ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2024 рокусправа № 380/27534/23
зал судових засідань №12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯщишин І.А.,
за участю:
представника позивача Величка І.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Малого приватного підприємства «Західтранс» до Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області Львівської обласної, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та бездіяльності, скасування рішення, -
в с т а н о в и в:
Мале приватне підприємство «Західтранс» (місцезнаходження: 82180, Львівська область, Дрогобицький район, смт. Підбуж, вул. Шевченка, 6, код. ЄДРПОУ 23954676) (далі позивач, МПП «Західтранс») звернулось до суду з позовом до Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації (місцезнаходження: 79008, м. Львів, вул. Винниченка, буд. 18, код ЄДРПОУ 43493504) (далі відповідач 1), Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області Львівської області (місцезнаходження: 79008, м. Львів, вул. Винниченка, буд. 18, код ЄДРПОУ 43493504) (далі відповідач 2), в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 21.02.2024 просить:
- визнати протиправними дії управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації, як організатора конкурсу щодо проведення конкурсу оголошеного у газеті «Ратуша» від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) без залучення робочого органу (підприємства);
- визнати протиправною бездіяльність управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації як організатора конкурсу щодо не оголошення конкурсу на визначення залучення робочого органу (підприємства);
- визнати протиправним та скасувати рішення обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області, оформлене протоколом №2 від 14 вересня та 03 жовтня 2023року.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на таке. У газеті «Ратуша» від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) Львівською обласною державною адміністрацією в особі Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації (як організатора конкурсу) оголошено конкурси з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області (внутрішньообласні маршрути). Мале приватне підприємство «Західтранс» виявило бажання взяти участь в цьому конкурсі, однак наказом управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації «Про недопущення перевізників-претендентів до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не входять за межі території Львівської області (внутрішньообласні маршрути) від 21 вересня 2023 року №48 МПП «Західтранс» було недопущено до участі в конкурсі на об`єктах конкурсу №4. №7, №9 та №14 відповідно до частини другої статті 45 Закону України «Про автомобільний транспорт» та підпункту 4 пункту 12 Порядку як такого, що не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів або дозволів, а саме: транспортні засоби, які пропонуються для участі в конкурсі задіяні перевізником для перевезень на інших маршрутах.
Крім того зазначає, що на засіданні обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області, розпочатого 14.09.2023, прийнято протокол №2 від 03.10.2023, яким рекомендовано визнати переможцями на об`єктах конкурсу певних автоперевізників.
В подальшому, наказом Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації «Про визначення перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не входять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) від 13.10.2023 №55 визнано переможцями конкурсу різних автоперевізників.
Позивач вважає дії Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації щодо проведення конкурсу без залучення робочого органу (підприємства) протиправними, відтак прийняте за результатами конкурсу рішення конкурсного комітету також вважає незаконним та таким, що прийняте з грубим порушенням норм Закону України «Про автомобільний транспорт». Позивач вказує, що йому не відомо хто виконував функції робочого органу та здійснював підготовку матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали. Крім того, невідомо з яких причин МІНІ «Західтранс» не було допущено до участі в конкурсі. Згідно з моніторингом діяльності Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації визначення робочого органу на конкурсних засадах взагалі не проводилось та конкурс не оголошувався протягом п`яти років.
Зважаючи на наведене вважає, що Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації провело конкурс на визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування всупереч встановленій нормативно-правовими актами процедурі, відтак результати конкурсу повинні бути скасовані. Просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою від 23.11.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Від представника Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації 13.12.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву. Відповідач вказує, що заявлені позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, оскільки не відповідають нормам матеріального права, зокрема положенням діючого Закону України «Про автомобільний транспорт» та вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (із змінами та доповненнями).
Зазначає, що згідно з статтею 7 Закону України ««Про автомобільний транспорт», який врегульовує порядок організації пасажирських перевезень автомобільним транспортом органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно, забезпечення організації пасажирських перевезень покладається: на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, - на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади; на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території області, - на обласні державні адміністрації.
Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації «Про надання повноважень з організації перевезень на автобусних маршрутах» від 19.03.2020 № 190/0/5-20, уповноважено Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації на здійснення функцій організатора пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території області (внутрішньообласні маршрути). В тому числі здійснення заходів, пов`язаних з організацією проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області, прийняття рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента у випадках, передбачених пунктом 12 постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», опрацювання матеріалів за результатами проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу прийняття рішення окремо за кожним об`єктом щодо визначення переможця конкурсу, прийняття рішення про скасування рішення обласного конкурсного комітету щодо результатів конкурсу згідно з чинним законодавством, укладення та розірвання з пасажирськими автомобільними перевізниками договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, відповідно до чинного законодавства.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» визначено, що робочий орган - підприємство (організація), що має фахівців у галузі автомобільного транспорту, матеріальні ресурси та технології, а також досвід роботи не менш як три роки з питань організації пасажирських перевезень, яке у разі потреби залучається організатором на конкурсних умовах за договором для організації проведення конкурсу.
Відповідач акцентує увагу суду на пункті 14 Порядку, яким встановлено, що визначення на конкурсних засадах підприємства (організації) для здійснення функцій робочого органу застосовується виключно у разі, коли організатором перевезень прийнято рішення про залучення для організації проведення конкурсів підприємство (організацію). На таке підприємство (організацію) покладаються функції з підготовки матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів загального користування, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, аналізу виконання перевізниками, які стали переможцями попередніх (попереднього) конкурсів (конкурсу) з перевезення пасажирів, умов укладених (наданих) договорів або дозволів, та інших матеріалів.
Таким чином відповідач вважає, що позовні вимоги є оціночними судженнями які не містять фактичних даних, а є такими, що містять невірне трактування норм чинного законодавства, що врегульовує Порядок визначення автомобільних перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Просить в задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою від 13.12.2023 суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівську обласну державну адміністрацію (м. Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ 00022562) (далі третя особа).
Від третьої особи на адресу суду 17.01.204 надійшли пояснення, я яких представник Львівської обласної державної адміністрації просить відмовити в задоволенні позовних вимог з аналогічних підстав, що викладені відповідачем у відзиві на позовну заяву. Також зазначив, що повноваження Управління транспорту та зв`язку облдержадміністрації на здійснення заходів, пов`язаних з організацією проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області надано розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації «Про надання повноважень з організації перевезень на автобусних маршрутах» від 19.03.2020 № 190/0/5-20, з урахуванням вимог діючого законодавства (ПКМУ від 03.12.2008 № 1081 та Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Ухвалою від 29.01.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
30.01.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області Львівської обласної, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог з тих самих підстав, що й Департамент дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації.
Ухвалою від 07.02.2024 суд замінив відповідача у справі з Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 43493504) на правонаступника - Департамент дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 43493483).
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, вказаних в позовній заяві. Просив позов задовольнити повністю.
Відповідачі участі повноважних представників в судовому засіданні не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про час та місце проведення такого.
Третя особа участі повноважного представника в судовому засіданні не забезпечила, хоча належним чином була повідомлена про час та місце проведення такого.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації «Про надання повноважень з організації перевезень на автобусних маршрутах» від 19.03.2020 № 190/0/5-20, уповноважено Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації на здійснення функцій організатора пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території області (внутрішньообласні маршрути). В тому числі:
- здійснення заходів, пов`язаних з організацією проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області;
- прийняття рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента у випадках, передбачених пунктом 12 постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування»;
- опрацювання матеріалів за результатами проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу прийняття рішення окремо за кожним об`єктом щодо визначення переможця конкурсу;
- прийняття рішення про скасування рішення обласного конкурсного комітету щодо результатів конкурсу згідно з чинним законодавством;
- укладення та розірвання з пасажирськими автомобільними перевізниками договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, відповідно до чинного законодавств, тощо.
Відповідно до розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №396/0/5-20 від 10.06.2020, зі змінами, внесеними Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації №845/0/5-23ВА від 13.09.2023, затверджено склад обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області (далі конкурсний комітет) згідно з додатком.
В газеті «Ратуша» від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) Львівською обласною державною адміністрацією, в особі Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації (як організатора конкурсу), оголошено конкурси з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області (внутрішньообласні маршрути).
Обласним конкурсним комітетом з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області, 14.09.2023 розпочато засідання по розгляду пропозицій перевізників-претендентів та визначення переможців конкурсів на здійснення перевезень пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області.
За результатами продовження засідання обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області 03.10.2023 складено протокол №2 від 14.09./03.10.2023, відповідно до якого конкурсним комітетом прийнято низку рішень за результатами конкурсу. Конкурсним комітетом рекомендовано Управлінню транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації, як організатору перевезень, визначити переможцями перевізників за окремими об`єктами конкурсу та прийняти відповідне рішення.
Наказом Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації №55 від 13.10.2023 «Про визначення перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути)» визначено переможцями конкурсу автомобільних перевізників згідно з додатком №1.
Наказом Управління транспорту та зв`язку №48 від 21.09.2023 МПП «Західтранс» не допущено до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області, який був оголошений в газеті «Ратуша» від 21-27.06.2023 №23, на об`єктах конкурсу №4, №7, №9, та №14 відповідно до частини 2 статті 45 Закону України «Про автомобільний транспорт» та підпункту 4 пункту 12 Порядку як такого, що не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватись відповідно до чинних договорів або дозволів, а саме: транспортні засоби, які пропонуються для участі в конкурсі задіяні перевізником для перевезень на інших маршрутах.
Суд враховує, що позивач не оскаржує накази відповідача про недопущення його до участі в конкурсі з перевезення пасажирів та про визначення переможців конкурсу. Предметом спору є лише дії Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації та рішення конкурсного комітету про надання рекомендацій щодо визнання переможцями конкурсів окремих перевізників. При цьому, позивач вважає такі рішення та дії протиправними виключно з мотивів проведення конкурсу без залучення робочого органу.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно із статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-III (далі Закон №2344-ІІІ), автобусний маршрут загального користування - автобусний маршрут, на якому здійснюють регулярні пасажирські перевезення. Автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Стаття 3 Закону №2344-ІІІ визначає, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Згідно зі статтею 7 Закону №2344-ІІІ забезпечення організації пасажирських перевезень покладається:
на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, - на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади;
на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації;
на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), і міжнародних автобусних маршрутах загального користування - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;
на автобусному маршруті загального користування прямого сполучення місто Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" - на Київську міську державну адміністрацію.
Так з матеріалів справи судом встановлено, що Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації «Про надання повноважень з організації перевезень на автобусних маршрутах» від 19.03.2020 № 190/0/5-20, уповноважено Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації на здійснення функцій організатора пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території області (внутрішньообласні маршрути).
В тому числі здійснення заходів, пов`язаних з організацією проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області, прийняття рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента у випадках, передбачених пунктом 12 постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», опрацювання матеріалів за результатами проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу прийняття рішення окремо за кожним об`єктом щодо визначення переможця конкурсу, прийняття рішення про скасування рішення обласного конкурсного комітету щодо результатів конкурсу згідно з чинним законодавством, укладення та розірвання з пасажирськими автомобільними перевізниками договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, відповідно до чинного законодавств.
Відповідно до статті 29 Закону №2344-ІІІ автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Згідно із статтею 43 Закону №2344-ІІІ визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів). На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.
Положення статті 44 Закону №2344-ІІІ визначають, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:
- визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками;
- державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.
Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років.
Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік.
Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.
Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.
Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування (далі - Порядок №1081), який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, на міських, приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади (далі - конкурс).
Відповідно до п.8 Порядку №1081 переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу. У разі коли щодо одного чи кількох об`єктів конкурсу встановлено, що рішення конкурсного комітету прийнято з порушенням законодавства, організатор перевезень приймає рішення про скасування такого рішення конкурсного комітету щодо цих об`єктів та виносить його для повторного розгляду на наступному засіданні конкурсного комітету.
Порядком №1081 визначено, що робочий орган - підприємство (організація), що має фахівців у галузі автомобільного транспорту, матеріальні ресурси та технології, а також досвід роботи не менш як три роки з питань організації пасажирських перевезень, яке у разі потреби залучається організатором на конкурсних умовах за договором для організації проведення конкурсу.
Відповідно до пп. 4 п. 12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів або дозволів. Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень.
Пунктом 14 Порядку №1081 передбачено, що відповідно до частини одинадцятої статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт у разі, коли організатором перевезень прийнято рішення про залучення для організації проведення конкурсів підприємство (організацію), на таке підприємство (організацію) покладаються функції з підготовки матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів загального користування, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, аналізу виконання перевізниками, які стали переможцями попередніх (попереднього) конкурсів (конкурсу) з перевезення пасажирів, умов укладених (наданих) договорів або дозволів, та інших матеріалів.
Аналіз вказаних норм Закону №2344-ІІІ та Порядку №1081 дає підстави для висновку, що повноваження щодо підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів належить конкурсному комітету. Для забезпечення проведення засідань конкурсного комітету та підготовки матеріалів організатором конкурсу може бути залучений робочий орган. Водночас, законодавством не заборонено проведення конкурсу без залучення робочого органу. В такому випадку функції з підготовки матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу виконує організатор конкурсу та конкурсний комітет.
Як встановлено судом, розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації «Про надання повноважень з організації перевезень на автобусних маршрутах» від 19.03.2020 № 190/0/5-20 відповідно до вимог Закону №2344-ІІІ та Порядку №1081 повноваження на здійснення заходів, пов`язаних з організацією проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області, надано Управлінню транспорту та зв`язку облдержадміністрації.
Зі змісту протоколу №2 від 14.09./03.10.2023 засідання конкурсного комітету суд встановив, що опрацювання поданих перевізниками-претендентами документів для участі в конкурсі та підготовка матеріалів для конкурсу проведено Управлінням транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації. Про результати опрацювання конкурсних пропозицій членам конкурсного комітету доповіла заступник начальника відділу організації автомобільних пасажирських перевезень Управління транспорту та зв`язку обласної державної адміністрації, секретар конкурсного комітету Ковалюсь Н.С.
Таким чином, доводи позивача про те, що оголошений конкурс у газеті «Ратуша» від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) проведений відповідачами з порушенням норм законодавства суд вважає необґрунтованими.
Крім цього суд враховує, що позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету, оформлене протоколом №2 від 14.09/03.10.2023, хоча позивачем не надано жодних доказів порушення цим рішенням його прав чи охоронюваних законом інтересів.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю.
Щодо судового збору, то відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки у задоволенні позову відмовлено, сплачений позивачем судовий збір поверненню не підлягає.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
в задоволенні позову МПП «Західтранс» до Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області Львівської обласної державної адміністрації, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та бездіяльності, скасування рішення - відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117855667 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні