Постанова
від 25.03.2024 по справі 910/12200/23
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" березня 2024 р. Справа №910/12200/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Сітайло Л.Г.

суддів: Демидової А.М.

Алданової С.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення учасників справи) апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця"

на рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023

у справі №910/12200/23 (суддя Курдельчук І.Д.)

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард"

про стягнення 31 471,20 грн,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

Акціонерне товариство "Українська залізниця", в особі регіональної філії "Південна залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (далі - ТОВ "Грейнсвард") заборгованості у розмірі 31 471,20 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на виникнення у відповідача обов`язку зі сплати за користування вагонами за період їх затримки, згідно зі складеними АТ "Укрзалізниця" актами загальної форми.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його ухвалення

Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд встановив, що відповідача не було своєчасно повідомлено про затримку вагонів, у зв`язку з чим дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, АТ "Укрзалізниця" звернулося до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду першої інстанції ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права.

Так, скаржник посилається, зокрема на те, що у мотивувальній частині рішення місцевий господарський суд ототожнює повідомлення про прибуття вантажу з повідомленням про затримку вантажу. При цьому, застосовує до спірних правовідносин "Правила видачі вантажів", затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, у пункті 4 яких встановлено, що у разі якщо залізниця не повідомить про прибуття вантажу, то одержувач звільняється від внесення плати за користування вагонами (контейнерами) і за зберігання вантажу до того часу, як буде надіслано повідомлення. Таким чином, суд першої інстанції застосував до спірних правовідносин нормативний акт, який не підлягав застосуванню.

Також, апелянт стверджує, що про затримку 49 порожніх власних вагонів по станції Полтава-Південна ТОВ "Грейнсвард" повідомлено засобами телефонного зв`язку 19.09.2022 о 09 год 05 хв, що узгоджується з пунктами 7, 8 "Методичних рекомендацій щодо порядку дій залізниць під час оформлення матеріалів на затримку вагонів на підходах до станції призначення (вивантаження), затверджених наказом Укрзалізниці від 25.11.2010 №760-Ц, пунктами 3.6, 3.7 "Інструкції про порядок дій працівників регіональної філії "Південна залізниця" АТ "Укрзалізниця" під час оформлення матеріалів на затримку вагонів на підходах до станції призначення з причин, що залежить від вантажовласника", затвердженої наказом регіональної філії "Південна залізниця" від 12.06.2021 №6/НЗ-1.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті

Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.12.2023 апеляційну скаргу АТ Укрзалізниця" у справі №910/12200/23 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Сітайло Л.Г., судді: Демидова А.М., Алданова С.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.12.2023 витребувано з Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/12200/23. Відкладено розгляд питання про відкриття чи відмову у відкритті апеляційного провадження, повернення без розгляду або залишення без руху апеляційної скарги АТ "Укрзалізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 до надходження до Північного апеляційного господарського суду матеріалів справи №910/12200/23.

28.12.2023 до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №910/12200/23.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 04.01.2024 апеляційну скаргу залишено без руху та надано строк на усунення її недоліків.

12.01.2023, через систему "Електронний суд", скаржником подано заяву про усунення недоліків апеляційної скарги.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 22.01.2024 відкрито апеляційне провадження у справі №910/12200/23. Розгляд апеляційної скарги АТ "Укрзалізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 вирішено здійснювати у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

Узагальнені доводи відзиву на апеляційну скаргу

Відповідач, у порядку статті 263 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скориставшись своїм правом, подав до Північного апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу АТ "Укрзалізниця" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 без змін.

Так, відповідач стверджує, що позовні вимоги АТ "Укрзалізниця" про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 29 688,36 грн з ПДВ та плати за зберігання вантажів у розмірі 1 782,84 грн з ПДВ за період простою вагонів на станції Полтава-Південна є безпідставними та необґрунтованими.

Також, відповідач зазначає, що будь-яких повідомлень про затримку, її причини, підстави та тривалість ТОВ "Грейнсвард" надано не було, а тому відповідач, на підстав; статті 42 Статуту залізниць України, підлягає звільненню від внесення плати за користування вагонами і зберігання вантажу за період їх простою по станції Полтава-Південна.

Крім того, відповідач вказує, що згідно з наведеними відомостями про зайнятість колій, які не підкріплені доказами, на колії №5 було вільне місце для 39 вагонів (47 - 8), колії №6 - для 6 вагонів (37 - 31) колії №11 - для 26 вагонів (37 - 11), а всього - для 71 вагону. Натомість на адресу відповідача рухалось лише 49 вагонів, які цілком могли бути розміщені на станції Миргород, що взагалі викликає сумніви в обґрунтованості підстав затримки вагонів на станції Полтава-Південна.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції

06.03.2020 між ТОВ "Грейнсвард" (замовник) та АТ "Укрзалізниця" укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №2829531, відповідно до пункту 1.1 якого предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

15.09.2022 зі станції відправлення "Ксениево" на станцію призначення "Миргород" здійснено відправлення порожніх вагонів ТОВ "Грейнсвард" №№58533522, 58542200, 58552233, 95058111, 95146072, 95280376, 95307039, 95407169, 58533027, 58534728, 58544503, 95064911, 95117834, 95158408, 95173076, 95183570, 95192472, 95206504, 95212643, 95221719, 95407300, 95407342, 95407425, 95887808, 95082236, 95101010, 95113007, 95121430, 95122057, 95263059, 95288445, 95407409, 95434387, 58552886, 95061933, 95096665, 95108577, 95109963, 95114021, 95138152, 95170031, 95187712, 95236063, 95250320, 95251831, 95262911, 95286225, 95287876 та 95637542 згідно з залізничними накладними №№41064585, 41064593, 41064601, 41064619, 41064627, 41064635, 41064643, 41064650, 41067554, 41067562, 41067570, 41067588, 41067596, 41067604, 41067612, 41067620, 41067638, 41067646, 41067653, 41067661, 41067679, 41067687, 41067695, 41067703, 41067950, 41067968, 41067976, 41067984, 41067992, 41068008, 41068016, 41068032, 41068040, 41070475, 41070483, 41070491, 41070509, 41070517, 41070525, 41070533, 41070541, 41070558, 41070566, 41070574, 41070582, 41070590, 41070608, 41070616 та 41070624.

17.09.2022 на станції Миргород складно акт загальної форми ГУ-23 №1372, згідно з яким сталась затримка вагонів в очікування подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони прибули на станцію 17.09.2022 поїздом №3002 о 15 год 03 хв. В адресу ТОВ "Грейнсвард", вагони відставлені на 6, 11 прийомо-передаточну колію в очікуванні подачі під навантаження. Час початку затримки вагонів 17.09.2022 22:10.

Відповідно до акта загальної форми ГУ-23а про затримку вагонів від 19.09.2022 №2 зазначені вагони затримані на станції Полтава-Південна з причин неможливості приймання вагонів вантажовласником та відсутність технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення. Початок затримки поїзда №2108 індекс 406602 015 447801 о 08 год 00 хв 19.09.2022.

Згідно з актом загальної форми ГУ-23а про затримку вагонів від 20.09.2022 №1 на станції Полтава-Південна відновлено рух поїзда, закінчення затримки поїзда №2108 індекс 406602 015 447801 о 10 год 39 хв 20.09.2022.

Відповідно до акта загальної форми ГУ-23 від 20.09.2022 №1424 зазначені вагони затримані в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони прибули на станцію 20.09.2022 поїздом №2107 о 19 год 26 хв. В адресу ТОВ "Грейнсвард", вагони відставлені на 5 і 11 прийомо-передаточні колії в очікуванні подачі під навантаження. Час початку затримки вагонів 20.09.2022 21 год 10 хв.

На закінчення затримки вагонів складені акти загальної форми ГУ-23 №1441 та від 22.09.2022 №1448.

На підставі вказаних актів загальної форми ГУ-23 та пам`яток про подавання та збирання вагонів форми ГУ-45 працівниками станції Миргород сформовані відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, а саме: №22090019 на суму 10 158,40 грн (без ПДВ), та №23090020 на суму 22 009,80 грн (без ПДВ), які підписані відповідачем із застереженнями.

Зокрема, у відомості №22090019 відповідачем зазначено про заперечення сплати коштів у розмірі 8 458,40 грн (без ПДВ), нарахованих за затримку вагонів на станції Полтава-Південна, у зв`язку з відсутністю підстав для затримки вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника та відсутністю документів, які підтверджують правильність дій залізниці. Сума у розмірі 1 700,00 грн (без ПДВ) визнана відповідачем в якості плати за користування вагонами та була стягнута по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №03010008 від 03.01.2023.

У відомості №23090020 відповідачем зазначено про заперечення сплати коштів у розмірі 16 281,90 грн (без ПДВ), нарахованих за затримку вагонів на станції Полтава-Південна, у зв`язку з відсутністю підстав для затримки вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника та відсутністю документів, які підтверджують правильність дій залізниці. Сума у розмірі 5 725,90 грн (без ПДВ) визнана відповідачем в якості плати за користування вагонами та була стягнута по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №03010008 від 03.01.2023.

Крім того, позивачем сформована накопичувальна картка ФДУ-92 №21090600 від 21.09.2022 та нарахований збір за зберігання вантажу в розмірі 1 485,70 грн (без ПДВ). Проте підписана відповідачем із застереженнями про заперечення сплати коштів у розмірі 1 485,70 грн (без ПДВ), нарахованих за затримку вагонів на станції Полтава-Південна, у зв`язку з відсутністю підстав для затримки вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника та відсутністю документів, які підтверджують правильність дій залізниці.

Звертаючись до суду з даним позовом АТ "Укрзалізниця" посилається на неналежне виконання відповідачем грошового зобов`язання із сплати платежів, пов`язаних з затримкою вагонів, у зв`язку з чим к останнього виникла заборгованості у розмірі 31 471,20 грн (з ПДВ).

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та оцінка аргументів учасників справи

Відповідно до частини 1 статті 270 ГПК України в суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження, з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Статтею 269 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, дослідивши наявні матеріали справи у повному обсязі, перевіривши повноту встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції встановив.

Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

За приписами статті 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до частини 5 статті 306 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовим актами.

Згідно зі статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України. Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України (далі - Статут), статтею 2 якого визначено обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (стаття 3 Статуту).

За змістом статті 71 Статуту, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором.

За користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати, у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати (стаття 119 Статуту).

Згідно з пунктами 1, 2 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, Правила користування вагонами і контейнерами визначають порядок і умови користування вагонами і контейнерами: - парку залізниць України; - парку залізниць інших держав; - які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, а також орендовані ними (за час затримки на коліях залізниць загального користування).

За користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.

Відповідно до пункту 3 Правил користування вагонами і контейнерами, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Згідно з пунктом 4 Правил користування вагонами і контейнерами, відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.

Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.

Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів).

Також, пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами встановлює, що час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій.

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Відповідно до пункту 8 Правил користування вагонами і контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки загонів і їх номери.

За змістом пункту 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Пунктом 13 Правил користування вагонами і контейнерами визначено, що плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Згідно зі статтею 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.

Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 передбачено, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі: утрати документів, прикладених відправником до накладної; затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача; неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу; подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані; відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками; пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань; відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами); самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

Так, залізничними накладними №№41064585, 41064593, 41064601, 41064619, 41064627, 41064635, 41064643, 41064650, 41067554, 41067562, 41067570, 41067588, 41067596, 41067604, 41067612, 41067620, 41067638, 41067646, 41067653, 41067661, 41067679, 41067687, 41067695, 41067703, 41067950, 41067968, 41067976, 41067984, 41067992, 41068008, 41068016, 41068032, 41068040, 41070475, 41070483, 41070491, 41070509, 41070517, 41070525, 41070533, 41070541, 41070558, 41070566, 41070574, 41070582, 41070590, 41070608, 41070616 та 41070624, наявними у матеріалах справи підтверджується здійснення перевезення порожніх вагонів ТОВ "Грейнсвард" за №№58533522, 58542200, 58552233, 95058111, 95146072, 95280376, 95307039, 95407169, 58533027, 58534728, 58544503, 95064911, 95117834, 95158408, 95173076, 95183570, 95192472, 95206504, 95212643, 95221719, 95407300, 95407342, 95407425, 95887808, 95082236, 95101010, 95113007, 95121430, 95122057, 95263059, 95288445, 95407409, 95434387, 58552886, 95061933, 95096665, 95108577, 95109963, 95114021, 95138152, 95170031, 95187712, 95236063, 95250320, 95251831, 95262911, 95286225, 95287876 та 95637542 зі станції відправлення - "Ксениево" на станцію призначення - "Миргород".

Також, наявними в матеріалах справи копіями актів загальної форми ГУ-23а про затримку вагонів від 19.09.2022 №2 та від 20.09.2022 №1 підтверджується затримання АТ "Укрзалізниця" вказаних вагонів на станції Полтава-Південна з причин неможливості приймання вагонів вантажовласником та відсутність технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення з 08 год 00 хв 19.09.2022 до 10 год 39 хв 20.09.2022.

При цьому, за твердженням позивача, відповідач повідомлений про затримку вагонів 19.09.2022 о 09 год 05 хв засобами телефонного зв`язку.

Разом із тим, згідно з пунктом 8.1 договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, сторони домовились про використання електронного документообігу. Для організації електронного документообігу використовуються виключно власні інформаційні системи перевізника.

Згідно з підпунктом 8 пункту 8.2 договору електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення документів з накладанням КЕП, якщо їх оформлення в електронній формі реалізовано в інформаційних системах перевізника та нормативно-правовими актами не встановлено обов`язковість паперового оформлення, зокрема, акта про затримку вагонів форми ГУ-23а.

Пунктом 8.3 договору встановлено, що для цілей договору датою та часом одержання однією стороною будь-яких документів (повідомлень), відправлених іншою стороною з використанням власних інформаційних систем перевізника, є дата та час підписання відправником такого документа (повідомлення) КЕП у власних інформаційних системах перевізника.

Тобто, сторонами досягнуто згоди щодо порядку документообігу у господарських правовідносинах, зокрема, і у разі необхідності повідомлення про затримку вагонів.

Інформаційним листом Вищого господарського суду України №01-06/223/2012 від 27.02.2012 серед іншого повідомлено, що 01.01.2012 відбувся перехід Державної адміністрації залізничного транспорту України "Укрзалізниця" та залізниць України, правонаступником яких є позивач, з паперового на електронне оформлення документів під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні.

Разом з цим, Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 01.11.2010 №800 затверджено Порядок застосування електронного перевізного документа під час перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - "Порядок").

Згідно з пунктом 1.5 Порядку електронні перевізні документи (далі - ЕПД) - це сукупність електронних документів (далі - ЕД), що визначені Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг", в яких зафіксована інформація у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму. Візуальною формою подання електронного документа є відображення даних, які він містить, електронними засобами або на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною.

Відповідно до пункту 1.8 Порядку візуальні форми подання ЕД (відображення даних, які вони містять на папері у формі, придатній для приймання їх змісту людиною), роздруковані на папері, засвідчені в установленому законодавством порядку, є паперовими копіями ЕПД.

При цьому, згідно з пунктом 2.3.4 вказаних Правил на базі інформації, що міститься в ЕД, та на підставі позитивних результатів перевірки стосовно можливості здійснення зазначених у ЕПД перевезень та авторства документа працівники підприємства залізничного транспорту із застосуванням автоматизованих робочих місць, що входять до складу автоматизованої системи залізничного транспорту України, створюють ЕД з унесенням даних, передбачених технологічним процесом.

Після накладання ЕЦП зазначеними працівниками підприємства залізничного транспорту ЕД зберігаються в архіві електронних документів Укрзалізниці із дотриманням відповідних вимог законодавства щодо захисту інформації.

Згідно з положеннями абзаців 1, 2 та 4 пункту 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Накладна, згідно з цими Правилами, може оформлятися і надаватися, в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису. Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.

Пунктом 1.2 вказаних Правил встановлено, що накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Зазначене відповідає приписам статті 6 Статуту залізниць України.

Разом з тим, пунктом 1.2 вказаних Правил визначено, що заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.

Пунктом 4.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, встановлено, що під час перевезення відмітки, передбачені цими Правилами, зазначаються в графі 49 "Відмітки залізниці".

Додатком 3 до Правил "Пояснення щодо заповнення накладної" закріплено, що відомості про повідомлення одержувача про прибуття вантажу зазначаються залізницею в графі 49 перевізного документа.

Із спірних залізничних накладних вбачаться, що відповідача повідомлено про прибуття вагонів на станцію призначення 20.09.2023 починаючи з 19 год 40 хв, що відображено у графі 49 перевізних документів. Також, в графі 49 містяться відмітки про затримання вагонів по станції Полтава-Південна, а відповідно до актів загальної форми ГУ-23а про затримку вагонів починаючи з 08 год 00 хв 19.09.2022 до 10 год 39 хв 20.09.2022.

Колегія суддів вважає вірними висновки місцевого господарського суду, що фактично ТОВ "Грейнсвард" повідомлено про затримання вагонів по станції Полтава-Південна 20.09.2023 починаючи з 19 год 40 хв, будь-яких інших належних та допустимих доказів, в підтвердження повідомлення вантажовласника про затримання вагонів, матеріали справи не містять.

Згідно з правилами Правил видачі вантажів, про прибуття вантажу на станцію призначення залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу, але не пізніше 12-ї години наступного дня із зазначенням найменування та кількості вантажу, а також роду і кількості вагонів (контейнерів). При цьому, повідомлення вносяться у Книгу прибуття вантажу форми ГУ-42, яка введеться в Єдиній автоматизованій системі керування вантажними перевезеннями Укрзалізниці (АСКВП УЗ).

Згідно з пунктом 10 Правил №113, облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" (додаток 5) до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Зважаючи на наведенні положення та враховуючи, що сторони у розділі 8 договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 погодили організацію електронного документообігу між перевізником та замовником, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав вважати, що відповідача своєчасно повідомлено про затримку вагонів.

За наведених обставин, на переконання судової колегії, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позову АТ "Укрзалізниця" до ТОВ "Грейнсвард" про стягнення 31 471,20 грн.

Інші доводи апеляційної скарги, взяті судом до уваги, однак не спростовують вищенаведених висновків суду.

Згідно з частиною 4 статті 11 ГПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча, пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною, залежно від характеру рішення.

В пункті 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Федорченко та Лозенко проти України" від 20.09.2012 зазначено, що при оцінці доказів суд керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом". Тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

При винесені даної постанови судом апеляційної інстанції були надані вичерпні відповіді на доводи апелянта, з посиланням на норми права, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно зі статтями 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до частини 2 статті 86 ГПК України жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, виходячи з фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Частиною 1 статті 276 ГПК України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на вищенаведене, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга АТ "Укрзалізниця" задоволенню не підлягає.

Розподіл судових витрат

Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється, а витрати пов`язані з розглядом апеляційної скарги на рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23, відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця"на рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 у справі №910/12200/23 залишити без змін.

3. Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "Українська залізниця", в особі регіональної філії "Південна залізниця".

4. Матеріали справи №910/12200/23 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, що визначені в частині 3 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя Л.Г. Сітайло

Судді А.М. Демидова

С.О. Алданова

Дата ухвалення рішення25.03.2024
Оприлюднено26.03.2024
Номер документу117877934
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —910/12200/23

Рішення від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Постанова від 15.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Постанова від 25.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 04.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні