Ухвала
від 21.03.2024 по справі 160/11383/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УХВАЛА

21 березня 2024 рокуСправа №160/11383/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Калугіної Н.Є.,

при секретарі судового засідання - Лисенко Н.О.

за участю:

прокурора - Батуріної А.В.

представника позивача - Ховрич О.А.

представника відповідача-1 - Войтенко К.В.,

представника відповідача-2 - Рибіної І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду в підготовчому провадженні клопотання представника ОСОБА_1 про повернення позову (від 11.03.2024), клопотання представника ОСОБА_2 про залишення позову без розгляду (від 30.08.2022 та від 12.03.2024) у справі №160/11383/22 за позовом керівника Західної окружної прокуратури міста Дніпра, що діє в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 (відповідач-1), ОСОБА_1 (відповідач-2) про скасування рішення про державну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва, -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив:

- скасувати державну реєстрацію прав власності на об`єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101) площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011 вчинену державним реєстратором відділу реєстраційних послуг Підгородненської міської ради Подгорним Віталієм Ігоровичем №60932466 від 13.10.2021, з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_2 на вказаний об`єкт нерухомого майна;

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав № 61078876 від 19.10.2021 про поділ об`єкта нерухомого майна, що прийняте держаним реєстратором відділу реєстраційних послуг Підгородненської міської ради Подгорним Віталієм Ігоровичем, з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_2 на 41 об`єкт нерухомого майна (квартири) та нежитлового приміщення площею 194 кв.м. (підвал) за адресою: АДРЕСА_1 ;

- скасувати державну реєстрацію прав власностіна 41 об`єкт нерухомого майна (квартири) та нежитлового приміщення площею 194 кв.м. (підвал) за адресою: АДРЕСА_1 , з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_1 на об`єкти нерухомого майна, а саме:

- квартира АДРЕСА_2 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482574312020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3147 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_3 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482607912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3148 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_4 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482663212020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3149 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_5 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482680812020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3150 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_6 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482770912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3151 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_7 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482785112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3152 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_8 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482801912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3153 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_9 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482816312020), право власності зареєстроване за ОСОБА_3 договору дарування № 3154 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_10 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482827112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3155 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_11 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482837312020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3173 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_12 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483603712020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3174 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_13 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483618112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3175 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_14 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483658412020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3176 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_15 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483684112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3177 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_16 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483826012020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3178 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_17 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483826012020) право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3179 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_18 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483714912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3180 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_19 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483732412020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3181 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_20 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483781012020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3182 від 05.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_21 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483794612020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3199 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_22 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483903912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3200 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_23 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483919412020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3201 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_24 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483970212020), право власності зареєстроване за посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О.

- квартира АДРЕСА_25 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484004912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3203 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_26 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484425112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3204 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_27 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484456212020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3205 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_28 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484502912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3206 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_29 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484524812020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3207 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_30 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484548612020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3208 від 08.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_31 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484571612020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3224 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_32 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484604712020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3225 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_33 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484624912020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3226 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_34 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484666512020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3227 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_35 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484685212020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3228 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_36 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484704512020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3229 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_37 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484729112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3230 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_38 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484748012020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3231 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_39 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484748012020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3232 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_40 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484868112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3233 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_41 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484887812020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3234 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- квартира АДРЕСА_42 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484902412020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3235 від 09.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- група нежитлових приміщень, площею 194 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , приміщення VI (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484937112020), право власності зареєстроване за ОСОБА_1 на підставі договору дарування № 3156 від 04.11.2021, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кравченко О.О;

- зобов`язати ОСОБА_1 знести за власний рахунок самочинно збудовану надбудову (поверхи), яка збудована вище другого надземного поверху об`єкту нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101), що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011, будівництво якої не передбачено будівельним паспортом Будівництво індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд у районі АДРЕСА_1 від 02.01.2020 № 16/28-1;

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.09.2022, залишеної без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.01.2023 провадження у справі № 160/11383/22 за позовною заявою керівника Західної окружної прокуратури міста Дніпра, що діє в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про скасування рішення про державну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва - закрито.

Постановою Верховного Суду від 07.07.2023 касаційну скаргу заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури задоволено. Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2023 року скасовано. Справу направлено для продовження розгляду до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 19.07.2023 справу передано на розгляд судді Калугіній Н.Є.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 прийнято справу №160/11383/22 до провадження та відкрито загальне позовне провадження у справі, підготовче засідання призначено на 24 серпня 2023 року о 11:00 год.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.08.2023 частково задоволено заяву Західної окружної прокуратури міста Дніпра про забезпечення адміністративного позову, вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони суб`єктам державної реєстрації прав (у тому числі державним реєстраторам, приватним та державним нотаріусам) вчиняти будь-які дії, пов`язані з державною реєстрацією речових прав щодо наступних об`єктів нерухомого майна:

- квартира АДРЕСА_2 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482574312020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_3 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482607912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_4 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482663212020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_5 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482680812020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_6 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482770912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_7 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482785112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_8 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482801912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_9 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482816312020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_10 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482827112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_11 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2482837312020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_12 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483603712020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_13 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483618112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_14 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483658412020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_15 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483684112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотеко держателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_16 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483826012020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_17 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483699112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_18 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483714912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_19 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483732412020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_20 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483781012020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_21 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483794612020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_22 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483903912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотеко держателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_23 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483919412020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_24 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2483970212020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_25 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484004912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотеко держателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_26 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484425112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_27 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484456212020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_28 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484502912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_29 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484524812020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_30 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484548612020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_31 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484571612020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_32 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484604712020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_33 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484624912020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_34 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484666512020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотеко держателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_35 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484685212020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_36 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484704512020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_37 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484729112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_38 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484748012020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_39 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484854712020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_40 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484868112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_41 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484887812020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо;

- квартира АДРЕСА_42 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484902412020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо до набрання законної сили рішенням суду в адміністративній справі;

- група нежитлових приміщень, площею 195,4 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , приміщення VI (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2484937112020), у тому числі шляхом укладення договорів купівлі-продажу, дарування, міни, про задоволення вимог іпотекодержателя, передачі в оренду, поділу об`єкта тощо.

В задоволенні іншої частини заяви - відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 клопотання представника ОСОБА_2 про зупинення провадження у справі №160/11383/22 задоволено, зупинено провадження у справі №160/11383/22 за позовом керівника Західної окружної прокуратури міста Дніпра, що діє в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про скасування рішення про державну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва до набрання чинності судовим рішенням у справі №160/14665/22.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 поновлено провадження у справі № 160/11383/22, призначено розгляд справи № 160/11383/22 на 12.03.2024.

11.03.2024 від представника ОСОБА_1 надійшло клопотання про повернення позовної заяви, у зв`язку із відсутністю підстав для звернення прокурора з даним позовом.

12.03.2024 від представника ОСОБА_4 надійшло клопотання про залишення позову прокурора без розгляду з аналогічних підстав. В цьому клопотанні заявниця також вказала, що під час первісного розгляду справи, 30.08.2022 нею також було подано клопотання про залишення позову без розгляду у зв`язку із відсутністю підстав для звернення прокурора з даним позовом.

В обгрунтування зазначених клопотань, відповідачі зазначили, що прокурор звернувся до суду без достатніх правових підстав за наявності компетентного органу, який здійснює захист інтересів держави у сфері містобудівної діяльності у даних спірних правовідносинах.

21.03.2024 від Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради надійшли заперечення, зокрема, на клопотання відповідачів про повернення/залишення позову без розгляду.

В судовому засіданні 21.03.2024 представники відповідачів підтримали заявлені клопотання, просили суд їх задовольнити. Прокурор та представник Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради заперечували проти залишення позову без розгляду, зазначили про відсутність підстав для задоволення клопотань. На питання суду щодо необхідності надання додаткового часу для викладення письмової позиції щодо клопотань відповідачів про повернення/залишення позову без розгляду, прокурор зазначила, що всі заперечення вона виклала усно в судових засіданнях та додаткового часу не потребує.

Розглянувши в судовому засіданні клопотання представника ОСОБА_2 про залишення позову без розгляду (від 30.08.2022 та від 12.03.2024), клопотання представника ОСОБА_1 про повернення позову (від 11.03.2024), заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд дійшов висновку про залишення позову без розгляду, з таких підстав.

За приписами пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

У Рішенні від 5 червня 2019 року № 4-р(II)/2019 Конституційний Суд України вказав, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до частин 1-4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю медіа, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора в порядку та на підставах, визначених Цивільним процесуальним кодексом України.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Із наведених норм права положень вбачається, що прокурор як посадова особа державного правоохоронного органу з метою реалізації встановлених для цього органу конституційних функцій вправі звертатися до адміністративного суду із позовною заявою про захист прав, свобод та інтересів громадянина чи держави, але не на загальних підставах, право на звернення за судовим захистом яких гарантовано кожному (стаття 55 Конституції України), а тільки тоді, коли для цього були виняткові умови, і на підставі визначеного законом порядку такого звернення.

Основний Закон та інші закони не дають переліку випадків, за яких прокурор здійснює представництво в суді, однак встановлюють оцінні критерії, орієнтири й умови, коли таке представництво є можливим. Здійснювати захист інтересів держави в адміністративному суді прокурор може винятково за умови, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття "інтерес держави".

У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).

Зазначені висновки Конституційний Суд зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак висловлене Судом розуміння поняття "інтереси держави" має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 131-1 Конституції України та статті 23 Закону "Про прокуратуру". Відтак, Суд вважає, що "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом.

Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор зазначив, що ОСОБА_2 збудований 5-ти поверховий об`єкт нерухомого майна на земельній ділянці, яка не відведена для цієї мети, без вихідних даних (містобудівних умов та обмежень), без документів які дають право на виконання будівельних робіт.

Обґрунтовуючи порушення інтересів держави, прокурор у позові зазначив, що позов прокурора спрямовано на захист установлених державою правил та норм здійснення будівництва. Недотримання таких правил призводить до нераціональної забудови населених пунктів, невідповідності збудованих об`єктів нерухомості встановленим вимогам законодавства, що є порушенням прав територіальної громади, а також безпеки під час експлуатації будівель. Самочинне будівництво посягає на встановлений порядок та основні засади регулювання містобудівної діяльності, грубо порушує основні принципи містобудівної діяльності, перешкоджає формуванню повноцінного життєвого середовища.

Обгрунтовуючи звернення до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, прокурором зазначено, що Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради не вжито належних та ефективних заходів, спрямованих на захист інтересів держави у встановленому законом порядку. Зокрема, прокурор зазначив, що Західною окружною прокуратурою міста Дніпра неодноразово скеровувались листи (від 12.05.2022 за №04/51-141 вих-22, від 10.06.2022 №04/51-1749вих-22, від 23.06.2022 №04/51-1907 вих-22) на адресу Дніпровської міської ради та Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, у яких повідомлялось про встановлені факти самочинного будівництва, порушення законодавства при реєстрації права власності та безпідставного набуття права власності на об?єкт нерухомого майна.

Із тексту листів Дніпровської міської ради та Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради №10/1-69 від 10.06.2022, №6/5-930 від 16.06.2022, №10/1-118 від 11.07.2022 встановлено, що Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради 26.05.2022 подано позовну заяву до Дніпропетровського окружного адміністративного суду, в якій позивач просить зобов?язати ОСОБА_2 за власний рахунок знести об?єкт самочинного будівництва та подано клопотання про відстрочення сплати судового збору, у зв?язку з неможливістю його сплати. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі № 160/7511/22 відмовлено у задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору та надано позивачу десятиденний строк для усунення недоліків, а саме сплати судового збору. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2022 у справі №160/7511/22 позовну заяву повернуто Управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, у зв?язку з тим, що позивач не усунув недоліки зазначені в ухвалі від 31.05.2022

Тож, прокурор вважає, що бездіяльність Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради є підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Однак, з такими доводами прокурора суд не погоджується, виходячи з такого.

З аналізу положень статті 23 Закону про прокуратуру вбачається, що, прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Перший випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Проте підстави представництва інтересів держави прокуратурою в цих двох випадках істотно відрізняються.

У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює їх неналежно.

Таке нездійснення захисту полягає в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень: він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їхнього захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

Водночас здійснення захисту неналежним чином полягає в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Проте неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їхнього захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача/відповідача.

Суд звертає увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, та які є підставами для звернення прокурора до суду.

Аналогічна позиція була висловлена Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 13 лютого 2019 року в справі № 826/13768/16.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

До таких висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18.

Натомість згідно матеріалів даної справи, 12.05.2022 прокурор звернувся листом до Дніпровської міської ради, в якому повідомив про обставини забудови за адресою АДРЕСА_1 та просив вжити заходи щодо:

припинення в судовому порядку права власності ОСОБА_2 на об?єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101) площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011;

зобов?язання провести перебудову об?єкту нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101) площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011 у стан до 279,7 кв.м., який існував до порушення прав;

скасування рішення про державну реєстрацію прав №60932466 від 13.10.2021, що прийняте державним реєстратором відділу реєстраційних послуг Підгородненської міської ради ОСОБА_5 , з одночасним припиненням права власності на об?єкт нерухомого майна;

визнання недійсними договорів дарування квартир за адресою: АДРЕСА_1 , укладених між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , з одночасним припиненням прав власності на об?єкти нерухомого майна.

У відповідь на вказаний лист прокуратури, Дніпровська міська рада листом від 14.06.2024 № 6/5-922 повідомила, що Департаментом правового забезпечення Дніпровської міської ради направлено запити до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради та головного архітектурно-планувального забезпечення департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради для з`ясування наявності підстав захисту прав та законних інтересів територіальної громади міста Дніпра під час здійснення будівництва об`єкта містобудування, загальною площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011.

10.06.2023 листом №04/51-1749вих-22 прокуратура звернулась до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради з аналогічним листом щодо вжиття заходів стосовно припинення в судовому порядку права власності ОСОБА_2 на об?єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101) площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011; зобов?язання провести перебудову об?єкту нерухомого майна (реєстраційний номер 2348581312101) площею 1974,3 кв.м., житлова площа 1028,6 кв.м, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011 у стан до 279,7 кв.м., який існував до порушення прав; скасування рішення про державну реєстрацію прав №60932466 від 13.10.2021, що прийняте держаним реєстратором відділу реєстраційних послуг Підгородненської міської ради ОСОБА_5 , з одночасним припиненням права власності на об?єкт нерухомого майна; визнання недійсними договорів дарування квартир за адресою: АДРЕСА_1 , укладених між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , з одночасним припиненням прав власності на об?єкти нерухомого майна.

Листом від 10.06.2023 № 10/1-69 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради повідомило прокуратуру про те, що посадовою особою управління було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:089:642:0011. За результатами перевірки встановлено, що замовником будівництва гр. ОСОБА_2 без отримання дозволу на виконання будівельних робіт виконуються будівельні роботи, а саме: ведеться будівництво будинку, який станом на 19.11.2021 складається з 5-ти поверхів, збудованих з монолітного залізобетону, газобетону та керамічної цегли. За вчинене правопорушення гр. ОСОБА_2 притягнуто до відповідальності, та надано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 19.11.2021 з вимогою зупинити виконання будівельних робіт, та перебудувати об?єкт у відповідності до будівельного паспорту №16/28-1 від 02.01.2020. На підставі абз. 6 п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 № 553 посадовою особою управляння 20.12.2021 було. проведено перевірку виконання вимог припису наданого управлінням від 19.11.2021, за результатам якої встановлено, що гр. ОСОБА_2 не виконала вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 19.11.2021. За вчинене правопорушення гр. ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності та надано припис про усунення порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 20.12.2021 з вимогою виконати вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 19.11.2021. Під час огляду посадовою особою управління 23.02.2022 було встановлено, що гр. ОСОБА_2 не виконала вимоги припису про усунення порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Наразі управлінням подано позов до Дніпропетровського окружного адміністративного суду, щодо знесення самочинно збудованого об`єкту.

Так, 26.05.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Управління державного архітектурно - будівельного контролю Дніпровської міської ради, з позовом, в якому просить суд зобов`язати ОСОБА_2 за власний рахунок знести об`єкт самочинного будівництва, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:08:642:0011.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №160/7511/22 в задоволенні клопотання Управління державного архітектурно - будівельного контролю Дніпровської міської ради відмовлено, позовну заяву залишено без руху, встановлено позивачу строк - десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, а саме: надання суду докази сплати судового збору у розмірі 2 481 грн.

23.06.2023 прокуратура звернулась листом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради №04/51-1907вих-22, в якому з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, керуючись ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», просить у строк до 27.06.2022 надати до окружної прокуратури інформацію щодо: сплати, накладених на ОСОБА_2 штрафів за вчинення адміністративних правопорушень у сфері містобудування; оскарження ОСОБА_6 результатів проведених перевірок та постанов по справі про адміністративне правопорушення; надати копії документів (чеків), що підтверджують направлення ОСОБА_6 актів перевірок, приписів про зупинення підготовчих та будівельних робіт, а також протоколів про адміністративне правопорушення у сфері містобудування.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2022 у справі №160/7511/22 позовну заяву Управління державного архітектурно - будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити певні дії повернуто у зв`язку із не усуненням позивачем недоліків позовної заяви.

Листом від 11.07.2023 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради надало прокуратурі запитувану інформацію.

Листом від 19.07.2022 прокуратура повідомила Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради про те, що у зв?язку із наявністю достатніх підстав для захисту порушених інтересів держави, Західною окружною прокуратурою міста Дніпра прийнято рішення про пред?явлення до Дніпропетровського окружного адміністративного суду позовної заяви в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про скасування запису про державну реєстрацію та припинення права власності на майно, зобов?язання знесення самочинно збудованої надбудови (поверхи), яка збудована вище другого надземного поверху об??єкту нерухомого майна, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:642:0011, будівництво якої не передбачено будівельним паспортом «Будівництво індивідуального житлового будинку, господарських будівель тa споруд y районі вул. Камчатської» від 02.01.2020 № 16/28-1.

29.07.2023 прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Разом з тим, судом встановлено, що 01.08.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулась Дніпровська міська рада та Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, як співпозивачі, з позовом до ОСОБА_2 (третя особа - ОСОБА_1 ) про зобов`язання ОСОБА_2 за власний рахунок здійснити перебудову об`єкту самочинного будівництва розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:08:642:0011 шляхом приведення цього об`єкту у відповідність з будівельним паспортом «Будівництво індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд в районі вул. Камчатська» від 02.01.2020 № 16/28-1.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.08.2022 у справі №160/11414/22 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження.

Станом на зараз розгляд справи №160/11414/22 в суді першої інстанції не завершено.

Зазначені обставини, а саме вчинення Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради дій щодо самостійного подання позову про зобов`язання ОСОБА_2 та ОСОБА_1 знести об`єкт самочинного будівництва, що розташований за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:08:642:0011, а також подання позову разом з Дніпровською міською радою, як співпозивачами, про здійснення перебудови цього ж об`єкту самочинного будівництва шляхом приведення об`єкту у відповідність з будівельним паспортом, не свідчить про вчинення Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради бездіяльності щодо захисту інтересів держави.

Насамперед, Управлінням вчинялись активні дії, перш за все, щодо здійснення декількох перевірок спірного об`єкту самочинного будівництва, самостійного подання до суду відповідного позову у справі №160/7511/22, а також разом з Дніпровською міською радою, як співпозивачі у справі 160/11414/22.

Верховний Суд України у постанові від 13 червня 2017 року у справі № п/800/490/15 (провадження № 21-1393а17) зазначив, що протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Проте, прокурор у даній справі зазначає, що бездіяльність суб`єкта владних повноважень виразилась у несплаті судового збору за подання позову у справі №160/7511/22, та відповідно повернення позовної заяви.

Разом з тим, звертаючись до Управління з листом від 19.07.2022, в якому прокурором повідомлено про намір звернутись до суду, прокурором не з`ясовано, чи має намір Управління повторно звернутись до суду з відповідним позовом.

Суд вважає, що наведені прокурором підстави для здійснення представництва прав та інтересів держави не є достатніми з огляду на сукупність встановлених судом обставин.

Згідно висновку Верховного суду викладеного в ухвалі від 22.10.2023 у справі № 380/23515/2, з посиланням на аналогічні висновки викладені в ухвалі Верховного Суду від 25.01.2023 у справі №620/141/22 та у постановах Верховного Суду від 24 березня 2021 року у справі № 12091/09/1570, від 04 травня 2022 року у справі .№240/2186/21, від 14.07.2022 у справі №280/398/20, Верховний Суд вказав, що «відсутність коштів для сплати судового збору не свідчить про відмову від виконання покладених на відповідача повноважень щодо захисту інтересів держави в судовому порядку. Відтак неможливість сплати судового збору та недостатнє фінансування органу державної влади не свідчить про наявність виключного випадку, за якого прокурор може представляти інтереси держави. Неналежне фінансування органів влади на сплату судового збору не є передбаченою законом обставиною для надання підстав прокурору для звернення з касаційною скаргою до суду».

До того ж, суд наголошує, що наразі в провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебуває справа №160/11414/22 за позовом Дніпровської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 , про зобов`язання ОСОБА_2 за власний рахунок здійснити перебудову об`єкту самочинного будівництва розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:08:642:0011 шляхом приведення цього об`єкту у відповідність з будівельним паспортом «Будівництво індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд в районі вул. Камчатська» від 02.01.2020 № 16/28-1.

Тобто, інтереси держави у сфері містобудівної діяльності щодо побудови ОСОБА_2 об`єкту нерухомого майна розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:08:642:0011 наразі захищаються в судовому порядку у межах судової справі №160/11414/22.

Зокрема, предметом спору у справах №160/11414/22 та №160/11383/22 є один і той же об`єкт нерухомого майна, який як вважає прокурор, є об`єктом самочинного будівництва, підставою позовів є фактично будівництво ОСОБА_2 вказаного об`єкту з порушенням законодавства у сфері містобудівної діяльності. Тому, при позитивному рішенні у справі №160/11414/22, судом будуть захищені інтереси держави у сфері містобудівної діяльності шляхом зобов`язання ОСОБА_2 вчинити дії щодо перебудови шляхом знесення надбудови до 2 поверху спірного об`єкту нерухомого майна.

При цьому, суд наголошує, що згідно висновків Верховного Суду у постанові від 07.07.2023 у даній справі, у разі визнання об`єкта будівництва самочинним, реєстрація права власності на цей об`єкт за особою, яка здійснила таке будівництво, та подальша реєстрація переходу права власності за правочином до іншої особи не змінює правовий режим такого об`єкта будівництва як самочинного та не породжує виникнення права власності на такий об`єкт; відповідно, якщо із позовом про знесення об`єкта самочинного будівництва звертається суб`єкт владних повноважень на виконання своїх контрольних функцій у сфері містобудування (або прокурор в інтересах держави в особі такого суб`єкта), то вимога про скасування державної реєстрації права власності на таких об`єкт є похідною від позовної вимоги про знесення самочинного об`єкта будівництва та підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Таким чином, позовні вимоги прокурора у даній справі про скасування державної реєстрації є похідними, та їх задоволення залежить від задоволення основної вимоги - про знесення самочинного будівництва.

Крім того, відсутні підстави вважати, що прокурором дотримано розумний строк звернення до суду після повідомлення Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради про намір звернутись до суду з даним позовом, адже після такого повідомлення пройшло 10 днів. На думку суду, цей строк є недостатнім для формування Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради своєї позиції, визначення наміру щодо повторного подання позову, наявності коштів для сплати судового збору за подання позову, складання позову, а також вчинення інших відповідних дій задля звернення до суду.

Отже, при поданні даного позову прокурор не підтвердив підстав для представництва інтересів держави у цій справі, тому наведені у клопотаннях представників ОСОБА_2 та ОСОБА_1 доводи знайшли своє відображення в матеріалах даної справи.

З огляду на наведене, з урахуванням завдань та функцій прокуратури у правовій державі та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, підстави та порядок звернення прокурора до адміністративного суду в порядку його представництва інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено та окремо від реалізації права на звернення до суду самого суб`єкта владних повноважень.

На підставі наведеного, суд зазначає, що відсутність підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави, у розумінні пункту 7 частини 4 статті 169 КАС України має наслідком повернення позовної заяви позивачеві.

Однак такі процесуальні дії суд може вчиняти лише на стадії відкриття провадження.

Якщо відповідні обставини виявлено на стадії судового розгляду або після ухвалення судового рішення, то процесуальним наслідком відсутності підстав для здійснення представництва інтересів держави є залишення позовної заяви без розгляду (пункт 1 частини 1 статті 240 КАС України).

Аналогічного висновку щодо процесуальної можливості залишення позовної заяви без розгляду в справах, провадження у яких відкрито за відсутності підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави, дійшов Верховний Суд по справам №826/15794/17 від 18.07.2019 року, №0640/4292/18 від 23.10.2019 року.

З урахуванням наведеного, позов керівника Західної окружної прокуратури міста Дніпра, що діє в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про скасування рішення про державну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва, підлягає залишенню без розгляду.

Отже, клопотання представника ОСОБА_2 про залишення позову без розгляду (від 30.08.2022 та від 12.03.2024) підлягає задоволенню.

Клопотання представника ОСОБА_1 про повернення позову (від 11.03.2024) підлягає частковому задоволенню, у зв`язку із недотриманням заявником процесуальної форми заявленого клопотання.

Керуючись ст. ст. 2, 53, 169, 240, 242 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Задовольнити клопотання представника ОСОБА_2 про залишення позову без розгляду (від 30.08.2022 та від 12.03.2024).

Частково задовольнити клопотання представника ОСОБА_1 про повернення позову (від 11.03.2024).

Позов керівника Західної окружної прокуратури міста Дніпра, що діє в інтересах держави в особі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про скасування рішення про державну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва, залишити без розгляду.

Ухвала суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст ухвали складено 26.03.2024.

Суддя Н.Є. Калугіна

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено29.03.2024
Номер документу117948741
СудочинствоАдміністративне
Сутьдержавну реєстрацію та припинення права власності, зобов`язання знесення об`єкту самочинного будівництва

Судовий реєстр по справі —160/11383/22

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні