Постанова
від 21.03.2024 по справі 520/10725/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2024 р. Справа № 520/10725/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,

Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 року, головуючий суддя І інстанції: Єгупенко В.В., м. Харків, повний текст складено 25.10.23 року по справі № 520/10725/23

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест»

до Головного управління ДПС у Харківській області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест», звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку № 3391 від 21 листопада 2022 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест»№ 65 від 30 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових обов`язків з урахуванням висновків суду, викладених в рішенні.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 року у справі № 520/10725/23 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку № 3391 від 21 листопада 2022 року.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест» № 65 від 30 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових обов`язків, з урахуванням висновків суду, викладених в рішенні.

Відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 року у справі № 520/10725/23 скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що рішення від 21.11.2022 № 3391 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку винесене Комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків з дотриманням вимог чинного законодавства, є обґрунтованим та вмотивованим. Підставою для винесення рішення від 21.11.2022 № 3391 було те, що до заяви не надано переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Зазначає, що позивачем було зареєстровано податкові накладні на продаж товару у лютому 2022 на загальну суму 13940,6 тисяч гривень (в тому числі обсяг ПДВ 1712,4 тисяч гривень реалізація пшениці, покупець ТОВ "Лихачовський елеватор" код ЄДРПОУ 41527117) - дата реєстрації податкових накладних червень 2022 року, у серпні 2022 на загальну суму 5129,1 тисяч гривень (в тому числі обсяг ПДВ 629,9 тисяч гривень реалізація пшениці, покупець ТОВ "Лихачовський елеватор" код ЄДРПОУ 41527117) дата реєстрації податкових накладних вересень 2022 року, що свідчить про проведення господарської діяльності позивачем, та перебування у зоні бойових дій не заважало проводити реєстрацію податкових накладних, та можливість позивачем виконувати свої податкові обов`язки по реєстрації податкових накладних, що спростовує посилання позивача на пункт 6 Порядку №225 як на такий, що позбавляв права на виконання обов`язків по поданню декларацій та визначення зобов`язань.

Посилається на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 04.10.2023 у справі № 160/19575/22.

Позивачем надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено доводи щодо безпідставності вимог апеляційної скарги.

На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що товариство з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест» є сільськогосподарським товаровиробником, платником єдиного податку 4-ї групи.

Основним видом діяльності позивача є вирощування сільськогосподарських культур. Станом на 24.02.2022 загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які оброблялися товариством, складала 4339 га, які розташовані на території Шевелівського та Асіївського старостинських округів Балаклійської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області, що підтверджується довідкою № 35 від 01.05.2023.

Податковою адресою, фактичним місцезнаходженням, місцезнаходженням основних засобів та виробничих потужностей ТОВ «Річленд Інвест» є: Україна, 64263, Харківська обл., Ізюмський р-н, село Шевелівка, вулиця Центральна, будинок 94-А та території, що входять до складу Балаклійської міської територіальної громади.

З 24 лютого 2022 року по вересень 2022 року територія с. Шевелівка, яка входить до складу Балаклійської міської територіальної громади, в тому числі і офісні приміщення, виробничі потужності ТОВ «Річленд Інвест», знаходилася в районі ведення бойових дій збройними формуваннями країни агресора.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, територія Балаклійської міської територіального громади, Ізюмського району Харківської області входить до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Також наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Відповідно до зазначеного переліку, територія с. Шевелівка Балаклійської міської територіальної громади включено до переліку як територію можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час.

З 25.02.2022 року по 30.09.2022 року діяльність позивача була зупинена у зв`язку з тим, що територія Товариства знаходилася в районі ведення бойових дій та оскільки здійснення діяльності було пов`язане з ризиками для життя та здоров`я працівників товариства. З 01 березня 2022 року наказом по підприємству ТОВ «Річленд Інвест» було оголошено простій. З 31 травня 2022 року наказами по підприємству було призупинено дію трудових договорів з більше ніж 50 працівниками, а з 01 липня 2022 року ще з 18 працівниками.

Крім того, факт перебування податкової адреси ТОВ «Річленд Інвест» в районі ведення бойових дій підтверджується тим, що внаслідок збройної агресії Російської Федерації, постійних обстрілів рухоме та нерухоме майно ТОВ «Річленд Інвест» зазнало значних пошкоджень, внаслідок чого слідчим СВ УСБ України в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальних провадженнях № 12022221070000179 від 01.03.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» за адресою: Харківська обл., Ізюмський р-н., с. Шевелівка, вул. Центральна, буд. 94-А у період з 09.03.2022 по 19.03.2022, за ч. 2 ст. 438 КК України; № 12022221080000338 від 27.08.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» 26.08.2022, за ч. 1 ст. 438 КК України; № 12022221080000380 від 10.09.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» у період серпня-вересня 2022 року, за ч. 1 ст. 438 КК України; № 12022221080000300 від 06.08.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у пошкодженні 05.08.2022 споруд, розташованих за адресою: с. Шевелівка, вул. Центральна, буд. 94-А, за ч. 1 ст. 438 КК України, що підтверджується листом Харківської обласної прокуратури від 17.11.2022 № 10/2-8740вих-22 та відповідними витягами з Єдиного реєстру досудових розслідувань, протоколу огляду місця події від 31.03.2022.

30 вересня 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест», в електронній формі звернувся до Головного управління ДПС у Харківській області з заявою № 65 про неможливість виконання податкових обов`язків.

Відповідно до вимог пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у вказаній заяві від 30.09.2022 року позивачем було повідомлено про те, що підприємство не має можливості виконувати свої податкові обов`язки, а саме: своєчасно подавати податкову звітність та сплачувати податки та збори за всі звітні періоди, гранична дата виконання яких припадає на період дії воєнного стану та проведення бойових дій на території, на якій знаходиться ТОВ «Річленд Інвест».

Заява була обґрунтована тим, що підприємство перебуває (податкова адреса платника податків і місце розташування виробничих потужностей) на території населеного пункту (с. Шевелівка), в якому постійно велись обстріли та бойові дії збройними формуваннями російської федерації. Населений пункт с. Шевелівка, Ізюмського району, Харківської області належить до Балаклійської міської територіальної громади згідно Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022р. №75 ( у редакції наказу від 27.07.2022р. №169).

За результатами розгляду заяви Комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та вимогами наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків», винесено попереднє рішення від 17.10.2022 № 917, яке направлене до Електронного кабінету платника, та запропоновано товариству надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави неможливості виконання податкового обов`язку, у терміни визначені Порядком № 225.

У зв`язку з ненаданням позивачем за період з 17.10.2022 року по 21.11.2022 року додаткових документів до заяви, відповідачем було винесено рішення від 21.11.2022 № 3391 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке направлено позивачу до ЕКПП 30.11.2022 року.

В обґрунтування вищезазначеного рішення відповідачем зазначено, що до заяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».

Позивач, не погодившись рішенням Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку № 3391 від 21 листопада 2022 року, звернувся до суду з позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на прийняття рішення про неможливість виконання ним як платником податків своїх податкових обов`язків, що відповідає вимогам пункту 6 розділу II Порядку № 225, оскільки підтвердив відповідними документами податкову адресу його як платника податків та фактичне знаходження майна та об`єктів оподаткування на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, а також документами, які не надавались до контролюючого органу, але приєднаними до матеріалів справи, які свідчать про неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

У відповідності до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

У відповідності до підпунктів16.1.2-16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податковий кодекс України (далі - ПК України)платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб., в подальшому, відповідними Указами Президента України воєнний стан продовжено, який діє на даний час.

Законом України від 12.05.2022 №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Абзацом 15 п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», зареєстрований в Міністерстві юстиції України лише 25 серпня 2022 р. за №967/38303, який набув чинності з 06 вересня 2022 року, передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості.

Розділом II Порядку № 225 врегульовано порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) визначено частиною 1 розділу II Порядку № 225.

Так, до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Згідно з частиною 2 розділу II Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: - посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; - юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, яким є: 1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030; 2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599); 3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; 4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326; 5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); 6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)); 7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації; 8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; 9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку; 10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану; 11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках; 12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет провайдера); 13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо); 14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо); 15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви; 16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави1 розділу Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України); 17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Розділом III Порядку № 225 передбачено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення.

Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Виходячи із системного аналізу положень Порядку № 225 можна дійти до висновку, що його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії Російської Федерації він негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.

Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати достатній перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо нього обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.10.2023 у справі№ 160/19575/22.

З матеріалів справи встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест» товариство з обмеженою відповідальністю «Річленд Інвест» є сільськогосподарським товаровиробником, платником єдиного податку 4-ї групи. Основним видом діяльності позивача є вирощування сільськогосподарських культур. Станом на 24.02.2022 загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які оброблялися товариством, складала 4339 га, які розташовані на території Шевелівського та Асіївського старостинських округів Балаклійської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області, що підтверджується довідкою № 35 від 01.05.2023. Податковою адресою, фактичним місцезнаходженням, місцезнаходженням основних засобів та виробничих потужностей ТОВ «Річленд Інвест» є: Україна, 64263, Харківська обл., Ізюмський р-н, село Шевелівка, вулиця Центральна, будинок 94-А та території, що входять до складу Балаклійської міської територіальної громади.

З 24 лютого 2022 року по вересень 2022 року територія с. Шевелівка, яка входить до складу Балаклійської міської територіальної громади, в тому числі і офісні приміщення, виробничі потужності ТОВ «Річленд Інвест», знаходилася в районі ведення бойових дій збройними формуваннями країни агресора.

Обставини про регулярні авіаудари, артилерійські й численні обстріли Балаклійської міської територіальної громади у тому числі село Шевелівка починаючи з 24.02.2022 року розміщена на багатьох веб-порталах та є у відкритому доступі мережі Інтернет, а тому є загальновідомими, а отже не підлягають доказуванню згідно приписів ч. 3ст. 78 КАС України.

З урахуванням загальновідомих обставин ведення бойових дій на території місцезнаходження позивача, ТОВ «Річленд Інвест» звернулось до Головного управління ДПС у Харківські області з заявою про неможливість виконання податкових обов`язків № 65 від 30 вересня 2022 року. До заяви про неможливість виконання податкових обов`язків позивачем було додано витяг з ЄДР, який підтверджує знаходження податкової адреси ТОВ «Річленд Інвест», фактичне знаходження, знаходження виробничих потужностей на території ведення бойових дій.

Відповідно до підпункту 6 пункту 1 Розділу ІІ Порядку № 225, підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов`язків є: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.

Колегія суддів встановила, що в попередньому рішенні № 917 від 17 жовтня 2022 року відповідачем зазначено про недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання податкових обов`язків та запропоновано надати усі документи, передбачені 17 пунктами переліку, затвердженого Порядком № 225.

Відповідачем не взято до уваги, що в даному випадку підставою неможливості виконання податкових обов`язків є перебування позивача в районі ведення бойових дій. Колегія суддів вважає, що відповідачем не індивідуалізовано ситуацію, яка склалася у позивача, не враховано, що більшість з документів, які він вимагав надати, взагалі не стосуються тієї підстави, на яку посилається позивач. Більше того, в рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку № 3391 від 21 листопада 2022 року відповідачем взагалі не наведено обґрунтованих підстав для прийняття такого рішення, а зроблено загальне посилання на ненадання вичерпного переліку документів, передбаченого Порядком № 225.

Верховний Суд у постанові від 15 грудня 2021 року у справі № 1840/2970/18 зазначає, що одним із критеріїв оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень є прийняття ними рішень обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказуєзакон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Колегія суддів зазначає, що в даному випадку контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а й частину 1 розділу III Порядку № 225, оскільки в рішенні не визначено конкретних підстав та документів, які не було подано позивачем на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Вживання податковим органом загального посилання на Порядок № 225, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком необхідного для податкового органу, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

Колегія суддів вважає, що позиція відповідача щодо необхідності надання всіх документів по 17 пунктах, передбачених Порядком № 225 для підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків, є необгрунтованою, оскільки кожна ситуація платника податків є індивідуальною та неможливість виконання податкових обов`язків може підтверджуватися різними документами, в залежності від підстави, на яку посилається платник податків.

До матеріалів справи з метою спростування висновків відповідача про виконання податкових обов`язків, позивачем було надано витяги з Єдиного реєстру досудового розслідування у кримінальних провадженнях: № 12022221070000179 від 01.03.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» за адресою: Харківська обл., Ізюмський р-н., с. Шевелівка, вул. Центральна, буд. 94-А у період з 09.03.2022 по 19.03.2022, за ч. 2ст. 438 КК України; № 12022221080000338 від 27.08.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» 26.08.2022, за ч. 1ст. 438 КК України; № 12022221080000380 від 10.09.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у тому числі у пошкодженні майна ТОВ «Річленд Інвест» у період серпня-вересня 2022 року, за ч. 1ст. 438 КК України; № 12022221080000300 від 06.08.2022 за фактами порушення законів та звичаїв війни невстановленими військовослужбовцями збройних сил російської федерації які полягали, у пошкодженні 05.08.2022 споруд, розташованих за адресою: с. Шевелівка, вул. Центральна, буд. 94-А, за ч. 1ст. 438 КК України, що також підтверджується листом Харківської обласної прокуратури від 17.11.2022 № 10/2-8740вих-22. Крім того, позивачем надано копію протоколу огляду місця події та велику кількість фото пошкодженого майна на території підприємства позивача (а.с. 30-42).

Посилання в апеляційній скарзі на те, що під час розгляду заяви позивача про неможливість виконання податкових обов`язків не було надано документи, зокрема, лист Харківської окружної прокуратури, витяги з ЄРДР, протокол огляду місця події тощо, колегія суддів не приймає, оскільки позивачем було отримано вищезазначені докази вже після подання заяви про неможливість виконання податкових обов`язків, прийняття відповідачем попереднього рішення та закінчення строку на подання додаткових документів. Іншої процесуальної можливості, передбаченої Порядком № 225 надати такі документи до Головного управління ДПС у Харківській області для розгляду питання щодо можливості чи неможливості виконання податкових обов`язків позивач не мав. За таких обставин, відповідні докази були долучені до позовної заяви та відповіді на відзив.

Щодо посилання відповідача на постанову Верховного Суду від 04.10.2023 у справі № 160/19575/22, то суд вважає його не релевантним, оскільки вона була ухвалена за інших фактичних обставин. Так у зазначеній справі судами установлено, що позивачем ані до контролюючого органу, ані до суду не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем реєстрації юридичної адреси провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи, необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо. Тобто у даному випадку позивачем не надано достатніх доказів, які доводили б, що платник податків у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності.

Натомість у справі, що розглядається, позивачем надано належні докази в обґрунтування підстав для прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку.

Стосовно посилання в апеляційній скарзі на те, що за період з 24.02.2022 по 30.09.2022 позивачем подано податкову звітність з податку на додану вартість, а також зареєстровано податкові накладні на продаж товару у лютому та серпні 2022 року, що нібито свідчить про наявність можливості ТО«гчленд Інвест» виконувати податкові обов`язки, колегія суддів зазначає, що відповідні твердження відповідача не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення, в той час як єдиною підставою для прийняття оскаржуваного рішення було не надання вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків виконати свій податковий обов`язок.

Крім того, колегія суддів зазначає, що твердження податкового органу, що позивачем частково здійснює підприємницьку діяльність, не може бути однозначною підставою для прийняття рішення про визнання можливості здійснення платником податків своїх податкових обов`язків, оскільки такої підстави для відмови у визнанні неможливості здійснення платником своїх податкових обов`язків, як здійснення (в умовах воєнних дій) підприємницької діяльності, чинним законодавством не передбачено.

При цьому, згідно з абзацами 1 - 5 п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Таким чином, прийняття рішення про неможливість виконання платником податку своїх податкових обов`язків не призведе до не виконання позивачем своїх обов`язків взагалі, прийняття такого рішення надасть позивачу можливість не нести відповідальність за їх невиконання та виконати свої податкові обов`язки протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, що є справедливим за обставин повідомлених позивачем.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позивач має право на прийняття рішення про неможливість виконання ним як платником податків своїх податкових обов`язків, що відповідає вимогам пункту 6 розділу II Порядку № 225, оскільки підтвердив відповідними документами податкову адресу його як платника податків та фактичне знаходження майна та об`єктів оподаткування, на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, та документами, які не надавались до контролюючого органу, але приєднаними до матеріалів справи, котрі достеменно свідчать про неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

В силу ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем не доведено правомірність свого рішення.

За таких обставин, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку про необґрунтованість прийнятого відповідачем рішення та наявність підстав для його скасування та зобов`язанням Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву позивача № 65 від 30 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових обов`язків, з урахуванням висновків суду, викладених в рішенні.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з ч. 1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 року у справі № 520/10725/23 суд дійшов правильних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 по справі № 520/10725/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді В.А. Калиновський З.О. Кононенко

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117829244
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/10725/23

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 21.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 25.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні