Постанова
від 20.03.2024 по справі 240/12368/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/12368/23 Головуючий суддя 1-ої інстанції - Єфіменко Ольга Володимирівна Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.

20 березня 2024 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьмишина В.М.

суддів: Сапальової Т.В. Сушка О.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства приватної агрофірми "Лан" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Описова частина.

Короткий зміст позовних вимог.

У травні 2023 року ПППАФ "ЛАН" звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 22.03.2023 №6121/6/06-30-04-07 про виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи Приватне підприємство приватна агрофірма «ЛАН» з 01.01.2023; зобов`язати Головне управління ДПС у Житомирській області внести до Реєстру платників єдиного податку відомості щодо Приватного підприємства приватної агрофірми «ЛАН» як платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023.

Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року позовні вимоги задоволено.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи, а рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відзив/заперечення на апеляційну скаргу.

Позивач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Рух справи у суді апеляційної інстанції.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2024 року відкрито апеляційне провадження у вищевказаній справі та призначено її до судового розгляду в порядку письмового провадження.

Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ПППА "Лан" (код ЄДРПОУ 31624499) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.09.2001, має основний вид діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Відповідно до довідки ГУ ДПС в Житомирській області №5188/6/06-30-18-07 від 19.05.2022 позивач мав статус платника єдиного податку четвертої групи у 2022 році.

Оскільки контролюючий орган встановив порушення ПППА "Лан" вимоги абзацу 5 пункту 299.10 статті 299 ПК України, а саме у встановлений термін не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, що подається до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік контролюючому органу за своїм місцезнаходженням, тому відповідач прийняв спірне рішення №6121/6/06-30-04-07 від 22.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи ПППА «ЛАН» з 01.01.2023.

Позивач, не погоджуючись із рішенням відповідача, вважаючи його необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, звернувся до суду з цим позовом.

Мотивувальна частина.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі -ПК України).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" розділу XIV "Спеціальні податкові режими" ПК України.

Підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України (у редакції на дату подання позивачем документів) встановлено, що сільськогосподарських товаровиробників, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, віднесено до четвертої групи суб`єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Відповідно до абзацу 1 пункту 294.1 статті 294 Податкового кодексу України податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку першої, другої та четвертої груп є календарний рік.

Підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України встановлено, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

ГУ ДПС у Житомирській області прийнято рішення від №6121/6/06-30-04-07 від 22.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи ПППА «ЛАН» з 01.01.2023 лише за фактом того, що у встановлений термін до 20.02.2023 позивач не подав розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, що подається до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік контролюючому органу за своїм місцезнаходженням.

Також відповідач звертає увагу на те, що ПППА "Лан" самостійно зазначає у позовній заяві про те, що розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, що подається до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік контролюючому органу за своїм місцезнаходженням, позивачем було подано тільки 20.03.2023 в порушення вимог абзацу 5 пункту 299.10 статті 299 ПК України.

Натомість, як пояснює представник ПППА "Лан" в позовній заяві, що для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік засобами електронного зв`язку він направив до ГУ ДПС у Житомирській області пакет документів, зокрема: загальну звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких сплачується податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ). Відповідно до квитанції № 2 загальна звітна податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік, прийнята, реєстраційний №9029738232, документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.02.2023; звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік за місцем розташування земельних ділянок, які знаходяться на території конкретного органу місцевого самоврядування та за місцем розташування платника податку, а саме: с. Бабушки, Чуднівська ОТГ, Житомирського району код КАТОТТГ UА 18040610040055915 звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 20.02.2023 та відомості про наявність земельних ділянок (додатки до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи) від 20.02.2023. Відповідно до квитанції № 2 податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік від 20.02.2023. пакет прийнято, реєстраційний №9029509268, документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.02.2023; с. Вільшанка, Вільшанська ОТГ, Житомирського району код КАТОТТГ UА 18040110000034222 звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 20.02.2023 та відомості про наявність земельних ділянок (додатки до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи) від 20.02.2023. Відповідно до квитанції № 2 податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік від 20.02.2023, пакет прийнято, реєстраційний №9029513746, документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.02.2023; с. Бейзимівка, Вільшанська ОТГ, Житомирського району код КАТОТТГ UА 18040110000034222 звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 20.02.2023 та відомості про наявність земельних ділянок (додатки до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи) від 20.02.2023. Відповідно до квитанції № 2 податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік від 20.02.2023, пакет прийнято, реєстраційний №9029523342, документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області Чуднівська ДПІ) 20.02.2023; с. Голубин, Романівська ОТГ, Житомирського району код КАТОТТГ UА 18040470000074046 звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 20.02.2023 та відомості про наявність земельних ділянок (додатки до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи) від 20.02.2023. Відповідно до квитанції № 2 податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік від 20.02.2023, пакет прийнято, реєстраційний №9029647365, документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.02.2023.

Із загальною звітною податковою декларацією платника єдиного податку четвертої групи на поточний рік приватним підприємством ПППА «Лан» 20.02.2023 було подано через електронну програму «Фредо» розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік. Однак після відправки загальної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік від 20.02.2023 та додатків до неї, позивачу через деякий час стало відомо, що з технічних причин (оскільки в період військового часу виникають технічні збої в подачі декларації) вищезазначений розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік (що є додатком до загальної звітної податкової декларації) до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області не було доставлено.

Тому 20.03.2023 ПППА «Лан» повторно у електронному вигляді подала уточнювальний розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік. Відповідно до квитанції № 2 документ (розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва) позивача як платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.03.2023, пакет прийнято, реєстраційний номер документа: 9054913285.

Звіт було подано і підприємство виконало усі вимоги, передбачені ст.298 ПК України, з метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи, додатково суд проінформовано, що ПППА «Лан» продовжило сплату до бюджету сум єдиного податку четвертої групи і станом на 04.05.2023 переплата до бюджету складала 144 011 грн.

В матеріалах справи наявна копія загальної звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік ПППА «Лан» щодо всієї площі землі сільськогосподарського призначення (рілля, сіножаті, пасовища, багаторічних насадження, землі водного фонду) (а.с. 16-22). У квитанції №2, реєстраційний номер документа: 9029738232, вказано що за період 2023 року документ доставлено до районного рівня 623 ГУ ДПС у Житомирській області (Чуднівська ДПІ) 20.02.2023 в 23:14 (а.с.23).

У зазначеній декларації вказано, що до декларації додаються 4 додатки, серед яких вказано такий додаток, як розрахунок частки сільськогосподарського виробництва (а.с.21). Щодо цього додатка в примітках пунктом 17 зазначено, що розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) є невід`ємною частиною податкової декларації, надається відповідно до підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 глави 1 розділу XIV ПК України. Форма розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 20___рік. затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 26.12.2011 №772, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.04.20212 за №510/20823.

Позивач надав суду копію уточнювального розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, яку подано ним 30.03.2023 до контролюючого органу.

Відповідно до п.299.10 ст.299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків; 5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

Отже, однією із підстав для анулювання реєстрації платником єдиного податку є неподання платником єдиного податку четвертої групи податкової звітності, передбаченої підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК України.

Згідно з п.п.295.9.1. п.295.9 ст.295 ПК України, платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Відповідно до п.п.298.8.1. п.298.8 ст.298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи); розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Судом встановлено, що відповідач прийняв оскаржене рішення про скасування статусу платника єдиного податку четвертої групи з підстав несвоєчасного подання позивачем податкової звітності, передбаченої підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

Колегія суддів зазначає, що вимогами чинного Податкового кодексу України не передбачено порядку відмови контролюючим органом у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи за результатами подання вказаних у пп. 298.8.1. п. 298.8. ст. 298 Податкового кодексу України документів.

З огляду на приписи п.п.5 п.299.10. ст.299 ПК України, враховуючи подання позивачем податкової звітності, передбаченої підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу, колегія суддів вважає, що у відповідача були відсутні підстави для скасування статусу платника єдиного податку четвертої групи з мотивів несвоєчасного подання, оскільки таке скасування можливе лише у випадку неподання її (звітності) взагалі, а тому таке рішення підлягало скасуванню.

Слід зазначити, що перед прийняттям рішення про позбавлення товариства статусу платника єдиного податку 4 групи контролюючий органом мав би провести документальну перевірку платника податків та встановити порушення, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування, тобто бути платником єдиного податку четвертої групи за критеріями, визначеними у п.4 п.291.4 ст.291.4 Податкового кодексу України.

За правилами пункту 299.11 статті 299 Податкового кодексу України, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Таким чином, контролюючий орган тільки під час проведення документальної перевірки позивача, встановивши обставини, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), може прийняти рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку.

Висновок за результатами розгляду апеляційної скарги.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в даному випадку належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання відповідача поновити реєстрацію позивача як платника єдиного податку четвертої групи в Реєстрі платників єдиного податку з дати анулювання реєстрації.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу або рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а судове рішення - без змін.

Водночас слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа належить до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сапальова Т.В. Сушко О.О.

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117830439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/12368/23

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 08.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні