Рішення
від 21.03.2024 по справі 910/17828/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

21.03.2024Справа № 910/17828/23Суддя Мудрий С.М. розглянувши справу

за позовом комунального закладу "Закарпатська обласна філармонія" Закарпатської обласної ради

до товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Трейд Груп"

про стягнення 22 332,41 грн.

Представники сторін: не викликались.

встановив:

До господарського суду міста Києва надійшла позовна заява комунального закладу "Закарпатська обласна філармонія" Закарпатської обласної ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Трейд Груп" про стягнення надмірно сплачених коштів в розмірі 22 332,41 грн.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 27.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання). Надано відповідачу строк у 15 днів з дати отримання ухвали на подання відзиву.

Вищезазначена ухвала суду отримана відповідачем 04.12.2023, що підтве5рджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0600235826876.

21.12.2023 до канцелярії суду (через систему «Електронний суд») від відповідача надійшли відзиви на позовну заяву, в яких просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Також, звернено увагу суду на доцільність зупинення провадження у справі №910/17825/23 до закінчення перегляду у касаційному порядку судового рішення у справі №922/2321/22 та вирішення питання про застосування норм права у подібних правовідносинах.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 228 Господарського процесуального кодексу України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

У цьому випадку, згідно з приписами п. 11 ч. 1 ст. 229 ГПК України, провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.

24.01.2024 Великою Палатою Верховного Суду закінчено перегляд в касаційному порядку справи № 922/2321/22 шляхом винесення постанови про скасування рішення Господарського суду Харківської області від 07.03.2023 та постанови Східного апеляційного господарського суду від 26.06.2023. Прийнято нове рішення про задоволення позову.

Таким чином, відсутні підстави для зупинення проавження у справі.

Відповідно до ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Водночас, суд враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З огляду на практику Європейського суду з прав людини, критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи «Федіна проти України» від 02.09.2010, «Смірнова проти України» від 08.11.2005, «Матіка проти Румунії» від 02.11.2006, «Літоселітіс проти Греції» від 05.02.2004 та інші).

З огляду на зазначені вище обставини, для визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті, а також виконання завдання розгляду справи по суті, розгляд справи здійснено за межами строків, встановлених Господарським процесуальним кодексом України, проте в розумні строки.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 статті 202 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч.1 статті 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина 2 статті 509 ЦК України передбачає, що зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно п.1 ч. 2 статті 11 ЦК України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч. 1 статті 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За результатами проведення переговорної процедури згідно ідентифікатора закупівлі UA-2021-01-12-004558-а, за ДК 021:2015, код 09120000-6 - газове паливо (природний газ) між комунальним закладом "Закарпатська обласна філармонія" Закарпатської обласної ради (споживач) та товариством з обмеженою відповідальністю "Енерджі Трейд Груп" (постачальник) укладено договір на постачання природного газу №ЗАК/2021/146 від 27.01.2021.

Відповідно до п.1.1 договору постачальник зобов`язується передати у власність споживачу у 2021 році природний газ за кодом ДК 021:2015: 09120000-6 - газове паливо далі - (газ), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.

Згідно з пунктом 2.1 договору річний плановий обсяг постачання газу - 45 000,00 куб.м.

Відповідно до п.4.1 договору ціна за 1 000 куб.м газу становить 9 600,00 грн. з ПДВ в тому числі вартість послуги замовлення потужності природного газу для внутрішньої точки виходу транспортної системи за 1000 куб.м - 163,90 грн. з ПДВ.

Загальна вартість цього договору становить 432 000,00 грн, з ПДВ (п. 4.4. договору).

Пунктом 4.5 договору передбачено, що сторони мають право змінити ціну за одиницю товару не більше як на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, а також з інших підстав, визначених законодавством України.

Збільшення ціни за одиницю товару, може відбуватися виключно у випадках реального коливання ціни на товар, що закуповується, за умови надання постачальником відповідних підтверджуючих документів, а саме: довідка (експертний звіт, висновок, тощо) органу органу статистики, Торгово-промислової палати України або іншого уповноваженого органу про коливання цін на ринку або дві довідки одного органу (статистики, Торгово-промислової палати України або іншого уповноваженого органу) про рівень цін на дату укладення договору або на дату останньої зміни (якщо таке мало місце) та на дату пропонованої зміни ціни. Також для підтвердження коливання цін на ринку може бути використано калькулятор визначення зміни ціни на природний газ відповідно до роз`яснень Міністерства економічного розвитку та торгівлі України (№3304-04-54265-06 від 11.12.2018), за допомогою формули, яка враховує динаміку курсу Євро, зміну цін на міжнародній біржі (Natyral gas Eur/MWh month +1) та цін на українській біржі (УЕБ) за посиланням https://cep.kse.ua/gaz або https://www.ueex.com.ua/rus/exchange-quotatins/natural-gas/medium-and-long-term-market/. Ціна може змінюватись пропорційно відсотку коливання ринкової ціни але не більше як на 10 відсотків.

Зменшення ціни за одиницю товару може бути здійснено без обмежень строків і розмірів.

Згідно з умовами п. 5.2 договору оплата вартості послуг з постачання газу здійснюється споживачем на підставі актів приймання-передачі природного газу, які надаються постачальником. У разі збільшення в установленому порядку підтвердженого обсягу газу протягом розрахункового періоду споживач здійснює оплату вартості додатково заявлених обсягів газу в п`ятиденний строк після збільшення цього обсягу. Остаточний розрахунок за фактично переданий постачальником газ здійснюється споживачем протягом 10 (десяи) робочих днів з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі природног газу.

Відповідно до п.11.1 договору умови цього договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції конкурсних торгів (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Зміна ціни за одиницю природного газу може відбуватися відповідно до умов ст.. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» за умови, що зазначені зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) погодження зміни ціни в договорі в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;

6) зміни ціни в договорі у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Зміни в бік збільшення за одиницб природного газу можливе не більше ні на 10 відсотків у разі документально підтвердження коливання середньозваженої ціни на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Зменшення ціни за одиницю природного газу може бути здійснено без обмежено строків і розмірів (п.11.1.1 договору).

Зміна та розірвання договору в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором (п.11.2 договору).

Відповідно до п.11.3 договору будь-які зміни та доповнення до цього договору допускаються виключно за взаємною згодою сторін та оформлюються додатковою угодою до договору.

В подальшому, між сторонами укладалися додаткові угоди до договору на постачання природного газу №ЗАК/2021/146 від 27.01.2021, а саме:

- №1 від 20.05.2021 року - зважаючи на збільшення ціни природного газу внаслідок чинників, передбачених пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 41215,39 куб.метрів, ціну газу збільшено до 11 189,28 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.06.2021 року;

- №2 від 30.06.2021 року - зважаючи на збільшення ціни природного газу внаслідок чинників, передбачених пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 38 042,86 куб.метрів, ціну газу збільшено до 12 992,30 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.08.2021 року;

- №3 від 03.08.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 36 623,38 куб.метрів, ціну газу з 01 вересня 2021 збільшено до 14 001,80 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.09.2021 року;

- №4 від 18.08.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 35 091,92 куб.метрів, ціну газу з 15 вересня 2021 збільшено до 15 282,96 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 15.09.2021 року;

- №5 від 31.08.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 33 610,57 куб.метрів, ціну газу з 01 жовтня 2021 збільшено до 16 766.93 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.10.2021 року;

- №6 від 24.09.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 30 998,46 куб.метрів, ціну газу з 01 жовтня 2021 збільшено до 20 230,83 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.10.2021 року;

- №7 від 24.09.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 29 850,07 куб.метрів, ціну газу з 01 жовтня 2021 збільшено до 22 251,88 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.10.2021 року;

- №8 від 27.09.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 28 814,54 куб.метрів, ціну газу з 01 жовтня 2021 збільшено до 24 454,81 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 01.10.2021 року;

- №9 від 11.10.2021 року - зважаючи на наявність документально підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 28 102,91 куб.метрів, ціну газу з 15 жовтня 2021 збільшено до 26 240,01 грн з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу в т.ч. вартість послуги замовленої потужності природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем за 1 000 куб м- 163,90 грн. з ПДВ, угода набирає чинності з дати її підписання сторонами і діє з 15.10.2021 року;

- №10 від 11.11.2021 року сторони домовились припинити дію договору в частині постачання природного газу з 02.11.2021 року, а також, сторонами зменшено річний плановий обсяг постачання газу - до 19 827,22 куб.метрів, та визначено, що загальна вартість договору становить 214 845,73 грн. дана додаткова угода набуває чинності з моменту її підписання сторонами, її дія у відповідності до ч.3 ст. 631 Цивільного кодексу України поширюється на відносини сторін з 02.11.2021.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання умов договору на постачання природного газу №ЗАК/2021/146 від 27.01.2021 з урахуванням наведених вище додаткових угод, відповідачем поставлено, а позивачем прийнято та оплачено природний газ у повному обсязі.

Так, між сторонами підписано наступні акти приймання-передачі природного газу, а саме:

- №00000000112 від 31.01.2021 щодо поставки природного газу за січень 2021 року в кількості 2,46224 тис.куб.м вартість 8 000,00 за тис. куб.м без ПДВ на суму 23 637,50 грн. з ПДВ;

- №00000003076 від 28.02.2021 щодо поставки природного газу за лютий 2021 року в кількості 7,29567 тис.куб.м вартість 8 000,00 за тис. куб.м без ПДВ на суму 70 038,43 грн. з ПДВ;

- №00000006199 від 31.03.2021 щодо поставки природного газу за березень 2021 року в кількості 6,30772 тис.куб.м вартість 8 000,00 за тис. куб.м без ПДВ на суму 60 554,11 грн. з ПДВ;

- №00000009154 від 30.04.2021 щодо поставки природного газу за квітень 2021 року в кількості 2,28897 тис.куб.м вартість 8 000,00 за тис. куб.м без ПДВ на суму 21 974,11 грн. з ПДВ;

- №00000026044 від 31.10.2021 щодо поставки природного газу за жовтень 2021 року в кількості 1,17262 тис.куб.м вартість 21 866,68 за тис. куб.м без ПДВ на суму 30 769,57 грн. з ПДВ;

- №00000029388 від 30.11.2021 щодо поставки природного газу за листопад 2021 року в кількості 0,16947 тис.куб.м вартість 21 866,68 за тис. куб.м без ПДВ на суму 4 446,90 грн. з ПДВ.

Таким чином, загальна сума поставлено газу становить 211 420,62 грн.

20.12.2022 Управлінням західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області складено акт №13-07-04/11 ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради за період з 01.01.2018 по 31.07.2022.

Так, згідно наданих до перевірки актів прийому-передачі природного газу, підписаних директором Філармонії Микитою І.І. з ТОВ «Енерджі Трейд Груп», встановлено, що за січень 2021 - листопад 2021 року за договором від 27.01.2021 року Філармонії доставлено фактичні обсяги природного газу - 19,69669 м.куб. на загальну суму 211 420,62 грн за цінами, встановленими додатковими угодами, що укладені всупереч законодавству.

Відповідно до наданих до ревізії платіжних доручень підтверджено проведення оплати для ТОВ «Енерджі Трейд Груп» з призначенням платежу: оплата за природний газ згідно відповідних актів прийому-передачі за договором від 27.01.2021 за період з січня 2021 року до листопада 2021 року на суму 211 420,62 грн.

Перевіркою встановлено, що внаслідок внесення змін до істотних умов договору шляхом укладання всупереч законодавству додаткових угод в частині застосування цін за природний газ, які не відповідають договору, Філармонією було нараховано за спожитий за період січень 2021 року - листопад 2021 року на 22 332,41 грн більше, ніж передбачено умовами договору від 27.01.2021. Разом з цим за договором від 27.01.2021 за січень 2021 року - грудень 2021 року проведено зазначену оплату, внаслідок чого Філармонією зайво сплачено коштів в розмірі 22 332,41 грн.

Позивач зазначає, що укладені додаткові угоди, якими збільшено вартість природного газу є нікчемними згідно зі ст. 37 Закону України "Про публічні закупівлі", а отже не породжують жодних правових наслідків для сторін, відповідно зайво сплачені позивачем на користь відповідача грошові кошти у сумі 22 332,41 грн підлягають поверненню комунальному закладу "Закарпатська обласна філармонія" Закарпатської обласної ради.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на таке.

Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.

Відповідно до частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Частиною 1 статті 639 Цивільного кодексу України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно зі статтею 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Статтею 655 Цивільного кодексу України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частинами 4, 5 статті 656 Цивільного кодексу України до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (у редакції на момент укладення договору на постачання природного газу).

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідні до статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Відповідно до ч.4 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/ пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Частиною 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

В акті ревізії №13-07-04/11 від 20.12.2022 зазначено, що підставою для внесення змін до договору від 27.01.2021 та підписання додаткових угод до ревізії надано наступні листи ТОВ «Енерджі Трейд Груп» :

від 15.05.2021 та від 29.06.2021 ТОВ «Енерджі Трейд Груп» звертається до директора Філармонії Микити І.І, з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартоеті природного газу відповідно до 11 189,28 грн з ПДВ за 1000 куб. м. та до 12 992,30 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з посиланням на пункт 7 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 02.08.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 14001,80 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 28.07.2021 із зазначенням коливанця вартості природного газу +7,77% між датами 01.07.2021 та 06.07.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 17.08.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 15282,96 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 10.08.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +9,15% між датами 06.07.2021 та 06.08.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 25.08.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 16766,93 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 20.08.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +9,71% між датами 06.08.2021 та 17.08.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 07.09.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 18430,20 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 03.09.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +9,92% між датами 17.08.2021 та 03.09.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 16.09.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 18430,20 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 16.09.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +9,77% між датами 03.09.2021 та 13.09.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 22.09.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 20230,83 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 21.09.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу + 12,64% між датами 13.09.2021 та 15.09.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 24.09.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 24454,81 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 24.09.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +9,90% між датами 15.09.2021 та 22.09.2021 з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

від 08.10.2021 з проханням підписати додаткові угоди щодо збільшення вартості природного газу до 26240,01 грн з ПДВ за 1000 куб. м. з ціновою довідкою від 04.10.2021 із зазначенням коливання вартості природного газу +7,30% між датами 22.09.2021 та 30.09.2021. з посиланням на пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922.

Ревізією правомірності внесення змін до договору від 27.01.2021 шляхом підписання додаткових угод від 20.05.2021 №1 та від 30.06.2021 №2 на підставі листів ТОВ ««Енерджі Трейд Груп» від 15.05.2021 та від 29.06.2021 встановлено, що ТОВ «Енерджі Трейд Груп» звертається до Філармонії з метою внесення змін до договору в частині збільшення вартості ціни за природний газ з посиланням на норми пункту 7 частини п`ятої статті 41 Закону № 922, зокрема, внаслідок зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни, - з посиланням, що такі зміни передбачені пунктом 4.5 договору від 27.01.2021 та «розраховані чітко у відповідності до вимог пункту 4.5 договору від 27.01.2021 відповідно до вказаної в ньому формули».

Однак пунктом 4.5 договору від 27.01.2021 не передбачається внесення змін до умов договору на підставі пункту 7 частини п`ятої статті 41 Закону № 922, а також жодних формул чи розрахунків договором також не передбачаються.

Водночас пунктом 4.5 договору від 27.01.2021 визначається, що збільшення ціни за одиницю товару може відбуватися виключно за умови надання постачальником відповідних підтверджуючих документів, при цьому, ціна може змінюватись пропорційно відсотку коливання ринкової ціни, але не більше як на 10 відсотків.

Натомість додатковими угодами від 20.05.2021 №1 та від 30.06.2021 №2 внесено зміни до договору від 27.01.2021 в частині збільшення вартості природного газу відповідно; з ціни 9600 грн. з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу - до ціни 11189,28 грн. з ПДВ, що на 16,6% більше, ніж передбачено основним договором від 27.01.2021; таз ціни 11189,28 грн. з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу - до ціни 12992,3 грн. з ПДВ, що на 16,1% більше, ніж передбачено основним договором від 27.01.2021 без жодних підтверджуючих документів, без наявності підтверджених підстав для їх внесення, без розрахунків та формул для їх проведення та без врахування обмежень встановлених основним договором, чим недотримано вимоги пункту 7 частини 5 статті 41 Закону №922 (в редакції чинній на дату застосування процедури) та пункт 4.5 Договору від 27.01.2021.

Під час проведення заходу державного контролю для з`ясування наявності підстав для внесення змін до договору від 27.01.2021 щодо збільшення ціни за одиницю товару для надання пояснень та підтверджуючих документів директору Філармонії Микиті І.І., яким підписано додаткові угоди, надано запит. Інформацію на зазначений запит у встановлений термін не надано.

Оскільки внесення змін додатковими угодами від 20.05.2021 №1 та 30.06.2021№2 до основного договору від 27.01.2021 здійснювалося Філармонією з недотриманням вимог пункту 7 частини 5 статті 41 Закону №922, то відповідно у подальшому укладання додаткових угод від 03.08.2021 №3, від 18.08.2021 №4, від 31.08.2021 №5, від 19.09.2021 №5, від 24.09.2021 №6, від 24.09.2021 №7, від 27.09.2021 №8, від 11.10.2021 №9, від 11.11.2021 №10 щодо зміни ціни на газ природний здійснювалося Філармонією з не дотриманням вимог пунктів 2 та 7 частини п`ятої статті 41 Закону № 922 (в редакції чинній на дату застосування процедури).

При цьому, внесення змін щодо збільшення ціни за природний газ здійснювалося Філармонією на підставі цінових довідок Харківської торгово-промислової палати, що містяться в додатках до листів ТОВ «Енерджі Трейд Груп» від 02.08.2021, від 17.08.2021, від 15.05.2021, від 29.06.2021, від 25.08.2021, від 07.09.2021, від 16.09.2021, від 22.09.2021, від 08.10.2021, від 24.09.2021.

Однак зазначені цінові довідки містять дані про коливання, що відбулися порівняно з попередніми датами, проте жодна з цих довідок не охоплює всього періоду між датою укладання додаткової угоди про зміну ціни та датою попередньої додаткової угоди про зміну ціни. Таким чином, вказані довідки не містять інформації про коливання ціни в періодах між цими датами.

Враховуючи зазначене, надані ТОВ «Енерджі Трейд Груп» цінові довідки Харківської ТПП для обґрунтування внесення змін до істотних умов договору щодо збільшення ціни на одиницю товару не підтверджують коливання природного газу в бік збільшення в період між укладанням договору (27.01.2021) та додатковим угодами від 03.08.2021 №3, від 18.08.2021 №4, від 31.08.2021 №5, від 19.09.2021 №5, від 24.09.2021 №6, від 24.09.2021 №7, від 27.09.2021 №8, від 11.10.2021 №9, від 11.11.2021 №10, а отже не можуть слугувати підставами для внесення таких змін до істотних умов договору.

При цьому, в примітках до цінових довідок, значиться, що вона носить виключно фактографічно-інформаційний характер, не враховує умови договорів та контрактів.

Згідно із роз`ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 року № 3302-06/34307-06 "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" внесення змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, не є вичерпним.

Отже, для прийняття рішення про збільшення ціни товару у замовника повинні бути обґрунтовані підстави, зокрема, надані постачальником підтвердження (довідка, експертний висновок) компетентних органів (установ, організацій) про підвищення цін на ринку відповідної продукції.

Отже, суд зазначає, що наведені вище документи, надані відповідачем в обґрунтування зміни ціни за одиницю товару, не можуть свідчити про коливання цін на ринку та бути підставою для укладення додаткових угод до договору на постачання природного газу №ЗАК/2021/146 від 27.01.2021 року.

Та обставина, що ціна, зазначена в тендерній пропозиції, на момент укладення договору була значно меншою за ринкові ціни, не свідчить про зміну останньої на час укладення додаткових угод.

Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар за відсутності підстав для цього, визначених Законом, тим самим спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.

Будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.

Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (стаття 13 ЦК України).

Згідно із частиною 1 статті 43 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення із порушенням вимог частини 4 статті 41 цього Закону.

За приписами частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до частини 2 статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

За змістом статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення (стаття 236 Цивільного кодексу України).

Враховуючи те, що додаткові угоди №1 від 20.05.2021 року, №2 від 30.06.2021 року, №3 від 03.08.2021 року, №4 від 18.08.2021 року, №5 від 31.08.2021 року, №6 від 24.09.2021 року, №7 від 24.09.2021 року, №8 від 27.09.2021 року, №9 від 11.10.2021 року, №10 від 11.11.2021 року, укладені із порушенням вимог частини 4 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", то в силу вказаних вимог вони є нікчемними і відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України визнання таких правочинів недійсними не вимагається.

За наявності спору щодо правових наслідків недійсності правочину, одна із сторін якого чи інша заінтересована особа вважає його нікчемним, суд перевіряє відповідні доводи та у мотивувальній частині судового рішення, застосувавши відповідні положення норм матеріального права, підтверджує чи спростовує обставину нікчемності правочину.

Викладене відповідає також висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19, які в силу положень частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховуються при виборі і застосуванні норм права.

Згідно зі статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства тощо. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частинами 1-3 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Отже, зміна умов договору відбувається за згодою обох сторін.

При цьому, Закон України "Про публічні закупівлі" не містить виключень з цього правила.

Підсумовуючи викладене суд зазначає, що зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документальне підтверджене постачальником); ціна на одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

Крім того, суд зазначає, що постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі.

Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним.

Також постачальник має довести, що підвищення ціни не є прогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).

Як зазначено вище сторонами збільшено ціну за 1000 куб. м. газу більше ніж на 10%, при цьому, зменшено загальний обсяг природного газу, що мав бути поставлений відповідачем.

Як зазначив Верховний Суд у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19, метою регулювання Закону України "Про публічні закупівлі", а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Тобто, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону України "Про державні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Верховний Суд вважає, що обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної у договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що сторони допустили зловживання своїм правом на зміну умов договору.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19 (у подібній справі).

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі №922/2321/22 судом зроблено висновок про застосування норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі»:

Ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається. Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились.

Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

Верховний Суд у постанові від 12.09.2019 року у справі № 915/1868/18 наголосив, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 3 Закону України "Про публічні закупівлі".

Таким чином, зважаючи на те, що додаткові угоди до договору є нікчемними та не створюють юридичних наслідків, правовідносини з постачання газу між позивачем та відповідачем у період із січня 2021 року по листопад 2021 року регулюються таким договором без врахування вищенаведених додаткових угод.

А тому, ціна за 1 000 куб.м газу становить 9 600,00 грн. з ПДВ в тому числі вартість послуги замовлення потужності природного газу для внутрішньої точки виходу транспортної системи за 1000 куб.м - 163,90 грн. з ПДВ.

Як зазначалось раніше, відповідачем поставлено позивачу природній газ в загальному обсязі 19,6967 м.куб. Отже, вартість поставленого відповідачем позивачу газу становить 189 088,32 грн.

У частині 2 статті 712 ЦК України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

У статті 669 ЦК України визначено, що кількість товару, яка продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до частини 1 статті 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Статтею 216 ЦК України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Згідно із частиною 5 статті 216 ЦК України вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред`явлена будь-якою заінтересованою особою.

Таким чином, внаслідок неправомірного збільшення ціни на газ шляхом укладення спірних додаткових угод з порушенням законодавства мала місце переплата позивачем коштів у розмірі 22 332,41 грн.

Враховуючи вищезазначене, позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача надмірно сплачених коштів в розмірі 22 332,41 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Частинами 3, 4 статті 13 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч. 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 статті 76 ГПК України).

Відповідно до ч. 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до положень ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. При цьому, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, згідно положень ст. 74 ГПК України.

Згідно зі ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд зазначає, що враховуючи положення частини 1 статті 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 №3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

З приводу висвітлення всіх доводів відповідача суд враховує практику Європейського суду з прав людини, який у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.

Судовий збір згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ч. 3,4 ст. 13, ч.1 ст. 73, ч.1 ст. 74, ч.1 ст. 77, ст.ст. 79, 129, 231, 236-238, 240, 241,252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Енерджі Трейд Груп»(01010, місто Київ, вулиця Івана Мазепи, будинок 6; ідентифікаційний код 36716332) на користь комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради (88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Театральна, будинок 10; ідентифікаційний код 02225370) грошові кошти в розмірі 22 332 (двадцять дві тисячі триста тридцять дві) грн. 41 коп. та судовий збір в розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Відповідно до ч. 1, 2 статті 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М. Мудрий

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117818278
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/17828/23

Рішення від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні