Постанова
від 27.03.2024 по справі 280/8488/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 березня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8488/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.

суддів: Іванова С.М., Чепурнова Д.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Запорізької митниці на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року (суддя Богатинський Б.В., повне судове рішення складено 15 грудня 2023 року) в справі №280/8488/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Солагро Трейд» до Запорізької митниці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Солагро Трейд» звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Запорізької митниці про визнання протиправним та скасування рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA112070/2023/000092 від 29 серпня 2023 року, зобов`язання розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно з митною декларацією № 23UA112070003069U8 від 29 серпня 2023 року, а саме м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 415,870 МТ, придбаного UPTON TRADE GLOBE AG у ТОВ «Солагро Трейд».

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасоване рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA112070/2023/000092 від 29 серпня 2023 року.

Зобов`язано Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно з митною декларацією № 23UA112070003069U8 від 29 серпня 2023 року, а саме м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 415,870 МТ, придбаного UPTON TRADE GLOBE AG у Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД».

В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Апелянт вказує, що 16 лютого 2022 року митним постом «Бердянськ» Запорізької митниці оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000316 на товар - м`яка не насіннєва пшениця, насипом, врожаю 2021 року, відправник ТОВ «Солагро Трейд», одержувач - UPTON TRADE GLOBE AG (Швейцарія), проте митне оформлення не закінчено, до митного органу портовим оператором не подавались коносамент й декларацію про вантаж для пропуску через митний кордон України, що здійснював навантаження судна, а також документів про кількість навантаженого товару. Митниця не здійснювала контроль товару і передбачені митні процедури, не внесла відомості про товар до єдиного реєстру.

В подальшому судно з пшеницею самовільно покинуло порт Бердянськ та доставило вантаж до місця призначення.

Якщо митниця не здійснювала митний контроль товару, то й неможливо здійснити митне оформлення, тому неможливо зобов`язати митницю здійснити митне оформлення товару за митною декларацією № 23UA112070003069U8 від 29 серпня 2023 року, яка має статус «відмовлено у митному відношенні».

Оскільки товар доставлений за призначенням, претензії до позивача з боку митниці відсутні, враховуючи форс-мажорні обставини, картка відмови не створює для позивача ніяких правових наслідків.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 15 лютого 2022 року позивачем укладено з резидентом Швейцарської Конфедерації компанією UPTON TRADE GLOBE AG контракт № SU0095, відповідно до якого позивач відповідно до інструкцій продавця щодо поставки товару, наданих згідно з п. 6.2.1 контракту, повинен поставити в період з 15 лютого 2022 року по 15 березня 2022 року на умовах FOB порт Бердянськ згідно з Інкотермс 2010 пшеницю загальним обсягом 500,00 метричних тон (+/-10%).

На виконання п. 5.2 контракту 16 лютого 2022 року позивачем виставлено рахунок (Invoice) № SU0095 для здійснення покупцем часткової передоплати за контрактом на товар обсягом 420,00 метричних тон. Вказаний рахунок оплачений покупцем в повному обсязі згідно з кредитовим повідомленням платіж в іноземній валюті № 680_2 від 18 лютого 2022 року.

Покупцем UPTON TRADE GLOBE AG 18 лютого 2022 року надано інструкцію «документарні вказівки щодо вантажу» щодо поставки позивачем товару обсягом 450,00 метричних тон (+/-10%) із загального обсягу товару за контрактом для завантаження на морське судно «MAORI» для відправлення до порту Іскендерун (Туреччина).

13 лютого 2022 року морське судно «MAORI» (під прапором Республіки Мальта) прибуло до Бердянського морського торговельного порту задля проведення навантаження товаром відповідно до контракту з метою здійснення його перевезення морським шляхом до порту призначення (порт Іскендерун, Туреччина).

16 лютого 2022 року митним постом «Бердянськ» Запорізької митниці оформлена періодична митна декларація типу ЕК10РР № UA112050/2022/000316.

Послуги з завантаження товару на судно в порту Бердянськ портовими операторами підтверджуються актом наданих послуг № 155 від 24 лютого 2022 року до договору № 3-Б про надання транспортно-експедиторських послуг від 24 лютого 2020 року та актом здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 24 від 24 лютого 2022 до договору № 23/04/2021 транспортно-експедиторського обслуговування від 23 квітня 2021 року.

На момент початку повномасштабного вторгнення на виконання наданої покупцем інструкції на судно завантажено 415,87 метричних тон м`якої ненасіннєвої продовольчої пшениці, що підтверджується коносаментами (Bills of lading) №№ 2 та 7 від 24 лютого 2022 року, а також виданим 24 лютого 2022 року капітаном морського судна «MAORI» вантажним маніфестом (Freight/Cargo manifest).

24 лютого 2022 року відповідно до наказу Державної митної служби України від 24 лютого 2022 року №113 зі змінами, внесеними наказом Державної митної служби України від 28 лютого 2022 року №118, встановлений простій у роботі митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці.

Позивач не міг закінчити митні формальності, оскільки товар опинився на тимчасово окупованій території України, капітаном корабля прийняте рішення про вихід з порту та вивезення товару за кордон, що, зокрема, підтверджується листом UPTON TRADE GLOBE AG від 20 лютого 2023 року про отримання товару.

Згідно зі сповіщенням про готовність судна від 11 квітня 2022 року (Notice of Readiness) прибути в порт розвантаження до порту призначення (порт Іскендерун, Туреччина) судно прибуло 11 квітня 2022 року, вивантаження товару відбулось в період з 20:30 21 квітня 2022 року по 08:40 25 квітня 2022 року, що засвідчується стандартним звітом про обробку судна (Standart Statement of Facts), складеним 25 квітня 2022 року, а також свідоцтвом драфт-сюрвей (Draft Survey Certificate) від 25 квітня 2022 року.

Листом вих. № 20230220-01 від 20 лютого 2023 року позивач звернувся до відповідача з метою отримання інформації щодо контактів митного поста, до якого можна подати документи для завершення митних процедур щодо вказаної поставки, 06 березня 2023 року отримав відповідь, оформлену листом № 7.20-1/7.20-17-01/14/611, про те, що інформація про поставки відсутня в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України, у зв`язку з чим підстави для митного оформлення відсутні.

29 серпня 2023 року позивачем подано через електронну систему додаткову митну декларацію для завершення процедури митного оформлення вантажу.

Позивач на підтвердження здійснення зовнішньоекономічної операції щодо продажу товару з митної території України надав відповідачу: контракт № SU0095 від 15 лютого 2022 року, рахунок (Invoice) № SU0095 від 16 лютого 2022 року, вантажні документи, які є підставою для перетинання товаром митного кордону України, - коносаменти (Bills of lading) №№ 2 та 7 від 24 лютого 2022 року та вантажну відомість (Freight/Cargo Manifest) від 24 лютого 2022 року.

29 серпня 2023 року відповідачем прийнято рішення про відмову в митному оформленні товару, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2023/000092.

Відповідно до картки відмови № UA112070/2023/000092 підставою для відмови у митному оформленні (випуску) товарів є:

1) не здійснення митним органом митного контролю, що передбачено главою XI Митного кодексу України та Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 жовтня 2012 року № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 року за № 2120/22432;

2) порушення вимог статті 261 Митного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій», постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 451 «Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними», Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 жовтня 2012 року № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 року за № 2120/22432, та Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 651, а саме: відповідно до частини першої статті 261 Митного кодексу України та пункту 26 постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 «Питанні, пов`язані із застосуванням митних декларацій» до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, перемішені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця; відповідно до п. 49 статті 4 Митного кодексу України пропуск товарів через митний кордон України - надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення; відповідно до п. 31 «ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон», затвердженою постановою Кабінету Міністрів України № 451 від 21 травня 2012 року «Питання пропуску через державний кордон осіб. автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що перемішуються ними», після завершення митного контролю вибуття судна в приміщеннях митних органів та/або контролю на судні митний орган документально підтверджує пропуск транспортних засобів і товарів через митний кордону у порядку, встановленому Мінфіном.

У ЕМД від 29 серпня 2023 року у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР№ UA112050/2022/000316 від 16 лютого 2022 року.

На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД типу РР № UA 112050/2022/000316 від 16 лютого 2022 року через митний кордон в Єдиній автоматизованій інформаційній системи митних органів України відсутня.

Враховуючи вищевикладене, у порушення ч. 1 ст. 261 Митного кодексу України, п. 26 Положення № 450 декларантом не надано точних та документально підтверджених відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону. Також у митному органі наявна інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів, на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються. Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 651, а саме: невірно заповнено графу 21 (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна); Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 651, а саме: в графі 8 невірно зазначені відомості про одержувача вантажу, відомості про якого наведені у коносаменті № 2 та №7 від 24 лютого 2022 року.

Суд першої інстанції вважав, що під час здійснення Запорізькою митницею контролю правильності визначення митної вартості товарів та перевірки документів, поданих до митниці декларантом, виникли обставини, які позбавили позивача фактичної можливості завершити процедуру переміщення через митний кордон України товару (пшениці українського походження). Так, декларант (уповноважена особа) не зміг закінчити митні формальності щодо експорту товару за межі митної території України з об`єктивних причин, незалежних від нього обставин, що пов`язані з тимчасовою окупацією м. Бердянськ.

Митними органами не внесені відомості до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів, оскільки фактично товар покинув територію України на тимчасово окупованій території України, а митні органи на такій території не функціонували.

За висновком суду першої інстанції, на цій підставі не може бути відмовлено у прийнятті додаткової митної декларації, оскільки такі обставини стались не з вини позивача, при цьому саме на позивача перекладені негативні наслідки через не функціонування митних органів на території Бердянського морського порту.

Доводи відповідача про неможливість підтвердити вагу товару через відсутність відбитку штампу «під митним контролем» на наданому позивачем коносаменті визнані судом першої інстанції неспроможними з огляду на простій у роботі митного посту та, відповідно, неможливості подати такий документ посадовим особам митниці.

Врахувавши, що позивачем до митного органу надані всі можливі документи на підтвердження виконання зовнішньоекономічного контракту, які не враховані митним органом, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи у митному оформленні товару, проявив формальний підхід, який став підставою для прийняття протиправного та не обґрунтованого рішення у формі картки відмови у прийнятті митної декларації.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд першої інстанції виходив з того, що митні органи мають виключну компетенцію в питаннях реалізації митних формальностей та вирішення питання прийняття митної декларації, тому належним способом захисту порушених прав та законних інтересів позивача суд першої інстанції визнав зобов`язання відповідача розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно з митною декларацією № 23UA112070003069U8 від 29 серпня 2023 року.

Судом першої інстанції правильно встановлено фактичні обставини справи, правильність встановлення фактичних обставин справи сторонами не оспорюється.

Спірним у цій справі є питання правомірності рішення митного органу про відмову у завершенні процедури митного оформлення товару в митному режимі експорту.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 246 Митного кодексу України (далі МК України) метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

За правилами частини першої статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Засвідчення митним органом прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товаротранспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (частина друга статті 248 МК України).

Відповідно до частини першої статті 255 МК України митне оформлення завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж чотири робочих години з моменту пред`явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 255 МК України передбачено, що у разі якщо товар декларується з використанням попередньої або періодичної митних декларацій, митне оформлення за цими деклараціями завершується у строк, що не перевищує чотирьох робочих годин з моменту їх подання.

Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товаротранспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (частина п`ята статті 255 МК України).

Як встановлено частинами першої - сьомої статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках, а також електронних (сканованих) копій паперових документів, засвідчених електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено цим Кодексом, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу.

Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форми митних декларацій для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України підприємствами шляхом ввезення, вивезення або транзиту, а також для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами та декларуються за митною декларацією, передбаченою для підприємств, визначаються Конвенцією про спрощення формальностей у торгівлі товарами та Конвенцією про процедуру спільного транзиту.

Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, що поміщуються у митний режим транзиту на умовах Конвенції про процедуру спільного транзиту, визначаються відповідно до положень зазначеної Конвенції.

Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частини восьмої статті 257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться відомості, зазначені у цій же нормі.

Статтею 260 МК України встановлені норми щодо тимчасової та періодичної митної декларації.

Якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати митному органу тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.

Періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Для пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією, застосовуються заходи тарифного й нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, чинні на день пропуску цих товарів через митний кордон України.

Митний орган не має права відмовити в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.

Відмова митного органу в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта.

Оформлення митним органом тимчасової або періодичної митної декларації передбачає необхідність виконання вимог цього Кодексу, передбачених для поміщення товарів в обраний митний режим та сплати митних платежів або забезпечення їх сплати відповідно до розділу X цього Кодексу.

Таким чином, періодична декларація є плановою, для уточнення відомостей про характеристики товарів необхідно подавати додаткову декларацію.

Згідно з частиною першою статті 261 МК України у разі подання відповідно до статей 259-260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.

У разі відсутності інформації, необхідної для визначення числових значень складових митної вартості товарів, яка стане відомою після випуску товарів у вільний обіг та сплати роялті, ліцензійних платежів, інших складових вартості, які визначаються залежно від обсягів продажу або прибутку від продажу, декларант або уповноважена ним особа має право подати додаткову декларацію протягом 180 днів з дати випуску товарів (частина друга статті 261 МК України).

Додаткова декларація подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна попередня, тимчасова, спрощена або періодична митна декларація. (частина шоста статті 261 МК України).

Дозволяється подання однієї додаткової декларації до кількох попередніх, тимчасових, спрощених або періодичних митних декларацій, що були оформлені одним митним органом в межах одного зовнішньоекономічного договору та одного митного режиму, за умови дотримання строків подання додаткової декларації, визначених відповідно до цього Кодексу (частина сьома статті 261 МК України).

Прийняття митної декларації здійснюється відповідно до положень статті 264 МК України.

З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації (частина п`ята статті 264 МК України).

Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій (частина шоста статті 264 МК України).

У випадках, коли з причин, визнаних митним органом обґрунтованими, окремі документи, визначені цим Кодексом, не можуть бути представлені разом з митною декларацією, дозволяється подання таких документів протягом часу, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (частина сьома статті 264 МК).

З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації (частина восьма статті 264 МК).

Митний орган не має права відмовити у прийнятті митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом (частина дев`ята статті 264 МК України).

Згідно з частиною одинадцятою статті 264 МК України митний орган відмовляє у прийнятті митної декларації виключно з таких підстав:

1) митна декларація не містить усіх відомостей або подана без документів, передбачених статтею 335 цього Кодексу;

2) електронна митна декларація не містить встановлених законодавством обов`язкових реквізитів;

3) митну декларацію подано з порушенням інших вимог, встановлених цим Кодексом. (ч. 11)

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №450 затверджено Положення про митні декларації (далі Положення № 450), яке визначає вимоги до оформлення і використання митних декларацій, на підставі яких декларуються товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України підприємствами, та інші товари, що відповідно до законодавства України декларуються шляхом поданням митної декларації, передбаченої для підприємств, а також порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними.

Відповідно до пункту 21 Положення №450 періодична митна декларація подається для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України суднами закордонного плавання, трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, припасів, періодичних друкованих видань та товарів, переміщення яких через митний кордон України планується з періодичністю не рідше ніж два рази протягом строку її дії.

Подана митному органу періодична митна декларація підтверджує взяття декларантом або уповноваженою ним особою зобов`язання подати митному органу додаткові декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.

Згідно з пунктом 24 Положення №450 товари, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією (крім товарів, що переміщуються через митний кордон України трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, та періодичних друкованих видань), можуть бути перемiщенi через митний кордон України у разі:

пред`явлення митному органу в пункті пропуску через державний кордон України в паперовій або електронній формі документів (засвідчених у встановленому порядку копій, якщо законодавством не передбачено обов`язкове подання оригіналів), що свідчать про дотримання вимог законодавства щодо заходів нетарифного регулювання (крім тих, відомості про які зазначались у встановленому порядку в періодичній митній декларації) та про здiйснення передбачених статтею 319 Митного кодексу України необхідних видів контролю;

подання у разі перемiщення товарів залізничним і автомобільним транспортом декларантом або уповноваженою ним особою митному органу, зокрема з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій, не пізніше ніж через дві доби з дати прийняття товарів до перевезення реєстру номерів транспортних засобів та товарно-транспортних документів за формою згідно з додатком 2.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №451 затверджено Типову технологічну схему здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон (далі - Типова технологічна схема), яка визначає відповідно до Митного кодексу України послідовність дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (далі - водні транспортні засоби і товари), у пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення через державний кордон (далі - пункти пропуску).

Відповідно до пункту 28 Типової технологічної схеми до початку завантаження на судно закордонного плавання транспортних засобів і товарів декларант або уповноважена ним особа подає митному органу доручення на навантаження у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії. Підставою для оформлення такого доручення є митна декларація (електронна митна декларація) або інший документ, який відповідно до статті 94 Митного кодексу України використовується замість митної декларації, у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або його електронна (сканована) копія, на який накладено кваліфікований електронний підпис, з відміткою митного органу про закінчення митного контролю.

У разі надходження транспортних засобів і товарів, що були оформлені в інших митних органах і перебувають під митним контролем, разом з митною декларацією (електронною митною декларацією) подаються товаросупровідні (товаротранспортні) документи у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис.

Оформлене митним органом доручення на навантаження є підставою для завантаження зазначених у ньому транспортних засобів і товарів на судно закордонного плавання.

Відповідно до пункту 2 підрозділу 2 розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей на морському та річковому транспорті, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 10 березня 2015 року №308, (далі Порядок № 308) до початку навантаження товарів на судно вантажовласник або уповноважена ним особа подає митниці доручення на навантаження. Підставою для оформлення доручення на навантаження є митна декларація або інший документ, який відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України (представлені на паперовому носії або у формі електронного документа). У разі надходження товарів, які були оформлені іншими митницями та перебувають під митним контролем, подаються також товаросупровідні документи.

Після перевірки відповідності даних, зазначених у дорученнях на навантаження документах, передбачених правилами роботи портів (наряд, ордер тощо), даним документів, зазначених у абзаці першому цього пункту, посадова особа митниці на дорученні на навантаження проставляє відбиток особистої номерної печатки. Оформлене таким чином доручення є підставою для навантаження зазначених у ньому товарів на судно.

Відповідно до пункту 6 підрозділу 2 розділу ІІІ Порядку № 308 після закінчення навантаження судна капітан судна або агентська організація (морський агент) подає митниці коносаменти й декларацію про вантаж для пропуску товарів через митний кордон України, а портовий оператор (стивідорна компанія), що здійснювала навантаження судна, надає митниці документи, що підтверджують кількість та асортимент навантажених товарів. У разі навантаження порожніх контейнерів додатково надається перелік контейнерів із зазначенням їх номерів та типів. Після звірення їх з дорученнями на навантаження (списками вантажів) і митними деклараціями або іншими документами, які відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України, посадова особа митниці проставляє на коносаментах (річкових накладних), декларації про вантаж відбитки штампа "Під митним контролем" та особистої номерної печатки.

Інформація вноситься до Журналу обліку товарів при вивезенні.

В спірному випадку судом першої інстанції правильно встановлено та не спростовано митним органом, що 16 лютого 2022 року позивачем подано до митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці та митним постом оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000316 на товар - м`яка не насіннєва продовольча пшениця в кількості 550000 кг., загальною вартістю 166650,00 доларів США, відправник - ТОВ «Солагро Трейд», одержувач - UPTON TRADE GLOBE AG (Швейцарська Конфедерація).

Портовим оператором в період з 13 лютого 2022 року по 24 лютого 2022 року здійснено навантаження сільськогосподарського товару за контрактом на судно «MAORI», що підтверджено актом наданих послуг № 155 від 24 лютого 2022 року до договору № 3-Б про надання транспортно-експедиторських послуг від 24 лютого 2020 року та актом здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 24 від 24 лютого 2022 до договору № 23/04/2021 транспортно-експедиторського обслуговування від 23 квітня 2021 року.

Матеріалами справи підтверджується простій митного посту «Бердянськ» (наказ Держмитслужби України № 113 від 24 лютого 2022 року із змінами, внесеними наказом № 118 від 28 лютого 2022 року), встановлений з 24 лютого 2022 року.

Отже, в умовах тимчасової окупації м. Бердянськ позивач був позбавлений можливості здійснити дії, необхідні для завершення митного оформлення товару в режимі експорту та подати додаткову митну декларацію 24 лютого 2022 року.

Станом на 24 лютого 2022 року морське судно «MAORI» знаходилось в акваторії Бердянського морського торговельного порту, окупованого Російською Федерацією, 11 квітня 2022 року морське судно «MAORI» прибуло до пункту вивантаження, визначеного покупцем товару (порт Іскендерун (Туреччина)), вивантаження товару відбулось в період з 20:30 21 квітня 2022 року по 08:40 25 квітня 2022 року, що підтверджено стандартним звітом про обробку судна (Standart Statement of Facts), складеним 25 квітня 2022 року, а також свідоцтвом драфт-сюрвей (Draft Survey Certificate) від 25 квітня 2022 року.

Згідно з пунктом 5.5 розділу V Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 жовтня 2012 року №1066, невідкладно після здійснення пропуску за межі митної території України товарів (частини товарів) посадова особа митного органу, розташованого в пункті пропуску через державний кордон України, вносить до ЄАІС інформацію про пропуск, а саме: відомості про фактично пропущену кількість товару в основних одиницях виміру; номер посвідчення та номер ОНП посадової особи, яка здійснила пропуск цих товарів; дату і час перетину митного кордону.

Отже, саме на митний орган покладається обов`язок здійснити внесення відомостей до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів, і такі відомості митними органами до ЄАІС не внесено, оскільки фактично товар покинув тимчасово окуповану територію України, а відповідні митні органи на такій території не функціонували.

При цьому судом першої інстанції слушно зауважено, що на цій підставі не може бути відмовлено у прийнятті додаткової митної декларації, оскільки такі обставини стались не з вини позивача, хоча фактично саме на позивача перекладені негативні наслідки через не функціонування митних органів на території Бердянського морського порту.

Суд також погоджується із неспроможністю доводів апелянта про неможливість підтвердження ваги товару через відсутність відбитку штампу «під митним контролем» на наданому позивачем коносаменті, з огляду на простій у роботі митного посту та, відповідно, неможливості подати такий документ посадовим особам митниці.

Аргумент апелянта про те, що оскільки товар доставлений за призначенням, претензії до позивача з боку митниці відсутні, враховуючи форс-мажорні обставини, картка відмови не створює для позивача ніяких правових наслідків, суд відхиляє, адже завершення митного оформлення є умовою для визнання цієї операції як експортної для цілей оподаткування податком на додану вартість за нульовою ставкою.

Наявні у справі докази підтверджують вчинення позивачем всіх можливих та залежних від нього дій щодо закінчення митного оформлення товару, випуск якого через державний кордон України прийшовся на початок військової агресії, дії воєнного часу, призупинення діяльності митної служби.

Відтак, суд погоджує висновок суду першої інстанції дійшов про необґрунтоване неврахування митницею поданих позивачем документів для митного оформлення товару, внаслідок чого рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA112070/2023/000092 від 29 серпня 2023 року, не відповідає критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим є протиправним і правильно скасовано судом першої інстанції.

Також є правильним обраний судом першої інстанції спосіб захисту порушеного права позивача, позаяк митний орган має дискреційні повноваження щодо завершення процедури митного оформлення, а законодавство з питань митної справи не містить правового регулювання дій митного органу у разі скасування у судовому порядку картки відмови у прийнятті митної декларації, оформленої в режимі експорту.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Запорізької митниці на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року в справі № 280/8488/23 залишити без задоволення.

Рішення Запорізької митниці на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року в справі № 280/8488/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Солагро Трейд» до Запорізької митниці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 27 березня 2024 року та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Повне судове рішення складено 27 березня 2024 року.

Суддя-доповідачВ.А. Шальєва

суддяС.М. Іванов

суддяД.В. Чепурнов

Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117980866
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/8488/23

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 15.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні