Рішення
від 25.03.2024 по справі 120/15337/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

25 березня 2024 р. Справа № 120/15337/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом командного товариства "Бізнес Гарант" (приватного підприємства "ВІП Бізнес" і Компанія) до Одеської митниці про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Командитного товариства "Бізнес Гарант" (Приватного підприємства "ВІП Бізнес" і Компанія) до Одеської митниці про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач посилається на протиправну бездіяльність щодо ненадання висновку до Головного управління ДКС України в Одеській області про повернення позивачу помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів на загальну суму 594 050,00 грн, в тому числі ПДВ.

З метою зобов`язання відповідача скласти та направити до Головного управління ДКС України в Одеській області висновок про повернення позивачу помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою від 09.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Крім того, встановлені сторонам строки для подання заяв по суті справи.

26.10.2023 від Одеської митниці до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить у задоволенні позовних вимог позивача відмовити у повному обсязі. Свої заперечення мотивує, зокрема тим, що сплата позивачем митних платежів заявлених до повернення у заяві від 04.07.2023 відбулась у відповідності до норм статті 307 МК України. Зазначає, що в силу частини п`ятої статті 307 МК України у разі невиконання особою зобов`язання із сплати митних платежів, забезпеченого фінансовою гарантією, наданою у вигляді документа, митний орган із залученням представників гаранта, що видав таку гарантію, з`ясовує обставини невиконання зобов`язання, після чого направляє цьому гарантові вимогу щодо сплати належної суми митних платежів. До вимоги додаються завірені митним органом копії документів, що підтверджують невиконання зобов`язання. Процедура направлення вимоги та перелік обов`язкових документів, що до неї додаються, визначаються в угоді, передбаченій частиною третьою статті 314 цього Кодексу.

Відповідно до п. п. 2.3.2 п. 2.3 Гарант зобов`язаний у строк не пізніше трьох банківських днів, наступних за днем отримання Вимоги та Акту про настання гарантійного випадку безумовно перерахувати суму митного боргу за вказаними у вимозі реквізитами.

Наголошує, що в розглядуваному випадку КТ «БІЗНЕС ГАРАНТ», як гарант фінансових зобов`язань на підставі виданого ним же гарантійного документа від 21.02.2022 № 804904-U16-870024 виконав безумовні зобов`язання згідно Угоди № 7 та сплатив кошти з забезпечення фінансової гарантії віл 21.02.2022 N 804904-U16-870024, яка забезпечувала умови доставки вантажу, що переміщувався за митною декларацію від 21.02.2022 № UA205020/2022/000663.

Відповідач вказує, що в цьому випадку кошти, сплачені на вимогу відповідача за гарантійним документом від 21.02.2022 №804904-U16-870024 не можуть вважатись помилково чи надміру сплаченими митними платежами в розумінні вимогПорядку№643.

На підставі викладеного, а також враховуючи норми МК України, на переконання відповідача, повернення з державного бюджету сум фінансової гарантії, сплаченої згідно з вимогами про сплату належної суми митних платежів за гарантією, МКУ та ПКУ не передбачено.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п. 10 ч. 1 ст. 4, ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, судом встановив, що командитне товариство "Бізнес Гарант" в 2022 році звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Одеської митниці Держмитслужби про визнання протиправною та скасування вимоги №2 про сплату належної суми митних платежів за гарантією (фінансова гарантія №804904-U16-870024 від 21.02.2022) від 01.03.2022 у розмірі 594 050 грн 00 коп., втомучисліПДВ.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2023 у справі №120/4960/22 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано вимогу Одеської митниці №2 від 01.03.2022.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2023 апеляційну скаргу Одеської митниці на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2023 повернуто особі, яка її подала.

04.07.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про повернення коштів, сплачених за Вимогами митного органу в розмірі 594 050 грн 00 коп., в тому числі ПДВ, з огляду на те, що рішення Одеської митниці, за якими сплачено кошти у відповідних сумах, визнано протиправними та скасовано судом, а отже відпала законна підстава їх сплати.

Листом від 21.07.2023 за вих. № 7.10-1/15-01/13/14483 митний орган відмовив у поверненні вищевказаних сум, мотивуючи тим, що повернення з державного бюджету сум фінансової гарантії, сплаченої згідно з вимогами про сплату належної суми митних платежів за гарантією МК України та ПК України не передбачено.

Така відмова, на думку представника позивача, є протиправною, оскільки сума гарантії складається із сум митних платежів і податку на додану вартість, які є бюджетними платежами, що зараховуються до державного бюджету, а тому ці кошти є помилково або надміру зараховані до державного бюджету і мають повертатись з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи суд виходить з такого.

Частина 2 статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок, умови та процедура повернення помилково та/або надміру сплачених платежів законодавчо врегульовані.

Відповідно до норми п. 43.1 ст. 43 Податкового кодексу України (далі - ПК України) помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України (далі - МК України), крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 301 МК України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Пунктом 43.3 ст. 43 ПК України передбачено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до п.п. 43.4 - 43.5 ст. 43 ПК України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Приписами ч. 2 ст. 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Порядок повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів затверджений наказом Міністерства фінансів України № 643 від 18.07.2017 (далі - Порядок).

Розділом III цього Порядку передбачено, що повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу України, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

Платник податків подає до митниці Держмитслужби заяву довільної форми в паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі через систему електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві зазначаються:

1) сума коштів до повернення за кожним видом митних, інших платежів та пені;

2) причини виникнення такої суми коштів;

3) найменування юридичної особи та код за ЄДРПОУ, або прізвище, ім`я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

4) напрям перерахування суми коштів:

на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів;

для виплати готівкою (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою);

для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава:

на єдиний рахунок або на відповідний депозитний рахунок митниці Держмитслужби;

на банківський рахунок (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою);

для погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів незалежно від виду бюджету;

5) реквізити митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачено суми митних платежів.

До заяви додаються:

документи, що підтверджують суму помилково та/або надміру сплачених митних, інших платежів та пені;

виконавчий лист суду та/або рішення суду, що набрало законної сили (за наявності), щодо скасування рішення митниці Держмитслужби, яке призвело до виникнення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені;

документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяви щодо повернення надміру сплачених митних платежів (за наявності) (п. 3 розділ ІІІ Порядку).

Після надходження до митниці Держмитслужби заява, подана за допомогою засобів ІТС Держмитслужби в електронній формі, автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Реєстру опрацювання заяв на повернення (далі - Реєстр), який ведеться за допомогою засобів АСМО.

Внесення до Реєстру інформації щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі, здійснює працівник Підрозділу.

Реєстр містить дані, зазначені в заяві, та дані, внесені Підрозділом.

Заяву платника, внесену до Реєстру, розглядають відповідні структурні підрозділи митниці Держмитслужби, за визначенням керівника митниці (п. 4 розділ ІІІ Порядку).

Відповідно до п. 5 розділ ІІІ Порядку, підрозділ перевіряє факт перерахування суми коштів з відповідного рахунку до державного бюджету та відсутність у нього податкового боргу за допомогою засобів АСМО. Співробітник Підрозділу до Реєстру вносить дату сплати і реквізити, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код за ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства).

Якщо за результатами розгляду заяви митницею Держмитслужби встановлено наявність підстав для повернення коштів, працівник Підрозділу формує електронний висновок про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - електронний висновок) за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, який подається керівнику (заступнику керівника) митниці Держмитслужби для прийняття рішення щодо повернення відповідної суми коштів (п. 6 розділ ІІІ Порядку).

Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками митниці Держмитслужби у строк не пізніше 17:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви до митниці Держмитслужби в автоматичному режимі надсилають до Казначейства для виконання (п. 7 розділ ІІІ Порядку).

Держмитслужба забезпечує прийняття/передавання електронних висновків та електронних повідомлень між Казначейством та митницями Держмитслужби.

Структуру та формати даних, що передаються та приймаються у процесі повернення платникам помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені, Держмитслужба та Казначейство визначають у протоколі обміну інформацією (п. 14 розділ ІІІ Порядку).

Так, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2023 у справі №120/4960/22 адміністративний позов задоволено повністю, визнано протиправною та скасовано вимогу Одеської митниці №2 про сплату належної суми митних платежів за гарантією (фінансова гарантія №804904- U16-870024 від 21.02.2022) від 01.03.2022 у розмірі 594 050,00 грн, в тому числі ПДВ.

Сплата митних платежів у відповідності до вказаної вимоги Одеської митниці, підтверджується платіжним дорученням №9117 від 24.05.2022.

Таким чином, судом встановлено, що в результаті прийняття митницею вимоги, яка визнана протиправною та скасована, позивачем надмірно сплачено кошти на загальну суму 594 050,00 грн, в тому числі ПДВ.

Підпунктом 43.3 статті 43 Податкового кодексу України та зазначеним вище Порядком встановлено, що повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення або надмірною сплатою.

Якщо між сторонами виник спір про правомірність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, за наслідками вирішення якого може бути заявлено вимогу про повернення надмірно сплачених митних платежів, позивач має право подати таку заяву протягом зазначеного строку з дня прийняття рішення, яким вирішено спір. Рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало захист прав, та інтересів позивача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач перед тим як звертатись до суду із вказаним позовом, звертався до відповідача з відповідною заявою про повернення митних платежів, як то передбачено приписами Порядку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у спосіб, що визначений Порядком повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів затверджений наказом Міністерства фінансів України № 643 від 18.07.2017 та обраний позивачем, шляхом визнання протиправною бездіяльності Одеської митниці по ненаданню до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновку про повернення КТ "Бізнес Гарант" (Приватне підприємство "ВІП Бізнес" і Компанія) помилково та/або надміру сплачених коштів на загальну суму 594 050 грн 00 коп., в тому числі ПДВ,та зобов`язання митного органу скласти та надіслати Головному управлінню Державної казначейської служби України в Одеській області висновок про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів на загальну суму 594 050 грн 00 коп., в тому числі ПДВ.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір в розмірі 5 368, 00 грн, належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці по ненаданню до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновку про повернення Командитному товариству "Бізнес Гарант" (Приватне підприємство "ВІП Бізнес" і Компанія) помилково та/або надміру сплачених коштів на загальну суму 594 050 грн 00 коп., в тому числі ПДВ.

Зобов`язати Одеську митницю скласти та надіслати до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновок про повернення Командитному товариству "Бізнес Гарант" (Приватного підприємства "ВІП Бізнес" і Компанія) помилково та/або надміру сплачених коштів на загальну суму 594 050 грн 00 коп., в тому числі ПДВ.

Стягнути на користь Командитного товариства "Бізнес Гарант" (Приватного підприємства "ВІП Бізнес" і Компанія) за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 5 368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Командитне товариство "Бізнес Гарант" (приватне підприємство "ВІП Бізнес і Компанія) (21027, м. Вінниця, вул. К. Василенка, 20, код ЄДРПОУ 36150262)

Відповідач: Одеська митниця (65078, м. Одеса, вул. Лип Івана та Юрія, 21А, код ЄДРПОУ 44005631)

СуддяВільчинський Олександр Ванадійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117916069
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —120/15337/23

Постанова від 23.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 25.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні