платежі мають відноситись на погашення заборгованості в хронологічному порядку: починаючи з тієї, що виникла у найдавніший період, до повного її погашення.
Отже, нерезидент має можливість відкликати платіжні інструкції та подати інші із зазначенням реквізитів конкретних інвойсів у призначенні платежу. До аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 18.04.2018 у справі №904/12527/16, від 26.09.2019 у справі №910/12934/18, від 26.12.2019 у справі №911/2630/18.
Зі змісту наданих платником листів, якими уточнювалось призначення платежів, було встановлено, що у цих листах допущено ряд помилок і неточностей, у тому числі щодо сум коштів, які перераховувались. Вказані листи не складались польською мовою, не зважаючи на те, що компанія контрагент є польською компанією. Крім того, не доведено належними доказами, що платник коштів був позбавлений можливості зазначити правильне та конкретне призначення платежів у документах, позаяк раніше, як встановлено в судовому засіданні, ним подавались платіжні документи, оформлені належним чином, у яких таке призначення чітко вказувалось.
Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону №2473 у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Відповідно до абзаців 3, 4 пункту 10 зовнішньоекономічного контракту від 06.03.2020 №06/03/2020 сторона, для якої створилася неможливість виконання зобов`язанння, зобов`язана негайно повідомити іншу сторону про настання, передбачуваний термін дії і припинення вищевказаних обставин. Факти, викладені в повідомленні, повинні бути підтвердженні Торгово-промисловою палатою (або іншим компетентним органом або організацією) відповідної країни.
Водночас, позивачем не був наданий висновок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, щодо продовження строків розрахунків по контракту №06/03/20 від 06.03.2020, або довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного контракту або третьої країни відповідно до умов контракту щодо виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на досліджені обставини, висновки перевірки та надані сторонами докази, суд вважає висновки ГУ ДПС у Хмельницькій області такими, що не спростовані належним чином. Оскільки відповідачем доведено, що контролюючий орган діяв відповідно до вимог закону та в межах наданих повноважень, у задоволенні позову необхідно відмовити.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 20 березня 2024 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Горинь Теплоінвест" (вул. Онищука, 11,м. Ізяслав,Хмельницька обл., Шепетівський р-н,30300 , ідентифікаційний номер - 39309472) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117795993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні