Рішення
від 21.03.2024 по справі 643/13225/23
МОСКОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 643/13225/23

Провадження № 2/643/1035/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.03.2024 м.Харків

Московський районний суд м. Харкова у складі:

головуючого - судді Осадчого О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Ткачова Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Міністерство соціальної політики України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,-

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 року Департамент соціальної політики Вінницької міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Міністерство соціальної політики України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, мотивуючи це тим, що в управлінні соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради перебував на обліку відповідач, який отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, відповідно до постанови КМУ №332 від 20.03.2022 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

13.01.2023 ОСОБА_1 скористався послугою «Скасування статусу ВПО» через Портал Дія. Разом з тим, за відсутністю технічної можливості припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія «Скасування статусу ВПО», допомога припинена не була і лише у лютому 2023 в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери, після оновлення і внесення в ЄІССС функції припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія «Скасування статусу ВПО», позивачем виявлено факт самостійного зняття ОСОБА_1 з обліку внутрішньо переміщених осіб та здійснено розрахунок переплати надміру виплаченої відповідачу допомоги внутрішньо переміщеним особам за лютий 2023 у розмірі 2000 грн.

З метою досудового врегулювання спору, позивач повідомляв відповідача про суму переплати, однак, станом на 11.12.2023 надміру сплачена допомога не була повернута, що і стало підставою для ініціювання відповідного позову.

Таким чином, позивач просить стягнути з відповідача на свою користь надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за лютий у розмірі 2000,00 грн., а також покласти на відповідача понесені судові витрати.

У судове засідання представник позивача не з`явився, проте подав до суду заяву, в якій просив розгляд справи здійснити без його участі. Позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити, проти заочного розгляду справи не заперечував.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, проте подав до суду письмові пояснення, в яких просив розгляд справи здійснити без їх участі, проти задоволення заявлених позовних вимог не заперечував.

Відповідач усудове засіданняповторно нез`явився, на підставі ст.128 ЦПК України повідомлявся належним чином про день, час та місце розгляду справи.

Копія ухвали про відкриття провадження разом з позовною заявою та доданими до неї документами у справі, а також судові повістки про виклик до суду направлялись відповідачу на адресу, зазначену у позовній заяві, яка є адресою реєстрації останнього згідно з отриманими судом відповідно до ч. 6 ст. 187 ЦПК України відомостями з Реєстру територіальної громади м. Харкова. Однак вказані документи відповідачем не отримані, конверти повернулися до суду не врученими із зазначенням причини повернення «адресат відсутній за вказаною адресою». Отже, згідно з п. 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України зазначені обставини свідчать про належне повідомлення сторони про розгляд справи. Причини неявки ОСОБА_1 суду не повідомив, відзиву, заяв, заперечень до суду не надав, відтак суд вважає за можливе розглядати справу у відсутність відповідача, за наявними у справі доказами.

Відповідно до ч. 4 ст. 223 ЦПК України у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення).

Згідно з ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Відтак, оскільки відповідач повторно у судове засідання не з`явився, причини неявки не повідомив, відзиву на позов не подав, а позивач не заперечує проти проведення заочного розгляду справи, суд вважає за можливе ухвалити заочне рішення у справі на підставі наявних у матеріалах справи доказів згідно з положеннями ст. 280, 281 ЦПК України.

Дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити з таких підстав.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 5 ст. 81 ЦПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Встановлено, що ОСОБА_1 подав заяву про взяття його на облік, як внутрішньо переміщеної особи та заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

На підставі поданої заяви, сформовано довідку від 30.04.2022 №509-7500794840 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання відповідача: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування АДРЕСА_2 .

Рішенням управління соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 17 травня 2022 ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, відповідно до положень Порядку №332, з 01 березня 2022 року по 31 травня 2022 року у розмірі 2000,00 грн. щомісячно (заявник, працездатна особа - 2000,00 грн).

У подальшому,управлінням соціальногозахисту населення(Правобережне)департаменту соціальноїполітики Вінницькоїміської радипродовжено строквиплати відповідачудопомоги,про щосвідчать розпорядженнявід 19.05.2022(з01.06.2022по 30.06.2022 2000 грн. щомісячно); розпорядження від 23.06.2022 (з 01.07.2022 по 30.09.2022 - 2000 грн. щомісячно); розпорядження від 19.09.2022 (з 01.10.2022 по 31.12.2022 - 2000 грн. щомісячно). Надалі допомога відповідачу надавалася відповідно до п.3 Порядку №332 у розмірі 2000,00 грн. щомісячно.

13.01.2023 ОСОБА_1 скористався послугою «Скасування статусу ВПО» через Портал Дія. Тобто відповідач самостійно, через Портал Дія, знятий з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Однак, як вказує позивач, через відсутність технічної можливості припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія «Скасування статусу ВПО», допомога припинена не була і лише у лютому 2023 в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери, після оновлення і внесення в ЄІССС функції припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія «Скасування статусу ВПО», позивачем виявлено факт самостійного зняття ОСОБА_1 з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до розрахунку переплати надміру виплаченої відповідачу допомоги, як внутрішньо переміщеній особі від 31.03.2023 о/р №651156, сума переплати за лютий 2023 року становить 2000 грн.

У зв`язку виявленням переплати, позивач надіслав відповідачу листи за №08/00/008/19354 від 05.04.2023 та за №08/00/008/33826 від 14.06.2023 про повернення надміру виплачених коштів, які, як вказує позивач, залишені без виконання, та станом на 11.12.2023 жодних повернень від отримувача допомоги не здійснювалось.

Відповідно до пункту 29 Порядку 332 (чинного на момент подання позовної заяви) у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.

Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.

Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.

Призначення допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332 (далі - Порядок).

За змістом п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Відповідно до п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14 квітня 2022 року, надається починаючи з березня 2022 року.

Внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги (п. 5 Порядку №332).

Пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України від 16.04 2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, надається внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

Управлінням соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради заява про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, довідка про взяття на облік ВПО відповідача отримані з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 №646).

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 19 Закону №1706-VII, у разі добровільного повернення до покинутого постійного місця проживання внутрішньо переміщена особа зобов`язана повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем отримання довідки не пізніш як за три дні до дня від`їзду.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 12 Закону підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Відповідно до п.9-1 Порядку №509 (в редакції на момент подання Відповідачем повідомлення 13.01.2023 через Портал Дія), заявник має право подати до уповноваженого органу повідомлення про зміну фактичного місця проживання/перебування або про добровільне повернення до покинутого постійного місця проживання (далі - повідомлення) через Портал Дія.

Повідомлення може бути подано через Портал Дія заявником, який пройшов автентифікацію з використанням інтегрованої системи автентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника.

Повідомлення в електронній формі формується автоматично засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту.

У повідомленні зазначаються такі відомості про заявника: прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України або документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус; найменування органу, який видав паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, дата видачі та строк дії (за наявності) паспорта/документа; реєстраційний номер облікової картки платника податків; відомості про нове фактичне місця проживання/перебування; актуалізовані раніше подані відомості, зазначені в абзацах одинадцятому - чотирнадцятому пункту 3 цього Порядку; електронна адреса для офіційного листування, контактний номер телефону. Формування повідомлення в електронній формі завершується після накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису заявника.

Сформоване повідомлення передається засобами Порталу Дія через інформаційні системи Мінсоцполітики до уповноважених органів за попереднім і новим фактичним місцем проживання/перебування заявника.

Уповноважений орган за новим фактичним місцем проживання/перебування заявника розглядає отримане повідомлення відповідно до положень цього Порядку та протягом одного робочого дня вносить відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Взяття на облік заявника за новим фактичним місцем проживання/перебування здійснюється відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Інформація про зміну фактичного місця проживання/перебування відображається з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та передається через інформаційні системи Мінсоцполітики до Порталу Дія.

Засобами Порталу Дія в автоматичному режимі повідомляється заявнику про результат розгляду повідомлення. Замовлення та формування електронної довідки разом з унікальним електронним ідентифікатором (С)К.-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) із зазначенням нового фактичного місця проживання/перебування заявника здійснюється відповідно до положень цього Порядку.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ст. 1215 ЦК України, не підлягають поверненню безпідставно набуті допомоги, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

За змістом зазначеної норми, допомога, в даному випадку допомога переміщеним особам на проживання, не підлягає поверненню у випадку, якщо її виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки та відсутності недобросовісності з боку набувача.

Аналіз положень ст. 1215 ЦК України дає підстави для висновку про те, що за загальним правилом безпідставно набута особою допомога не підлягає поверненню, натомість закон встановлює два виключення з цього правила: по-перше, якщо її виплата є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Отже, відповідач знав про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та не повідомив позивача про них, що є зловживанням з його боку. Тому, кошти у розмірі 2 000,00 грн. підлягають безумовному поверненню відповідачем позивачу, як набуті без достатньої правової підстави.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно ч. 1, 6 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.

При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 2684,00 грн., тому відповідно до ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного та керуючись п.п. 2, 3, 5, 11 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ст.15,1212, 1215 ЦК України, ст. 12, 13, 76, 78, 81, 89, 141, 229, 235, 259, 263, 264, 265, 268, 280-282, 353, 355, 356 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позов Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 ,третя особа,яка незаявляє вимогщодо предметуспору,на стороніпозивача Міністерствосоціальної політикиУкраїни,про стягненнянадміру виплаченихкоштів допомогина проживаннявнутрішньо переміщенимособам, - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньої переміщеним особам за лютий 2023 року у розмірі 2000 (дві тисячі) гривень 00 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради витрати на оплату судового збору в сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його отримання.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач - Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, місцезнаходження: 21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 50, код ЄДРПОУ 38782790.

Відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , останнє відоме місце мешкання: АДРЕСА_2 .

Третя особа-Міністерство соціальноїполітики України, місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, код ЄДРПОУ 37567866.

Суддя: О.В. Осадчий

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117812642
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —643/13225/23

Рішення від 21.03.2024

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Осадчий О. В.

Ухвала від 18.01.2024

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Осадчий О. В.

Ухвала від 19.12.2023

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Осадчий О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні