Рішення
від 22.03.2024 по справі 140/34073/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2024 року ЛуцькСправа № 140/34073/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України визнання протиправним та скасування рішення №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №57 від 20.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №57 від 20.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №62 від 21.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №62 від 21.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №64 від 22.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №64 від 22.06.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 03.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №3 від 03.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 04.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №5 від 04.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 11.08.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №10 від 11.08.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 06.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №12 від 06.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 07.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №18 від 07.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Визнання протиправним та скасування рішення №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №21 від 10.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №21 від 10.07.2023 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх отримання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) за фактом господарських операцій із ТОВ Форест-ОВ було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні, зокрема, №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року.

Згідно із квитанціями реєстрація вищевказаних податкових накладних в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 3824, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем надіслано письмові пояснення (повідомлення) від 02-04.08.2023 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції.

Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року в ЄРПН у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено вищезазначені податкові накладні; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операцій з ТОВ Форест-ОВ, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 22.11.2023 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

26.02.2024 представником відповідачів подано до суду відзив на позовну заяву у якому заперечив пред`явлені позовні вимоги, мотивуючи тим, що підставою для зупинення Комісією ГУ ДПС у Волинській області реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року слугувала відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Волинській області письмових пояснень (повідомлення) позивача від 02-04.08.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року з підстав, ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

У зв`язку з чим, відсутність рахунків на оплату ставить під сумнів контролюючий орган реальний характер господарської операції, особливо з урахуванням інших обставин, які свідчать про її безтоварність, наприклад, об`єктивна неможливість здійснення господарських операцій контрагентом, враховуючи податкову інформацію щодо характеру його діяльності; не встановлення джерела походження товару за результатами аналізу ланцюга постачання за даними Єдиного реєстру податкових накладних (так званий «обрив» ланцюга постачання); не відповідність предмета поставки видам господарської діяльності контрагентів у ланцюгу постачання; наявність кримінальних проваджень щодо контрагента; відсутність документів бухгалтерського обліку, складення яких передбачено правовими нормами або є загальноприйнятим за звичаями ділового обороту, та/чи суттєві недоліки в їх оформленні, тощо.

Отже, контролюючим органом встановлено відсутність рахунків на оплату, які були б належним підтвердженням факту розрахунків між сторонами.

Також, представник відповідачів зазначив, що вимога позивача про реєстрацію податкових накладних не підлягає до задоволення, оскільки задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року є втручанням в дискреційні повноваження відповідачів.

Враховуючи вищенаведене, вважає, що позивачем не було подано документів, які б підтверджували фактичне здійснення господарських операцій з ТОВ Форест-ОВ, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог позивача повністю.

Представник позивача у відповіді від 28.02.2024 на відзив позовні вимоги підтримує з підстав, викладених у позовній заяві та просить їх задовольнити в повній мірі.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 14 червня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс в особі директора Мороз Оксани Петрівни, що діє на підставі Статуту з однієї сторони(надалі-Продавець), та Товариство з обмеженою відповідальністю "Форест-ОВ " в особі директора Місюри Олександра Васильовича, що діє на Статуту, з другої сторони (надалі -Покупець) разом іменовані далі по тексту - Сторони, уклали договір купівлі-продажу № 202306/98 (надалі - Договір).

Згідно п. 1.1. Договору, Продавець передає у власність Покупця товар - Бетон(далі - Товар) у кількості та номенклатурі зазначених відповідно до замовлень та рахунків, в строки та на умовах, передбачених даним Договором, а Покупець приймає, та оплачує Товар на умовах, визначених у даному Договорі.

Відповідно до п. 2.1. Договору, кількість та ціна Товару, що продається по даному Договору, вказується у накладних та/або рахунках, які оформляються Сторонами при прийомі-передачі Товару.

Пунктом 2.2 Договору визначено, що загальна сума Договору складається із сум, зазначених в накладних та/або рахунках, якими оформляються прийом-передача Товару, проданого на підставі даного Договору.

Також, у п. 4.2. Договору зазначається, що датою поставки партії вважається дата прийому-передачі Товару, зазначена у відповідній накладній або рахунку (відповідному товаросупровідному документі).

Згідно до п.5.1. Договору, Покупець здійснює розрахунки за Товар у формі сплати вартості Товару протягом 5 календарних днів з дати поставки.

Відповідно до п. 9.1 Договору, цей Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами, та діє до 31.12.2024 року.

На виконання умов договору Товариство з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс здійснило поставку товару на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Форест-ОВ, що підтверджується видатковими накладними №566 від 10.07.2023, №547 від 07.07.2023, №546 від 06.07.2023, №545 від 05.07.2023, №532 від 04.07.2023, №531 від 03.07.2023, №517 від 22.06.2023, №516 від 21.06.2023, №512 від 20.06.2023, №506 від 14.06.2023 №509 від 15.06.2023, №510 від 16.06.2023, №511 від 19.06.2023, №595 від 12.07.2023 та товаро-транспортними накладними.

В свою чергу Товариство з обмеженою відповідальністю Форест-ОВ оплатило вищезазначений товар на умовах договору/, що підтверджується платіжними дорученнями та банківськими виписками по рахунку.

За результатами вищевказаної господарської операції, на виконання вимог чинного законодавства ТОВ ДПП Ресурс складено податкові накладні №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023, №42 від 14.06.2023, №44 від 15.06.2023, №46 від 16.06.2023, №55 від 19.06.2023, №19 від 07.06.2023 та подано їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно із квитанціями до поданих накладних реєстрація податкових накладних №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 3824, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем надіслані письмові пояснення (повідомлення) від 02-04.08.2023 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зокрема: щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури-інвойсів, актів приймання передачі-передачі товарів (робіт, послуг) та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

01.08.2023 позивачем отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України, зокрема: розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з придбання та реалізації товару/сировини, відсутні сертифікати відповідності.

02.08.2023 позивачем подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

04.08.2023 за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023 року, №62 від 21.06.2023 року, №64 від 22.06.2023 року, №3 від 03.07.2023 року, №5 від 04.07.2023 року, №10 від 11.08.2023 року, №12 від 06.07.2023 року, №18 від 07.07.2023 року, №21 від 10.07.2023 року в ЄРПН у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погоджуючись із вищевказаними рішеннями, позивачем подано скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з необхідним пакетом документів.

Проте, рішеннями ДПС України скарги ТОВ ДПП Ресурс були залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Вважаючи рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10. статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165). Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Як передбачено пунктами 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну /розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як зазначалося вище, у квитанціях до поданих позивачем податкових накладних реєстрація яких була зупинена, зокрема, на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 3824, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

З рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 слідує, що підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема: у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

При цьому, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб Комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Суд зазначає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).

Як зазначено у спірних рішеннях підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема: у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем долучено первинні документи, в тому числі щодо виробництва, постачання товару, що підтверджують господарську операцію, а саме: договір купівлі-продажу від 14.06.2023 №202306/98, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення, виписки по особовому рахунку, звіти виробництва, подорожні листи, договір від 21.02.2023 №03/02/2023, платіжні інструкції, договір поставки №21/02/23 від 2102.2023, сертифікати якості, сертифікати відповідності постійних робочих характеристик, технічні паспорти продукту, паспорти безпеки продукції, повідомлення про відсутність обов`язкової сертифікації продукту, висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, технічні характеристики добавок по бетону, витяг з державного реєстру речових прав, договір суборенди земельної ділянки №0106/2023 від 01.06.2023, акти приймання-передачі майна, акти здачі-приймання робіт, договори оренди транспортних засобів, акти приймання-передачі ТЗ, додаткові угоди, акти наданих послуг, договір оренди майна №1-0106/2023 від 01.06.2023, копії наказів, тощо.

Вищевказані документи вказують на виконання позивачем перед ТОВ Форест-ОВ договору купівлі-продажу товару, ці первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, а відтак у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарської операції з ТОВ Форест-ОВ, які достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних.

Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 підтверджують факт виконання позивачем перед ТОВ Форест-ОВ договору купівлі-продажу товару, а відтак позивачем правомірно виписано податкові накладні та надіслано їх для реєстрації в ЄРПН.

Суд, також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт передачі товару від продавця до покупця і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

З огляду на встановлені судом обставини підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН відсутні.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У даному випадку відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів законності прийняття спірних рішень, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 в ЄРПН.

На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку, про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 відповідно, а отже про задоволення позову в цій частині.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якою складені спірні податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію вказаних податкових накладних, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, вимогу позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023 в ЄРПН також належить задовольнити.

Отже, суд задовольняє позов повністю.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частиною 1 статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку із задоволенням позову позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в розмірі 48 312,00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 72 - 74, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 260, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9300974/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300976/41509915 від 04 серпня 2023 року, №9300975/41509915 від 04 серпня 2023 року №9342013/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342014/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342012/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342011/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342010/41509915 від 11 серпня 2023 року, №9342009/41509915 від 11 серпня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс податкові накладні №57 від 20.06.2023, №62 від 21.06.2023, №64 від 22.06.2023, №3 від 03.07.2023, №5 від 04.07.2023, №10 від 11.08.2023, №12 від 06.07.2023, №18 від 07.07.2023, №21 від 10.07.2023.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 48 312 (сорок вісім тисяч триста дванадцять) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ДПП Ресурс (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Степана Бандери 13/25, код ЄДРПОУ 41509915).

Відповідачі: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

СуддяЮ.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117852486
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/34073/23

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Постанова від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні