Рішення
від 20.03.2024 по справі 333/9537/23
КОМУНАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЗАПОРІЖЖЯ

Справа №333/9537/23

Провадження № 2/333/1258/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е МУ К Р А Ї Н И

20 березня 2024 року м. Запоріжжя

Комунарський районний суд м. Запоріжжя у складі:

головуючого судді: Наумової І.Й.,

за участю секретаря судового засідання: Кунець В.В.,

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: ОСОБА_2

представника відповідача: ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду в м. Запоріжжя, в порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу дошкільної освіти «Червона шапочка» Оріхівської міської ради Запорізької області про визнання незаконним та скасування наказу про призупинення дії трудового договору, стягнення заробітної плати, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачка ОСОБА_1 звернулась до суду з вищевказаним позовом, який обґрунтовує наступним.

З 01.07.2004 року ОСОБА_1 працює в КЗДО «Червона шапочка» на посаді вихователя.

Наказом директора КЗДО «Червона шапочка» № 8 к/тр від 01.03.2022 року «Про встановлення простою у роботі КЗДО «Червона шапочка» під час дії воєнного стану, встановлено простій у роботі працівників КЗДО «Червона шапочка» з 01.03.2022 року до особливого розпорядження міського голови, наказано зберегти у межах кошторису заробіток для працівників.

Тобто з 01.03.2022 року вона перебувала в простої не з вини працівника та отримувала 2/3 заробітку, що підтверджується відповідними довідками.

Наказом директора КЗДО «Червона шапочка» № 39 к/тр від 31.08.2023 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 », призупинено дію трудового договору з нею з 01.09.2023 року до відновлення освітнього (трудового) процесу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану.

З вказаним наказом вона була ознайомлена 31.08.2023 року. Вважає його незаконним, прийнятим з порушенням норм чинного трудового законодавства та таким, що грубо порушує її право на працю та оплату праці, тому він має бути скасований.

Вона особисто не була ініціатором призупинення з нею трудового договору, не зверталася до відповідача з питанням про те, що вона не може виконувати роботу через збройну агресію російської федерації і тому, нібито, слід призупинити з нею дію трудового договору. Відповідне рішення про призупинення дії трудового договору ініціював та прийняв відповідач.

Оспорюваний наказ не містить інформації про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки, спосіб обміну інформацією між сторонами.

В наказі зазначено: «...через часткове руйнування будівлі закладу дошкільної освіти внаслідок обстрілі ...». Але це не відповідає дійсним обставинам. Пошкодження отримала лише окремо розташована допоміжна будівля, у неї була пошкоджений дах, але на теперішній час вона відремонтована.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових правовідносин в умовах воєнного стану» призупинення дії трудового договору це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором. Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин. Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати цю роботу. Лише наявність правової норми яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору не є достатньою, необхідна сукупність вищевказаних обставин. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності сукупності обставин, що передбачає така норма права.

Таким чином у КЗДО «Червона шапочка» ОМР з 01.03.2022 року було встановлено простій у роботі, на підставі наказу № 8 к/тр від 01.03.2022 року.

Але не скасувавши цей наказ або не призупинивши його дію, директор закладу прийняв новий наказ від 31.08.2023 року, про призупинення дії трудового договору з нею. Вважає такі дії незаконними. Також наказ № 39 к/тр не містить спосіб обміну інформацією між сторонами.

Позивач вважає, що він має право на отримання належної їй суми заробітної плати за період починаючи з дня незаконного призупинення дії трудового договору, тобто із 01.09.2023 року, по день прийняття судового рішення по цій позовній заяві.

За місяць простою, вона отримувала 2/3 розміру суми заробітної плати, що складає 4815,80 грн.

На підставі вищевказаного позивач просить суд:

1. Визнати незаконним та скасувати наказ директора КЗДО «Червона шапочка» ОМР № 39 к/тр від 31.08.023 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 ».

2. Стягнути з КЗДО «Червона шапочка» ОМР на користь ОСОБА_1 (ШН 2782210444) заборгованість по заробітній платі за період з 01.09.2023 по день прийняття судового рішення, з урахуванням 2/3 розміру суми заробітної плати за місяць, що складає 4815,60 грн.

3. Стягнути з Відповідача на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 1073, 60 грн.

Ухвалою Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 31.10.2023 р. відкрито провадження у справі та призначений її розгляд у порядку спрощеного позовного провадження, встановлений сторонам строк для надання заяв по суті справи.

Відповідач скориставсясвоїм процесуальнимправом танадав відзивна позов, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог з наступних підстав. Так, основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю передбачені статтями 43-46 Конституції України. Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України від 24.04.2022 № 64/2022 (далі - Указ) в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

15.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану № 2136-ІХ (далі - Закон № 2136-ІХ), який набув чинності 24 березня 2022 року. Дана норма не містить жодних обмежень щодо категорії працівників, з якими можна призупинити дію трудового договору.

Таким чином, тепер можливо призупинити дію договору із вразливими категоріями працівників. Це є вимушений захід під час війни для багатьох роботодавців і працівників.

Призупинення - це не звільнення, воно не припиняє трудових відносин. Головна умова, щоб призупинити дію трудового договору - абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її.

Згідно з пунктом 2 розділу "Прикінцеві положення" Закону № 2136- IX главу XIX «Прикінцеві положення» Кодексу законів про працю України доповнено пунктом 2 такого змісту: «2. Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Відповідно з частинами другою, третьою статті 1 Закону № 2136-ІХ на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

З огляду на вищевикладене, положення Закону № 2136-ІХ, які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працю-мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону № 2136-ІХ також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.

Місце роботи позивача неодноразово піддавався ракетним та бомбовим ударам, що унеможливило можливість забезпечення працівникам безпечних умов роботи та стало підставою для призупинення дії трудового договору.

Крім того, місце роботи позивача, частково пошкоджено бомбовими та ракетними ударами, що не унеможливлює взагалі здійснювати робочий процес.

У зв`язку з тим, що на теперішній час є наявність загрози для життя та здоров`я працівника, внаслідок чого роботодавець немає можливості гарантувати безпеку останнього, відсутність можливості виконувати вказану роботу дистанційно - є підставою для призупинення дії трудового договору навіть при наявності бажання працівника і далі продовжувати працювати на свій власний ризик.

На підставі викладеного наказом директора КЗДО «Червона шапочка» № 39 к/тр від 31.08.2023 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 », призупинено дію трудового договору з позивачем з 01.09.2023 року до відновлення освітнього (трудового) процесу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Цього ж дня іншими наказами було призупинено з усіма іншими працівниками КЗДО «Червона шапочка» трудові відносини.

Таким чином, твердження позивача, що наказ керівника КЗДО «Червона шапочка» є незаконним та не обґрунтованим є хибним та безпідставним.

Крім того, позивач в своїй позовній заяві не надає належних доказів, що керівництво дитячого садку може надати роботу та безпечне робоче місце позивачу поза основного місця роботи.

Представником позивачанадана відповідь навідзив, в якій він зазначає, у відзиві на позовну заяву відповідач прямо зазначає: «призупинення - це не звільнення, воно не припиняє трудових відносин. Головна умова, щоб призупинити дію трудового договору - абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її». Але в оскаржуваному наказі роботодавець не зазначив про обставини та не довів абсолютну неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її. Таким чином, наказ директора КЗДО «Червона шапочка» № 39 к/тр від 31.08.2023 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 » не відповідає вимоги про абсолютну неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її. Відповідач у відзиві лише вказує про «відсутність можливості виконувати вказану роботу дистанційно». Але не наводить будь яких доводів та не обґрунтовує «відсутність можливості виконувати вказану роботу дистанційно».

В судовому засіданні позивачка та її представник наполягали на задоволенні позовних вимог з підстав, зазначених в позові та відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на підставі, зазначені у відзиві на позов.

Суд, вислухав пояснення позивачки та представників сторін, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до копії трудової книжки ОСОБА_1 , з 01.07.2004 р. позивачка перебуває в трудових відносинах з відповідачем, займаючи посаду вихователя Комунального закладу дошкільної освіти «Червона шапочка» Оріхівської міської ради Запорізької області.

З копії наказу директора КЗДО «Червона шапочка» № 8 к/тр від 01.03.2022 року «Про встановлення простою у роботі КЗДО «Червона шапочка» під час дії воєнного стану», що в даному закладі встановлено простій у роботі працівників КЗДО «Червона шапочка», в тому числі вихователя ОСОБА_1 з 01.03.2022 року до особливого розпорядження міського голови, зі збереженням у межах кошторису заробіток для працівників, які підпадають під дію простою.

З довідок Комунального закладу дошкільної освіти «Червона шапочка» Оріхівської міської ради Запорізької області №37, 49 від 11.10.2023 р. вбачається, що ОСОБА_1 кожного місяця з січня 2022 р. по серпень 2023 р. отримувала заробітну плату, з вересня 2023 р. заробітна плата їй не нараховується.

Наказом директора КЗДО «Червона шапочка» № 39 к/тр від 31.08.2023 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 », з посиланням на статтю 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 p. № 2136-ІХ, в порядку виконання розпорядження начальника Оріхівської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області «Про тимчасове призупинення освітнього процесу в комунальних закладах дошкільної освіти Оріхівської міської ради» № 130 від 21 серпня 2023 року, наказу директора КЗДО «Червона шапочка» Оріхівської міської ради «Про тимчасове призупинення освітнього процесу та дії трудових договорів з працівниками КЗДО «Червона шапочка» Оріхівської міської ради» № 7-о від 31.08.2023року, у зв`язку із збройною агресією проти України, близькістю м. Оріхів до зони бойових дій, у зв`язку із тимчасовим призупиненням освітнього процесу в КЗДО «Червона шапочка», через часткове руйнування будівлі закладу дошкільної освіти внаслідок обстрілів та ведення бойових дій на території Оріхівської міської ради, що унеможливлює забезпечення безпеки здоров`я і життя працівників, переїздом на безпечну територію працівника та учасників процесу, що унеможливлює обох сторін трудових відносин виконувати посадові обов`язки, передбачені трудовим договором, призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 з 01.09.2023 року до відновлення освітнього (трудового) процесу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Наказано головному бухгалтеру: забезпечити табель обліку робочого часу, невідпрацьованого ОСОБА_4 у зв`язку з призупиненням дії трудового договору. Повідомити ОСОБА_1 про умови відновлення дії трудового договору. Отримати у ОСОБА_5 . Інформацію про засоби зв`язку, за якими повідомлять про відновлення дії трудового договору.

Позивачкою зазначено, що 31.08.2023 р. вона була ознайомлена з оспорюваним нею наказом, що не заперечувалося відповідачем.

Відповідно до копії паспорту позивачки та довідки від 17.02.2023 р., виданої Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради, ОСОБА_1 , місце проживання якої зареєстроване за адресою: АДРЕСА_1 , з 17.02.2023 р. є внутрішньо переміщеною особою та наразі фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно доталону-повідомленняєдиного обліку №15188про прийняттяі реєстраціюзаяви прокримінальне правопорушення,в інформаційно-телекомунікаційнійсистемі «Інформаційнийпортал Національноїполіції України»(журналієдиного обліку)ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙВІДДІЛ ПОЛІЦІЇГУНП ВЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛ.за №15188зареєстрована заявадиректора КЗДО «Червонашапочка» ОСОБА_6 про те,що 05.09.2023 о 08:14 за адресою: Оріхівський район м. Оріхів, вулиця Марії Сокіл буд.28А, внаслідок ворожого обстрілу авіабомбою який був приблизно в 12:30 в даному дитячому закладі вибито вікна, двері,фронтон на даху,травмованих немає.

Відповідно до талону-повідомлення єдиного обліку № 18131 про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення, в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» (журналі єдиного обліку) ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ПОЛІЦІЇ ГУНП В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛ., зареєстрована заява директора КЗДО «Червона шапочка» ОСОБА_6 про те, що 02.10.2023 о 14:04 за адресою: Пологівський район м. Оріхів, вулиця Марії Сокіл, буд.28-А, 02.10.2023 приблизно о 1,00-2,00 годині в ході ворожого обстрілу в ОКДНЗ «Червона Шапочка» повністю згоріло: складські приміщення, гараж, котельня, івентар твердий та м`який.

Відповідно до талону-повідомлення єдиного обліку № 13608 про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення, в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» (журналі єдиного обліку) ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ПОЛІЦІЇ ГУНП В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛ., зареєстрована заява директора КЗДО «Червона шапочка» ОСОБА_6 про те, що 18.08.2022 о 10:53 за адресою: Оріхівськии район м. Оріхів, вулиця Марії Сокіл буд.28А, під час артобстрілу о 01-00 І8.08.2022 р. пошкодило 13 вікон та 3 дверей.

Відповідно до талону-повідомлення єдиного обліку № 18126 про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення, в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» (журналі єдиного обліку) ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ПОЛІЦІЇ ГУНП В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛ., зареєстрована заява завгоспа КЗДО «Червона шапочка» ОСОБА_7 про те, що 13.10.2022 о 09:31 за адресою: Оріхівськии район м. Оріхів, вулиця Марії Сокіл, буд.24-А, 13.10.2022 р. о 10-00 під час ворожого обстрілу було пошкоджено 42 вікна та 5 дверей.

Відповідно до талону-повідомлення єдиного обліку № 18596 про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення, в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» (журналі єдиного обліку) ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ПОЛІЦІЇ ГУНП В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛ., зареєстрована заява завгоспа КЗДО «Червона шапочка» ОСОБА_7 про те, що під час ворожого обстрілу 18.10.2022 приблизно о 10.00 по 18.00 в дошкільному закладі КЗДО «Червона шапочка» було вибито 10 вікон та 6 пластикових дверей та 1 металеві.

Вищевказані пошкодження будівлі та господарських споруд на території КЗДО «Червона шапочка» відображені на фотокартках, наданих відповідачем, не оспорювались позивачкою.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року, в Україні введено воєнний стан, який діє до теперішнього часу, що є загальновідомим фактом.

Згідно з пунктом 3 цього Указу, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України.

Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках..

Відповідно до ч.3 ст.12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст.76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Згідно ч. 1 ст. 83 ЦПК України, сторони та інші учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

В постанові Верховного Суду по справі № 303/7508/22 від 18.10.2022 р. містяться наступні правові висновки з аналогічних правовідносин.

15 березня 2022 року прийнятоЗакон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який набрав чинності 24 березня 2022 року. Вказаний Закон визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно доЗакону України «Про правовий режим воєнного стану».

Частинами другою та третьоюстатті 1 Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»(тут і далі у редакції, чинній на час винесення оспорюваного наказу від 31.08.2023 року) встановлено, що на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей43,44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Згідно з пунктом 2Прикінцевих положень КЗпП Українипід час дії воєнного стану, введеного відповідно доЗакону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановленіЗаконом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Відповідно достатті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»,призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням і не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.

Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Отже, роботодавцю надано право тимчасово призупинити дію трудового договору з працівником у разі неможливості у зв`язку із військовою агресією проти України забезпечити працівника роботою.

Водночас таке право не є абсолютним. Для застосування цієї норми права роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу. Зокрема, у випадку, якщо необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва знищені в результаті бойових дій або їх функціонування з об`єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а переведення працівника на іншу роботу або залучення його до роботи за дистанційною формою організації праці неможливо.

Зазначене узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постановах: від 01 червня 2023 року у справі № 149/1089/22 (провадження № 61-292св23), від 14 вересня 2023 року у справі № 754/5488/22 (провадження № 61-6588св23).

Відомості,що позивачв досудовомупорядку передбаченомуч.3статті 13Закону України«Про організаціютрудових відносинв умовахвоєнного стану»,оскаржувала спірнийнаказ пропризупинення дії трудовогодоговору знею,в матеріалахсправи відсутні.З наданих суду доказів, вбачається, що позивачка не зверталася до роботодавця з вимогою відновити трудові відносини та забезпечити її роботою відповідно до її спеціальності.

Місце роботи позивачки знаходилось в м. Оріхів Запорізької області, який з 2022 р. є зоною бойових дій, і внаслідок ворожих обстрілів в 2022 р. було пошкоджено як саме приміщення дитячого садочка, де працювала позивач так і господарських будівель на території цього дошкільного закладу. Дані обставини унеможливили виконання позивачкою свої посадових обов`язків на її робочому місці. Дистанційна форма роботи для позивача роботодавцем не запроваджувалася у порядку передбаченому стаття 60-2 КЗпП України. Відомості, що позивач зверталась до роботодавця із заявою про зміну умов договору та перехід на дистанційну роботу, в матеріалах справи відсутні. Також позивачем не надано доказів, що КЗДО «Червона шапочка» наразі взагалі має можливість здійснювати свої функції щодо надання освітнього процесу дистанційно, з урахуванням, що дана форма роботи потребує обов`язкової наявності у всіх учасників освітнього процесу (вихователів, дітей з батьками, які як вбачається з оскаржуваного наказу, виїхали в більш безпечні регіони) технічної можливості для дистанційного освітнього процесу.

На підставі вищенаведеного, суд дійшов висновку, що роботодавцем правомірно, на підставі статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», було прийнято оскаржуваний наказ про призупинення трудових відносин з позивачкою. Вказаний захід є вимушеним, тимчасовим та таким, що не залежить від волі роботодавця надати працівнику роботу, застосований з урахуванням того, що працівник не може виконати свою роботу вихователя, оскільки здійснення дошкільним закладом, в якому працює позивач, освітнього процесу з березня 2022 р. з об`єктивних і незалежних причин (внаслідок дій держави, що здійснює військову агресію проти України і на яку покладається обов`язок з відшкодування вимушених майнових втрат) є неможливим. З огляду на вищенаведене.

Не зазначення засобів спілкування між роботодавцем та працівником в оскаржуваному наказі не свідчить про його неправомірність.

Посилання представника позивача, що відповідачем винесений оскаржуваний наказ, при цьому не скасований наказ відповідача, винесений раніше про простій закладу, не є підставою для скасування оскаржуваного наказу, оскільки наказ про простій винесений стосовного всього закладу та його працівників, при цьому оскаржуваний позивачем наказ є індивідуальним і стосується лише роботодавця та працівника ОСОБА_1 , і датованим пізніше за часом наказом змінені трудові відносини, саме з позивачем.

З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку, що заявлені основні позовні вимоги про скасування оскаржуваного наказу та похідні від них про стягнення заробітної плати не обґрунтовані, в зв`язку з чим задоволенню не підлягають.

Керуючись ст. ст.12,13, 263-265,268,354 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , зареєстрована адреса проживання: АДРЕСА_1 , фактична адреса проживання: АДРЕСА_2 ) до Комунального закладу дошкільної освіти «Червона шапочка» Оріхівської міської ради Запорізької області (ЄДРПОУ: 26532438, юридична адреса: Запорізька область, Запорізький район, м. Оріхів, вул. Марії Сокіл, б. 28-а), про визнання незаконним та скасування наказу про призупинення дії трудового договору, стягнення заробітної плати, - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Запорізького апеляційного суду. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складений 25.03.2024 р.

Суддя Комунарського районного суду

м. Запоріжжя: І.Й.Наумова

СудКомунарський районний суд м.Запоріжжя
Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено29.03.2024
Номер документу117947468
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати

Судовий реєстр по справі —333/9537/23

Рішення від 20.03.2024

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Рішення від 20.03.2024

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні