Справа № 420/2326/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроресурси» до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроресурси» до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.01.2024р. №10336893/32684873;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 22.11.2023р, подану для реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю Агроресурси датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем складено і направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 22.11.2023 року.
Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена.
Стосовно зазначеної податкової накладної позивачем отримано квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно яких документ доставлено до ДПС України; реєстрація податкової накладної зупинена; реєстрація податкової накладної від 22.11.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення.
На виконання зазначених пропозицій в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання пояснень та документів, позивачем направлено та подано у електронному вигляді на адресу податкового органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо зупиненої податкової накладної на підтвердження реальності здійснення операцій, реєстрацію яких було зупинено.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10336893/32684873 від 09.01.2024 року позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вважаючи рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою від 22.01.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що розгляд справи буде проводитись за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи на підставі ст. 262 КАС України у межах строків, визначених ст. 258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.
Суд зазначає, що відповідачем до суду не подано відзиву на адміністративний позов.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За приписами ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Агроресурси (далі - ТОВ Агроресурси), згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань №373497523264 від 09.10.2021р., зареєстроване в якості суб`єкта господарювання з 29.10.2003р,. основним напрямком діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, оптова торгівля зерном тощо.
Між ТОВ Агроресурси (Продавець) та ТОВ Агро Фонд (Покупець) укладено договір поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., відповідно до умов п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця зернові, олійні культури та похідні від них (надалі - «Товар»), а Покупець приймає товар і оплачує його згідно до умов, передбачених даним Договором і відповідними Специфікаціями Товару, які є його невід`ємною частиною.
При цьому, згідно умов п. 1.2 1.6 договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., предметом даного Договору є Товар, найменування якого зазначається у Додатках, що укладаються Сторонами па кожну окрему партію Товару та становлять невід`ємну частину даного Договору. Під партією розуміється та кількість і асортимент Товару, що поставляється за укладеним Сторонами Додатком згідно пункту 1.3. даного Договору. Кількість, асортимент, ціна, строк, умови та місце поставки Товару узгоджуються у Додатках (Специфікаціях Товару), що укладаються Сторонами на кожну окрему партію Товару та становлять невід`ємну частину даного Договору.
Якість Товару, що постачається, повинна відповідати вимогам ДСТУ (ГОСТ) до такого Товару або показникам, які вказані в Специфікації. Право власності на товар переходить до Покупця з моменту передачі його Постачальнику, що проводиться відповідно до товарно-супровідних документів.
Між ТОВ Агроресурси (Продавець) та ТОВ Агро Фонд (Покупець) складено специфікацію товару №1 від 21.11.2023р. до договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., відповідно до умов п.п. 2, 3 якої ТОВ Агроресурси (Продавець) прийняті на себе зобов`язання з передачі у власність ТОВ Агро Фонд (Покупець) на умовах передоплати (86% ціни товару) 200 тн +/- 10% пшениці озимої українського походження відповідно до міжнародних правил ІНКОТЕРМС 2010, базис поставки СРТ, місце (адреса, пункт) поставки: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Судноремонтників, буд 1, якість товару повинна відповідати пшениці 3 класу вимогам ДСТУ (ГОСТ) - білок не менше 12.5 (документ довільного формату №3 від 05.01.2024р.).
В межах здійснення господарської діяльності за умовами п.п. 2, 3 специфікації товару №1 від 21.11.2023р. до договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р. виконано обов`язок продавця з передачі товару перевізнику, який забезпечує сам чи організовує перевезення товару покупцю по залізниці, автомобільним, повітряним, морським і внутрішнім водним чи іншим транспортом чи комбінацією цих видів транспорту.
Позивачем у зв`язку із здійсненням господарських операцій з постачання на користь товариства з обмеженою відповідальністю Агро Фонд (далі ТОВ Агро Фонд, Покупець) пшениці озимої українського походження на загальну суму 1 340 000 грн. (у тому числі ПДВ), згідно специфікації товару №1 від 21.11.2023р. до договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., ТОВ Агроресурси складено податкову накладну №1 від 22.11.2023р. та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до квитанції 11.12.2023р. №9334442111 документ доставлено до центрального рівня ДПС. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. У квитанції зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ, реєстрація ПН/РК ЄРПН зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Запропоновано надати додаткові документи.
05.01.2024 року позивачем до ГУ ДПС з Одеській області подано повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної №1, до яких були додані копії первинних документів, які послугували підставою її складання.
Зокрема, як вбачається із змісту додатків до повідомлення №3 від 05.01.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено пояснення для прийняття рішення про реєстрацію було надано до контролюючого органу наступні документи:
- письмові пояснення для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо умов та порядку виконання ТОВ Агроресурси договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., укладеного з ТОВ Агро Фонд, та специфікації товару №1 від 21.11.2023р. до нього (документ довільного формату №1 від 05.01.2024р.);
- копію договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р., укладеного між ТОВ Агроресурси (Продавець) та ТОВ Агро Фонд (Покупець) щодо постачання на користь останнього зернових, олійних культур (далі товар) найменування яких зазначається у додатках, що укладаються сторонами на кожну окрему партію товару, зокрема у специфікаціях товару, які становлять невід`ємну частину даного договору (документ довільного формату №2 від 05.01.2024р.).
- копію специфікації товару №1 від 21.11.2023р. до договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р. відповідно до умов п.п. 2, 3 якої ТОВ Агроресурси (Продавець) були прийняті на себе зобов`язання з передачі у власність ТОВ Агро Фонд (Покупець) на умовах передоплати (86% ціни товару) 200 тн +/- 10% пшениці озимої українського походження відповідно до міжнародних правил ІНКОТЕРМС 2010, базис поставки СРТ (документ довільного формату №3 від 05.01.2024р.).
- копію виписки від 22.11.2023р. по банківському рахунку ТОВ Агроресурси в ПАТ МТБ Банк про зарахування 1 175 438,60 грн. від ТОВ Агро Фонд з призначенням платежу за пшеницю згідно договору №21/11/23/481 від 21.11.2023… (документ довільного формату №4 від 05.01.2024р.). · копію виписки від 27.12.2023р. по банківському рахунку ТОВ Агроресурси в ПАТ МТБ Банк про зарахування 200 000 грн. від ТОВ Агро Фонд з призначенням платежу за пшеницю згідно договору №21/11/23/481 від 21.11.2023… (документ довільного формату №5 від 05.01.2024р.).
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2021 року (форма №4-сг) та квитанції за реєстр. №9001297114 від 01.06.2021р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого під посіви пшениці озимої у 2021 році сільгосппідприємством виділялось 217 га посівних площ із загальної кількості посівних земель площею 500,65 га (документ довільного формату №6 від 05.01.2024р.); · роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2022 року (форма №4-сг) та квитанції за реєстр. №9001027707 від 24.06.2022р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого під посіви пшениці озимої у 2021 році сільгосппідприємством виділялось 267,60 га посівних площ із загальної кількості посівних земель площею 472,63 га (документ довільного формату №7 від 05.01.2024р.);
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2023 року (форма №4-сг) та квитанції за реєстр. №9000987684 від 02.06.2023р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого під посіви пшениці озимої у 2021 році сільгосппідприємством виділялось 450,97 га посівних площ із загальної кількості посівних земель площею 483,71 га (документ довільного формату №8 від 05.01.2024р.); Документ сформований в системі «Електронний суд» 19.01.2024 року;
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2021 році (форма №29-сг) та квитанції за реєстр. №9003662307 від 04.01.2022р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого сільгосппідприємством у 2021 році зі 217 га посівних площ було зібрано 5 425 ц. пшениці озимої, тобто 542,50 тн (документ довільного формату №9 від 05.01.2024р.);
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2022 році (форма №29-сг) та квитанції за реєстр. №9002759223 від 04.01.2023р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого сільгосппідприємством у 2022 році зі 267,70 га посівних площ було зібрано 4 015,50 ц пшениці озимої, тобто 401,55 тн (документ довільного формату №10 від 05.01.2024р.);
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2021 року (форма №37-сг) та квитанції за реєстр. №9003425223 від 03.12.2021р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого сільгосппідприємством було зібрано у 2021 році зі 217 га посівних площ 5 425 ц. пшениці озимої, тобто 542,50 т. (документ довільного формату №11 від 05.01.2024р.);
- роздруківку звіту ТОВ Агроресурси про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2022 року (форма №37-сг) та квитанції за реєстр. №9002645501 від 15.12.2022р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України відповідно до якого сільгосппідприємством було зібрано у 2022 році зі 267,70 га посівних площ 4 015,50 ц. пшениці озимої, тобто 401,55 т. (документ довільного формату №12 від 05.01.2024р.).
При цьому, згідно роздруківки звіту ТОВ Агроресурси про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2023 року (форма №37-сг) та квитанції за реєстр. №9002585097 від 11.12.2023р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України, сільгосппідприємством у 2023 році пшениця озима не вирощувалась, що дозволяє дійти висновку про те, що предметом договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р. було постачання пшениці озимої врожаю 2021-2022 р.р.
- роздруківку податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік та квитанції за реєстр. №9028774385 від 20.02.2023р. про її отримання Державною податковою службою, якою ТОВ Агроресурси у 2023 році підтвердило статус платника єдиного податку четвертої групи (документ довільного формату №13 від 05.01.2024р.);
- роздруківку додатку №1 Відомості про наявність земельних ділянок до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік та квитанції за реєстр. №9028774385 від 20.02.2023р. про його отримання Державною податковою службою (документ довільного формату №14 від 05.01.2024р.). · копію довідки ГУ ДПС в Одеській області від 15.08.2022р. за вих. №16877/6/15- 32-04-07-06, якою ТОВ Агроресурси у 2022 році підтвердило статус платника єдиного податку четвертої групи (документ довільного формату №15 від 05.01.2024р.).
- копію договору складського зберігання №23/08/4 від 23.08.2021р., укладеного між ТОВ Ізмаїл-Трансбалктермінал (Зерновий склад) та ТОВ Агроресурси (Поклажодавець) щодо надання останньому послуг із зберігання сільськогосподарської продукції (документ довільного формату №16 від 05.01.2024р..;
- копію рахунку на оплату №1 від 21.11.2023р., згідно договору поставки №21/11/23/481 від 21.11.2023р. (документ довільного формату №17 від 05.01.2024р.).
При цьому, факт подання ТОВ Агроресурси до контролюючого органу в електронному вигляді через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України повідомлення №3 від 05.01.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та доданих до нього копій документів первинного бухгалтерського обліку сільгосппідприємства підтверджується квитанцією контролюючого органу №2 від 05.01.2024р. (реєстр. №9000496398) про прийняття документу.
Комісією ГУ ДПС прийнято рішення №10336893/32684873 від 09.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄДРПН. Підставою для відмови стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не оскаржено позивачем в адміністративному порядку.
Позивач, вважаючи протиправним рішення Комісії ГУ ДПС, звернувся до суду з даним позовом.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України.
За правилами п.185.1 ст.185 ПКУ операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 ПКУ вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст.201 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.1 ст.201 ПКУ встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п.201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну №1 від 22.11.2023 року та направлено для реєстрації в ЄРПН.
Згідно квитанції 11.12.2023 року документ доставлено до центрального рівня ДПС. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. У квитанції зазначено, що ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення.
05.01.2024 року позивачем направлені повідомлення про подання пояснень та копій документів.
Пунктом 201.16 ст.201 ПКУ встановлено, що реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.6 Порядку №1165, встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10,11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Тобто згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У той же час п.3 Порядку №520 встановлено, що Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу.
Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) и строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).
Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності платник може надати ці документи до спливу 365 днів.
Тобто зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.
При таких обставинах, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі як ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Пунктами 10,11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
В силу приписів ч.5 ст.242 КАС України суд застосовує до спірних правовідносин практику Верховного Суду викладену у постанові від 30.01.2020 року у справі № 300/148/19, в якій зазначено, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Верховний Суд вказав, що правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа № 826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа № 640/983/19).
Судом встановлено, що реєстрація податкових накладних позивача зупинена з пропозицією надання додаткових документів без визначення його переліку, що неможливо вважати мотивованою вимогою контролюючого органу. Оскільки така вимога є передумовою подальшого дослідження наданих документів та прийняття рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної, дослідження наданих документів та прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстав неповноти надання документів не є правомірними. Таким чином, позовні вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішеннь Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають задоволенню.
Позивач зазначив, що він надав необхідні документи, які на його думку є достатніми для реєстрації податкової накладної та підтверджують реальність господарської діяльності позивача, у тому числі господарської операції за здійсненням якої подано податкові накладні.
Копії документів, які були надані до Комісії на підтвердження здійснення господарської операції, надані до позову та досліджені судом.
З оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття, а лише містить загальну фразу про те, що причиною прийняття є "надання платником податку копій документів, складних з порушенням законодавства".
Оскаржуване рішення містить лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові по справі № 380/8213/21 від 08 лютого 2022 року.
Судом встановлено, що реєстрація податкової накладної позивача була зупинена з пропозицією надання додаткових документів без визначення його переліку, що неможливо вважати мотивованою вимогою контролюючого органу. Оскільки така вимога є передумовою подальшого дослідження наданих документів та прийняття рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної, дослідження наданих документів та прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстав неповноти надання документів не є правомірними. Таким чином, позовні вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішень Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають задоволенню.
Позивач зазначив, що він надав необхідні документи, які на його думку є достатніми для реєстрації розрахунку корегування та підтверджують реальність господарської діяльності позивача, у тому числі господарської операції за здійсненням якої подана податкова накладна.
Копії документів, які були надані до Комісії на підтвердження здійснення господарської операції, надані до позову та досліджені судом.
Питання тлумачення та застосовування національного законодавства є, перш за все, компетенцією національних органів влади. Проте Суд повинен перевірити, чи породжує спосіб тлумачення та застосування національного законодавства наслідки, що відповідають принципам Конвенції, як вони тлумачаться у світлі практики Суду (п.41 рішення Європейського Суду з прав людини по справі «Будченко проти України», рішення у справі «Скордіно проти Італії»
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини закон має відповідати якісним вимогам, насамперед вимогам «доступності», «передбачуваності» та «зрозумілості»; громадянин повинен мати змогу отримати адекватну інформацію за обставин застосування правових норм у конкретному випадку; норма не може розглядатися як «закон», якщо вона не сформульована з достатньою чіткістю, щоб громадянин міг регулювати свою поведінку; громадянин повинен мати можливість передбачити, наскільки це розумно за конкретних обставин, наслідки, до яких може призвести певна дія.
Крім того, одним з основних принципів податкового законодавства України є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Суд вважає, що відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності. Акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності. Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду (від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17, від 09.07.2019 року у справі №140/2093/18).
Частиною 5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 року (справа №822/1878/18, адміністративне провадження №К/9901/4668/19) зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Враховуючи суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 п.4.1 ст.4 ПКУ), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд доходить висновку, що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення, законність якого підлягає перевірці судом при розгляді справи.
Крім того, в постанові від 22.07.2019 по справі №815/2985/18 Верховного Суду наявні висновки, які є сталою судовою практикою щодо вимог до актів індивідуальної дії. В постанові зазначено, що Суд вважає за доцільне наголосити, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення. Оскільки відповідач-2 у рішенні від 28 грудня 2017 року №495390/23216458, продублював норму Постанови №190, тобто зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної, Суд дійшов висновку, що Державна фіскальна служба України прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Таким чином, вказаний правовий висновок Верховного Суду підтверджує обґрунтованість позовних вимог позивача.
Факт зупинення податкової накладної не позбавляє обов`язку контролюючого органу діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб визначений законодавством, зокрема при зупиненні податкової накладної у рішенні визначити перелік документів, які платнику податків необхідно надати для реєстрації податкової накладної.
Крім того, зупинення реєстрації податкової накладної та відмови у її реєстрації в ЄРПН не спростовує факту здійснення господарських операцій, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складаються податкові накладні.
Позивачем були надані суду документи, які підтверджують факт здійснення господарської операції, тому суд дійшов висновку, що його позовні вимоги є обґрунтованими.
Всупереч вимогам ч.2 ст. 77 КАС України представник відповідачів не спростував належними та допустимими доказами твердження позивача про наявність всіх первинних документів щодо здійснення господарської операції, не надали жодного доказу, що господарські операції не здійснювались, а надані документи не підтверджували здійснення вказаних операцій. Посилання представника відповідача на те, що до суду були надані додаткові документи, які не надавались Комісії, а тому суд не може на себе перебрати повноваження Комісії, суд вважає неспроможними, оскільки в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної запропоновано надати документи без наведення його переліку. Позивач надав документи, які на його думку є достатніми для реєстрації податкової накладної.
Також суд дійшов до висновку про задоволення вимоги позивача про зобов`язання ДПСУ зареєструвати податкову накладну №1 від 22.11.2023 року днем її фактичного надходження на реєстрацію в ЄРПН.
Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
У разі надходження до ДПСУ рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПСУ провести реєстрацію податкової накладної в ЄРПН датою її надходження на реєстрацію в ЄРПН.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1)на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6)розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач не спростував належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За приписами ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області підлягає стягненню сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2422,60 грн.
Керуючись статтями 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 139, 241-246 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроресурси» (вул. Центральна, 28, с. Багате, Ізмаїльський р-н., Одеська обл., 68671, Код ЄДРПОУ 32684873) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №10336893/32684873 від 09.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 22.11.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН складену ТОВ «Агроресурси» податкову накладну №1 від 22.11.2023 року днем її фактичного надходження на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроресурси» (вул. Центральна, 28, с. Багате, Ізмаїльський р-н., Одеська обл., 68671, Код ЄДРПОУ 32684873) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП44069166) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422,60 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні, шістдесят копійок).
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя Самойлюк Г.П.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117859724 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні