Рішення
від 27.03.2024 по справі 400/373/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 березня 2024 р. № 400/373/24

м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін та проведення судового засідання, відповідно до ст. 262 КАС України, адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до Військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 , Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 , Військово-медичного кліничного центру Південного регіону, вул. Пироговська, 2/2,м. Одеса,65008, треті особиМіністерство оборони України, просп. Повітрофлотський, 6,м. Київ,03168, просп. Повітрофлотський, 6,м. Київ,03168 провизнання протиправним та скасування довідки від 01.11.2023 №3788, зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 , третя особа Міністерство оборони України з вимогами: визнати протиправною та скасувати довідку військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 від 01.11.2023 №3788 про визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби, зобов`язати військово-лікарську комісію військової частини НОМЕР_1 провести повторне обстеження та огляд ОСОБА_1 з подальшим винесенням постанови ВЛК відповідно до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОЗ від 14.08.2008 №402.

Свої позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що постійно хворіє на протязі багатьох років, лікується амбулаторно у невролога. Згідно консультаційного висновку нейрохірургу від 26.04.2023 рекомендовано оперативне лікування. Згідно виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного (хворого відділення травматології позивачу встановлено діагноз: «розрив внутрішнього меніску колінного суглоба», «блок суглоба». Позивач хворіє довгий час, неодноразово лікувався амбулаторно, стан поступово погіршувався. Позивач скаржився на болі в області правого колінного суглоба, обмеження рухів, набряк, кульгання. 11.07.2023 позивачу проведено артроскопічну ревізію правого колінного суглоба та парціальну меніскетомію медіального меніску, внаслідок чого рекомендовано обмеження навантаження. З 10.07.2023 по 13.07.2023 знаходився на стаціонарному лікуванні. Відповідно до довідки військово-лікарської комісії при КП «Миколаївська обласна клінічна лікарня» Миколаївської міської ради внаслідок проведеного медичного огляду позивача встановлено діагноз: стан після операції, артроскопічна ревізія правого колінного суглоба. Травма пов`язана з проходження військової служби. 10.08.2023 позивач представлений на ВЛК. Згідно довідки військово-лікарської комісії при КП «Миколаївська обласна клінічна лікарня» Миколаївської міської ради зазначено діагноз: стан після операції від 08.08.2023, артроскопічна ревізія лівого колінного суглоба, порціальна меніскектомія переднього рогу внутрішнього меніску. Згідно довідки військово-лікарського комісії військової частини НОМЕР_1 від 01.11.2023 №3788 зазначено діагноз: гіпертонічна хвороба 1 стадія, 1 ступін, пролапс мітрального клапану 1 ст., розповсюджений остеохондроз, грижі, застаріле пошкодження медіального меніску правого та лівого колінних суглобів та ін. На підставі ст.ст.38 г, 39 г, 23 в, 64 в графі ІІ Розкладу хвороб позивача визнано придатним до військової служби. Позивач вважає, що рішення відповідача прийнято з порушенням Положення про військово-лікарську експертизу в ЗСУ. На військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК, подаються: направлення із зазначенням військового звання, прізвища, імя, та по батькові, дати народження, місця та року призову на військову службу., медична книжка, посвідчення особи (військовий квіток), фотокартка 3*4 см без головного убору при амбулаторному огляді, службова характеристика для проведення медичного огляду військово-лікарської комісією, медична характеристика. Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв). Отже, визнання позивача придатним до військової служби та подальше залучення до виконання обов`язків негативне вплине на погіршення стану його здоров`я. Залучення до виконання військових обов`язків, які позивач не може виконувати в повній мірі у зв`язку з погіршенням стану здоров`я може призвести до нещасного випадку з його вини. Проведений огляд ВЛК та прийняте рішенні про його придатність до військової служби не відповідають реальному стану здоров`я позивача.

Крім того, з ініціативи суду до участі у справі залучено співвідповідачів: військово-лікарську комісію військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідач- військова частина НОМЕР_1 , позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію виклав у відзиві. Пояснив, що постанова госпітальної ВЛК військової частини НОМЕР_1 набуває чинності виключно у разі її затвердження Регіональної ВЛК. Військова частина НОМЕР_1 є юридичною особою публічного права, при цьому жодної бездіяльності стосовно позивача військова частина не вчиняла.

Відповідачі військова-лікарська комісія військової частини НОМЕР_1 , військово-медичний клінічний центр Південного регіону відзивів на позов не надали.

Третя особа, надала пояснення, в яких просила відмовити у задоволенні позову. Свою позицію аргументувала тим, що відповідно до п.2.3.5 Положення №402 постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку. За рішенням ЦВЛК та ВЛК регіону покладається розгляд, контроль, затвердження постанов позаштатних постійно діючих ВЛК, організованих при військових частинах, які дислокуються на території регіону, незалежно від підпорядкування. Пунктом 2.4.5 Положення №402, визначено право ВЛК регіону приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК. Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку. Відтак, аналізуючи вищезазначене, оскарженню у судовому порядку підлягають лише постанови ЦВЛК, а постанова ВЛК підлягає оскарженню у ЦВЛК або у судовому порядку.

Суд розглянув справу 27.03.2024 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , 1983 р.н., проходить з березня 2022 року військову службу за мобілізацією у ІНФОРМАЦІЯ_2 та має військове звання молодший сержант.

01.11.2023 ОСОБА_1 пройшов обстеження військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , якою було діагностовано захворювання: гіпертонічна хвороба 1 стадії, 1 ступня, остеохондроз, грижі, стеноз, застаріле пошкодження медіального меніску правого та лівого суглобів, вертеброгена радикулонатія, інше. Захворювання, пов`язане з проходженням військової служби. Викривлення носової перетинки без порушення носового дихання. Захворювання, не пов`язане з проходженням військової служби. На підставі статей 38-г, 39-г, 23-в, 64-в графи ІІ Розкладу хвороб, ОСОБА_1 придатний до військової служби.

Відповідно до ч.10 ст.2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України.

Відповідно до п.1.1 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке затверджено наказом Міністерства оборони України №402 від 14.08.2008 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Відповідно до п.2.1 Положення, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до п.2.6 Положення, госпітальні ВЛК створюються у ВМКЦ, медичних (лікувально-діагностичних) центрах, у тому числі розвідувального органу Міністерства оборони України, закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України.

Госпітальні ВЛК також створюються в санаторно-курортних закладах (реабілітаційних госпіталях) у системі Міністерства оборони України, а також в інших закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, де обстежуються і лікуються військовослужбовці.

За потреби в закладах охорони здоров`я (установах) може бути створено декілька позаштатних постійно діючих госпітальних ВЛК, у тому числі за клінічними профілями.

Організація проведення військово-лікарської експертизи у закладі охорони здоров`я (установі) покладається на начальника (керівника) цього закладу.

Гарнізонна ВЛК створюється при поліклініках, поліклінічних відділеннях (усіх найменувань) закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України.

Під час дії воєнного стану можуть створюватися додаткові гарнізонні ВЛК залежно від навантаження, що розміщуються в закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності із включенням лікарів цих закладів до складу ВЛК. Такі гарнізонні ВЛК у ході своєї діяльності використовують гербову печатку та штампи відповідного закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, в якому вони створені.

Відповідно до п.2.6 Положення, госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право: приймати постанови відповідно до цього Положення; перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи в закладах охорони здоров`я (установах) і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні; залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний або непридатний до військової служби.

Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу, суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Також згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

У цьому випадку, позивачем оскаржуються рішення ВЛК, саме з незгодою визначення його медичного діагнозу, та не врахування ВЛК медичних даних, які, на думку позивача, повинні бути враховані.

Враховуючи правові позиції Верховного Суду, суд позбавлений можливості надати оцінку медичному діагнозу, оскільки це питання спеціальної компетенції, а не питання права.

Оскільки, позивач у позовної заяві не вказує на факти порушення процедури під час проходження ним ВЛК, а акцентує увагу саме на незгоді з медичним діагнозом, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

В задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 НОМЕР_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 НОМЕР_3 ) Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 НОМЕР_3 ) Військово-медичного кліничного центру Південного регіону (вул. Пироговська, 2/2,м. Одеса,65008 14303264) відмовити повністю.

2. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 27.03.2024

Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено29.03.2024
Номер документу117950052
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/373/24

Рішення від 27.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні