Справа № 344/5330/24
Провадження № 1-кс/344/2387/24
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2024 року м. Івано-Франківськ
Слідчий суддя Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , слідчого ОСОБА_4 , підозрюваного ОСОБА_5 , його захисників: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , розглянувши в залі суду м. Івано-Франківська клопотання про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22024090000000014 від 18.01.2024, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчий, за погодженням з прокурором, звернувся з клопотанням про продовження строку досудового розслідування в кримінальному провадженні № 22024090000000014 від 18.01.2024, покликаючись на те, що слідчим відділом УСБУ в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024090000000014 від 18.01.2024 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 110-2 КК України.
Як слідує з матеріалів клопотання, в 1995 році у м. Севастополі засновано ПАТ «ЕК «Севастопольенерго», яке займалось розподіленням, транспортуванням та постачанням електроенергії у місті державного значення Севастополь. ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді голови правління ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» (ЄДРПОУ 0547181), до серпня 2014 року здійснював управління виробничо-господарською діяльністю вказаного акціонерного товариства, забезпечував вибір контрагентів та укладення з ними відповідних договорів, представляв інтереси Товариства у відносинах з юридичними і фізичними особами, державними органами і органами місцевого самоврядування на території АР Крим тощо.
Зазначено, що у зв`язку із тимчасовою окупацією АР Крим та м. Севастополя російською федерацією ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» 25.12.2014 змінило місце державної реєстрації юридичної особи на адресу: АДРЕСА_1 .
У клопотанні вказано, що громадянин України ОСОБА_5 , проживаючи на території України та відвідуючи періодично територію тимчасово окупованої АР Крим та м. Севастополя, достовірно володів інформацією про тимчасову окупацію її території збройними силами російської федерації та усвідомлював, що новоутвореними незаконними органами влади та збройними формуваннями вчиняються активні дії, спрямовані на насильницьку зміну конституційного ладу України та захоплення державної влади, на зміну меж території і державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.
Як вказується у клопотанні, у невстановлений час громадянин України ОСОБА_5 умисно, з корисливою метою вступив у злочинну змову з невстановленими досудовим розслідуванням особами на матеріальне забезпечення створених російською федерацією на окупованій території АР Крим силових та правоохоронних органів, військових частин, окупаційних органів влади шляхом постачання для їх користування електроенергії.
25 грудня 2014 року Наглядовою радою ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» для здійснення на території тимчасово окупованій території АР Крим господарської діяльності з розподілення, передачі, торгівлі електроенергією, будівництва споруд електропостачання та телекомунікацій, електромонтажних робіт, інших будівельно-монтажних робіт на тимчасово окупованій території створено Філію «ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» у м. Севастополь» (ЄДРПОУ 39582032, м. Севастополь, вул. Хрустальова, 44). Директором філії призначено ОСОБА_9 .
Після цього, невстановленими досудовим розслідуванням особами, з метою забезпечення зазначеної злочинної діяльності, 31.12.2014 вказана філія зареєстрована за російським законодавством під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в г. Севастополь» з присвоєнням ИНН 9909426145 (КПП 920151001 м. Севастополь, вул. Хрустальова, 44), під керівництвом ОСОБА_9 .
Згідно положення про «Филиал Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь», затвердженого протоколом Наглядової ради ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» № 36 від 25.12.2014, метою створення Філії є здійснення на території російської федерації представництва інтересів Товариства та їх захист, а також здійснення функцій Товариства, передбачених вказаним положенням. Окрім того, відповідно до вказаного Положення Філія ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» в своїй діяльності керується діючим законодавством рф, установчими документами Товариства, вказаним Положенням, рішеннями органів управління Товариства, а директор філії здійснює керівництво діяльністю філії у відповідності до повноважень, наданих йому Товариством на підставі та в межах доручення виданого головою Правління або особою, яка виконує його обов`язки.
Зазначається, що 24 лютого 2015 року Наглядовою радою товариства на посаду голови правління ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» (ЄДРПОУ 0547181) з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій з 25.02.2015 призначено ОСОБА_5 . Згідно статуту Товариства, затвердженого протоколом Загальних зборів акціонерів ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» № 18 від 02.04.2013, ОСОБА_5 як головна службова особа товариства зобов`язаний: вирішувати в межах своєї компетенції всі питання виробничо-господарської діяльності; видавати довіреності від імені Товариства; вчиняти правочини, підписувати договори (угоди) та інші документи від імені Товариства з урахуванням обмежень встановлених діючим Статутом та рішеннями Наглядової ради; встановлювати порядок підписання договорів (контрактів) та вчиняти інші правочини від імені Товариства; розпоряджатися майном та коштами Товариства відповідно до Статуту та чинного законодавства, з урахуванням обмежень, визначених Статутом; підписувати звіти та баланси Товариства, статистичну, бухгалтерську, податкову та іншу звітність, встановлену чинним законодавством; організовувати роботу правління та здійснювати координацію поточної діяльності відокремлених підрозділів, філій, представництв, дочірніх підприємств тощо.
У клопотанні вказано, що 09 квітня 2015 року, у зв`язку із законодавчими змінами, ОСОБА_5 з 10.04.2015 призначено на посаду генерального директора ПАТ «ЕК «Севастопольенерго», з виконанням функцій по управлінню фінансово-господарською діяльністю вказаного Акціонерного товариства та Філії «ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» у м. Севастополь» з розподілення, передачі, торгівлі електроенергією, будівництва споруд електропостачання та електромонтажних робіт.
Згідно статуту Товариства, затвердженого протоколом Загальних зборів акціонерів ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» № 22 від 09.04.2015, ОСОБА_5 як голова правління уповноважений: здійснювати керівництво поточною діяльністю Товариства; діяти без довіреності від імені Товариства, в тому числі представляти інтереси Товариства, вчиняти правочини під імені Товариства, видавати накази та давати розпорядження, обов`язкові для виконання всіма працівниками Товариства, делегувати керівникам Товариства частину своїх повноважень; розробляти проектів квартальних, річних бюджетів, бізнес-планів, програм фінансово-господарської діяльності Товариства; вирішувати питання виробничо-господарської діяльності, фінансування, ведення обліку та звітності та інших питань; приймати рішення про підписання довіреностей та інших документів від імені Товариства; організовувати зовнішньоекономічну діяльність Товариства; забезпечувати виконання виробничих завдань, договірних зобов`язань Товариства; координувати поточну діяльність відокремлених структурних підрозділів, філій, представництв, дочірніх підприємств; вчиняти правочини, підписувати договори (угоди) та інші документи від імені Товариства з урахуванням обмежень встановлених діючим Статутом та рішеннями Наглядової ради тощо.
Як зазначено у клопотанні, у квітні 2015 року ОСОБА_5 підписав положення про «Филиал Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь», затвердженого протоколом Наглядової ради ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» № 03 від 10.04.2015, згідно якого «Филиал Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» створений на підставі рішення Наглядової ради Товариства від 25.12.2014 (протокол № 36) в відповідності з ст. ст. 21, 22 Федерального Закону «Про іноземні інвестиції в російській федерації» та п. 3.13.1, 3.13.3 Статуту ПАТ «ЕК «Севастопольенерго», керується в своїй діяльності діючим законодавством рф, установчими документами Товариства, вказаним Положенням, рішеннями органів управління Товариства та знаходиться за адресою: російська федерація, 299040, АДРЕСА_2 . При цьому, згідно вказаного Положення метою створення Філії є здійснення на території російської федерації представництва інтересів Товариства та їх захист, а також здійснення функцій Товариства, передбачених вказаним положенням, зокрема виготовлення, отримання (придбання), постачання (продаж), передача електричної та теплової енергії, забезпечення експлуатації енергетичного обладнання у відповідності з діючими нормативними вимогами, проведення своєчасного і якісного ремонту, технічне переобладнання і реконструкція енергетичних об`єктів, розвиток енергосистеми тощо. Окрім того, відповідно до вказаного Положення «Филиал Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» генеральний директор філії здійснює керівництво її діяльністю у відповідності до повноважень, наданих йому Товариством на підставі та в межах доручення виданого Виконавчим органом (Генеральним директором) Товариства або особою, яка виконує його обов`язки, та діючого Положення. Генеральний директор «Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» уповноважений: діяти по довіреності від імені Товариства в межах повноважень, наданих довіреністю та діючим Положенням; здійснювати оперативне керівництво діяльністю Філії у відповідності з затвердженими Товариством планами; укладати договори і угоди в межах діяльності Філії.
Вказується на те, що ОСОБА_5 та невстановлені досудовим розслідуванням особи, усвідомлюючи, що незаконно створені на території м. Севастополя збройні формування російської федерації протиправно захопили державну владу та забезпечують окупаційний режим на вказаній території, умисно, з корисливою метою, бажаючи сприяти логістичному утриманню незаконних органів влади, збройних та воєнізованих формувань на території АР Крим та м. Севастополя на порушення порядку, встановленого Конституцією України, видав строком на 3 (три) роки довіреність № 954 від 24.04.2015, якою уповноважив ОСОБА_9 , з правом передоручення повноважень третім особам, на здійснення оперативного керівництва діяльностю філії ПАТ «ЕК «Севастопольенерго»; розпорядження майном Філії в межах, наданих йому прав, укладання договорів і здійснення угод в рамках предмета діяльності Філії; здійснення виконавчо-розпорядчої діяльності в рамках видів (предмета) діяльності Філії в межах прав, наданих Філії Положенням про Філію тощо. Видавши довіреність № 954 від 24.04.2015 ОСОБА_9 , ОСОБА_5 беззаперечно усвідомлював, що вона є юридичною підставою для забороненої законодавством України діяльності «Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» на території тимчасово окупованого м. Севастополя, у тому числі для здійснення фінансування дій, які сприятимуть створенню та логістичному утриманню незаконних органів влади, збройних та воєнізованих формувань на території АР Крим на порушення порядку, встановленого Конституцією України.
Зазначається, що на виконання спільного злочинного умислу, спрямованого на логістичне утримання незаконних збройних формувань російської федерації на території м. Севастополя, які вчиняють дії щодо насильницької зміни конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території та державного кордону України, ОСОБА_9 , перебуваючи в злочинній змові з ОСОБА_5 , доручив комерційним директорам філії ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , технічному директору ОСОБА_12 укладати договори постачання електроенергії, технологічного підключення до електричних мереж тощо, якими, в період з 2015 по 2017 роки, від імені ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» в особі «Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь», укладено та виконано договори (контракти) з представниками окупаційних органів влади, правоохоронних органів та збройних формувань держави-агресора, а саме:
1. договір на енергозабезпечення № 40496105016 від 08.04.2016 з «Федеральным казенным учреждением «Центр хозяйстенного и сервисного обеспечения Управления Министерства внутрених дел российской федерации по г. Севастополю» на суму 2 333 990,01 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 893 918,17 гривень;
2. договір на енергозабезпечення № 477871016 від 15.04.2015 з Управлением специальной связи и информации Федеральной службы охраны Российской Федерации в Крымском федеральном округе на суму 630 000,00 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 228 060 гривень;
3. договір на енергозабезпечення № 4785611116 від 18.04.2016 з «Инспекцией Федеральной налоговой службы по Гагаринскому району г. Севастополя» на суму 159 496,92 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 61 087,32 гривень;
4. договір на енергозабезпечення № 478622118/8 від 24.04.2015 з «Аппаратам Законодательного Собрания города Севастополя» на суму 346 398,27 російських рублів , що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 125 396,17 гривень;
5. договір на енергозабезпечення № 49063111716 від 06.04.2016 з «Оперативно-технической службой - филиалом Регионального таможенного управления радиоэлектронной безопасности объектов таможенной инфраструктуры (г. Севастополь)» на суму 199 998,66 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 76 599,49 гривень;
6. договір на енергозабезпечення № 4785921116 від 11.04.2016 з «Инспекцией Федеральной налоговой службы по Нахимовскому району г. Севастополя» на суму 475 286,78 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 182 034,84 гривень;
7. договір на енергозабезпечення № 35 від 02.11.2015 з «Прокуратурой города Севастополя» на суму 249 996,50 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 90 498,7 гривень;
8. договір на енергозабезпечення № 47863139/19 від 19.10.2015 з «Инспекцией Федеральной налоговой службы по Ленинскому району г. Севастополя» на суму 371 197,04 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 134 373,33 гривень;
9. договір на енергозабезпечення № 484222030 від 19.10.2015 з «Федеральным Государственным Бюджетным Учреждением "1472 военно-морской клинический госпиталь" Министерства Обороны российской федерации» на суму 11 783 761,89 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 4 265 721,77 гривень;
10. договір на енергозабезпечення № 487321120 від 16.07.2015 з «Федеральным Государственным Казенным Учреждением «Специализированный Отряд Главного Управления МЧС россии по городу Севастополю» на суму 124 891,20 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 45 210,6 гривень;
11. договір на енергозабезпечення № 485231124 від 27.04.2015 з «Управлением Федерального казначейства по г. Севастополю» на 1 433 405,82 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 518 892,9 гривень;
12. договір на енергозабезпечення № 486311117 від 21.05.2015 з «Севастопольским городским судом» на суму 423 136,00 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 153 175,2 гривень;
13. договір на енергозабезпечення № 478592118 від 14.12.2015 з «Инспекцией Федеральной налоговой службы по Нахимовскому району г. Севастополя» на суму 253 295,02 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 91 692,8 гривень;
14. договір на енергозабезпечення № 404961050 від 04.12.2015 з «Управлением Министерства внутренних дел российской федерации по г. Севастополю» на суму 1 456 409,70 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 527 220,3 гривень;
15. договір на енергозабезпечення б/н від 14.12.2015 з « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на суму 122 707,93 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 44 420,3 гривень;
16. договір на енергозабезпечення № 481501111 від 08.04.2015 з «Федеральным Государственным Казенним Учреждением "Управление Вневедомственной Охраны Управления Министерства внутренних дел российской федерации по г. Севастополю» на суму 674 996,93 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 244 348,9 гривень;
17. договір на енергозабезпечення № 32/15 від 11.03.2015 з «Правительством Севастополя» на суму 5 284 610,21 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 1 913 028,9 гривень;
18. договір на енергозабезпечення № 430162118 від 05.05.2015 з «Двадцать Первым Арбитражным Апелляционным Судом» на суму 595 497,10 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 215 569,9 гривень;
19. договір на енергозабезпечення № 483672118 від 03.08.2015 з «Управлением Судебного департамента в г. Севастополе» на суму 949 998,22 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 343 899,4 гривень;
20. договір на енергозабезпечення № 477711111 від 12.03.2015 з «Войсковой Частю 6916» на суму 1 792 048,73 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 648 721,6 гривень;
21. договір на енергозабезпечення № 404961050 від 06.04.2015 з «Управлением Министерства внутренних дел российской федерации по г. Севастополю» на суму 3 256 955,73 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 1 179 017,9 гривень;
22. договір на енергозабезпечення № 487121124 від 29.07.2015 з «Управлением Федеральной миграционной службы по г. Севастополю» на суму 2 066 400,00 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 748 036,8 гривень;
23. договір на енергозабезпечення № 477471060 від 30.03.2015 з «Главным управлением Министерства юстиции российской федерации по Республике Крым и Севастополю» на суму 131 888,85 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 47 743,8 гривень;
24. договір на енергозабезпечення № 47805111716 від 19.01.2016 з «Севастопольской Таможней» на суму 359 171,13 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 137 562,5 гривень;
25. договір на енергозабезпечення № 481501111/4 від 26.03.2015 з «Федеральным Казенным Учреждением "Управление Черноморского Флота"» на суму 81 809 072,36 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 29 614 884,2 гривень;
26. договір на енергозабезпечення № 47487101616 від 25.04.2016 з «Управлением Специальной Связи и Информации Федеральной Службы Охраны российской федерации в Крымском федеральном округе» на суму 299 995,51 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 114 898,28 гривень;
27. договір на енергозабезпечення № 488191117 від 16.12.2015 з «Федеральным Казенным Учреждением "Уголовно-Исполнительная Инспекция Управления Федеральной Службы исполнения наказаний по Республике Крым и г. Севастополю"» на суму 12 917,31 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015 рік становить 4 676,06 гривень;
28. договір на енергозабезпечення № 878801113 від 21.04.2016 з «Служба в городе Балаклаве Пограничного управления Федеральной службы безопасности российской федерации по Республике Крым» на суму 3 274 274,35 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 1 254 047,08 гривень;
29. договір на енергозабезпечення № 47862211816 від 19.04.2016 з «Аппаратом Законодательного Собрания города Севастополя» на суму 549 997,81 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 210 649,16 гривень;
30. договір на енергозабезпечення № 3216/22 від 03.03.2016 з «Департаментом Аппарата Губернатора и Правительства Севастополя» на суму 6 230 763,18 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 2 386 382,3 гривень;
31. договір на енергозабезпечення № 47747106016 від 17.03.2016 з «Главным Управлением Министерства Юстиции российской федерации по Республике Крым и Севастополю» на суму 123 406,57 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 47 264,7163 гривень;
32. договір на енергозабезпечення № 4787314816 від 14.11.2016 з «Управлением Федеральной службы безопасности российской федерации по Республике Крым и городу Севастополю» на суму 989 999,61 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 379 169,851 гривень;
33. договір на енергозабезпечення № б/н від 25.01.2016 з « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на суму 759 995,64 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 291 078,33 гривень;
34. договір на енергозабезпечення № 61/16 від 25.01.2016 з «Федеральным Государственным Казенним Учреждением "Управление Вневедомственной Охраны Управления Министерства внутренних дел российской федерации по г. Севастополю» на суму 790 000,47 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 302 570,18 гривень;
35. договір на енергозабезпечення № 47872112416 від 10.05.2016 з «Федеральным Государственным Казенним Учреждением "Управление Федеральной налоговой службы по г. Севастополю» на суму 860 777,10 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 329 677,63 гривень;
36. договір на енергозабезпечення № 3516 від 29.01.2016 з «Прокуратурой города Севастополя» на суму 981 398,52 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 375 875,63 гривень;
37. договір на енергозабезпечення № 47880111316 від 31.10.2016 з «Службой в городе Балаклаве Пограничного управления Федеральной службы безопасности российской федерации по Республике Крым» на суму 2 839 592,86 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 1 087 564,07 гривень;
38. договір на енергозабезпечення № 47805111716 від 20.09.2016 з «Севастопольской Таможней» на суму 274 311,12 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 105 061,16 гривень;
39. договір на енергозабезпечення № 47876111716 від 02.02.2016 з « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на суму 809 874,91 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 310 182,09 гривень;
40. договір на енергозабезпечення № 48150111116 від 30.05.2016 з «Федеральным Казенным Учреждением "Управление Черноморского Флота"» на суму 69 564 470,40 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 26 643 192,2 гривень;
41. договір на енергозабезпечення № 47857112416 від 01.02.2016 з «Отделом Государственной фельдъегерской службы российской федерации в г. Севастополе» на суму 40 529,28 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 15 522,71 гривень;
42. договір на енергозабезпечення № 49080103416 від 30.05.2016 з «Межрегиональным Управлением Федеральной Службы по Финансовому Мониторингу по Республике Крым и городу федерального значения Севастополю» на суму 649 934,94 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 248 925,08 гривень;
43. договір на енергозабезпечення № 48819111716 від 16.12.2016 з «Федеральным Казенным Учреждением "Уголовно-Исполнительная инспекция Управления Федеральной Службы исполнения наказаний по Республике Крым и г. Севастополю"» на суму 20 735,72 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2016 рік становить 7 941,78 гривень.
Зазначено, що на виконання умов вказаних договорів службові особи Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» здійснили електропостачання незаконних органів влади, збройних та воєнізованих формувань на території м. Севастополя на загальну суму 206 357 586,30 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015-2016 роки становить 75 666 985,9 грн.
За таких обставин, ОСОБА_5 , умисно, з корисливих мотивів, діючи за попередньою змовою з ОСОБА_13 та невстановленими досудовим слідством особами, на виконання вищевказаних договорів забезпечив підключення, розподіл та постачання вказаним окупаційним органам влади, так званим правоохоронним органам, підрозділам збройних сил рф, їх структурним підрозділам та установам, матеріальних ресурсів у вигляді електроенергії, чим забезпечив умови для їх постійного функціонування та забезпечення окупації території АР Крим.
Таким чином, ОСОБА_5 , діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та невстановленими досудовим розслідуванням особами, використовуючи повноваження керівника ПАТ «ЕК «Севастопольенерго», упродовж 2015-2017 років, умисно, вчинили фінансування дій з метою насильницької зміни та повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території і державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, шляхом матеріального забезпечення електроенергією окупаційних органів влади, так званих правоохоронних органів, підрозділів збройних сил російської федерації, їх структурних підрозділів та установ на території м. Севастополь на суму 206 357 586,30 російських рублів, що по середньому курсу НБУ за 2015-2016 роки становить 75 666 985,9 грн., що у 94 583 рази перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та становить особливо великий розмір.
Матеріалами клопотання зазначається, що 30 січня 2024 року ОСОБА_5 , в порядку п. 3 ч. 1 ст. 276, ч. 1 ст. 278 КПК України повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 4 ст. 110-2 КК України.
07 лютого 2024 року слідчим суддею Івано-Франківського міського суду до підозрюваного ОСОБА_5 застосовано запобіжний захід у виді тримання під вартою строком до 30 березня 2024 року в межах строку досудового розслідування.
Як вбачається з матеріалів клопотання, у вчиненні зазначеного кримінального правопорушення підозрюється ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , уродженець м. Звенигородка Черкаської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , громадянин України.
Обґрунтованість підозри підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме:
- протоколом огляду від 18.01.2024 та додатками до нього, якими зафіксовано факт здійснення «Филиалом Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» матеріального забезпечення електроенергією окупаційних органів влади, так званих правоохоронних органів, підрозділів збройних сил російської федерації, їх структурних підрозділів та установ на території м. Севастополь;
- протоколом огляду від 22.01.2024, яким зафіксовано факт здійснення «Филиалом Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» матеріального забезпечення електроенергією окупаційних органів влади, так званих правоохоронних органів, підрозділів збройних сил російської федерації, їх структурних підрозділів та установ на території м. Севастополь;
- протокол огляду від 18.01.2024 та додатками до нього, якими зафіксовано реєстраційні та установчі документи «Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» та довіреність видану Генеральним директором «Филиала Публичного акционерного общества «Энергетическая Компания «Севастопольэнерго» в г. Севастополь» ОСОБА_9 на підставі довіреності ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» від 24.04.2015 № 954;
- довіреністю виданою ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» в особі ОСОБА_5 на Генерального директора Філії ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» в м. Севастополь» ОСОБА_9 від 24.04.2015 № 954, та нотаріально посвідченим перекладом вказаної довіреності на російську мову, отриманою під час проведення негласних слідчих-розшукових дій;
- документами щодо ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» та філії «ПАТ «ЕК «Севастопольенерго» в м. Севастополь отриманими з Реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
- даними протоколу обшуку приміщення, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , під час якого вилучено речі та документи, які підтверджують причетність до вказаного злочину ОСОБА_5 ;
- протоколом огляду мобільного телефону ОСОБА_5 , вилученого під час обшуку приміщення, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 ;
- інформацією, яка міститься в протоколах оглядів всесвітньої мережі Інтернет, відповідях на доручення, відповідях на запити та іншими матеріалами кримінального провадження в їх сукупності.
Сторона кримінального провадження, яка звернулася з даним клопотанням, зазначає, що двомісячний строк досудового розслідування закінчується 30.03.2024, однак закінчити досудове розслідування до вказаної дати неможливо, оскільки необхідно забезпечити повноту встановлення обставин, мотивів і мети вчинення кримінального правопорушення, у зв`язку з чим необхідно провести наступні слідчі (розшукові) та процесуальні дії без яких неможливо завершити досудове розслідування, зокрема:
- встановити та допитати як свідків осіб, яким можуть бути відомі обставини вчинення кримінального правопорушення;
- отримати від оперативних підрозділів УСБ України в Івано-Франківській області матеріали проведених слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій за результатами виконання доручень слідчого оперативним підрозділом (у порядку ст.ст. 40, 41 КПК України), в ході яких встановляються особи, яким відомі обставини вчинення кримінальних правопорушень та інші особи, причетні до вчинення злочину, досудове розслідування якого здійснюється в даному кримінальному провадженні, а також місця зберігання речей, предметів та документів, які мають доказове значення у кримінальному провадженні;
- за результатом отриманих матеріалів оперативних підрозділів УСБ України в Івано-Франківській всебічно, повно і неупереджено дослідити отримані матеріали, виявити як ті обставини, що викривають, так і ті, що виправдовують підозрюваного, а також обставини, що пом`якшують чи обтяжують їх покарання, надати їм належну правову оцінку, та як наслідок провести слідчі та процесуальні дії (допити свідків, пред`явлення особи для впізнання за фотознімками, провести тимчасові доступи до речей і документів, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб тощо), на підставі яких прийняти процесуальні рішення;
- отримати висновки експертів за результатами проведення
комп`ютерно-технічних експертиз, після чого провести огляди відомостей отриманих за результатами їх проведення;
- провести огляди всіх речей та документів вилучених під час проведення обшуків та тимчасових доступів та проаналізувати їхнє доказове значення для досудового розслідування у своїй сукупності;
- провести тимчасові доступи в органах та установах до яких скеровані відповідні ухвали для виконання та провести огляд отриманих матеріалів та інформації;
- провести тимчасові доступи в приватних нотаріусів, органах та установах під час яких отримати вільні взірці підписів ОСОБА_5 та інших осіб, які можуть бути причетні до вчинення злочину;
- призначити проведення почеркознавчих експертиз підписів ОСОБА_5 та інших осіб, які можуть бути причетні до вчинення злочину;
- провести огляд матеріальних носіїв інформації щодо проведення негласних слідчих (розшукових) дій;
- виконати інші слідчі (розшукові) дії у кримінальному провадженні, необхідність у яких виникне під час здійснення досудового розслідування.
- скласти та вручити підозрюваному повідомлення про змінену або нову підозру, із врахуванням висновків проведених експертиз та інших слідчих (розшукових) дій;
- вручити підозри особам причетним до вчинення злочину, із врахуванням висновків проведених експертиз та інших слідчих (розшукових) дій;
- виконати вимоги ст. 290 КПК України з підозрюваними та їх захисниками, скласти обвинувальні акти та реєстри матеріалів досудового розслідування;
Як вказується у клопотанні, провести зазначені слідчі (розшукові) та процесуальні дії не видалося можливим через їх значний обсяг, складність та необхідність дотримання послідовності виконання.
Згідно п. 1.13 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства Юстиції України №53/5 від 08.10.1998, строк проведення експертизи встановлюється керівником експертної установи (або заступником керівника чи керівником структурного підрозділу) і не повинен перевищувати 90 календарних днів. У разі значного завантаження експерта (за наявності у нього на виконанні одночасно понад десять експертиз, у тому числі комісійних та комплексних) більший розумний строк установлюється за письмовою домовленістю з органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), після попереднього вивчення експертом наданих матеріалів.
Крім того, строк проведення експертиз не залежить від органу досудового розслідування, а їх проведення здійснюють посадові особи державних органів, режим діяльності яких значно змінився через введення 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України указом Президента України № 64/2022 воєнного стану на всій території України та строк, якого,
з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року продовжено на 90 діб, що унеможливлює їх проведення та закінчення у найкоротший строк.
Результати проведення вищезазначених слідчих та інших процесуальних дій мають важливе значення для повного, всебічного, об`єктивного та неупередженого встановлення обставин, мотивів і мети вчинення злочину, встановлення можливих інших співучасників кримінального правопорушення, правильної кваліфікації діянь підозрюваних.
Здобуті таким чином докази забезпечать встановлення всіх обставини, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, забезпечать його повне, всебічне та неупереджене розслідування, а також виконання завдань кримінального провадження.
З огляду на вищезазначені обставини, сторона кримінального провадження, яка звернулася з даним клопотанням, просить продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22024090000000014 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 4 ст. 110-2 КК України, до шести місяців, тобто до 30 липня 2024 року включно.
Прокурор та слідчий у судовому засіданні підтримали клопотання, вказавши на об`єктивну неможливість закінчити досудове розслідування у строк до 30.03.2024 через великий обсяг слідчих та процесуальних дій, які необхідно провести у даному кримінальному провадженні, відтак вказують на необхідність продовження строків досудового розслідування до шести місяців, тобто до 30.07.2024 року.
У судовому засіданні підозрюваний та його захисники заперечували щодо продовження строку досудового розслідування, покликаючись на те, що клопотання слідчого не відповідає вимогам ч. 2 ст. 295-1 КПК України. Сторона захисту вказує на необґрунтованість пред`явленої ОСОБА_5 підозри. Прокурор та слідчий не довели обставин, що входять до локального предмету доказування та вказані у відповідній процесуальній нормі як такі що підлягають доведенню саме стороною обвинувачення. ОСОБА_5 повідомлено про підозру в чиненні ним злочину, передбаченого ч. 4 ст. 110-1 КК України. Диспозиція зазначеної норми передбачає кримінальну відповідальність за фінансування дій, вчинених з метою зміни меж території або державного кордону та/чи насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади. Однак, коли ОСОБА_5 підписував довіреність, підписання якої йому ставиться в вину, описані в цій статті Кримінального закону злочинні дії державою-агресором щодо території Криму та Севастополя вже були вчинені і окупаційна влада вже створила свої незаконні органи. Отже «фінансування дій вчинених з метою зміни меж...» чи фінансування з метою «повалення» та «захоплення» вже були вчинені. Тому ОСОБА_5 об`єктивно не може нести за цією статтею відповідальність бо інкриміновані йому дії вже були вчинені до нього і без нього.
Слідчим не додані до клопотання письмові докази, що його підтверджують, а також не вказано найкоротший строк, який є достатнім для потреб досудового розслідування. Час проведення слідчих (розшукових) та/або інших процесуальних дій, який слідчий заявляє як підставу для продовження строку досудового розслідування - шестимісячний строк досудового розслідування, не мотивований та не обґрунтований з точки зору його достатності та найбільшої часової обмеженості.
Наведені у клопотанні підстави для продовження строку досудового розслідування свідчать про невиправдане зволікання органу досудового розслідування у вжитті заходів щодо забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування та, як наслідок, не виконання завдань кримінального провадження, регламентованих ст. 2 КПК України.
Слідчий не довів обґрунтованість своїх доводів щодо того, що додатковий строк досудового розслідування, заявлений слідчим - до шести місяців, необхідний для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду справи відносно ОСОБА_5 . Також слідчий не довів умов про те, що ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об`єктивних причин, а також не надав слідчому судді на дослідження під час вирішення даного клопотання обставин, які б свідчили про відсутність достатніх підстав вважати, що підозрюваний ОСОБА_5 причетний до кримінального правопорушення, яке йому інкримінується, що разом з іншими аргументами захисту є підставою для відмови у задоволенні клопотання по суті на підставі ч. 5 ст. 295-1 КПК України.
Просять відмовити у задоволенні клопотання.
Заслухавши думку сторін кримінального провадження, дослідивши матеріали, якими слідчий та прокурор обґрунтовують клопотання, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування може бути продовжений у порядку, передбаченому параграфом 4 глави 24 цього Кодексу. При цьому загальний строк досудового розслідування не може перевищувати дванадцяти місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Відповідно до ч. 3 ст. 294 КПК України якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 2 абзацу третього частини першої статті 219 цього Кодексу, він може бути продовжений в межах строків, встановлених пунктами 2 та 3 частини другої статті 219 цього Кодексу до шести місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим з керівником регіональної прокуратури або його першим заступником чи заступником, заступниками Генерального прокурора.
Відповідно до ч.ч. 4, 5 ст. 295-1 КПК України, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування до повідомлення особі про підозру у разі його протиправності та необґрунтованості. Крім підстав, передбачених частиною четвертою цієї статті, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування після повідомлення особі про підозру, якщо слідчий не доведе, що додатковий строк необхідний для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду, або для проведення чи завершення проведення експертизи, за умови що ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об`єктивних причин, а також якщо досліджені під час вирішення цього питання обставини свідчать про відсутність достатніх підстав вважати, що сталася подія кримінального правопорушення, яка дала підстави для повідомлення про підозру, та/або підозрюваний причетний до цієї події кримінального правопорушення.
Враховуючи доводи обвинувачення та захисту слідчий суддя бере до уваги те, що зазначені у клопотанні обставини підозри мають місце і підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, детальний перелік яких міститься у клопотанні та досліджений в судовому засіданні, що слідчий суддя на цьому етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні кримінального правопорушення, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї обмежувального заходу, то з огляду на ті дані, які були надані стороною обвинувачення, у слідчого судді наявні всі підстави для висновку про наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованого йому кримінального правопорушення.
Конституційний Суд України у рішенні у справі про розгляд судом окремих постанов слідчого від 30.01.2003 вказав, що поняття «розумний строк досудового слідства» є оціночним, тобто таким, що визначається у кожному конкретному випадку з огляду на сукупність усіх обставин вчинення і розслідування злочину (злочинів). Визначення розумного строку досудового слідства залежить від багатьох факторів, включаючи обсяг і складність справи, кількість слідчих дій, число потерпілих та свідків, необхідність проведення експертиз та отримання висновків тощо. Обов`язковість урахування цілого ряду конкретних обставин справи при визначенні розумності строку зумовила також необхідність вироблення Європейським судом переліку взаємопов`язаних критеріїв.
Згідно з практикою Європейського суду розумність тривалості провадження повинна визначатись з урахуванням відповідних обставин справи та з огляду на такі критерії, як, зокрема, складність справи, поведінка заявника, а також органів влади, пов`язаних зі справою (рішення у справах «Пелісьє і Сассі проти Франції» та «Філіс проти Греції»).
Доводи клопотання за змістом та обґрунтуванням відповідають вимогам, передбаченим статті 295-1 КПК України, воно не є протиправним та необґрунтованим. Стороною обвинувачення доведена необхідність продовження строку досудового розслідування, оскільки додатковий строк необхідний для проведення всього комплексу слідчих та процесуальних дій, які відповідають завданням кримінального провадження, докази, отриманні внаслідок їх проведення, можуть бути використанні під час судового розгляду, а результат здійснення процесуальних дій сприятиме повноті досудового розслідування.
Стороною кримінального провадження, яка звернулася з даним клопотанням, доведено необхідність продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22024090000000014 до шести місяців, з огляду на виняткову складність провадження, тривалість проведення експертиз, обсяг слідчих та інших процесуальних дій, які необхідно виконати та важливість доказів, що планується отримати за їх результатами, а також те, що для виконання зазначених слідчих (розшукових) та процесуальних дій необхідний строк не менше шести місяців і вказані дії не могли бути здійснені та завершені раніше з об`єктивних причин.
Тобто, на даний час існують об`єктивні причини, через які досудове розслідування не може бути завершене у терміни, передбачені ст. 219 КПК України, проведення вказаних слідчих та процесуальних дій необхідно для всебічного, повного та об`єктивного розслідування у кримінальному провадженні органу досудового розслідування.
Відтак, слідчий суддя вважає, що клопотання слідчого за змістом та обґрунтуванням відповідає вимогам, передбаченим ст. 295-1 КПК України, слідчим доведена необхідність продовження строку досудового розслідування, оскільки додатковий строк необхідний для проведення всього комплексу вищевказаних слідчих та процесуальних дій, та такі дії відповідають завданням кримінального провадження, а результат їх здійснення сприятиме повноті досудового розслідування та перелічені у клопотанні дії не могли бути здійснені чи завершені раніше через їх обсяг та тривалий період часу, викликаний механізмом їх реалізації.
На переконання слідчого судді, для проведення зазначених у клопотанні слідчих та процесуальних дій, є доцільним продовження строку досудового розслідування саме до 6 місяців, оскільки внаслідок великої кількості необхідних слідчих дій провести такі слідчі дії у строк до 30 березня 2024 року неможливо, проте вони можуть мати суттєве значення для кримінального провадження, а тому клопотання слідчого підлягає задоволенню, а строк досудового розслідування продовженню до 6 місяців, тобто до 30 липня 2024 року.
На підставі вищевикладеного і керуючись ст.ст. 219, 294, 295-1 КПК України, слідчий суддя,-
У Х В А Л И В :
Клопотання задовольнити.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22024090000000014 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 4 ст. 110-2 КК України, до шести місяців, тобто до 30 липня 2024 року включно.
Ухвала слідчого судді, прийнята за результатами розгляду клопотання про продовження строку досудового розслідування, оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Повний текст ухвали складено 27 березня 2024 року.
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117953564 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Антоняк Т. М.
Кримінальне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Антоняк Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні