ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2024 року
м. Київ
cправа № 904/4792/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Багай Н. О., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Денисюк І. Г.,
представники учасників справи:
позивача - Трофименко Ю. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Криворізької міської ради
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 06.12.2023 (судді: Іванов О. Г. - головуючий, Верхогляд Т. А., Парусніков Ю. Б.) та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.04.2023 (суддя Татарчук В.О.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форс"
до Криворізької міської ради
про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У грудні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Форс" (далі - ТОВ "Форс") звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Криворізької міської ради про зобов`язання Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022 "Про розгляд на черговій сесії міської ради питань регулювання земельних відносин з урахуванням наказу Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконавчого комітету Криворізької міської ради № 195-А від 30.06.2020 та рішення державного реєстратора виконавчого комітету Криворізької міської ради Поліщук С.В. від 21.07.2020".
1.2. Позовні вимоги з посиланням, зокрема, на статті 123, 152, 158, 160 Земельного кодексу України, статті 4, 24, пункт 34 статті 26, статті 46, 74, 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обґрунтовані тим, що 22.09.2022 ТОВ "Форс" звернулося до Криворізької міської ради із заявою про розгляд на сесії міської ради з прийняттям рішення з метою впорядкування земельних правовідносин питання про внесення відповідних змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" щодо адреси земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, змінивши її з мікрорайон Східний-3 у Довгинцівському районі м. Кривого Рогу на впорядковану адресу згідно з наказом Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин від 30.06.2020 № 195-А - вул. Лісового, будинок 46, місто Кривий Ріг, Дніпропетровська область.
У заяві ТОВ "Форс" також просило міську раду розглянути питання щодо реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, розташованої за адресою: вул. Лісового, 46, м. Кривий Ріг за територіальною громадою міста з урахуванням даних про користувача земельної ділянки - ТОВ "Форс" та внести дані про земельну ділянку до земельно-облікових даних платників орендної плати за землю у зв`язку зі зміною адреси земельної ділянки в порядку визначеному Податковим кодексом України.
Позивач зазначав, що відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються такі питання як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Проте міською радою рішення прийнято не було. Натомість, всупереч вимогам закону, заяву ТОВ "Форс" розглянуто посадовою особою органу місцевого самоврядування та надано відповідь за підписом заступника міського голови міста.
Невиконання вимог законодавства Криворізькою міською радою щодо розгляду на сесії міської ради питання регулювання земельних відносин, що належать до виключної компетенції міської ради, порушує права та законні інтереси ТОВ "Форс" на подальше користування земельною ділянкою, є перешкодою у використанні об`єктів нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці.
1.3. У відзиві на позовну заяву Криворізька міська рада просила відмовити в її задоволенні, вказуючи на те, що винесені на розгляд сесії міської ради ТОВ "Форс" у заяві від 22.09.2022 питання щодо внесення змін до містобудівної документації "Генеральний план м. Кривого Рогу", "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу", реєстрації земельної ділянки, внесення даних до земельно-облікових даних платників орендної плати на підставі поданої заяви не відповідають вимогам законодавства.
Щодо дотримання закону при розгляді заяви ТОВ "Форс", міська рада зазначала, що відповідач подав заяву через загальну канцелярію, а не через Центр надання адміністративних послуг, яку було прийнято та зареєстровано, а в подальшому розглянуто та надано відповідь з усіх порушених питань.
Доводи позивача про бездіяльність Криворізької міської ради не підтверджені належними доказами.
Також Криворізька міська рада зазначала, що постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 № 926 затверджено Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (далі - Порядок), яким визначаються склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні: комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території, а також склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту.
Так, за змістом вказаного Порядку внесення змін до плану зонування території, генерального плану населеного пункту тощо, є багатоетапним процесом, а міська рада не приймала рішення про внесення змін до генерального плану міста. Посилання позивача на статтю 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яка визначає виключну компетенцію міських рад, є недостатнім при вирішенні спірного питання.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровського суду від 13.04.2023, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 06.12.2023, позовні вимоги задоволені, зобов`язано Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022 "Про розгляд на черговій сесії міської ради питань регулювання земельних відносин з урахуванням наказу Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконавчого комітету Криворізької міської ради №195-А від 30.06.2020 та рішення державного реєстратора виконавчого комітету Криворізької міської ради Поліщук С.В. від 21.07.2020".
2.2. Суди виходили з того, що невиконання вимог законодавства Криворізькою міською радою щодо розгляду на сесії міської ради питання регулювання земельних відносин, що належать до виключної компетенції міської ради, порушує права та законні інтереси ТОВ "Форс" на подальше користування земельною ділянкою, є перешкодою у використанні об`єктів нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з постановою Центрального апеляційного господарського суду від 06.12.2023 та рішенням Господарського суду Дніпропетровського суду від 13.04.2023, ТОВ "Форс" у касаційній скарзі просить судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенню позову, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження посиланням на пункти 3, 4 частини 2 статті 287 та пункт 1 частини 3 статті 310 Господарського процесуального кодексу України, вказуючи на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а також недослідження судами належним чином зібраних у даній справі доказів, порушення норм матеріального та процесуального права.
3.1.1. Скаржник зазначає, що у даній справі відсутні належні та допустимі докази порушення прав та інтересів позивача щодо розгляду його заяви від 22.09.2022, вказуючи на те, що земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 Криворізькою міською радою ніколи не надавалась під розміщення нерухомого майна, а була надана ТОВ "Форс" у користування під розміщення тимчасового об`єкту - автостоянки. При цьому державну реєстрацію права власності за ТОВ "Форс" на нерухоме майно - автостоянку, розташовану на земельній ділянці, на момент звернення позивача з заявою від 22.09.2022, оскаржено у судовому порядку та є предметом справи № 904/1189/22 за позовом Криворізької міської ради про скасування державної реєстрації права власності та зобов`язання вчинити певні дії, яка перебуває на теперішній час в провадженні Центрального апеляційного господарського суду.
Скаржник також наголошує, що договірні відносини між сторонами за договором оренди земельної ділянки від 02.10.2007 щодо користування земельною ділянкою площею 0,5978 га, кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 для розміщення автостоянки, розташованої у мікрорайоні Східний-3 Довгинцівського району м. Кривого Рогу, припинились 07.11.2012 внаслідок закінчення строку, на який було укладено договір, що було досліджено під час розгляду справи № 904/3691/22 за позовом Криворізької міської ради до ТОВ "Форс" про стягнення безпідставно збережених коштів (постанова Центрального апеляційного господарського суду від 03.10.2023).
При цьому ТОВ "Форс" з метою реалізації свого права на користування земельною ділянкою як фактичний її користувач (починаючи з 07.11.2017) у визначеному законом порядку для укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 до Криворізької міської ради не звертався, і, відповідно, міською радою рішення про надання земельної ділянки у користування, або відмову в її наданні, не приймалося.
Звернення ТОВ "Форс" до Криворізької міської ради із заявою від 22.09.2022 за своїм змістом та порядком подання не тягнуть за собою настання наслідків у виді врегулювання земельних відносин між сторонами у розумінні норм Земельного кодексу України.
3.1.2. Заявник касаційної скарги також вважає необґрунтованими висновки судів про недотримання Криворізькою міською радою вимог закону щодо розгляду заяви ТОВ "Форс", а також відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, вказуючи на те, що звернення ТОВ "Форс" було подано у довільній формі через загальну канцелярію виконкому з доданням до нього копій виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців, громадських формувань та інформації з Державного земельного кадастру.
24.10.2022 у строки визначені законом, виконкомом Криворізької міської ради за підписом заступника міського голови звернення було розглянуто та надано обґрунтовану відповідь з усіх порушених у зверненні питань. При цьому питання наявності чи відсутності повноважень у вказаної посадової особи органу місцевого самоврядування на надання відповіді з питань, зазначених у заяві ТОВ "Форс" не є предметом розгляду даної справи.
Скаржник щодо порушених у зверненні ТОВ "Форс" питань зазначає, що внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у порядку, визначеному законодавством для її розроблення та затвердження. Відповідний Порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 № 926 "Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації", яким передбачено чітку поетапну процедуру, а позовні вимоги ТОВ "Форс" про внесення змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" на підставі поданої заяви позивача на черговій сесії міської ради є необґрунтованими та безпідставними.
Щодо порушеного у заяві ТОВ "Форс" питання про реєстрацію земельної ділянки за територіальною громадою, скаржник зазначає, що чинне законодавство України не встановлює обов`язку щодо внесення відомостей про земельну ділянку комунальної власності до реєстру. При цьому згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 09.07.2019 № НВ-0003411222019 земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 є сформованою з 07.11.2007 та віднесена до комунальної власності міста.
3.1.3. Криворізька міська рада подала до суду заяву, в якій просила судове засідання, призначене на 19.03.2024, проводити без участі представника відповідача.
3.2. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Форс" просить відмовити в її задоволенні, вказуючи на безпідставність доводів скаржника та правильність висновків судів про бездіяльність ради та наявність підстав для задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права в межах касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу слід задовольнити частково з огляду на таке.
4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що 30.06.2020 Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради за результатами розгляду заяви ТОВ "Форс" від 05.06.2020 № 432851-2020 щодо внесення зміни в адресу об`єкта нерухомого майна (автостоянка, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 1211000000:03:001:0002 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вулиця Лісового) було прийнято наказ № 195-А "Про внесення змін в адресу об`єкта нерухомого майна", за змістом якого вирішено: упорядкувати адресу об`єкта нерухомого майна: Україна, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вулиця Лісового, будинок 46; відділу містобудівного кадастру управління містобудування і архітектури департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради забезпечити оприлюднення наказу про внесення зміни в адресу об`єкта нерухомого майна на офіційному вебсайті Криворізької міської ради та її виконавчого комітету; забезпечити внесення інформації про зміну адреси об`єкта нерухомого майна до реєстру адрес; контроль за виконанням наказу покладено на заступника директора департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради відповідно до розподілу обов`язків.
4.3. Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 22.09.2021 № 276190430, 09.07.2020 державним реєстратором виконавчого комітету Криворізької міської ради Поліщук С. В. проведено державну реєстрацію права власності за ТОВ "Форс" на автостоянку за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Лісового, 46, яка складається з: пропускного пункту літ. А, загальною площею 29,4 м2, вбиральні літ. Б, навіс літ. В, огорожа № 1, ворота № 2, вимощення І (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2128316412110).
Зі змісту довідки вбачається, що підставою для державної реєстрації зазначено: наказ виконавчого комітету Криворізької міської ради від 30.06.2020 № 195-А, рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради народних депутатів Дніпропетровської області №529 від 13.11.1996, акт прийняття в експлуатацію від 21.04.1997 № 1, виданий Управлінням архітектури і містобудування виконкому Криворізької міської ради та технічний паспорт на об`єкт.
4.4. Суди також установили, що 22.09.2022 ТОВ "Форс" звернулось до Криворізької міської ради із заявою, в якій просило Криворізьку міську раду розглянути на сесії міської ради питання, які належать до виключної компетенції міської ради шляхом прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування, а саме:
- питання внесення відповідних змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" щодо адреси земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, змінивши її з мікрорайон Східний-3 у Довгинцівському районі м. Кривого Рогу на впорядковану адресу згідно наказом Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин від 30.06.2020 № 195-А - на вул. Лісового, будинок 46 м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область;
- питання реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, розташованої за адресою: вул. Лісового будинок 46 м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область за територіальною громадою міста Кривого Рогу з урахуванням даних про користувача земельної ділянки ТОВ "Форс";
- питання внесення даних про земельну ділянку до земельно-облікових даних платників орендної плати за землю у зв`язку зі зміною адреси земельної ділянки в порядку визначеному Податковим кодексом України.
4.5. Заяву ТОВ "Форс" на пленарному засіданні Криворізької міської ради розглянуто не було, натомість заяву розглянуто заступником міського голови про що надано лист від 24.10.2022 за вих. № 20/188/4674, в якому зазначено, зокрема, що внесення змін до містобудівної документації "Генеральний план м. Кривого Рогу", "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" на підставі заяви ТОВ "Форс" не відповідає вимогам положень чинного законодавства України.
4.6. Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога ТОВ "Форс" про зобов`язання Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022, з підстав бездіяльності міської ради у зв`язку із нездійсненням черговою сесією міської ради заяви товариства з прийняттям рішення.
4.7. Як вже зазначалося, ТОВ "Форс" у заяві від 22.09.2022 просило розглянути на сесії міської ради та прийняти рішення щодо питання внесення змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" стосовно адреси земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002; питання щодо реєстрації земельної ділянки за територіальною громадою із зазначенням землекористувача - ТОВ "Форс"; питання щодо внесення даних про земельну ділянку до земельно-облікових даних платників орендної плати за землю у зв`язку зі зміною адреси земельної ділянки.
4.8. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходячи з вимог пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеві самоврядування в Україні" дійшли висновку, що невиконання вимог законодавства України Криворізькою міською радою щодо розгляду на сесії міської ради питання регулювання земельних відносин, яке належать до виключної компетенції міської ради, порушує права та законні інтереси ТОВ "Форс" на подальше користування земельною ділянкою, є перешкодою у використанні об`єктів нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці.
4.9. Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що стаття 16 Цивільного кодексу України, як і інші закони, передбачає значну кількість способів захисту. Кожен із способів захисту спрямований на досягнення певного правового результату, притаманного лише йому.
Способи захисту цивільного права чи інтересу - це визначені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що зазвичай суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункти 5.5, 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Інакше кажучи, - це дії, спрямовані на попередження порушення або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (пункт 14 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц).
При цьому зазвичай належний і ефективний спосіб захисту - саме той, який спрямований на саме ті правові наслідки, які захищають право.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що перелік способів захисту, визначений у частині 2 статті 16 Цивільного кодексу України, не є вичерпним. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (абзац 12 частини 2 вказаної статті). Застосування конкретного способу захисту цивільного права чи інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Інакше кажучи, суд має захистити право чи інтерес у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (див., зокрема, постанови від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23), від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17, від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц (пункт 58), від 16.02.2021 у справі № 910/2861/18 (пункт 98), від 15.06.2021 у справі № 922/2416/17 (пункт 9.1), від 22.06.2021 у справах № 334/3161/17 (пункт 55) і № 200/606/18 (пункт 73), від 29.06.2021 у справі № 916/964/19 (пункт 7.3), від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 (пункт 68), від 26.10.2021 у справі № 766/20797/18 (пункт 19), від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (пункт 143), від 14.12.2021 у справі № 643/21744/19 (пункт 61), від 25.01.2022 у справі № 143/591/20 (пункт 8.31), від 08.02.2022 у справі № 209/3085/20 (пункт 21), від 09.02.2022 у справі № 910/6939/20 (пункт 11.87), від 22.02.2022 у справі № 761/36873/18 (пункт 9.21)).
4.10. Суди попередніх інстанцій установили, що ТОВ "Форс" належить право власності на нерухоме майно - автостоянку за адресою: м. Кривий Ріг, Довгінцевський район, вул. Лісового, 46, що вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідно до якого державним реєстратором виконавчого комітету Криворізької міської ради 09.07.2020 здійснена реєстрація права власності реєстраційний номер нерухомого майна 2128316412110 автостоянки за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Лісового, 46.
Так, суди дійшли висновку, що оскільки позивач є власником нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці, що належить на праві власності територіальній громаді м. Кривого Рогу, в особі Криворізької міської ради, і необхідність приведення відносин, пов`язаних з впорядкуванням адреси нерухомого майна, є обов`язковою умовою визначеною законом.
4.11. Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
4.12. Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, у статті якого наведені значення термінів та передбачено, що генеральний план населеного пункту - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту, а містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
За змістом статті 16 вказаного Закону планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні може бути оновлена за рішенням місцевих рад. Оновлення містобудівної документації передбачає: 1) актуалізацію картографо-геодезичної основи; 2) перенесення з паперових носіїв у векторну цифрову форму; 3) приведення містобудівної документації у відповідність із вимогами законодавства в частині формату зберігання та оброблення даних.
Затвердження оновленої містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється згідно із статтями 161, 17, 18 та 19 цього Закону. При цьому затвердження оновленої містобудівної документації на місцевому рівні, що не пов`язано із внесенням змін до неї, не потребує звернення до відповідних органів виконавчої влади для визначення державних інтересів, проведення громадського обговорення. Стратегічна екологічна оцінка такої документації не здійснюється, крім випадку, якщо замовником відповідно до законодавства прийнято рішення про здійснення стратегічної екологічної оцінки незначних змін до документа державного планування.
Внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у порядку, визначеному законодавством для її розроблення та затвердження.
Склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є одночасно видом містобудівної документації на місцевому рівні та документацією із землеустрою і призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (час тини 1, 2 вказаної норми).
У частинах 6-9 статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.
Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у встановлений строк: 1) подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні генерального плану населеного пункту; 2) визначають у встановленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування; 3) звертаються до обласної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури (для міст Києва та Севастополя, обласних центрів, міст обласного значення), щодо визначення державних інтересів для їх врахування під час розроблення генерального плану населеного пункту; 4) повідомляють через місцеві медіа про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами; 5) організовують проведення громадського обговорення проекту генерального плану; 6) забезпечують попередній розгляд проекту генерального плану населеного пункту архітектурно-містобудівною радою відповідного рівня; 7) узгоджують проект генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад; 8) забезпечують розроблення проекту генерального плану населеного пункту з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України; 9) забезпечують здійснення стратегічної екологічної оцінки.
Строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується.
Відповідно до частин 13, 14 статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися за результатами містобудівного моніторингу не частіше одного разу на рік. Такі зміни розробляються, узгоджуються та затверджуються в порядку, визначеному цим Законом для розроблення, узгодження та затвердження генерального плану населеного пункту та Законом України "Про землеустрій", а якщо територія територіальної громади не обмежується територією одного населеного пункту, - у порядку, визначеному цим Законом та Законом України "Про землеустрій" для розроблення, узгодження та затвердження комплексного плану. У разі виникнення державної необхідності рішення про розроблення змін до генерального плану населеного пункту приймається за ініціативою Кабінету Міністрів України, який у такому разі забезпечує фінансування розроблення таких змін. Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами протягом трьох місяців з дня їх подання.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 № 926 відповідно до статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" затверджено Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, яким визначено склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні: комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території, а також склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту, та яким визначено організаційні етапи розроблення містобудівної документації на місцевому рівні.
4.13. При цьому статтею 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначені повноваження щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою та у пункті 11 передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження щодо прийняття рішень про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес об`єктів нерухомого майна у випадках та порядку, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
4.14. Проте суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги про зобов`язання Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022 "Про розгляд на черговій сесії міської ради питань регулювання земельних відносин з урахуванням наказу Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконавчого комітету Криворізької міської ради № 195-А від 30.06.2020 та рішення державного реєстратора виконавчого комітету Криворізької міської ради Поліщук С.В. від 21.07.2020", зокрема, щодо питання внесення відповідних змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу" щодо адреси земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, змінивши її на адресу згідно з наказом Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин від 30.06.2020 № 195-А, вказаних норм законодавства не врахували.
Суди не з`ясували питання стосовно того, чи належить розгляд питання про зміну адреси до питання регулювання тих земельних відносин, яке належить до виключної компетенції Криворізької міської ради, та чи наявні законодавчо визначені підстави для винесення на розгляд чергової сесії міської ради питання, викладеного в заяві заявника, для внесення змін до земельно-облікової документації міста Кривого Рогу, а саме до даних "Генерального плану міста Кривого Рогу" та до містобудівної документації "Актуалізація плану зонування території м. Кривого Рогу". Як й не з`ясували суди і питання щодо наявності/відсутності правових підстав для зобов`язання органу місцевого самоврядування розглянути на сесії питання щодо внесення даних про земельну ділянку до земельно-облікових даних платників орендної плати за землю у зв`язку зі зміною адреси земельної ділянки в порядку визначеному Податковим кодексом України.
4.15. Як свідчать матеріали справи, у заяві від 22.09.2022 ТОВ "Форс" також просило міську раду розглянути на сесії з прийняттям рішення питання щодо реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 211000000:03:001:0002, розташованої за адресою: вул. Лісового будинок 46 м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область за територіальною громадою міста Кривого Рогу з урахуванням даних про користувача земельної ділянки ТОВ "Форс.
Відповідно до частини 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 09.07.2019 № НВ-0003411222019 земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 є сформованою з 07.11.2007 та віднесена до комунальної власності міста Кривого Рогу.
Згідно зі статтями 125, 126 зазначеного Кодексу право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
У постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 05.08.2022 № 922/2060/20 сформовано такий правовий висновок щодо застосування статей 125, 126 Земельного кодексу України:
"За загальним правилом, правом власності на земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, орган місцевого самоврядування наділений в силу закону, зокрема з уведенням 01.01.2002 у дію нового Земельного кодексу України. При цьому відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку після 01.01.2013 не впливає на наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.
Крім цього, нездійснення державної реєстрації речового права на сформовану земельну ділянку за органом місцевого самоврядування у відповідності до положень статті 79-1 Земельного кодексу України не є підставою для звільнення набувача права власності на будівлю або споруду від обов`язку сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій розташований такий об`єкт нерухомості".
Проте суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги та зобов`язуючи Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022 вказаного також не врахували та дійшли передчасних висновків.
4.16. Крім того Криворізька міська рада під час розгляду справи вказувала на те, що договірні відносини між сторонами за договором оренди земельної ділянки від 02.10.2007 щодо користування земельною ділянкою площею 0,5978 га, кадастровий номер 1211000000:03:001:0002 для розміщення автостоянки припинились 07.11.2012 внаслідок закінчення строку, на який було укладено договір, що було досліджено під час розгляду справи № 904/3691/22. При цьому ТОВ "Форс" з метою реалізації свого права на користування земельною ділянкою як фактичний її користувач (починаючи з 07.11.2017) у визначеному законом порядку з метою укладення договору оренди земельної ділянки до Криворізької міської ради не звертався, і, відповідно, міською радою рішення про надання земельної ділянки у користування, або відмову у її наданні, також не приймалось, а тому звернення ТОВ "Форс" до Криворізької міської ради із заявою від 22.09.2022 не свідчить про настання наслідків у виді врегулювання земельних відносин між сторонами у розумінні норм Земельного кодексу України.
Проте суди попередніх інстанцій не надали оцінки доводам відповідача, не встановили відповідні обставини щодо наявності підстав для звернення до суду з вимогою про зобов`язання органу місцевого самоврядування розглянути звернення та прийняти рішення, обмежившись посиланням на здійснення 09.07.2020 реєстрації за позивачем на нерухоме майно - автостоянку за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Лісового, 46, яка складається з: пропускного пункту літ. А, загальною площею 29,4 м2, вбиральні літ. Б, навіс літ. В, огорожа № 1, ворота № 2, вимощення І.
4.17. Ураховуючи викладене колегія суддів вважає передчасними висновки судів першої та апеляційної інстанції щодо задоволення позовних вимог ТОВ "Форс" про зобов`язанння Криворізьку міську раду розглянути з прийняттям рішення на черговій сесії міської ради заяву ТОВ "Форс" від 22.09.2022 "Про розгляд на черговій сесії міської ради питань регулювання земельних відносин з урахуванням наказу Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконавчого комітету Криворізької міської ради №195-А від 30.06.2020 та рішення державного реєстратора виконавчого комітету Криворізької міської ради Поліщук С.В. від 21.07.2020", а тому судові рішення в цій частині слід скасувати, а справу передати на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області.
При цьому зазначення скаржником у касаційній скарзі оскарження судових рішень у справі з підстави, передбаченої у пункті 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України не береться до уваги, оскільки заявником не наведено норми права щодо якої відсутній висновок Верховного Суду та необхідності формування єдиної правозастосовчої практики стосовно застосування такої норми.
5. Висновки Верховного Суду
5.1. За змістом статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
5.2. За змістом пункту 2 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд.
Згідно із частиною 3 статті 310 цього Кодексу підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
5.3. Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.04.2023 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 06.12.2023 у справі 904/4792/22 слід скасувати, а справу передати на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області.
6. Розподіл судових витрат
6.1. Оскільки у цьому випадку суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).
Керуючись статтями 296, 300, 301, пунктом 2 частини 1 статті 308, статтями 310, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Криворізької міської ради задовольнити частково.
2. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 06.12.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.04.2023 у справі № 904/4792/22 скасувати, справу передати на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Т. Б. Дроботова
Судді Н. О. Багай
Ю. Я. Чумак
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117821126 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Дроботова Т.Б.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Татарчук Володимир Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні