ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19.03.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/905/23
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Горпинюка І.Є., за участі секретаря судового засідання Феденько Н.М., учасників справи: директора Приватного підприємства Західенергоконтроль Дерев`янка О.В., головного спеціаліста відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/905/23 за позовом Приватного підприємства "Західенергоконтроль" до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про внесення змін до договору оренди землі.
Суть спору.
Приватне підприємство "Західенергоконтроль" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про внесення змін до договору оренди землі. Позивач просить суд викласти пункти 5, 9 Договору оренди землі від 28.01.2016 в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на дату підписання сторонами договору, становить 305648,18 грн.
9. Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі.
Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 2% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і на дату підписання складає: 6113,00 грн."
Підставою позову позивач зазначає зміну розміру нормативно грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
На стадії підготовчого провадження позивач подав суду заяву про уточнення позовних вимог (вх. № 17928/23 від 13.12.2023), яку суд прийняв до розгляду як заяву про зміну предмета позову.
За наслідками зміни предмета позову позивач просить: зобов`язати відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди землі від 28.01.2016 про наступне:
1. Змінити п. 5 договору оренди землі від 28.01.2016, виклавши наступній редакції:
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на дату підписання сторонами додаткової угоди до Договору оренди землі від 28.01.2016, становить 305 648,18 (триста п`ять тисяч шістсот сорок вісім грн 18 коп.).
2. Змінити п.9 Договору оренди землі від 28.01.2016, виклавши в наступній редакції:
Орендна плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі.
Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 2% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і на дату підписання додаткової угоди складає: 6113,00 (шість тисяч сто тринадцять грн 00 коп.).
3. Дана додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі від 28.01.2016, набирає чинності з моменту її підписання сторонами і діє протягом строку дії основного Договору.
4. Всі інші умови договору залишаються без змін.
Стислий виклад позиції позивача.
Позовні вимоги мотивовано тим, що згідно з витягом № НВ-2600058452023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 01.02.2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:03:006:0210 становить 305648,18 грн. У зв`язку з новою нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок від 01.02.2023, керуючись п. 12 договору, позивач звернувся до відповідача через Центр надання адміністративних послуг щодо внесення змін до договору в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Рішенням 36 сесії восьмого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 15.06.2023 № 125-36 відмовлено позивачу у внесенні змін до договору.
Також позивач покликається на те, що рішенням 25 сесії восьмого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 10.06.2022 № 102-25 на території Івано-Франківської міської територіальної громади встановлено ставку земельного податку для юридичних осіб за земельні ділянки для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 2%.
Правовою підставою позову ПП Західенергоконтроль зазначає положення ст. 11, 509, 510, 610, 611, 632, 651, 653 ЦК України, ст.30 Закону України "Про оренду землі", ст.1, 18 Закону України "Про оцінку земель", пп. 14.1.147 статті 14 та п. 289.1 статті 289 Податкового кодексу України.
Стислий виклад заперечень відповідача.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначив, що зміна нормативно грошової оцінки земель у визначенні Закону України "Про оцінку земель" полягає у затвердженні відповідним рішенням органу місцевого самоврядування нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, і саме така зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути підставою для перегляду розміру орендної плати. Рішенням 6 сесії 7 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 року № 215-6 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська. Вказана технічна документація є чинною з 01.01.2017, тобто з 2017 року жодних змін нормативної грошової оцінки земель, зокрема шляхом затвердження нової технічної документації, не відбувалося.
Щодо зменшення ставки орендної плати до 2% відповідач звернув увагу на відсутність з боку позивача аргументів, доводів чи доказів, котрі б слугували підставою для зміни відсоткової ставки. Посилання позивача на рішення 25 сесії восьмого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 10.06.2022 № 102-25 неправильне, оскільки цим рішенням встановлено саме ставки земельного податку, а не орендної плати.
Процесуальні дії у справі, вирішення заяв та клопотань.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Господарського суду Івано-Франківської області від 02.10.2023 для розгляду справи № 909/905/23 визначено суддю Горпинюка І.Є.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 06.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 909/905/23; суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 02.11.2023.
11.10.2023 від відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву від 11.10.2023 №720/11.1-03/14в (вх. № 14795/23) з додатками (копіями рішень Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 № 215-6, від 15.06.2023 № 125-36, заяви ПП Західенергоконтроль від 21.04.2023 про внесення змін, інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (номер інформаційної довідки 331773126), договору оренди землі від 28.01.2016, листа виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради вих. № 18/01-18/1035 від 05.04.2023, листа ПП Західенергоконтроль № 18/55 від 15.03.2023, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2016 рік, витягу № НВ-2600058452023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на 01.02.2023), який суд разом з додатками приєднав до матеріалів справи.
27.10.2023 від позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив (вх. № 15601/23), яку суд приєднав до матеріалів справи.
02.11.2023 у підготовче засідання з`явилися керівник позивача ОСОБА_1 та представник відповідача Буджак В.М.
Представник відповідача заявив клопотання про витребування у Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 2610100000:03:006:0210, станом на 2023 рік.
02.11.2023 суд постановив ухвалу, якою задовольнив усне клопотання відповідача та витребував у Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 2610100000:03:006:0210, станом на 2023 рік, оскільки ці докази стосуються предмета спору та обставин, які необхідно з`ясувати суду під час розгляду справи по суті. За наведеного, суд відклав підготовче засідання на 04.12.2023.
13.11.2023 від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до суду на виконання вимог ухвали від 02.11.2023 надійшов витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 2610100000:03:006:0210.
27.11.2023 від відповідача через канцелярію суду надійшло клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи (№865/11.1-03/14в; вх. № 17098/23), в якому Івано-Франківська міська рада просить суд приєднати до матеріалів справи в якості доказів - копію листа ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 20.11.2023 року.
У підготовчому судовому засіданні 04.12.2023, за участі керівника позивача ОСОБА_1 та головного спеціаліста відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В., суд повідомив про надходження витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та клопотання відповідача про приєднання доказів до матеріалів справи. Суд долучив зазначені документи до матеріалів справи. Протокольною ухвалою, яка занесена до протоколу судового засідання № 2219056 від 04.12.2023, суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та відклав підготовче засідання на 20.12.2023.
13.12.2023 від позивача через канцелярію суду надійшла заява про уточнення позовних вимог (вх. № 17928/23).
19.12.2023 від відповідача через канцелярію суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (№909/11.1-07/14в; вх. № 18228/23).
Підготовче засідання 20.12.2023 у даній справі не відбулося, оскільки в зазначену дату з 11:00 год. припинили роботу модулі системи ЄСІТС (ВКЗ, Електронний Суд, Електронний кабінет), що унеможливило ведення звукозапису судового засідання. За наведеного, 20.12.2023 суд постановив ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11.01.2024.
У підготовчому судовому засіданні 11.01.2024, за участі головного спеціаліста відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В., суд повідомив, що у підготовче засідання не з`явився позивач. Також суд повідомив про надходження від позивача заяви про уточнення позовних вимог. Протокольною ухвалою, яка занесена до протоколу судового засідання № 2337989 від 11.01.2024, суд відклав підготовче засідання на 19.01.2024.
У підготовчому судовому засіданні 19.01.2024, за участі керівника позивача ОСОБА_1 та головного спеціаліста відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В., суд розглянув заяву про уточнення позовних вимог та прийняв її до розгляду, як заяву про зміну предмета позову. Протокольною ухвалою, яка занесена до протоколу судового засідання № 2371349 від 19.01.2024, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 06.02.2024.
06.02.2024 в судове засідання з розгляду справи по суті з`явились керівник позивача ОСОБА_1 та головний спеціаліст відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В.
Суд, заслухавши вступне слово позивача та відповідача, керуючись ст. 215 ГПК України, відповідно до положень якої, під час дослідження доказів суд може скористатися усними консультаціями або письмовими роз`ясненнями (висновками) спеціалістів, дійшов висновку, що для з`ясування істотних обставин справи під час дослідження доказів, а саме порядку визначення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:03:006:0210, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , відображення періодичної зміни її розміру, виникла необхідність в отриманні консультацій та роз`яснень спеціаліста у цій галузі. У зв`язку з цим суд ухвалою від 06.02.2024, яка постановлена в нарадчій кімнаті: відклав розгляд справи по суті на 26.02.2024; викликав у судове засідання 26.02.2024 спеціаліста Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області для надання консультацій та роз`яснень щодо порядку визначення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:03:006:0210, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , відображення періодичної зміни її розміру та застосування показників, що призводять до зміни розміру; зобов`язав Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надати суду Витяг із технічної документації нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:03:006:0210 станом на 23.02.2024.
У судове засідання 26.02.2024 з`явилися керівник позивача ОСОБА_1 та головний спеціаліст відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В.
Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області вимоги ухвали суду від 06.02.2024 не виконало, спеціаліст із землеустрою в судове засідання не з`явився.
У суду станом на 26.01.2024 відсутні докази вручення Головному управлінню Держгеокадастру в Івано-Франківській області ухвали суду від 06.02.2024.
ОСОБА_2 повідомила суду, що за наявною в неї інформацією спеціаліст Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, суто з технічних причин, не встиг підготуватися для надання консультацій та роз`яснень щодо порядку визначення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:03:006:0210, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , відображення періодичної зміни її розміру та застосування показників, що призводять до зміни розміру, оскільки тільки зранку 26.02.2024 отримав копію ухвали суду від 06.02.2024.
За наведеного, учасники справи просять відкласти розгляд справи по суті на іншу дату.
В контексті викладеного, суд ухвалою, яка занесена до протоколу судового засідання від 26.02.2024, відклав розгляд справи по суті на 19.03.2024, про що повідомив сторін під розписку.
В судове засідання з розгляду справи по суті 19.03.2024 з`явились керівник позивача ОСОБА_1 , головний спеціаліст відділу представництва Департаменту правової політики Івано-Франківської міської ради Бахур Н.В., а також спеціалісти: завідувач сектору ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Антип Катерина Леонідівна та заступник начальника Відділу землеустрою, використання та охорони земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Король Ольга Миколаївна.
19.03.2024 суд заслухав спеціалістів Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Антип К.Л. та ОСОБА_3 , дослідив письмові докази, заслухав виступи сторін у судових дебатах, після чого у нарадчій кімнаті ухвалив це рішення. Вийшовши з нарадчої кімнати, суд, 19.03.2024, проголосив вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи, встановлені судом. Оцінка доказів. Норми права, які застосував суд, та інші мотиви ухваленого рішення.
Предметом доказування у справі є наявність визначених законом або договором підстав для зміни укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, заслухавши учасників справи та спеціалістів, які взяли участь в судовому розгляді, об`єктивно оцінивши відповідно до приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України в сукупності всі докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив таке.
28.01.2016 Івано-Франківська міська рада (Орендодавець) та Приватне підприємство "Західенергоконтроль" (Орендар) уклали договір оренди землі (далі договір), відповідно до п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (03.15 згідно КВЦПЗ), яка знаходиться по вул. Ленкавського, 22, кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:03:006:0210.
Згідно з п. 2 та 3 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0624 (гектарів), у тому числі: під забудовою 0,0171 га., інших угідь 0,0453 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна нежитлові приміщення, а також інші об`єкти інфраструктури.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на дату підписання сторонами договору, становить 814152,14 грн (вісімсот чотирнадцять тисяч сто п`ятдесят дві грн 14 коп.) (п. 5 договору).
Договір укладений терміном на 10 (десять) років, термін дії до 28.01.2026 року (п. 8).
Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі.
Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 3% від нормативно грошової оцінки цієї земельної ділянки і на дату підписання складає 24425 (двадцять чотири тисячі чотириста двадцять п`ять) грн (п. 9 договору).
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10).
Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 (тридцяти) календарних днів, наступних за останнім календарним днем податкового звітного місяця (п.11).
У відповідності до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
зміни умов господарювання, передбачених договором;
зміни нормативно-грошової оцінки землі, розмірів земельного податку, зміни ставок орендної плати, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
в інших випадках, передбачених законом.
Орендар (фактичний землекористувач) суму орендної плати розраховує самостійно (з врахуванням зміни нормативно грошової оцінки землі, розмірів земельного податку, зміни ставок орендної плати, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством) та включає до декларації по платі за землю (абз. 2 п. 14 договору).
У відповідності до п. 15 та 16 договору, земельна ділянка передається в оренду для: обслуговування приміщень адмінбудинку. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (03.15 згідно КВЦПЗ).
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових угод до договору оренди землі. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 36 договору).
Позивач, з метою виконання умов договору щодо визначення розміру орендної плати на 2023 рік, отримав витяг із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки №НВ-2600058452023 від 01.02.2023 року щодо орендованої земельної ділянки. Згідно вказаного витягу нормативно грошова оцінка земельної ділянки 2610100000:03:006:0210 станом на 01.02.2023 становить 305 648 грн 18 коп., тобто є меншою ніж нормативна грошова оцінка земельної ділянки, визначена на час укладення договору.
У зв`язку з зазначеним, позивач 21.04.2023 звернувся до Голови міста Івано-Франківська із заявою (зареєстрована за № 742109 від 21.04.2023) щодо внесення змін в рішення сесії міської ради від 28.01.2016 № 40-3 з метою визначення фактичного розміру орендної плати за земельну ділянку.
Відповідно до п. 60 рішення від 15.06.2023 року №125-36 Івано-Франківська міська рада відмовила у внесенні змін в Договір оренди землі від 28.01.2016, укладений ПП "Західенергоконтроль", площею 0,0624 га на вул. Ленкавського, 22, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:03:006:0210 в частині нормативно грошової оцінки земельної ділянки (заява ПП Західенергоконтроль від 21.04.2023 № 742109).
Позивач стверджує, що через зміну нормативно грошової оцінки земельної ділянки розмір орендної плати за 2023 рік повинен бути меншим, тому у зв`язку із відмовою Івано-Франківської міської ради у внесенні змін до договору щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати звернувся за захистом порушеного права до суду.
Викликані в судове засідання спеціалісти: завідувач сектору ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Антип Катерина Леонідівна та заступник начальника Відділу землеустрою, використання та охорони земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Король Ольга Миколаївна пояснили суду, що зменшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки у 2023 році зумовлене набранням чинності Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147.
Згідно з зазначеною методикою, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки враховується коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), і становить для земельної ділянки з цільовим призначенням 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови показник 0,7.
До набрання чинності даною методикою, розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводився на підставі Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, яка передбачала застосування коефіцієнта Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо). Виходячи з функціонального використання земельної ділянки позивачем для обслуговування приміщень адмінбудинку, коефіцієнт Кф щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:03:006:021 становив 2,5
Зазначені зміни в нормативному регулюванні обумовили зменшення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Виходячи з встановлених обставин справи, суд застосовує норми матеріального права.
Спір між сторонами виник з правовідносин щодо внесення змін до договору оренди землі, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Податкового кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі.
Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини дев`ятої статті 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі статтею 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У статті 626 ЦК України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
У пункті 3 частини першої статті 3 ЦК України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.
Також у статті 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною першою статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
У силу статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
У відповідності до статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Отже, за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.
Визначення договору оренди землі містить стаття 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
У статті 13 Закону України Про оренду землі вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статті 15 цього закону істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
У частині першій статті 30 Закону передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша - третя статті 21 Закону України Про оренду землі).
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України Про оренду землі необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За правилами частини п`ятої статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України Про оцінку земель. Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.
Відповідно пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).
У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
За змістом статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу закону.
У пункті 12 договору оренди землі від 28 січня 2016 року сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативно-грошової оцінки землі, зміни ставок орендної плати, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 36 договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових угод до договору оренди землі. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.
Зі змісту наведених вище ст. 651, 652 ЦК України, ст. 188 ГК України, ст. 30 Закону України Про оренду землі, підстави для зміни договору в судовому порядку мають бути в визначені в законі або договорі. Визначеною в статті 652 ЦК України підставою зміни договору є істотна зміна обставин.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 652 ЦК України, зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є істотною зміною обставин, оскільки є загальнопоширеним та частим фактом у земельних правовідносинах. Очевидно, що сторони укладаючи договір на 10 років не розраховували, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не зміниться протягом строку дії договору.
Абзац третій п. 12 договору, за яким розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі, за висновком суду не є підставою для зміни в договір виходячи з наступного.
Сторони у п. 9 договору визначили розмір орендної плати в грошовій формі на дату його підписання, а не на весь строк дії договору.
Виходячи з нормативних умов регулювання орендної плати, яка одночасно є формою плати за землю як обов`язкового загальнодержавного податку, і її розмір залежить від зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, коефіцієнтів індексації, то орендна плата не може бути виражена в грошовій формі на весь строк дії договору.
Тому у абзаці другому п. 9 договору сторони зазначили, що розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.
Відтак сторони, при укладенні договору, виходили з того, що орендна плата в грошовому виразі щорічно буде змінюватись виходячи зі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
В розвиток цього, сторони у абзаці другому п. 14 обумовили, що орендар самостійно розраховує суму орендної плати за користування земельною ділянкою з врахуванням зміни нормативної грошової оцінки землі та включає цю суму до декларації по платі за землю.
Отже, орендар має право врахувати зміни до нормативної грошової оцінки земельної ділянки при самостійному розрахунку орендної плати та виходячи з таких змін подати декларацію з плати за землю.
Виходячи з системного тлумачення п. 9, 10, 12, 14 договору, положення абзацу третього п. 12 договору, за яким розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі, необхідно розуміти так, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, яку орендар розраховує самостійно, а не підставою для внесення змін у договір оренди землі.
Нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.
Положення договору, у яких зазначено розмір нормативно-грошової оцінки (та відповідно й розмір орендної плати, розрахованої на підставі цієї оцінки), носять довідковий характер і містять лише інформацію, якою була нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору. Цей пункт договору не впливає на подальші зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які відбуваються у порядку, встановленому законом.
Тому внесення змін до договору в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розміру орендної плати на певний період (рік) користування земельною ділянкою не спричиняє виникнення, зміну або припинення прав сторін за договором. Задоволення позовної вимоги про внесення таких змін до договору не призведе до захисту прав чи інтересів позивача, тож така позовна вимога не відповідає критеріям належного (ефективного) способу захисту прав.
Таким чином, виходячи з наведених вище правових норм та умов укладеного між сторонами договору оренди землі, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є підставою для внесення змін до договору, а підлягає врахуванню орендарем при розрахунку ним самостійно розміру орендної плати та включенні її до декларації з плати за землю.
Відносно доводів позивача щодо встановлення за користування земельною ділянкою ставки орендної плати у розмірі 2% на підставі рішення Івано-Франківської міської ради від 10.06.2022 р. №102-25 "Про встановлення ставок на пільг із сплати земельного податку", яке оприлюднене на офіційному вебсайті Івано-Франківської міської ради, суд вважає такі безпідставними, оскільки цим рішенням регулюються ставки земельного податку, а не ставки орендної плати.
Натомість ставки орендної плати за користування на умовах оренди земельними ділянками в м. Івано-Франківську визначені у додатку 3 до Порядку передачі у власність та користування земельних ділянок комунальної власності у м. Івано-Франківську, затвердженому рішенням Івано-Франківської міської ради (27 сесія) 7 демократичного скликання від 27.06.2019 № 148-27, за яким ставка річної орендної плати за користування земельними ділянками з цільовим призначенням 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови становить 4%
У договорі оренди землі, укладеному між Івано-Франківською міською радою та ПП "Західенергоконтроль", встановлено річну орендну плату в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі, що не суперечить зазначеному вище рішенню Івано-Франківської міської ради.
З наведеного суд дійшов висновку про відсутність істотної зміни обставин, відсутність інших передбачених законом чи договором підстав для внесення змін до договору оренди землі, а тому відмовляє в задоволенні позовних вимог.
Разом з тим, суд відхиляє, як безпідставні, доводи відповідача, що для зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки необхідне прийняття рішення Івано-Франківської міської ради щодо затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такі доводи суперечать, зокрема, абзацам першому та третьому п. 20 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147, які передбачають, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою, форму якої наведено в додатку 16, що подається в електронній або паперовій формі, як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за формою згідно з додатком 17. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Рішення 6 сесії 7 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 року № 215-б стосувалось затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська, а не окремо земельної ділянки, якою користується позивач. Відтак, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не пов`язується виключно із затвердженням органом місцевого самоврядування нової технічної документації із нормативної грошової оцінки населеного пункту, а може бути спричинена, зокрема, змінами в нормативно-правовому регулюванні порядку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Судові витрати.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в сумі 2684 грн 00 коп., що підтверджується платіжною інструкцією № 4519 від 21 вересня 2023 року.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, судовий збір в сумі 2684 грн 00 коп. суд покладає на позивача.
В судовому засіданні 19.03.2024 суд проголосив вступну та резолютивну частини цього рішення. Дата складення повного рішення: 22.03.2024.
Керуючись ст. 13, 73, 74, 86, 129, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову Приватного підприємства "Західенергоконтроль" (вул. Матейка, буд. 39, кв. 3, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76005, ідентифікаційний код юридичної особи: 25070193) до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області (вул. Грушевського, буд. 21, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76004, ідентифікаційний код юридичної особи: 33644700) про внесення змін до договору оренди землі від 28.01.2016 відмовити.
Витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 2684,00 грн покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Вебадреса, за якою можна знайти текст судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя І.Є. Горпинюк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117846846 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Горпинюк І. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні