Справа № 706/11/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 березня 2024 року Христинівський районний суд Черкаської області
в складі:
головуючого - судді Орендарчука М.П.,
за участі секретаря судового засідання Рибчинецької Я.А.,
представниці позивача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Христинівці Черкаської області цивільну справу за позовом заступника керівникаУманської окружноїпрокуратури вінтересах державив особіпозивача Головногоуправління Держгеокадаструу Черкаськійобласті до ОСОБА_2 пропримусове припиненняправа власностіна земельнуділянку шляхомїї конфіскації,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особіпозивача Головногоуправління Держгеокадаструу Черкаськійобласті звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 пропримусове припиненняправа власностіна земельнуділянку шляхомїї конфіскації.
Просив припинити право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 3,1091 га, кадастровий номер 7124686600:03:002:0011, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, а також стягнути з ОСОБА_2 судові витрати по справі на користь Черкаської обласної прокуратури.
В обґрунтування позову позивач покликався на такі обставини.
Уманською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в ході опрацювання відомостей щодо законності використання іноземцями земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Христинівської міської територіальної громади встановлено, що ОСОБА_2 є громадянином Російської Федерації, проживає в Російській Федерації за адресою: АДРЕСА_1 . На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 15.04.2009 № 1110 ОСОБА_2 набув право власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,11 га, яка розташована на території Талалаївської сільської ради Христинівського (нині Уманського) району. Відповідно до довідки Держкомзему у Христинівському районі від 29.09.2009 № 191 земельній ділянці площею 3,11 га, що знаходиться в адміністративних межах Талалаївської сільської ради Христинівського району Черкаської області присвоєно кадастровий номер 7124686600:03:002:0011. На підтвердження права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 3,1091 га, кадастровий номер - 7124686600:03:002:0011, на ім`я відповідача відділом Держкомзему у Христинівському районі Черкаської області 15.01.2010 видано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 539217, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011079500034. Право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 3,1091 га, кадастровий номер - 7124686600:03:002:0011 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстроване. ОСОБА_2 є громадянином Російської Федерації. Згідно з наданою Христинівським сектором Міграційної служби в Черкаській області інформації ОСОБА_2 паспортом громадянина України та паспортом громадянина України для виїзду за кордон не документований, а тому вказана вище земельна ділянка не може перебувати у його власності. Враховуючи те, що відповідач отриману у спадок земельну ділянку сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населеного пункту, добровільно упродовж встановленого законодавством України річного строку не відчужив, земельна ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.Належними способами захисту інтересів держави у даній справи є примусове припинення права власності відповідача на земельну ділянку шляхом її конфіскації.
У судовому засіданні представниця позивача ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала повністю, посилаючись на обставини, зазначені в позові.
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, хоча відповідач належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, від нього також не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності, ним не поданий відзив. Суд вважає, що відповідач не з`явився у судове засідання без поважних причин.
За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача.
Заслухавши вступнеслово представниціпозивача,дослідивши письмовідокази усправі:копії свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 15.04.2009, зареєстрованого в реєстрі за № 110, відповіді Христинівського сектору Міграційної служби в Черкаській області за № 7129-243/7129.1-23 від 20.09.2023 на запит стосовно документів ОСОБА_2 , листа Уманської окружної прокуратури до ГУ Держгеокадасту в Черкаській області за № 53/4-994вих-23 від 15.09.2023 щодо заходів вжитих для припинення права власності ОСОБА_2 , відповіді ГУ Держгеокадасту в Черкаській області за № 10-23-0.9-222/90-23 від 09.10.2023 на вказаний лист, технічних матеріалів з переоформлення права власності на земельнру ділянку площею 3, 11 громадянину ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану на трериторії Талалаївської сільської ради, Державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯИ № 539217, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011079500034, відповіді виконавчого комітету Христинівської міської ради від 23.10.2023 за № 114/09.07.04, за підписом старости Малосевастянівського старостинського округу, щодо інформації про зарестроване місце проживання ОСОБА_2 , Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06.12.2023 під № 357247475 та інші письмові докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з таких підстав.
Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель (ч. 4 ст. 145 ЗК України).
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Тобто, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є органом державної влади, який здійснює відповідні функції у спірних правовідносинах, та в силу приписів Земельного кодексу України та локальних нормативних актів наділене повноваженнями на звернення до суду із позовом про припинення права власності іноземця на земельну ділянку сільськогосподарського призначення шляхом її конфіскації.
Уманська окружна прокуратура 15.09.2023 звернулася до ГУ Держгеокадастру у Черкаській області, як органу уповноваженому на захист інтересу держави, про надання інформації щодо вжитих заходів до припинення права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку в судовому порядку (лист № 53/4-994 вих.-23).
Листом № 10-23-0.9-222/90-23 від 09.10.2023 ГУ Держгеокадастру у Черкаській області повідомило, що управлінням не вживалися заходи щодо відчуження даної земельної ділянки, оскільки їм не було відомо про даний факт. Водночас в листі зазначено, що у зв`язку із відсутністю фінансування на сплату судового збору ГУ Держгеокадастру в Черкаській області не має змоги звернутися із відповідною заявою до суду.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функції представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Конституційний Суд України в рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99 визначив, що прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Відповідно до цього рішення Конституційного Суду України під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, на який покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах на захист інтересів держави.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з вимогами ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Звернення заступника керівника Уманської окружної прокуратури до суду з позовом, у даному випадку, є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Відповідач ОСОБА_2 є громадянином Російської Федерації, проживає в Російській Федерації за адресою: АДРЕСА_1 .
На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 15.04.2009, зареєстрованого в реєстрі за № 1110, ОСОБА_2 набув право власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,11 га, яка розташована на території Талалаївської сільської ради Христинівського (нині Уманського) району.
Відповідно до довідки Держкомзему у Христинівському районі від 29.09.2009 № 191 земельній ділянці площею 3,11 га, що знаходиться в адміністративних межах Талалаївської сільської ради Христинівського району присвоєно кадастровий номер 7124686600:03:002:0011.
На підтвердження права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 3,1091 га, кадастровий номер - 7124686600:03:002:0011, на ім`я відповідача відділом Держкомзему у Христинівському районі Черкаської області 11.01.2010 видано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 539217, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011079500034.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06.12.2023 під № 357247475 право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер - 7124686600:03:002:0011 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстроване.
Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі ст. 80 ЗК України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте з урахуванням змісту ч. 2 ст. 81 та інших норм Земельного кодексу України суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.
Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до ч. 2 ст. 81 ЗК України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Згідно із ч. 3 ст. 81 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.
Відповідно до ч. 5 ст. 22 ЗК України набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу, а саме: Іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.
Одночасно приписами ч. 4 ст. 81 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.
У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені ч. 2, 4 ст. 145 ЗК України - така земельна ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.
Обов`язок іноземця щодо беззаперечного відчуження протягом року земельної ділянки сільськогосподарського призначення передбачала і норма статті 145 ЗК України в попередній редакції.
При цьому, приписи п. 15 розділу X «Перехідні положення» ЗК України, якими встановлено заборону купівлі-продажу або іншим способом відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, на дані правовідносини не поширюються, оскільки норми ч. 4 ст. 81 ЗК України є спеціальними, а їх застосування - імперативним.
Відповідно до ст. 378 Цивільного кодексу України право власності особи на земельну ділянку може бути припинено за рішенням суду у випадках, встановлених законом.
Пунктом 10 ч. 1 ст. 346 Цивільного кодексу України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.
Згідно зі ст. 354 Цивільного кодексу України до соби може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом. Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.
Статтею 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Відповідач ОСОБА_2 є громадянином Російської Федерації. Згідно з наданою Христинівським сектором Міграційної служби в Черкаській області інформації ОСОБА_2 паспортом громадянина України та паспортом громадянина України для виїзду за кордон не документований, а тому вказана вище земельна ділянка не може перебувати у його власності.
Враховуючи те, що відповідач отриману у спадок земельну ділянку сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населеного пункту, добровільно упродовж встановленого законодавством України річного строку не відчужив, земельна ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.
Враховуючи зазначені вище обставини, позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України з відповідача ОСОБА_2 на користь Черкаської обласної прокуратури необхідно стягнути судовий збір в сумі 2 684 грн.
Керуючись ст. 13, 14, 41, 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 22 ч.5, 80, 81 ч. 2-4, 145 ч. 2,4 Земельного кодексу України, ст. 346 ч. 1 п. 10, 354, 378 Цивільного кодексу України, ст. 81, 89, 141 ч. 1, 263-265 Цивільного процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов заступника керівникаУманської окружноїпрокуратури (20300, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16, код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави в особіпозивача Головногоуправління Держгеокадаструу Черкаськійобласті (18008, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, код ЄДРПОУ 39765890) до ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) пропримусове припиненняправа власностіна земельнуділянку шляхомїї конфіскації задовольнити повністю.
Припинити право власності ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на земельну ділянку площею 3,1091 га, кадастровий номер 7124686600:03:002:0011, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Черкаської обласної прокуратури (ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18015, м. Черкаси, бульв. Шевченка, 286, р/р НОМЕР_2 в Державній казначейській службі України у м. Київ) судовий збір в розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вімідесят чотири) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Суддя: М.П. Орендарчук
Суд | Христинівський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117962199 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Христинівський районний суд Черкаської області
Орендарчук М. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні