Рішення
від 25.03.2024 по справі 380/18418/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 березня 2024 рокусправа № 380/18418/23

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Карп`як Оксана Орестівна, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Золочівської окружної прокуратури до Заболотцівської сільської ради Львівської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

До Львівського окружного адміністративного суду звернулася Золочівська окружна прокуратура (вул. Поштова, 7, м. Золочів, Львівська область; 80700; код ЄДРПОУ 0291003123) до Заболотцівської сільської ради Львівської області (вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630; код ЄДРПОУ 04372537) з вимогами:

Визнати протиправною бездіяльність Заболотцівської сільської ради Львівської області щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

Зобов`язати Заболотцівську сільську раду Львівської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з: вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Карп`як О.О.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вказані гідротехнічні споруди, які розташовані на території Заболотцівської сільської ради Львівської області, не мають власника чи балансоутримувача, є безхазяйним майном. Відповідач не вжив заходів з набуття права власності на безхазяйні споруди, тим самим допустивши протиправну бездіяльність.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою суду від 10 серпня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач, повідомлений належним чином про розгляд справи, відзиву на позов не надав, свою позицію стосовно позовних вимог не висловив.

Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

Відповідно до ч. 3 - 4 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

З матеріалів справи судом встановлено, що на земельній ділянці водного фонду з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 площею 3,7177 га (цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб) за межами с. Вовковатиця територіальної громади Заболотцівської сільської ради Львівської області, на ставку площею 3,2336 га річки Хрестинівка (ліва притока середньої ріки Стир) розташовано гідротехнічна споруда, а саме 1-водонапуск та 1-водовипуск, не визначеної форми власності.

Згідно інформації Заболотцівської сільської ради Львівської області зазначеної у листі №02- 21-3/562 від 04.07.2023), сільська рада не являється власником гідротехнічної споруди, які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Золочівського району Львівської області, а також не зверталась з заявою про взяття на облік вищезазначеної гідротехнічної споруди як безхазяйної нерухомої речі до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, по причині відсутності бюджетних коштів на виготовлення технічних паспортів.

На підставі пункту 5 Плану організації виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15.04.2021 «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади», введеного в дію указом Президента України від 29.04.2021 №180, схваленого на засіданні Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 (протокол №66), яким доручено органам місцевого самоврядування провести інвентаризацію водних об`єктів, Заболотцівською сільською радою проведено комісійне обстеження руслового ставку відокремленого типу, розташованого на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002, за результатом чого було складено анкету водного об`єкта №4604005004.

Згідно вищезазначеної анкети, комісією Заболотцівської сільської ради у складі її членів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , встановлено гідротехнічну споруду, а саме 1-водонапуск та 1-водовипуск, технічний стан яких задовільний, власник, балансоутримувач або користувач яких відсутній.

Згідно паспорту водного об`єкта №271 від 06.08.2018, на ставку площею 3,2336 га, який розташований за межами с.Вовковатиця Заболотцівської сільської ради Львівської області, знаходиться видоскидна (водовипускна) споруда у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з: вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, пропускна здатність водоскидної споруди 3,1 м3/сек.

Крім того, згідно договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом від 06.10.2022, в оренду ОСОБА_4 передається земельна ділянка загальною площею 3,7177 га, в тому числі земельна ділянка 0,4841 га під болотами, з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002, на території Заболотцівської сільської ради (за межами населеного пункту с. Вовковатиця) та водний об`єкт (водний простір) 37,2 тис.м3 3,2336 га. Об`єкт оренди не передається разом із гідроспорудами.

Право власності на зазначені гідроспоруди, які розташовані на вищезазначеній земельній ділянці, не зареєстровано, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (довідка №336487621 від 21.06.2023).

Згідно інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Західного Бугу та Сяну (лист №09/924 від 28.06.2023), вбачається, що Басейнове управління не є власником або балансоутримувачем вищенаведеної гідротехнічної споруди, а також, в управлінні відсутня інформація щодо наявності технічного паспорту на гідротехнічну споруду, що знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської ТГ Золочівського району Львівської області.

З листа Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту і судноплавства України за №6521/02/15-23 від 27.06.2023 року, вбачається, що відомості до Реєстру об`єктів інфраструктури внутрішнього водного транспорту» щодо гідротехнічних споруд ( 1 водонапуск, 1 - водонапуск) розташованих на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської ТГ Золочівського району Львівської області, на заплавних ставках річки Хрестенівка.

Крім того, згідно інформації Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях(далі-РВ ФДМУ) (лист №10-13-03313 від 13.07.2023), у сфері управління регіонального відділення щитова залізобетонної та залізної конструкції у вигляді вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., не перебуває.

Крім того, листом Державного агентства меліорації та рибного господарства України №3-10.2-9/4067-23 від 14.07.2023 року, позивача було повідомлено, що гідротехнічна споруда у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції у вигляді вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м. до сфери управління Держрибагенства не належить. Інформація про балансоутримувача, розпорядника, користувача зазначеного майна та інші відомості у Держрибагенстві відсутні

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Стаття 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно. Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Питання безхазяйного нерухомого майна та прийняття їх на баланс органами місцевого самоврядування регламентується Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Прокурор зазначив, що саме відповідач є уповноваженим органом для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйного майна, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованих на території ради, та подальшого оформлення права комунальної власності.

Право комунальної власності на вищенаведені споруд станом на час розгляду справи не зареєстровано.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказано, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина восьма статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно ч.1 ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст.329 ЦК України).

Згідно ст.335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до ст.327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Таким чином, орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.

Законодавство визначає поетапну процедуру передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.

Отже, саме відповідач є уповноваженим органом для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйних гідротехнічних споруд на території громади та подальшого оформлення права комунальної власності на них.

Таким чином, за наявності підстав та відповідних повноважень, Заболотцівська сільська рада Львівської області, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, упродовж тривалого часу фактично не здійснила жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на спірні гідротехнічні споруди.

Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.

Будь-яких доказів щодо здійснення заходів з метою набуття права власності на безхазяйне майно, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області, станом на час розгляду справи відповідачем не надано.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Позовні вимоги належить задовольнити частково, зокрема визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

Позовні вимоги про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації є передчасними та до задоволення не підлягають, оскільки законодавством визначено відповідну поетапну процедуру передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, і лише у разі прийняття державним реєстратором рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна за заявою відповідного органу місцевого самоврядування виникають підстави для подання оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Відповідно до положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, судовий збір не належить стягувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246, 262, 295 КАС України , суд

в и р і ш и в:

Позов Золочівської окружної прокуратури (вул. Поштова, 7, м. Золочів, Львівська область; 80700; код ЄДРПОУ 0291003123) до Заболотцівської сільської ради Львівської області (вул. Шевченка, 12, с. Заболотці, Золочівський район, Львівська область, 80630; код ЄДРПОУ 04372537) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Заболотцівської сільської ради Львівської області щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

Зобов`язати Заболотцівську сільську раду Львівської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: звернутися із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а саме видоскидної (водовипускної) споруди у вигляді щитової залізобетонної та залізної конструкції, що складається з: вхідного оголовку 1,5х3,0 м., водопровідної частини 10 м. та вихідного оголовку 1,5х3,0 м., вид регулювання дерев`яні шандори, розташованої на ставку площею 3,2336 га, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4620382000:17:006:0002 за межами с.Вовковатиця Заболотцівської територіальної громади Золочівського району Львівської області.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяКарп`як Оксана Орестівна

Дата ухвалення рішення25.03.2024
Оприлюднено27.03.2024
Номер документу117885136
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/18418/23

Рішення від 25.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні