ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12 березня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/46/23
Господарський суд Тернопільської області у складі судді Сидорук А.М.
за участі секретаря судового засідання Шмир А.І.
за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2", 46007, м. Тернопіль, проспект Злуки, 2
до відповідача: Приватного підприємства "ТернопільКомСервіс", 46002, проспект Злуки, 3, м. Тернопіль
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
Тернопільська міська рада, код ЄДРПОУ 34334305, вул. Листопадова, буд. 5, м. Тернопіль, 46001; Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради, код ЄДРПОУ 35939939, вул. Коперніка, буд.1, м. Тернопіль, 46001
про: визнання припиненими Договору про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території від 01.09.2017 та договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком; зобов`язання здійснити перерахунок плати за ненадані послуги за 2021-2022р.р. та передати технічну документацію на будинок
За участі представників сторін:
позивача: Редько В.О, адвокат; Ребрик Л.М. - керівник ОСББ "Злуки 2";
відповідача: не з`явився
Суть справи: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Злуки 2 звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Приватного підприємства ТернопільКомСервіс про визнання Договору про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території від 01.09.2017 укладеним між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Злуки 2 та Приватним підприємством ТернопільКомСервіс з 01 грудня 2022р.; зобов`язання здійснити перерахунок плати за ненадані послуги за 2021-2022р.р. та передати технічну документацію на будинок.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 19.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 921/46/23 за правилами загального позовного провадження; призначено у справі підготовче засідання на 14 лютого 2023 року.
13.02.2023 через підсистему "Електронний суд" від Приватного підприємства ТернопільКомСервіс надійшов відзив на позовну заяву /вх.№1227 від 13.0.2023/.
27.02.2023 від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Злуки 2 надійшли наступні документи:
- клопотання про залучення третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Тернопільську міську раду /код ЄДРПОУ 34334305, вул. Листопадова, буд. 5, м. Тернопіль, Тернопільська область, 46001 та Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради /код ЄДРПОУ 35939939, вул. Коперника, буд.1, м. Тернопіль, Тернопільська область, 46001/ №55 від 21.02.2023;
- заява про уточнення позовних вимог №53 від 21.02.2023;
- відповідь на відзив №50 від 21.02.2023.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 10.03.2023 прийнято до розгляду заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Злуки 2 про уточнення позовних вимог №53 від 21.02.2023; залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Тернопільську міську раду /код ЄДРПОУ 34334305, вул. Листопадова, буд. 5, м. Тернопіль, 46001;Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради /код ЄДРПОУ 35939939, вул. Коперніка, буд.1, м. Тернопіль, 46001/; продовжено строк підготовчого провадження у справі № 921/46/23 на тридцять днів; відкладено підготовче засідання на 24 березня 2023 року.
25.04.2023 на адресу суду від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Тернопільської міської ради надійшли письмові пояснення /вх.№3545 від 25.04.2023/ та зазначила, що зважаючи не спеціальні норми законодавства, які регулюють правовідносини, що мають місце між сторонами у даній справі при вирішенні її покладаються на думку суду.
Підготовче судове засідання судом неодноразово відкладалося, востаннє до 08 серпня 2023 року у зв`язку з заявленим позивачем усним клопотанням про відкладення підготовчого засідання, оскільки ОСББ "Злуки 2" має намір подати заяву про зміну предмету позову у справі №921/46/23.
25 липня 2023 року на адресу суду надійшла від позивача заява б/н від 25.07.2023 /вх. №6190/ про зміну предмету позову в якій просить викласти предмет позову в наступному змісті:
1. договір про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території від 01.09.2017 укладений між ОСББ "Злуки 2" та ПП "ТеропільКомСервіс" визнати припиненим з 01 грудня 2022 року;
2. договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 27.09.2021 № 529 укладений між ПП "ТернопільКомСервіс" та співвласниками будинку за адресою: м. Тернопіль, проспект Злуки, будинок 2, в особі начальника управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради Соколовського О.І. визнати припиненим з 01.12.2022;
3. зобов`язати ПП "ТернопільКомСервіс" (код ЄДРПОУ 41328033; пр-т. Злуки, з, м. Тернопіль,46007) здійснити дії, пов`язані з припиненням 01.12.2022 договорів про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території від 01.09.2017 укладеного між ОСББ "Злуки 2" та ПП "ТернопільКомСервіс" та №529 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 27.09.2021 в зв`язку із зміною форми управління багатоквартирним будинком 46007, м. Тернопіль, проспект злуки, 2 шляхом самозабезпечення та прийняттям рішення співвласниками багатоквартирного будинку про відмову від цих договорів, а саме:
- передати особі , уповноваженій ОСББ "Злуки 2" документацію: технічний паспорт на багатоквартирний будинок, паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування Інженерних систем, документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
- здійснити перерахунок залишок коштів на розрахунковий рахунок ОСББ "Злуку 2": р/рUA173052990000026002003304232в ПАТ КБ Приватбанк МФО 305290;
- стягнути з ПП "ТернопільКомСервіс" (46007, проспект злуки, 3, м. Тернопіль, Тернопільська область, ЄДРПОУ 36362397) на користь ОСББ "Злуки 2" (46007, м. Тернопіль, проспект Злуки, 2, ЄДРПОУ41328033) 7 646,00 грн судового збору та 15 000,00 грн витрат на правову допомогу.
Ухвалою суду від 08.08.2023 прийнято заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2" про зміну предмету позову б/н від 25.07.2023 до розгляду та відкладено підготовче засідання у справі № 921/46/23 на 22 серпня 2023 року.
22.08.2023 на через систему "Електронний суд" від Приватного підприємства "ТернопільКомСервіс" надійшов відзив на позовну заяву /вх.№6830 від 22.08.2023/, просить в позові відмовити та зазначає, що позовна вимога про визнання припиненим з 01.12.2022 договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 27.09.2021 №529, укладеного між ПП "ТернопільКомСервіс" та співвласниками будинку за адресою м. Тернопіль, просп. Злуки, 2 в особі начальника управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради Соколовського О.І. є безпідставною.
22.08.2023 судом оголошено перерву до 25.08.2023.
Ухвалою суду від 25.08.2023 закрито підготовче провадження та призначити справу №921/46/23 до судового розгляду по суті на 03 жовтня 2023 року.
Розгляд по суті відкладався, востаннє на 26 грудня 2023 року.
В судовому засіданні 26.12.2023, заслухавши вступне слова представника позивача та дослідивши докази у справі, суд оголосив перерву в судовому засіданні та повідомив відповідача: Приватне підприємство "ТернопільКомСервіс"; треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Тернопільську міську раду, Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради, що продовження судового засідання для розгляду справи № 921/46/23 по суті зі стадії судових дебатів відбудеться 04 січня 2024 року.
Ухвалами суду від 04.01.2024 та 27.02.2024, у зв`язку з перебуванням судді Сидорук А.М. у відпустці, повідомлено учасників судового процесу, що розгляд справи № 921/46/23 по суті відбудеться 12.03.2024.
В судовому засіданні 12.03.2024 представник позивача у судове засідання прибув та підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач та треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача не з`явилися, про причину неявки суд не повідомили; про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином через електронні кабінети в підсистемі "Електронний суд" ЄСІТС.
У судовому засіданні 12.03.2024 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст. 240 ГПК України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне:
01 вересня 2017 року між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2" (далі - Замовник) та Приватним підприємством "ТернопільКомсервіс" (далі Виконавець) укладено Договір про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території (надалі Договір), відповідно до умов якого, Замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання по комплексному обслуговуванні будинку, за адресою: просп.. Злуки, 2 для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, утримання та збереження його споживчих якостей та для забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів окремих житлових і нежитлових приміщень в отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості.
Згідно з п.1.2. Договору, Виконавець надає послуги відповідно до затвердженого органом місцевого самоврядування рішення про встановлення тарифів на послуги з утримання будинку у строки та порядку передбаченому вказаним рішенням та іншими нормативними документами України.
Відповідно до р. 3 "Відповідальність сторін і вирішення спорів" даного правочину сторони встановили, що у випадку порушення своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та законодавством. Порушенням зобов`язання є його невиконання або неналежне виконання, тобто виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (п.4.1.). Сторони не несуть відповідальності за порушення своїх зобов`язань за цим Договором, якщо воно сталося не з їх вини. Сторона вважається винуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів для належного виконання зобов`язання (п. 4.2.). Спори між сторонами розв`язуються шляхом переговорів або в судовому порядку відповідно до чинного законодавства України (п.4.3.).
Цей договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 01.09.2018 (п.5.1. Договору).
Згідно з п.5.2. даного правочину, якщо за два місяці до закінчення строку дії Договору жодна зі сторін не заявила про його зміну або розірвання, Договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах.
Пунктом 5.4. контрагенти Договору встановили, що він може бути припинений внаслідок: закінчення строку, на який його було укладено (п. п.5.4.1.); достроково за взаємною згодою сторін або за рішенням суду (п. п. 5.4.2.); інших випадків, передбачених даним Договором та чинним законодавством України (п. п. 5.4.3.); ліквідації юридичної особи, що є представником Замовника, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним або безвісно відсутнім (п. п. 5.4.4.).
В подальшому, 27.09.2021 між Приватним підприємством "ТернопільКомСервіс" (далі Управитель) та співвласники багатоквартирного будинку за адресою: м. Тернопіль, проспект Злуки, буд. 2 (далі - Співвласник) в особі начальника управління житлово-комунального господарства благоустрою та екології Тернопільської міської ради Соколовського О.В. уклали Договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №529у, відповідно до умов якого Управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком (далі послуга з управління), що розташований за адресою м. Тернопіль, проспект Злуки, буд. 2, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.
Згідно із р. "Права та обов`язки сторін" даного правочину, кожен із співвласників має право, зокрема: одержувати від управителя своєчасно та належної якості послугу з управління згідно із законодавством та умовами цього договору (п.5), а управитель зобов`язаний серед іншого: забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і цього договору, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг, не пізніше дня припинення дії цього договору здійснити остаточні нарахування плати за послугу з управління, перерахунок плати в разі її ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості, якщо такий перерахунок не було здійснено раніше відповідно до вимог, визначених законодавством (п. 9).
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №850 віл 22.09.2021, п. 1.23 на підставі протоколу засідання конкурсної комісії від 10.09.2021, виконавчий комітет міської ради вирішив призначити управителем групи багатоквартирних будинків Приватне підприємством "ТернопільКомСерівс", код ЄДРПОУ 36362397.
Відповідно до п. 19 Договору №529у від 27.09.2021, Управитель несе відповідальність: за невиконання та/або неналежне виконання умов цього договору; за шкоду, заподіяну спільному майну, правам та законним інтересам співвласників внаслідок невиконання або неналежного виконання управителем своїх обов`язків; за шкоду заподіяну третім особам внаслідок невиконання або неналежного виконання ним своїх обов`язків.
Цей договорі набирає чинності з 01 жовтня 2021 р. та укладається строком на один рік (п. 30).
Якщо до за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (п. 31).
Згідно з п. 31 даного правочину контрагенти встановили, що дія цього договору припиняється: у разі закінчення строку, на який його укладено, якщо одна із сторін повідомила про відмову від договору відповідно до пункту 31 цього договору; достроково за згодою сторін або за рішенням суду в разі невиконання управителем та/або співвласниками вимог цього договору; у разі смерті фізичної особи-підприємця, який є управителем; у разі прийняття рішення про ліквідацію управителя або визнання його банкрутом; в інших випадках передбачених законом.
Відповідно до п. 35 Договору №529у від 27.09.2021, у разі припинення дії договору не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, управитель передає новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку: наявну технічну документацію на такий будинок; інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років; інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років; дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх року; майно передане управителю будинку за рішенням співвласників.
07.08.2022 проведені збори співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2", на яких були прийняті рішення, оформлені відповідним Протоколом №1, а саме: з питання першого порядку денного про "Обрання Голови та Секретаря загальних зборів" прийнято рішення обрати Головою загальних зборів власника кВ. №12 Ребрика Л.М., Секретарем загальних зборів власника кв. АДРЕСА_1 ОСОБА_1 ; з питання другого порядку денного про "Затвердження нової редакції Статуту ОСББ "Злуки 2" із заміною місцезнаходження на наступну адресу: м. Тернопіль, проспект Злуки, 2, індекс 46007 та уповноважити голову зборів підписати Статут; прийнято рішення про затвердження нової редакції Статуту ОСББ "Злуки 2" із заміною місцезнаходження на наступну редакцію; м. Тернопіль, проспект Злуки, 2 індекс 46007, та уповноважити голову зборів підписати Статут; з питання третього порядку денного про "Про припинення повноважень попереднього складу правління з 22.08.2022 та обрати нового Голову і склад правління із наданням повноваження з 23.08.2022" прийнято рішення про припинення повноваження попереднього складу правління та обрано нове правління об`єднання на безстроковий термін у кількості 11 (одинадцяти) осіб персонально надати повноваження з 23.08.20.2022; з питання четвертого порядку денного про "Звільнити попередню ревізійну комісію з 22.08.2022 та вибрати нового голову та членів ревізійної комісії з 23.08.2022" прийнято рішення вибрати нового Голову та членів ревізійної комісії об`єднання з 23.08.2022, на безстроковий термін, у кількості 3 (трьох) осіб персонально; з питання п`ятого порядку денного про "Визначити розмір внесків та затвердження кошторису ОСББ "Злуки 2" на 2022" прийнято рішення та запропоновано визначити внески утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території в розмірі 6 (шість) гривень (для житлових приміщень) та 5,64 (п`ять грн. 64 коп.) для нежитлових приміщень за 1 м. кв. площі приміщення, що належить співвласникові та затверджено кошторис ОСББ "Злуки 2" на 2022 рік; з питання шостого порядку денного: Затвердити правила сплати внесків на управління, утримання будинку та робота з боржниками" прийнято рішення про затвердження "Правил сплати внесків на управління утримання будинку та робота з боржниками"; з питання сьомого порядку денного про "Прийняти рішення про утримання, управління багатоквартирного будинку ОСББ "Злуки 2" та прибудинкової території самостійно шляхом самозабезпечення та відмова співвласників від послуг з утримання, управління будинком, споруд та прибудинкової території, які надає виконавець таких послуг ПП "ТернопільКомСервіс" та розірвання договору з 27.09.2022" прийнято рішення про утримання, управління багатоквартирного будинку ОСББ "злуки 2" та його прибудинкової території самостійно шляхом самозабезпечення та відмова співвласників від послуг з утримання, управління будинком, споруд та прибудинкової території, які надає виконавець таких послуг ПП "ТернопільКомСервіс2 та розірвання договору з 27.09.2022. Самостійно здійснювати управління багатоквартирним будинком через свої статутні органи управління ОСББ "Злуки 2" з 28.09.2022. Голові правління ОСББ звернутись в ПП "ТернопільКомСервіс" від імені співвласників, для повідомлення про відмову співвласників багатоквартирного будинку № 2 по проспекту Злуки, від послуг з утримання, управління, обслуговування, будинком, спорудами та прибудинкової території з 28.09.2022; з питання восьмого порядку денного про "Про уповноваження Голови правління ОСББ "Злуки 2" подати документи з прийнятими змінами для державної реєстрації, з правом підпису" прийнято рішення уповноважити Голову правління ОСББ "Злуки 2" Ребрика Л.М. подати документи з прийнятими змінами для державної реєстрації, з правом підпису.
19 вересня 2022 року ОСББ "Злуки 2" повідомило листом ПП "ТернопільКомСервіс" про рішення, які були прийняті на загальних зборах об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2", зокрема: щодо самостійного управління з 01.12.2022 багатоквартирним будинком та прибудинковою територією будинку №2 по проспекті Злуки. Окрім того, у листі голова правління ОСББ "Злуки 2" просив не пізніше 31.11.2022 передати голові правління ОСББ "Злуки 2" наявну технічну документацію на будинок, інформацію про виконанні роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за останніх три роки, інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за останніх три роки, дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за останні три роки; здійснити перерахунок плати за ненадані в повному обсязі послуги за 2021-2022 роки, згідно поданих претензій, у відповідності до вимог постанови КМУ від 27.12.2018 №1145, а залишок коштів перерахувати на розрахунковий рахунок ОСББ. Окрім того, голова правління ОСББ просив підписати Акт прийому-передачі технічної документації на багатоквартирний будинок №2 по проспекту Злуки.
Однак, у відповідь ПП "ТернопільКомСервіс" на лист позивача від 19.09.2022 надіслав лист №93 від 21.11.2022, в якому посилаючись на п. 9 ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку", зазначив про необхідність долучити до наданого позивачем протоколу зборів додатків, зокрема: результати голосувань "за", "проти", "утримався", а також письмового опитування, які є невід`ємною частиною протоколу до 30.11.2022.
Позивач, посилаючись на положення ст. 385 Цивільного кодексу України та пункту 3 ч. 5 ст. 13"Прикінцевих положень" Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", ч. 8 ст. 18 Закону України "Про житлові-комунальні послуги" та п. 33 Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком зазначає, що співвласниками багатоквартирного будинку було реалізовано своє право на зміну управителя та дострокове розірвання договору, а чинне законодавство не передбачає вимоги про надання управителю будь-яких інших документів, окрім повідомлення про перехід на самоуправління.
У зв`язку з цим, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2", як представник інтересів всіх власників квартир, за адресою м. Тернопіль, просп. Злуки, 2, звернувся з даним позовом до суду.
Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Згідно з ст.74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів покладається на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною 1 ст. 16 ЦК України передбачено право особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За приписами статей 316, 319 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Положеннями частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України встановлено, що усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до ч.1 ст.385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Положеннями ч.1 ст.9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено форми управління багатоквартирним будинком, зокрема, управління багатоквартирним будинком співвласниками; управління багатоквартирним будинком управителем; управління багатоквартирним будинком об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку (асоціацією співвласників багатоквартирних будинків).
За частиною 1 ст. 10 зазначеного закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Спеціальним законом, який регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку є Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (ст.1 Закону).
Відповідно до ст.4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
12.05.2017 проведено державну реєстрацію юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2" (ідентифікаційний код 44237777).
Частинами 1, 14, 18 та 19 ст.6 зазначеного Закону передбачено, що об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Державна реєстрація об`єднання проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання вважається утвореним з дня його державної реєстрації. Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Правовий аналіз зазначених положень дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку чи особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком, з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача чи особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком Законом не визначено. Наведений висновок викладений в постанові Верховного Суду від 05.07.2019 у справі №910/6167/18.
При цьому обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у відповідача не мають істотного значення для вирішення даної категорії спорів, оскільки відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" зобов`язаний відновити її за власний рахунок. (вказаний правовий висновок підтримано в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.11.2019 у справі №917/1208/18, від 11.06.2019 у справі №921/753/16-г/11, від 16.01.2020 у справі №910/3215/19, від 29.01.2020 у справі №910/5065/19, від 04.11.2020 у справі №916/1094/19, від 25.11.2020 у справі №916/3000/19, від 20.04.2021 у справі №910/16107/19, від 21.04.2021 у справі №904/1653/20).
Відповідно до ч. 6 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
З матеріалів справи вбачається, управління багатоквартирним будинком за адресою: просп. Злуки, 2 у м. Тернопіль здійснювало ПП "ТернопільКомСервіс" (Рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №850 віл 22.09.2021).
Відповідно до частини першої статті 11 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Частинами 1, 4 п. 5 ст. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом.
Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
Статтею 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, зокрема, що об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.
Відповідно до частин 1, 5 наведеного Закону для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право, зокрема, задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення, визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори. Договори з управителем укладаються об`єднанням відповідно до закону.
Отже, передбачене законодавчою нормою право співвласників будинку на розірвання договору з управителем, в тому числі у разі прийняття рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком, не залежить від будь-яких інших умов, крім наявності відповідного рішення співвласників будинку та направлення існуючому управителю повідомлення з додержанням вказаного строку.
Прийняте ОСББ рішення, яке оформлене Протоколом, не оскаржене та не визнано недійсним, а тому аргументи відповідача щодо якого є сумніви у тому чи відповідає воно вимогам норм законодавства, суд не бере до уваги.
Відповідно до ч.3 ст.651 ЦК України у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
За змістом частин 1, 2 статті 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під захистом права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.
Способи захисту цивільного права чи інтересу - це визначені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника, і такі способи мають бути доступними й ефективними. Особа, права якої порушено, може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права. Переважно спосіб захисту порушеного права прямо визначається спеціальним законом і регламентує конкретні цивільні правовідносини. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Вимога захисту цивільного права чи інтересу має забезпечити їх поновлення, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі отримання відповідного відшкодування. Зазначені правові позиції неодноразово висловлювались Великою Палатою Верховного Суду і Верховним Судом та узагальнено викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 31.08.2021 у справі №903/1030/19.
Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Додатково в контексті обраного способу захисту, розглядаючи справу, суд має з`ясувати: 1) з яких саме правовідносин сторін виник спір; 2) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 3) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 4) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах. Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та / або є неефективним для захисту порушеного права позивача у цих правовідносинах, позовні вимоги позивача не можуть бути задоволені. Подібні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі №916/1415/19 та постановах Верховного Суду від 20.06.2023 у справі №904/2470/22, від 04.04.2023 у справі №902/311/22, від 20.12.2022 у справі №914/1688/21, від 04.10.2022 у справі №914/2476/20, від 08.11.2022 у справі №917/304/21.
У постанові від 06.02.2024 у справі №916/1431/23 Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду України зазначив, що водночас ефективність позовної вимоги має оцінюватися виходячи з обставин справи та залежно від того, чи призведе задоволення такої вимоги до дійсного захисту інтересу позивача без необхідності повторного звернення до суду (принцип процесуальної економії). Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
При цьому Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 02.07.2019 у справі № 48/340, від 22.10.2019 у справі № 923/876/16 та постановах Верховного Суду від 20.12.2022 у справі № 914/1688/21, від 18.10.2022 у справі № 912/4031/20, від 13.09.2022 у справі № 910/9727/21.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має призводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі №910/3009/18, від 19.01.2021 у справі №916/1415/19, від 16.02.2021 у справі №910/2861/18 та постановах Верховного Суду від 20.06.2023 у справі №904/2470/22, від 20.12.2022 у справі №914/1688/21, від 04.10.2022 у справі №914/2476/20, від 08.11.2022 у справі №917/304/21.
Верховним Судом у постанові від 13.02.2018 у справі №916/849/17 викладено висновок, що встановлення юридичного факту виходить за межі компетенції господарського суду, оскільки в цьому випадку суд не здійснює захист порушеного або оспорюваного права чи законного інтересу суб`єкта господарювання.
Отже, ОСББ "Злуки 2", звертаючись до суду з вимогою про визнання договорів припиненими з конкретної дати в минулому, прагне досягти правової визначеності, тобто прагне підтвердження судом припинення прав сторони договору. Водночас відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 20 Господарського кодексу України у цьому разі належним способом захисту є визнання відсутності права відповідача. Подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №905/2260/17, постанові Верховного Суду від 28.03.2023 у справі №910/16266/20.
Таким чином, вимога ОСББ "Злуки 2" про визнання договорів припиненими з конкретної дати, яка минула до звернення з позовом, не відповідає способам захисту, визначеним цивільним та господарським законодавством. Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 29.09.2021 року у справі № 910/17079/19.
Враховуючи встановлені судом обставини створення та державної реєстрації ОСББ, обізнаність відповідача про створення ОСББ, суд дійшов висновку, що у позивача виникло право отримання від попереднього управителя будинку, яким є відповідач, документацію на будинок на підставі ч. 18, 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" п.33 договору №529у від 27.09.2021, а у відповідача виник відповідний обов`язок передати її.
Суд відхиляє доводи відповідача, оскільки визначений ч.18 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та п.9.6 договорів обов`язок з передачі документації на будинок є безумовним та не ставиться у залежність від будь-яких вимог ОСББ.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 №176 затверджено "Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок" (чинного на час виникнення спірних правовідносин), згідно з яким такими документами є:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок.
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.
4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.
6. Технічна документація обладнання котелень.
7. Технічна документація на ліфти.
8. План земельної ділянки.
9. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.
10. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
На час розгляду даної справи доказів належного виконання відповідачем свого обов`язку щодо передачі витребуваної документації позивачу до матеріалів справи не додано.
Оскільки відповідачем не виконано обов`язок щодо передачі витребуваної документації за переліком на будинок ОСББ, суд вважає, що строк виконання відповідачем свого обов`язку щодо передання позивачеві документації є таким, що настав, однак не був ним виконаний. Відтак, наявні правові підстави для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача передати позивачу документацію на багатоквартирний будинок №2 по просп. Злуки, 2 у м. Тернополі.
Враховуючи викладене, суд вважає, що перелік документації, яку позивач просить суд зобов`язати відповідача передати ОСББ та здійснити перерахунок залишку коштів на розрахунковий рахунок позивача, є таким, що узгоджується із нормами чинного законодавства.
З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає позовні вимоги про передачу документації доведеними, обґрунтованими, такими, що відповідають фактичним обставинам справи і не спростовані належним чином і у встановленому законом порядку відповідачем, а відтак підлягають задоволенню з огляду на чинний Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", рішення від 10.02.2010). Крім того, аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.
Сплата позивачем судового збору за подання до суду позовної заяви підтверджується платіжною інструкціями №1 від 29.12.2022 на суму 4 962,00 грн та №44 від 24.07.2023 на суму 2 684,00 грн.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки суд задовольняє позов частково, тому судовий збір у розмірі 2 684,00 грн. покладається на відповідача (за задоволення однієї немайнової вимоги про зобов`язання надати документи щодо будинку).
На підставі наведеного, керуючись ст.ст.42, 46, 73, 74, 76-79, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Зобов`язати Приватне підприємство "ТернопільКомСервіс" (код ЄДРПОУ 41328033; пр-т. Злуки, 3, м. Тернопіль,46007) здійснити дії, пов`язані з припиненням Договорів про надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території від 01.09.2017; про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 27 вересня 2021 року № 529у в зв`язку із зміною форми управління багатоквартирним будинком 46007, м. Тернопіль, проспект Злуки, 2, а саме передати за актом приймання-передачі Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2", 46007, м. Тернопіль, проспект Злуки, 2:
- технічний паспорт на багатоквартирний будинок, паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування Інженерних систем, документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
- здійснити перерахунок залишку коштів на розрахунковий рахунок Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуку 2": р/ НОМЕР_1 в ПАТ КБ "Приватбанк" МФО 305290;
Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
4. Стягнути з Приватного підприємства "ТернопільКомСервіс" (46007, проспект Злуки, 3, м. Тернопіль, Тернопільська область, ЄДРПОУ 36362397) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злуки 2" (46007, проспект Злуки, 2, м. Тернопіль, ЄДРПОУ 41328033) - 2684,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.
5. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 27.03.2024.
Суддя А.М. Сидорук
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117946113 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Сидорук А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні