Справа № 420/24843/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
за участі секретаря Загрійчук О.В.
сторін:
представника позивача Іванченко Є.О.
представника відповідача Кисельова О.М.
розглянувши за правилами загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні по суті) адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «РЕНІЛІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Приватного підприємства «РЕНІЛІС» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 року №12898/15-32-09-02;
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 року №12802/15-32-09-02.
Позов вмотивовано наступним.
Перевіркою податкового органу встановлено, що за адресою: Одеська область, Ренійський район, м. Рені, вул. Дунайська, буд. 188-Г, Товариством не зареєстровано акцизний склад, який відповідає критеріям, які визначені в абзаці другого п.п. 14.1.6. п 14.1 ст.14 ПК України в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, чим порушено пункту «б» абзацу б п.п. 230.1.2. п.230.1. ст.230 ПК України.
Тобто, територія ПП «РЕНІЛІС» на якій за задумом ГУ ДПС в Одеській області здійснюються навантаження- розвантаження підакцизного товару.
За твердженням позивача, правовими нормами встановлена вимога щодо обов`язкової реєстрації платником акцизного податку та подальша реєстрація акцизного складу - лише для суб`єктів господарювання, які придбають та реалізують (або перероблюють, або споживають) пальне, тобто фізично ним володіють та розпоряджаються.
ПП «РЕНІЛІС» виступає фактично як експедитор та транзитер. По суті господарської операції ПП «РЕНІЛІС» не набуває прав на паливо, не володіє їм та не несе ризики й майбутні економічні вигоди від володіння їм.
Таким чином, ПП «РЕНІЛІС» не отримує доход від реалізації пального, тому ще не володіє ним.
Як вказано в укладених договорах між ПП «РЕНІЛІС» та Замовниками:
Замовник інструктує, а Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») від свого імені забезпечує в Порту всі необхідні операції, пов`язані з перевалкою по прямому переливу імпортного продукту на умовах: від Франко-судно в порту Рені до Франко-перевізник в порту Рені.
Перевантаження нафтопродуктів Замовника здійснюється з використанням обладнання Виконавця, яке приєднується Виконавцем до обладнання судна і до цистерн, в які перевантажується продукт (рухомі підакцизні склади автомобільного або залізничного транспорту Замовника). Виконавець зобов`язаний забезпечити всі необхідні умови для роботи такого обладнання, узгодити виконання таких робіт з Портом, забезпечити оформлення необхідної дозвільної документації для виконання робіт по транзитуванню, вжити відповідних заходів безпеки, тощо.
Перекачування Продукту (викачування з танків судна) здійснюється обладнанням судна.
Обов`язки Виконавця (ПП «РЕНІЛІС») чітко визначаються в укладених останнім договорах і до них входить:
Забезпечення (організація) прийом і перевантаження вантажу з технічно справного судна, за вагою згідно осадці судна, визначеного незалежним сюрвейором.
Підтвердження за заявками Замовника планів перевантажень на кожне замовлення послуг та забезпечення підтвердження приймання вантажу портом та отримання плану залізниці на перевезення вантажу.
Вивезення вантажів залізничним транспортом узгоджується з ДП «Морським Торгівельним Портом Рені» відповідно до затверджених Міністерством транспорту України «Правилам перевезення вантажів».
Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») забезпечує: перевантаження (транзитування) продукту з судна в залізничні цистерни або автомобільний транспорт; транспортно-експедиторське обслуговування; оформлення вантажних документів; оформлення перепусток у Порту для автомобільного транспорту та його водіїв; зважування та навантаження вагонів чи автомобілів в присутності сюрвейора; за необхідності та на прохання Замовника Виконавець номінує сюрвейорську компанію.
Тобто: вказане вище прямо свідчить, що Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») не здійснює перевантаження підакцизних товарів своїми силами, не паливо не залишається на його території та не відвантажується у власність або у користування чи розпорядження Виконавець (ПП «РЕНІЛІС»), паливо не реалізується Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») та права на нього не передаються Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») на користь третіх осіб чи для внутрішнього користування.
Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») фактично надає послуги по супроводу відвантаження товарів, а паливо проходить через обладнання Виконавця (ПП «РЕНІЛІС») транзитним способом без участі останнього від Замовника до третіх осіб до яких не входить Виконавець (ПП «РЕНІЛІС»).
У відповідності до всіх товаросупровідних документів Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») не є вантажоотримувачем і виконує функцію Експедитора - тобто перевізник, адже для його обладнання, а саме шланг який і є засобом транспортування (значиться у договорах як обладнання Виконавця).
Відповідно ПП «РЕНІЛІС» - фактично організував транспортно експедиційні послуги з організації транзиту палива від борта судна до вагона залізничного або цистерни автомобільної. І саме тому в розумінні п. 14.1.224 ПК України не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового (пп. 14.1.224-1 ПК України).
Податковим органом в ході здійснення обстеження території (причалів 15-16), яку використовує «Товариство» ПП «РЕНІЛІС» у відповідності до договору №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року для здійснення господарської діяльності в частині надання послуг з перевалювання підакцизних товарів, встановлено наявність трубопроводів для вивантаження нафтопродуктів, залізнична естакада, насосна станція, автомобільна естакада, резервуарний парк у кількості 3 резервуарів.
В ході аналізу податкових баз встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» реєструє в ПН надання послуг з перевалювання підакцизного товару (паливо).
Далі податковий орган підмінює термін перевалювання на розвантаження і вживає термін «у 2022 надано послугу з розвантаження підакцизних товарів (паливо)...».
Чим саме керується (на підставі якого документу) податковий орган під час умисної підміни понять «надання послуг перевалки» (без конкретизації що в цю послугу входить) на «надання послуг з розвантаження» в Акті перевірки не уточняється.
Посилання в Акті перевірки податкового органу на трубопровід для вивантаження нафтопродуктів та розміщення резервуарного парку у кількості 3 резервуарів (без конкретного визначення, яке саме з обладнання було помилково ідентифіковано?!) - не відповідає дійсності з огляду на наступне.
На території яка знаходиться у користуванні ПП «РЕНІЛІС» відсутні резервуарні парки або резервуари, які могли або можуть використовуватись в якості місця зберігання, перевантаження/навантаження підакцизних нафтопродуктів.
Технологічний трубопровід для вивантаження нафтопродуктів використовується лише за принципом судно - автомобільна, залізнична естакада (не є стаціонарною). Тобто вивантаження здійснюється силами та засобами судна, а отримання нафтопродуктів здійснюється автоцистернами вантажоотримувача (який не відноситься до ПП «РЕНІЛІС») та має відповідні документи на перевезення даного виду вантажів.
ПП «РЕНІЛІС» надає експедиційні послуги з перевалки, тобто узгоджує доступ до причалу для судна та займається функціями експедування вантажу за принципом: франко-судно - франко- перевізник.
До резервуарного парку з 3 резервуарів, податковим органом було помилково віднесено обладнання яке, фактично знаходиться на території ПП «РЕНІЛІС»:
«Масловідділювач» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується для виловлювання з системи масла, призначеного для змазки та охолодження деталей;
«Відділювач рідини» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується для захисту від гідравлічного удару під час попадання в нього рідини з крапель зжиженого гасу який виноситься паром з парувальної системи;
«Дві наземні горизонтальні ємності з охолоджуючою рідиною тосолу-200» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується під час перевантаження зжиженого вуглеводородного газу;
«Аварійна ємність» для скидання рідкої фази у вигляді стального наземного резервуара для ЗВГ ємністю 50м3.
Жодна з вказаних вище ємностей, які за своєю формою можуть виглядати в очах не профільного спеціаліста резервуарами такими не являється.
Виконують виключно свою технічну функцію і не мають жодної гіпотетичної можливості виконувати функції - резервуарного парку для зберігання або транспортування через нього нафтопродуктів.
Додатково позивач наголошує на наступному.
На підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 04.07.2023 року №5062-п територіальним відділом контролю за підакцизними товарами управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС в Одеській області з 06.07.2023 року по 14.07.2023 року (включно) була проведена чергова фактична перевірка ПП «РЕНІЛІС» з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального.
За результатами вказаної перевірки контролюючим органом було складено Акт перевірки №19293/15-32-09-07-04 від 17.07.2023 року, у якому вказано, що порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
В ході проведення обстеження території, яку використовує ПП «РЕНІЛІС» відповідно до договору №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року для здійснення господарської діяльності, було встановлено, що у підприємства відсутні місця зберігання підакцизних товарів, відсутні резервуари, витратоміри та рівнеміри, відсутнє обладнання для перевантаження та навантаження підакцизних товарів. Облікові залишки пального на підприємстві відсутні. Також встановлено, що вивантаження палива здійснюється силами та засобами судна, а отримання нафтопродуктів здійснюється автоцистернами вантажоотримувача. Згідно наданих до перевірки документів було встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» надає транспортно-експедиторські послуги з перевалки пального закритим циклом з морських або річкових суден до залізничного та/або автомобільного транспорту.
За висновками перевірки порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
Викладене в цілому, на переконання позивача, свідчить про необгрунтованість висновків податкового органу щодо порушення позивачем п. 85.2 ст. 85, абзацу «б» п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, та як наслідок, протиправність винесених податкових повідомлень-рішень.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 22.09.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст. 262 КАС України).
09.10.2023 року за вхід.№34280/23 надійшов відзив на позов, в якому податковим органом стверджується про правомірність прийнятих податкових повідомлень-рішень через порушення позивачем п. 85.2 ст. 85, абзацу «б» п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України.
Так, за результатами обстеження території встановлено наявність за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, буд. 188-Г, технологічних трубопроводів для вивантаження нафтопродуктів, залізничної естакади, насосної станції, автомобільної естакади, резервуарного парку у кількості 3 резервуарів.
В ході аналізу баз даних ДПС, встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» здійснює реєстрацію податкових накладних щодо надання послуг з перевалювання підакцизних товарів (паливо), а саме:
у 2022 надано послугу з розвантажено підакцизних товарів (паливо) у кількості - 92 849,839 тонн;
з 01.01.2023 по 14.04.2023 надано послугу з розвантажено підакцизних товарів (паливо) у кількості - 31 590,549 тонн.
Відповідно наданого до акту фактичної перевірки договору про забезпечення доступу Портового оператора до причалу (ів) від 29.12.2017 р. №194-П-АМПУ-17, ДП «Адміністрація морських портів України зобов`язується забезпечити доступ Портового оператора (ПП «РЕНІЛІС») до причалу (ів) Ренійської філії ДП «Адміністрація морських портів України», що перебуває у господарському виданні Адміністрації для проведення Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт. Послуга надається з метою забезпечення виконання Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт та надання послуг із використанням причалу (ів).
Робочою технологічною картою встановлено технологічну послідовність узгоджених операцій по перевантаженню нафтопродуктів: бензин, гас, авіаційний гас, нафта, дизельне пальне, пічне пальне, вакуумний газойл, масла моторні універсальні, мазут наливом в експортному, імпортному напрямках на Терміналах ПП «РЕНІЛІС», розташованих на акваторії, території Ренійської філії ДП «Адміністрація морських портів України» та території ДП «Ренійський морський торговельний порт».
На підставі наведеного, перевіркою встановлено, шо ПП «РЕНІЛІС» за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, буд. 188-Г, здійснювалась діяльність з навантаження-розвантаження пального без реєстрації акцизного складу, чим порушено абзац «б» п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України.
Крім того, встановлений факт не надання ПП «РЕНІЛІС» на запит перевіряючих документів, що стосуються предмету перевірки, чим порушено п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України.
За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС в Одеській області винесено ППР від 05.06.2022:
№12802/15-32-09-02, про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 1 020 грн., за порушення п. 85.2 ст. 85 ПК України;
№12898/15-32-09-02, про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 1 000 000,00 грн., за порушення абзацу «б» п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України.
Крім того, податковий орган наголошує, що Головне управління ДПС в Одеській області на підставі наказу від 03.04.2023 року №2168-п проведено фактичну перевірку Приватного підприємства «РЕНІЛІС» (код ЄДРПОУ 31180381), за адресою: 68800, Одеська область, Ренійський район, м. Рені, вул. Дунайська, буд. 188-Г, з 05.04.2023 року тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2022 року - по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв.
Підставою для прийняття даного наказу слугувало здійснення контролюючим органом функцій, визначених законодавством у сфері обліку пального в місцях зберігання з метою недопущення порушень у сфері обігу підакцизних товарі та з урахуванням проведеного аналізу господарської діяльності ПП «РЕНІЛІС» (код ЄДРПОУ 31180381), за яким встановлено здійснення підприємством закупівлі пального, при цьому, згідно відомостей про об`єкти оподаткування платника податків, будь-які транспортні засоби, устаткування та механізми відсутні.
В результаті зазначеного, існував ризик недотримання платником вимог чинного законодавства, яке регулює обіг підакцизних товарів.
Відповідна інформація була викладена у доповідній записці Головного управління ДПС в Одеській області від 31.03.2023 року № 148/15-32-09-02, складеної у відповідності до вимог пп. 1.2.2 п. 1.2 розділу І наказу Державної податкової служби України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків» від 4 вересня 2020 року № 470 (із змінами і доповненнями; далі за текстом - Методичні рекомендації №470).
У відповідності до вимог пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв. тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
В даному випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин, зокрема і у сфері виробництва та обігу пального.
12.10.2023 року за вхід.№35047/23 надійшла відповідь на відзив, в якій додатково наголошено, що Відповідач на 2-й сторінці відзиву вказує, що підставою для прийняття Наказу ГУ ДПС в Одеській області від 03.04.2023 року №2168-п про проведення фактичної перевірки Позивача - слугувало здійснення контролюючим органом (Відповідачем) функцій, визначених законодавством у сфері обліку пального в місцях зберігання з метою недопущення порушень у сфері обігу підакцизних товарів та з урахуванням проведення аналізу господарської діяльності Позивача, за яким встановлено здійснення підприємством закупівлі пального, при цьому, згідно відомостей про об`єкти оподаткування платника податків, будь-які транспортні засоби, устаткування та механізми відсутні.
В результаті зазначеного, існував ризик недотримання платником податків (Позивачем) вимог чинного законодавства, яке регулює підакцизний товар (відповідна інформація була викладена у доповідній записці від 31.03.2023 року №148/15-32-09-02).
В «Акті про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним» від 17.04.2023 року №9208/15-32-09-02, який став підставою для притягнення Позивача до відповідальності шляхом видання оскаржених податкових повідомлень-рішень було зафіксовано три порушення серед яких було порушення п.63.3 ст. 63 ПК України, відповідальність за яке передбачена п. 117.1 ст.117 ПК України у розмірі від 340 грн. до 1020 грн.
Із вказаним вище порушенням Позивач погодився і вказане порушення п. 63.3. ст. 63 ПК України було усунуто одразу після завершення перевірки у повному обсязі, про що свідчить Квитанція №2 від 15.05.2023 року та Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.
Вказані документи було надано разом із запереченнями (вих. №19/05 від 19.05.2023 року) на вказаний вище Акт ГУ ДПС в Одеській області в.о. начальника Хвана Р.М. 23.05.2023 року.
У своєму листі «Про розгляд заперечень» Відповідачем (вих. №6759/КПР/15-32-09-02-06 від 31.05.2023 року) зазначено, що Повідомлення за формою 20-ОПП та заява формою 1-ОПП не підпадають під визначення податкової звітності згідно ст. 46 ПК України, не є податковою декларацією (розрахунком), хоча й мають певні аналогічні процедури, зокрема, заповнення, подачі тощо.
Таким чином, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік (у тому числі за несвоєчасне подання повідомлення за формою 20-ОПП, заяви за формою 1-ОПП) не застосовуються.
Отже, Відповідачем було прийнято рішення: заперечення Позивача в цій частині задовольнити без подальшого застосування податкового повідомлення-рішення.
Надані під час перевірки Договори (які були в тому числі надані Відповідачу), які висвітлюють реальні відносини Позивача зі своєму контрагентами: ТОВ «ВЕСТ КАРД» (код 3603592); ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» (код 41449359); ТОВ «ОЙЛ ВІТО» (код 39219468); ТОВ «Авантаж-7 (код 42435174)» і додатково вказано про їх природу укладення у вказаних вище запереченнях - було Відповідачем проігноровано.
На думку Позивача, відповідач умисно проігнорував факти надання йому договорів відносини з якими стали зокрема підставою для проведення перевірки (як зазначено у доповідній записці).
В Акті Відповідач посилається та цитує п.п. 14.1.6. п.14.1. ст.14 ПК України про поняття акцизного складу та виділяє навантаження-розвантаження підакцизних товарів, як елемент який має бути обов`язковим для існування акцизного складу. Також є посилання на п.п.14.1.224 п.14.1 ст.14 ПК України де зазначено, що розпорядник акцизного складу має здійснювати зокрема навантаження-розвантаження.
У том ж Акті п.3 (трете порушення) Відповідач вказує, що в ході аналіз податкових баз даних, встановлено, що Позивач здійснює реєстрацію податкових накладних щодо надання послуг з перевалювання підакцизних товарів. Що додатково підтверджується укладеним договором з №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року в частині надання послуг з перевалювання.
Факт надання послуг/робіт з навантаження-розвантаження підакцизних товарів Відповідач вказує, що встановив і посилається на вказані вище договори з перевалки та фактично експедирування вантажів.
Тобто: Відповідач умисно замінює поняття перевалювання поняттям перевантаження- розвантаження ігноруючи факт того що у всіх наданих йому договорах вказано, що Позивач надає послуги по експедируванню, а перевантаження-розвантаження здійснюється силами та засобами судна від судна до перевізника, який ніякого відношення до Позивача не має.
Відповідач фактично відхилився від першочергової менти, яку було визначено у Доповідній записці, встановлення обставин закупівлі пального для власних потреб.
Посилання Відповідача на ненадання на запит останнього Позивачем документів, щодо реєстрації акцизного складу та здійснення навантажувально-розвантажувальних послуг з розвантаження підакцизного товару є неможливим так як такі документи відсутні так як не передбачені у діяльності.
Крім того, Відповідачем також вказано, що пунктом 85.6 ст.86 ПК України визначено, що у разі відмови платника податків (Позивача) або його законних представників документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.
Позивач наголошує, що вказаний пунктом 85.6 ст.86 ПК України акт Відповідачем не - складався, Позивачу на підписання не надавався і до суду разом з відзивом направлений не був.
Відповідно до викладеного вище можна дійти до висновку, що у разі, якщо акт про не надання документів не було складено, значить і факту порушення зафіксовано не було, як і самого порушення не було.
Ухвалою суду від 16.10.2023 року клопотання представника Приватного підприємства «РЕНІЛІС» за вхід. №35046/23 від 12.10.2023 року задоволено. Розгляд справи №420/24843/23 продовжено в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 13.11.2023 року.
13.11.2023 року за вхід.№ЕС/19833/23 надійшло клопотання податкового органу про залучення додаткових доказів (фото-фіксація з місця проведення фактичної перевірки, копії дозволів ГУ Держпраці в Одеській області та копія інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно).
У підготовчому засіданні 13.11.2023 року оголошено перерву до 23.11.2023 року.
22.11.2023 року за вхід.№ЕС/16041/23 надійшло клопотання представника позивача про виклик та допит свідка - ОСОБА_2 (інженера) щодо походження «Технологічної картки», експлуатації устаткування, пов`язаного з розподілом небезпечних речовин 2 класу небезпеки (нітрил акрилової кислоти) та відсутності резервуарного парку.
22.11.2023 року за вхід.№ЕС/16001/23 надійшло клопотання представника позивача про долучення додаткових доказів.
Ухвалою суду від 23.11.2023 року заяву представника позивача про виклик та допит свідка задоволено. Викликано для допиту в якості свідка: інженера ПП «РЕНІЛІС» - ОСОБА_2 .
У підготовчому засіданні 23.11.2023 року оголошено перерву до 13.12.2023 року.
13.12.2023 року за вхід.№ЕС/18510/23 надійшла заява представника відповідача про виклик свідків.
Також надійшла заява про виклик свідків представника позивача.
Ухвалою суду від 13.12.2023 року заяви представників позивача та відповідача про виклик та допит свідків -задоволено.
Викликано для допиту в якості свідків:
головного державного інспектора Головного управління ДПС в Одеській області Штрибулова Дмитра Кириловича;
головного державного інспектора Головного управління ДПС в Одеській області Іорданову Олену Анатоліївну;
головного державного інспектора Головного управління ДПС в Одеській області Чичоту Андрія Теодоровича;
головного державного інспектора Головного управління ДПС в Одеській області Новіцького Олега Олександровича.
Ухвалою суду від 13.12.2023 року провадження у справі зупинено до 23.01.2024 р.
Ухвалою суду від 15.01.2024 р. клопотання представника Приватного підприємства «РЕНІЛІС» за вхід. №1710/24 від 12.01.2024 року задоволено.
Призначено розгляд справи №420/24843/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в онлайн системі відеоконференцзв`язку «EASYCON».
Ухвалою суду від 23.01.2024 р. поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 23.01.2024 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 07.02.2024 р.
В судовому засіданні по суті оголошено перерву до 19.02.2024 р.
19.02.2024 року до суду за вхід. №ЕС/6983/24 від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення судового засідання
Ухвалою суду від 19.02.2024 р. зупинено провадження у справі до 05.03.2024 р.
19.02.2024 р. надійшло клопотання представника позивача про виклик свідка.
Ухвалою суду від 05.03.2024 р., занесеною до протоколу судового засідання, провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 05.03.2024 року заяву представника позивача за вхід. №6830/24 від 19.02.2024 року про виклик та допит свідка задоволено. Викликано для допиту в якості свідка: комерційного директора Приватного підприємства «РЕНІЛІС» ОСОБА_3 .
Ухвалою суду від 05.03.2024 року провадження у справі зупинено до 15.03.2024 року.
Ухвалою суду від 15.03.2024 р., занесеною до протоколу судового засідання, провадження у справі поновлено.
15.03.2024 року судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Обставини справи
Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі наказу від 03.04.2023 року №2168-п проведено фактичну перевірку Приватного підприємства «РЕНІЛІС» (код ЄДРПОУ 31180381), за адресою: 68800, Одеська область, Ренійський район, м. Рені, вул. Дунайська, буд. 188-Г, з 05.04.2023 року тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2022 року - по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв.
Підставою для прийняття наказу стала доповідна записка Головного управління ДПС в Одеській області від 31.03.2023 року №148/15-32-09-02.
За результатами перевірки складено Акт №9208/15-32-09-02 від 17.04.2023 року, яким встановлено порушення п. 85.2 ст. 85, п. 63.3 ст. 63, п. «б» абзацу 6 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України.
23.05.2023 року (вх.№39497/6) ПП «РЕНІЛІС», скориставшись визначеним у п.86.7 ПК України, своїм правом подало письмові заперечення на Акт Головного Управління Державної Податкової Служби в Одеській області №9208/15-32-09-02 від 17.04.2023 року.
31.05.2023 року адвокатом Іванченко Євгенієм Олександровичем, в інтересах довірителя ПП «РЕНІЛІС», було подано адвокатський запит на ім`я Руслана Хвана в.о. начальника ГУ ДПС в Одеській області з приводу надання інформацію з приводу розгляду заперечень ПП «РЕНІЛІС», протокол розгляду та інформацію і документи, які підтверджують направлення на адресу ПП «РЕНІЛІС» повідомлення про розгляд комісією заперечень.
06.06.2023 року на електронну адресу адвоката Іванченко Євгенія Олександровича ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) надійшла не засвідчена у встановленому чинним законодавством порядку відповідь з електронної адреси ІНФОРМАЦІЯ_2 у якій містились:
- супровідний лист про результати розгляду адвокатського запиту (вих. 26036/6/15-32-09-02- 06 від 06.06.2023 року);
- протокол засідання Комісії з питань розгляду заперечень платників податків та пояснень до актів перевірок від 30.05.2023 року за №1125/15-32-09-02 на 11 арк.;
- лист про розгляд заперечення від 31.05.2023 року за№6759/КПР/15-32-09-02-06 на 11 арк.;
- лист з інформацією про дату та розгляд заперечення від 24.05.2023 року за №6301/КПР/15- 32-09-02-06 на 1 арк.
За результатами розгляду комісією з питань розгляду заперечень платників податків та пояснень до актів перевірок було прийнято такі рішення:
за результатами голосування, одностайно прийнято рішення залишити без змін пункти 1 та 3 Акту перевірки від 17.04.2023 року (з подальшим винесенням податкових повідомлень-рішень для застосування штрафних санкцій), а заперечення Товариства у цій частині - без задоволення.
14.06.2023 року податковим органом прийнято:
податкове повідомлення-рішення №12898/15-32-09-02 від 05.06.2023 року;
податкове повідомлення-рішення №12802/15-32-09-02 від 05.06.2023 року.
23.05.2023 року, у відповідності до п.56.3. ст. 56 ПК України, ПП «РЕНІЛІС» подало заперечення (вих. №19/05 від 19.05.2023 року) до контролюючого органу вищого рівня з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу).
20.06.2023 року від ПП «РЕНІЛІС» було направлено письмову скаргу на ім`я в.о. голови Державної податкової служби України Кірієнко Тетяни Павлівни.
18.07.2023 року було отримано від директора Департаменту оскарження рішень контролюючих органів ОСОБА_4 письмове рішення лист про продовження строку розгляду скарги від 10.07.2023 року.
03.08.2023 року на адресу директора Департаменту оскарження рішень контролюючих органів Андрія Добрянського було направлено Повідомлення (вих.№04-08/23 03.08.2023 року) про участь представників ПП «РЕНІЛІС» у розгляді скарги та додаткових пояснень до скарги ПП «РЕНІЛІС» на податкові повідомлення-рішення, що прийняті ГУ ДПС в Одеській області №12802/15-32-04.02 від 05.06.2023 року та №12898/15-32-04.02 від 05.06.2023 року.
03.08.2023 року на адресу директора Департаменту оскарження рішень контролюючих органів Андрія Добрянського було направлено Додаткові пояснення (вих. №03-08/23 від 03.08.2023 року) до скарги ПП «РЕНІЛІС» на податкові повідомлення-рішення, що прийняті ГУ ДПС в Одеській області №12802/15-32-04.02 від 05.06.2023 року та №12898/15-32-04.02 від 05.06.2023 року.
31.08.2023 року на адресу ПП «РЕНІЛІС» надійшло Рішення про результати розгляду скарги Державною податковою службою України від 24.08.2023 року, яким рішення ГУ ДПС в Одеській області залишено без змін, а скаргу - без задоволення.
Також судом встановлено, що на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 04.07.2023 року №5062-п територіальним відділом контролю за підакцизними товарами управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС в Одеській області з 06.07.2023 року по 14.07.2023 року (включно) була проведена чергова фактична перевірка ПП «РЕНІЛІС» з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального.
За результатами вказаної перевірки контролюючим органом було складено Акт перевірки № 19293/15-32-09-07-04 від 17.07.2023 року, у якому вказано, що порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
В ході проведення обстеження території, яку використовує ПП «РЕНІЛІС» відповідно до договору № 194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року для здійснення господарської діяльності, було встановлено, що у підприємства відсутні місця зберігання підакцизних товарів, відсутні резервуари, витратоміри та рівнеміри, відсутнє обладнання для перевантаження та навантаження підакцизних товарів. Облікові залишки пального на підприємстві відсутні. Також встановлено, що вивантаження палива здійснюється силами та засобами судна, а отримання нафтопродуктів здійснюється автоцистернами вантажоотримувача. Згідно наданих до перевірки документів було встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» надає транспортно- експедиторські послуги з перевалки пального закритим циклом з морських або річкових суден до залізничного та/або автомобільного транспорту.
За висновками перевірки порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
Релевантні джерела права та висновки суду
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до п.п. 14.1.187. ст. 14 ПК України, платник акцизного податку, визначається у відповідності до розділу VI ПК України.
Згідно з п.п. п.212.1.1. ст. 212 ПК України, платниками акцизного податку є особи, з постійним представництвом, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України.
Особа, яка реалізує конфісковані підакцизні товари (продукцію), на митній території.
У відповідності до п.п. п.212.3.1. ст. 212 ПК України встановлено обов`язок щодо реєстрації у контролюючих органах як платника податку суб`єкта господарювання, постійного представництва, які здійснюють діяльність з виробництва підакцизних товарів (продукції), яка підлягає ліцензуванню, здійснюється на підставі відомостей щодо видачі такому суб`єкту відповідної ліцензії.
У відповідності до п.п. 212.3.4. особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Тобто, правовими нормами встановлена вимога щодо обов`язкової реєстрації платником акцизного податку та подальша реєстрація акцизного складу - лише для суб`єктів господарювання, які придбають та реалізують (або перероблюють, або споживають) пальне, тобто фізично ним володіють та розпоряджаються.
У відповідності до п.п. 14.1.191 ст. 14 ПК України постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
У п.п. 14.1.212 ст. 14 ПК України вказано, що реалізацією підакцизних товарів (продукції) є - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь- які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного укладу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Нормами ПК України встановлено, а саме у ст. 134.1 ПК України, що об`єктом оподаткування є (ст. 134.1.1. ПК України) прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.
Правила бухобліку регулюються ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року, та ПСБО 15 Дохід, у відповідності до яких:
Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - це загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, товарів, робіт або послуг без вирахування наданих знижок, повернення раніше проданих товарів та непрямих податків і зборів (ПДВ, акцизного податку тощо).
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі - наявності всіх наведених нижче умов:
покупцеві передані ризики й вигоди, пов`язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив);
підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);
сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;
є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов`язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.
Згідно умов Договорів (які було надано ГУ ДПС в Одеській області), ПП «РЕНІЛІС» не набуває права власності на паливо, на жодним чином не володіє їм, а згідно правил ІНКОТЕРМС 2000 FCA (англ. Free Carrier) або Франко-перевізник (... із зазначенням місця)- торгівельний термін, включений у Інкотермс та означає, що продавець виконує своє зобов`язання з постачання, колі він постачає товар, очищений від мита на експорт, перевізнику, визначеному Покупцем, в обумовленому місці. Вказане місце постачання впливає на обов`язки з навантаження та розвантаження товару в цьому місці.
Якщо поставка проходить в приміщенні продавця, то продавець несе відповідальність за відвантаження. Якщо поставка проходить в будь-якому іншому місці, тоді продавець не несе відповідальність за відвантаження.
«Перевізник» означає будь-яка особа, яка, відповідно до договору перевезення, береться здійснювати або забезпечити здійснення транспортування по залізничним, автодорожнім, повітряним, морським, річковим шляхам або шляхом комбінації таких видів транспорту. Якщо для отримання товару покупець визначає іншу особу, ніж перевізник, то продавець вважається таким, що виконав своє зобов`язання з поставки, коли товар поставлено такій особі.
Умова РСА може використовуватись не залежно від виду транспорту, включно змішаний (мультимодальний) транспорт.
Як вказано в укладених договорах між ПП «РЕНІЛІС» та Замовниками:
Замовник інструктує, а Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») від свого імені забезпечує в Порту всі необхідні операції, пов`язані з перевалкою по прямому переливу імпортного продукту на умовах: від Франко-судно в порту Рені до Франко-перевізник в порту Рені.
Перевантаження нафтопродуктів Замовника здійснюється з використанням обладнання Виконавця, яке приєднується Виконавцем до обладнання судна і до цистерн, в які перевантажується продукт (рухомі підакцизні склади Автомобільного або залізничного транспорту Замовника). Виконавець зобов`язаний забезпечити всі необхідні умови для роботи такого обладнання, узгодити виконання таких робіт з Портом, забезпечити оформлення необхідної дозвільної документації для виконання робіт по транзитуванню, вжити відповідних заходів безпеки, тощо.
Перекачування Продукту (викачування з танків судна) здійснюється обладнанням судна.
Обов`язки Виконавця (ПП «РЕНІЛІС») чітко визначаються в укладених останнім договорах і до них входить:
Забезпечення (організація) прийом і перевантаження вантажу з технічно справного судна, за вагою згідно осадці судна, визначеного незалежним сюрвейором.
Підтвердження за заявками Замовника планів перевантажень на кожне замовлення послуг та забезпечення підтвердження приймання вантажу портом та отримання плану залізниці на перевезення вантажу.
Вивезення вантажів залізничним транспортом узгоджується з ДП «Морським Торгівельним Портом Рені» відповідно до затверджених Міністерством транспорту України «Правилам перевезення вантажів».
Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») забезпечує: перевантаження (транзитування) продукту з судна в залізничні цистерни або автомобільний транспорт; транспортно-експедиторське обслуговування; оформлення вантажних документів; оформлення перепусток у Порту для автомобільного транспорту та його водіїв; зважування та навантаження вагонів чи автомобілів в присутності сюрвейора; за необхідності та на прохання Замовника Виконавець номінує сюрвейорську компанію.
Вказане вище свідчить, що Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») не здійснює перевантаження підакцизних товарів своїми силами, це паливо не залишається на його території та не відвантажується у власність або у користування чи розпорядження Виконавець (ПП «РЕНІЛІС»), паливо не реалізується Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») та права на нього не передаються Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») на користь третіх осіб чи для внутрішнього користування.
Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») фактично надає послуги по супроводу відвантаження товарів, а паливо проходить через обладнання Виконавця (ПП «РЕНІЛІС») транзитним способом без участі останнього від Замовника до третіх осіб до яких не входить Виконавець (ПП «РЕНІЛІС»).
У відповідності до всіх товаросупровідних документів Виконавець (ПП «РЕНІЛІС») не є вантажоотримувачем і виконує функцію експедитора - тобто перевізник, адже для його обладнання, а саме шланг який і є засобом транспортування (значиться у договорах як обладнання виконавця).
Відповідно, ПП «РЕНІЛІС» - фактично організував транспортно експедиційні послуги з організації транзиту палива від борта судна до вагона залізничного або цистерни автомобільної. І саме тому в Розумінні п. 14.1.224 ПК України не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового (пп. 14.1.224-1 ПК України).
Саме таке тлумачення застосування вказаних норм знайшло своє відображення у податкових консультаціях.
Так, ДФС у Запорізькій області нагадує, що змінами, внесеними Законом №2628. передбачено з 01.07.2019 р. визначення таких термінів: акцизний склад пересувний та розпорядник акцизного складу пересувного.
Акцизний склад пересувний - це транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.
Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки (пп. 14.1.61 ПК України).
Розпорядник акцизного складу пересувного - це суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:
реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий;
ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених ст. 229 ПК України.
Не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового (пп. 14.1.224-1 ПК України).
Платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених ст. 229 ПК України, або реалізації пального, або спирту етилового, зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або спирту етилового та зареєструвати її в ЄРАН з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи (п. 231.1 ПК України).
Таким чином, розпорядником акцизного складу пересувного вважатиметься суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального та реалізує таке пальне. Він зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії УКТ ЗЕД реалізованого пального.
Податківці у ІПК від 24.05.2019 р. №2377/ФОП/Г/16-31-13-02-14/ІПК зазначили, що якщо суб`єкт господарювання здійснює свою діяльність виключно з надання послуг стороннім підприємствам із перевезення скрапленого газу власним автомобільним транспортом та не є платником акцизного податку і власником пального, фізична особа - підприємець не є розпорядником акцизного складу пересувного.
Відповідно до цього, обов`язку реєструвати пересувний акцизний склад у перевізника пального не виникає.
Як встановлено судом, податковим органом в ході здійснення обстеження території (причалів 15-16), яку використовує «Товариство» ПП «РЕНІЛІС» у відповідності до договору №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року для здійснення господарської діяльності в частині надання послуг з перевалювання підакцизних товарів, встановлено наявність трубопроводів для вивантаження нафтопродуктів, залізнична естакада, насосна станція, автомобільна естакада, резервуарний парк у кількості 3 резервуарів.
Податковим органом, в ході аналізу баз даних ДПС, встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» здійснює реєстрацію податкових накладних щодо надання послуг з перевалювання підакцизних товарів (паливо), а саме:
у 2022 надано послугу з розвантажено підакцизних товарів (паливо) у кількості - 92 849,839 тонн;
з 01.01.2023 по 14.04.2023 надано послугу з розвантажено підакцизних товарів (паливо) у кількості - 31 590,549 тонн.
Відповідно наданого до акту фактичної перевірки договору про забезпечення доступу Портового оператора до причалу (ів) від 29.12.2017 р. №. 194-П-АМПУ-17, ДП «Адміністрація морських портів України зобов`язується забезпечити доступ Портового оператора (ПП «РЕНІЛІС») до причалу (ів) Ренійської філії ДП «Адміністрація морських портів України», що перебуває у господарському виданні Адміністрації для проведення Портовим оператором вантажно- розвантажувальних робіт. Послуга надається з метою забезпечення виконання Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт та надання послуг із використанням причалу (ів).
Задля встановлення фактичних обставин у справі судом допитано в якості свідків в судовому засіданні інженера ПП «РЕНІЛІС» - ОСОБА_2 та комерційного директора ПП «РЕНІЛІС» ОСОБА_3 .
Вказані свідки пояснили наступне.
На території, яка знаходиться у користуванні ПП «РЕНІЛІС», відсутні резервуарні парки або резервуари, які могли або можуть використовуватись в якості місця зберігання, перевантаження/навантаження підакцизних нафтопродуктів.
Технологічний трубопровід для вивантаження нафтопродуктів використовується лише за принципом судно - автомобільна, залізнична естакада (не є стаціонарною). Тобто вивантаження здійснюється силами та засобами судна, а отримання нафтопродуктів здійснюється автоцистернами вантажоотримувача (який не відноситься до ПП «РЕНІЛІС») та має відповідні документи на перевезення даного виду вантажів.
ПП «РЕНІЛІС» надає експедиційні послуги з перевалки, тобто узгоджує доступ до причалу для судна та займається функціями експедування вантажу за принципом: франко-судно - франко- перевізник.
До резервуарного парку з 3 резервуарів, податковим органом було помилково віднесено обладнання яке, фактично знаходиться на території ПП «РЕНІЛІС»:
«Масловідділювач» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується для виловлювання з системи масла, призначеного для змазки та охолодження деталей;
«Відділювач рідини» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується для захисту від гідравлічного удару під час попадання в нього рідини з крапель зжиженого гасу який виноситься паром з парувальної системи;
«Дві наземні горизонтальні ємності з охолоджуючою рідиною тосолу-200» який є конструктивною частиною компресорного устаткування, використовується під час перевантаження зжиженого вуглеводородного газу;
«Аварійна ємність» для скидання рідкої фази у вигляді стального наземного резервуара для ЗВГ ємністю 50м3.
Ці ємності виконують виключно свою технічну функцію і не мають жодної гіпотетичної можливості виконувати функції - резервуарного парку для зберігання або транспортування через нього нафтопродуктів.
Допитані в судовому засіданні свідки: головний державний інспектор Головного управління ДПС в Одеській області Штрибулов Дмитро Кирилович; головний державний інспектор Головного управління ДПС в Одеській області Іорданова Олена Анатоліївна; головний державний інспектор Головного управління ДПС в Одеській області Новіцький Олег Олександрович фактично підтвердили, що в ємностях, які знаходяться на території ПП «РЕНІЛІС», не здійснювалось зберігання підакцизних товарів.
При цьому, працівниками податкового органу акцентувалась увага на тому, що фактична перевірка здійснювалась щодо обліку пального в місцях зберігання з метою недопущення порушень у сфері обігу підакцизних товарі та з урахуванням проведеного аналізу господарської діяльності ПП «РЕНІЛІС» (код ЄДРПОУ 31180381), за яким встановлено здійснення підприємством закупівлі пального, при цьому, згідно відомостей про об`єкти оподаткування платника податків, будь-які транспортні засоби, устаткування та механізми відсутні.
В подальшому, як встановлено судом, до податкового органу було надано шляхом направлення на електронну пошту Новіцького Олега, як представника податкового органу (oleg.novitskiy@email.com) первинні документи, які по своїй суті відображають принципи і основи діяльності ПП «РЕНІЛІС»:
Виписку ПП «РЕНІЛІС» з зазначенням директора і видів діяльності за КВЕД;
Договір про забезпечення доступу оператора до портового причалу №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року;
Договір поставки нафтопродуктів №НП-29-К від 05 травня 2022 року, укладений між ПП «РЕНІЛІС» та ТОВ «ОЙЛ ВІТО» (код 39219468) про постачання нафтопродуктів для власного використання у своїй господарській діяльності. Відпуск вказаних нафтопродуктів здійснюється ТОВ «ОЙЛ ВІТО» (код 39219468) на його АЗС, про що вказано в умовах договору;
Договір на відпуск паливно-мастильних матеріалів за паливними картами №74 від 24.10.2022 року, укладеного між ПП «РЕНІЛІС» (Покупець) та ТОВ «ІНТЕКС ІНВЕСТ» (Постачальник). У відповідності до якого ПП «РЕНІЛІС» є покупцем ПММ за паливними картками. Тобто, ПП «РЕНІЛІС» закуповує ПММ у кількості необхідній для внутрішнього використання без збереження та розповсюдження;
Договір на відпуск паливно-мастильних матеріалів за паливними картами №32 від 14.03.2022 року, укладеного між ПП «РЕНІЛІС» (Покупець) та ТОВ «ЛІВАЙН ТОРЕ» (Постачальник). У відповідності до якого ПП «РЕНІЛІС» є покупцем ПММ за паливними картками. Тобто ПП «РЕНІЛІС» закуповує ПММ у кількості необхідній для внутрішнього використання без збереження та розповсюдження;
Договір поставки нафтопродуктів оптовими партіями №040415-031220-ШК000202 від 03.12.2020 року який було укладено між ТОВ «ВЕСТ КАРД» (Постачальник) та ПП «РЕНІЛІС» (Покупець) відповідно до умов якого Постачальник здійснює поставку нафтопродуктів через мережу АЗС «WOG», що в свою чергу свідчить про відсутність у ПП «РЕНІЛІС» власних резервуарних парків для зберігання пального.
Договір про компенсацію витрат на електрозабезпечення №34-П-РЕФ-22 від 24.01.2022 року з додатками, який було укладено між ДП «Адміністрація морських портів України» (Основний споживач) та ПП «РЕНІЛІС» (Споживач) у якому йдеться про електрозабезпечення життєдіяльності ПП «РЕНІЛІС» в рамках його господарської діяльності, яку визначено відповідних видах діяльності;
Дозвіл №540.18.51 ТУ Держпраці в Одеській області, яким дозволено виконувати роботи підвищеної небезпеки з розподілу небезпечної речовини 2 класу небезпеки (нітрил акрилової кислоти), маса якої дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, які визначено постановою КМУ від 11.07.2002 р. №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки» (діє з 13.12.2018 року по 13.12.2023 року);
Дозвіл №541.18.51 ЕУ Держпраці в Одеській області, яким дозволено експлуатувати устаткування, пов`язане з розподілом небезпечної речовини 2 класу небезпеки (нітрил акрилової кислоти), маса якої дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, які визначено постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки» (залізнична естакада на 12 постів зливу-наливу; металеві рукава із нержавіючої сталі Dу=32мм, Ру=46кг/см, 2015р.в., Україна - 36 од; металеві рукава із нержавіючої сталі Dy=100мм, Ру=46кг/см, 2015р.в., Україна - 3 од.; металеві рукава із нержавіючої сталі Dу=150мм, Ру=40кг/см2, 2015р.в., Україна - 3 од; компресорні установки типу АВ-100, зав. №7218, 17221, 1975р.в., СРСР -2 од.; компресорна установка типу АУ-200, зав. №1685, 1973р.в., СРСР; компресорна установка типу АУ-200, зав. №1157, 1964р.в., СРСР; технологічний трубопровід, 2015р.в., Україна - 1 од.);
посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива (наземний горизонтальний сталевий резервуар для аварійного зливу речовин, зав. №15095, реєстр. №754031, 1977р.в., Німеччина; віддільник рідини, зав. №3, реєстр. №9, 2003р.в, Україна; масловідокремлювач, зав. №36244, 1990р.в.,СРСР);
Виписку з регламенту та РТК « 9-2 РЛ «Перевантаження нафтопродуктів (бензин, дизельне паливо, авіаційний гас) за схемою «Танк судна - технологічний трубопровід - автомобільна естакада (6-ть автомобільних цистерн)», в якій доступною мовою роз`яснено, що перевантаження (розвантаження-завантаження) здійснюється не представниками та засобами ПП «РЕНІЛІС», а саме представниками судна в цистерни Замовника у пересувні акцизні склади (автомобільний транспорт);
Відомості про наявність і технічний стан транспортних засобів і техніки;
Наказ на про затвердження норм витрат палива на пробіг службового автотранспорту;
Технологічні схеми;
Кадрова документація;
Рахунок на оплату №3617 від 25.11.2022 року;
Лист вих. №02/12-22 від 28.12.2022 року;
Видаткову накладну №6227 від 30.11.2022 року;
Акт звірки взаєморозрахунків 01.11.2022 - 26.12.2022 року;
Видаткову накладну №3537 від 27.01.2022 року;
Видаткову накладну №15622 від 21.02.2022 року;
Повернення від Покупця №2998 від 30 червня 2022 року;
Видаткову накладну №78024 від 30 червня 2022 року;
Видаткову накладну №102987 від 08.08.2022 року;
Видаткову накладну №124369 від 31.08.2022 року;
Видаткову накладну №136642 від 23.09.2022 року;
Видаткову накладну №149267 від 28.10.2022 року;
Видаткову накладну №160201 від 10.11.2022 року;
Повернення від Покупця №4062 від 12.12.2022 року;
Видаткову накладну №173709 від 12.12.2022 року;
Видаткову накладну №174394 від 19.12.2022 року;
Видаткову накладну №ТКЮ11 від 03.01.2023 року;
Видаткову накладну №2850 від 06.02.2023 року;
Видаткову накладну №17988 від 20.03.2023 року;
Акт звірки взаєморозрахунків за 2022 рік;
Оборотні відомості за грудень 2022 року;
Оборотні відомості за березень 2023 року;
Оборотні відомості по 203 рахунку за 2022 року;
Оборотні відомості по 203 рахунку за 2023 року;
Деталізація по паливним карткам за 2022-23 роки.
На переконання суду, серед наданих податковому органу документів, зокрема, Дозволу №541.18.51 ЕУ Держпраці в Одеській області, вбачається, що підприємство використовує посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива (наземний горизонтальний сталевий резервуар для аварійного зливу речовин, зав. №15095, реєстр. №754031, 1977р.в., Німеччина; віддільник рідини, зав. №3, реєстр. №9, 2003р.в, Україна; масловідокремлювач, зав. №36244, 1990р.в.,СРСР).
Наявність цих ємностей і встановлено під час проведення фактичної перевірки, що не заперечується і позивачем, проте, цільове призначення цих ємностей визначено, як резервуарний парк у кількості 3 резервуарів, що не відповідає фактичним обставинам справи.
Відтак, суд дійшов висновку, що ПП «РЕНІЛІС» не підпадає під перелік підприємств у розумінні п.п.14.1.6. п. 14.1 ст. 14 ПК України та відповідно п. «б» абз. 6 п.п. 230.1.2. п.230.1. ст.230 ПК України, а податковий орган помилково дійшов висновків про наявність ознак порушення вказаних вище норм податкового законодавства України з боку позивача.
Також суд враховує, що на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 04.07.2023 року №5062-п територіальним відділом контролю за підакцизними товарами управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС в Одеській області з 06.07.2023 року по 14.07.2023 року (включно) була проведена чергова фактична перевірка ПП «РЕНІЛІС» з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального.
За результатами вказаної перевірки контролюючим органом було складено Акт перевірки №19293/15-32-09-07-04 від 17.07.2023 року, у якому вказано, що порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
В ході проведення обстеження території, яку використовує ПП «РЕНІЛІС» відповідно до договору №194-П-АМПУ-17 від 29.12.2017 року для здійснення господарської діяльності, було встановлено, що у підприємства відсутні місця зберігання підакцизних товарів, відсутні резервуари, витратоміри та рівнеміри, відсутнє обладнання для перевантаження та навантаження підакцизних товарів. Облікові залишки пального на підприємстві відсутні. Також встановлено, що вивантаження палива здійснюється силами та засобами судна, а отримання нафтопродуктів здійснюється автоцистернами вантажоотримувача. Згідно наданих до перевірки документів було встановлено, що ПП «РЕНІЛІС» надає транспортно-експедиторські послуги з перевалки пального закритим циклом з морських або річкових суден до залізничного та/або автомобільного транспорту.
За висновками перевірки порушень законодавства в ході її проведення не встановлено.
Висновки фактичної перевірки, за результатами якої контролюючим органом було складено Акт перевірки №19293/15-32-09-07-04 від 17.07.2023 року, повністю спростовують висновки перевірки, за результатами якої складено Акт №9208/15-32-09-02 від 17.04.2023 року.
Також матеріали справи свідчать, що в «Акті про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним» від 17.04.2023 року №9208/15-32-09-02, який став підставою для притягнення позивача до відповідальності шляхом видання оскаржених податкових повідомлень-рішень було зафіксовано 3 (три) порушення серед яких було порушення п.63.3 ст. 63 ПК України, відповідальність за яке передбачена п. 117.1 ст.117 ПК України у розмірі від 340 грн. до 1020 грн.
У ст.63.3. ПК України вказано, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
У ст. 117.1. ПК України вказано, що неподання у строки та у випадках, передбачених цим. Кодексом, заяв або документів для взяття на обліку відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, -1020 гривень.
Із вказаним вище порушенням позивач погодився і вказане порушення п. 63.3. ст. 63 ПК України було усунуто одразу після завершення перевірки у повному обсязі, про що свідчить Квитанція №2 від 15.05.2023 року та Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.
Вказані документи було надано разом із запереченнями (вих. №19/05 від 19.05.2023 року) на вказаний вище Акт ГУ ДПС в Одеській області в.о. начальника Хвана Р.М. 23.05.2023 року.
У своєму листі «Про розгляд заперечень» Відповідачем (вих. №6759/КПР/15-32-09-02-06 від 31.05.2023 року) зазначено, що Повідомлення за формою 20-ОПП та заява формою 1-ОПП не підпадають під визначення податкової звітності згідно ст. 46 ПК України, не є податковою декларацією (розрахунком), хоча й мають певні аналогічні процедури, зокрема, заповнення, подачі тощо.
Таким чином, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік (у тому числі за несвоєчасне подання повідомлення за формою 20-ОПП, заяви за формою 1-ОПП) не застосовуються.
Відповідачем було прийнято рішення: заперечення Позивача в цій частині задовольнити без подальшого застосування податкового повідомлення-рішення.
Щодо порушення п. 85.2. ст.85 ПК України
В Акті перевірки серед іншого зазначено, що представнику ПП «РЕНІЛІС» було вручено письмовий запит від 06.04.2023 року, але відповідно до переліку документів, які необхідно надати в ході проведення фактичної перевірки слід звернути увагу, що даний перелік було підготовлено для збору документів у підприємства як є платником акцизного податку і веде реалізацію пального.
Відповідно більша частина документів, які зазначено в переліку фактично відсутні у ПП «РЕНІЛІС» у зв`язку з тим, що вони не передбаченні для виготовлення та оброблення в фінансово- господарській діяльності нашого підприємства, наприклад такі як:
Копії наявних ліцензій - відсутні і не передбачені законодавством для профільного виду діяльності ПП «РЕНІЛІС». Дозволи на роботу з небезпечними вантажами було надано.
Супровідні документи, які свідчать про отримання, транспортування, зберігання, відвантаження пального з зазначенням місця отримання/зберігання/відвантаження - фактично всі перелічені документи - не передбачені для діяльності нашого підприємства у зв`язку з відсутністю на території яка використовується ПП «РЕНІЛІС» у своїй господарській діяльності місць, для зберігання та відповідного обладнання, відсутнє обладнання для перевантаження та навантаження підакцизних товарів. Перевантаження та навантаження здійснюється у відповідності до витягу з РТК засобами та потужностями судна в адресу вантажоотримувача (акцизні пересувні склади автоцистерни), які в діяльності ПП «РЕНІЛІС» не використовуються за для досягнення визначеної у статутних та реєстраційних документах - мети.
Акти приймання-передачі пального, талонів, дозволів, списання - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС»;
Журнал обліку надходження нафти та нафтопродуктів списання - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС»;
Перелік приборів вимірювання нафтопродуктів, комунікацій, нафтопроводів, комунікацій нафтопродуктів, які використовувались при перевалці пального, з наданням технічних паспортів списання - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС». Позивач не здійснює розвантажувальні- навантажувальні роботи і відповідно не володіє необхідними для цього виду діяльності засобами і приладами.
Посвідчення, сертифікати якості пального - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС». Позивач не є у відповідності до норм Податкового кодексу суб`єктом який має право вимагати документи на розвантаження-навантаження, зокрема, сертифікати якості у підприємств як повинні ці документи отримувати разом з вантажем.
Договорів на реалізацію підакцизних товарів ПП «РЕНІЛІС» не укладало так як такий вид діяльності відсутній в господарській діяльності, а первинні документи для такого виду діяльності - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС».
Акти-інвентаризації пального - відсутні у зв`язку з тим, що їх виготовлення та отримання не передбачено нормами податкового та бухгалтерського законодавства для здійснення діяльності у фінансово господарській діяльності ПП «РЕНІЛІС».
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торіха проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.
За наведеного правового регулювання та встановлених обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивача належить стягнути 15015,30 грн. судових витрат, сплачених згідно платіжної інструкції №2864 від 13.09.2023 року.
Керуючись ст. ст. 2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 293-297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства «РЕНІЛІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 року №12898/15-32-09-02.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 року №12802/15-32-09-02.
Стягнути на користь Приватного підприємства «РЕНІЛІС» (адреса: 68800, Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188-Г, ЄДРПОУ 31180381) судові витрати за сплату судового збору у розмірі 15015 (п`ятнадцять тисяч п`ятнадцять гривень) грн. 30 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП: 44069166), сплачені згідно платіжної інструкції №2864 від 13.09.2023 року.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Приватне підприємство «РЕНІЛІС» (адреса: 68800, Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188-Г, ЄДРПОУ 31180381)
Головне управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП: 44069166, електронна пошта: od.official@tax.gov.ua)
Головуючий суддя Нінель ПОТОЦЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117918821 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні