Рішення
від 21.03.2024 по справі 140/35879/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2024 року ЛуцькСправа № 140/35879/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

судді Димарчук Т.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу міста Володимир до виконавчого комітету Луцької міської ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Квартирно-експлуатаційний відділ міста Володимир (далі КЕВ м. Володимир, позивач) звернувся з позовом до виконавчого комітету Луцької міської ради (відповідач) про визнання протиправною бездіяльності у невидачі ордеру ОСОБА_1 ; зобов`язання видати ордер ОСОБА_1 на право зайняття приміщення з двох кімнат жилою площею 31,4 кв. м. в ізольованій квартирі за адресою АДРЕСА_1 з сім`єю з трьох осіб ( ОСОБА_2 дружина; ОСОБА_3 син).

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що КЕВ м. Володимир володіє, користується, розпоряджається закріпленим за ним майном відповідно до мети своєї діяльності та чинного законодавства.

Квартира АДРЕСА_2 перебуває у державній власності Міністерства оборони України.

Майно КЕВ м. Володимир є державною власністю і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Установа користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, що не суперечать чинному законодавству та Положенню про КЕВ м. Володимир.

КЕВ м. Володимир в процесі виконання покладених на нього завдань, керуючись вимогами Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018 (далі - Інструкція №380) згідно з чергою у військовій частині, яка визначається часом перебування на обліку організовує надання жилих приміщень військовослужбовцям та членам їх сімей.

Підполковник запасу ОСОБА_1 проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_1 та в подальшому Збройних Силах України, у 2004 році був звільнений у відставку за станом здоров`я (вислуга 26 років). На обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов перебував з 23.01.1996 року, першочергова черга з 11.09.2022, позачергова - 20.05.2002. У зв`язку із надходженням черговості рішенням об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (наявність права першочергового отримання житлових приміщень) від 08.09.2022 №9 підполковнику запасу на склад сім`ї з трьох осіб надана двокімнатна квартира АДРЕСА_2 . Дане рішення затверджене наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 08.09.2022 №227агд.

У відповідності норм чинної Інструкції №380 облікова справа, військовослужбовця була направлена на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Комісія з контролю), яка своїм рішенням від 28.04.2023 №24 погодила надання згаданої квартири підполковнику запасу ОСОБА_1 . На підставі рішення Комісії з контролю заступником Міністра оборони України затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України.

КЕВ м. Володимир, у свою чергу, на виконання згаданого рішення Комісії з контролю готує та надсилає подання до виконавчого комітету органу місцевого самоврядування для видачі ордеру на постійну житлову площу, який є єдиною підставою для вселення в надане житлове приміщення. З огляду на вказане 06.10.2023 до відповідача було направлене окреме звернення вих. №22/2118 з долученням повторного подання вих. №22/2119 про закріплення постійного жилого приміщення та видачу ордера ОСОБА_1 на право зайняття приміщення з двох кімнат жилою площею 31,4 кв.м. в ізольованій квартирі за адресою АДРЕСА_1 з сім`єю із трьох осіб.

Очікуючи відповіді КЕВ м. Володимир повторно звернувся листом від 08.11.2023 вих. №22/2387 щодо видачі ордеру на заселення вищезгаданої квартири.

Однак 06.12.2023 на адресу позивача надійшли відповіді на вищезгадані звернення (від 28.11.2023 №1.1-21/5226/2023, №1.1-21/5227/2023) про не ухвалення рішення за результатом голосування з долученням витягу з протоколу засідання виконавчого комітету Луцької міської ради від 15.11.2023 №21, в якому у розділі «14. Про надання житла» вирішили: «за результатами голосування рішення не ухвалене (3 голоси - за, 1 - проти, 6 - утрималися, 6 - не голосували)». Крім цього, жодних аргументів, причин чи передумов прийняття такого рішення не надано.

Позивач вважає бездіяльність виконавчого комітету Луцької міської ради протиправною та такою, що не відповідає нормам чинного законодавства.

Вказує на те, що у відповідності до статті 15 ЖК України виконавчі комітети районних, міських, районних у містах рад у галузі використання і забезпечення схоронності житлового фонду: видають ордери на жилі приміщення (частина перша статті 58, частина перша статті 122, частина друга статті 141).

Стаття 58 ЖК України передбачає, що ордер на жиле приміщення видається громадянинові на підставі рішення про надання жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради, який є єдиною підставою для вселення в надане жиле приміщення. Ордер може бути видано лише на вільне жиле приміщення. Форма ордера встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача ордерів на жилі приміщення у військових містечках провадиться в порядку, передбаченому законодавством України.

Відтак, чинним житловим законодавством України передбачений саме обов`язок виконавчого комітету Луцької міської ради видати ордер на підставі рішення про надання жилого приміщення, а не право.

З огляду на вищенаведені норми чинного законодавства щодо порядку забезпечення Міністерством оборони України військовослужбовців, осіб звільнених з військової служби та членів їх сімей жилими приміщеннями для постійного проживання, видача виконавчим комітетом Луцької міської ради ордера є логічним та правомірним результатом забезпечення ОСОБА_1 з сім`єю із трьох осіб квартирою АДРЕСА_2 , проте відповідач, на власний розсуд, без наявності будь-яких законних на це підстав позбавляє підполковника запасу право на забезпечення таким житлом.

Крім того, у період дії правового режиму воєнного стану на території України та численним збільшенням чисельності військовослужбовців Збройних Сил України у Луцькому гарнізоні постала гостра потреба у ближніх до військових частин жилих приміщень, зокрема у кімнатах гуртожитку, одну з яких займає ОСОБА_1 з власною сім`єю.

З наведених підстав позивач просив позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 20.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) . Залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 .

Представник відповідача у поясненнях на позов від 21.03.2024 (а.с.39-41) вказав, що відповідно до пункту 2.4. Регламенту роботи виконавчого комітету та виконавчих органів Луцької міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 17.02.2021 №116-1 (надалі Регламент), виконавчий комітет розглядає і вирішує питання, віднесені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів ради, в межах своїх повноважень ухвалює рішення, обов`язкові для виконання всіма розташованими на території Луцької міської територіальної громади підприємствами, установами, організаціями, посадовцями і мешканцями населених пунктів Луцької міської територіальної громади.

Згідно із пунктом 4.1. Регламенту засідання виконавчого комітету міської ради є основною організаційно-правовою формою його діяльності, що забезпечує колегіальне обговорення завдань і ухвалення рішень щодо їх виконання.

Відповідно до пунктів 4.16., 4.37. - 4.38 Регламенту питання на засіданнях виконавчого комітету розглядаються відповідно до порядку денного засідання. Проєкт порядку денного оголошується головуючим на початку засідання та приймається за основу шляхом голосування. Зміни та доповнення до проєкту порядку денного за наявності відповідних погоджених проєктів рішень, крім питання Різне, ставляться головуючим на голосування у порядку їх надходження. Додаткові питання, що вносяться на засіданні виконкому до порядку денного, стосуються, як правило, важливих політичних подій, виникнення аварійних ситуацій, виконання рішень суду та актів прокурорського реагування, інших випадків.

Відповідно до пункту 4.43. Регламенту ухвалення рішень виконавчого комітету здійснюється шляхом поіменного голосування членів виконавчого комітету, із застосуванням персональних карток та електронної системи, що фіксує кількість членів виконавчого комітету, які голосували за, проти, утримались, не голосували, та визначає результат голосування щодо кожного проєкту рішення чи процедурного голосування.

Відповідно до пункту 5.43. Регламенту усі рішення виконавчого комітету ухвалюються більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету.

30.06.2023 позивач звернувся до Луцького міського голови з поданням на закріплення постійного житлового приміщення ОСОБА_1 . На підставі цього подання було підготовлено проєкт рішення Про надання житла та включено до порядку денного засідання виконавчого комітету Луцької міської ради, яке відбулося 19.07.2023. Однак, цей проєкт рішення не ухвалено за результатами голосування (9 голосів за, 2 проти, 1 - утримався, 2 не голосували ). Листом від 19.09.2023 №1.1-21/4000/2023 позивача повідомлено про результати розгляду подання.

19.10.2023 повторно надійшло подання позивача від 06.10.2023 №22/2119 про закріплення постійного жилого приміщення. На підставі вказаного подання було підготовлено проєкт рішення Про надання житла та включено до порядку денного засідання виконавчого комітету Луцької міської ради, яке відбулося 15.11.2023. Однак, цей проєкт рішення не ухвалено за результатами голосування (3 голоси за, 1 проти, 6 - утрималося, 6 не голосували ). Листом від 28.11.2023 №1.1¬21/5226/2023 позивача повідомлено про результати розгляду подання.

Таким чином, відповідачем вживалися усі необхідні заходи щодо розгляду подання позивача, зокрема, зазначене питання розглянуто на засіданні громадської комісії з житлових питань, підготовлені проєкти рішень Про надання житла, які були включені до порядку денного засідання виконавчого комітету, які відбувалися 19.07.2023 та 15.11.2023, однак не були ухвалені колегіальним органом за результатами голосування.

Третя особа на стороні позивача ОСОБА_1 пояснень не надав.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

Рішенням об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 від 08.09.2022 №9 підполковнику запасу ОСОБА_1 на склад сім`ї з трьох осіб надана двокімнатна квартира АДРЕСА_2 . Вказане рішення затверджене наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 08.09.2022 №227агд (а.с. 28 (зворот) 29 (зворот)).

Облікова справа, військовослужбовця ОСОБА_4 надіслана на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Комісія з контролю), яка своїм рішенням від 28.04.2023 №24 погодила надання згаданої квартири підполковнику запасу ОСОБА_1 . На підставі рішення Комісії з контролю заступником Міністра оборони України затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України (а.с.20-28).

Позивач 30.06.2023 звернувся до Луцького міського голови з поданням на закріплення постійного житлового приміщення ОСОБА_1 . На підставі цього подання громадською комісією з житлових питань було підготовлено проєкт рішення Про надання житла та включено до порядку денного засідання виконавчого комітету Луцької міської ради, яке відбулося 19.07.2023. Однак, проєкт рішення не ухвалено за результатами голосування (9 голосів за, 2 проти, 1 - утримався, 2 не голосували) (а.с. 44).

В подальшому, 06.10.2023 до відповідача було направлене окреме звернення позивача з долученням повторного подання вих. №22/2119 про закріплення постійного жилого приміщення та видачу ордера ОСОБА_1 на право зайняття приміщення з двох кімнат жилою площею 31,4 кв.м. в ізольованій квартирі за адресою АДРЕСА_1 з сім`єю із трьох осіб (а.с. 21-22 (зворот).

Начальник КЕВ м. Володимир знову звернувся до міського голови з листом від 08.11.2023 року вих. №22/2387 щодо видачі ордеру ОСОБА_1 на заселення вищезгаданої квартири (а.с.30).

Від відповідача надійшла відповідь від 06.12.2023 про не ухвалення рішення за результатом голосування з долученням витягу з протоколу засідання виконавчого комітету Луцької міської ради від 15.11.2023 року №21, в якому у розділі «14. Про надання житла» вирішили: «за результатами голосування рішення не ухвалене (3 голоси - за, 1 - проти, 6 - утрималися, 6 - не голосували)» (а.с.30 (зворот), 45)

Вважаючи, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо невидачі ордеру ОСОБА_1 позивач звернувся до суду з даним позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Спірні правовідносин регулюються Житловим кодексом України (далі ЖК України), Законом України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (далі - Закон №2011-XII), Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 №1081 (далі - Порядок №1081), Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31.08.2018 №380 (Інструкція №380).

Як передбачено частиною першою статті 9 ЖК України, громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Відповідно до положень статті 43 ЖК України громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості. Порядок визначення черговості надання громадянам жилих приміщень встановлюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Згідно зі статтею 48 ЖК України жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі, але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України. При цьому враховується жила площа у жилому будинку (квартирі), що перебуває у приватній власності громадян, якщо ними не використані житлові чеки.

Закон №2011-ХІІ відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Суд зазначає, що згідно зі статтею 1-2 Закону №2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (стаття 2 Закону №2011-ХІІ).

Відповідно до статті 9 Закону №2011-ХІІ держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Питання щодо забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями врегульоване положеннями статті 12 Закону №2011-ХІІ.

Пунктом 1 статті 12 Закону №2011-ХІІ визначено, що держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті (абзац четвертий пункту 1 статті 12 Закону №2011-ХІІ).

Абзацом першим пункту 9 статті 12 Закону №2011-ХІІ встановлено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Військовослужбовці, які набули право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, залишаються на такому обліку та користуються правом позачергового одержання житла.

Отже, зазначеними нормами Закону №2011-ХІІ держава взяла на себе обов`язок забезпечення військовослужбовців (військовослужбовців запасу) жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених ЖК, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно статті 12 Закону №2011-ХІІ Кабінет Міністрів України затвердив Порядок №1081, який визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, розвідувальних органів, посади в яких комплектуються військово-службовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.

Згідно з пунктом 3 Порядку №1081 військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла. Житлові приміщення надаються військовослужбовцям у межах норм, встановлених законодавством.

Пункт 22 Порядку №1081 встановлює, що облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов (далі - облік), ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах.

З метою вдосконалення забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 року №380 затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями.

Відповідно до пунктів 2, 4, 5 розділу І Інструкції №380 забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями від Міністерства оборони України здійснюється за рахунок: новозбудованого, вивільненого або придбаного житла; надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення (за згодою військовослужбовця); переобладнання нежилих приміщень фонду Міноборони у жилі (крім приміщень, розташованих на територіях, які використовуються за призначенням військовими частинами). Військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла. Військовослужбовці мають право здати отримане за рахунок Міноборони постійне житло або рівнозначне житло, яке відповідає санітарно-технічним вимогам, у населених пунктах, регіонах, в яких воно було отримане, та за умови потреби Міноборони в такому житлі із подальшим правом на забезпечення житлом від Міноборони у встановленому законодавством порядку.

Надання житлових приміщень для постійного проживання врегульовано розділом VІІ Інструкції №380.

Так пунктом 1 розділу VІІ Інструкції №380 встановлено, що особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, забезпечуються жилим приміщенням згідно з чергою у військовій частині, що визначається часом зарахування на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, або до списків осіб, які користуються правом позачергового одержання житлових приміщень) за рішенням житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується наказом командира військової частини.

Відповідно до пункту 3 розділу VІІ Інструкції №380 для прийняття рішення про надання житлових приміщень для постійного проживання житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) розглядає документи облікових справ військовослужбовців. Після розгляду документів облікової справи житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про надання житлового приміщення для постійного проживання. Затверджений командиром військової частини протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) разом з обліковою справою направляється військовою частиною до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, що є підставою для видання наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

На підставі отриманих документів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району готує список надання житлової площі для постійного проживання (далі - Список надання постійного житла) (додаток 23). Список надання постійного житла, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю (пункт 4).

За результатами розгляду Списку надання постійного житла Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про: погодження надання постійного житла; відмову в погодженні надання постійного житла із зазначенням причини такої відмови. Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом. У разі прийняття Комісією з контролю рішення щодо відмови в погодженні надання постійного житла воно підлягає новому розподілу у встановленому цією Інструкцією порядку протягом одного місяця та є підставою для скасування наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання. Рішення Комісії з контролю є обов`язковим для виконання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, військовими комісаріатами та військовими частинами (пункт 5).

ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Список надання постійного житла у Збройних Силах України, що подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків) (пункт 6).

Затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України є підставою для оформлення протягом десяти робочих днів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району та подання до виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради документів для видачі ордеру на постійну житлову площу, який є єдиною підставою для вселення в надане житлове приміщення. До виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району надає облікову справу військовослужбовця разом з витягом із Списку надання постійного житла у Збройних Силах України, копію протоколу житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), витяг із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання (пункт 7).

КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей про готовність ордера не пізніше одного місяця з дня затвердження Списку надання постійного житла у Збройних Силах України. Про видачу (вручення) ордера КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів повідомляє житлову комісію військової частини (об`єднану житлову комісію), яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку. Ордер та рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про зняття з обліку є підставами для видання наказу командира військової частини про забезпечення житловими приміщенням для постійного проживання та зняття з обліку (пункт 8).

Аналіз норм Інструкції №380 дає можливість дійти висновку, що вказаною Інструкцією передбачено певний алгоритм дій та поетапність процесу надання особам, які потребують поліпшення житлових умов, житлових приміщень для постійного проживання. Всі дії відповідних суб`єктів житлової процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання особою житлового приміщення для постійного проживання. Результатом дій усіх суб`єктів, які задіяні у цьому процесі, є видача ордеру на постійну житлову площу та зняття військовослужбовця з обліку. Визначена законом процедура є способом дій відповідних органів, дотримання яких у світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України є обов`язковим.

З матеріалів справи вбачається, що позивач, оскаржуючи протиправну бездіяльність відповідача, посилається те, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо невидачі ордеру на житло ОСОБА_1 .

Суд погоджується з доводами відповідача з огляду на наступне.

Відповідно до статті 15 ЖК України виконавчі комітети районних, міських, районних у містах рад у межах і в порядку, встановлених цим Кодексом та іншими актами законодавства України, на території району, міста, району в місті, серед іншого, видають ордери на жилі приміщення (частина першастатті 58,частина першастатті 122,частина другастатті 141).

Стаття 58 ЖК України передбачає, що ордер на жиле приміщення видається громадянинові на підставі рішення про надання жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради, який є єдиною підставою для вселення в надане жиле приміщення. Ордер може бути видано лише на вільне жиле приміщення. Форма ордера встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача ордерів на жилі приміщення у військових містечках провадиться в порядку, передбаченому законодавством України.

Як уже зазначалось судом, КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей про готовність ордера не пізніше одного місяця з дня затвердження Списку надання постійного житла у Збройних Силах України. Про видачу (вручення) ордера КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів повідомляє житлову комісію військової частини (об`єднану житлову комісію), яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку. Ордер та рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про зняття з обліку є підставами для видання наказу командира військової частини про забезпечення житловими приміщенням для постійного проживання та зняття з обліку (пункт 8) Інструкції №380.

З матеріалів справи слідує, що облікова справа, військовослужбовця ОСОБА_1 була направлена на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Комісія з контролю), яка своїм рішенням від 28.04.2023 №24 погодила надання квартири підполковнику запасу ОСОБА_1 . На підставі рішення Комісії з контролю заступником Міністра оборони України затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України.

КЕВ м. Володимир, на виконання згаданого рішення Комісії з контролю підготував та надіслав подання (двічі) до виконавчого комітету органу місцевого самоврядування для видачі ордеру ОСОБА_1 на постійну житлову площу, який є єдиною підставою для вселення в надане житлове приміщення (квартира за адресою АДРЕСА_1 ).

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» та частиною четвертою статті 10 ЦПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.

Відповідно до статті 8 Конвенції кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя та до свого житла. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Надаючи оцінку бездіяльності відповідача щодо не ухвалення рішення про надання ОСОБА_1 квартири за адресою АДРЕСА_1 (шляхом затвердження рішення Комісії з контролю (протокол від 28.04.2023 №24)) суд керується наступним.

Згідно з ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З витягу із протоколу засідання Виконавчого комітету Луцької міської ради від 15.11.2023 №21 вбачається, що рішення щодо надання квартири ОСОБА_1 (затвердження рішення Комісії з контролю (протокол від 28.04.2023 №24 про надання двокімнатної квартири на АДРЕСА_1 жилою площею 31,4 кв м, загальною -67, 4 кв м ОСОБА_1 з сім`єю з трьох осіб) не прийняте за результатами голосування.

У ситуації із позивачем не прийняття відповідного рішення відповідачем призводить до стану правової невизначеності КЕВ м. Володимир та ОСОБА_1 , оскільки будь-яке правове обгрунтування чому третій особі не погоджено надання житла для постійного проживання - відсутнє.

За таких обставин, бездіяльність відповідача є протиправною, не обґрунтованою, тобто вчиненою без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); не розсудливо; без будь-якого правового обгрунтування.

Підсумовуючи наведене, суд зазначає, що оскільки відповідачем не доведено правомірності бездіяльності щодо не надання житла ОСОБА_1 та не видачі ордера на житло, то така бездіяльність Виконавчого комітету Луцької міської ради є протиправною, а позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

Частиною першою статті 2 КАС України установлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Частинами четвертою статті 245 КАС України встановлено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У контексті наведених норм ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права позивача, бути адекватним наявним обставинам.

Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача (тобто такий, який відповідає обставинам у справі), враховуючи предмет спірних правовідносин, суд вважає, що у цьому випадку слід зобов`язати Виконавчий комітет Луцької міської ради затвердити рішення Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (протокол від 28.04.2023 №24) про надання двокімнатної квартири на АДРЕСА_1 жилою площею 31,4 кв м, загальною -67, 4 кв м ОСОБА_1 з сім`єю з трьох осіб та видати ОСОБА_1 ордер на вказану квартиру.

Таким чином позов належить задовольнити повністю.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2684,00 грн згідно із платіжною інструкцією від 29.11.2023 №462 (а.с.15) з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Квартирно-експлуатаційного відділу міста Володимир до Виконавчого комітету Луцької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Луцької міської ради щодо не затвердження рішення Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (протокол від 28.04.2023 №24) про надання двокімнатної квартири на АДРЕСА_1 жилою площею 31,4 кв м, загальною - 67, 4 кв м ОСОБА_1 (з сім`єю з трьох осіб) та не видачі ОСОБА_1 ордера на вказану квартиру.

Зобов`язати Виконавчий комітет Луцької міської ради затвердити рішення Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (протокол від 28.04.2023 №24) про надання двокімнатної квартири на АДРЕСА_1 жилою площею 31,4 кв м, загальною площею 67, 4 кв м ОСОБА_1 з сім`єю з трьох осіб та видати ОСОБА_1 ордер на право зайняття квартири за адресою АДРЕСА_1 жилою площею 31,4 кв м, загальною площею 67, 4 кв м з сім`єю з трьох осіб ( ОСОБА_2 дружина, ОСОБА_3 син).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Квартирно-експлуатаційний відділ міста Володимир ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ).

Відповідач: Виконавчий комітет Луцької міської ради (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 04051327).

Третя особа: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117852494
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/35879/23

Рішення від 21.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні