ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2024 року Справа № 160/32306/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Царікової О.В.,
секретаря судового засідання:Осуховської Ж.С.,
за участі:
представника позивача:Бурі О.Є.,
представника відповідача:Ферафонтова Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу №160/32306/23 за позовною заявою Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Електрометалургів, буд. 310; ідентифікаційний код юридичної особи 00186520) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49600, м. Дніпро, пр-т О.Поля, буд. 57; ідентифікаційний код юридичної особи 43968079) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
11.12.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №884/32-00-04-01-02-01 від 18.09.2023, згідно з яким до Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» на підставі п. 54.3.3 ст. 54 і абз. 2 п. 120.1 ст. 120 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 340 грн, прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі висновку Акту перевірки №860/32-00-04-01-02-01/00186520 від 16.08.2023.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за наслідками проведеної камеральної перевірки контролюючим органом встановлено факт неподання позивачем податкової звітності з акцизного податку за червень 2023 року, а в подальшому винесено податкове повідомлення-рішення від 18.09.2023 №884/32-00-04-01-02-01 (форми «ПС») та застосовано штрафні санкції у розмірі 340,00 грн. Вказане податкове повідомлення-рішення ґрунтується на висновках, викладених в Акті камеральної перевірки №860/32-00-04-01-02-01-00186520 від 16.08.2023, в якому зазначено, що в порушення пп. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 розділу ІІ та п. 223.2 ст. 223 Податкового кодексу України (далі ПК України) позивачем допущено факт неподання податкової декларації з акцизного податку за червень 2023 року. Позивач не погоджується із прийнятим податковим повідомленням - рішенням, так як вважає, що висновок Акта перевірки зроблено без урахування обставин та ризиків, з якими пов`язана господарська діяльність підприємства в умовах воєнного стану, а також без врахування положень податкового законодавства, які звільняють від відповідальності платника податків у період дії воєнного стану. З огляду на зазначене, позивач вважає спірне податкове повідомлення - рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 16.01.2024. Останнє судове засідання у справі відбулось 05.03.2024.
Цією ж ухвалою відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву.
05.01.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від представника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позовну заяву (вх. №1702/24), в якому останній заперечив проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, що камеральною перевіркою встановлено, що позивачем порушено вимоги пп. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 розділу ІІ та п. 223.2 ст. 223 ПК України, а саме допущено факт неподання декларації з акцизного податку за червень 2023 року. Відповідач зазначив, що спірне податкове повідомлення - рішення є правомірним та повністю відповідає нормам чинного податкового законодавства. Відповідач вказав, що декларація з акцизного податку підприємством не подавалась з лютого 2022 року, що пов`язано з початком військової агресії російської федерації на території України. У зв`язку з чим, підприємством на підставі п. 69.1 підрозділу 10 ХХ «Перехідні положення» ПК України було використано право неподання звітності (у тому числі із акцизного податку), на що є відповідне рішення від 19.10.2022 №12-3200-04-01-06 про неможливість виконання платником податків свого податкового зобов`язання. Листом №2023.05.05/38-6601 від 01.04.2023 позивачем було повідомлено Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків про відновлення можливості з 01.04.2023 в повній мірі виконувати свої податкові обов`язки. Однак, податкову декларацію з акцизного податку за червень 2023 року подано не було. З огляду на викладене, відповідач просив суд у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
12.01.2024 представником позивача подано до суду відповідь на відзив (вх. №1411/24), у якій останній не погоджується із наведеними доводами відповідача, вважає їх формальними, необґрунтованими та такими, що не підтверджують законність прийнятого податкового повідомлення - рішення, оскільки таке рішення, на його думку, було прийнято на підставі помилкових та незаконних висновків Акта камеральної перевірки №860/32-00-04-01-02-01-00186520 від 16.08.2023.
24.01.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від представника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшли додаткові пояснення (вх. №7331/24), в яких відповідач заперечив проти позовних вимог з аналогічних причин, зазначених у відзиві на позовну заяву. З огляду на викладене, просив суд відмовити у задоволенні позовної заяви.
24.01.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи доказів (вх. №2842/24), до якого долучено наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 та повідомлення позивача про відновлення можливостей виконувати свої податкові зобов`язання під час воєнного стану №2023.05.05/38-6601.
19.02.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів (вх. №6310/24), до якого долучено звітну декларацію з акцизного податку за червень 2023 року, дата подання декларації 01.10.2023, та уточнюючу декларацію з акцизного податку за червень 2023 року, дата подання декларації 24.10.2023.
У судовому засіданні, призначеному на 05.03.2024, представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених в адміністративному позові та просив суд адміністративний позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні, призначеному на 05.03.2024, заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав їх безпідставності та необґрунтованості, просив суд у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає таке.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Акціонерне товариство «Нікопольський завод феросплавів», ідентифікаційний код 00186520, зареєстроване у встановленому законом порядку у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, запис №123000031267 від 05.03.1994, місцезнаходження: Україна, 53200, Дніпропетровська обл., місто Нікополь, вулиця Електрометалургів, будинок 310.
Видами економічної діяльності Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» згідно КВЕД є: 24.10 Виробництво чавуну сталі та феросплавів (основний), 14.31 Виробництво панчішно-шкарпеткових виробів, 80.10 Діяльність приватних охоронних служб, 85.32 Професійно-технічна освіта, 86.10 Діяльність лікарняних закладів, 86.21 Загальна медична практика, 86.22 Спеціалізована медична практика, 86.23 Стоматологічна практика, 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров`я, 93.19 Інша діяльність у сфері спорту, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах, 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах, 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у., 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 55.10 Діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування, 55.20 Діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання, 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, 56.30 Обслуговування напоями, 59.11 Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм, 59.14 Демонстрація кінофільмів, 71.11 Діяльність у сфері архітектури, 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у., 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування, 52.10 Складське господарство.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 19.10.2022 №12/32-00-04-01-06 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків АТ «Нікопольський завод феросплавів» свого податкового обов`язку з подання податкової звітності, сплати податків та зборів та реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до відновлення можливості їх виконання.
Повідомленням про відновлення можливостей виконувати свої податкові зобов`язання під час воєнного стану (п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України) №2023.05.05/38-6601, адресованим Східному міжрегіональному управлінню ДПС по роботі з великими платниками податків, Акціонерне товариство «Нікопольський завод феросплавів» зазначило, що з 01.04.2023 відновилась можливість останнього в повній мірі виконувати свої податкові обов`язки ( у т. ч., але не виключно, подання звітності з податку на додану вартість, сплати податку на додану вартість, реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних). Додатково зазначено, що з боку товариства до контролюючого органу за попередні періоди були подані податкові декларації, які були складені у відповідності до вимог законодавства та суми задекларованих податків та зборів сплачено у повному обсязі.
На підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ Податкового кодексу України Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» щодо неподання декларації з акцизного податку за червень 2023 року.
Результати проведеної камеральної перевірки Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» оформлені Актом від 16.08.2023 №860/32-00-04-01-02-01-00186520 про результати камеральної перевірки щодо неподання податкової звітності з акцизного податку за червень 2023 року АТ «Нікопольський завод феросплавів» (код за ЄДРПОУ 00186520) (далі Акт перевірки).
Зі змісту Акта перевірки слідує, що камеральною перевіркою встановлено порушення позивачем вимог пп. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 розділу ІІ та п. 223.2 ст. 223 ПК України допущено факт неподання податкової декларації з акцизного податку за червень 2023 року.
Акт перевірки контролюючим органом направлено позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення №4903102264287, який отримано представником позивача 21.08.2023, про що свідчить підпис останнього, вчинений на рекомендованому повідомленні по вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №5320005903621.
Позивачем надано відповідачу заперечення за вих. №2023.08.28/17-6601 на висновки акту про результати камеральної перевірки щодо неподання податкової звітності з акцизного податку за червень 2023 року №860/32-00-04-01-02-01-00186520 від 16.08.2023.
Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками за результатами розгляду заперечення повідомлено позивачу листом «Про розгляд заперечень» №5090/6/32-00-04-01-09 від 13.09.2023 про те, що висновки, викладені в Акті перевірки, є правомірними, відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін.
Вказаний лист направлено позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення №4903102241910, який отримано представником позивача 18.09.2023, про що свідчить підпис останнього, вчинений на рекомендованому повідомленні по вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №5320005926990.
На підставі встановлених в Акті перевірки порушень контролюючий орган виніс податкове повідомлення-рішення від 18.09.2023 №884/32-00-04-01-02-01 (форми «ПС»), згідно з яким контролюючим органом за порушення вимог пп. 49.18.1 п. 49.18, п. п. 49.1, 49.4 ст. 49 розділу ІІ та п. 223.2 ст. 223 ПК України, до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 340,00 грн.
Вказане вище податкове повідомлення-рішення направлено позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення №4903102301999, який отримано представником позивача 20.09.2023, про що свідчить підпис останнього, вчинений на рекомендованому повідомленні по вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №5320005926680.
Відповідно до розрахунку штрафних (фінансових) санкцій по АТ «Нікопольський завод феросплавів» за неподання декларації акцизного податку за червень 2023 року (Додаток до податкового повідомлення-рішення від 18.09.2023 №884/32-00-04-01-02-01) контролюючим органом застосовано до Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» штраф у загальному розмірі 340,00 грн за платежем «акцизний податок на пальне» (14021900).
Зазначене стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до статті 21 ПК України посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з ПК України та іншими законами України, іншими нормативними актами; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.
Відповідно до пункту 75.1. статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно підпункту 75.1.1. пункту 75.1. статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні", своєчасність та повнота сплати узгодженої суми грошового зобов`язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного відповідно до пункту 141.13 статті 141 цього Кодексу, на підставі даних Реєстру пунктів обміну іноземної валюти.
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.
За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Із набранням чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 № 466-ІХ запроваджується нова концепція відповідальності. Вона стосується як відповідальності платників податків, так і контролюючих органів.
Відповідно до пункту 109.1 статті 109 Кодексу адміністративного судочинства України, податковим правопорушенням, є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (у т. ч. осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених Кодексом.
Кодекс адміністративного судочинства України не містить визначення поняття "вина", однак умови за яких особа вважається винною наведені у статті 112 Кодексу та полягають у тому, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Таким чином, умовами які визначають вину особи, у розумінні статті 112 Кодексу є: встановлення можливості дотримання особою правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжиття цією особою достатніх заходів щодо їх дотримання; доведення контролюючим органом того, що вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Саме можливість особою дотримуватися правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, однак не вжиття нею достатніх заходів щодо їх дотримання, через вчинення дій, які можуть бути кваліфіковані як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності, за умови доведення цього контролюючим органом, є свідченням вини особи, у вчинені податкового правопорушення.
Кваліфікуючою ознакою податкового правопорушення є вчинення особою діяння умисно. Податкове законодавство не містить визначення "умислу, умисності діяння", однак так само як і поняття "вини", розкриває його зміст та суть.
Згідно з приписами пункту 109.1 статті 109 Кодексу діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Невиконання або неналежне виконання встановлених законодавством правил завжди є наслідком дій (бездіяльності) особи, які кваліфікуються як умисні, оскільки як невиконання так і неналежне виконання є порушенням обов`язків закріплених за платником податків у статей 16, 36 Кодексу.
Вина є характеризуючою обставиною дій (бездіяльності) особи, яка полягає у тому, що особа повинна та може дотримуватися встановлених Кодексом правил та норм.
Не дотримання цих правил та норм є умисними діями особи, які визначають її вину у вчиненні податкового правопорушення, за умови доведення вказаного контролюючим органом.
Разом з тим, 24.02.2022 Указом Президента України «Про ведення воєнного стану» №64/2022 введено воєнний стан на території України з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб. Відповідно до Указу Президента України від 14.03.2022 року «Про продовження воєнного стану» №133/2022 воєнний стан на території України продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 «Про продовження воєнного стану», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента України від 06 лютого 2023 року №58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб, Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 2023 року 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб, Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб; Указом Президента України від 06.11.2023 № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб; Указом Президента України від 06.11.2023 № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб; Указом Президента України від 05 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», воєнний стан на території України продовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
У зв`язку з введенням воєнного стану на території України законодавцем неодноразово вносилися зміни до ПК України, в тому числі щодо подання податкової звітності.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 Підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 № 2118-IX) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Підпунктом 69.9 пунктом 69 Підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 № 2118-IX) для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Вказана редакція пунктів 69.1 та 69.9 діяла до 26.05.2022 включно.
Протягом вказаного періоду строки подання податкової звітності були зупинені.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі Закон 2260-IX) було внесено зміни у вказані пункти, та викладено їх в новій редакції, яка набрала чинності 27.05.2022.
Відповідно до абзацу 1 підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (в редакції Закону 2260-IX) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Крім того, додано абзацу 3, 5, відповідно до яких платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 ПК України (в редакції Закону 2260-IX) для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
- дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
- строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;
- строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок".
Таким чином, з набранням чинності 27.05.2022 Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX відновилася дія норм, які встановлюють строки подання податкової звітності.
З огляду на зазначене, щодо аргументу позивача, стосовно відсутності можливості виконання податкових зобов`язань, у зв`язку з перебуванням населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, суд вказує наступне.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27.07.2022» визначено перелік таких територій для цілей впорядкування виплат внутрішньо переміщеним особам.
Лише 06.12.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово, окупованих Російською Федерацією», згідно з якою Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Після затвердження Переліку платники мають право на уточнення (зменшення) своїх податкових зобов`язань.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України № 1364 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (наказ від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, набув чинності 27.12.2022).
Таким чином, лише з 27.12.2022 законодавчо затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих рф для врегулювання питань в сфері оподаткування.
Позивач зазначає, що з 12.07.2022 м. Нікополь та Нікопольський район піддається систематичним обстрілам з РСЗВ ворожих військ з окупованого м. Енергодар, Запорізької області, яке знаходиться за 7 км від м. Нікополь. Однак, при цьому не зазначено ані дат, ані місць обстрілів, та не підтверджено документально, що унеможливлює встановлення причино-наслідкового зв`язку таких обстрілів з неможливістю виконання податкового обов`язку позивачем за червень 2023 року.
Окрім цього суд зазначає, що Нікопольська міська територіальна громада була включена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) на підставі наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27.07.2022», з 21.07.2022 по 31.05.2023, а отже це не могло бути підставою для платника податків своєчасно не виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, станом на червень 2023 року.
Щодо аргументу позивача, стосовно відсутності можливості виконання податкових зобов`язань, у зв`язку з можливістю витоку інформації стосовно обсягу пального, суд вказує наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України» (далі - Порядок № 225).
Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку № 225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком. Підставами неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Згідно пункту З розділу II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила. У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше ЗО вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Відповідно пункту 4 розділу II Порядку № 225 у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом З розділу II Порядку № 225, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 розділу II Порядку № 225, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Судом також встановлено, що від платника податків Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» доказів або будь-яких підтверджуючих документів щодо відсутності можливості виконання податкових обов`язків або відповідно до пункту 1 розділу II Порядку № 225 за червень 2023 року (за звітний період) не надходило, при цьому листом № 2023.05.05/38-6601 було повідомлено що з 01.04.2023 у підприємства відновилась можливість в повній мірі виконувати свої податкові обов`язки ( у т.ч., але не виключно, подання звітності з податку на додану вартість, сплати податку на додану вартість, реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних). Додатково зазначено, що з боку товариства до контролюючого органу за попередні періоди були подані податкові декларації, які були складені у відповідності до вимог законодавства та суми задекларованих податків та зборі сплачено у повному обсязі
Чинним законодавством не передбачена можливість автоматичного звільнення платника податків від сплати відповідних податків чи своєчасної подачі податкової декларації/звітності. У свою чергу законодавством встановлено відповідну процедуру підтвердження неможливості виконання своєчасно податкових зобов`язань, а саме звернення до контролюючого органу із відповідною заявою та відповідними підтверджуючими документами, перелік яких передбачено Порядком № 225, після отримання такої заяви, контролюючий орган повинен її розглянути та винести відповідне рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником своєчасно своїх обов`язків.
Таким чином, позивач не виконав вимоги, встановлені чинним законодавством для підтвердження неможливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, а отже і не підлягає звільненню від сплати штрафних санкцій за несвоєчасне подання податкової декларації.
Тобто, на думку суду, Акціонерне товариство «Нікопольський завод феросплавів» документально не підтвердило у встановленому законодавством порядку, неможливість своєчасної подачі річної декларації з акцизного податку, а отже і доводи, викладені у позовній заяві щодо неможливості своєчасної подання декларації є не обґрунтованими та безпідставними.
Так, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку, позивачем порушенні вимог підпункту 49.18.1 пункту 49.18, пунктів, 49.1., 49.4 статті 49 розділу ІІ та пункту 223.2 статті 223 розділу ІІІ ПК України, платником не подано податкову декларацію з акцизного податку за червень 2023 року, граничний термін 20.07.2023.
Відповідно до пункту 120.1 статті 120 ПК України неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої "звітності, обов`язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом - тягнуть за собою накладання штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Як вже встановлено судом, контролюючим органом сформовано оскаржене податкове повідомлення - рішення від 18.09.2023 № 884/32-00-04-01-02-01 у розмірі 340,00 гривень, яке на виконання вимог статті 42 ПК України направлено Акціонерному товариству «Нікопольський завод феросплавів» на податкову адресу рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Лист вручено особисто платнику податків, докази на підтвердження отримання містяться в матеріалах справи.
Також, у позовній заяві позивач аргументує, що висновок Акту перевірки зроблено без урахування обставин, в яких знаходиться підприємство та ризиків з якими пов`язана господарська діяльність в умовах воєнного стану, так як його податковою адресою є АДРЕСА_1 , у зв`язку з введенням воєнного стану з 24.02.2022 на всій території країни та постійними артилерійськими обстрілами він був позбавлений можливості подати своєчасно податкову декларацію з акцизного податку.
Однак, суд вважає за необхідне зазначити, що учасники суспільних відносин не можуть правомірно очікувати чи розраховувати на отримання безпідставних податкових вигод у спосіб лише отримання доходу без виконання обов`язків щодо своєчасної подання податкової звітності/декларації та сплати податків, передбачених Конституцією України, ПК України та іншими нормативно - правовими актами.
Таким чином, позивач не довів належними засобами доказування факту чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку під час дії воєнного стану на всій території України.
Отже, з огляду на вище викладене, суд робить висновок, що спірне рішення є правомірним та винесено відповідно до вимог чинного законодавства.
Суд вказує, що згідно з вимогами статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.
Проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є необґрунтованими, не підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що не підлягають задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових витрат в порядку статті 139 КАС України між сторонами справи не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 9, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Електрометалургів, буд. 310; ідентифікаційний код юридичної особи 00186520) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49600, м. Дніпро, пр-т О.Поля, буд. 57; ідентифікаційний код юридичної особи 43968079) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 15.03.2024
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117948517 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні