Рішення
від 05.02.2024 по справі 496/7347/23
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/7347/23

Провадження № 2/496/495/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2024 року Біляївський районний суд

Одеської області

у складі: головуючого судді Трушиної О.І.

за участю секретаря Попової А.С.

відповідача ОСОБА_1

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в залі суду м. Біляївка цивільну справу за позовом Одеського обласного центру зайнятості в особі Одеської філії Одеського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 , про стягнення заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттю,

В С Т А Н О В И В:

Представник Одеського обласного центру зайнятості в особі Одеської філії Одеського обласного центру зайнятості звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить стягнути з відповідача на користь Одеського обласного центру зайнятості заборгованість з виплаченої йому допомоги по безробіттю у розмірі 18888,36 грн та судові витрати по справі.

Своїми вимоги мотивує тим, що на підставі поданої відповідачем по справі заяви про надання статусу безробітного від 25.10.2021 року ОСОБА_1 центром зайнятості було надано статус безробітного з 25.10.2021 року, відповідно до наказу про надання статусу безробітного від 28.10.2021 року № НТ211028. На підставі поданої відповідачем заяви про призначення виплати допомоги по безробіттю від 25.10.2021 року відповідачу було призначено та розпочато виплату допомоги по безробіттю відповідно до наказу центру зайнятості від 28.10.2021 року. Під час здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації поданої відповідачем до центру зайнятості, на підставі інформації, отриманої з Реєстру застрахованих осіб було встановлено факт приховування від центру зайнятості інформації про отримання пенсії за вислугу років з 16.10.2021 року, а саме в період перебування в статусі безробітного та отримання допомоги по безробіттю. Наказом Суворовського районного центру зайнятості від 10.03.2022 року №НТ220310 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги по безробіттю та знято його з реєстрації як безробітного з 10.03.2022 року, у зв`язку з встановленням факту подання відповідачем недостовірних даних та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання йому статусу безробітного, призначення (виплати) матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг. Вищевикладені обставини спонукали Суворовський районний центр зайнятості ініціювати проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення по безробітному ОСОБА_1 , відповідно до Закону України «Про зайнятість населення». В свою чергу на виконання службової записки відділу організації працевлаштування населення Суворовського районного центру зайнятості проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення. За результатом звірення наданої особою інформації з відомостями Державної податкової адміністрації України, Пенсійного фонду України та державних реєстрах було підтверджено факт отримання відповідачем пенсії за вислугу років з 16.10.2021 року. Таким чином відповідач приховав від працівників Суворовського районного центру зайнятості факт отримання пенсії за вислугу років з 16.10.2021 року та продовжував незаконно отримувати допомогу по безробіттю, у зв`язку з чим представник позивача звернулася з даним позовом до суду.

Відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Представник позивача в судове засідання не з`явилася, але подала до суду заяву в якій просила справу розглядати без її участі, позовні вимоги підтримувала та проти заочного рішення не заперечувала (а.с.50).

Відповідач ОСОБА_1 у судовому засіданні позовну заяву визнав, при цьому пояснив, що став на облік як безробітний, почав отримувати допомогу по безробіттю, і в цей же час йому була призначена пенсія. За вимогою центру зайнятості він вже повернув 16000 грн, незаконно отримані ним. Не заперечує проти повернення залишку суми - 18888,36 грн, але не має можливості сплатити її одним платежем.

Вислухавши пояснення відповідача, вивчивши матеріали справи, оцінивши надані докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено в судовому засіданні, заявою № 626 про надання статусу безробітного від 25.10.2021 року ОСОБА_1 центром зайнятості було надано статус безробітного (а.с.24).

Відповідно до Витягу із наказів про прийняті рішення по особі ОСОБА_1 , 28.10.2021 року йому був наданий статус безробітного, призначено допомогу по безробіттю з 25.10.2021 року, розпочато виплату допомоги по безробіттю з 25.10.2021 року (накази від 28.10.2021 року № НТ211028) (а.с.26).

Згідно акту розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 10.03.2022 року №29, проведено перевірку факту зайнятості ОСОБА_1 (а.с.27).

У відповідності до листа Головного управління пенсійного фонду України Одеської області від 21.02.2022 №1500-0304-5/24888 підтверджено, що ОСОБА_1 з 16.10.2021 отримував пенсію за вислугу років, призначену за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з 20.01.2022 перейшов на пенсію по інвалідності. Пенсію призначено по 31.10.2022 р. (а.с.28).

ОСОБА_1 приховав від працівників Суворовського районного центру зайнятості факт отримання пенсії за вислугу років з 16.10.2021 року та продовжував незаконно отримувати допомогу по безробіттю, незважаючи навіть на те, що він був ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного щодо відповідальності за подання недостовірних даних і документів та несвоєчасне подання відомостей про обставини, що впливають на умови виплати забезпечення та надання матеріальних послуг, які визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», що підтверджується власноручним підписом відповідача у Додатку 2 до Індивідуального плану працевлаштування безробітного від 01.11.2021 року (а.с.29).

Наказом Суворовського районного центру зайнятості від 11.03.2022 року №НТ220311 прийнято рішення про повернення незаконно отриманих коштів, у зв`язку з встановленням факту зайнятості ОСОБА_1 згідно із ч.3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (а.с.26).

Відповідачу за місцем реєстрації та місцем фактичного перебування було направлено претензію від 18.03.2022 року вих. №370/01-29-22/06, в якій зазначено вимоги центру зайнятості до відповідача, щодо повернення безпідставно отриманої допомоги по безробіттю (а.с. 30).

Заявою від 04.05.2022 року ОСОБА_1 зобов`язався повернути заборгованість перед центром зайнятості до 31.12.2022 року (а.с. 32).

Згідно наказу Суворовського районного центру зайнятості від 10.03.2022 року №НТ220310 дата припинення реєстрації 10.03.2022 року (а.с.26).

Вимогами ч.2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Згідно п. 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» зареєстровані безробітні зобов`язані інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у ч.1 ст. 45 цього Закону.

Пунктом 13 ч.1 ст. 45 Закону України «Про зайнятість населення» встановлено, що реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі досягнення особою встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пенсійного віку або призначення пенсії на пільгових умовах, або за вислугу років.

Факт отримання відповідачем пенсії за вислугу років мав юридичне значення та значно впливав на умови нарахування та виплати відповідачу допомоги по безробіттю у період з 25.10.2021 року по 08.02.2022 року.

Враховуючи те, що отримання пенсії за вислугу років унеможливлює, відповідно до вимог чинного законодавства України, отримання статусу безробітного та допомоги по безробіттю, а незаконно отримані кошти підлягають поверненню до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, наказом Суворовського районного центру зайнятості від 11.03.2022 року №220311 було прийняте рішення про повернення незаконно отриманих коштів, у зв`язку з встановленням факту отримання особою пенсії за вислугу років згідно із ч.3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття». На виконання наказу Суворовського районного центру зайнятості від 11.03.2022 року №НТ220311, фахівцями юридичного відділу центру зайнятості, були прийняті відповідні заходи досудового врегулювання даного спору.

04.05.2022 року відповідач був ознайомлений з листом претензією про повернення коштів Суворовського районного центру зайнятості від 18.03.2022 року №370/01-29-22/06, в якій було зазначено претензійні вимоги центру зайнятості до відповідача, щодо повернення безпідставно отриманої допомоги по безробіттю. Відповідач погодився з претензійними вимогами та зобов`язався погасити заборгованість перед центром зайнятості до 31.12.2022 року, що підтверджується заявою відповідача від 04.05.2022 року (а.с.32).

За період з 07.04.2022 р. по 09.12.2022 р. на розрахунковий рахунок центру зайнятості в погашення заборгованості від ОСОБА_1 надходили кошти на загальну суму 15000 грн. Після цього відповідач в телефонному режимі відмовився надалі сплачувати суму боргу перед центром зайнятості. Проте, на час подання позовної заяви до суду, вимоги центру зайнятості відповідачем добровільно виконано не було, залишок суми дебіторської заборгованості перед Фондом у розмірі 18888,36 грн на рахунок центру зайнятості не перераховано.

У відповідності до п. п. 1, 18, 19 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення» центри зайнятості здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення», встановлено, що статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

Абзацом 14 пп.1 п. 30 Порядку №792, передбачено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня досягнення зареєстрованим безробітним встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пенсійного віку або призначення пенсії за віком на пільгових умовах чи за вислугу років.

Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно п. 4 ч.2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» зареєстровані безробітні зобов`язані інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону.

Відповідно до п. 18 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про зайнятість населення», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, нейтральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що забезпечує нормування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.

З приписів пункту 14 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють обмін інформацією з Пенсійним фондом України для забезпечення виконання вимог цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".

Відповідно до ч.3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови їй забезпечення та надання соціальних послуг.

У разі встановлення центром зайнятості належності безробітної особи до категорії зайнятих особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг, відповідно до Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 13.12.2009 року №60/62.

У ч. 3 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» визначено, що відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

Враховуючи викладене, оцінюючи всі досліджені судом докази в їх сукупності, беручи до уваги вимоги чинного законодавства, що регулюють даний вид правовідносин, суд приходить до висновку, що оскільки відповідач приховав від працівників центру зайнятості факт отримання пенсії за вислугу років з 16.10.2021 року та продовжував незаконно отримувати допомогу по безробіттю, залишок суми у 18888,36 грн підлягають стягненню з нього на користь Одеського обласного центру зайнятості в особі Одеської філії Одеського обласного центру зайнятості, виходячи з чого позов підлягає задоволенню.

Згідно ч.1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2684 грн, згідно квитанції.

З урахуванням викладеного, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2684 грн, сплачений позивачем при поданні позову до суду.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 259, 263-265, 279 ЦПК України, Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та Законом України «Про зайнятість населення», суд

У Х В А Л И В:

Позовну заяву Одеського обласного центру зайнятості в особі Одеської філії Одеського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттю задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 на користь Одеського обласного центру зайнятості заборгованість з виплаченої йому допомоги по безробіттю у розмірі 18888,36 грн на рахунок: Отримувач: Одеський обласний центр зайнятості, Код ЄДРПОУ: 03491435, р/р: UA928201720355409300700706397, МФО 820172, Банк отримувача: Держказначейська служба України, м. Київ та судовий збір у розмірі 2684,00 грн, а всього 21572,36 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Одеського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення, через Біляївський районний суд Одеської області.

Суддя: О.І. Трушина

Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117976433
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттю

Судовий реєстр по справі —496/7347/23

Рішення від 05.02.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Трушина О. І.

Рішення від 05.02.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Трушина О. І.

Ухвала від 30.11.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Трушина О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні