Рішення
від 25.03.2024 по справі 200/193/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 березня 2024 року Справа№200/193/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

11 січня 2024 року з використанням підсистеми «Електронний кабінет» позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО», звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача-1, Головного управління ДПС у Донецькій області, та відповідача-2, Державної податкової служби України, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 від 09.10.2023 №9674339/02771888 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.06.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 від 13.11.2023 №9910743/02771888 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.09.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №1 від 29.06.2023 датою її фактичного подання 29.06.2023;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №1 від 13.09.2023 датою її фактичного подання 13.09.2023.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що 23.06.2023 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ» був укладений договір поставки №23-06-23, на виконання умов якого позивач поставив кокс металургійний (відсів), що підтверджується видатковою накладною №РН-0000001 від 29.06.2023, товаро-транспортною накладною №4 від 29.06.2023, випискою по рахунку (платіжна інструкція) №306 від 29.06.2023 на суму 210988,80 грн., видатковою накладною №РН-0000007 від 13.09.2023, товаро-транспортною накладною №7 від 13.09.2023, випискою по рахунку (платіжна інструкція) №516 від 13.09.2023 на суму 220185,00 грн.

Позивачем були складені та надіслані на реєстрацію податкові накладні від 29.06.2023 №1 на суму 210988,80 грн., в тому числі ПДВ 35164,80 грн., від 13.09.2023 №1 на суму 220185,00 грн., в тому числі ПДВ 36697,00 грн.

Після отримання повідомлень про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних, позивачем були подані пояснення та додаткові документи, але після їх розгляду рішеннями комісії Головного управління ДПС у Донецькій області було відмовлено у реєстрації вказаних податкових накладних.

Рішеннями комісії центрального рівня ДПС скарги позивача були залишені без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області без змін.

Позивач вважає спірні рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки податковий орган не зазначив жодних обґрунтованих доводів щодо підстав віднесення позивача до ризикових платників податку відповідно до пункту 1 Критеріїв, не зазначив об`єктивні обставини, які перешкоджали реєстрації податкових накладних, а лише зазначив про відсутність документів.

Відповідачами подані тотожні за змістом відзиви на позовну заяву, в яких позовні вимоги не визнані в повному обсязі з таких підстав.

Реєстрація спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулася в автоматичному режимі згідно з пунктами 8,10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, а також пункту 17 Порядку ведення податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, які відповідають ризиковості здійснення операцій (пункт 1), оскільки обсяг реалізації «Відсів коксу металургійного», зазначений у спірних податкових накладних, перевищував обсяг придбання такого товару на митній території України.

Позивачу була направлена пропозиція надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в спірних податкових накладних відповідно до вимог пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).

Пропозиція надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, була викладена у відповідності до вимог пунктів 4,5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та Документ сформований в системі «Електронний суд» 30.01.2024 6 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).

У повідомленнях про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, які були направлені позивачу, було визначено конкретний перелік документів на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, який необхідно надати для прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН.

Комісія проаналізувала письмові пояснення та копії документів, надані позивачем, і у встановлені терміни прийняла рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.

Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних скарги позивача на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних були залишені без задоволення.

15 січня 2024 року позовну заяву залишено без руху, встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви.

23 січня 2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

01 лютого 2024 року позивачу повернуто надмірно сплачений судовий збір.

01 лютого 2023 року заяви представниці Головного управління ДПС України у Донецькій області та Державної податкової служби України Актамирової І.О. про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишені без задоволення.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з кодом 02771888 та є платником податку на додану вартість.

23 червня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ» (Покупець) укладено Договір поставки №23-06-23, за умовами якого Продавець зобов`язується поставити, а Покупець зобов`язується оплатити та прийняти товар на умовах цього Договору, кокс металургійний (відсів) в обсязі, відповідної якості і у строк, відповідно виставлених Рахунків та Видаткових накладних.

Відповідно до умов Договору Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» поставило Товариству з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ» відсів коксу металургійного у кількості 24,420 та 24,465 тони на загальну суму 431173,80 грн, у тому числі ПДВ 71861,80 грн, згідно з видатковими накладними №РН-0000001 від 29.06.2023 на суму 210988,8 грн. та №РН-0000007 від 13.09.2023 на суму 220185,00 грн., товарно-транспортними накладними №4 від 29.06.2023 та №7 від 13.09.2023, а Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ» оплатило вказаний товар платіжними інструкціями №306 від 29.06.2023 на суму 210988,8 грн. та №516 від 13.09.2023 на суму 220185,00 грн.

Відсів коксу металургійного у кількості 24,420 та 24,465 тони був придбаний позивачем у Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтерконтинентгруп», що підтверджується видатковими накладними №19 від 28.06.2023 на суму 101977,92 грн. та №32 від 13.09.2023 на суму 132477,97 грн., податкова накладна №4 від 28.06.2023 на суму 101977,92 грн., в тому числі ПДВ а сумі 16996,32 грн., та №4 від 13.09.2023 на суму 132477,97 грн., в тому числі ПДВ в сумі 22079,66 грн., товарно-транспортними накладними №8 від 29.06.2023 та №6 від 13.09.2023.

Узагальнююча інформація про факти фінансово-господарських операцій, розрахунки з постачальником за одержаний товар, про облік руху товару, що надійшов з метою продажу, та розрахунки з покупцем цього товару відображена методом подвійного запису на рахунках бухгалтерського обліку позивача, про що свідчать картки та оборотно-сальдові відомості по рахунках 281, 361, 631.

Податкова накладна №1 від 29 червня 2023 року

29 червня 2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» була складена податкова накладна №1 на загальну суму 210988,80 грн., у тому числі ПДВ 35164,80 грн., кількість коксу металургійного (код УКТ ЗЕД 2704001000) 24,42 тн, покупець товару Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ»

11 липня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну №1 від 29.06.2023.

Згідно з квитанцією №9168205645 реєстрація податкової накладної №1 від 29.06.2023 в ЄРПН зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Обсяг постачання товару/послуги 2704, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=18.8534%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

03 жовтня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» направило повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів (19 додатків) щодо податкової накладної №1 від 29.06.2023.

Згідно з квитанцією №2 від 03 жовтня 2023 року повідомлення №1 від 03 жовтня 2023 року прийнято до розгляду.

09 жовтня 2023 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Донецькій області прийнято рішення №9674339/02771888 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №1 від 26 червня 2023 року у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

16 жовтня 2023 року позивачем подана скарга щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9674339/02771888 від 09 жовтня 2023 року.

Згідно з квитанцією №2 від 17 жовтня 2023 року скарга щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9674339/02771888 від 09 жовтня 2023 року зареєстрована за № 9214104498.

24 жовтня 2023 року комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №75289/02771888/2 про залишення скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9674339/02771888 від 09 жовтня 2023 року без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмові у реєстрації податкової накладної в ЄРПН без змін. Підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфіки, накладних.

Податкова накладна №1 від 13 вересня 2023 року

13 вересня 2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» була складена податкова накладна №1 на загальну суму 220185,00 грн., у тому числі ПДВ 36697,00 грн., кількість відсіву коксу металургійного (код УКТ ЗЕД 2704001000) 24,465 тн, покупець товару Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІЗО-ВУГЛЕВЕЦЬ».

27 вересня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 13 вересня 2023 року.

Згідно з квитанцією №9251593929 реєстрація податкової накладної №1 від 13.09.2023 в ЄРПН зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Обсяг постачання товару/послуги 2704, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=11.7598%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

31 жовтня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» направило повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів (19 додатків) щодо податкової накладної №1 від 13.09.2023.

Згідно з квитанцією №2 від 31 жовтня 2023 року повідомлення №2 від 31 жовтня 2023 року прийнято до розгляду.

06 листопада 2023 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Донецькій області позивачу направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладеної/розрахунку коригування в ЄРПН № 9865687/02711888 щодо податкової накладної №1 від 13.09.2023.

У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу було запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування:

копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування:

договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;

первинних документів щодо транспортування продукції.

13 листопада 2023 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Донецькій області прийнято рішення №9910743/02771888 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №1 від 13 вересня 2023 року у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН податкових накладних, платником податку.

23 листопада 2023 року позивачем подана скарга щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9910743/02771888 від 13 листопада 2023 року.

Згідно з квитанцією №2 від 23 листопада 2023 року скарга щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9910743/02771888 від 13 листопада 2023 року зареєстрована за №9317721780.

30 листопада 2023 року комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №82812/02771888/2 про залишення скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9910743/02771888 від 13 листопада 2023 року без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмові у реєстрації податкової накладної в ЄРПН без змін. Підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфіки, накладних.

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (стаття 67 Конституції України).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Підпунктами 16.1.2, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункту 36.1 статті 36 ПК України).

Розділ V Податкового кодексу України (статті 180-211) регулює порядок нарахування та сплати податку на додану вартість, визначає платників податку, встановлює порядок реєстрації в якості платників ПДВ, визначає об`єкти оподаткування та розміри ставок податку, операції, які звільнені від оподаткування, а також, правила віднесення сум до складу податкового кредиту.

Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Для платників податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, встановлені особливі терміни складання податкової накладної (пункт 201.4 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з абзацом 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Граничні строки реєстрації податкової накладної встановлені пунктом 201.10 статті 201 вказаного Кодексу.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаних приписів ПК України 11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є така відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Критерії ризиковості здійснення операцій є додатком 3 до Порядку №1165.

Реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена з посиланням на пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з яким таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

14 грудня 2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Відповідно до пункту 1 Порядку №520 цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 6, 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно з пунктами 3 та 10 вказаного Порядку Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог ПК України та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

За наслідками судового розгляду встановлено, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації спірних податкових накладних позивачем в установленому порядку були подані повідомлення та пояснення щодо операції на виконання якої були виписані спірні податкові накладні, та подані копії документів, яких на думку позивача достатньо для підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної у цих податкових накладних. Між тим, за результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданих позивачем податкових накладних прийняті рішення про відмову у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови у реєстрації податкових накладних податковий орган зазначає для

податкової накладної №1 від 26 червня 2023 року - надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства,

податкової накладної №1 від 13 вересня 2023 року - ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН податкових накладних, платником податку.

З приводу наведеного суд зазначає, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена додатком Порядку №520. Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної через ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, або надання копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, мають бути зазначені конкретні документи.

Спірні рішення не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для їх прийняття, а лише містять загальне посилання на те, що підставою їх прийняття є ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, та надання копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У спірних рішеннях не зазначено, які саме документи, складені/оформлені із порушенням законодавства, яких саме документів не надано, і яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, які, на думку контролюючого органу, мали би бути представлені платником податку.

Спірні рішення є актом індивідуальної дії. Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» від 01.07.2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Натомість, спірні рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

З огляду на викладені обставини, суд дійшов висновку про безпідставність та невмотивованість оскаржуваних рішень, оскільки останні не містить чіткої підстави їх прийняття (не зазначені необхідні до надання документи та документи, які складені/оформлені із порушенням законодавства), що свідчить про їх необґрунтованість та невідповідність встановленій формі.

Судом встановлено, що позивачем були надані пояснення та копії документів, необхідні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а спірне рішення, як індивідуальний акт, не відповідає критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), і тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин, судом враховуються правові позиції, наведені в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 в справі №816/166/15-а, від 11.09.2018 в справі №816/909/17, від 05.02.2019 в справі №813/123/16.

Належних доказів стосовно невідповідності представлених позивачем документів вимогам чинного законодавства, чи їх недостатності для підтвердження реальності здійснення господарської операції, і, відповідно, неможливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН відповідачами суду не надано.

Суд не приймає до уваги інші доводи та заперечення сторін, оскільки вони висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

В адміністративних справах про протиправність рішень суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення покладається на відповідача (частина 2 статті 71 КАС України).

У даній справі відповідачами не надано належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів, які підтверджують правомірність спірного рішення.

Отже, спірні рішення були прийняті відповідачем-1 на не підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги про визнання цих рішень протиправним та їх скасування підлягають задоволенню.

Щодо вимог про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №1 від 29.06.2023 датою її фактичного подання 29.06.2023, а податкову накладну №1 від 13.09.2023 датою її фактичного подання 13.09.2023, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів платник податку - продавець товарів зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Датою та часом надання податкової накладної в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна, реєстрацію якої зупинено, реєструється у день настання, зокрема, події прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної.

Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Таким чином, після прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, податкова накладна реєструється в ЄРПН тією датою, за якою податкова накладна була надіслана до ДПС з метою реєстрації в ЄРПН, що зафіксовано у квитанції.

Судом встановлено, що згідно з квитанцією №9168205645 податкову накладну №1 від 29.06.2023 подано на реєстрацію 11 липня 2023 року, а податкову накладну №1 від 13.09.2023 - 27 вересня 2023 року, що свідчить квитанція №9251593929.

Отже, вимоги про реєстрацію податкових накладних датами їх фактичного подання 29.06.2023 та 13.09.2023 не підлягають задоволенню.

Вказані податкові накладні підлягають в ЄРПН тими датами, за якими вони були надіслані до ДПС з метою реєстрації в ЄРПН, що зафіксовані у квитанція

Згідно з положеннями частини першої статті 139 КАС України при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-76, 90, 132, 134, 139, 143, 159, 241-246, 250, 251, 255, 291, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» (місцезнаходження: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Старо-Торцева, буд. 4Б, код ЄДРПОУ 02771888, e-mail: 0501395850і@gmail.com) до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, код ЄДРПОУ 44070187, адреса для листування: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, e-mail: dn.official@tax.gov.ua), Державної податкової служби України (місцезнаходження: 01601, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393, e-mail: post@tax.gov.ua) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.10.2023 №9674339/02771888 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 29.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 29.06.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО», датою та часом, що зафіксовані у квитанції №9168205645.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 13.11.2023 №9910743/02771888 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.09.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО», датою та часом, що зафіксовані у квитанції №9251593929.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Костянтинівський РАЙАГРОПРОМЕНЕРГО» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецької області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) гривні 80 копійок.

Повний текст рішення складений 25 березня 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя А.І. Циганенко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2024
Оприлюднено27.03.2024
Номер документу117884492
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/193/24

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 03.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 25.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні