Рішення
від 26.03.2024 по справі 420/29896/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/29896/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «ЗАХІД» до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення та картки відмови, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 01.11.2023 надійшла позовна заява приватного підприємства «ЗАХІД» до Одеської митниці, в якій позивач просить суд:

1. Визнати протиправною та скасувати картку відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000117 від 17.06.2023 в частині відмови у митному оформленні товарів, зазначених у інвойсах № 90006826 від 25.04.2023, № 90006865 від 01.05.2023, № 90006866 від 01.05.2023, № 90006867 від 01.05.2023, № 90006868 від 01.05.2023, № 90006873 від 01.05.2023, № 90006874 від 01.05.2023, № 90006875 від 01.05.2023, № 90006876 від 01.05.2023, № 90006890 від 01.05.2023, № 90006891 від 01.05.2023, № 90006892 від 01.05.2023, № 90006894 від 01.05.2023, № 90006895 від 01.05.2023, № 90006902 від 01.05.2023, № 90006926 від 03.05.2023, № 90006928 від 03.05.2023, № 90006929 від 03.05.2023, № 90006932 від 10.05.2023, № 90006933 від 03.05.2023, № 90006934 від 03.05.2023, № 90006936 від 03.05.2023, № 90006938 від 03.05.2023, № 90006940 від 03.05.2023, № 90006941 від 03.05.2023, № 90006942 від 03.05.2023, № 90006944 від 03.05.2023, № 90006947 від 03.05.2023, № 90006948 від 03.05.2023, № 90006949 від 03.05.2023, № 90006982 від 10.05.2023, № 90006983 від 10.05.2023, № 90006984 від 10.05.2023, № 90006985 від 10.05.2023, № 90006987 від 10.05.2023, №90006989 від 10.05.2023, №90006992 від 10.05.2023, № 90006993 від 10.05.2023, №90007000 від 10.05.2023, № 90007001 від 10.05.2023, № 90007137 від 23.05.2023, № 90007007 від 10.05.2023;

2. Визнати протиправною та скасувати картку відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000118 від 22.06.2023.

06.11.2023 ухвалою суду адміністративний позов приватного підприємства «ЗАХІД» залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

До суду 15.11.2023 від представника позивача за вх. №40364/23 надійшло клопотання з доказами сплати судового збору та перекладом інвойсу №90007137 від 23.05.2023, сертифікату транзитного супроводу «№23TR08020000246590 та декларацій № D32806, D29281, D31015.

Ухвалою від 20.11.2023 продовжено позивачу строк усунення недоліків позовної заяви та встановлено 10-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

До суду 28.11.2023 від представника позивача за вх. №42078/23 надійшло клопотання з нотаріально завіреним перекладом на українську мову товаросупровідних та комерційних документів.

Ухвалою від 07 грудня 2023 року прийнято до розгляду позовну заяву Приватного підприємства «ЗАХІД», відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що: між ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ», та Приватним підприємством «Захід» укладений контракт на продаж № AFF-199-22. На виконання умов контракту ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ» поставлено скло. При ввезені на митну територію України товару до Одеської митниці подано товар для митного оформлення за електронними митними деклараціями, однак Одеською складено картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, в яких відповідач відмовив у митному оформленні (випуску) товарів. Позивач вважає вказані картки відмови в прийнятті митної декларації протиправними та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Документ в електронному вигляді «Адміністративний позов» по справі № 420/29896/23 надіслано одержувачу Одеській митниці, як відокремлений підрозділ ДМС України в її електронний кабінет. Документ доставлено до електронного кабінету 02.11.2023 року о 15:54 год. (т.2а.с.199).

Ухвала суду про відкриття провадження в адміністративній справі № 420/29896/23 від 07.12.2023 року в електронному вигляді надіслана Одеській митниці як відокремлений підрозділ ДМС України в її електронний кабінет. Документ доставлено до електронного кабінету 07.12.2023 року о 21:19 год. (т.2а.с.201).

Відповідач у встановлений судом в ухвалі від 07.12.2023 року строк та на час прийняття рішення відзив на позовну заяву та/або заяву про продовження процесуальних строків не подав.

Відповідно ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Приватне підприємство «Захід», ідентифікаційний код - 32333300, зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (номер запису: 15221200000006893).

24 жовтня 2022 року між ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ», (Азербайджан) (Продавець) та Приватним підприємством «Захід» (Покупець) укладений контракт на продаж № AFF-199-22 (т.1 а.с. 72-80). За умовами Контракту Продавець погоджується продати, а Покупець придбати скло або продукцію зі скла (надалі -«Товар») (п.1.1); Умови (базис) поставки DAP HOPA / Туреччина (Інкотермс 2020) або інші базиси поставки згідно «Інвойсів» п.1.2); Кількість. та асортимент кожної партії Товару визначається у Інвойсах або Додатках до цього Контракту Кількість Товару зазначається в одиницях згідно цього Контракту (п.1.3).

Згідно п.2.3 Контракту, ціна товару включає: (а) вартість ящиків тари (контейнерів), в яку упаковано товар, або іншої упаковки, що для митних цілей вважаються єдиним цілим з відповідним Товаром; (b) вартість упаковки або вартість пакувальних матеріалів та робіт, пов`язаних із пакуванням; (с) доставка товару у місце призначення та оформлення необхідних документів / сертифікатів у країні відправлення.

В розділі 3 Контракту зазначено, що продавець продає Товар покупцю окремими партіями відповідно до Інвойсів та (або) додатків до цього Договору (п.3.1). Умови поставки зазначаються в Інвойсах та (або) додатках до цього Контракту (п. 3.2). Контракту передбачено, що умови поставки означають умови та методи щодо відправки та доставки Товарів відповідно до Інкотермс 2020, серії заздалегідь визначених комерційних термінів, опублікованих Міжнародною торговою палатою (ІСС), що належить до міжнародного комерційного права (п.3.3).

В п.4.1 Контракту вказано, що право власності на товар переходить до покупця у момент отримання Товару у пункті призначення відповідно до умов поставки (Інкотермс-2020), зазначених в Інвойсах до цього Контракту.

Згідно інвойсів № 90006826 від 25.04.2023, № 90006865 від 01.05.2023, № 90006866 від 01.05.2023, № 90006867 від 01.05.2023, № 90006868 від 01.05.2023, № 90006873 від 01.05.2023, № 90006874 від 01.05.2023, № 90006875 від 01.05.2023, № 90006876 від 01.05.2023, № 90006890 від 01.05.2023, № 90006891 від 01.05.2023, № 90006892 від 01.05.2023, № 90006894 від 01.05.2023, № 90006895 від 01.05.2023, № 90006902 від 01.05.2023, № 90006926 від 03.05.2023, № 90006928 від 03.05.2023, № 90006929 від 03.05.2023, № 90006932 від 10.05.2023, № 90006933 від 03.05.2023, № 90006934 від 03.05.2023, № 90006936 від 03.05.2023, № 90006938 від 03.05.2023, № 90006940 від 03.05.2023, № 90006941 від 03.05.2023, № 90006942 від 03.05.2023, № 90006944 від 03.05.2023, № 90006947 від 03.05.2023, № 90006948 від 03.05.2023, № 90006949 від 03.05.2023, № 90006982 від 10.05.2023, № 90006983 від 10.05.2023, № 90006984 від 10.05.2023, № 90006985 від 10.05.2023, № 90006987 від 10.05.2023, №90006989 від 10.05.2023, №90006992 від 10.05.2023, № 90006993 від 10.05.2023, №90007000 від 10.05.2023, № 90007001 від 10.05.2023, № 90007137 від 23.05.2023 від ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ» згідно контракту на продаж № АFF-199-22 від 24.10.2022 поставлений товар «FCLRN04.0_2250 х 3210_М1_030_ DLF_EF / glass, clear, 4 mm, LES, 2250х3210 М1 РАС» виробник товару ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ», країна походження товару Азербайджан, умови поставки товару DAP Нора.

Згідно інвойсу № 90007007 від 10.05.2023 від ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ» згідно контракту на продаж № АFF-199-22 від 24.10.2022 поставлений товар FCLRN06.0_ 2250х3210_М1_020_DLF_EF / glass, clear, 6 mm, LES, 2250х3210 М1 РАС 30 виробник товару ЗАТ «АЗЕРФЛОАТ», країна походження товару Азербайджан, умови поставки товару DAP Нора.

З метою розмитнення вказаного товару позивачем подано до Одеської митниці митну декларацію № 23UA5003700004923U6 від 17 червня 2023 року на:

- товар № 1 «Скло» (виготовлено методом флоат) прозоре, термічно-поліроване, безбарвне, в листах одношарове, неармоване, без подальшого оброблення, товщиною 4 мм розміром 3210х2250 мм FCLRN04/0 2250х3210_М1_030_DLF_EF / glass, clear, 4 mm, LES, 2250х3210 М1 РАС спаковано у 897 дерев`яних каркасах по 30 листів в кожному 194357,48 м-2; Для будівельної галузі»;

- товар № 2 «Скло» (виготовлено методом флоат) прозоре, термічно-поліроване, безбарвне, в листах одношарове, неармоване, без подальшого оброблення, розміром 3210х2250 мм FCLRN06.0 2250х3210_М1_020_DLF_EF / glass, clear, 6 mm, LES, 2250х3210 М1 РАС 30 дерев`яних каркаси по 20 листів в кожному 4333,50 м-2; Для будівельної галузі».

В графі 34 «Код країни походження» митної декларації №23UA500370004923U6 від 17.06.2023 року декларантом зазначений відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08.01.2020 року №32 літерний код 2 країни походження товарів, описаного в графі 31 митної декларації AZ (Азербайджан), в графі 15 «Країна відправлення/експорту» наведена українською мовою коротка назва країни, з якої товари відправлені в Україну Азербайджан, а графі 15а «Код країни відправлення/експорту» зазначений літерний код альфа-2 країни, назва якої зазначена в графі 15 AZ (Азербайджан).

В графі 36 «Преференція» митної декларації № 23UA500370004923U6 від 17.06.2023 року декларантом зазначений код податкової пільги відповідно до розділу IV «Застосування тарифних пільг (тарифних преференцій)» Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 року №1011 « 400000000», який означає «товари, що ввозяться в Україну згідно з міжурядовими угодами України з країни СНД (крім Республікаи Грузія». Двосторонні міжурядові угоди України з країнами СНД про вільну торгівлю».

В графі 47 «Розрахунок податків» митної декларації №23U500370004923U6 від 17.06.2023 року у першій колонці «Вид» зазначений код виду платежу « 020» - «Мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання»; у четвертій колонці «Сума» зазначена нарахована сума ввізного мита; у п`ятій колонці «Спосіб платежу» зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікації способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 року №1011 « 06», який означає «Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування, передбаченим Митним кодексом України, податковим кодексом України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість, яких надано Верховною Радою України при поміщенні товарів у митні режими Імпорту (випуску у вільний обіг», експорту».

Разом з митною декларацією (МД) № 23UA500370004923U6 від 17.06.2023 позивачем надано до митниці наступні документи: сертифікати якості № 135від 16.06.2023; пакувальний лист № 3586 від 01.05.2023; рахунки-проформа б/н від 11.04.2023; інвойси на товар № 1: № 90006826 від 25.04.2023, № 90006865 від 01.05.2023, № 90006866 від 01.05.2023, № 90006867 від 01.05.2023, № 90006868 від 01.05.2023, № 90006873 від 01.05.2023, № 90006874 від 01.05.2023, № 90006875 від 01.05.2023, № 90006876 від 01.05.2023, № 90006890 від 01.05.2023, № 90006891 від 01.05.2023, № 90006892 від 01.05.2023, № 90006894 від 01.05.2023, № 90006895 від 01.05.2023, № 90006902 від 01.05.2023, № 90006926 від 03.05.2023, № 90006928 від 03.05.2023, № 90006929 від 03.05.2023, № 90006932 від 10.05.2023, № 90006933 від 03.05.2023, № 90006934 від 03.05.2023, № 90006936 від 03.05.2023, № 90006938 від 03.05.2023, № 90006940 від 03.05.2023, № 90006941 від 03.05.2023, № 90006942 від 03.05.2023, № 90006944 від 03.05.2023, № 90006947 від 03.05.2023, № 90006948 від 03.05.2023, № 90006949 від 03.05.2023, № 90006982 від 10.05.2023, № 90006983 від 10.05.2023, № 90006984 від 10.05.2023, № 90006985 від 10.05.2023, № 90006987 від 10.05.2023, №90006989 від 10.05.2023, №90006992 від 10.05.2023, № 90006993 від 10.05.2023, №90007000 від 10.05.2023, № 90007001 від 10.05.2023, № 90007137 від 23.05.2023; інвойс на товар № 2: №90007007 від 10.05.2023; коносаменти: № 1 від 10.06.2023, № 2 від 10.05.2023; автотранспортні накладні б/н: від 01.05.2023, 02.05.2023, 03.05.2023, 04.05.2023, 05.05.2023, 08.05.2023, 10.05.2023, 11.05.2023, 12.05.2023, 15.05.2023, 16.05.2023, 23.05.2023, 26.05.2023; вантажна відомість б/н від 09.06.2023; комерційна пропозиція від 22.05.2023; банківські платіжні документи № 138 від 14.04.2023, №143 від 11.05.2023; документи, що підтверджують вартість перевезення товару № 15062023 від 15.06.2023; документи, що підтверджують вартість страхування№ 4925 під 06.06.2023, № 4939 від 12.06.2023; прайс-лист від 22.05.2023; страховий поліс № 09/01-187487 від 09.06.2023; зовнішньоекономічний договір № АFF-199-22 від 24.10.2022; договір про перевезення від 18.05.2023; сертифікати про походження товару СТ-1 на товар № 1, а саме: № АZ UA 23 073805 Sm від 08.05.2023, № АZ UA 23 073866 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073867 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073868 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073869 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073864 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073877 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073878 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073874 Sm від 02.05.2023, № АZ UA 23 073990 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 073 991 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 073992 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 073994 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 073995 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074002 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074061 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074063 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074064 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074067 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074058 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074048 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074050 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074052 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074054 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074055 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074056 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074069 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074072 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 0 4073 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074074 Sm від 04.05.2023, № АZ UA 23 074362 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074363 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074354 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074294 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074296 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074298 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074301 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074302 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074322 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074313 Sm від 11.05.2023, № АZ UA 23 074942 Sm від 26.05.2023 і один сертифікат на товар № 2 № АZ UA 23 074379 Sm від 11.05.2023; довідку від 22.05.2023; повідомлення митниці відправлення від 01.05.2023; копії транзитних супровідних документів Туреччини на товар № 1: № 23ТR08020000200831 від 04.05.2023, № 23ТR08020000201050 від 05.05.2023, №23ТR08020000201025 від 05.05.2023, №23ТR08020000200633 від 04.05.2023, №23ТR08020000200617 від 04.05.2023, №23ТR08020000201390 від 05.05.2023, №23ТR08020000201421 від 05.05.2023, №23ТR08020000200949 від 04.05.2023, №23ТR08020000200922 від 04.05.2023, №23ТR08020000207172 від 08.05.2023, №23ТR08020000205561 від 07.05.2023, №23ТR08020000205355 від 07.05.2023, №23ТR08020000204369 від 06.05.2023, №23ТR08020000207199 від 08.05.2023, №23ТR08020000205510 від 07.05.2023, №23ТR08020000208712 від 09.05.2023, №23ТR08020000209270 від 09.05.2023, №23ТR08020000208747 від 09.05.2023, №23ТR08020000229853 від 20.05.2023, №23ТR08020000217137 від 13.05.2023, №23ТR08020000217161 від 13.05.2023, №23ТR08020000215004 від 11.05.2023, №23ТR08020000217188 від 13.05.2023, №23ТR08020000212134 від 10.05.2023, №23ТR08020000214789 від 11.05.2023, №23ТR08020000212142 від 10.05.2023, №23ТR08020000211916 від 10.05.2023, №23ТR08020000214340 від 11.05.2023, №23ТR08020000212514 від 11.05.2023, №23ТR08020000212530 від 11.05.2023, №23 ТR08020000217153 від 13.05.2023, №23ТR08020000218670 від 14.05.2023, №23ТR08020000218688 від 14.05.2023, №23ТR08020000215328 від 12.05.2023, №23ТR08020000219425 від 14.05.2023, №23ТR08020000215526 від 12.05.2023, №23ТR08020000218206 від 13.05.2023, №23ТR08020000220421 від 15.05.2023, №23ТR08020000230090 від 20.05.2023, №23ТR08020000224248 від 17.05.2023, №23ТR08020000246590 від 28.05.2023; та на товар № 2; №23ТR08020000226362 від 18.05.2023.

Одеською митницею розглянуті документи та прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500370/2023/000117 від 17.06.2023 року де зазначено: «Товар «скло» заявлено до митного оформлення з наданням звільнення від сплати мита на умовах Угоди між Урядом України та Азербайджанської Республіки про вільну торгівлю Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав від 20.11.2009 (далі - Правила). Відповідно до п.5.1 р. 5 Правил - товар користується режимом вільної торгівлі на митних територіях держав учасниць Угоди, якщо він відповідає критеріям походження, установленими цими правилами, а також якщо товар не залишає території держав-учасниць Угоди, за винятків випадків, коли товар знаходиться або перемішується територіями третіх країн під митним контролем, документально підтвердженим митними органами країн, через території яких здійснюється доставка товару. Тобто для митного оформлення повинні бути надані в повному обсязі всі підтверджуючі товаросупровідні документи щодо того, що товар перебував весь шлях слідування в нашому випадку це -Азербайджан-Грузія-Туреччина-Україна у незмінному стані, під митним контролем та із застосуванням засобів забезпечення ідентифікації товарів. Окрім того. Грузія та Туреччина не є учасниками Угоди, а згідно товаросупровідних документів завантаження товару відбувалось на т/х «SANDAL». в порту Хопа (Туреччина), попередньо транзитом вантажівок через Грузію. При митному оформленні не надано документальне підтвердження, що товар перебував під митним контролем на території третіх країн (Грузія, Туреччина). Отже, для митного оформлення товару «скло» із застосуванням преференції, передбаченої Угодою не надано всіх підтверджуючих товаросупровідних документів».

В картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500370/2023/000117 від 17.06.2023 зазначено роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: «Подання нової МД з усіма підтверджуючими товаросупровідними документами щодо застосування преференції або подання МД без застосування преференції».

ПП «ЗАХІД» 22.06.2023 до Одеської митниці подано митну декларацію № 23UA500370005040U6 від:22.06.2023 в графі 31 «Пакування та опис товарів - Маркування та номери - Номер, контейнера (номери контейнерів) - Кількість і вид» якої були зазначені наступні товари: товар № 1 «Скло (виготовлено методом флоат) прозоре, термічно-поліроване, безбарвне, в листах, одношарове, неармоване, без подальшого оброблення, товщиною 4 мм розміром 3210*2250 мм - FCLRN04.0 -2250x3210_М1_030 DLF_Е.С / glass, clear, 4 mm, LES, 2250х3210 M1 РАС - спаковано у 420 дерев`яних каркасах по 30 листів в кожному - 88836,75 м2; Для будівельної галузі»; товар № 2 «Скло» (виготовлено методом флоат) црозоре, термічно-поліроване, безбарвне в листах, одношарове, неармоване, без подальшого оброблення, розміром 3210х2250 мм FCLRN06.0_2250x3210_Ml_020_DLF_EC / glass clear, 6 mm, LES, 2250.х3210 M1 PAC - 10 дерев`яних каркаси по 20 листів в кожному - 1444,50 м2; Для будівельної галузі».

З графі 34 «Код країни походження» митної декларації 23UA500370005040U6 від 22.06.2023 декларантом зазначений відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08.01.2020 №32 літерний код альфа-2 країни походження товарів, описаного в графі 31 митної декларації - AZ (Азербайджан) в графі 15 «Країна відправлення/експорту» наведена українською мовою коротка назва країни, з якої товари відправлені в Україну -Азербайджан, а в графі 15а «Код країни відправлення/експорту» зазначений літерний код альфа-2 країни, назва якої зазначена в графі 15 AZ (Азербайджан).

В графі 36 «Преференція» митної декларації № 23UA500370005040U6 від 22.06.2023 декларантом зазначений код податкової пільги відповідно до розділу IV «Застосування тарифних пільг (тарифних преференцій)» Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 № 1011 « 400000000», який означає «товари, що ввозяться в Україну згідно з міжурядовими угодами України з країнами СНД (крім Республіки Грузія) Двосторонні міжурядові угоди України з країнами СНД про вільну торгівлю».

В графі 47 «Розрахунок податків» митної декларації № 23UA500370005040U6 від 22.06.2023 у першій колонці «Вид» зазначений код виду платежу « 020» «Мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання»; у четвертій колонці «Сума» зазначена нарахована сума ввізного мита; у п`ятій колонці «Спосіб платежу» зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 № 1011 « 06», який означає «Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування, передбаченим Митним кодексом України, Податковим Кодексом України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України при поміщенні товарів у митні режими Імпорту (випуск у вільний обіг), експорту».

Разом з митною декларацією (МД) № 23UA500370005040U6 від 22.06.2023 декларантом до митниці подані документи (копії документів) (графа 44 МД): пакувальний лист № 3586 від 01.05.2023; рахунок-проформа (Proforma invoice) № 1000000687 від 11.04.2023; 41 інвойс (Shipping Invoice) на товар № 1: № 90006826 від 25.04.2023, № 90006865 від 01.05.2023, № 90006866 від 01.05.2023, № 90006867 від 01.05.2023, № 90006868 від 01.05.2023, № 90006873 від 01.05.2023, № 90006874 від 01.05.2023, № 90006875 від 01.05.2023, № 90006876 і від 01.05.2023, № 90006890 від 01.05.2023, № 90006891 від 01.05.2023, № 90006892 від 01.05,2023, № 90006894 від 01.05.2023, № 90006895 від 01.05.2023, № 90006902 від 01.05.2023, № 90006926 від 03.05.2023, № 90006928 від 03.05.2023 № 90006929 від 03.05.2023, № 90006932 від 10.05.2023, № 90006933 від 03.05.2023, № 90006934 від 03.05.2023, № 90006936 від 03:05.2023, № 90006938 від 03.05.2023, № 90006940 від 03.05.2023, № 90006941 від 03.05.2023, № 90006942 від 03.05.2023, № 90006944 від 03.05.2023, № 90006947 від 03.05.2023, № 90006948 від 03.05.2023, № 90006949 від 03.05.2023, № 90006982 від 10.05.2023, № 90006983 від 10.05.2023, № 90006984 від 10.05.2023, № 90006985 від 10.05.2023 № 90006987 від 10.05.2023, і № 90006989 від 10.05.2023, №90006992 від 10.05.2023 № 90006993 від 10.05.2023, № 90007000 від 10.05.2023, №90007001 від 10.05.2023, № 90007137 від 23.05.2023 та 1 інвойс (Shipping Invoice) на товар № 2, а саме: № 90007007 від 10.05.2023; коносаменти (Bill of lading) № 1 від 10.06.2023, № 2 від 10.05.2023; автотранспортні накладні (CMR) б/н від 01.05.2023,в б/н від 02.05.2023, б/н від 03.05.2023, б/н від 04.05.2023, б/н від 05.05.2023, б/н від 08.05.2023, б/н від 10.05.2023, б/н від 10.05.2023, б/н від 11.05.2023, б/н від 15.05.2023, б/н від 23.05.2023 (всього 142 накладні); вантажну відомість (Сагgо Manifest) б/н від 09.06.2023; комерційну пропозицію від 22.05.2023; банківські платіжні документи № 138 від 14.04.2023, № 143 від 11.05.2023; документ, що підтверджує вартість перевезення товару № 15062023 від 15.06.2023; документи, що підтверджують вартість страхування № 4925 від 06.06.2023, № 4939 від 12.06.2023: прайс-лист виробника товару від 22.05.2023; страховий поліс № 09/01-187487 від 09.06.2023; зовнішньоекономічний договір (контракт № AFF-199-22 від 24.10.2022; договір (контракт) про перевезення б/н від 18.05.2023; сертифікати про походження товару форми СТ-1 41 сертифікат на товар № 1, а саме: № AZ UA 23 073805 Sm від 08.05.2023, № AZ UA 23 073866 Sm від 02.05.2023, № AZ UА 23 073867 Sm від 02.05.2023, № AZ UA 23 073868 Sm від 02.05.2023, № AZ UА 23 073869 Sm від 02.05.2023, № AZ UA 23 073864 Sm від 02.05.2023, №AZ UA 23073877 Sm від 02.05.2023, № AZ UA 23 073878 Sm від 02.05.2023, № AZ UA 23 073874 Sm від 02.05.2023, № AZ UA 23073990 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 073991 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23.073992 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 073994 Sm від 04.05.2023, №AZ UA 23 073995 Sm від 04.05.2023 № AZ UA 23 074002 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074061 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074063 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074064 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074067 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074058 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074048 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074050 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 07405 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074054 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074055 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074056 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074069 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23474072 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074073 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074074 Sm від 04.05.2023, № AZ UA 23 074362 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074363 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074354 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074294 Sm від 11.05.2023, №AZ UA 23 074296 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074298 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074301 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074302 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074322 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074313 Sm від 11.05.2023, № AZ UA 23 074942 Sm від 26.05.2023 та 1 сертифікат на товар №2, а саме: № AZ UA 23 074379 Sm від 11.05.2023; Non Manipulation Certificate (сертифікат про відсутність маніпуляцій) №86656194 від 22.06.2023; довідку від 22.05.2023; повідомлення митниці відправлення від 01.05.2023; копії електронних митних декларацій Азербайджану - 41 копія електронних митних декларацій Азербайджану на товар № 1: № 01232000035062 від 01.05.2023, № 01232000035067 від 01.05.2023, № 01232000035073 від 01.05.2023, № 01232000035078 від 01.05.2023, №01232000035082 від 01.05.2023 № 01232000035098 від 01.05.2023, № 01232000035099 від 01.05.2023, № 01232000035105 від 01.05.2023, № 01232000035101 від 01.05.2023, №01232000036212 від 03.05.2023, № 01232000036170 від 03.05.2023, № 01232000036178 від 03.05.2023, № 01232000036183 від 03.05.2023, № 01232000036184 від 03.05.2023, № 01232000036629 від 04.05.2023, № 01232000037238 від 05.05.2023, № 01232000037256 від 05.05.2023, № 01232000037260 від 05.05.2023, № 01232000037271 від 05.05.2023, №01232000037479 від 05.05.2023, № 01232000038099 від 08.05.2023, № 01232000038108 від 08.05.2023, № 01232000038219 від 08.05.2023, № 01232000038224 від 08.05.2023 №01232000038228 від 08.05.2023, № 01232000038218 від 08.05.2023, № 01232000038246 від 08.05.2023, № 01232000038232 від 08.05.2023, № 01232000038267 від 08.05.2023, №01232000038270 від 08.05.2023, № 01232000039188 від 10.05.2023, № 01223000039192 від 10.05.2023, № 01232000039226 від 10.05.2023, № 01232000039282 від 10.05.2023, №01232000039260 від 10.05.2023, № 01232000039207 від 10.05.2023, № 01232000039747 від 11.05.2023, № 01232000039755 від 11.05.2023, № 01232000041420 від 15.05.2023, №01232000041583 від 15.05.2023, № 01232000045147 від 23.05.2023, та 1 копія електронної митної декларації Азербайджану на товар № 2: № 01232000041568 від 15.05.2023; копії транзитних супровідних документів і Турецької Республіки - копії транзитних супровідних документів Турецької Республіки на товар № 1: № 23TR08020000200831 від 04.05.2023, №23TR08020000201050 від 05:05.2023, № 23TR08020000201025 від 05.05.2023, № 23TR08020000200633 від 04.05.2023, № 23TR08020000200617 від 04.05.2023 № 23TR08020000201390 від 05.05.2023, № 23TR08020000201421 від 05.05.2023, № 23TR08020000200949 від 04.05.2023, № 23TR08020000200922 від 04.05.2023, № 23TR08020000207172 від 08.05.2023, № 23TR08020000205561 від 07.05.2023, № 23T?R08020000205355 від 07.05.2023, № 23TR08020000204369 від 06.05.2023, № 23TR08020000207199 від 08.05.2023, № 23TR08020000205510 від 07.05;2023, № 23TR08020000208712 від 09.05.2023, № 23TR08020000209270 від 09.05.2023, № 23TR08020000208747 від 09.05.2023, № 23TR08020000229853 від 20.05.2023, № 23TR08020000217137 від 03.05.2023, № 23TR08020000217161 від 13.05.2023, № 23TR08020000215004 від 11.05.2023, № 23TR08020000217188 від 13.01.2023, № 23TR08020000212134 від 10.05.2023, № 23TR08020000214789 від 11.05.2023, № 23TR08020000212142 від 10.05.2023, № 23TR08020000211916 від 10.05.2023, № 23TR08020000214340 від 11.05.2023, № 23TR08020000212514 від 11.05.2023, № 23TR08020000212530 від 11.05.2023, № 23TR08020000217153 від 13:05.2023, № 23TR08020000218670 від 14.05.2023, № 23TR08020000218688 від 14.05.2023, № 23ТR08020000215328 від 12.05.2023, № 23TR08020000219425 від 14.05.2023, № 23TR08020000215526 від 12.05.2023, № 23TR08020000218206 від 13.05.2023, № 23TR08020000220421 від 15.05.2023, № 23TR08020000230090 від 20.05.2023, № 23TR08020000224248 від 17.05.2023, № 23ТR08020000246590 від 28.05.2023 та 1 копія транзитного супровідного документа Турецької Республіки на товар № 2: №23TR08020000226362 від 18.05.2023; копії електронних митних декларацій Грузії 41 копія електронних митних декларацій Грузії на товар № 1: № D 29344 від 03.05.2023, № D 29319 від 03.05.2023, № D 29281 від 03.05.2023, № D 29356 від 03.05.2023, № D 29357 від 03.05.2023, № D 29507 від 03.05.2023, № D 29486 від 03.05.2023, № D 29345 від 03.05.2023, № D 29346 від 03.05.2023, № D 29934 від 05.05.2023, № D 29821 від 05.05.2023, № D 29921 від 05.05.2023, № D 29869 від 05.05.2023, № D 29920 від 05.05.2023, № D 29972 від 05.05.2023, № D 30352 від 07.05.2023, № D 30482 від 07.05.2023, № D 30296 від 07.05.2023, № D 30836 від 08.05.2023, № D 30842 від 08.05.2023, № D 31055 від 09.05.2023, № D 31149 від 10.05.2023, № D 31054 від 09.05.2023, № D 31075 від 09.05.2023, № D 30995 від 09.05.2023, № D 31077 від 09.05.2023, № D 31015 від 09.05.2023, № D 31124 від 09.05.2023, № D 31090 від 09.05.2023, № D 31095 від 09.05.2023, № D 31533 від 11.05.2023, № D 31822 від 12.05.2023, № D 31824 від 12.05.2023, № D 31468 від 11.05.2023, № D 31535 від 11.05.2023, № D 31473 від 11.05.2023, № D 31802 від 12.05.2023, № D 31913 від 13.05.2023, № D 32969 від 17.05.2023, № D 32806 від 16.05.2023, № D 35131 від 25.05.2023 та 1 копія електронної митної декларації Грузії на товар № 2: №D 32967 від 17.05.2023.

Одеською митницею розглянуті подані документи та прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500370/2023/000118 від 22.06.2023, в якій зазначи наступну причину відмови у митному оформленні (випуску) товарів: «Товар «Скло» подано до митного оформлення з наданням звільнення від сплати мита на умовах Угоди між Урядом України та Азербайджанської Республіки про вільну торгівлю. Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав від 20.11.2009 (далі - Правила). Відповідно до п.5.1 р. 5 Правил - товар користується режимом вільної торгівлі на митних територіях держав - учасниць Угоди, якщо він відповідає критеріям походження, установленими цими правилами, а також якщо товар не залишає території держав-учасниць Угоди, за винятків випадків, коли товар знаходиться або переміщується територіями третіх країн під митним контролем, документально підтвердженим митними органами країн, через території яких здійснюється доставка товару. Тобто для митного оформлення повинні бути надані в повному обсязі всі підтверджуючі товаросупровідні документи щодо того, що товар перебував весь шлях слідування (в нашому випадку це -Азербайджан - Грузія - Туреччина - Україна) у незмінному стані під митним контролем та із застосуванням засобів убезпечення ідентифікації товарів. Окрім того, Грузія та Туреччина не є учасниками Угоди, а згідно товаросупровідних документів завантаження товару відбувалось на т/х «SANDAL» в порту Хопа (Туреччина), попередньо транзитом вантажівок через Грузію. При митному оформленні не надано документальне підтвердження, що товар перебував під митним контролем на території третіх країн (Грузія, Туреччина) у незмінному стані, під митним контролем та із застосуванням засобів забезпечення ідентифікації. Отже для митного оформлення товару «скло» із застосуванням преференції, передбаченої Угодою не надано всіх підтверджуючих товаросупровідних документів та підтвердження застосування засобів забезпечення ідентифікації товарів на усьому маршруті перевезення. Також порушення вимог cт. 257, cт. 264 Митного кодексу України, п. 1 розд. II "Порядку...". і затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, в частині невідповідності заповнення графи 31 ВМД та ел. інвойсу (не зазначено виробника товару), гр. 44 в частині не зазначення попередньої картки відмови, наданим до оформлення товаросупровідним документам».

В картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500370/2023/000118 від 22.06.2023, зазначено, що виконання вимог які забезпечують можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів і комерційного призначення: «Виправлення помилок та подання нової МД або подання МД без застосування преференції».

У зв`язку з прийняттям Одеською митницею карток відмови в прийнятті митної декларації митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA500370/2023/000117 від 17.06.2023 № UA 500370/2023/000118 від 22.06.2023 товари №1, 2 випущені у вільний обіг 23.06.2023 за митною декларацією № 23UA500370005084U0 від 23.06.2023, у п`ятій колонці «Спосіб платежу» графи 47 «Розрахунок податків» відносно ввізного мита зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011 - "01" (Сплата митних платежів у безготівковій формі через рахунки, відкриті на ім`я митних органів в територіальних органах Державної казначейської служби).

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Частиною першою статті 1 Митного кодексу України передбачено, що законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Митний кодекс України регулює питання сплати митних платежів, зокрема стаття 289 цього Кодексу вказує на те, коли виникає обов`язок зі сплати митних платежів. Пунктом 1 частини першої цієї статті визначено, що обов`язок із сплати митних платежів виникає у разі ввезення товарів на митну територію України - з моменту фактичного ввезення цих товарів на митну територію України.

Положеннями ч.5 ст. 280 МК України передбачено, що ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України. До товарів, що походять з України або з держав - членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом. До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

Згідно з ч.1 ст. 281 МК України допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори.

Пунктом 2 частини першої статті 292 Митного кодексу України передбачено, що митні платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано.

Згідно з частиною третьою статті 1 Митного кодексу України якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом та іншими законами України, застосовуються правила міжнародного договору України.

Відповідачем не заперечується, що товар «Скло», який ввезено позивачем, повністю вироблений або підданий достатній переробці в Азербайджанській Республіці та відповідає вимогам походження, встановленим відносно таких, цей факт підтверджений сертифікатами про походження товару (т1 а.с. 123-164). Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених Митного кодексу України.

Законом України від 12 липня 1996 року №335/96-ВР ратифіковано Угоду між Урядом України та Урядом Азербайджанської Республіки про вільну торгівлю.

Відповідно до ст. 1 Угоди між Урядом України та Урядом Азербайджанської Республіки про вільну торгівлю, Договірні Сторони не застосовують мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, які походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони. Вилучення з даного торгового режиму за погодженою номенклатурою товарів оформляється документами, які є невід`ємною частиною цієї Угоди, якщо Договірні Сторони визнають це за необхідне (ч.1). Для мети цієї Угоди і на період її дії під товарами, що походять з територій Договірних Сторін, розуміються товари, визначені Правилами визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав (ч.2).

В п.1 розділу 1 Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав, зазначено, що «країна походження товару» - країна, у якій товар було цілком вироблено чи піддано достатній обробці (переробці) відповідно до цих Правил;

Згідно п.2.1 розділу 2 Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав, Країною походження товару вважається держава - учасниця Угоди, на території якої товар було цілком вироблено чи піддано достатній обробці (переробці) відповідно до цих Правил.

Пунктом 5.1 розділу 5 Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав, передбачено, що товар користується режимом вільної торгівлі на митних територіях держав - учасниць Угоди, якщо він відповідає критеріям походження, установленим цими Правилами, а також якщо товар:

а) вивозиться на підставі договору (контракту) між резидентом однієї з держав - учасниць Угоди й резидентом іншої держави - учасниці Угоди з митної території однієї держави - учасниці Угоди та ввозиться на митну територію іншої держави - учасниці Угоди. У випадках, зазначених у пунктах 8.5 і 8.6 цих Правил, такий договір може бути укладений після вивезення товару;

б) вивозиться (ввозиться) фізичною особою - резидентом держави - учасниці Угоди з митної території однієї держави - учасниці Угоди на митну територію іншої держави - учасниці Угоди;

в) не залишає територій держав - учасниць Угоди, за винятком випадків, коли товар знаходиться або переміщується територіями третіх країн під митним контролем, документально підтвердженим митними органами країн, через території яких здійснюється доставка товару. При цьому товар повинен бути в незмінному стані й над ним не повинні проводитися будь-які операції, за винятком операцій із забезпечення схоронності й перевантаження товару.

Відповідно до розділу 6 Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав, для підтвердження країни походження товару в конкретній державі - учасниці Угоди для цілей надання режиму вільної торгівлі необхідне надання митним органам країни ввезення оригіналу сертифіката форми СТ-1 (бланк сертифіката наведено в додатку 2, який є невід`ємною частиною цих Правил) чи декларації про походження товару (п.6.1). Під час вивезення товарів з держав - учасниць Угоди сертифікат про походження товару форми СТ-1 видається органом (організацією), уповноваженим державою вивезення відповідно до її національного законодавства (далі - уповноважений орган) (п.6.3). Сертифікат форми СТ-1 оформлюється та видається на одну партію товарів (п.6.4).

Приписами п. 9.1 розділу 9 Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав визначено, що Сертифікат може бути не визнаний митними органами країни ввезення для цілей надання товарам режиму вільної торгівлі в разі, якщо: у наданому документі є підчистки, помарки або не засвідчені відповідно до цих Правил виправлення або відсутні необхідні підписи та (або) печатки; проставлені в сертифікаті відбитки печаток та (або) підписи осіб, а також зазначені адреси органів, уповноважених засвідчувати й видавати сертифікати форми СТ-1, не відповідають інформації, наявній у митної служби країни ввезення; відомості, зазначені в сертифікаті, не відповідають декларованим або не дозволяють провести однозначної ідентифікації товару стосовно декларованого; бланк наданого сертифіката не відповідає зразкам бланків, наявним у митної служби країни ввезення; у наданому сертифікаті підпис особи, уповноваженої засвідчувати сертифікати, виконано у вигляді факсиміле; товар, зазначений у сертифікаті, не відповідає умовам, передбаченим пунктом 5.1 цих Правил; товар, зазначений у сертифікаті, підпадає під випадок, передбачений пунктом 5.2 цих Правил.

В ч.2 ст. 36 МК України зазначено, що країною походження товару вважається країна, в якій: 1) товар був повністю отриманий; 2) товар був підданий останнім економічно обґрунтованим виробничим та технологічним операціям з переробки, що призвели до виробництва нового товару або є важливою стадією виробництва, за умови виконання в цій країні критеріїв достатньої переробки, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст. 41 МК України, документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару (ч.1). Країна походження товару заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення назви країни походження товару та відомостей про документи, що підтверджують походження товару, у митній декларації (ч.2). Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом цієї країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару (ч.3). У разі якщо в документах про походження товару є розбіжності у відомостях про країну походження товару або митним органом встановлено інші відомості про країну походження товару, ніж ті, що зазначені у документах, декларант або уповноважена ним особа має право надати митному органу для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару додаткові відомості (п.8). Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару (п.9).

Положеннями ст. 44 МК України, для підтвердження країни походження товару митний орган у передбачених законом випадках має право вимагати та отримувати оригінали документів про походження такого товару (ч.1). У разі переміщення товарів через митний кордон України країна походження товару заявляється (декларується) митному органу в обов`язковому порядку лише у разі, якщо це необхідно для застосування митно-тарифних заходів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, кількісних обмежень (квот), інших заходів економічного або торговельного характеру, що здійснюються в односторонньому порядку або відповідно до двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних договорів, укладених відповідно до закону, або заходів, що здійснюються відповідно до закону для забезпечення здоров`я населення чи суспільного порядку, а також у разі, якщо в митного органу є підстави для підозри в тому, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України (ч.2). У разі переміщення товарів через митний кордон України країна походження товару обов`язково заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення в митній декларації назви країни походження товару та відомостей про сертифікат про походження товару: 1) на товари, до яких застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України; 2) на товари, щодо ввезення яких в Україну застосовуються кількісні обмеження (квоти) або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених законами України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту", "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", "Про зовнішньоекономічну діяльність"; 3) якщо це передбачено законами України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (ч.3).

З досліджених судом Сертифікатів про походження товару (форми СТ-1), які видані Державною Службою по Антимонополії та Контролю за Споживчим Ринком при Міністерстві Економіки Азербайджанської Республіки на товар «Скло» (т.1 а.с. 123-164) та були надані позивачем до Одеської митниці разом з митними деклараціями (МД) № 23UА500370004923U6 від 17.06.2023 року, № 23UА500370005040U6 від 22.06.2023 підтверджують, встановлено що товар повністю вироблений або підданий достатній переробці в Азербайджанській Республіці та відповідають вимогам походження, встановленим відносно таких товарів.

Одеською митницею при прийнятті карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000117 та № UА500370/2023/000118 не надана оцінка Сертифікатам про походження товару (форми СТ-1) та не зазначено про будьякі порушення допущені при оформлені зазначених Сертифікатів про походження товару під час здійснення митного контролю та митного оформлення товарів. Також відповідачем не приймались рішення про невизнання сертифікатів форми СТ-1 відповідно до розділу 9 Правил визнання країни походження товарів, які прийняті Угодою про Правила визнання країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав.

Відповідно до ч.8 ст. 36 МК України при існуванні встановлених правил прямого транспортування товарів із країни їхнього походження дозволяється відступати від них у випадках, коли таке транспортування неможливе в силу географічного положення та/або якщо товари знаходяться під митним контролем у третіх країнах.

В ч.1 ст. 90 МК України, зазначено, що транзит - це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються під митним контролем між митними органами однієї чи кількох країн або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Україна та Азербайджанська Республіка не є країнами зі спільним кордоном (країнами-сусідками), таким чином транспортування товарів позивача не могло відбуватися шляхом прямого транспортування в силу географічного положення країн.

В ст. 1 Закону України «Про транзит вантажів» визначено, що транзит вантажів - перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажів під митним контролем через територію України між двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України. В ч. 1 ст. 90 МК України визначено, що транзит - це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються під митним контролем між митними органами однієї чи кількох країн або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

В розділі І "Митний транзит" Спеціального додатку Е "Транзит" до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур від 18 травня 1973 року (дата приєднання України 05 жовтня 2006 року, дата набрання чинності для України 15 вересня 2011 року) визначено, що митний транзит - митний режим, відповідно до якого товари транспортуються під митним контролем з одного митного органу в інший митний орган.

В п.11 розділу І Спеціального додатку Е "Транзит" до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур, зазначено, що якщо супровідні документи дозволяють однозначно ідентифікувати товари, то їхнє транспортування, як правило, повинно здійснюватися без накладення митних пломб або кріпильних пристосувань. Однак, митна пломба або кріпильне пристосування може вимагатися, якщо: митний орган відправлення вважає це необхідним з огляду на управління ризиками; це сприяє полегшенню операції митного транзиту в цілому; або це передбачено міжнародною угодою.

Пунктом 12 розділу І "Правила визначення походження товарів" Спеціального додатку К до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур передбачено: "12. Рекомендоване правило. У випадках, коли існують установлені правила прямого транспортування товарів із країни їхнього походження, дозволяється відступати від них, зокрема з географічних причин (наприклад, у випадку з країнами, оточеними з усіх боків сушею), а також у випадку з товарами, що знаходяться під митним контролем в третіх країнах (наприклад, у випадку з товарами, які демонструються на ярмарках або на виставках чи є поміщеними на митні склади)."

Товар зазначений у митних деклараціях (МД) № 23UА500370004923U6 від 17.06.2023 року, № 23UА500370005040U6 від 22.06.2023 переміщувався під митним контролем транзитом через території третіх країни, що дозволяє відступати від правил прямого транспортування товарів із країни їхнього походження.

Україна в даному випадку є країною імпорту (країною, в яку ввозиться товар), а Азербайджанська Республіка - країною експорту (країною, з якої вивозиться товар), тому інші країни в даних правовідносинах не виступають і не можуть виступати "країною ввезення/вивезення товару", адже товаросупровідні документи (зокрема, зовнішньоекономічний контракт, інвойси, автотранспортні накладні, електронні митні декларації Азербайджанської Республіки, електронні митні декларації Грузії, транзитні супровідні документи Турецької Республіки) свідчать, що ввезення товару в Україну відбувалося з митної території Азербайджанської Республіки, а інші країни виступали країнами проміжного транзиту.

Відтак товари, імпортовані Приватним підприємством «ЗАХІД» в момент пред`явлення до митного оформлення на території України вважаються товарами, ввезеними з Азербайджанської Республіки.

Враховуючи вище викладене та проаналізувавши наявні в матеріалах справи документи суд дійшов висновку, що надані позивачем до митного органу документи були достатніми для встановлення відомостей про країну походження товару.

Сертифікат про проходження товару форми СТ-1, за відсутності розбіжностей в наданих документах про країну походження товару, підтверджує країну походження товару для цілей надання режиму вільної торгівлі відповідно до пункту 6.1 Правил. Сертифікати про походження товару посвідчують правильність здійснення митної операції щодо можливості застосування преференційного режиму оподаткування.

Також враховуючи встановлені судом обставини справи, суд вважає, що до даних правовідносин можливо застосувати митні пільги на підставі двосторонньої Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Азербайджан про вільну торгівлю товарів від 28.07.1995, ратифікована Законом України від 12.071996 №335/96-ВР у випадку транзитного переміщення товарів третіми країнами.

У зв`язку із зазначеним суд вважає, що оскаржувані картки відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000117 та № UА500370/2023/000118 є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Згідно з ч. 1 ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання до суду даного позову сплачено 5368,00 грн. судового збору (т.2 а.с.164).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з Одеської митниці за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці на користь Приватного підприємства «ЗАХІД» судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Керуючись ст. ст. 9, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Приватного підприємства «ЗАХІД» - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати картку відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000117 від 17.06.2023 в частині відмови у митному оформленні товарів, зазначених у інвойсах № 90006826 від 25.04.2023, № 90006865 від 01.05.2023, № 90006866 від 01.05.2023, № 90006867 від 01.05.2023, № 90006868 від 01.05.2023, № 90006873 від 01.05.2023, № 90006874 від 01.05.2023, № 90006875 від 01.05.2023, № 90006876 від 01.05.2023, № 90006890 від 01.05.2023, № 90006891 від 01.05.2023, № 90006892 від 01.05.2023, № 90006894 від 01.05.2023, № 90006895 від 01.05.2023, № 90006902 від 01.05.2023, № 90006926 від 03.05.2023, № 90006928 від 03.05.2023, № 90006929 від 03.05.2023, № 90006932 від 10.05.2023, № 90006933 від 03.05.2023, № 90006934 від 03.05.2023, № 90006936 від 03.05.2023, № 90006938 від 03.05.2023, № 90006940 від 03.05.2023, № 90006941 від 03.05.2023, № 90006942 від 03.05.2023, № 90006944 від 03.05.2023, № 90006947 від 03.05.2023, № 90006948 від 03.05.2023, № 90006949 від 03.05.2023, № 90006982 від 10.05.2023, № 90006983 від 10.05.2023, № 90006984 від 10.05.2023, № 90006985 від 10.05.2023, № 90006987 від 10.05.2023, №90006989 від 10.05.2023, №90006992 від 10.05.2023, № 90006993 від 10.05.2023, №90007000 від 10.05.2023, № 90007001 від 10.05.2023, № 90007137 від 23.05.2023, № 90007007 від 10.05.2023.

Визнати протиправною та скасувати картку відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА500370/2023/000118 від 22.06.2023.

Стягнути з Одеської митниці за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці на користь Приватного підприємства «ЗАХІД» судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги через до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - Приватне підприємство «ЗАХІД» (пров. Першотравневий, 25/2, м. Миколаїв, 54031, код ЄДРПОУ 32333300).

Відповідач - Одеська митниця (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ ВП 44005631).

СуддяО.А. Вовченко

Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено29.03.2024
Номер документу117950179
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення та картки відмови

Судовий реєстр по справі —420/29896/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 26.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні