Рішення
від 22.03.2024 по справі 400/124/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 березня 2024 р. № 400/124/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомКерівника Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області, вул. Івана Виговського, 18, м.Первомайськ,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55213,

до відповідачаАрбузинської селищної ради, пл. Центральна, 18,смт Арбузинка,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55301,

треті особиГоловне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області, вул. 2 Екіпажна, 1,м. Миколаїв,54003, Миколаївська обласна військова адміністрація (Миколаївська обласна державна адміністрація), вул. Адміральська, 22,м. Миколаїв,54001, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області, пл. Центральна, 189,смт Арбузинка,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55301, Новоселівський ліцей Арбузинської селищної ради Миколаївської області, вул. Шкільна, 3,с. Новоселівка,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55350,

прозобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (далі ГУ ДСНС у Миколаївській області) до Арбузинської селищної ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Відділ освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області , про зобов`язання Арбузинської селищної ради (код ЄДРПОУ 04376653), вжити заходів до приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 52032, розташованої по вул. Шкільна, 7а. с. Новоселівка Первомайського району Миколаївської області шляхом отримання від ГУ ДСНС України у Миколаївській області акту оцінки стану готовності протирадіаційного укриті я для подальшої експлуатації за призначенням.

Підставою позову керівник Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області вказав те, що після початку 24.02.2022 повномасштабної російської військової агресії проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання захисної споруди цивільного захисту сховища № 52032, (комунальний заклад Новоселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Арбузинської селищної ради Миколаївської області), що розташоване по вул. Шкільна, 7 а. с. Новоселівка Первомайського району Миколаївської області (далі сховище № 52032), безпосередньо за призначенням. Проте, всупереч законодавству у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання укриття № 52032, яке передано в оперативне управління відділу освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області в комунальній власності у належному та придатному для використання за призначенням стані.

У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 08.03.2024 року відповідач заперечив проти позову і просив в його задоволенні відмовити повністю. Відзив аргументовано тим, що: керівник Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області не має права на звернення до суду з такими вимогами; орган місцевого самоврядування самостійно реалізує надані йому повноваження, внаслідок чого позовна заява з вимогою вчинити певні дії містить ознаки втручання в діяльність органів місцевого самоврядування з боку держави;

обов`язок утримання у належному технічному стані покладається на балансоутримувача сховища № 52032, а саме: Арбузинської селищної ради Миколаївської області;

Відділом освіти, культури молоді та спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області жодних приписів до балансоутримувача та власника щодо вжиття заходів для приведення захисної споруди у належний технічний стан не надходило, тому звернення заступника керівника Первомайської окружної прокуратури є передчасним, безпідставним та необґрунтованим.

Миколаївська обласна військова адміністрація (Миколаївська обласна державна адміністрація) є належним відповідачем, оскільки захисна споруда № 52032 перебуває в комунальній власності Арбузинської селищної ради Миколаївської області якою допускаються порушення та недотримання вимог законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), не вживаються заходи, спрямовані на приведення сховища № 52032 у стан придатний для його використання за цільовим призначенням для укриття людей; перевірка та огляд сховища № 52032 проведена з дотриманням вимог законодавства у присутності посадових осіб балансоутримувача, який зазначений в обліковій документації захисної споруди; обов`язок складання, обліку, внесення змін та приведення у відповідність (актуалізації) облікової документації захисних споруд здійснюється безпосередньо балансоутримувачем.

Захисна споруда цивільного захисту з обліковим номером 52032, розташована по вул. Шкільна, 7 а, в с. Новоселівка Первомайського району Миколаївської області, в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовою до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити в повній мірі захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювані загрозу для життя та здоров`я людей.

Вказана захисна споруда цивільного захисту відповідно до технічної характеристики вбудованав двоповерхову будівлю комунального закладу «Новоселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Арбузинської районної ради Миколаївської області» (зараз - Новоселівський ліцей Арбузинської селищної ради Миколаївської області) по вул. Шкільна 7 а, в с.Новоселівка Первомайського району Миколаївської області і є невід`ємною частиною вказаного приміщення.

Вказане підтверджується даними паспорту протирадіаційного укриття, обліковою карткою укриття, відомостями актів оцінки, стану готовності захисної споруди до використання.

Рішенням Арбузинської селищної ради від 24.12.2020 №27 комунальний заклад «Новоселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Первомайської районної ради Миколаївської області» прийнято до комунальної власності Арбузинської селищної ради

В подальшому, рішенням Арбузинської селищної ради від 28.01.2021 № 7 комунальний заклад «Новоселівська ЗОНІ ІІІ ступенів Арбузинської селищної ради Миколаївської області» передано в оперативне управління відділу освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області. Рішенням Арбузинської селищної ради від 28.06.2022 №2 комунальний заклад «Новоселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Арбузинської селищної ради Миколаївської області» перепрофільовано (змінено тип) та перейменовано у Новоселівський ліцей Арбузинської селищної ради Миколаївської області.

Положеннями ч. 1 ст, 32 Кодексу цивільного захисту України протирадіаційне укриття визначено як негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючою опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Частиною 8 ст. 32 КЦЗ України унормовано, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів \ процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до ч. 7 ст. 32 КЦЗ України вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту. Положеннями п. 9 розділу «Утримання фонду захисних споруд» Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільною захисту та ведення його обліку, передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувачами захисної споруди є власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно з п. 10 того ж розділу Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням, відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Положеннями п. 11 того ж розділу Порядку визначено, що вимоги до утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

За приписами п. 1 розділу II «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд» Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Положеннями п. 7 розділу II Вимог визначено, що споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Положеннями підрозділу 2 «Оцінка стану готовності захисних споруд до використання за призначенням» розділу VI «Організація заходів з утримання, експлуатації та обслуговування захисних споруд» Вимог визначено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів. приписів) за його результатами.

Судом встановлено, згідно акту від 11.06.2021№73, на підставі наказу ГУ ДСНС України у Миколаївській області від 08.12.2020 № 496 Первомайським районним управлінням ГУ ДСНС України у Миколаївській області проведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до акту від 11.06.2021 № 73 складеного органом контролю за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю). провідним інспектором відділу організації пожежно-профілактичної роботи та заходів цивільного захисту Первомайського районного управління ГУ ДСПС України у Миколаївській області, в присутності директора навчального закладу ОСОБА_1 , виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту, а саме: п. 5 р. ІІ Вимог не обладнано системою внутрішнього протипожежної о водопостачання; п. 5 р. II Вимог не обладнано системами пожежної автоматики та сигналізацією; п. 6 р. II Вимог відсутній доступ до захисної споруди для людей з групою інвалідності; п. 7 р. II Вимог - технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання; п. 7 р. ІІ Вимог неналежний стан системи життєзабезпечення захисної споруди; п. 10 р. II Вимог системи водопостачання, каналізації та опалення захисної споруди знаходяться в несправному стані і не захищені від корозії; п. 13 р. II Вимог інженерні комунікації не пофарбовано відповідно до вимог; п. 15 гл. 3 р. VI Вимог - не забезпечено ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів; п. 1,2 гл. I р. VI Вимог - не визначено формування цивільного захисту №52032 з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд); гл. 2 р. VII Вимог - не визначено особовий склад формування (відповідальні особи) їх посадові обов`язки та підготовленість; п 5 гл. I р . VII Вимог формування не забезпечені спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку; п. 6 г. I р. VII Вимог споруда цивільного захисту не обладнана відповідним майном та засобами, у тому числі лікарськими, згідно чисельності населення, яке підлягає укриттю; абз. З п. 8 г. 2 р. VI Вимог не проводиться перевірка та обслуговування захисно-герметичних пристроїв споруди, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску. гл, 3, п 1.2 гл. 9 р. ІІІ Вимог - перевірка на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища) щорічно не проводиться; п. 2 додатку 10 до Вимог - перевірка системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття)) щорічно не проводигься; п.3,гл. 9 р. III Вимог - перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повігрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв не проводиться; п. 4 гл. 9 р.ІІІ Вимог - перевірка та обслуговування противибухових пристроїв з відповідними записами у журналі перевірки стану захисної споруди не проводиться; п.п. 1- 9 гл. 5 р. IІІ Вимог - перевірка стану утримання і експлуатації ДЕС та іншого електро -обладнання сховища не проводиться; п.п. 1 -3 гл. 6 р.ІІІ Вимог - перевірка та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття №52032), журналі перевірки стану захисної споруди) щорічно не проводиться; п. 21 гл. 9 р. ІІІ Вимог - перевірка та обслуговування систем каналізації сховищ (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття)) щорічно не проводиться; п. З р. VIII Вимог - використання сховищ у режимі протирадіаційних укриттів з ДСНС не погоджено; п 4 р. VIII Вимог - план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення сховища відсутній; гл. 7 р. ІІІ Вимог - захисна споруда № 52032 (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку і оповіщення не забезпечена; п.1 р. V Вимог - експлуатація споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів відповідно до загальних вимог до утримання та експлуатації фонду захисних споруд не здійснюється;

п. 2 гл. З р. VI Вимог технічний стан захисної споруди і її ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від її основного функціонального призначення не проводяться.

Примірник акта та додатків до нього 11.06.2021 вручено директору комунального закладу «Новоселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Арбузинської селищної ради» ОСОБА_1 , про що свідчить підпис такої особи на документі. Будь-яких зауважень або заперечень з приводу процедури проведення перевірки, виявлених за її результатами порушень, а так само щодо складеного акту перевірки від учасників не надходило.

11.06.2021 за наслідками проведення перевірки було внесено припис про усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Директор навчального закладу не оскаржував у судовому порядку дії посадових осіб Первомайського районного управління ГУ ДСНС України У Миколаївській області щодо проведення перевірки та винесення за її результатами припису.

Листо м Первомайського РУ ГУ ДСНС України у Миколаївській області від 21.08.2023 до прокуратури надано всі матеріали перевірок за результатами здійснення заходів державного нагляду вказаного об`єкту, вивченням яких констатовано факт пенадходження будь-яких підтверджуючих документів від власника та балансоутримувача щодо виконання заходів приведення захисної споруди цивільного захисту № 52032 у належний до використання стан. Будь-яких інших заходів щодо спонукання до усунення порушень не вжито.

Згідно ч. ч. 1, 2, 3 ст. 68 КЦЗ України посадові особи центральною органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом сірок.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єкт ів господарювання.

Нормою п.1 ч. 1 ст. 20 КЦЗ України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок, зокрема щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавці ва у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює' державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання \ справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням.

11.06.2021 провідним інспектором відділу організації пожежно- профілактичної роботи та заходів цивільного захисту Первомайського районного управління ГУ ДСНС України у Миколаївській області Поповим І.О., в присутності директора навчального закладу ОСОБА_1 , проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття № 52032, розташованого по вул. Шкільна. 7а, в с. Новоселівка Арбузинського району.

Відповідно до акту, складеного за результатами проведеної оцінки, встановлено численні порушення та зроблено висновок про обмежений стан готовності захисної споруди № 52032 до використання. Запропоновано виконати заходи з метою усунення виявлених недоліків.

Також, 04.07.2022 комісією у складі завідувача сектором територіальної оборони, цивільного захисту та мобілізації ОСОБА_2 , провідного інспектора Первомайського РУ ГУ ДСНС України у Миколаївській області ОСОБА_3 , начальника Арбузинського управління Головного управління Дсржпродспоживслужби в Миколаївській області Сецько О.В., інженера охорони прані, фахівця цивільного захисту КНГІ «Арбузинська центральна лікарня» Арбузинської селищної ради ОСОБА_4 , головного спеціаліста відділу оборонної роботи та цивільного захисту Первомайської районної військової адміністрації ОСОБА_5 проведено чергову оцінку стану готовності, експлуатації і використання споруди № 52032. Оцінювання стану готовності вказаної захисної споруди проведено в присутності начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради ОСОБА_6 .

За даними акту, складеного за результатами проведеної оцінки, в черговий раз встановлено численні порушення та зроблено висновок про обмежену готовність захисної споруди № 52032 до використання за призначенням. Зауваження щодо проведення оцінки та виявлених порушень з боку ОСОБА_6 не надходили.

Вказаний акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту вручено голові Арбузинської селищної ради Травянку С.В. 04.07.2022 під особистий підпис.

Крім того, 11.05.2023 комісією у складі начальника відділу териріальної оборони, цивільного захисну та мобілізації ОСОБА_7 , провідного інспектора Первомайського РУ ГУ ДСНС України у Миколаївській області Чебана П.1, начальника відділу архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою та соціально-економічного розвитку інвестицій та проектування виконавчого комітету Арбузинської селищної ради Горбенка С.М., начальника 6 ДПРЧ 5 державний пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області Россо О. П. проведено чергову оцінку стану готовності, експлуатації і використання споруди № 52014. Оцінювання стану готовності вказаної захисної споруди проведено в присутності директора Новоселівського ліцею Арбузинської селищної ради ОСОБА_1 .

За даними акту, складеного за результатами проведеної оцінки, в черговий раз встановлено численні порушення та зроблено висновок про обмежену готовність захисної споруди № 520.32 до використання за призначенням. Зауваження щодо проведення оцінки та виявлених порушень з боку ОСОБА_1 не надходили.

Вказаний акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту вручено голові Арбузинської селищної ради Травянку Є.В. І 1.05.2023 під особистий підпис.

Під час останнього огляду зафіксовано наступні порушення: п.5 р. II Вимог - захисна споруда цивільного захисту не обладнана системою пожежної автоматики і сигналізації , п.6 р. ІІ гл. 1 р. ІІІ Вимог - стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту її доступність для усіх категорій населення, зокрема для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, не відповідає вимогам з утримання; п. 7 р. ІІ Вимог комунікації, інженерні мережі, інженерні та спеціальні обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди цивільного захисту не утримуються в належному технічному стані; п. 10 р. II Вимог захисна споруда цивільного захисту не забезпечена системою водопостачання та каналізацією: гл. 7 р. ІІІ Вимог - захисна споруда №52032 (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку не забезпечена.

Відповідно до виявлених недоліків при проведенні огляду вище вказаної захисної споруди цивільного захисту, згідно додатку 13 наказу МВС від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», слід вважати, що вказана споруда «обмежено готова» для використання за призначенням.

Зазначені вище порушення носять довготривалий характер, оскільки вони не усуваються відповідальними за це суб`єктами протягом тривалого часу, оскільки приписи містять дані щодо наявності окремих порушень ще з 2021 року.

Виявлені порушення унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення вище зазначеного укриття та підтверджують обмежену готовність до експлуатації захисної споруди.

Вказані порушення носять систематичний характер. с однаковими. що свідчить про тривале невжиття балансоутримувачем необхідних заходів, спрямованих на приведення захисної споруди у придатний до готовності стан.

Миколаївське районне управління ГУ ДСНС у Миколаївській області звернулось з листом від 07.07.2023 № 24.03/2341 до керівника Миколаївської обласної прокуратури Окружної прокуратури міста Миколаєва з проханням звернутися до суду в інтересах держави в особи Миколаївського районного управління із позовною заявою про зобов`язання балансоутримувачів захисних споруд щодо зобов`язання їх вжити заходів з приведення захисних споруд в належний технічний стан та готовність до укриття населення.

01.09.2023 Окружною прокуратурою міста Миколаєва направлено ГУ ДСНС у Миколаївській області лист № 51-50/2-8363ВИХ-23 про те, що буде пред`явлено позов в порядку п. 2 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області про зобов`язання Миколаївської міської ради вчинити дії щодо приведення захисної споруди цивільного захисту № 52085 у належний технічний стан та готовність до укриття населення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.

Відповідно до п. п. 1.1., І.3., 1.6, 4.1. Статуту Новоселівського ліцею Арбузинської селищної ради, затвердженого начальником відділу освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради від 28.06.2022 ( п.п.. 4.1. - 4.3. рішення Арбузинської селищної ради від 28.01.2021№ 7 навчальний заклад є неприбутковою організацією комунальної власності Арбузинської селищної ради, головними завданнями якого є забезпечення реалізації права громадян на повну загальну середню освіту, виховання громадянина України, виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів, формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, підготовленої до професійного самовизначення, виховання у учнів поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов`язків людини і громадянина, реалізації права учнів на вільне формування політичних і світоглядних переконань, виховання свідомого ставлення до свого здоров`я та здоров`я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування засад здорового способу життя. збереженні і зміцнення фізичного і психічного здоров`я учнів, а також створення умов для оволодіння системою наукових знань про природу, людину та суспільство.

Засновником комунального закладу освіти є Арбузинська селищна рада. Уповноваженим органом є відділ освіти, культури, молоді і спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області. Майно закладу освіти належить останньому на правах оперативного управління.

Пунктами 3.3. статуту визначено, що учні закладу освіти мають право на безпечні і нешкідливі умови навчання. Основними завданнями відділу освіти, культури, молоді і спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області відповідно до п. 3.1 Положення про відділ освіти, культури, молоді і спорту Арбузинської селищної ради Миколаївської області, затвердженого рішенням Арбузинської селищної ради від 15.11.2022 № 7 є реалізація державної політики та політики Арбузинської селищної ради в сферах освіти, культури, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, оскільки саме відділ освіти є уповноваженим органом засновника з управління об`єктами комунальної власності Арбузинської селищної ради, віднесеними до сфери його управління згідно з рішенням Арбузинської селищної ради від 28.01.2021 №7.

Відповідно до ст. 29 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад. Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради (ст. 16 вказаного Закону).

Як передбачено ч. 2 ст. 78, ст. 79 Закону України «Про освіту» фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів. Відповідно комунальні заклади фінансуються з місцевого бюджету.

Відповідно до п. п. 3, 9, 10 Порядку відповідальними за стан збереження та належного використання захисної споруди є власник та балансоугримувач Арбузинська селищна рада та відділ освіти., культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради.

Судом встановлено час подання позову захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, через що не здатна в повній мірі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для житія га здоров`я людей.

Вказане свідчить про невиконання та порушення вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисної споруди), що призводить до порушенням державних інтересів га встановлених державою гарантій но забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії російської федерації проти України.

У вказаних правовідносинах недобросовісна поведінка відповідальних посадових осіб відділу освіти, культури, молоді та спорту Арбузинської селищної ради та Арбузинської селищної ради щодо недотримання та порушення законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) продовжується упродовж тривалого часу, що призводить до загрози травмування і загибелі людей

Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі (частина сьома статті 41 Основного Закону України).

Пунктом 1 частини першої статті 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать сховище герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).

Згідно з абзацом першим пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).

Відповідно до абзацу першого пункту 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 3 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 (далі Вимоги № 579), фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до абзаців першого і другого пункту 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Отже, власник сховища або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимоги № 579.

Відтак відповідач зобов`язаний забезпечувати сховище № 52032 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.

Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача, який є суб`єктом владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. 2, 9, 19, 22, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити .

2. Зобов`язати Арбузинську селищну раду (код ЄДРПОУ 04376653), вжити заходів до приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 52032, розташованої по вул. Шкільна, 7 а. с. Новоселівка Первомайського району Миколаївської області шляхом отримання від ГУ ДСНС України у Миколаївській області акту оцінки стану готовності протирадіаційного укриття для подальшої експлуатації за призначенням.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117855799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/124/24

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні