Рішення
від 22.03.2024 по справі 300/8224/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" березня 2024 р. справа № 300/8224/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0122590406 від 13.11.2023 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" штрафу у розмірі 92977,91 грн

ВСТАНОВИВ:

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" (далі також позивач, ТОВ "Екопродвін"), 28.11.2023 звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі, також відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0122590406 від 13.11.2023 в частині накладення штраф у розмірі 92977,91 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у жовтні 2023 відповідачем проведено камеральну перевірку позивача. За результатами перевірки складено акт від 24.10.2023 за №11582/09-19-04-06/39801514. На підставі зазначеного акту, винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0122580406 про застосування штрафу у розмірі 93090,56 грн. підставою його застосування було порушення, на думку відповідача, граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних в ЄРПН, встановлених ст. 201 ПК України. Вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення, протиправним, необґрунтованими та таким, що порушує його права, у зв`язку з чим звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду 04.12.2023 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.31-32).

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 18.12.2023. Згідно даного відзиву відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі з підстав їх необґрунтованості (а.с.35-43).

26.12.2023 представник позивача подав суду відповідь на відзив, в якій зокрема покликався на висновки Верховного Суду у постанові від 26.11.2018 у справі №826/19172/16, а також зазначив, що вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності, Просив позовні вимоги задовольнити (а.с.53-54).

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив такі обставини.

Посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Екопродвін".

За результатами перевірки складено акт від 24.10.2023 №11582/09-19-04-06/39801514 (а.с. 5-6, в якому відображені такі порушення, зокрема:

- порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних в ЄРПН, встановлених статтею 201 ПК України, згідно з переліком: №1 від 27.06.2022, №31 від 27.04.2023, №43 від 07.06.2022, №45 від 09.06.2022, №49 від 13.06.2022, №51 від 15.06.2022, №3529 від 08.07.2022, №2587 від 30.06.2022, №1692 від 28.10.2022, №1689 від 28.10.2022, №1691 від 28.10.2022, №1690 від 28.10.2022, №1566 від 25.10.2022, №1564 від 25.10.2022, №1562 від 25.10.2022, №1945 від 30.11.2022, №2721 від 17.01.2023, №2746 від 28.02.2023, №2723 від 31.01.2023, №2936 від 08.08.2023.

Не погодившись із зазначеним актом, позивач 02.11.2023 подав до ГУ ДПС в Івано-Франківській області заперечення (а.с.7-9).

На підставі акта перевірки ГУ ДФС ДПС в Івано-Франківській області винесене податкове повідомлення-рішення:

- № 0122590406 від 13.11.2023, яким нарахована сума штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в сумі 93090 грн 56 коп. (а.с. 3).

Не погоджуючись з вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням в частині застосування до ТОВ "Екопродвін" штрафу у розмірі 92977,91 грн, позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України, закріплено обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Положеннями пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Обов`язок зареєструвати податкову накладну для платника податків полягає у надісланні на реєстрацію податкової накладної в установлені податковим законодавством строки та з дотриманням визначеної процедури.

У відповідності до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246. прийняття та перевірка податкової накладної (розрахунку коригування) здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.

Положеннями пункту 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг.

При цьому конкретні часові межі операційного дня цим Порядком не визначені. Водночас пунктом 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20-ї години.

З аналізу зазначених норм слідує, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв' язку, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.

Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Такі висновки суду узгоджуються із висновками у постанові Верховного Суду від 26.11.2018 у справі №826/19172/16.

За усталеною практикою Верховного Суду, зокрема постанови від 23.07.2019 у справі №620/3609/18, від 14.08.2018 у справі №803/1583/17. від 30.01.2018 у справі №815/2745/17, від 02.07.2019 у справі №2340/3802/18, від 20.08.2019 у справі №1640/3125/18 вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.

Матеріалами справи встановлено, що як вбачається скріншотів діалогового вікна програми FREDO податкові накладні №43 від 07.06.2022, №45 від 09.06.2022, №49 від 13.06.2022, №51 від 15.06.2022 створено, підписано, надіслано до податкового органу для реєстрації 30.06.2023, тобто протягом встановленого ПКУ строку (а.с.10-13).

Як вбачається із зазначених скріншотів, квитанції про прийняття зазначених вище податкових накладних зареєстровані у ЄРПН наступного операційного дня, про що свідчать відмітки на них (а.с.10-13).

З огляду на викладене, суд погоджується з тим що позивачем своєчасно зареєстровано податкові накладні №43 від 07/06/2022, №45 від 09/06/2022, №49 від 13/06/2022, №51 від 15/06/2022 відтак виконано обов`язок, встановлений ПК України, а тому відсутні підстави для висновку про порушення граничних термінів їх реєстрації.

Щодо реєстрації розрахунків коригування до податкової накладної у ЄРПН, то як вбачається зі скріншотів діалогового вікна програми FREDO, розрахунки коригування до податкової накладної №1 від 27.06.2022, №2587 від 30.06.2022, №1692 від 28.10.2022, №1689 від 28.10.2022, №1691 від 28.10.2022, №1690 від 28.10.2022, №1566 від 25.10.2022, №1564 від 25.10.2022, №1562 від 25.10.2022, № 1945 від 30.11.2022, №31 від 27.04.2023 зареєстровано у ЄРПН в межах встановленого ПК України 15-ти денного терміну, що свідчить про безпідставність висновку про порушення позивачем граничного терміну реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН (а.с.14-24).

Щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування податкових накладних № 3529 від 08.07.2022; №2721 від 17.01.2023, № 2746 від 28.02.2023, № 2723 від 31.01.2023 та № 2936 від 08.08.2023, то суд зазначає, що позивач у позовній заяві визнає висновки податкового органу щодо наявності порушення ТОВ "Екопродвін" вимог закону в частині реєстрації в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування податкових накладних № 3529 від 08.07.2022; №2721 від 17.01.2023, № 2746 від 28.02.2023; № 2723 від 31.01.2023 та№ 2936 від 08.08.2023 та, відповідно, щодо застосування штрафу у розмірі 112 грн 65 коп.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даній справі відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень, не доведено, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення контролюючий орган діяв на підставі, у межах та у спосіб, визначені чинним законодавством України.

Суд зазначає, що вимога п. 1 ст. 6 Конвенції з захисту прав людини щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

У ході розгляду справи суд надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та здатні вплинути на результат вирішення спору. Інші доводи сторін висновки суду не спростовують.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" (код ЄДРОПУ 39801514, вул. Каракая, 28, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77304) до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ - 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0122590406 від 13.11.2023 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" штрафу у розмірі 92977,91 грн - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області від 13.11.2023 №0122590406 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" штрафу у розмірі 92977,91 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ - 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродвін" (код ЄДРОПУ 39801514, вул. Каракая, 28, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77304) судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Сторонам рішення надіслати через підсистему Електронний суд.

Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ Мої справи.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Микитюк Р.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117854545
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —300/8224/23

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 28.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні