Справа № 420/33283/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2024 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі Товариства з обмеженою відповідальністю) до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі Товариства з обмеженою відповідальністю) до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.09.2023 р. № 24211/15-32-04-08-20 про застосування до Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (У ФОРМІ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ) штрафу на загальну суму 115 742,93 (сто п`ятнадцять тисяч сімсот сорок дві гривні 93 копійки) грн.
Ухвалою суду від 05.12.2023 року залишено позовну заяву без руху та надано строк для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 12.12.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 09.08.2023 року в результаті проведеної камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів, головним державним інспектором Причорноморського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Одеській області було складено акт, у якому встановлено порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати за землю за квітень-грудень 2022 року та січень-березень 2023 року. На підставі складеного акту було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким на позивача було накладено штраф у розмірі 115 742,93 грн. Позивач не може погодитись із законністю та обґрунтованістю винесеного податкового повідомлення-рішення від 22.09.2023 р. № 24211/15-32-04-08-20, з огляду на наступне. Відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID 19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за певні правопорушення. Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання з орендної плати за землю у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Таким чином, карантин на усій території України, запроваджений з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, діяв з 12.03.2020 року по 30.06.2023 року, тобто і на час вчинення порушень, на підставі яких винесено оскаржуване повідомлення-рішення. Відтак штрафні санкції за порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання з орендної плати за землю у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються. Слід зазначити, що штраф, передбачений пунктом 124.3 статті 124 ПК України за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за порушення термінів сплати орендної плати за землю, а тому може бути застосований за умови наявності його вини. Аналізуючи наведені норми законодавства слід дійти висновку, що починаючи з 27.05.2022 існує дві норми законодавства щодо термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання орендної плати за землю під час дії карантину та починаючи з 24.02.2022 (початку дії воєнного стану) та відповідальності за це. Зокрема, платники податків по самостійно визначених зобов`язань з орендної плати за землю починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022, зобов`язані забезпечити сплату таких податків до 31.07.2022 включно, а строки сплати з орендної плати за землю, які виникли під час карантину вказаним законом, визначені не були. Тобто, нормами Закону № 2260 платникам податків не було надано перехідного періоду, достатнього для сплати орендної плати за землю, що не були своєчасно сплачені у зв`язку з карантином та на які до 27.05.2022 поширювалася дія мораторію, встановленого на період дії карантину. Таким чином, застосування до позивача за таких обставин штрафних санкцій є порушенням принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, яким встановлено, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. У позивача тривалий проміжок часу були фактично відсутні кошти та джерела прибутку для сплати орендної плати за землю. Однак позивачем, незважаючи на умови дії карантинних обмежень та введення воєнного стану, було виконано податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землю.
26.12.2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому відповідач не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. Товариством заперечення на Акт та додаткові документи і пояснення, відповідно до пункту 86.7 статті 86 ПКУ на адресу Головного управління ДПС в Одеській області не надавались. ГУ ДПС в Одеській області на підставі Акту винесено оскаржуване податкове повідомлення рішення, яке направлено на податкову адресу Товариства засобами поштового зв`язку в порядку, визначеному статтею 42 ПКУ. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, ППР отримано Товариством 01.11.2023. Товариством, скарга відповідно до пункту 56.3 статті 56 ПКУ на адресу Державної податкової служби України не надавалась. Кошти з орендної плати за землю з юридичних осіб за період квітень 2022 року березень 2023 року на загальну суму 115 742,93 гривень Товариством зараховані в рахунок погашення боргу 10.03.2023, 09.06.2023 та 14.07.2023. Слід зазначити, що Товариство та його посадові особи на момент вчинення порушення податкового законодавства в частині своєчасності сплати узгоджених зобов`язань з земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мало можливість для дотримання правил та норм, встановлених ПКУ, за порушення яких передбачена відповідальність, проте Товариством не вжито достатніх заходів щодо їх дотримання. Законом України від 12 травня 2022 року № 2260 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 підпункт 69.2 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ викладено у новій редакції, якою передбачено поновлення відповідальності платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПКУ, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому нормами цього підпункту скасовується дія мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всієї території України з метою запобігання поширення короно вірусної хвороби (COVID-19). Обставини, які звільняють від відповідальності або пом`якшують відповідальність за вчинення податкових правопорушень викладені у статті 112 та статті 1121 ПКУ. Головне управління ДПС в Одеській області на дату складання Акту та винесення ППР не отримувало від Товариства інформації щодо наявності пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платника податку. Заява щодо неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, від Товариства до контролюючого органу не надходила.
28.12.2023 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначив, що відповідачем повністю ігноруються положення пункту 56.21 ПК України, який і визначає порядок застосування податкового законодавства при наявності правових колізій. Так, відповідно п.56.21 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків. З огляду на таке, застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності покладає на позивача додатковий надмірний тягар та суперечить презумпції правомірності рішень платника податків.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, КОМПАНІЯ "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (У ФОРМІ ТОВ) 19.03.2001 зареєстровано юридичною особою та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 93.19 Інша діяльність у сфері спорту (основний); 77.21 Прокат товарів для спорту та відпочинку; 85.51 Освіта у сфері спорту та відпочинку; 55.10 Діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації.
Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу 1, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділуПодаткового кодексу України, проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати (перерахування) плати за землю за квітень-грудень 2022 року та січень-березень 2023 року в частині орендної плати приватного підприємства КОМПАНІЯ "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (У ФОРМІ ТОВ), при якій використано Податкову декларацію з плати за землю за 2022 рік від 25.01.2022 № 9008244158 та Податкову декларацію з плати за землю за 2023 рік від 31.01.2023 № 9011856475.
За результатами проведеної перевірки, Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт від 09.08.2023 № 21500/15-32-04-08-17, яким встановлено порушення термінів сплати самостійно визначеного грошового зобов`язання з орендної плати за землю протягом строків, визначених п.287.3 ст.287 та п. 57.1 ст. 57 розділу ПКУ в загальній сумі 115 742,93 грн.
На підставі вищевказаного акту перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 22.09.2023 № 24211/15-32-04-08-20 про застосування до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 50% у сумі 54176,50 грн. за затримку сплати грошового зобов`язання у сумі 115742,93 грн.
Не погодившись із податковим повідомленням-рішення від 22.09.2023 № 24211/15-32-04-08-20, Компанія "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" звернулась за судовим захистом із даним позовом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - Кодекс № 2755) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Згідно з пунктом 76.1 статті 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, контролюючий орган з підстав та у порядку, визначених Податковим кодексом України, правомірно провів камеральну перевірку Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі ТОВ) з питань порушення термінів сплати (перерахування) земельного податку з юридичних осіб за квітень-грудень 2022 року та січень-березень 2023 року.
За визначеннями, наведеними у підпунктах 14.1.39 та 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України:
грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня;
податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України
Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 далі ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України визначено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.
Відповідно до п. 36.1 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
За приписами пункту 38.1 статті 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до п. 54.1 ст. 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
В свою чергу, відповідно до п. 57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених Кодексом.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 ПКУ встановлено, що податкове зобов`язання з плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Положеннями ст. 111 ПК України встановлено, що за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, передбачено такі види юридичної відповідальності: фінансова; адміністративна; кримінальна. Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).
Законом України від 16.01.2020 за № 466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" (далі - Закон № 466) внесено зміни до Кодексу, у тому числі, в частині кваліфікації податкового правопорушення саме як протиправного, винного (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Так, відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Якщо зарахування коштів з електронного рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в оплату узгодженої суми грошового зобов`язання, визначеного в уточнюючому розрахунку до податкової декларації, здійснюється на наступний операційний день, штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
Діяння, передбачені пунктами 124.1, 124.1-1 цієї статті, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання (п. 124.2 ст. 124 ПК України).
Відповідно до п. 124.3 ст. 124 ПК України діяння, передбачені п. 124.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання.
Отже нормами п. 124.2 та п. 124.3 ст. 124 ПК України передбачено штрафні санкції за діяння, передбачені пунктом 124.1 цієї статті, які вчинені умисно.
Так, податковим правопорушенням, відповідно до п.109.1 ст. 109 Податкового кодексу України, є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (у т. ч. осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Відповідно до п. 112.1, п. 112.2 ст. 112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Отже невжиття платником податків достатніх заходів щодо дотримання правил та норм податкового законодавства, або якщо контролюючий орган доведе, що вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються не достатніми, платник податків вважається винною у вчиненні правопорушення.
При цьому необхідно враховувати, що вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Саме можливість особою дотримуватися правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, однак не вжиття нею достатніх заходів щодо їх дотримання, через вчинення дій, які можуть бути кваліфіковані як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності, за умови доведення цього контролюючим органом, є свідченням вини особи, у вчинені податкового правопорушення.
Зі змісту спірного податкового повідомлення-рішення вбачається, що контролюючим органом застосовано до позивача штраф в розмірі 50 відсотків від суми несвоєчасно сплаченого грошового зобов`язання, як за діяння, які вчинені умисно, що передбачено пунктом 124.2 статті 124 ПК України.
Згідно акту камеральної перевірки від 09.08.2023 № 21500/15-32-04-08-17 порушення полягало у несвоєчасній сплаті узгодженої суми грошових зобов`язань з орендної плати з юридичних осіб за 2022, 2023 роки, а саме:
1) по декларації з плати за землю від 25.01.2022 №9008244158:
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 91484,28 грн - 30.05.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 284);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.06.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 253);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.08.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 192);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.09.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 161);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.10.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 130);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.11.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 100);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,95 грн - 30.12.2022, а фактично сплачено 10.03.2023 (кількість днів затримки 70);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 9936,90 грн - 30.01.2023, а фактично сплачено 09.06.2023 (кількість днів затримки 130);
2) по декларації з плати за землю від 31.01.2022 №9011856475:
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 11427,71 грн - 02.03.2023, а фактично сплачено 09.06.2023 (кількість днів затримки 99);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 635,39 грн - 30.03.2023, а фактично сплачено 09.06.2023 (кількість днів затримки 71);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 10792,32 грн - 30.03.2023, а фактично сплачено 14.07.2023 (кількість днів затримки 106);
- граничний термін сплати грошового зобов`язання у розмірі 4207,68 грн - 01.05.2023, а фактично сплачено 14.07.2023 (кількість днів затримки 74).
При цьому, позивач вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з тим, що штрафні санкції за порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.
Так, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним.
Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення термінів сплати (перерахування) земельного податку з юридичних осіб.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на застосування його положень з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Водночас, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних платниками акцизного податку акцизних накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції", або зведених акцизних накладних/розрахунків коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками), за умови забезпечення їх реєстрації протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції";
подання оформлених з дотриманням порядку, встановленого статтею 230 цього Кодексу, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, або електронного документа за весь період починаючи з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції", із зазначенням фактичних залишків пального станом на перший та останній дні визначеного цим абзацом періоду та обсягу обігу пального та/або спирту етилового за цей період, за умови подання таких документів протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції";
подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;
строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);
строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Також, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Судом за наслідками дослідження висновків Акта перевірки ГУ ДПС в Одеській області, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання з орендної плати за землю, адже кошти з орендної плати за землю з юридичних осіб за період з квітня 2022 року-березень 2023 року на загальну суму 115 742,93 грн. позивачем зараховані в рахунок погашення боргу 10.03.2023, 09.06.2023 та 14.07.2023 року.
Таким чином, правовідносини виникли вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, та яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення термінів сплати (перерахування) земельного податку з юридичних осіб.
При цьому, порушення термінів сплати (перерахування) земельного податку з юридичних осіб не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасне подання податкової звітності, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону №2260-ІХ, а отже, враховуючи наведене, суд доходить висновку, що Компанією "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі ТОВ) порушено терміни сплати (перерахування) орендної плати за землю з юридичних осіб за квітень-грудень 2022 року та січень-березень 2023 року, та відповідно податковим органом спірну суму штрафних (фінансових) санкцій до позивача застосовано цілком правомірно.
Суд не приймає до уваги доводи позивача щодо неспроможності сплати грошового зобов`язання, у зв`язку з запровадженням воєнного стану в Україні, позаяк Верховний Суд неодноразово акцентував, що сам по собі факт запровадження воєнного стану в Україні не може бути підставою для скасування податкового повідомлення-рішення, адже такою підставою можуть бути обставини, що виникли внаслідок запровадження воєнного стану, та, унеможливили здійснення, зокрема, учасником судового процесу відповідних дій протягом установленого законом строку.
При цьому суд ураховує, що у позовній заяві позивач стверджував про недостатність коштів на рахунках для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань та зазначав, що у пошуках шляхів вирішення виконання податкових та інших зобов`язань систематично звертався до ТОВ «Бруклін-Київ» з проханням про надання фінансової благодійної допомоги. Однак, дані звернення не підтверджують неможливість дотримання правил та норм ПКУ, адже відповідно до виписок по рахунках позивача, останній мав кошти і постійно здійснював окремі розрахунки.
Крім того, відповідно до п. 112.1, п. 112.2 ст. 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Таким чином, позивач маючи обмежені кошти для виконання грошових зобов`язань зобов`язаний був вжити заходи щодо повідомлення контролюючого органу про такі обставини.
Разом із тим, позивачем заява про відсутність можливості своєчасного виконання податкових обов`язків до контролюючого не направлялась. Крім того, ні на дату складення акту, ні на дату винесення податкового повідомлення-рішення, контролюючий орган не отримував від позивача інформації щодо наявності пом`якшуючих обставин або обставин, які звільняють від фінансової відповідальності платника податку.
Таким чином, доводи позивача про наявність підстав для визнання протиправним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення в ході судового розгляду цієї справи не знайшли свого підтвердження.
Зважаючи на вищевикладене, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від 22.09.2023 р. № 24211/15-32-04-08-20 є правомірними, а тому позовні вимоги Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі ТОВ) не підлягають задоволенню.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
З урахуванням висновку суду про відмову у задоволенні позову, суд зазначає про відсутність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Компанії "ЕЛІТ ТЕНІС КЛАБ" (у формі Товариства з обмеженою відповідальністю) (68001, Одеська обл., м.Чорноморськ, вул.Паркова, буд.17, код ЄДРПОУ 31428662) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117827679 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні