ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2024 року Справа № 280/1430/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мінаєвої К.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
І. Зміст і підстави позовних вимог.
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі відповідач), у якій позивач просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 083850019837 від 12.12.2023 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах;
2) зобов`язати відповідача зарахувати до пільгового стажу позивача, що дає право на отримання пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1 період роботи позивача: з 30.09.2002 по 29.05.2007 молірувальником скла в ВАТ «Склопласт ЛТД» та з 24.09.2007 по 23.04.2012 молірувальником скла в ВАТ «Склопласт ЛТД» та повторно розглянути заяву позивача від 11.12.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно зі ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та за наслідками розгляду прийняти відповідне рішення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до відділу обслуговування громадян № 4 (сервісний центр) ГУ ПФУ в Запорізькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1. За результатами розгляду заяви Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області прийнято рішення про відмову. На думку позивача, відповідач порушує його право на отримання пенсії шляхом неврахування періодів роботи, через що страховий стаж не досягає необхідних років для призначення пенсії. Вказане рішення про відмову у призначенні пенсії вважає протиправним, у зв`язку з чим просить зобов`язати зарахувати до страхового стажу спірні періоди. Просить позов задовольнити у повному обсязі.
ІІ. Виклад позицій інших учасників справи.
13.03.2024 надійшли пояснення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (вх.№12136), у яких представник третьої особи зазначив, що за принципом екстериторіальності заяву позивача про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» було опрацьовано Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області. Про прийняте рішення позивача повідомлено листом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 14.12.2023 № 0800-0207-8/92598. Також зауважено, що трудова книжка підтверджує лише загальний стаж роботи працівника, але підтвердити пільговий характер роботи може лише уточнююча довідка підприємства, на якому особа працювала і яка видана на підставі первинних документів за час виконання відповідної роботи, а в разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника - документи, видані архівними установами. У разі ліквідації підприємства позивач не позбавлений можливості підтвердження пільгового стажу на Комісії, для чого необхідно звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України та надати відповідну заяву. Звертає увагу на дискреційності повноважень пенсійного органу у питаннях призначення пенсії. На думку представника третьої особи, орган Пенсійного фонду діяв в межах своїх повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, у зв`язку з чим позовні вимоги не ґрунтуються на вимогах норм чинного законодавства та е підлягають задоволенню.
Відповідач про розгляд справи повідомлений належним чином, проте заяви про визнання позову або відзиву на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надходило. Відтак, керуючись частиною шостою статті 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
III. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 19.02.2024 суд відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін у відповідності до положень статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України); залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
IV. Фактичні обставини справи, встановлені судом.
Позивач, ОСОБА_1 , відповідно до паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
11.12.2023 позивач звернувся до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
За принципом екстериторіальності заяву позивача про призначення пенсії було розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області та прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії від 12.12.2023 № 083850019837. За змістом цього рішення страховий стаж особи становить 18 років 05 місяців 07 днів. За результатами розгляду документів, доданих до заяви, до страхового стажу враховані всі періоди. Пільговий стаж на дату звернення відсутній, так як згідно даних, наявних в ЄДРПОУ ПРАТ «Склопласт» (13615370) припинило свою діяльність. Рішення комісії щодо підтвердження права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відсутнє. У зв`язку з відсутністю пільгового стажу право на призначення пенсії за віком відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на даний час відсутнє.
У трудовій книжці позивача серії НОМЕР_2 (дата заповнення 27.08.1997) наявні наступні записи, зокрема:
29.10.2001 прийнятий різноробочим ТОВ «Склопласт ЛТД» (наказ № 71к);
30.09.2002 присвоєний 3 розряд молірувальником скла (наказ № 80);
19.04.2005 присвоєний 4 розряд молірувальником скла (наказ с/к № 309);
29.05.2007 звільнений за власним бажанням (наказ с/к № 104);
24.09.2007 прийнятий молірувальником скла у ТОВ «Склопласт ЛТД» (наказ с/к №157);
03.01.2008 підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення по Списку № 1, розділ ХУ, підрозділ І, позиція 15.1а (наказ с/к № 2);
09.07.2008 - ТОВ «Склопласт ЛТД» реорганізовано у Закрите акціонерне товариство «Склопласт» (наказ № 31);
21.04.2011 ЗАТ «Склопласт» перейменоване у Приватне акціонерне товариство «Склопласт» (наказ № 5);
23.04.2012 звільнився за власним бажанням (наказ № 41-к).
Відповідно до архівної довідки архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2023 № 04-25/0-1598 документи «ООО ПАТ «Склопласт» ЛТД» на зберігання до архівного управління Запорізької міської ради не надходили, тому надати відомості про наявність шкідливих умов праці, нарахування заробітної плати, підтвердження стажу роботи, кількість відпрацьованих годин та документи з атестації підприємства за умовами праці ОСОБА_1 немає можливості.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 19.02.2019 по справі № 5009/2033/12 (номер провадження справи 23/55/12-29/77/16) затверджено звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, звіт про здійснення та відшкодування витрат в ліквідаційній процедурі, звіт ліквідатора у справі та ліквідаційний баланс банкрута; ліквідовано банкрута - Приватне акціонерне товариство "СКЛОПЛАСТ" (69040 м.Запоріжжя вул. Калініна, 106, код в ЄДР - 13615370).
За даними з Єдиного державного реєстру судових рішень вказана ухвала набрала законної сили 19.02.2019.
Не погодившись з рішенням відповідача про відмову у призначенні пенсії за віком, яким не зараховано до пільгового стажу відповідні періоди роботи, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
V. Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно зі статтею 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також, у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України передбачає, що основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон №1058-IV).
Стаття 1 Закону №1058-IV передбачає, що пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Згідно з частиною першою статті 8 Закону № 1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Частиною першою статті 9 Закону № 1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
За частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок №22-1).
Згідно з пунктом 1.1 Порядку № 22-1 заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).
Пунктом 4.1 Порядку № 22-1 визначено, що заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Відповідно до абзацу 13 пункту 4.2 вказаного порядку після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій. Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
У відповідності до пункту 4.10 Порядку № 22-1 після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії. Нарахована сума пенсії включається в документи для виплати пенсії не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахунок, переведення з одного виду пенсії на інший та про поновлення виплати пенсії.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що за результатом розгляду заяви про призначення/перерахунок пенсії керівником органу, що призначає пенсію приймається відповідне рішення.
Як встановлено судом, звернувшись до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком, позивач отримав рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про відмову з огляду на відсутність необхідного пільгового стажу.
Частиною першою статті 114 Закону № 1058-IV визначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Ця норма кореспондується із положеннями пункту "а" статті 13 Закону № 1788-ХІІ.
Згідно з вимогами статті 62 Закону №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, а за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, наявність трудового стажу підтверджується у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок №637).
Згідно з пунктом 1 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 10 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 (далі Порядок №383) передбачено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку № 637.
Також, згідно з пунктом 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
У свою чергу, у разі ліквідації підприємства підтвердження пільгового стажу відбувається згідно з «Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 №18-1(далі Порядок №18-1).
Пунктом 1 Порядку №18-1 передбачено, що цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, зокрема й для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника.
Дія Порядку №18-1 поширюється на осіб, які працювали: на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України; на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах; на посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років; у період до 01 січня 2004 року на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, та якщо в трудовій книжці є записи з виправленням або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи.
Відповідно до пункту 3 Порядку №18-1 підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії.
Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи (пункт 6 Порядку №18-1).
Пунктом 11 Порядку №18-1 визначено, що із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу.
Для підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, до заяви додаються:
документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01 липня 2004 року та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); трудова книжка; документи (за наявності), видані архівними установами, зокрема: довідка про заробітну плату; копії документів про проведення атестації робочих місць; копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати.
Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник (його представник) подає трудову книжку та зазначає у заяві дані про свідків (не менше двох), які знають заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (у тому числі в колгоспі) і мають документи про свою роботу за період, щодо якого вони підтверджуватимуть роботу заявника.
Заявник (його представник) може додатково подавати інші документи про стаж роботи.
Згідно з пунктом 10 Порядку №18-1 рішення про результати розгляду заяви про підтвердження стажу роботи приймається більшістю голосів членів Комісії, присутніх на засіданні, підписується головою Комісії або його заступником та набуває чинності з дня його прийняття.
Відповідно до пункту 15 Порядку №18-1 рішення Комісій можуть бути оскаржені в Пенсійному фонді України або в судовому порядку.
З викладеного можна зробити висновок, що у разі незазначення у трудовій книжці інформації, зокрема про віднесення займаної посади до списку виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, інформації щодо атестації робочих місць та інформації щодо зайнятості повний робочий день на таких роботах, пенсійний орган зараховує такий період роботи до пільгового стажу на підставі уточнюючої довідки, а у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника на підставі поданої особою заяви встановленого зразка про підтвердження стажу роботи (додаток 2 до Порядку №18-1) з доданими до неї матеріалами.
При цьому розгляд заяви про підтвердження стажу роботи (додаток 2 до Порядку №18-1) здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії.
Як підтверджено матеріалами справи, а саме копією трудової книжки позивач у спірні періоди з 30.09.2002 по 29.05.2007, з 24.09.2007 по 23.04.2012 працював молірувальником скла у ТОВ «Склопласт ЛТД» (яке було згодом реорганізовано у ЗАТ «Склопласт» та перейменовано у ПАТ «Склопласт»).
Суд враховує, що у трудовій книжці позивача зазначено як підстави внесення записів відповідні накази, такі записи завірені підписами уповноважених осіб та печатками, не містять виправлень, підчисток, тобто оформлені належним чином, що не викликає у суду сумнівів у їх достовірності. Крім того, міститься запис № 14 про те, що 03.01.2008 підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення по Списку № 1, розділ ХV, підрозділ І, позиція 15.1а.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» до Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах належить, зокрема, посада молірувальника скла позиція 15.1а підрозділу 1 (Виробництво усіх видів скла і виробів із скла) розділу ХV (Виробництво скла та виробів із скла. Виробництво керамічних та фарфоро-фаянсових виробів).
Зазначена постанова втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 461 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», якою затверджено оновлені списки, і до чинного Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах також відноситься посада молірувальника скла (до підрозділу 1 розділу ХV).
Суд зазначає, що записи в трудовій книжці ніким не оспорювались та в судовому порядку недійсними не визнавались.
Водночас відповідачем не зараховано до пільгового стажу спірні періоди роботи позивача з підстав відсутності рішення комісії щодо підтвердження права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки ПРАТ «Склопласт» припинило свою діяльність.
На момент внесення у трудову книжку позивача записів була чинна Інструкція про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах, організаціях, затверджена постановою Держкомпраці СРСР по праці і соціальних питаннях від 20.06.1974 №162 (далі - Інструкція №162).
Підпунктом 1.1. Інструкції №162 встановлено, що трудова книжка є основним документом трудової діяльності робочих і службовців.
Відповідно до пункту 1 Постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦСПС «Про трудові книжки робітників і службовців» від 06.09.1973 № 656, що була чинна на момент внесення у трудову книжку позивача записів, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність робітників і службовців. Трудові книжки ведуться на всіх робітників і службовців державних, кооперативних і громадських підприємств, установ і організацій, які працювали понад 5 днів, у тому числі на сезонних і тимчасових працівників, а також на позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають державному соціальному страхуванню.
За правилами пункту 2.5 Інструкції № 162, у випадку виявлення неправильного або неточного запису відомостей про роботу, переведення на іншу постійну роботу, про нагородження та заохочення та інше виправлення здійснюється адміністрацією того підприємства, де був внесений відповідний запис. Адміністрація за новим місцем роботи зобов`язана надати працівнику в цьому необхідну допомогу.
Якщо підприємство, яке внесло неправильний або неточний запис, ліквідовано, виправлення виноситься правонаступником, а за його відсутності вищестоящою організацією, якій було підпорядковано ліквідоване підприємство (пункт 2.6 Інструкції № 162).
Аналогічні вимоги закріплені в Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 №58 (далі - Інструкція №58).
Суд зазначає, що відповідні записи у трудовій книжці не містять відомостей про зайнятість ОСОБА_1 за професією «молірувальник скла» у періоди з 30.09.2002 по 29.05.2007 та з 24.09.2007 по 23.04.2012 впродовж повного робочого дня.
Як наслідок, самих лише записів в трудовій книжці недостатньо для підтвердження пільгового характеру роботи у цій період.
Довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній щодо періодів з 30.09.2002 по 29.05.2007 та з 24.09.2007 по 23.04.2012, як того вимагають пункт 10 Порядку № 383 та пункт 20 Порядку № 637, суду не надана.
Зважаючи на те, що в підтвердження вищезазначеного періоду роботи позивача як пільгового ним не надано уточнюючої довідки, суд вважає, що надані позивачем архівні документи мали розглядатися пенсійним органом у порядку визначеному для пунктом 11 Порядку №18-1.
Натомість, як вбачається з матеріалів справи, позивач не звертався до відповідача з заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2 до Порядку №18-1)
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд і у постанові від 23.09.2021 № 227/4273/16-а, зазначивши, що необхідність звернення до комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років необхідно лише у тому випадку, коли що у трудовій книжці відсутні дані про безпосередню зайнятість протягом повного робочого дня у виробництві зі шкідливими умовами праці.
У свою чергу, зважаючи на відсутність рішення про результати розгляду заяви про підтвердження стажу роботи прийнятого у відповідності до вимог Порядку №18-1, суд дійшов висновку про прийняття відповідачем рішення про відмову у призначенні пенсії у відповідності до вимог законодавства.
Суд також враховує те, що позивачем не оскаржуються в межах розгляду цієї справи правомірність дій чи бездіяльності пенсійного органу із створення комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії для вирішення питання щодо зарахування спірних періодів роботи до пільгового стажу.
З огляду на викладені обставини у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення відповідача № 083850019837 від 12.12.2023 є необґрунтованими, а відтак, у задоволенні позову в цій частині слід відмовити. Як наслідок, відсутні і підстави для зобов`язання відповідача зарахувати до пільгового стажу позивача, що дає право на отримання пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1 період роботи позивача: з 30.09.2002 по 29.05.2007 молірувальником скла в ВАТ «Склопласт ЛТД» та з 24.09.2007 по 24.09.2007 по 23.04.2012 молірувальником скла в ВАТ «Склопласт ЛТД» та повторно розглянути заяву позивача від 11.12.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно зі ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та за наслідками розгляду прийняти відповідне рішення.
VI. Висновки суду.
Частинами першою, другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог без задоволення.
VII. Розподіл судових витрат.
Відповідно до приписів статті 139 КАС України, з огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.
Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін:
Позивач ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, місцезнаходження: майдан Волі, буд.3, м. Тернопіль, 46001; код ЄДРПОУ 14035769.
Третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, місцезнаходження: пр.Соборний, буд.158-Б, м.Запоріжжя, 69057; код ЄДРПОУ 20490012.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 21.03.2024.
Суддя К.В.Мінаєва
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117826208 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні