Ухвала
від 21.03.2024 по справі 758/3020/24
ПОДІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Подільський районний суд міста Києва

Справа № 758/3020/24

У Х В А Л А

21 березня 2024 року м. Київ

Подільський районний суд м. Києва у складі слідчого судді ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 та його захисника ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання прокурора Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 в рамках кримінального провадження № 42021102070000133 від 30.06.2021, за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191 КК України, про відсторонення підозрюваного від посади,

В С Т А Н О В И В:

Слідчим відділом Подільського УП ГУНП у м. Києві здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021102070000133 від 30.06.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України. Процесуальне керівництво у даному кримінальному провадженні здійснюється Подільською окружною прокуратурою міста Києва.

В ході досудового розслідування кримінального провадження, 14.03.2024 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. Лука, Київської області, громадянина України, працюючому на посаді начальника Управління освіти Подільської районної у місті Києві державної адміністрації, зареєстрованому та проживаючому за адресою: АДРЕСА_1 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, а саме у розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненого в особливо великих розмірах.

Відповідно до Положення про управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, затвердженого Розпорядженням Подільської районної в м. Києві державної адміністрації № 10 від 14.01.2020 (далі - Положення), управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації є самостійним структурним підрозділом та має статус юридичної особи публічного права.

Згідно з розділом 5 вказаного Положення, основним завданням управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації є реалізація державної політики в галузі освіти з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища району, створення умов для реалізації гарантованого Конституцією України права громадян на здобуття дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти відповідно до освітніх потреб особистості та її індивідуальних здібностей і можливостей, здійснення управління закладами освіти, що знаходяться в межах Подільського району і належать до сфери управління районної державної адміністрації, та координація діяльності цих закладів освіти.

Розділом 6 вказаного Положення передбачено, що Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, зокрема:

1. здійснює керівництво роботою закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, що належить до сфери управління Подільської районної в м. Києві державної адміністрації (пункт 1);

- сприяє навчально-методичному, фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню закладів довкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти (пункт 14);

- організує підготовку закладів освіти до нового навчального року, зокрема до роботи в осінньо-зимовий період, проведення поточного та капітального ремонтів приміщень (пункт 21);

- забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, введенням в дію нових приміщень, комплектуванням меблями, обладнанням, навчально-методичними посібниками, підручниками (пункт 22);

- вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання (пункт 29);

- затверджує кошториси у випадках та порядку, визначених законодавством (пункт 44);

- здійснює контроль за господарською діяльністю закладів освіти (пункт 45);

- забезпечує створення у закладах освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування (пункт 47);

- забезпечує утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов (пункт 51);

- планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, забезпечує оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель (пункт 59);

- оприлюднює всю публічну інформацію відповідно до вимог законів України «Про публічну інформацію» та «Про відкритість використання публічних коштів» (пункт 62);

- виконує інші функції і завдання визначенні чинним законодавством України та установчими документами закладів освіти (пункт 63).

У розділі 7 Положення про управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, передбачено, що Управління освіти має право, зокрема вносити до Подільської районної в м. Києві державної адміністрації пропозиції щодо фінансування закладів освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі району.

Згідно з розділом 10 вказаного Положення, Управління освіти очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою Подільської районної в м. Києві державної адміністрації за погодженням з Департаментом освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в установленому законодавством порядку.

Відповідно до розділу 11 Положення начальник управління освіти:

- здійснює керівництво управлінням освіти, несе персональну відповідальність за організацію роботи та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці в управлінні (пункт 1);

- затверджує посадові інструкції працівників управління та розподіляє обов`язки між ними (пункт 3);

- представляє інтереси району в галузі освіти у відносинах з юридичними та фізичними особами (пункт 4);

- подає на затвердження голові Подільської районної в місті Києві державної адміністрації проект кошторису доходів і видатків, вносить пропозиції щодо граничної чисельності та фонду оплати праці працівників управління освіти (пункт 5);

- затверджує положення про структурні підрозділи управління освіти, функціональні обов`язки його працівників (пункт 6);

- розпоряджається коштами у межах затвердженого головою Подільської районної в м. Києві державної адміністрації кошторису на утримання управління та закладів освіти (пункт 7);

- несе відповідальність за несвоєчасне виконання роботи, достовірність даних, представлених керівництву та органам статистики (пункт 19);

- звітує перед головою Подільської районної в місті Києві державної адміністрації про виконання покладених на управління освіти завдань та затверджених планів роботи (пункт 21);

- створює належні для роботи умови та їх матеріально-технічне забезпечення (пункт 36);

- здійснює інші повноваження відповідно до чинного законодавства.

На підставі розпорядження голови Подільської районної в місті Києві державної адміністрації № 47-к від 04.08.2020 ОСОБА_4 призначено на посаду начальника управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації з 05 серпня 2020 року.

Відповідно до посадової інструкції начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, основними посадовими обов`язками начальника, зокрема, є: здійснення керівництво управлінням освіти та організація його роботи (забезпечення виконання завдань і функцій, визначених Положенням про управління освіти, затверджене розпорядженням Подільської районної в місті Києві державної адміністрації від 14.01.2020 № 10 «Про затвердження Положення про управління освіти»; забезпечення виконання плану роботи управління; визначення відповідальності керівників підрозділів, політики та стратегії діяльності управління освіти; організація та контроль своєчасності та якості опрацювання фахівцями управління освіти указів, розпоряджень, доручень, звернень, запитів та інших документів, які стосуються компетенції управління; видання у межах компетенції управління освіти наказів, організація і контроль їх виконання; здійснення розпорядження коштами у межах затвердженого головою Подільської районної у місті Києві державної адміністрації кошторису на утримання управління та закладів освіти.

Крім того, згідно з посадовою інструкцією начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, начальник (крім передбачених статтею 7 Закону України «Про державну службу») має, зокрема, наступні права: здійснювати перевірки стану дотримання Конституції України, активів законодавства України працівниками управління освіти та керівниками навчальних закладів; видавати у межах своєї компетенції накази, організовувати та контролювати їх виконання; у встановленому порядку запитувати і отримувати від закладів освіти необхідні статистичні та оперативні дані, інформації, звіти з питань, віднесених до компетенції управління.

Таким чином, враховуючи перелічені права та обов`язки, ОСОБА_4 як начальник управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації є службовою особою відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, оскільки на постійній основі в органі місцевого самоврядування виконує адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції.

Разом з тим, відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб`єктів господарювання.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено принципи здійснення публічних закупівель, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Крім того, відповідно до пункту 2 розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», способи, що рекомендуються для отримання інформації про ціну товарів та послуг: направити не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, офіційним представникам та дилерам, постачальникам конкретного товару, надавачам послуг.

Так, за версією органу досудового розслідування у невстановлений досудовим розслідуванням час та місці, але не пізніше 03.12.2020 у ОСОБА_4 виник злочинний умисел на розтрату чужого майна - грошових коштів бюджету міста Києва на користь третіх осіб, в особливо великих розмірах, зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом укладення та виконання договору про закупівлю металевих шаф.

З метою реалізації вказаного умислу, за вказівкою начальника 27.10.2020 службовими особами Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, на виконання положень Закону України «Про публічні закупівлі», підготовлено та розміщено на веб-сайті електронної системи публічних закупівель «Prozorro» оголошення про проведення відкритих торгів UA?2020-10-27-001451-c на закупівлю товару за кодом ДК 021:2015:44420000-0 - Будівельні товари (придбання металевих шаф) у кількості 1000 одиниць з очікуваною вартістю предмета закупівлі 3 500 000,00 гривень.

За результатами проведеної процедури закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю «Українське навчання» (код ЄДРПОУ 42186354) з ціновою пропозицією 3 462 000,00 гривень.

Після того, 03.12.2020 між Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації в особі начальника ОСОБА_4 та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українське навчання» в особі директора ОСОБА_6 укладено договір про закупівлю № 501 (далі - Договір).

Згідно з умовами вказаного договору та специфікації на закупівлю (додаток № 1 до договору), ТОВ «Українське навчання» - «Постачальник» зобов`язується у визначений строк поставити на користь Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації товар - «Замовник» металеві шафи в кількості 1000 штук, вартістю 3 462,00 гривень за одиницю з ПДВ, на загальну суму 3 462 000,00 гривень (три мільйони чотириста шістдесят дві тисячі гривень 00 копійок) з ПДВ, в тому числі 577 000,00 гривень.

Відповідно до вказаного договору оплата здійснюється на підставі ч. 1 ст. 49 Бюджетного Кодексу України після постачання товару за рахунок коштів бюджету міста Києва, на підставі видаткових накладних шляхом перерахування Замовником грошових коштів у національній грошовій одиниці на поточний рахунок Постачальника.

Реалізуючи свій злочинний умисел, ОСОБА_4 , маючи на меті розтрату грошових коштів бюджету міста Києва, будучи службовою особою, зловживаючи своїм службовим становищем, умисно, протиправно, з корисливих мотивів, тобто усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що вартість металевих шаф фактично значно менша, ніж встановлено в тендерній документації та запропоновано ТОВ «Українське навчання» (код ЄДРПОУ 42186354), 03.12.2020 у денний час доби, перебуваючи за місцем розташування Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, за адресою: вулиця Введенська, будинок 35 в Подільському районі міста Києва, підписав та уклав з ТОВ «Українське навчання» договір № 501 від 03.12.2020 про закупівлю та поставку товару, а саме металевих шаф в кількості 1000 штук, вартістю 3 462,00 гривень за одиницю, на загальну суму 3 462 000,00 гривень (три мільйони чотириста шістдесят дві тисячі гривень 00 копійок) з ПДВ, у тому числі 577 000,00 гривень.

У подальшому, продовжуючи дії, спрямовані на розтрату чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, будучи службовою особою, на виконання умов підписаного ним Договору про закупівлю № 501 від 03.12.2020 на підставі видаткової накладної № 14273987 від 08.12.2020 та платіжного доручення № 7549 (внутрішній номер 129234385) від 18.12.2020 начальник Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації ОСОБА_4 забезпечив здійснення перерахування посадовими особами Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації на рахунок ТОВ «Українське навчання» НОМЕР_1 грошових коштів в сумі 3 462 000,00 гривень (три мільйони чотириста шістдесят дві тисячі гривень 00 копійок).

Однак, станом на 03.12.2020 згідно з висновком експерта № 09/23 від 28.11.2023 за результатами проведеної судової товарознавчої експертизи у кримінальному провадженні, загальна середня ринкова вартість досліджуваних товарно-матеріальних цінностей: 1000 штук металевих шаф, поставлених Управлінню освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації згідно договору №501 від 03.12.2020, укладеного з ТОВ «Українське навчання», становить 1 921 140,00 гривень (один мільйон дев`ятсот двадцять одна тисяча сто сорок гривень 00 копійок).

Відповідно до висновка експерта № СЕ-19/111-23/65855-ЕК від 16.02.2024 за результатами проведеної судової економічної експертизи у кримінальному провадженні, з урахуванням висновку судової товарознавчої експертизи № 09/23 від 28.11.2023, внаслідок придбання за завищеною ціною, Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації товарно-матеріальних цінностей, а саме 1000 одиниць металевих шаф, поставлених Управлінню освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації згідно договору № 501 від 03.12.2020, укладеного з ТОВ «Українське навчання», державі завдано збитків у розмірі 1 540 860,00 гривень.

За версією органу досудового розслідування, ОСОБА_4 внаслідок реалізації свого злочинного умислу, спрямованого на розтрату чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, в особливо великих розмірах, діючи умисно, протиправно, з корисливих мотивів, тобто усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що вартість поставленого товару за кодом ДК 021:2015:44420000-0 - Будівельні товари (придбання металевих шаф), є завищеною та необґрунтованою, тобто розуміючи, що вартість металевих шаф, які поставлені ТОВ «Українське навчання» фактично значно менша, ніж визначено умовами вищевказаного договору № 501 від 03.12.2020, перебуваючи за місцем розташування Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, за адресою: вулиця Введенська, будинок 35 в Подільському районі міста Києва, діючи у порушення п. 59 Розділу 6 Положення, п. 7 Розділу 11 Положення, п. 1, п. 2 Розділу 3 Посадової інструкції, ст. ст. 4, 5 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 2 Розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», вчинив розтрату чужого майна, яке перебувало в його віданні, а саме грошових коштів бюджету міста Києва на суму 1 540 860,00 гривень (один мільйон п`ятсот сорок тисяч вісімсот шістдесят гривень, 00 копійок), що в шістсот і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян на момент вчинення кримінального правопорушення та згідно з приміткою 4 до статті 185 КК України, визнається особливо великим розміром, внаслідок чого державі завдано збитків у вказаному розмірі.

Таким чином, ОСОБА_4 підозрюється в розтраті чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, в особливо великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України. Відповідно до ст. 12 КК України кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України віднесено до категорії особливо тяжких злочинів.

Обґрунтованість підозри ОСОБА_4 підтверджується зібраними під час досудового розслідування доказами у їх сукупності, зокрема: документами, отриманими 23.09.2021 в ході проведення тимчасового доступу у Управлінні освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, зокрема щодо проведеної процедури публічних закупівель з цільовим призначенням «Придбання металевих шаф», укладеного за результатами договору з ТОВ «Українське навчання» про закупівлю, а також документів на його виконання; документами, отриманими 22.09.2021 в ході проведення тимчасового доступу у ТОВ «Українське навчання», зокрема щодо проведеної процедури публічних закупівель з цільовим призначенням «Придбання металевих шаф», укладеного за результатами договору з Управлінням освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації про закупівлю, а також документів на його виконання; документами, отриманими 13.08.2021 в ході проведення тимчасового доступу у ТОВ «Вема Кідс» щодо закупівлі ТОВ «Українське навчання» товарів для подальшої їх реалізації через систему публічних закупівель; висновком експерта № 09/23 від 28.11.2023 за результатами проведеної судової товарознавчої експертизи, відповідно до якої загальна середня ринкова вартість досліджуваних товарно-матеріальних цінностей: 1000 штук металевих шаф, поставлених Управлінню освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації згідно договору № 501 від 03.12.2020, укладеного з ТОВ «Українське навчання», становить 1 921 140,00 гривень (один мільйон дев`ятсот двадцять одна тисяча сто сорок гривень 00 копійок); висновком експерта № СЕ-19/111-23/65855-ЕК від 16.02.2024 за результатами проведеної судової економічної експертизи, відповідно до якої з урахуванням висновку судової товарознавчої експертизи № 09/23 від 28.11.2023, внаслідок придбання за завищеною ціною, Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації товарно-матеріальних цінностей, а саме 1000 одиниць металевих шаф, поставлених Управлінню освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації згідно договору № 501 від 03.12.2020, укладеного з ТОВ «Українське навчання», державі завдано збитків у розмірі 1 540 860,00 гривень.

Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 131 КПК України відсторонення від посади є одним із заходів забезпечення кримінального провадження.

Підставою для застосування заходу забезпечення кримінального провадження є наявність обґрунтованої підозри щодо вчинення кримінального правопорушення та потреби досудового розслідування.

Відповідно до ч. 1 ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється у вчиненні злочину.

Також у відповідності до ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» - особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні ним злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

У ході досудового розслідування ще не допитано працівників управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації щодо обставин вчинення ОСОБА_4 кримінального правопорушення.

Таким чином, користуючись своїм впливом та зв`язками, будучи службовою особою та, зокрема, начальником управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації ОСОБА_4 може впливати на своїх колег та підлеглих по роботі, які є свідками, схиляючи їх до певної поведінки та надання вигідних для нього показань. Крім того, перебуваючи на начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації ОСОБА_4 може знищити чи підробити документи підприємства, які мають суттєве значення для досудового розслідування, а також іншим чином протиправно перешкоджати кримінальному провадженню. А у випадку не здійснення відсторонення від займаної посади буде і в подальшому наділений передбаченими законом для службової особи повним обсягом таких повноважень.

Крім того, встановлено, що відносно ОСОБА_4 до Подільського районного суду м. Києва на теперішній час скеровано з обвинувальними актами вже 3 кримінальні провадження, а саме № 420211101070000009 за обвинуваченням останнього у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України; № 12023100070002417 за обвинуваченням останнього у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України; № 420221102070000393 за обвинуваченням у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України.

Таким чином існує ймовірність того, що ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді начальника управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, може продовжити вчинення ним інших кримінальних правопорушень, пов`язаних із корупцією та привласненням або розтратою бюджетних коштів, виділених управлінню освіти Подільською РДА.

З метою запобігання перешкоджанню підозрюваним ОСОБА_4 , розслідуванню кримінального провадження та вчинення ним інших правопорушень, виникла необхідність у застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження, а саме відсторонення останнього від займаної посади, а тому потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного.

Також за допомогою застосування заходу забезпечення кримінального провадження - відсторонення підозрюваного ОСОБА_4 від займаної посади, може бути виконане завдання досудового розслідування щодо встановлення та з`ясування всіх обставин вчиненого ним кримінального правопорушення. Негативні наслідки відсторонення від посади не перевищують необхідність та можливість досягнення завдань у цьому кримінальному провадженні.

В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав з мотивів, викладених у ньому.

Підозрюваний та його захисник проти задоволення клопотання заперечили з мотивів його необґрунтованості, відсутності об`єктивної необхідності у відстороненні його від посади, а також ризиків з якими законодавство пов`язує можливість задоволення клопотання.

Перевіривши доводи та матеріали клопотання слідчий суддя дійшов до такого.

Відсторонення від посади є одним заходів забезпечення кримінального провадження, який застосовується на підставі ухвали слідчого судді або суду (ч. 2 ст. 131, ч. 1 ст. 132 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК).

За приписами ч. 3 ст. 132 КПК застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.

Відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину (ч. 1 ст. 154 КПК).

Підстави для відсторонення від посади наведені в ч. 1 ст. 157 КПК, згідно яких слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для: 1) припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може 2) знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, 3) незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або 4) протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

З`ясовано, що слідчими СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві проводиться досудове розслідування кримінального провадження № 42021102070001333 від 30/06/2021 в межах якого ОСОБА_4 повідомлено про підозру за ч. 5 ст. 191 КК України.

Розглянувши доводи, сторони обвинувачення щодо наявності ризиків, передбачених ч.1 ст.157 КПК слідчий суддя зауважує наступне.

Як вбачається з клопотання, основною правовою підставою для відсторонення ОСОБА_4 від займаної посади начальника Управління освіти Подільської районної у місті Києві державної адміністрації, на думку прокурора, є наявність достатніх підстав вважати, що підозрюваний, перебуваючи на займаній посаді, матиме реальну можливість незаконно впливати на свідків у цьому ж кримінальному провадженні з метою надання ними показань в інтересах підозрюваного, а також знищити документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, оскільки матиме до них безпосередній доступ.

У цьому аспекті слід зазначити, що із самої суті такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади, випливає те, що між свідками, підозрюваним та займаною ним посадою повинен бути логічний взаємозв`язок, зокрема, наявний факт підзвітності, підконтрольності чи інших відносин, пов`язаних з підозрюваним і займаною ним посадою. І ці обставини мають бути належно обґрунтованими.

Доказів того, що саме подальше перебування ОСОБА_4 на займаній посаді надасть змогу останньому незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженні, слідчому судді прокурором не надано.

Крім того, слідчим суддею встановлено, що ні в самому клопотанні прокурора, ні під час судового розгляду прокурором не наведено конкретних фактів, які б вказували на ті обставини, що перебування останнього на посаді надасть йому можливість знищити документи, які мають істотне значення для досудового розслідування.

Отже, такі аргументи прокурора є лише непідтвердженими припущеннями сторони обвинувачення.

Таким чином, органом досудового розслідування не доведено, що перебуваючи на посаді ОСОБА_4 може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, та незаконними засобами впливати на свідків кримінального провадження.

На думку слідчого судді потреби досудового розслідування у даному кримінальному провадженні не виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи ОСОБА_4 , про який ідеться в клопотанні прокурора.

Щодо покликань прокурора на приписи абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції», якою передбачено, що особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом, слідчий суддя зазначає наступне.

Так, за приписами абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» підозрюваний відсторонюється від посади в порядку, визначеному законом, а відтак застосування цього засобу забезпечення кримінального провадження без врахування положень глави 14 КПК не допускається.

Автоматичне відсторонення підозрюваного від посади на підставі абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» на підставі тільки наявності факту повідомлення особі про підозру порушує принцип рівності усіх учасників судового процесу, принцип незалежності та безсторонності суду, оскільки за таких обставин суд стає на сторону обвинувачення, звільняючи її від необхідності доводити існування обставин передбачених ч. 3 ст. 132, ст. 157, 158 КПК, а також принцип законності, відповідно до якого при здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить Кримінальному процесуальному кодексу.

Отже відсутні правові підстави для відсторонення підозрюваного від посади.

З урахуванням викладеного, керуючись ст. 132, 156, 157 КПК, слідчий суддя,-

У Х В А Л И В:

Клопотання прокурора Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 в рамках кримінального провадження № 42021102070000133 від 30.06.2021, за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191 КК України, про відсторонення підозрюваного від посади - залишити без задоволення.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_7

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117994934
СудочинствоКримінальне
Сутьвідсторонення підозрюваного від посади

Судовий реєстр по справі —758/3020/24

Ухвала від 21.03.2024

Кримінальне

Подільський районний суд міста Києва

Петров Д. В.

Ухвала від 21.03.2024

Кримінальне

Подільський районний суд міста Києва

Петров Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні