Постанова
від 14.03.2024 по справі 751/9077/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 751/9077/23 Головуючий у 1 інстанції Лібстер А. С. Провадження № 33/4823/279/24 Категорія - ст. 485 МК України

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2024 року місто Чернігів

Чернігівський апеляційний суд у складі:

Головуючого судді Салая Г.А.,

з участю представника Чернігівської митниці Держмитслужби Заплюсвічки С.А.,

захисника Волошиної Н.А. (в режимі відеокоференції),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Чернігові справу про порушення митних правил за апеляційною скаргою представника Чернігівської митниці Заплюсвічки С.А. на постанову Новозаводського районного суду м. Чернігова від 06 лютого 2024 року,

У С Т А Н О В И В :

Цією постановою провадження у справі про притягнення громадянина ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ст. 485 МК України закрито на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Як зазначено в протоколах про порушення митних правил № 0094/10200/23 від 28.09.2023 № 0095/10200/23 від 29.09.2023 та 0096/10200/23 від 29.09.2023 до управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Чернігівської митниці надійшла доповідна записка від 17.07.2023 №7.11-17/114 управління забезпечення митного контролю та оформлення митниці щодо проведення перевірочних заходів, спрямованих на виявлення та припинення порушень митних правил під час митного оформлення товару «вагони залізничні, саморозвантажувальні, вагони-хопери для перевезення цементу» підприємством ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, Україна, 03062, м. Київ, Стрийська, 4).

Згідно інформації, наявної в ПІК «ВМД» АСМО «Інспектор», підприємством ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025) в січні 2022 року за митними деклараціями типу ІМ 31 АА №UA102170/2022/000015, №UA102170/2022/000214, №UA102170/2022/000311 в митному режимі «тимчасового ввезення» з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами товар «вагони залізничні, саморозвантажувальні, вагони-хопери для перевезення цементу» в кількості 53 (п`ятдесят три) штуки.

Для перевірки інформації, наданої підприємством ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025) митному органу під час здійснення процедури декларування товару в митному режимі «тимчасове ввезення», Чернігівська митниця направила лист від 26.07.2023 №7.11-3/7.11-20-01/14/3996 до підприємства ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» (м. Дніпро), яке згідно з Порядком проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2021 № 647 здійснювало технічне діагностування вантажних залізничних вагонів на території ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» (м. Жмеринка), за результатами яких підприємство видало технічні рішення №№ 1402, 1403, 1404, 1405, 2362, 2363, 2409.

Для підтвердження здійснення ремонту залізничних вагонів для подовження строку експлуатації вантажних вагонів, що знаходяться в оперативному користуванні ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» за технічними рішеннями №№ 1402, 1403, 1404, 1405, 2362, 2363, 2409 протягом 2023 року Чернігівською митницею направлено лист від 18.07.2023 №7.11-3/7.11-20-01/14/3871 на адресу підприємства ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес».

На вищезазначені листи Чернігівська митниця відповіді не отримала.

Для проведення подальшої перевірки, керуючись статтею 334 Митного кодексу України, Чернігівською митницею направлено лист від 04.08.2023 №7.11-3/7.11-20-01/14/4235 на адресу АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» (м. Київ) для підтвердження чи спростування факту продовження строку експлуатації вантажних залізничних вагонів за технічними рішеннями № 1402 від 13.03.2023, № 1403 від 16.03.2023, № 1404 від 24.03.2023, № 1405 від 24.05.2023, № 1405 від 17.07.2023, № 2362 від 17.02.2023, № 2363 від 11.02.2023, № 2423 від 27.07.2023, № 2409 від 24.05.2023, які погоджено з представником Департаменту вагонного господарства АТ «Укрзалізниці».

18.08.2023 до Чернігівської митниці надійшов лист-відповідь від АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» від 18.08.2023 №Ц-5-91/1877-23 (вхід. митниці №5934/13-02-17 від 18.08.2023). Згідно отриманого листа та додатка до нього надано інформацію про 53 вантажні вагони, що знаходяться в операторському управлінні ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025) станом на 15.08.2023 року із зазначенням дати виконання планового ремонту вагонів з продовженням строку експлуатації та наступної дати планового ремонту.

31.07.2023 о 15 год 42 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» (код ЄДРПОУ 39286068, адреса: Україна, 37250, Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Риги, вул. 70-річчя Жовтня, 76) у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, адреса: Україна, 03062, місто Київ, вул. Стрийська, буд. 4) до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003595U9 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу в кількості 18 шт., серед яких зазначені: вагон № 93602712, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 24.12.2026 та вагон № 97186902, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 24.12.2026.

31.07.2023 о 15 год 43 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» (код ЄДРПОУ 39286068, адреса: Україна, 37250, Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Риги, вул. 70-річчя Жовтня, 76) у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 року про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, адреса: Україна, 03062, місто Київ, вул. Стрийська, буд. 4) до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003596U8 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу в кількості 15 шт.: серед яких зазначені: вагон № 93602803, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 03.09.2026; вагон № 93673416, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 01.03.2025; вагон № 97211858, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 24.12.2026 та вагон № 97186779, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 08.07.2025.

31.07.2023 о 15 год 58 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» (код ЄДРПОУ 39286068, адреса: Україна, 37250, Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Риги, вул. 70-річчя Жовтня, 76) у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 року про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, адреса: Україна, 03062, місто Київ, вул. Стрийська, буд. 4) до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003597U7 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу» в кількості 20 шт., серед яких зазначені: вагон № 93092302, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 22.08.2025 р.; вагон № 93504173, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 04.03.2024 р.; вагон № 93504108, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 20.01.2027 р.; вагон № 93602746, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 01.02.2025р; вагон № 93602936, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 31.08.2025 р.; вагон № 93602951, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 01.02.2025 р.; вагон № 93673465, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 26.08.2025 р.; вагон № 97306450, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 09.09.2025 р.

Згідно листа від 18.08.2023 №Ц-5-91/1877-23 АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» повідомила, що:

По вагону № 93602712, модель вагона 11-715 проведено технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД», видано технічне рішення №2409 від 28.06.2023 та затверджено 30.06.2023 представником АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», поточний ремонт вагону на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 19.05.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93602712 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 97186902, модель вагона 19-758 проведено технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД», видано технічне рішення №2409 від 28.06.2023 та затверджено 30.06.2023 представником АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», поточний ремонт вагону на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 18.05.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону №№ 97186902 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93602803, модель вагона 11-715 проведено технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД», видано технічне рішення №1402 від 08.03.2023 та затверджено 13.03.2023 представником АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», поточний ремонт вагону на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався, зазначено що знаходиться на під`їзних коліях. Строк експлуатації вагону закінчився 26.02.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93602803 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93673416, модель вагона 11-715 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 22.06.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93673416 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 97211858, модель вагона 19-758 проведено технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД», видано технічне рішення №2409 від 28.06.2023 та затверджено 30.06.2023 представником АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», поточний ремонт вагону на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 15.06.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 97211858 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 97186779, модель вагона 19-758 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 08.07.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 97186779 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93092302, модель вагона 19-758 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 22.08.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93092302 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93504108, модель вагона 11-715 проведено технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД», видано технічне рішення №2423 від 25.07.2023 та затверджено 28.07.2023 представником АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», поточний ремонт вагону на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався, знаходиться на під`їзних коліях. Строк експлуатації вагону закінчився 27.08.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93504108 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93504173, модель вагона 11-715 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 14.07.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93504173 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93602746, модель вагона 11-715 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 14.08.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93602746 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93602936, модель вагона 11-715 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 31.08.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93602936 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93602951, модель вагона 11-715 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 17.09.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93602951 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 93673465, модель вагона 19-758 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 26.08.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 93673465 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

По вагону № 97306450, модель вагона 19-758 технічне діагностування ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» не проведено, технічне рішення не видавалося, поточний ремонт на спеціалізованому підприємстві ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» не здійснювався. Строк експлуатації вагону закінчився 09.09.2023. Інформація про подовження строку експлуатації вагону № 97306450 до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» не занесено.

Відповідно до Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 червня 2020 року № 651 (так у протоколі ), у графі 31.4 митної декларації декларантом зазначено кінцеву дату строку перебування товарів в режимі тимчасового ввезення до 30.09.2023 року.

В графах 44 митної декларації під кодом документа «9604» внесено інформацію про Заяву підприємства ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» від 26.07.2023 № 26/07-03 (вх. ЧМ № 5422/13-02-17 від 28.07.2023), (вх. ЧМ № 5420/13-02-17 від 28.07.2023), (вх. ЧМ № 5421/13-02-17 від 28.07.2023). В заяві директор підприємства ОСОБА_3 просив надати дозвіл ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» на тимчасове ввезення до 30.09.2023 вагонів залізничних, саморозвантажувальних порожніх, вагони-хопери для перевезення цементу у відповідності до вимог статті 108 Митного кодексу України, наказу Міністерства фінансів України від 31.05.2012 № 657, та надав зобов`язання до закінчення строку тимчасового ввезення, встановленого митним органом, здійснити зворотне вивезення зазначених товарів або заявити про зміну митного режиму, що допускається щодо цих товарів законодавством України і надати митному органу передбачені законодавством України документи та відомості, потрібні для проведення митного контролю та митного оформлення товарів.

Для отримання пояснення по виявленим фактам декларування товарів «вагонів хоперів, залізничних для перевезень цементу» строк експлуатації яких закінчився та не продовжений згідно Порядком проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2021 № 647 Чернігівською митницею направлено лист від 29.08.2023 №7.11-3/7.11-20-01/13/4602 на адресу підприємства ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» з проханням прибути директору ОСОБА_1 в термін до 12.09.2023.

11.09.2023 до Чернігівської митниці надійшов лист від ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025) від 11.09.2023 №1109/01 (вх. ЧМ №6442/13-02-17), в якому поінформувало, що у представника підприємства відсутня можливість особисто прибути до Чернігівської митниці 12.09.2023.

Директор ОСОБА_1 у своєму листі не погодився з наявною інформацією, отриманою Чернігівською митницею від АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» про подовження строку експлуатації тільки частини залізничних вагонів (33 із наявних 53 вагонів), що знаходяться в митному режимі «тимчасового ввезення» з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами. Документів, що підтверджують проведення діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів підприємство ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» не надало, відповідно інформацію щодо продовження строку експлуатації вагонів не підтвердило.

Таким чином, громадянин України ОСОБА_1 , директор підприємства ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025) не забезпечив належним чином декларування товарів відповідно до порядку, встановленого Митним кодексом України та вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів шляхом заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів неправдивих відомостей щодо строку експлуатації вантажних залізничних вагонів для перевезення вантажів за кодом згідно з УКТ ЗЕД 8606300000. В зв`язку з закінченням строку експлуатації вагонів відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2021 №468 «Про затвердження переліку товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за умови, що строк їх експлуатації закінчився» товари не можуть бути поміщені в митний режим «тимчасового ввезення», що призвело до зменшення розміру митних платежів, які підлягали б сплаті у разі випуску цих товарів у вільний обіг на митній території України, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами за весь строк перебування їх в режимі тимчасового ввезення на загальну суму 53 321,62 грн, в т.ч. ПДВ 44 864,15 грн (за протоколом № 0094/10200/23); на загальну суму 106 534,64 грн, в т.ч. ПДВ 89 033,60 грн (за протоколом № 0095/10200/23); на загальну суму 201 979,61 грн, в т.ч. ПДВ 165 922,44 грн. (за протоколом № 0096/10200/23).

За твердженням митного органу зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України.

У апеляційній скарзі представник Чернігівської митниці просить постанову суду стосовно ОСОБА_1 скасувати та прийняти нову, якою притягти ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 485 МК України з накладенням на нього адміністративного стягнення в межах санкції цієї статті.

Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, та з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що у матеріалах справи є достатньо доказів щодо винуватості ОСОБА_1 , які дозволяють притягти його до відповідальності. Вказує, що поміщуючи залізничні вагони саморозвантажувальні порожні, вагони-хопери для перевезення цементу в режим тимчасового ввезення директор ОСОБА_1 подав заяви підприємства ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС від 26.07.2023 № 26/07-03 (вх. ЧМ № 5422/13-02-17 від 28.07.2023), (вх. ЧМ № 5420/13-02-17 від 28.07.2023), (вх. ЧМ № 5421/13-02-17 від 28.07.2023) до Чернігівської митниці та надав зобов`язання до закінчення строку тимчасового ввезення, встановленого митним органом, здійснити зворотнє вивезення зазначених товарів або заявити про зміну митного режиму, що допускається щодо цих товарів законодавством України і надати митному органу передбачені законодавством України документи та відомості, необхідні для проведення митного контролю та митного оформлення товарів.

Зауважує, що за результатами звірених даних встановлено, що відносно частини вагонів, номера яких зазначено в протоколах про порушення митних правил № № 0094/10200/23, 0095/10200/23, 0096/10200/23 не проведено планові ремонтні роботи згідно технічних рішень, виданих ТОВ Науково-виробниче підприємство УКРТРАНСАКАД, частина вагонів не проходила технічне діагностування.

Звертає увагу щодо вагонів, які мали вже подовжений термін експлуатації та по яким не закінчився строк експлуатації (а це період з 01.08.2023 до 30.09.2023) підприємство ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС повинно було подати на митницю окрему митну декларацію на залізничні вагони та помістити їх в митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами. Щодо частини вагонів, строк експлуатації яких закінчився, підприємству ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС для завершення митного режиму тимчасового ввезення відповідно до пункту 1 ст. 112 МКУ необхідно було здійснити реекспорт товарів, тобто вивезення за межі митної території України, або поміщення в інший митний режим, що допускається цим Кодексом.

Зазначає, що на момент декларування вагонів 31.07.2023 підприємством було сплачено 57 % від загальної суми митних платежів за 19 місяців, тобто по 3 % за кожний місяць, які підлягали сплаті за час перебування товарів у митному режимі тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами.

На думку апелянта, у зв`язку з тим, що сума митних платежів, сплачена на підставі умовного часткового звільнення від оподаткування митними платежами, поверненню не підлягає (п. 6 ст. 106 МК України) підприємство ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС не вивозило за межі митної території України залізничні вагони, строк експлуатації яких закінчився для завершення митного режиму тимчасового ввезення, а вчинили дії щодо декларування цих вагонів із зазначенням недостовірної інформації щодо строку експлуатації вагонів, чим порушили вимоги Постанови КМУ від 12 травня 2021 року № 468 Про затвердження переліку товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за умови, що строк їх експлуатації закінчився.

Вказує, що сума несплачених платежів згідно розрахунку Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернігівської митниці від 20.09.2023 № 7.11-15-01/318 склала 361 835 грн 88 коп.

У запереченні на апеляційну скаргу адвокат Волошина Н. А. в інтересах ОСОБА_1 просить постанову суду залишити без змін, а апеляційну скаргу представника Чернігівської митниці ОСОБА_4 залишити без задоволення.

Заслухавши доповідача, представника Чернігівської митниці, який наполягав на задоволенні апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності адвоката про залишення постанови суду без змін, дослідивши апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд доходить висновку, що скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно з положеннями ч. 7 ст. 294 КУпАП апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги, але не обмежений доводами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Відповідно до вимог ст. 489 МК України при розгляді справи про порушення митних правил суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Статтею 487 МК України визначено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Отже, у справі про порушення митних правил винуватість особи має бути також доведена поза розумним сумнівом.

Статтею 485 МК України встановлена відповідальність за заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Об`єктивна сторона цього правопорушення характеризується дією, тобто активною поведінкою (вчинком) особи, в якій виражена зовні її воля і, що спрямована на застосування особою під час декларування товарів саме таких ставок митних платежів, які справляються з товарів, що переміщуються через митну територію України, та звільняють від сплати митних платежів або зменшують їх розмір, а також дії, спрямовані на порушення встановленого законодавством України порядку використання товарів у цілях, стосовно яких надано пільги щодо сплати податків і зборів, обманні маніпуляції з податковими пільгами.

Суб`єктивна сторона характеризується умисною або необережною (самовпевненість чи недбалість) формами вини. Ставлення винного до наслідків у вигляді недоборів митних платежів, за відсутності ознак злочину, може характеризуватися непрямим умислом або необережністю.

Для кваліфікації дій за ст. 485 МК України мають значення мотив і мета їх учинення, а також те, чи настали шкідливі наслідки.

Крім того, закріплення законодавцем у диспозиції статті 485 МК України спеціальної протиправної мети у формі звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру свідчить про те, що це правопорушення може бути вчинено лише та виключно з прямим умислом. Тільки за наявності умислу особа може бажати досягнути певного результату.

Щодо необхідності доведеності наявності саме прямого умислу в особи при встановлення складу адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, наголосив і Верховний Суду у складі Касаційного адміністративного суду, у постановах від 06 червня 2018 року по справі №607/1866/17 та № 607/2391/17.

Тобто для притягнення до відповідальності згідно статтею 485 Митного кодексу України у цьому випадку необхідно довести наявну в особи, яка притягується до адміністративної відповідальності мети неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру та наявність прямого умислу, а саме, що особа повинна усвідомлювати протиправність своїх дій і бажати (для досягнення поставленої мети) настання певних наслідків.

В свою чергу, дослідивши оскаржену постанову суду першої інстанції, апеляційний суд дійшов висновку про те, що суд першої інстанції на підставі повного, всебічного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи, аналізу та належної правової оцінки наявних в матеріалах справи доказів дійшов обґрунтованого висновку про відсутність складу та події адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України та закрив провадження у справі про порушення митних правил.

Апеляційний суд зазначає, що відсутність самої події адміністративного правопорушення - це діяльність особи, яка не є такою, що могла б розцінюватися як правопорушення. Склад правопорушення - це наявність об`єктивних та суб`єктивних ознак, за наявності яких діяння вважається адміністративним правопорушенням.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» № 2142-IX в період з 01.04.2022 по 01.07.2022 діяли зміни до МК України щодо звільнення від оподаткування митними платежами.

У протоколах про порушення митних правил № 0094/10200/23 від 28.08.2023, № 0095/10200/23 від 29.09.2023, № 0096/10200/23 від 29.09.2023 зазначено, що ОСОБА_1 як директор ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС вчинив дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів шляхом заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів неправдивих відомостей щодо строку експлуатації вантажних залізничних вагонів для перевезення вантажів за кодом згідно УКТ ЗЕД.

З матеріалів справи встановлено, що в січні 2022 року ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» в митному режимі «тимчасового ввезення» з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами ввезені «вагони залізничні, саморозвантажувальні, вагони-хопери для перевезення цементу» в кількості 53 штуки (т. 1 а.с. 17-19, т. 2 а.с. 21, т. 3 а.с. 23-25).

На час ввезення вагони мали різні терміни експлуатації, які щодо деяких вагонів почали закінчуватись з травня 2023 року, як зазначено у протоколі. У електронних деклараціях строк експлуатації вагонів зазначений дійсний і правильний (т. 1 а.с. 17-19, т. 2 а.с. 21, т. 3 а.с. 23-25).

Згідно з Постановою КМУ № 468 від 12 травня 2021 р. «Про затвердження переліку товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за умови, що строк їх експлуатації закінчився», вагони залізничні для перевезень вантажів коліями, несамохідні, вагони-цистерни та подібні їм, вагони залізничні для перевезень вантажів коліями, несамохідні, вагони саморозвантажувальні, не можуть бути поміщені у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за умови, що строк їх експлуатації закінчився.

Як вбачається з доводів апеляційної скарги представника Чернігівської митниці, у разі коли строк експлуатації залізничних вагонів закінчився в період їх експлуатації в Україні, особа, яка їх ввезла, повинна сплатити митні платежі у обсязі, передбаченому для товарів, які випущені у вільний обіг на території України, а оскільки особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, невірно зазначила строк експлуатації вагонів, то вона, на думку митного органу, домагалась неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.

Проте, на думку апеляційного суду, зазначення строків експлуатації вагонів на розмір митних платежів за обставинами цієї справи не впливає.

Вагони, які є предметом обкладення ввізним митом, ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» отримало на підставі договору оренди з АО «LTG Cargo» від 19.08.2021, відповідно до умов якого орендодавець передає орендарю технічно справні вагони. Строк тимчасового вивезення вагонів з території Литовської Республіки не може перевищувати трьох років. Вагони є власністю Литовської Республіки (т. 1 а.с. 35-49, т. 2 а.с. 47-57, т. 3 а.с. 35-45 ).

Згідно з Угодою про зміну і доповнення договору оренди вагонів від 19.08.2021, підписаною тими самими сторонами 11.01.2023, орендар бере на себе зобов`язання проводити всі планові і позапланові ремонти вагонів, включно з їх технічним обслуговуванням, за свій рахунок протягом всього часу дії договору. Плановий ремонт здійснюється на вагоноремонтних депо України за рахунок орендаря (п. 5.1,5.2). За час проведення планового ремонту вагона (вагонів) орендна плата не нараховується, однак не більше ніж 30 календарних днів (п.5.8). Вагони, термін експлуатації яких продовжується після планового ремонту, або вагони, час експлуатації литих частин яких продовжується, і які не можна експлуатувати на залізницях інших держав, повинні експлуатуватися тільки на дозволених територіях. У разі незгоди орендаря з цією умовою, вагони повертаються з оренди у односторонньому порядку (п. 5.9) (т.1 а.с. 50-52, т.2 а.с. 58-62, т.3 а.с. 46-50).

Отже, з умов договору оренди та додаткової угоди видно, що термін перебування на території України вказаних вагонів обмежений, у разі необхідності проведення ремонту, вони підлягають ремонту або повертаються орендодавцю через неможливість їх експлуатації, тобто вагони не можуть бути випущені у вільний обіг на території України.

Згідно з ч. ч. 1, 2, 3 ст. 108 МК України строк тимчасового ввезення товарів встановлюється митним органом у кожному конкретному випадку, але не повинен перевищувати трьох років з дати поміщення товарів у митний режим тимчасового ввезення. Строк тимчасового ввезення транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митним органом з урахуванням того, що ці транспортні засоби повинні бути вивезені за межі митної території України після закінчення транспортних операцій, для яких вони були ввезені. З урахуванням мети ввезення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення, особливостей транспортних операцій та інших обставин попередньо встановлений строк тимчасового ввезення товарів відповідно до частини першої цієї статті та/або транспортних засобів комерційного призначення відповідно до частини другої цієї статті за письмовою заявою власника цих товарів, транспортних засобів комерційного призначення або уповноваженої ним особи може бути продовжений відповідним митним органом. У разі відмови у продовженні строку тимчасового ввезення митний орган зобов`язаний невідкладно письмово або в електронній формі повідомити особі, яка звернулася із заявою про продовження строку тимчасового ввезення, про причини та підстави такої відмови.

В суді встановлено, що до складання протоколів про порушення митних правил (28.09.2023 та 29.09.2023) директор ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» ОСОБА_1 відповідно до ч. 3 ст. 108 МК України звертався до начальника Чернігівської митниці із заявами про надання дозволу на продовження строку тимчасового ввезення 18 вагонів до 30.09.2023 і отримав такий дозвіл за підписом начальника М. П. «Чернігів» ОСОБА_5 (т.1 а.с. 55-56, т.2 а.с. 63-64 , т.3 а.с. 51-52).

На подальші звернення директора ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» ОСОБА_1 від 08.09.2023, 21.09.2023 до начальника Чернігівської митниці із заявами про надання дозволу на продовження строку тимчасового ввезення вагонів до 31.12.2023 було отримано відмову через відсутність рішення про продовження строку експлуатації вантажних вагонів, при цьому відмова стосувалась і тих вагонів, які не перебували в ремонті і не зазначені у протоколах (т.1 а.с. 99-106, т. 2 а.с. 112-114, т.3 а. с. 95-97).

29.09.2023 у день складання протоколів щодо ОСОБА_1 митний орган задовольнив заяву ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» про продовження строку тимчасового ввезення вагонів, у тому числі і тих, які зазначені у протоколах як такі, строк експлуатації яких закінчився (т.1 а.с. 187-189, т.2 а. с. 204-206, т. 3 а.с. 171-173 ).

Згідно з листом АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» від 18.08.2023 з 53 вантажних вагонів, що належать до державної власності Литви та знаходяться в оперативному управлінні ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС», 38 вагонам у 2023 році було проведено технічне діагностування, 33 вагонам було виконано ремонт ТОВ «Жмеринський вагоноремонтний завод «Експрес» з продовженням терміну експлуатації, ще 5 вантажних вагонів знаходяться у очікуванні планового ремонту. По 33 вагонам внесено відповідну інформацію до автоматизованого банку даних парку вагонів (т.1 а.с.65, т.2 а.с. 73, т.3 а.с. 59).

31.07.2023 о 15 год 42 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003595U9 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу в кількості 18 шт., серед яких зазначені: вагон № 93602712, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 24.12.2026 та вагон № 97186902, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 24.12.2026 (т.3 а.с. 27-28).

31.07.2023 о 15 год 43 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» (код ЄДРПОУ 39286068, адреса: Україна, 37250, Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Риги, вул. 70-річчя Жовтня, 76) у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 року про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, адреса: Україна, 03062, місто Київ, вул. Стрийська, буд. 4) до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003596U8 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу в кількості 15 шт.: серед яких зазначені: вагон № 93602803, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 03.09.2026; вагон № 93673416, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується 01.03.2025; вагон № 97211858, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 24.12.2026 та вагон № 97186779, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується 08.07.2025 (т.1 а.с. 31-33).

31.07.2023 о 15 год 58 хв., особою, уповноваженою на декларування товарів ОСОБА_2 підприємства ТОВ «МейнБрок» (код ЄДРПОУ 39286068, адреса: Україна, 37250, Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Риги, вул. 70-річчя Жовтня, 76) у відповідності до договору-доручення № 30/12 від 30.12.2021 року про надання митно-брокерських послуг з декларування та митного оформлення товарів з ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» (код ЄДРПОУ 38591025, адреса: Україна, 03062, місто Київ, вул. Стрийська, буд. 4) до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чернігів» була подана митна декларація в митному режимі «тимчасове ввезення» по типу ІМ31ДМ та прийнята до оформлення з присвоєнням номеру № 23UA102170003597U7 на «Вагони залізничні, що мають понад 2 осі, саморозвантажувальні порожні вагони-хопери для перевезення цементу» в кількості 20 шт., серед яких зазначені: вагон № 93092302, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 22.08.2025р.; вагон № 93504173, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 04.03.2024 р.; вагон № 93504108, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 20.01.2027 р.; вагон № 93602746, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 01.02.2025 р; вагон № 93602936, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 31.08.2025 р.; вагон № 93602951, Модель вагона 11-715, строк експлуатації закінчується до 01.02.2025р.; вагон № 93673465, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 26.08.2025 р.; вагон № 97306450, Модель вагона 19-758, строк експлуатації закінчується до 09.09.2025 р. (т. 2 а.с. 40-41).

Підставою для складання цих протоколів слугував лист АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ за № Ц-5-91/1877-23 від 18.08.2023, згідно якого по вагонах, які вказані у протоколах про порушення митних правил, інформації про продовження їх строку експлуатації до автоматизованої бази даних парку вантажних вагонів АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ не занесено.

Відповідно до Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 у графі 31.4 митної декларації декларантом зазначено кінцеву дату строку перебування товарів в режимі тимчасового ввезення до 30.09.2023 року.

Згідно п. 1 Порядку № 647 від 30.11.2021 року продовження строку експлуатації вантажного вагона здійснення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій з вантажним вагоном, строк експлуатації якого установлений виробником закінчився або закінчується протягом останнього міжремонтного періоду.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 на запрошення Чернігівської митниці було надано відповіді від 11.09.2023 для підтвердження діючого строку експлуатації перелічених вагонів.( т. 1 а.с. 75, т. 2 а.с. 82, т. 3 а.с. 69), та висловлено прохання надати Товариству додатковий строк для надання документів, що підтверджують строк експлуатації вагонів.

ТОВ МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС додатково було направлено до Чернігівської митниці відповідь № 2909/01 від 29.09.2023 із підтвердженням діючого строку експлуатації вантажних вагонів, копіями технічних рішень (т. 3 а.с. 120).

Варто зазначити, що 27.09.2023 ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» звернулось із заявами до Чернігівської митниці №№ 27/09-01, 27/09-02, 27/09-03 про продовження строку тимчасового ввезення вантажних вагонів (т. 1 а.с. 188, т. 2 а.с. 205, т. 3 а.с. 172), розглянувши які Чернігівська митниця прийняла рішення про продовження до 31.12.2023 року строку тимчасового ввезення товарів вагони залізничні для перевезення вантажів коліями, несамохідні, вагони саморозвантажувальні, крім вагонів товарної під позиції 8606 10, код товарів згідно УКТ ЗЕД 8606 30 00 00, та вагонам, щодо яких складено протоколи.(т. 3 а.с. 172-173).

Згідно з розділом ІІ Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України 30.11.2021 № 647, власники вантажних вагонів, крім вагонів інвентарного парку, надсилають до АТ «Укрзалізниця» повідомлення (заявку) про початок проведення робіт стосовно продовження строку експлуатації вантажних вагонів (далі - Повідомлення). Ремонтне підприємство надсилає до АТ «Укрзалізниця» інформацію про продовження строку експлуатації вантажного вагона у складі повідомлення про приймання вантажного вагона з ремонту. Для внесення змін до АБД ПВ власник вантажного вагона надає до АТ «Укрзалізниця» документи, що підтверджують виконання робіт з продовження строку експлуатації вантажного вагона.

Судом зауважено, з чим погоджується і апеляційний суд, строки надання власником чи ремонтним підприємством документів, що підтверджують виконання робіт з продовження строку експлуатації вантажного вагона до АТ «Укрзалізниця» не є предметом доказування, адже термін експлуатації вагонів фактично продовжений. На день розгляду справи в суді всі вагони внесені до електронного ресурсу Укрзалізниці https://uz.gov.ua/cargo transportation/electronic transportation/specifications carriages info/

У технічному рішенні ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» (м. Дніпро) № 2409 затв. 30.06.2023, про продовження строку експлуатації вантажних вагонів, що знаходяться у державній власності Литва зазначено 19 вагонів з терміном експлуатації до 24.12.2026 та 19 вагонів, які потребують різного роду ремонту, у цьому технічному рішенні вказані 4 вагони, внесені до протоколів (т. 3 а.с. 127-128).

У технічному рішенні ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» (м. Дніпро) № 2423 затв. 28.07.2023, про продовження строку експлуатації вантажних вагонів, що знаходяться у державній власності Литовської Республіки зазначено 1 вагонів з терміном експлуатації до 20.01.2027 у цьому технічному рішенні вказаний 1 вагон, що внесений до протоколів (т. 1 а.с. 84).

У технічному рішенні ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» (м. Дніпро) № 2444 затв. 29.09.2023, про продовження строку експлуатації вантажних вагонів, що знаходяться у державній власності Литовської Республіки зазначено 7 вагонів з терміном експлуатації до 26.02.2026, у цьому технічному рішенні вказані 7 вагонів, що внесені до протоколів (т. 2 а.с. 223).

У технічному рішенні ТОВ «Науково-виробниче підприємство «УКРТРАНСАКАД» (м. Дніпро) № 7712 затв. 09.09.2021, про продовження строку експлуатації вантажних вагонів, що знаходяться у державній власності Литовської Республіки зазначено 1 вагон з терміном експлуатації до 09.2025, що внесений до протоколу (т.2 а.с. 203).

Як видно з матеріалів справи, у ній наявні фотознімки всіх 14 вагонів, зазначених у протоколі, із зазначенням терміну експлуатації (т. 1 а.с. 198-199, т.2 а.с. 219-222, т. 3 а.с. 183):

За таких обставин, ТОВ «МУЛЬТІ КАРГО ТРАНС» вжило всіх необхідних заходів для продовження терміну експлуатації всіх орендованих залізничних вагонів. До дня складання протоколів був продовжений термін експлуатації 7 вагонів з 14 зазначених у протоколі, термін експлуатації ще 7 вагонів був продовжений у день складання протоколів про порушення митних правил.

Слід зазначити, що Постанова КМУ від 12 травня 2021 р. № 468 «Про затвердження переліку товарів, які не можуть бути поміщені у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за умови, що строк їх експлуатації закінчився» не регулює питання сплати митних платежів у тому випадку, коли строк експлуатації вагонів закінчився після їх ввезення на митну територію України (за обставинами цієї справи через рік і більше), та не передбачає норми про те, що в день закінчення строку експлуатації вагонів вони випускаються у вільний обіг зі сплатою митних платежів у повному обсязі.

Згідно із вищевказаним Порядком строк експлуатації вантажного вагона це період часу експлуатації (строк служби) вантажного вагона, який установлений виробником та зазначений у технічних умовах на виготовлення вантажного вагона; строк продовження експлуатації вантажного вагона - визначений Мінінфраструктури для кожного календарного року період часу експлуатації на залізничному транспорті загального користування вантажного вагона, а термін продовження строку експлуатації вантажного вагона - календарна дата, до якої може бути продовжено експлуатацію вантажного вагона в межах строку продовження експлуатації вантажного вагона. Також існує граничний строк експлуатації вантажного вагона - строк, який складається із строку експлуатації вантажного вагона та строку продовження експлуатації вантажного вагона, після перебігу якого його експлуатація у навантаженому стані припиняється. При цьому Строки продовження експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств) не визначаються ремонтними організаціями, а визначені самим Порядком.

З наведеного можна зробити висновок, що у зазначених у протоколах вагонів закінчився попередньо визначений термін експлуатації, який може бути продовжений.

Порядком не передбачено обов`язку власника вагонів звертатися для проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій до закінчення терміну експлуатації вагону або безпосередньо після його закінчення. Однак, п. 8 Порядку передбачено, що термін продовження строку експлуатації вантажного вагона визначається як кінцева календарна дата проміжку часу від дати продовження строку експлуатації вантажного вагона, що дорівнює сумарній тривалості майбутнього міжремонтного періоду вантажного вагона та орієнтованого часу простою вантажного вагона в ремонті (включаючи очікування ремонту) тривалістю до 180 діб, з чого слідує та на чому обґрунтовано наголосив місцевий суд, що строк ремонту вагонів і строк очікування такого ремонту є тривалим, адже з моменту закінчення терміну експлуатації вагонів № № 93602712, 97186902 до дня складання протоколу минуло тільки 4 місяці, а по вагону № 93602951 лише 11 днів.

В силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведена вина особи має бути прирівняна до доведеної невинуватості цієї особи.

Отже, митним органом при складанні протоколів не доведена наявність умислу у діях ОСОБА_1 , що виключає можливість притягнення його до відповідальності.

За таких обставин, апеляційний суд погоджується з думкою суду першої інстанції про те, що в матеріалах справи відсутні достатні докази, на підставі яких можна зробити категоричний висновок про наявність в діях ОСОБА_1 прямого умислу на вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Під час апеляційного розгляду представник митниці не навів належних мотивів, які б підтверджували суб`єктивну сторону інкримінованого ОСОБА_1 правопорушення.

Враховуючи наведені норми та керуючись конституційним принципом презумпції невинуватості, вказаним в ст. 62 Конституції України (тобто вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом, який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів), апеляційний суд доходить висновку, що матеріалами справи не підтверджено наявність в діях ОСОБА_1 події та складу правопорушення.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП розпочате провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю у разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції на підставі повного, всебічного та об`єктивного з`ясування всіх обставин справи дійшов обґрунтованого висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, та події адміністративного правопорушення, що є підставами для закриття провадження у справі, а тому визнає апеляційну скаргу представника Чернігівської митниці Держмитслужби ОСОБА_4 необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Відповідно п. 1 ч. 8 ст. 294 КУпАП за наслідками розгляду апеляційної скарги суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 293, 294 Кодексу України про адміністративні правопорушення, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В :

Залишити без задоволення апеляційну скаргу представника Чернігівської митниці Заплюсвічки С.А.

Постанову Новозаводського районного суду м. Чернігова від 06 лютого 2024 року, якою провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ст. 485 МК України закрито на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддяГ. А. Салай

СудЧернігівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117819661
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів

Судовий реєстр по справі —751/9077/23

Постанова від 14.03.2024

Адмінправопорушення

Чернігівський апеляційний суд

Салай Г. А.

Постанова від 06.02.2024

Адмінправопорушення

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Лібстер А. С.

Постанова від 06.02.2024

Адмінправопорушення

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Лібстер А. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні