ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
27 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/24712/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2023 року (суддя Ільков В.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2023 року позов задоволено.
Суд вирішив визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 15.08.2023 року №9348085/35460469 про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.11.2022 р. № 1 виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» та від 17.08.2023 року №9364638/35460469 про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.11.2022 р. №2 виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, виписані Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» № 1 від 16.11.2022 р. датою фактичного відправлення податкової накладної 15.12.2022 р., та № 2 від 16.11.2022 р. датою фактичного відправлення податкової накладної 09.12.2022р.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 гривень.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 гривень.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1750,00 гривень.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1750,00 гривень.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було враховано, що у реєстрації податкових накладних було відмовлено у зв`язку з ненаданням пакету первинних документів, а позивач цю обставину не спростував.
Також зазначено про необґрунтованість стягнутої суми витрат на професійну правничу допомогу.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, 16.11.2022 р. за договором підряду №550 від 30.08.2022р. та додатковою угодою №1 від 27.10.2022 р. укладеного ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» (далі - позивач, підрядник) з ПрАТ «ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» (код за ЄДРПОУ 00191023), складено Акт прийому-передачі виконаних робіт № 1, загальна сума виконаних ТОВ «Комплектснаб» та прийнятих ПРАТ «ПІВНГЗК», разом з вартістю матеріалів підрядника склала 1 193 336,64 грн. (в тому числі ПДВ - 198 889,44 грн.). У зв`язку з чим була складена податкова накладна №1 від 16.11.2022р. на загальну суму 835 334,28 грн., в тому числі ПДВ - 139 222,38 грн.
Позивачем складено податкову накладну №1 від 16.11.2022р. в електронній формі з дотриманням вимог п. 201.1 ПК України та подав її на реєстрацію в ЄРПН у встановлений ПК України термін.
Квитанцією від 15.12.2022 року відповідач 1 повідомив про зупинку реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022 року з посиланням на те, що «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 16.11.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.91, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та запропоновав надати письмові пояснення.»
02.08.2023 року позивачем подано в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог чинного законодавства України пояснення щодо фактичних умов, реальності та правомірності здійснення господарської операції по податковій накладній від 16.11.2022р. № 1.
У своїх поясненнях позивач зазначив: «Зазначену податкову накладну було складено ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» та подано на реєстрацію в ЄРПН за результатами настання податкової події - дати оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт платником податку за наступною господарською операцією.
Відповідно до умов договору підряду № 550, укладеному 30.08.2022 року між ПАТ «ПІВНІЧНО ГІРНИЧНО-ЗБАГАЧУВАЛЬНОГО КОМБІНАТУ» (код ЄДРПОУ 00191023) як Замовником та ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» як Підрядником, підприємство прийняло на себе зобов`язання виконати ремонтні роботи та інші роботи у відповідності до погодженого сторонами кошторису, складеного за формою, встановленою додатком № 2 до цього договору, та в строки, визначені розділом 2.1 цього договору, а ПАТ «ПІВНІЧНО ГІРНИЧНО-ЗБАГАЧУВАЛЬНОГО КОМБІНАТУ» прийняло на себе зобов`язання прийняти виконані роботи та оплатити їх на умовах цього договору.
Згідно п. 5.1 цього договору, сторони погодили що склад робіт визначається на підставі кошторисів, калькуляцій та інше повний перелік робіт, їх вартість та місце їх виконання зазначається у Специфікаціях.
На виконання та в порядку з умовами цього договору № 550 від 30.08.2022 року, 16.11.2022 року між ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» та ПрАТ «ПІВНГЗК» була складена договірна ціна Додаток № 1 до Договору № 550 від 30.08.2022 р. з виконання позивачем поточного ремонту покрівельного покриття будівлі станції приводів № 2П ДФ-3 (інв.№1400000008) ПрАТ «ПІВНГЗК», загальна вартість робіт за яким разом з вартістю матеріалів підрядника становила 1 193 341,20 грн. (в тому числі ПДВ - 198890,20 грн.).
Відповідно до умов пп. 5.4.1 та 5.4.2 п. 5.4 договору № 550 від 30.08.2022 року, оплата робіт згідно цього договору проводиться замовником в 2 етапи:
перший етап - попередня оплата (авансовий платіж) в розмірі 358 002,36 грн. в тому числі ПДВ;
другий етап - оплата залишкової вартості робіт здійснюється замовником протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати підписання сторонами актів КБ-2в з додатками до актів та отримання від підрядника рахунку.
З метою отримання від ПрАТ «ПІВНГЗК» попередньої оплати (авансового платежу) для виконання робіт за Договором № 550 від 30.08.2022 року, ТОВ «КОМПЛЕКТСНАБ» був виставлений рахунок № 175 від 30.08.2022 року на загальну суму 358 002,36 грн., в тому числі ПДВ - 59 667,06 грн., який був оплачений ПрАТ «ПІВНГЗК», платіжне доручення №45000042873 від 13.09.2022 року.
На цю оплату згідно порядку п. 201.1 ст. 201 та пп. «а» п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, позивачем було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 13.09.2022 року на суму 358 002,36 грн. (в тому числі ПДВ - 59 667,06 грн.).
На виконання умов договору № 550 від 30.08.2022 року, ТОВ «Комплектснаб» приступило до виконання поточного ремонту покрівельного покриття будівлі станції приводів № 2П ДФ-3 (інв.№Н00000008) ПрАТ «ПІВНГЗК», по закінчення виконання якого 16.11.2022 року був складений Акт прийому-передачі виконаних робіт до Договору підряду № 550 від 30 серпня 2022 року, який був підписаний обома сторонами.
Відповідно до зазначеного Акту прийому-передачі виконаних робіт № 1 від 16.11.2022 року, загальна сума виконаних ТОВ «Комплектснаб» та прийнятих ПрАТ «ПІВНГЗК»,, разом з вартістю матеріалів підрядника склала 1 193 336,64 грн. (в тому числі ПДВ - 198 889,44 грн.).
Після складання та підписання обома сторонами Акту прийому-передачі виконаних робіт від 16.11.2022 року, в порядку п. 201.1 ст. 201 та пп. «б» п. 187.1 ст.187 Податкового кодексу України, позивачем було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 16.11.2022 року на загальну суму 835 334,28 грн., в тому числі ПДВ - 139 222,38 грн. в ЄРПН, з урахування попередньої оплати 13.09.2022 року, реєстрацію якої зупинено відповідно до квитанції від 15.12.2022 року (зареєстрованої в ЄРПН за № 9270689972).
Одночасно з цим Актом прийому-передачі виконаних робіт № 1 від 16.11.2022 року, між ТОВ «Комплектснаб» та ТОВ «Капітал-Строй» 16.11.2022 року був складений та підписаний Акт приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 16.11.2022 року, згідно договору підряду № 550/1 від 30 серпня 2022 року, загальна вартість Акту приймання виконаних будівельних робіт № 1 за яким склала 1 170 604,14 грн., в тому числі ПДВ - 195 100,69 грн. В зв`язку з тим що ТОВ «Капітал-Строй» на дату виконання робіт був віднесений до ризикових контрагентів та виписана податкова накладна № 4 від 16.11.2022 р. на загальну суму 1 170 604,14 грн., в тому числі ПДВ 195 100,69 грн., реєстрацію якої зупинено відповідно до квитанції від 14.12.2022 року (зареєстрованої в ЄРПН за № 9269191780).
Зазначений Акт прийому-передачі виконаних робіт № 1 від 16.11.2022 року до договору підряду № 550 від 30 серпня 2022 року.
З метою отримання від ПрАТ «ПІВНГЗК» оплати вартості робіт за договором підряду № 550 від 30 серпня 2022 року, виконаних згідно до Акту прийому-передачі виконаних робіт № 1 від 16.11.2022 року, ТОВ «Комплектснаб» 16.11.2022 року був виставлений рахунок №178 16.11.2022 року на загальну суму 1 193 336,64 грн., в тому числі ПДВ - 198889,44 грн., який відповідно до інформаційного повідомлення про зарахування про коштів №4500032276 від 28.06.2023 року на загальну суму 81951,39 грн., в тому числі ПДВ 13658,56 грн. з призначення платежу «Оплата текущий ремонт СП-2 ДФ-3 по дог. № 550 от 30.08.2022 и сч. № 178 от 16.11.2022, в т.ч. НДС 13658,56 грн.» та інформаційного повідомлення про зарахування про коштів № 4500038463 від 27.07.2023 року на загальну суму 163902,78 грн., в тому числі ПДВ 27317,13 грн. з призначення платежу «Оплата текущий ремонт СП-2 ДФ-3 по дог. № 550 от 30.08.2022 и сч. № 178 от 16.11.2022, в т.ч. НДС 27317,13 грн.» був частково оплачений ПрАТ «ПІВНГЗК» на поточний рахунок нашого підприємства.
Залишок заборгованості за Актом прийому-передачі виконаних робіт № 1 від 16.11.2022 року в розмірі 589 480,11 грн. залишився не сплаченим ПрАТ «ПІВНГЗК» до теперішнього часу через зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 16.11.2022 року на загальну суму 835334,28 грн., в тому числі ПДВ - 139 222,38 грн., реєстрацію якої зупинено відповідно до квитанції від 15.12.2022 року (зареєстрованої в ЄРПН за №9270689972).
Згідно інформації зазначеної у квитанції від 15.12.2022 року, реєстрація податкової накладної № 1 від 16.11.2022 року була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.91, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано падати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На виконання вказаних вимог податкового органу, товариством було подано до ЕУ ДПС в Дніпропетровській області первинні документи, що надають підстави для реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022 року.
15.08.2023 позивач отримав рішення комісії ГУ ДПС №9348085/35460469 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022р. з підстав: «ненадання платником пояснень та додаткових документів»
Позивачем було подано скаргу на рішення комісії ГУ ДПС №9348085/35460469.
За результатами розгляду скарги було прийнято рішення №64926/35460469/2 від 25.08.2023 р., яким залишено скаргу без задоволення та рішення без змін.
Також, позивачем було складено податкову накладну №2 від 16.11.2022р. на загальну суму 148 082,40 грн., в т.ч. ПДВ 24 680,40 грн., в електронній формі з дотриманням вимог п.201.1 ПК України та подано її на реєстрацію в ЄРПН у встановлений ПК України термін.
Квитанцією від 09.12.2022р. відповідач 1 повідомив про зупинку реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022 з посиланням на те, що «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 16.11.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.91, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та запропоновав надати письмові пояснення.»
04.08.2023р. позивачем подано в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку були надані пояснення щодо фактичних умов, реальності та правомірності здійснення господарської операції по податковій накладній від 16.11.2022р. №2.
Пояснення за змістом відповідали поясненням поданим за податковою накладною №1, оскільки обидві податкові накладні складені на підставі одного договору, до пояснень також було надано всі первинні документи.
17.08.2023р. позивач отримав рішення комісії ГУ ДПС №9364638/35460469 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 16.11.2022р. з підстав: «ненадання платником пояснень та додаткових документів».
Позивачем було подано скаргу на рішення комісії ГУ ДПС №9364638/35460469.
За результатами розгляду скарги було прийнято рішення №65038/35460469/2 від 25.08.2023 р., яким залишено скаргу без задоволення та рішення без змін.
Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем правомірність оскаржених рішень не було доведено.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як було встановлено судом першої інстанції, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідач п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У вказаній квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
У додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що надіслані позивачу квитанції містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Вірно суд першої інстанції зазначив, що відповідачем не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товару, дані про який зазначено у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податку додаткових копій документів щодо підтвердження відповідної інформації та не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржувані рішення комісії яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації ПН №1 від 16.11.2022 року та ПН №2 від 16.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті не у спосіб визначений законом, а отже, є протиправними та підлягають скасуванню.
Суд першої інстанції також вірно зазначив, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.
Щодо витрат на професійну правничу допомогу.
Позивачем на підтвердження витрат було надано суду першої інстанції договір про надання правової допомоги від 14.09.2023, акт здачі-прийняття робіт (надання послуг), квитанцію №1500 від 14.09.2023 року на суму 3500 грн.
При вирішенні питання щодо розподілу витрат на професійну правничу допомогу, суд першої інстанції зазначив, що оскільки позивач, у зв`язку із протиправними діями/рішеннями відповідачів, був вимушений звернутися до суду за захистом порушених прав, у зв`язку із чим ним було понесено витрати на професійну правничу допомогу, враховуючи задоволення позовних вимог, суд доходить висновку про необхідність присудження на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів понесених ним витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 3500 грн. (1750 грн. з кожного відповідача окремо), оскільки така вартість наданих адвокатом послуг є обґрунтованою та співмірною зі складністю справи, ціною позову та обсягом наданої адвокатом правничої допомоги.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно врахував вимоги ст. ст. 134, 139 КАС України та вірно вирішив питання розподілу витрат на професійну правничу допомогу.
Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.
Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2023 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПЛЕКТСНАБ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 27 березня 2024 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117952333 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні