Рішення
від 19.03.2024 по справі 400/15183/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 березня 2024 р. № 400/15183/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за участю секретаря судового засідання Тяннікової А.С., представника відповідача ОСОБА_1 адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад" до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 15.08.2023 № 646914292406, № 645514290701, № 6457142907001, № 646114290701, № 645914290701, № 645114290701, № 645214290701, від 08.11.2023 № 1045714290701,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕТЕЙ РАД» (далі Товариство або позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, що містив вимоги:

визнати протиправним та скасувати прийняті 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області (далі Управління або відповідач) податкові повідомлення-рішення №№ 646914292406, 645514290701, 645714290701, 646114290701. 645914290701, 645114290701, 645215290701, а також прийняте 08.11.2023 Управлінням податкове повідомлення-рішення № 1045714290701.

На обґрунтування позовних вимог Товариство вказало на безпідставність висновків контролюючого органу про порушення позивачем вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Крім того, як зазначив позивач, відповідач не дотримався встановленого статтею 86 Податкового кодексу України строку для прийняття податкових повідомлень-рішень, що є додатковою підставою для визнання їх протиправними.

Управління подало відзив (т. 1, арк. 143-173), в якому заперечило позов. Відповідач вказав, що мав законні підстави для прийняття податкових повідомлень-рішень, а доводи позовної заяви та додані до неї документи не спростовують обґрунтованість висновків контролюючого органу. Також відповідач заперечив доводи позивача про порушення строку для прийняття податкових повідомлень-рішень. Управління зауважило, що позовна заява на містить аргументів щодо протиправності податкових повідомлень-рішень №№ 646114290701, 645914290701, 646914292406, 1045714290701.

Правом участі у судовому засіданні представник Товариства не скористався.

Представник Управління в судовому засіданні просила у задоволенні позову відмовити.

Як встановлено судом, з 12.01.2022 до 08.02.2022 Управління, з посиланням на підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункт 75.1 статті 75, статтю 77, пункт 82.1 статті 82 Податкового кодексу України, провело документальну планову виїзну перевірку Товариства «… з питання дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.01.2017 по 30.09.2021, в тому числі з питання своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість за період з 01.02.2017 по 30.09.2021, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 11.04.2016 по 30.09.2021, відповідно до затвердженого плану документальної перевірки …», результати якої оформило актом від 15.02.2022 ; 996/14-29-07-01/40416516 (далі Акт, т. 1, арк. 9-94).

Згідно з Актом, перевіркою було встановлено:

1.Порушення Товариством пункту 44.1, пункту 44.2 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податку на прибуток на загальну суму 3 308 075 грн.

2.Пункту 198.1, пункту 198.3 статті 198, пункту 200.1, пункту 200.2 статті 200 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 1 569 922 грн.

3.Пункту 198.1, пункту 198.3 статті 198 , пункту 200.1, пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду за вересень 2021 року на суму 571 185 грн.

4.Пункту 201.1, пункту 201.7, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, що полягає у нереєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за червень 2019 року на суму 180 760 грн.

5.Пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, що полягає у несвоєчасній реєстрації податкових накладних (сума ПДВ 1 082,27 грн).

6.Пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України, що полягає у неподанні до контролюючого органу за місцем реєстрації повідомлень про об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням (13 випадків за період з 01.01.2017 по 30.09.2021).

7.Підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, підпункту «а» пункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України, що призвело до несвоєчасного перерахування податку на доходи фізичних осіб в сумі 318 040,20 грн.

8.Пункту 4 частини другої статті 6 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальні страхування», що полягає у несвоєчасному подання Звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за червень 2016 року.

15.08.2023 Управління прийняло податкові повідомлення-рішення:

1. № 645514290701 (т. 1, арк. 95-97), яким, на підставі підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, абзацу першого пункту 123.1, пункту 123.2 статті 123 Податкового кодексу України, збільшило суму грошового зобов`язання Товариства з податку на прибуток приватних підприємств на 3 398 014,75 грн, з яких 3 308 075 грн податкове зобов`язання, 89 939,75 грн штраф.

2. № 645214290701 (т. 1, арк. 106-107), яким, на підставі підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, абзацу першого пункту 123.1, пункту 123.2 статті 123 Податкового кодексу України, збільшило суму грошового зобов`язання Товариства з податку на додану вартість на 1 962 402,50 грн, з яких 1 569 922 грн податкове зобов`язання, 392 480,50 грн штраф.

3. № 645714290701 (т. 1, арк. 98-99), яким, на підставі підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, зменшило розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість за вересень 2021 року на 571 185 грн.

4. № 646114290701 (т. 1, арк. 100-101), яким, на підставі підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, статті 1201 Податкового кодексу України, попередило Товариство про необхідність скласти та зареєструвати податкові накладні на загальну суму 180 760 грн та застосувало до Товариства штраф в сумі 90 380 грн (50%).

5. № 645914290701 (т. 1, арк. 102-103), яким, на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статі 54, пункту 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України, застосувало до Товариства штраф в сумі 541,14 грн (50% від 1 082,27 грн).

6. № 645114290701 (т. 1, арк. 104-105), яким, на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, абзаців першого та другого пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України, застосувало до Товариства штраф в сумі 3 060 грн (по 1 020 грн за порушення, що були вчинені у 2017, у 2018, у 2019 роках).

7. № 6469142914292406 (т. 1, арк. 108-114), яким, на підставі підпункту 54.3.5 пункту 54.3.5 пункту 54.3 статті 54, абзацу першого пункту 1251.1, пункту 1251.2 статті 1251 Податкового кодексу України, збільшило суму грошового зобов`язання Товариства з податку на доходи фізичних осіб (військового збору) на 62 589,23 грн, з яких 60 801,16 грн штраф, 1 788,07 грн пеня.

Товариство подало скаргу на податкові повідомлення-рішення (т. 1, арк. 115-120).

06.11.2023 Державна податкова служба України прийняла рішення № 33188/6/99/-00-06-01-01-06 за скаргою (т. 1, арк. 122-131).

Згідно з цим рішенням, ДПС визнала незаконним застосування до Товариства штрафу в сумі 1 020 грн за порушення, що були вчинені у 2017 році (ППР № 645114290701), проте дійшла висновку про те, що Управління мало застосувати за 2018 рік не одну штрафну санкцію, а двадцять, за 2019 рік не одну штрафну санкцію, а чотири. Тому, загальна кількість штрафів (розмір штрафу 1 020 грн) за порушення, що були вчинені у 2017 -2019 роках, - 24. Відповідно, загальна сума штрафу 24 480 грн. У рішенні ДПС збільшила суму штрафу на 22 400 грн.

З урахуванням рішення ДПС 08.11.2023 Управління прийняло податкове повідомлення-рішення № 1045714290701, яким, на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, абзаців першого та другого пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України, застосувало до Товариства штраф в сумі 24 440 грн (т. 1, арк. 132-134).

При прийнятті рішення суд виходив з такого.

Згідно з пунктом 1.1 статті 1, Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Податковим повідомленням-рішенням, відповідно до підпункту 14.1.157 Податкового кодексу України, є письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

Як вказано у підпункті 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до чинної у серпні та листопаді 2023 року (дати податкових повідомлень-рішень) редакції підпунктів 54.3.2, 54.3.3, 54.3.5 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо:

дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;

згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган;

дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом.

Інформацію про допущені позивачем порушення (з урахуванням якої були прийняті податкові повідомлення-рішення) відповідач отримав під час податкового контролю (підпункт 72.1.5 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України).

Як вказано у пунктах 61.1 та 61.2 статті 62 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Одним із способів здійснення податкового контролю, відповідно до підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України, є перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу.

Таким чином, самостійне визначення контролюючим органом (шляхом прийняття податкових повідомлень-рішень) сум грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, є законним, якщо відповідна інформація була отримана за результатами перевірки, що була призначена та проведена згідно з нормами Податкового кодексу України.

Управління призначило і провело документальну планову перевірку (стаття 77 Податкового кодексу України) в період дії запровадженого пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України мораторію.

Відповідно, Акт (документ, що підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати) не є допустимим доказом.

У частині першій статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України вказано, що суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Згідно з частиною другою статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки інші належні, допустимі, достовірні та достатні докази на підтвердження допущених позивачем порушень відсутні, суд дійшов висновку про протиправність податкових повідомлень-рішень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», яка набрала чинності 09.02.2021(далі Постанова № 89), було дозволено проведення, в тому числі, документальних перевірок юридичних осіб.

З цього приводу суд зазначив, що, згідно зі статтею 2 Податкового кодексу України, зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу. Отже, Постанова № 89 не змінила і не могла змінити пункт 522 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 3.1 статті 3 Податкового кодексу України, податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.

Постанова № 89 не є нормативно-правовим актом, прийнятим на підставі та на виконання Податкового Кодексу України, тому не є частиною податкового законодавства.

Суд при вирішенні спору врахував позицію Верховного Суду (викладену, зокрема, у постановах від 22.02.2022 у справі № 420/12589/21, від 15.04.2022 у справі № 160/5267/21, від 27.04.2022 у справі № 140/1846/21, від 17.05.2022 у справі № 520/592/21, від 06.07.2022 у справі № 360/1182/21, від 01.09.2022 у справі № 640/16093/21, від 23.02.2023 у справі № 160/20112/21) щодо оцінки правомірності податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами незаконно проведеної перевірки.

Так, у постанові від 23.02.2023 у справі № 160/20112/21 Верховний Суд зазначив: «… перевірка під час дії мораторію, встановленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, є такою, що не породжує правових наслідків, оскільки така перевірка не повинна була відбутися в силу закону. Оскільки встановлений у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України мораторій на проведення планових виїзних перевірок імперативно забороняє контролюючому органу її проводити, колегія суддів вважає, що висновок суду апеляційної інстанції у цій справі про наявність підстав для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень з огляду на допущені контролюючим органом процедурні порушення відповідає правильному застосуванню норм права і завданню адміністративного судочинства …».

В даному випадку, на думку суду, не йдеться про процедурні порушення, які певним чином нівелюються фактом допуску платником посадових осіб контролюючого органу до перевірки, та які (порушення) мають оцінюватися судом з огляду на те, чи вплинули вони (або об`єктивно могли вплинути) на результати перевірки.

Суд встановив, що Управління провело перевірку за прямої заборони на її проведення, тому з`ясування того, чи діяв відповідач згідно зі статтями 75, 77, 81, 82 Податкового кодексу України, не має значення.

На підставі наведеного суд дійшов висновку про задоволення позову.

Судові витрати (сплачена Товариством сума судового збору), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад" (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54009, ідентифікаційний код - 40416516) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код - 44104027) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 645514290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 645714290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 646114290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 645914290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 645114290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 645214290701.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 15.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 646914292406.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 08.11.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області податкове повідомлення - рішення № 1045714290701.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код - 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Прометей Рад" (вул. Потьомкінська, 114, м. Миколаїв, 54009, ідентифікаційний код - 40416516) судовий збір у сумі 26 840 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Дата складення повного судового рішення - 22.03.2024.

Суддя В.В. Птичкіна

Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117855835
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 15.08.2023 № 646914292406, № 645514290701, № 6457142907001, № 646114290701, № 645914290701, № 645114290701, № 645214290701, від 08.11.2023 № 1045714290701

Судовий реєстр по справі —400/15183/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 19.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні