Рішення
від 07.03.2024 по справі 916/4500/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" березня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4500/23Господарський суд Одеської області у складі судді Лічмана Л.В.,

секретар судового засідання Бондар О.Р.,

за участю представників учасників справи:

від прокуратури: Тунік В.М.,

від позивача: не з`явився,

від відповідача: Бондаренко Г.Є., ОСОБА_1

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Білгород-Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Миколаївка. про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.10.2023 р. за заявою Керівника Білгород-Дністровської окружної прокуратури (далі Прокурор) про забезпечення позову: заборонено органам, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно, здійснювати реєстраційні дії щодо об`єктів нерухомості будівлі свинарника, В загальною площею 763,6 кв.м та будівлі телятника, Г загальною площею 1335,9 кв. м, розташованих за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Миколаївська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 6, буд. б/н, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208, на земельній ділянці з кадастровим номером 5120885100:01:002:0505; заборонено Товариству з обмеженою відповідальністю ,,Миколаївка. (далі ТОВ ,,Миколаївка.) вчиняти правочини щодо розпорядження, а також проводити будівельні роботи, внаслідок яких можуть бути змінені площі, стосовно об`єктів нерухомості будівлі свинарника, В загальною площею 763,6 кв.м та будівлі телятника, Г загальною площею 1335,9 кв. м, розташованих за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Миколаївська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 6, буд. б/н, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208, на земельній ділянці з кадастровим номером 5120885100:01:002:0505.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.10.2023 р.: прийнято позовну заяву Прокурора в інтересах держави в особі Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі Рада) до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/4500/23; призначено підготовче засідання за правилами загального позовного провадження на 28.11.2023 р.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.11.2023 р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 19.12.2023 р.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.12.2023 р.: з ініціативи суду продовжено строк підготовчого провадження на 20 днів; закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 18.01.2024 р.

Протокольними ухвалами Господарського суду Одеської області від 18.01.2024 р. оголошено перерву у судовому засіданні до 13.02.2024 р., а від 13.02.2024 р. до 07.03.2024 р.

Представник Ради в жодне засідання суду, в т.ч. те, в якому ухвалено рішення, не з`явився. Про дати, час і місце їх проведення позивач повідомлений належним чином.

Згідно із приписами ст.ст.233,240 ГПК України в судовому засіданні 07.03.2024 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Прокурор звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Ради до ТОВ ,,Миколаївка., в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Ради Єрошенко О.Б. від 27.02.2020 р. за індексним номером 51370706, яким зареєстровано зміни до розділу, чим збільшено площу об`єкта нерухомості з 1306 кв. м на 3405,5 кв. м за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок б/н (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1108897251208).

В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне.

Рішенням державного реєстратора КП ,,Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації Єремеєвою О.В. від 24.11.2016 р. за індексним номером 32775399 зареєстровано право приватної власності за ТОВ ,,Миколаївка. на будівлі загальною площею 1306 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208). Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказані будівлі складалися з: літ. ,,А вагова, літ. ,,Б склад. Підставою для державної реєстрації права власності стали: свідоцтво про майновий пай (майновий сертифікат) серія БД-V-MH № 01 від 20.10.2016 р., виданий Миколаївською сільською радою; акт приймання-передачі майна, виділеного в натурі, № б/н, від 07.10.2015 р.

Рішенням державного реєстратора Ради Єрошенко О.Б. від 27.02.2020 р. за № 51370706 внесено зміни до розділу на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1108897251208, а саме: будівлі змінено на будівлі та споруди; адреса: АДРЕСА_1 змінено на Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок б/н; загальна площа з 1306 кв. м змінена на 3405,5 кв. м. Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказані будівлі після внесення змін 27.02.2020 р. складаються з: літ. ,,А вагова загальною площею 17,1 кв. м, літ. ,,Б склад, літ. ,,В будівля свинарника загальною площею 1288,9 кв. м, літ. ,,Г будівля телятника загальною площею 1335,9 кв. м. Підставою для державної реєстрації змін до вищезазначеного розділу державним реєстратором зазначено: рішення Виконавчого комітету Миколаївської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області від 27.11.2019 р. № 27 ,,Про внесення змін до рішення № 16 від 02.08.2016 та технічний паспорт б/н від 19.02.2020 р., виданий КП ,,Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації. Названі документи не є правовстановлюючими. Інші документи, які б могли бути підставою для набуття ТОВ ,,Миколаївка. права власності на будівлі телятника та свинарника, яких не існувало на момент первинної реєстрації, у реєстрі відсутні. На даний час власником спірного майна є ТОВ ,,Миколаївка., запис про право власності від 24.11.2016 р. № 17872446.

Прокурор вважає, що державна реєстрація змін до розділу щодо права власності на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1108897251208, будівлі та споруди за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок б/н, є незаконною, а рішення реєстратора про внесення змін підлягає скасуванню, оскільки всупереч вимогам ст.ст.4,26,27 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухомого майно та їх обтяжень (в редакції, чинній на момент прийняття рішення реєстратором ОСОБА_2 від 27.02.2020 р.) та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. за № 1127, до існуючої площі будівель та споруд № 6 загальною площею 1306 кв. м безпідставно додано будівлі свинарника та телятника, чим збільшено площу об`єкту нерухомості з 1306 кв. м до 3405,5 кв. м.

На думку Прокурора, оспорювана реєстраційна дія у подальшому дала змогу ТОВ ,,Миколаївка. отримати в позаконкуретний спосіб в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 5120885100:01:002:0505) більшу, ніж у 100 разів, площі нерухомого майна, яке на ній розташоване, при первинній реєстрації, чим порушено інтереси власника земельної ділянки в особі Ради, пов`язані з вільним користуванням та розпорядженням землею комунальної форми власності.

У відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити Прокурору у задоволенні позову, оскільки:

-в обґрунтування наявності суспільного інтересу, який потребує захисту в судовому порядку, Прокурор посилається на те, що оспорюване рішення реєстратора дало змогу відповідачу звернутися до Миколаївської сільської ради Білгород-Дністровського району з клопотанням щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 10,0107 га в довгострокову оренду на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та отримати відповідне рішення від 06.03.2020 р. за № 653-VII. У подальшому рішенням Ради від 03.08.2022 р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5120885100:01:002:0505 в оренду терміном на 1 рік. Згідно листа Ради від 30.12.2022 р. договір оренди укладено терміном на 1 рік (дата закінчення 08.08.2023 р.). Державна реєстрація зазначеного договору оренди станом на день звернення Прокурора до суду не проведена. Враховуючи викладене та норми законодавства, які передбачають обов`язкову державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, у зв`язку з непроведенням останньої у відповідача не виникла право оренди земельної ділянки загальною площею 10,0107 га, тому на момент звернення Прокурора до суду не порушено жодний суспільний інтерес;

-рішення Миколаївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 27.11.2019 р. за № 27, на підставі якого внесено зміни до відомостей реєстру оспорюваним рішенням реєстратора, в судовому порядку не скасовано та в межах даної справи не оскаржується;

-будівлі телятника та свинарника ніколи не були об`єктом права комунальної власності, адже спочатку належали на праві колективної власності членам КСП ,,Миколаївка, а потім викуплені у них. Внаслідок описки, яка виникла при складанні акту приймання-передачі майна, яке виділено в натурі ТОВ ,,Миколаївка., не вказано будівлі свинарника та телятника, які були власністю колективу КСП ,,Миколаївка та перейшли у власність відповідача. Прокурором не заперечується те, що спірні будівлі візуально обліковуються з березня 2007 р. Отже, рішення державного реєстратора від 27.02.2020 р. за індексним номером 51370706, яким зареєстровано зміни до розділу, чим збільшено площу об`єкта нерухомості з 1306 кв. м до 3405,5 кв. м, не порушує суспільний інтерес, за захистом якого Прокурор звернувся до суду;

-скасування рішення державного реєстратора, про яке просить Прокурор, не призведе до відновлення становища, яке існувало до прийняття відповідного рішення;

-в ч.3 ст.26 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень законодавець передбачив, що з метою ефективного захисту прав ухвалення судового рішення про скасування рішення державного реєстратора має обов`язково супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). У випадку скасування оспорюваного рішення державного реєстратора відомості, які містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, не повернуться в первісний стан, у зв`язку з чим право власності ТОВ ,,Миколаївка. на вище вказане майно буде порушено.

У відповіді на відзив Прокурор повідомляє, що ним враховано принцип справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників, а його звернення до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання щодо державної реєстрації прав власності на об`єкт нерухомого майна, проведеної без правових підстав на земельній ділянці комунальної власності. При цьому Прокурор стверджує, що незаконна реєстрація права приватної власності на будівлі ферми на земельній ділянці комунальної власності безперечно порушує інтереси держави в особі відповідного органу місцевого самоврядування, пов`язані з ефективним використанням земельних ресурсів, метою якого є наповнення бюджету громади більшим обсягом коштів, ніж той, яким він наповнюється на даний час.

ТОВ ,,Миколаївка. у запереченнях на відповідь на відзив повторює аргументи, наведені у відзиві на позовну заяву, додаючи, що Прокурор підтвердив наявність будівель свинарника та телятника станом на момент первинної реєстрації права власності в 2016 р. та визнав її законність.

Крім того, за клопотанням відповідача судом долучено до матеріалів справи довідки з Комунальної установи ,,Об`єднаний трудових архів територіальних громад Білгород-Дністровського району від 22.12.2023 р. № 01-38/58 та протокол від 13.06.2012 р. № 48 засідання правління КСП ,,Миколаївка, на якому вирішено створити ТОВ ,,Миколаївка.. Названі докази, на думку ТОВ ,,Миколаївка., підтверджують набуття ним права власності на об`єкти нерухомості, зареєстровані рішенням державного реєстратора Ради Єрошенко О.Б. від 27.02.2020 р. за індексним номером 51370706.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши відповідність доводів прокурора та відповідача фактичним обставинам справи та нормам українського законодавства, господарський суд дійшов висновку про задоволення позову, виходячи з такого.

Відповідно до абз.1 ч.1 ст.2 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ст.3 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

В абз.1,2 ч.3 ст.10 Закону ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень закріплено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

За змістом абз.4 ч.1 ст.18 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень перед державною реєстрацією речових прав проводиться перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень.

Згідно з ч.8 ст.18 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Відповідно до п.п.3,4 ч.1 ст.24 Закону ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень має бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Таким чином, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав лише після перевірки наявності необхідних для цього документів та їх відповідності вимогам законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням державного реєстратора КП ,,Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації Єремеєвою О.В. від 24.11.2016 р. за індексним номером 32775399 зареєстровано право приватної власності ТОВ ,,Миколаївка. на будівлі загальною площею 1306 кв. м за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Миколаївка, вул. Новоселів, буд. 20/1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208). Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказані будівлі складалися з: літ. ,,А вагова, літ. ,,Б склад. Підставою для державної реєстрації права власності стали: свідоцтво про майновий пай (майновий сертифікат) серія БД-V-MH № 01 від 20.10.2016 р., виданий Миколаївською сільською радою; акт приймання-передачі майна, виділеного в натурі, від 07.10.2015 р. № б/н, виданий ТОВ ,,Миколаївка та комісією з організації вирішення майнових питань, що виникають в процесі реформування аграрного сектору економіки.

Прокурором під час вивчення електронної реєстраційної справи № 1108897251208 встановлено, що документи, подані для державної реєстрації права власності на будівлі загальною площею 1306 кв. м за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Миколаївка, вул. Новоселів, буд. 20/1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208), відповідають Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. за № 1127 (в редакції, чинній на дату прийняття рішення про державну реєстрацію прав 07.12.2016 р.).

Між тим, рішенням державного реєстратора Ради Єрошенко О.Б. від 27.02.2020 р. за № 51370706 внесено зміни до розділу на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1108897251208, а саме: будівлі змінено на будівлі та споруди; адреса: АДРЕСА_1 змінено на Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок б/н; загальна площа з 1306 кв. м змінена на 3405,5 кв. м. Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказані будівлі після внесення змін 27.02.2020 р. складаються з: літ. ,,А вагова загальною площею 17,1 кв. м, літ. ,,Б склад загальною площею 1288,9 кв. м, літ. ,,В будівля свинарника загальною площею 763,6 кв. м, літ. ,,Г будівля телятника загальною площею 1335,9 кв. м. Підставою для державної реєстрації змін до вищезазначеного розділу державним реєстратором зазначено: рішення Виконавчого комітету Миколаївської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області від 27.11.2019 р. № 27 та технічний паспорт № б/н від 19.02.2020 р., виданий КП ,,Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації. Інші документи як підстава для набуття ТОВ ,,Миколаївка. права власності на будівлі телятника та свинарника, відомостей про які в реєстрі не існувало на момент первинної реєстрації, реєстратором не зазначені.

Господарський суд вказує, що рішенням Виконавчого комітету Миколаївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ,,Про внесення змін до рішення № 16 від 02 серпня 2016 року від 27.11.2019 р. № 27 присвоєно адресу будівлям та спорудам загальною площею 1306 кв. м (складова частина об`єкта: вагова під літ. ,,А загальною площею 17,1 кв. м та склад під літ. ,,Б загальною площею 1288,9 кв. м), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108897251208, які розташовані на території Миколаївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за межами населеного пункту: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Миколаївська сільська рада, Комплекс будівель та споруд, № 6.

Згідно технічного паспорту б/н від 19.02.2020 р., виданого КП ,,Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації, комплекс будівель та споруд № 6 дійсно складається з наступних складових частин: вагова під літ. ,,А загальною площею 17,1 кв. м; склад під літ. ,,Б загальною площею 1288,9 кв. м; будівля свинарника під літ. ,,В загальною площею 763,6 кв. м; будівля телятника під літ. ,,Г загальною площею 1335,9 кв. м.

Відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 24.05.2001 р. за № 127, чинної на момент звернення Прокурора до суду, технічний паспорт документ, що складається на основі матеріалів технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна, містить основні відомості про нього (місцезнаходження (адреса), склад, технічні характеристики, план та опис об`єкта, ім`я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об`єкт нерухомого майна, відомості щодо суб`єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт тощо) та видається замовнику.

Таким чином, технічний паспорт лише підтверджує проведення технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна та не являється правовстановлюючим документом.

Враховуючи викладене, господарський суд погоджується з Прокурором у частині того, що державна реєстрація змін до розділу права власності на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1108897251208, будівлі та споруди за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок № б/н є незаконною, а рішення реєстратора, яким внесено зміни, підлягає скасуванню, оскільки за відсутності документів, які відповідають встановленим законодавством вимогам, та дають змогу встановити наявність заявлених прав ТОВ ,,Миколаївка., у державній реєстрації прав (в даному випадку шляхом внесення змін до розділу) реєстратор повинен був відмовити, однак хибно не зробив цього.

За таких обставин, позов Прокурора підлягає задоволенню.

Відхиляючи доводи ТОВ ,,Миколаївка., господарський суд спочатку зауважує, що відповідачем не доведено те, що ним подано реєстратору правовстановлюючий документ, який за законом може бути підставою для реєстрації права власності на будівлі телятника та свинарника.

В поданих заявах по справі ТОВ ,,Миколаївка. не стверджує, що рішення органу місцевого самоврядування про зміну адреси та технічний паспорт на об`єкти достатньо для реєстрації прав на нерухоме майно, зазначаючи, що набуло права власності на будівлі телятника та свинарника, викупивши їх у членів КСП ,,Миколаївка.

З цього приводу господарський суд повідомляє, що жодні документи, які підтверджують викуп, не аналізувались реєстратором при внесенні змін до розділу реєстру шляхом додавання до нього відомостей про будівлі телятника та свинарника, внаслідок чого загальна площа об`єкта нерухомості збільшилась з 1306 кв. м до 3405,5 кв. м. Крім того, при первісній реєстрації в 2016 р. права власності такі документи (стосовно викупу будівель телятника та свинарника) також не подавались, про що свідчить зміст свідоцтва про майновий пай (майновий сертифікат) серія БД-V-MH № 01 від 20.10.2016 р. та акту приймання-передачі майна, виділеного в натурі, від 07.10.2015 р. № б/н, згідно якого у власність ТОВ ,,Миколаївка. від реорганізованого КСП ,,Миколаївка передано вагову та склад.

Відносно тверджень ТОВ ,,Миколаївка. про те, що будівлі телятника та свинарника ніколи не були об`єктом права комунальної власності, адже спочатку належали на праві колективної власності членам КСП ,,Миколаївка, а потім викуплені у них, а також те, що внаслідок описки, яка виникла при складанні акту приймання-передачі майна, яке виділено в натурі ТОВ ,,Миколаївка., в ньому не вказано будівлі свинарника та телятника, які були власністю колективу КСП ,,Миколаївка та перейшли у власність відповідача, господарський суд вказує, що, по-перше, Прокурор не наполягає на належності будівель телятника та свинарника до комунальної власності, тому відповідні аргументи є недоречними, а, по-друге, обставини щодо обсягу майна, яке перейшло від КСП ,,Миколаївка до ТОВ ,,Миколаївка., не входять до предмету доказування у даній справі, адже судом досліджується виключно законність рішення реєстратора.

Стосовно посилань відповідача на те, що Прокурор не довів необхідність звернення до суду з метою захисту інтересів держави, які не порушено, потрібно зазначити, що незаконне рішення реєстратора дозволяє ТОВ ,,Миколаївка. претендувати на отримання в оренду в позаконкурентний спосіб земельної ділянки для обслуговування будівель площею 3405,5 кв. м. Про те, що відповідач вже звертався до органів місцевого самоврядування за реалізацією такого права свідчать наявні у справі рішення Ради від 03.08.2022 р., яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5120885100:01:002:0505 в оренду, та договір оренди цієї земельної ділянки загальною площею 10,0107 га. Той факт, що державна реєстрація зазначеного договору оренди станом на день звернення Прокурора до суду не проведена, не означає, що ТОВ ,,Миколаївка. за умови нескасування судом оспорюваного рішення реєстратора не зможе в майбутньому претендувати на оформлення оренди землі на підставі названого або іншого правочину. Відтак, суд погоджується з Прокурором і в частині того, що його звернення до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання щодо державної реєстрації прав власності на об`єкт нерухомого майна, проведеної без правових підстав на земельній ділянці комунальної власності, та на недопущення порушення інтересів держави в особі відповідного органу місцевого самоврядування щодо ефективного використання земельних ресурсів, метою якого є наповнення бюджету громади.

Насамкінець суд відхиляє твердження відповідача про те, що згідно ч.3 ст.26 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень для ефективного захисту прав Прокурор має просити суд ще й визнання, зміни чи припинення речових прав, та про те, що скасування рішення державного реєстратора, на якому наполягає Прокурор, не призведе до відновлення становища, яке існувало до прийняття відповідного рішення, з огляду на таке.

В абз.2 ч.3 ст.26 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (із змінами) закріплено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень...

Згідно абз.3 ч.3 ст.26 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (із змінами) у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України…

Отже, на підставі абз.3 ч.3 ст.26 Закону України ,,Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у випадку скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни речових прав, відповідні права повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації. Таким чином, з урахуванням конкретних обставин цієї справи обраний Прокурором спосіб захисту є ефективним та призведе до відновлення становища, яке існувало до прийняття оспорюваного рішення реєстратора.

Решта доводів учасників справи на остаточний результат її розгляду або мотиви, з яких суд задовольняє позов, ніяким чином не впливають, тому залишаються без правової оцінки.

За правилами п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.129,232,233,238,240,241 ГПК України, вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Єрошенко Олександра Борисовича від 27.02.2020 р. за індексним номером 51370706, яким зареєстровано зміни до розділу, чим збільшено площу об`єкта нерухомості з 1306 кв. м до 3405,5 кв.м за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільська рада Миколаївська, комплекс будівель та споруд № 6, будинок б/н (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1108897251208).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Миколаївка. (67794, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, с. Миколаївка, вул. Центральна, 62, код 38288174) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, місто Одеса, вулиця Пушкінська, 3, код 03528552, отримувач коштів Одеська обласна прокуратура, рахунок отримувача UA808201720343100002000000564, банк отримувача ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101) 2684/дві тисячі шістсот вісімдесят чотири/грн 00 коп. судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання його повного тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 25 березня 2024 р. у зв`язку зі значним навантаженням судді.

Суддя Л.В. Лічман

Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117911342
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/4500/23

Рішення від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 08.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні