Ухвала
від 22.03.2024 по справі 120/16162/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

м. Вінниця

22 березня 2024 р.Справа № 120/16162/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян Марини Бондівни, розглянувши в письмовому проваджені заяву про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в справі за позовом ОСОБА_1 до Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням суду від 19.01.2024 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області щодо не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 про продаж (викуп) земельних ділянок з кадастровим номером 0524385200:02:000:0085 площею 0,1617 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0062 площею 4,1323 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:9086 площею 1,3145 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0269 площею 24,8225 га, кадастровим номером 0524385200:02:000:0083 площею 3,0814 га, що розташовані на території Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області для ведення фермерського господарства за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці земельних ділянок. Зобов`язано Шпиківську селищну раду Тульчинського району Вінницької області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про продаж (викуп) земельних ділянок з кадастровим номером 0524385200:02:000:0085 площею 0,1617 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0062 площею 4,1323 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:9086 площею 1,3145 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0269 площею 24,8225 га, кадастровим номером 0524385200:02:000:0083 площею 3,0814 га, що розташовані на території Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області яка дорівнює нормативні грошовій оцінці земельної ділянки, для ведення фермерського господарства та прийняти вмотивоване рішення. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнено на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 3578,70 (три тисячі п`ятсот сімдесят вісім гривень 70 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області.

05.03.2024 від представника позивача надійшла заява про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду.

Ухвалою суду від 13.03.2024 призначити до розгляду заяву представника позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у письмовому порядку без повідомлення (виклику) сторін, а також встановлено Шпиківській селищній раді Тульчинського району Вінницької області 3-денний строк з дня отримання цієї ухвали для подання письмових пояснень на заяву позивача, подану в порядку статті 382 КАС України.

18.03.2024 надійшли пояснення Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, в яких відповідач зазначає, що селищна рада працює сесійно та вирішення питання про продаж позивачеві земельних ділянок з кадастровим номером 0524385200:02:000:0085 площею 0,1617 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0062 площею 4,1323 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:9086 площею 1,3145 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0269 площею 24,8225 га, кадастровим номером 0524385200:02:000:0083 площею 3,0814 га, що розташовані на території Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, для ведення фермерського господарства належить до її виключної компетенції, питання щодо виконання рішення суду в зобовязальній частині включене до порядку денного 37 -ї сесії 8 скликання Шпиківської селищної ради, яка запланована на 05.04.2024 року за номером 17 "про надання дозволу на викуп земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 ". Також підготовлено проект відповідного рішення. Відтак зазначає, що заява про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду подана передчасно.

Вирішуючи питання про наявність підстав для встановлення судового контролю, суд виходить з наступного.

Статтею 382 КАС України встановлено спосіб здійснення судового контролю за виконанням судового рішення. Зокрема, відповідно до частин 1, 2 статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що стаття 382 КАС України надає право суду, який ухвалив відповідне судове рішення, з метою забезпечення його належного виконання, застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати до суду звіт про виконання такого судового рішення у строк, встановлений судом, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до частини 2 статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Згідно зі статтею 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення спричиняє відповідальність, встановлену законом.

Частинами 2, 4 статті 372 КАС України передбачено, що судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання. Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.

За змістом статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року №3477-IV суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У пункті 40 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Горнсбі проти Греції» Суд зазначив, що право на судовий захист було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок (рішення від 19.03.1997 року, №18357/91).

У пункті 18 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Ліпісвіцька проти України" Суд звернув увагу на те, судове та виконавче провадження є першою та другою стадіями у загальному провадженні (див. рішення у праві "Скордіно проти Італії" (Scordino v. Italy) (№ 1) [ВП], № 36813/97, пункт 197). Таким чином, виконання рішення не відокремлюється від судового розгляду і провадження повинно розглядатися загалом (див. рішення у справі "Сіка проти Словаччини" (Sika v. Slovaki), № 2132/02, пп. 24-27, від 13.06.2006 року) (рішення від 12.05.2011 року, № 11944/05).

Для застосування наведених процесуальних заходів повинні існувати відповідні правові підстави. Зокрема, правовою підставою для зобов`язання відповідача подати до суду звіт про виконання судового рішення у порядку статті 382 КАС України може слугувати наявність у суду об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю судове рішення залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль. При цьому суд, встановлюючи строк для подання звіту, повинен враховувати особливості покладених обов`язків згідно із судовим рішенням та можливості суб`єкта владних повноважень їх виконати.

Аналогічна правова позиція наведена у постановах Верховного Суду від 27.02.2020 року у справі №0640/3719/18 та від 11.06.2020 року у справі №640/13988/19.

Суд вважає за необхідне вказати, що головна мета судового контролю за виконанням рішень в адміністративних справах полягає, насамперед, у реалізації основних завдань адміністративного судочинства при здійсненні адміністративними судами правосуддя, оскільки воно не обмежується ухваленням судового рішення, а також передбачає його виконання.

При цьому аналіз норми статті 382 КАС України у її системному взаємозв`язку з нормами статті 372 КАС України дозволяє стверджувати, що судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах може здійснюватися, за наявності для цього підстав, безвідносно до факту наявності виконавчого провадження щодо виконання відповідного судового рішення.

Конституційний Суд України у Рішенні від 13.12.2012 року №18-рп/2012 зазначив, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, визначений у законі комплекс дій, спрямованих на захист і поновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.

Крім цього, у Рішенні від 26.06.2013 року №5-рп/2013 Конституційний Суд України зауважив, що право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

У Рішенні від 15.05.2019 року №2-р(II)/2019 Конституційний Суд України наголосив, що забезпечення державою виконання судового рішення як невід`ємної складової права кожного на судовий захист закладено на конституційному рівні у зв`язку із внесенням Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02.06.2016 року №1401-VIII змін до Конституції України та доповненням її, зокрема, статтею 129-1, частиною другою якої передбачено, що держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Також Конституційний Суд України, узявши до уваги статті 3, 8, частини першу, другу статті 55, частини першу, другу статті 129-1 Конституції України, свої юридичні позиції щодо визначення виконання судового рішення складовою конституційного права на судовий захист, дійшов висновку, що держава, створюючи належні національні організаційно-правові механізми реалізації права на виконання судового рішення, повинна не лише впроваджувати ефективні системи виконання судових рішень, а й забезпечувати функціонування цих систем у такий спосіб, щоб доступ до них мала кожна особа, на користь якої ухвалене рішення.

Так, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 19.01.2024 адміністративний позов задоволено частково. Зокрема зобов`язано Шпиківську селищну раду Тульчинського району Вінницької області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про продаж (викуп) земельних ділянок з кадастровим номером 0524385200:02:000:0085 площею 0,1617 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0062 площею 4,1323 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:9086 площею 1,3145 га, з кадастровим номером 0524385200:02:000:0269 площею 24,8225 га, кадастровим номером 0524385200:02:000:0083 площею 3,0814 га, що розташовані на території Шпиківської селищної ради Тульчинського району Вінницької області яка дорівнює нормативні грошовій оцінці земельної ділянки, для ведення фермерського господарства та прийняти вмотивоване рішення.

Як зазначає позивач та не заперечує відповідач у справі, рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №120/16162/23 наразі не виконано.

Шпиківська селищна рада Тульчинського району Вінницької області переконує, що зазначене рішення суду буде виконано у найкоротші строки, оскільки питання щодо виконання рішення суду в зобовязальній частині включене до порядку денного 37-ї сесії 8 скликання Шпиківської селищної ради, яка запланована на 05.04.2024 року за номером 17 "про надання дозволу на викуп земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 ".

Таким чином, зважаючи на повідомлені відповідачем причини невиконання судового рішення, вжитті ним заходи для його належного виконання суд доходить висновку щодо наявності підстав для вжиття заходів судового контролю за виконанням рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №120/16162/23, шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Керуючись ст.ст. 248, 256, 382 КАС України, -

УХВАЛИВ:

Заяву представника позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №120/16162/23, - задовольнити.

Зобов`язати Шпиківську селищну раду Тульчинського району Вінницької області протягом місяця з дня отримання цієї ухвали подати звіт про виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №120/16162/23.

Роз`яснити, що відповідно до частини 2 статті 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 КАС України.

СуддяМультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117915954
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/16162/23

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні