Рішення
від 22.03.2024 по справі 440/580/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/580/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Козельщинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

16 січня 2024 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Козельщинської селищної ради (надалі також відповідач), у якій позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 30.06.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) 4,8034 га для ведення фермерського господарства кадастровий номер земельної ділянки 5322080400:00:001:1798;

- зобов`язати Козельщинську селищну раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 30.06.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) 4,8034 га для ведення фермерського господарства кадастровий номер земельної ділянки 5322080400:00:001:1798;

- відстрочити виконання рішення суду в частині зобов`язання до припинення (скасування) воєнного стану в Україні або внесення змін до законодавства України щодо зняття заборони безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність, встановленої підпунктом 5 пункту 27 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до відповідача із клопотанням від 30.06.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) 4,8034 га для ведення фермерського господарства кадастровий номер земельної ділянки 5322080400:00:001:1798, на яке листом виконавчого комітету Козельщинської селищної ради від 12.07.2023 повідомлено, що питання щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність позивачу уже розглядалось. ОСОБА_1 вважає, що відповідачем допущено бездіяльність, що полягає у не розгляді його клопотання від 30.06.2023 у спосіб, встановлений законом, зазначаючи, що за наслідками розгляду клопотання про затвердження проекту землеустрою відповідач повинен був прийняти рішення щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його затвердженні.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/580/24. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). У задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за участю позивача або його представника - відмовлено. Витребувано від відповідача Козельщинської селищної ради докази.

06 лютого 2024 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 155-156/, у якому представник Козельщинської селищної ради просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що на клопотання ОСОБА_1 від 30.06.2023 надано відповідь листом, у якому зазначено, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення позивачу, як члену ФГ „Бочко, земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства уже розглядалось на дванадцятій позачерговій сесії Козельщинської селищної ради восьмого скликання та за результатами розгляду 29 липня 2021 року було прийнято рішення "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " площею 4,8034 га з кадастровим номером 5322080400:00:001:1798 для ведення фермерського господарства. Вказує, що заява позивача з даного питання раніше виносилася на розгляд сесії селищної ради та за результатами її розгляду було прийнято рішення про відмову у задоволенні клопотання позивача, яке оскаржено ОСОБА_1 до суду. Судовими рішеннями у справі №440/9523/21 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено, тому вважає, що Козельщинська селищна рада не мала обов`язку розглядати клопотання позивача від 30.06.2023.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 16.06.2016 №4127-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" надано громадянину ОСОБА_1 - члену ФГ "Бочко" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної частки (паю) в розмірі 3,26 умовних кадастрових гектар у власність земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 176/.

На замовлення гр. ОСОБА_1 у 2016 році ФОП ОСОБА_2 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки члену ФГ "Бочко" в розмірі земельної частки (паю) гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (згідно з КВЦПЗ - А.01.02) за межами населених пунктів на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області.

19.10.2021 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 20.09.2016 виготовленого ФОП ОСОБА_2 , відділом Держгеокадастру у Козельщинському районі Полтавської області зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 5322080400:00:001:1798 площею 4,8034 га з місцем розташування Полтавська область, Козельщинський район, Бреусівська сільська рада, форма власності - комунальна, що підтверджено витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку /зворот а.с. 164-166/.

06.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до Козельщинської селищної ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) із земель ФГ "Бочко" для ведення фермерського господарства на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області та передання у власність ОСОБА_1 , як члену ФГ "Бочко", відведену земельну ділянку площею 4,8034 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:1798, для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Бреусівської с/р Козельщинського району Полтавської області /зворот а.с. 177-а.с. 178/.

Рішенням дванадцятої позачергової сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 29.07.2021 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " відмовлено гр. ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки члену фермерського господарства "Бочко" в розмірі земельної частки (паю) площею 4,8034 га кадастровий номер 5322080400:00:001:1798, для ведення фермерського господарства (згідно з КВЦПЗ - А.01.02) за межами населених пунктів Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області, у зв`язку з невідповідністю статтям 32, 121, 134 Земельного кодексу України та статті 13 Закону України "Про фермерське господарство" /а.с. 177/.

Не погодившись з вказаним рішенням, ОСОБА_1 звернувся з позовною заявою до суду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі №440/9523/21, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023, у задоволенні позову ОСОБА_1 до Козельщинської селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено /номер рішень в ЄДРСР 103452754, 108802445, а.с. 128-142/.

30.06.2023 позивач звернувся до Козельщинської селищної ради з клопотанням вх. №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер якої 5322080400:00:001:1798 /а.с. 162/.

Листом виконавчого комітету Козельщинської селищної ради №01-04/1169 від 12.07.2023 позивачу повідомлено, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення позивачу, як члену ФГ „Бочко, земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерської господарства вже розглядалось на дванадцятій позачерговій сесії Козельщинської селищної ради восьмою скликання. За результатами його розгляду Козельщинською селищною радою 29 липня 2021 року було прийнято рішення "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " площею 4,8034 га з кадастровим номером 5322080400:00:001:1798 для ведення фермерською господарства. Зазначено, що на даний час підпунктом 5 пункту 27 Перехідних положень ЗК України визначено, що на період воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються па безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність і громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом. Також повідомлено, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 по справі №440/9523/21, яке постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 залишено без змін, є чинним. Наголошено, що набуття права власності чи користування на земельні ділянки комунальної власності Козельщинської селищної ради, здійснюється виключно у відповідності до вимог чинного законодавства /а.с. 14, зворот а.с. 171/.

Вважаючи протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 30.06.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) 4,8034 га для ведення фермерського господарства кадастровий номер земельної ділянки 5322080400:00:001:1798, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися, суд дійшов таких висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі - ЗК України, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною 1 статті 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Положеннями частини 5 статті 22 ЗК України передбачено, що набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу.

За змістом частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Пунктом "а" частини першої статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.

Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частинами 7, 9 статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частинами 10, 11 статті 118 ЗК України передбачено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 ЗК України.

Відповідно до приписів частини 1 статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) встановлення та зміна меж сіл, селищ; ї-1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст у випадках, передбачених законом; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

В силу приписів частини 2 статті 12 ЗК України до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.

За приписами частини 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Отже, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, яким у спірному випадку є Козельщинаська селищна рада, а не виконавчий комітет Козельщинської селищної ради, має повноваження у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову у передачі земельної ділянки у власність або рішення про залишення клопотання без розгляду, тобто прийняти одне із зазначених трьох можливих рішень.

Частинами 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідним органом місцевого самоврядування - Козельщинською селищною радою у порушення наведених вище норм Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на пленарному засіданні не прийнято жодного акту у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом:

1) рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність;

2) рішення про відмову у передачі земельної ділянки у власність;

3) рішення про залишення клопотання без розгляду.

При цьому слід врахувати, що відповідно до підпункту 5 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.

Таким чином, під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність забороняється, що підлягає врахуванню відповідним органом місцевого самоврядування при прийнятті рішення.

У даному ж випадку інший орган виконавчої влади - виконавчий комітет Козельщинської селищної ради листом №01-04/1169 від 12.07.2023 повідомив позивачу про те, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення позивачу, як члену ФГ „Бочко, земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерської господарства вже розглядалось на дванадцятій позачерговій сесії Козельщинської селищної ради восьмою скликання. За результатами його розгляду Козельщинською селищною радою 29 липня 2021 року було прийнято рішення "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " площею 4,8034 га з кадастровим номером 5322080400:00:001:1798 для ведення фермерською господарства. Зазначив, що на даний час підпунктом 5 пункту 27 Перехідних положень ЗК України визначено, що на період воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються па безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність і громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом. Також повідомив, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 по справі №440/9523/21, яке постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 залишено без змін, є чинним /а.с. 14, зворот а.с. 171/.

За таких обставин суд дійшов висновку, що у даному випадку має місце протиправна бездіяльність Козельщинської селищної ради, що полягає у не прийнятті акту у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом, щодо клопотання ОСОБА_1 від 30 червня 2023 року вхідний №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер якої 5322080400:00:001:1798.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Враховуючи вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради, що полягає у не прийнятті акту у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом, щодо клопотання ОСОБА_1 від 30 червня 2023 року вхідний №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер 5322080400:00:001:1798 та зобов`язати Козельщинську селищну раду прийняти акт у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом, щодо клопотання ОСОБА_1 від 30 червня 2023 року вхідний №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер 5322080400:00:001:1798.

В іншій частині позовних вимог слід відмовити, виходячи з наступного.

Статтею 118 ЗК України встановлено повноваження органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування не тільки за результатами розгляду клопотання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність чи рішення про відмову у передачі земельної ділянки у власність, а й прийняти рішення про залишення клопотання без розгляду, що може бути оскаржене до суду.

На даний час відповідач Козельщинська селищна рада ще не ухвалювала жодного з актів у формі рішення з числа тих, які вона, як орган місцевого самоврядування, має повноваження ухвалити за законом.

Частиною 6 статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про порядок і строк виконання рішення.

Водночас строк, у який має бути прийнято рішення відповідним органом місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову у передачі земельної ділянки у власність або рішення про залишення клопотання без розгляду, встановлений Земельний кодексом України.

Прийняття рішення суду з певною умовою чи з альтернативою суперечить вимогам статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

При прийнятті рішення у цій справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн., що підтверджується квитанцією АТ "Таскомбанк" №6335-4412-1538-9478 від 11.01.2024 /а.с. 10/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 145/.

Частинами 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, при частковому задоволенні позову ОСОБА_1 суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Козельщинської селищної ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 605 грн. 60 коп. (1211 грн. 20 коп./2).

Прохальна частина позовної заяви містить клопотання позивача про стягнення на користь ОСОБА_1 з Козельщинської селищної ради судових витрат, що складаються з витрат на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Пунктом 1 частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з приписами статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України, за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Позивачем не надано до суду детального опису робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги, як не зазначено й причин неможливості його надання до закінчення розгляду справи.

Частиною 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Частиною 1 статті 903 Цивільного кодексу України передбачено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Позивачем не надано до суду договору надання правничої (правової) допомоги із зазначенням умов оплати послуг адвоката, та доказів на підтвердження розміру витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи (рахунку, платіжних документів, тощо).

До закінчення розгляду справи позивач не подавав до суду заяву про неможливість з поважних причин подати докази, що підтверджують розмір понесених ним судових витрат.

Підсумовуючи викладене вище, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення на користь позивача з відповідача судових витрат на професійну правничу допомогу.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 132, 134, 139, 229, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Козельщинської селищної ради (вул. Остроградського, будинок 75/15, смт Козельщина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39100, ідентифікаційний код 21063513) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради, що полягає у не прийнятті акту у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом, щодо клопотання ОСОБА_1 від 30 червня 2023 року вхідний №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер 5322080400:00:001:1798.

Зобов`язати Козельщинську селищну раду прийняти акт у формі рішення з числа тих, які вона має повноваження ухвалити за законом, щодо клопотання ОСОБА_1 від 30 червня 2023 року вхідний №773 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Бреусівського старостинського округу Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, кадастровий номер 5322080400:00:001:1798.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Козельщинської селищної ради на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в розмірі 605 грн. 60 коп. (шістсот п`ять гривень шістдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117859745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —440/580/24

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні