ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.03.2024 Справа № 914/3623/23
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго"
до відповідача Житлово-будівельного кооперативу "Екран-2"
про встановлення сервітуту
за участю представників:
від позивача Трофимчук О.В.
від відповідача не з`явився
Суть спору: Позовні вимоги заявлено Львівським комунальним підприємством "Залізничнетеплоенерго" до відповідача Житлово-будівельного кооперативу "Екран-2" про встановлення сервітуту. Зокрема позивач у позовній заяві просить встановити Львівському комунальному підприємству «Залізничнетеплоенерго» безстроковий та безоплатний сервітут на обмежене користування частиною нерухомого майна (частини будівлі) в підвальному приміщенні, розміром 3,0 х 3,0 метра загальною площею 9,0 квадратних метрів, для встановлення будинкових вузлів обліку гарячої води в місці вводу теплової мережі в будинок згідно з кресленням ситуаційного плану розташування вузла обліку гарячої води для житлового будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколах судового засідання.
Представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, просив задовольнити їх з підстав, що наведені у позовній заяві.
Відповідач явку представника в судове засідання не забезпечив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Явка представників сторін в судове засідання не визнавалась судом обов`язковою. Відзив на позовну заяву відповідач не подав.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи представника позивача, суд встановив таке.
Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" є правонаступником комунального підприємства теплових мереж Залізничного району м. Львова, перетворене ухвалою №118 від 21.01.1999 4-ої сесії 3-го скликання Львівської міської ради і підпорядковане Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, яке є представником власника - територіальної громади м. Львова і є органом, до сфери управління якого входить комунальне підприємство (пункт 1.1. статуту).
Згідно з пунктами 2.1.1., 2.1.2., 2.2.1 статуту підприємства, Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" створене з метою: отримання прибутку, повного задоволення потреб населення та юридичних осіб в тепловій енергії, яка використовується для опалення приміщень; отримання гарячої води і промислових технологічних процесів. Основними видами діяльності підприємства є виробництво, транспортування та реалізації теплової енергії для опалення і гарячого водопостачання житлового фонду, об`єктів соціально-культурного та промислово-виробничого призначення міста і підприємницької діяльності.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.03.2017 №342 відповідно до статті 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та статей 2 та 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» прийнято рішення про переоформлення виданих Львівському комунальному підприємству «Залізничнетеплоенерго» ліцензії АВ№597442 на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), АВ№597443 на право провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та АВ№597444 на право провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії.
Як зазначено у позовній заяві, позивач, як теплопостачальна організація та оператор зовнішніх мереж, надає послуги з постачання теплової енергії та гарячої води відповідачу за адресою: 79022, місто Львів, вулиця Антона Головатого, будинок 4 і при цьому вказаний будинок станом на день набрання чинності Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" був приєднаний до зовнішніх інженерних мереж і не оснащений вузлами комерційного обліку комунальних послуг з постачання теплової енергії та гарячої води.
Як зазначає позивач, Львівське комунальне підприємство «Залізничнетеплоенерго» в розумінні пункту 11 частини 1 статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", який визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі і розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення обліковою інформацією споживачів таких послуг, виступає оператором зовнішніх мереж, на якого покладено обов`язок з оснащення комерційного обліку будівель.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" передбачено обов`язкове обладнання усіх будівель, що приєднані до зовнішніх мереж гарячого водопостачання та зовнішніх водопровідних мереж будинковими вузлами обліку, відповідно гарячої і холодної води, а обов`язок з оснащення будівель такими вузлами покладено на оператора зовнішніх мереж, яким є Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго".
Згідно з технічним завданням на виготовлення проектної документації (паспорту) вузла обліку гарячої води (ВОГВ) для житлового будинку на вулиці Головатого, 4 у місті Львові, відповідно до матеріалів обстеження, а також діючих норм та правил ДБН В.2.2-15-2005 «Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення» та ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація» було розроблено Паспорт 0052ГВ-2019 вузла обліку гарячої води (ВОГВ) для житлового будинку на вулиці Головатого, 4 (кваліфікаційний сертифікат серія АР №008662 від 30.08.2013). Технічні рішення, які прийняті в робочих кресленнях відповідають вимогам екологічних, санітарно-гігієнічних, протипожежних та інших діючих норм і правил, забезпечують безпечну для життя і здоров`я людей експлуатацію об`єкта при дотриманні заходів, що передбачені робочим кресленням.
Як вказано у позовній заяві, 12.02.2020 відповідно до вимог законодавства згідно з Порядком інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 №444, в загальному та безперешкодному доступі на офіційному вебсайті Львівського комунального підприємства «Залізничнетеплоенерго», як оператора зовнішніх інженерних мереж, було опубліковано та розміщено «Повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку на гаряче водопостачання» у будинках у місті Львові (http://zte.lviv.ua/information#hide4). Адреси житлових будинків у адресній інформації наведені в алфавітному порядку. Серед перелічених адрес є будинок 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові .
Як також зазначив позивач, Львівським комунальним підприємством «Залізничнетеплоенерго» також було доведено до відома власників (співвласників) будівлі інформацію про намір встановити вузол комерційного обліку кожного власника (співвласника) будівлі шляхом розміщення на звороті квитанції про щомісячне нарахування плати за наданні послуги.
Як вказано у позовній заяві, у червні 2023 року Львівське комунальне підприємство «Залізничнетеплоенерго» зважаючи на те, що відповідач протягом двох місяців з дня отримання повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку на гаряче водопостачання не повідомив підприємству про надання згоди на встановлення вузла комерційного обліку чи про намір самостійно обладнати будівлю таким вузлом, повторно надіслало засобами поштового зв`язку на зареєстровану адресу відповідача повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку у будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах, однак відповідач залишив без відповіді повторне повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку у будівлі.
Як вбачається з долучених позивачем до позовної заяви матеріалів, 21.06.2023 комісією у складі представника ЛКП «Залізничнетеплоенерго», начальника котельні, інженера ВТВ та майстра з ремонту теплових мереж, керуючись вимогами Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», яким передбачено обов`язкове обладнання усіх будівель, що приєднанні до зовнішніх мереж гарячого водопостачання та зовнішніх водопровідних мереж, будинковими вузлами обліку, складено акт про не допуск до виконання робіт по монтажу вузла комерційного обліку гарячої води (ВОГВ) в підвальному приміщенні житлового будинку за адресою: м. Львів, вул. Головатого, 4. Як вказано в акті, станом на 21.06.2023 о 14:20 год бригада простоює, а монтажні роботи не виконуються. Зі сторони Житлово-будівельного кооперативу "Екран-2" акт про не допуск до виконання робіт не підписаний.
Отже як зазначив позивач, ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з відповідачем порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку гарячого водопостачання, проте відповідач згоди позивачу на встановлення відповідного вузла не надав, до приміщення будинку не допустив, самостійно вузол комерційного обліку теплової енергії у строки, передбачені законом не встановив, з огляду на що у Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові вузлом комерційного обліку теплової енергії іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення у будинку.
Тобто зважаючи на те, що з моменту повідомлення співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення відповідного повідомлення на сайті позивача будь-яких рішень з самостійного встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю відповідачем не прийнято, а також не повідомлено позивача у належний спосіб про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку, беручи до уваги те, що відповідно до приписів законодавства у позивача існує обов`язок зі встановлення вузла комерційного обліку, тому на переконання позивача для реалізації такого обов`язку він має право вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
Враховуючи вищезазначене, позивач звернувся з позовною заявою до Господарського суду Львівської області та просить встановити Львівському комунальному підприємству «Залізничнетеплоенерго» безстроковий та безоплатний сервітут на обмежене користування частиною нерухомого майна (частини будівлі) в підвальному приміщенні, розміром 3х3 метра, загальною площею 9,0 квадратних метрів, для встановлення будинкових вузлів обліку гарячої води в місці вводу теплової мережі в будинок згідно креслення ситуаційного плану розташування вузла обліку гарячої води для житлового будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові.
Відповідач проти позову не заперечив, відзив на позовну заяву не подав.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи представника позивача, суд дійшов висновку позов задовольнити повністю з огляду на таке.
Згідно із статтею 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг. Виконавцем комунальних послуг, зокрема, послуг з постачання теплової енергії є теплопостачальна організація.
Статтею 1 Закону України "Про теплопостачання" визначено, що теплопостачальна організація - суб`єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії.
02.08.2017 набрав чинності Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" №2119-VIII від 22.06.2017, відповідно до пункту 2 розділу IV «Прикінцеві та Перехідні положення» якого, оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж у строк:
- теплової енергії - протягом року з дня набрання чинності цим Законом;
- гарячої та питної води для нежитлових будівель - протягом одного року, а для житлових будівель - протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг" №1060-IX від 03.12.2020, який набрав чинності 01.05.2021, у розділі IV "Прикінцеві та перехідні положення" пункт 2 викладено в такій редакції:
"2. Оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж до 01.08.2022".
Законом України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" №2479-IX від 29.07.2022, який набрав чинності 19.08.2022, у пункті 2 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., N 34, ст. 370; 2021 р., N 22, ст. 196) слова і цифри "до 1 серпня 2022 року" замінено словами і цифрами "протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні".
Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", який визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг, оператор зовнішніх інженерних мереж - власник зовнішніх інженерних мереж, а в разі якщо зовнішні інженерні мережі використовуються іншою, ніж власник, особою або є безхазяйними - особа, якій такі мережі власником передано у користування (управління, господарське відання, оренду, концесію) або яка здійснює фактичне користування такими мережами для транспортування відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води.
В розумінні пункту 11 частини 1 статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" виступає оператором зовнішніх мереж, на якого покладено обов`язок з оснащення комерційного обліку будівель.
При цьому, відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", вузол комерційного обліку - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом.
Згідно із частиною 2 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
Абзацами 2-4 частини 2 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" передбачено, що такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. Для споживача комунальних послуг, якому комунальна послуга постачається для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності в кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж.
Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 №444 відповідно до частини 3 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" постановлено затвердити Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку (надалі - Порядок №444).
Згідно з пунктом 1 Порядку №444, цей Порядок визначає загальні вимоги та механізм інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку.
Пунктами 3 та 4 Порядку №444 передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузла комерційного обліку повідомляє власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такий вузол за формою згідно з додатком (далі - повідомлення). Повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення:
- на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування;
- у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №444, днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.
Згідно з пунктом 6 порядку №444, власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про:
- згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;
- намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку;
- намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.08.2018 №206 відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 №197 затверджено Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку (надалі - Порядок №206).
Цей Порядок визначає процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення (пункт 1 Порядку №206).
Пунктами 3 та 4 Порядку №206 передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж повідомляє про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку відповідно до абзацу першого частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання". Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку має право повідомити оператора зовнішніх інженерних мереж у спосіб, зазначений в повідомленні про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку, про (за своїм вибором):
- згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;
- намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку, у тому числі встановити вузол (вузли) комерційного обліку, придбаний(і) власником (співвласниками);
- намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 10 Порядку №206, у разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку власник (співвласники) будівлі не повідомив(ли) оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, а також у разі, якщо власник (співвласники) повідомив(ли) про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, але не зробив(ли) цього протягом чотирьох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку, оснащення будівлі вузлом комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.
Згідно з пунктом 11 Порядку №206, оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» і не потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
Вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.
Для споживача комунальних послуг, якому послуга з постачання теплової енергії та/або гарячої води постачається зовнішніми інженерними мережами для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж. У разі неможливості встановлення вузла комерційного обліку на межі майнової належності вузол комерційного обліку встановлюється за домовленістю сторін в іншому місці якомога ближче до межі майнової належності (пункт 13 Порядку №206).
Пунктом 18 Порядку №206 передбачено, що у разі встановлення вузла комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж власник (співвласники) будівлі надає(ють) доступ фахівцям оператора зовнішніх інженерних мереж до місця встановлення вузла комерційного обліку.
Відповідно до абзацу 3 частини 3 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", у разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення власник (співвласники) не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах або не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.
Згідно з абзацом 4 частини 3 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.
Частиною 1 статті 395 Цивільного кодексу України визначено, що речовими правами на чуже майно є: 1) право володіння; 2) право користування (сервітут); 3) право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); 4) право забудови земельної ділянки (суперфіцій).
Відповідно до статті 396 Цивільного кодексу України, особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.
Згідно із статтею 401 Цивільного кодексу України, право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут).
Частинами 1 та 3 статті 402 Цивільного кодексу України передбачено, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту.
Відповідно до частин 1-4 статті 403 Цивільного кодексу України, сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Особа, яка користується сервітутом, зобов`язана вносити плату за користування майном, якщо інше не встановлено договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут не підлягає відчуженню.
Згідно з частинами 5-6 статті 403 Цивільного кодексу України, сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном. Сервітут зберігає чинність у разі переходу до інших осіб права власності на майно, щодо якого він встановлений. Збитки, завдані власникові (володільцеві) земельної ділянки або іншого нерухомого майна, особою, яка користується сервітутом, підлягають відшкодуванню на загальних підставах.
Частинами 1 та 3 статті 404 Цивільного кодексу України передбачено, що право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).
Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб заінтересованої особи для ефективного використання належного їй майна, а умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.
Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.
Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.
Так, в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження відповідачем порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку гарячого водопостачання, проте за твердженням позивача відповідач згоди на встановлення відповідного вузла не надав, до приміщення будинку не допустив, самостійно вузол комерційного обліку теплової енергії у строки, передбачені Законом не встановив, а тому у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку вузлами комерційного обліку теплової енергії іншим способом, аніж встановлення сервітуту в місці вводу теплової мережі в будинок згідно з кресленням ситуаційного плану розташування вузла обліку гарячої води для житлового будинку 4 по вулиці Головатого у місті Львові .
При цьому необхідно зазначити, що як вбачається із матеріалів справи, будинок 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові станом на день набрання чинності Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" був приєднаний до зовнішніх інженерних мереж і не оснащений вузлами комерційного обліку комунальних послуг з постачання теплової енергії та гарячої води.
На виконання вимог законодавства та Порядку №444, 12.02.2020 на офіційному сайті Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" було розміщено "Повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку" оператором зовнішніх інженерних мереж за адресою: місто Львів, вулиця А.Головатого, 4 (http://zte.lviv.ua/information/hide4).
В матеріалах справи міститься лист позивача від 13.06.2023 №07/576 адресований відповідачу щодо наміру встановити вузол комерційного обліку у будівлі, в якому Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" зазначає, що 12.02.2020 в загальному та безперешкодному доступі на офіційному веб-сайті Львівського комунального підприємства «Залізничнетеплоенерго», як оператора зовнішніх інженерних мереж, ним було опубліковано повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку за адресою : місто Львів, вулиця Головатого, будинок 4, однак не зважаючи на це, рішення по оснащенню будівлі вузлом комерційного обліку від Житлово-будівельного кооперативу "Екран-2" не надходило.
При цьому, як вказано у листі від 13.06.2023 №07/576, власники (співвласники) багатоквартирного будинку 4 по вулиці Головатого у місті Львові протягом чотирьох місяців з дати повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку самостійно не обладнали будівлю таким вузлом.
З огляду на вищевказане, позивач у листі від 13.06.2023 №07/576 просив відповідача надати доступ до нежитлового приміщення згідно креслення ситуаційного плану розташування вузла комерційного обліку для житлового будинку 4 по вулиці Головатого у місті Львові, про що просив повідомити протягом чотирнадцяти днів з дня отримання листа.
Позивач у листі від 13.06.2023 №07/576 додатково повідомив відповідача про те, що у разі створення перешкод по встановлені вузла комерційного обліку у будинку, Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" буде змушене звернутися до суду із позовом про встановлення безстрокового та безоплатного сервітуту на обмежене користування частиною нерухомого майна (частиною будівлі).
Однак як стверджує позивач, відповідач залишив без відповіді згадане повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку у будівлі. В матеріалах справи така відповідь відсутня.
Таким чином, оскільки протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановлення вузла комерційного обліку відповідач не надав згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах чи не повідомив про свій намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку, а також не повідомив протягом двох місяців про свій намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку в установленому законодавством порядку, тому суд погоджується з доводами позивача про те, що у нього відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку вузлами комерційного обліку теплової енергії іншим способом, аніж шляхом встановлення сервітуту.
Окрім того, суд вбачає за доцільне зазначити, що станом на дату ухвалення рішення суду у даній справі спір існує, тобто від розміщення позивачем на сайті повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку і до моменту ухвалення рішення суду у справі, жодних дій, які б свідчили про намір відповідача встановити вузли комерційного обліку, матеріали справи не містять. Відзив на позовну заяву відповідач не подав, докази, які б свідчили про наявність інших обставин, ніж ті які встановлені судом у даній справі, в матеріалах справи відсутні. Доказів реагування відповідача на повідомлення позивача, яке розміщено на вебсайті останнього, матеріали справи також не містять.
Наведене розцінюється судом як відсутність згоди відповідача на встановлення вузла комерційного обліку, а така обставина в силу положень статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" надає право позивачу вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
Судом також з`ясовано, що встановлення зазначеного сервітуту не спричинить збитків відповідачу і не є обтяжливим для нього, а задоволення вимог позивача, що спрямовані на виконання приписів Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" в інший спосіб в даному випадку є неможливим.
Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Таким чином, враховуючи наведені норми законодавства та встановлені судом обставини, суд дійшов висновку позов задовольнити, встановивши Львівському комунальному підприємству «Залізничнетеплоенерго» безстроковий та безоплатний сервітут на обмежене користування частиною нерухомого майна (частини будівлі) в підвальному приміщенні, розміром 3,0 х 3,0 метра, загальною площею 9,0 квадратних метрів, для встановлення будинкових вузлів обліку гарячої води в місці вводу теплової мережі в будинок згідно з кресленням ситуаційного плану розташування вузла обліку гарячої води для житлового будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові .
Позивачем при поданні позовної заяви до Господарського суду Львівської області було сплачено судовий збір в розмірі 2684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №460 від 29.11.2023.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку стягнути з відповідача на користь позивача витрати по сплаті судового збору в розмірі 2684,00 грн, оскільки позов підлягає задоволенню повністю.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Позов задовольнити.
2. Встановити Львівському комунальному підприємству «Залізничнетеплоенерго» (79054, місто Львів, вулиця С.Петлюри, будинок 4А, ідентифікаційний код 20784943) безстроковий та безоплатний сервітут на обмежене користування частиною нерухомого майна (частини будівлі) в підвальному приміщенні, розміром 3,0 х 3,0 метра, загальною площею 9,0 квадратних метрів, для встановлення будинкових вузлів обліку гарячої води в місці вводу теплової мережі в будинок згідно з кресленням ситуаційного плану розташування вузла обліку гарячої води для житлового будинку 4 по вулиці Антона Головатого у місті Львові.
3. Стягнути з Житлово-будівельного кооперативу "Екран-2" (79022, місто Львів, вулиця А.Головатого, 4, ідентифікаційний код 20826848) на користь Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" (79054, місто Львів, вулиця С.Петлюри, будинок 4А, ідентифікаційний код 20784943) 2684,00 грн витрат по сплаті судового збору.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили, відповідно до статті 327 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 22.03.2024.
Суддя Петрашко М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2024 |
Оприлюднено | 27.03.2024 |
Номер документу | 117879312 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні