РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
27 березня 2024 р. Справа № 120/13031/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Вінницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Підставою для звернення до суду з даною позовною заявою слугувала відмова Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області у скасуванні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 14470064 від 16.07.2014 та припиненні права власності територіальній громаді в особі Вінницької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, площею 0,357га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, місце розташування: вулиця Стахурського, б/н, м. Вінниця, Вінницька область.
Ухвалою суду від 28.08.2023 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк на усунення її недоліків.
У встановлений судом строк позивачем усунуто недоліки, зазначені в ухвалі від 28.08.2023 року шляхом подання до суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду з обґрунтуванням поважності пропуску цього строку.
Ухвалою від 11.09.2023 судом відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
02.10.2023 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначив про відсутність правових підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки без відповідного рішення суду. Водночас, при прийнятті рішення по даній справі, поклався на розсуд суду.
Дослідивши наявні у справі докази та письмові аргументи, викладені у позовній заяві, суд встановив, що рішенням Вінницької міської ради від 31.08.2012 № 918 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 та передано Департаменту капітального будівництва міської ради в постійне користування земельну ділянку площею 0,357 га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070 (далі- земельна ділянка № НОМЕР_1 ), цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за рахунок земель територіальної громади міста шляхом оформлення державного акту на право постійного користування.
В подальшому, на підставі рішення Вінницької міської ради від 28.11.2013 № 1505 Департаменту капітального будівництва міської ради припинено право постійного користування земельною ділянкою № 0070 у зв`язку із добровільною відмовою останнього.
Рішенням Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1552 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_2 та передано в постійне користування земельну ділянку закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №18 Вінницької міської ради», на якій знаходиться майно, що перебуває на балансі закладу та належить йому на правах оперативного управління, площею 2,3177га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0078), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, за адресою: АДРЕСА_2 , за рахунок земель територіальної громади міста.
Відповідно до вищезазначеного рішення було сформовано та проведено 20.10.2014 державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 0510100000:02:064:0078) у Державному земельному кадастрі та 23.10.2014 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Рішенням Вінницької міської ради від 24.02.2023 № 1501 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 2,3177 з кадастровим номером 0510100000:02:064:0078 (далі - земельна ділянка № НОМЕР_2 ) на дві окремі земельні ділянки площею 0,0912га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0090 (далі- земельна ділянка № НОМЕР_3 ) та площею 2,2265га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0091 (далі- земельна ділянка № НОМЕР_4 ).
Земельні ділянки № 0090 та № 0091 віднесено до категорії земель житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.
На підставі поданих документів Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій проведено державну реєстрацію земельних ділянок № 0090 та № 0091 у Державному земельному кадастрі, а відомості про земельну ділянку № 0078 набули статусу архівних у зв`язку із її поділом на дві вищевказані окремі земельні ділянки, а також скасовано реєстрацію земельної ділянки як об`єкта нерухомості у Держаному реєстрі речових прав.
Як зазначає позивач, під час здійснення виконавчими органами Вінницької міської ради покладених на них обов`язків щодо моніторингу містобудівної ситуації та стратегічного перспективного управління земельними ресурсами з метою забезпечення сталого розвитку територій громади було виявлено, що при формуванні земельної ділянки № 0078 площею 2,3177га згідно затвердженому проекту землеустрою в її межі і площу увійшла земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 0,3570га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка є комунальною власністю та розташована за адресою: АДРЕСА_1 ), тобто відбулось накладання земельних ділянок.
Таким чином, позивач вважає, що існування земельної ділянки № 0070 як цілісного об`єкта припинилось, оскільки вона повністю знаходиться в межах земельної ділянки № 0078, в підтвердження чого надає кадастрові плани із проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
17.04.2023 року, з метою належного з`ясування виявлених ресурсів міської ради позивач звернувся до відповідача, на що отримав відповідь № 442/18-23 від 28.04.2023 року, з якої йому стало відомо, що інформація про земельну ділянку № 0078 є не актуальною у зв`язку із її поділом на земельні ділянки № 0090 та № 0091, а реєстрацію земельної ділянки № 0070 не скасовано незважаючи на те, що вона фактично з 2013 року припинила своє існування як об`єкт цивільних прав. Також виявлено, що у Публічній карті України та у відомостях про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки № 0070 площею 0,357га значиться «для розміщення та постійної діяльності органів і підрозділів ДСНС», що суперечить проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердженому рішенням Вінницької міської ради від 31.08.2012 № 918 та нормам земельного законодавства.
З метою приведення відомостей про земельні ділянки до вимог чинного законодавства Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради направлено відповідачу лист № 37/00/010/6727 від 06.02.2023 щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки № 0070 площею 0,3570га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0070) в Державному земельному кадастрі.
Листом від 09.02.2023 №0-2-0.2-529/2-23 відповідач повідомив позивача про відсутність правових підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 0,3570 га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0070) через відсутність відповідного рішення суду.
Вищезазначені обставини слугували підставою для звернення до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог суд виходить з такого.
Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
У статті 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування;
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.16 Закону України «Про державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Згідно матеріалів справи, рішенням Вінницької міської ради від 31.08.2012 № 918 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 та передано Департаменту капітального будівництва міської ради в постійне користування земельну ділянку площею 0,357 га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за рахунок земель територіальної громади міста шляхом оформлення державного акту на право постійного користування.
В подальшому, на підставі рішення Вінницької міської ради від 28.11.2013 № 1505 Департаменту капітального будівництва міської ради припинено право постійного користування земельною ділянкою № 0070 у зв`язку із добровільною відмовою останнього.
Рішенням Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1552 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_2 та передано в постійне користування земельну ділянку закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №18 Вінницької міської ради», на якій знаходиться майно, що перебуває на балансі закладу та належить йому на правах оперативного управління, площею 2,3177га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0078), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, за адресою: АДРЕСА_2 , за рахунок земель територіальної громади міста.
Відповідно до вищезазначеного рішення було сформовано та проведено 20.10.2014 державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 0510100000:02:064:0078) у Державному земельному кадастрі та 23.10.2014 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Рішенням Вінницької міської ради від 24.02.2023 № 1501 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 2,3177 з кадастровим номером 0510100000:02:064:0078 на дві окремі земельні ділянки площею 0,0912га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0090 та площею 2,2265га з кадастровим номером 0510100000:02:064:0091.
Земельні ділянки № 0090 та № 0091 віднесено до категорії земель житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.
На підставі поданих документів Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій проведено державну реєстрацію земельних ділянок № 0090 та № 0091 у Державному земельному кадастрі, а відомості про земельну ділянку № 0078 набули статусу архівних у зв`язку із її поділом на дві вищевказані окремі земельні ділянки, а також скасовано реєстрацію земельної ділянки як об`єкта нерухомості у Держаному реєстрі речових прав.
В ході розгляду справи встановлено та не заперечується сторонами, що при формуванні земельної ділянки № 0078 площею 2,3177га згідно затвердженому проекту землеустрою в її межі і площу увійшла земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 0,3570га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка є комунальною власністю та розташована за адресою: АДРЕСА_1 ), тобто відбулось накладання земельних ділянок.
Вказане свідчить про те, що існування земельної ділянки № 0070 як цілісного об`єкта припинилось, оскільки вона повністю знаходиться в межах земельної ділянки № 0078, в підтвердження чого надає кадастрові плани із проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Не заперечується сторонами також те, що інформація про земельну ділянку № 0078 є не актуальною у зв`язку із її поділом на земельні ділянки № 0090 та № 0091, а реєстрацію земельної ділянки № НОМЕР_1 не скасовано незважаючи на те, що вона фактично з 2013 року припинила своє існування як об`єкт цивільних прав.
Відмовляючи позивачу в скасуванні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 14470064 від 16.07.2014 та припиненні права власності територіальній громаді в особі Вінницької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, площею 0,357га, відповідач вказує на відсутність відповідного рішення суду.
Надаючи оцінку відповідній відмові відповідача суд зважає на таке.
Згідно з приписами частини шостої статті 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки наведені за вичерпним і остаточним переліком у частині десятій статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», згідно з якою державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
- поділу чи об`єднання земельних ділянок;
- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;
- ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Аналогічні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок містяться у пункті 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року (далі - Порядку ведення Державного земельного кадастру).
Отже, підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок є чітко визначеними та передбачені ч. 13 ст. 79-1 ЗК України, ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та п. 114 Порядку № 1051.
При цьому, у чинному законодавстві відсутня така підстава для скасування державної реєстрації земельної ділянки як самостійне звернення заявника до органів Держгеокадастру із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Враховуючи те, що земельна ділянка з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, фактичне існування якої як цілісного об`єкта припинилось, значиться зареєстрованою в Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, тому без скасування державної реєстрації, яка проводиться в даному випадку за рішенням суду, внесення змін до відомостей про земельну ділянку у інший спосіб є неможливим.
Крім того, існування зареєстрованої земельної ділянки № 0070 в межах новоутворених земельних ділянок № 0090 та № 0091 перешкоджає повноцінному їх використанню позивачем з метою розвитку економічних основ місцевого самоврядування.
Зважаючи на викладене, єдиним можливим та ефективним засобом захисту прав позивача щодо відновлення та захисту його порушеного права на користування та розпорядження земельними ділянками є скасування відповідних відомостей в ДЗК та ДРПП про земельну ділянку з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, що свідчить про наявність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
Разом з тим, надаючи оцінку вимогам позивача щодо визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання відповідача скасувати запис про спірну земельну ділянку, суд зазначає наступне.
Згідно з частинами 2, 6, 8 ст. 16 Закону України «Про державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
У відповідності до частин 1, 8 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
Розділом «Поземельні книги» Порядку № 1051 визначено, що дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки. Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру (п. 49-51).
Згідно з пунктами 57-58 Порядку № 1051 Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Отже скасування державної реєстрації земельної ділянки прямо впливає на стан Поземельної книги і кадастрового номеру земельної ділянки.
При цьому, відповідно до ч. 13 ст. 79-1 ЗК України ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Відповідно до ч. 4 ст. 14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відповідний розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються, а реєстраційний номер цього об`єкта скасовується у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
За змістом ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
Окрім того, як зазначалося судом, згідно положень частини десятої статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, зокрема у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, однією з підстав для скасування реєстрації земельної ділянки площею 0,3570 га з кадастровим номером 0510100000:02:064:007 та закриття Поземельної книги на вказану земельну ділянку є наявність відповідного рішення суду, що свідчить про передчасність відповідних вимог позивача.
Так, як слідує з матеріалів справи, Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області листом від 09.02.2023 №0-2-0.2-529/2-23 повідомило позивача про відсутність правових підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 0,3570 га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0070) через відсутність відповідного рішення суду.
А тому, відсутні підстави вважати, що відповідач не здійснить відповідних дій, у разі повторного звернення позивача з відповідною заявою та даним рішенням суду.
На підставі вищевказаного, суд вважає, що в задоволенні даних вимог позивача слід відмовити.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи зазначене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відсутні підстави для стягнення судових витрат з відповідача.
Керуючись ст.ст. 73 - 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 14470064 від 16.07.2014 та припинити право власності територіальній громаді в особі Вінницької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 0510100000:02:064:0070, площею 0,357 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, місце розташування: АДРЕСА_1 .
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Вінницька міська рада (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, Вінницька область, 21050, код ЄДРПОУ: 25512617)
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, Вінницька область, 21027, код ЄДРПОУ: 39767547)
СуддяЧернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 117977153 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні