Рішення
від 21.03.2024 по справі 909/1055/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21.03.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/1055/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Кобецької С. М., секретар судового засідання Юрчак С. Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр"

вул. Пасічна, буд. 5, м. Рогатин, Івано-Франківська обл., 77001

до відповідача: Державної служба геології та надр України

вул. Цедіка Антона, буд. 16, м. Київ, 03057

до відповідача: Головного управління державної казначейської служби

України у м. Києві

вул. Терещенківська, 11а, м. Київ, 01601

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" вул. Вовчинецька, 68, м. Івано-Франківськ, 76009

про: визнання недійсним аукціону, визнання незаконним та скасування наказу та стягнення 2 000 000,00 грн.

За участю:

від позивача: Щадей Н. В.

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до відповідача Державної служба геології та надр України про визнання недійсними результатів аукціону та аукціону, проведеного 10.10.2023 Державною службою геології та надр України щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/).

Ухвалою суду від 17.01.2024 суд залучив до участі у справі як співвідповідача Головне управління державної казначейської служби України у м. Києві як орган, на рахунки якого здійснено перерахування суми гарантійного внеску та через який має бути здійснено повернення суми 2 000 000,00 грн гарантійного внеску позивачу, а також третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр", оскільки рішення суду у даній справі може вплинути на його права або обов`язки, цією ухвалою також змінено також предмет позову.

Отже, позовними вимогами у даній справі з урахуванням заяви про зміну предмету позову є: - визнання недійсними аукціону проведеного 10.10.2023 Державною службою геології та надр України щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/) та результатів його проведення; - визнання незаконним та скасування наказу Державної служби геології та надр України № 663 від 12.12.2023 "Про позбавлення права на отримання спеціального дозволу на користування надрами"; - стягнення з Державного бюджету України через Головне управління казначейської служби в м. Києві (код ЄДРПОУ 37993783) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" (код ЄДРПОУ 44883536) грошових коштів у сумі 2 000 000,00 грн, сплачені як гарантійний внесок за участь в електронному аукціоні проведеного 10.10.2023 Державною службою геології та надр України щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/).

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги викладені у позовній заяві із врахуванням заяви про зміну предмету позову та відповіді на відзив підтримала в повному обсязі та просила суд позов задовольнити. В обґрунтування позову зазначено, що відповідач Державна служба геології та надр України всупереч вимог законодавства, а саме ст. 16 та 16-5 Кодексу України про надра виставило на аукціон земельну ділянку, що просторово накладається з земельною ділянкою, дозвіл на геологічне вивчення та видобуток піску на якій вже було зареєстровано за позивачем Товариством з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр". Позивач вважає належним способом відновлення його права шляхом визнання аукціону та його наслідків недійсними, визнання незаконним та скасування наказу, а також стягнення з державного бюджету гарантійного внеску сплаченого у зв`язку з участю в аукціоні щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами.

Представник відповідача Державної служба геології та надр України в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату час та місце судового розгляду справи, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа - ухвали суду від 07.03.2024, яка наявна у матеріалах справи. В обґрунтування заперечень зазначено, що при підготовці ділянки Воронівська-2, яка розташована в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області, дозвіл на користування якою було виставлено на аукціон, Державною службою геології та надр України було отримано всі необхідні погодження, передбачені Кодексом України про надра та Порядком № 993 від 23.09.2020. Щодо тверджень позивача в частині, що стосується перетину ділянок надр зазначив, що дана ситуація виникла через затримку з внесенням геопрострових даних ділянок надр до баз даних. Затримка з оновленням інформації в базах даних сталася через роботу Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України", яке відноситься до сфери управління Держгеонадр, в режимі неповного робочого тижня, що викликано введенням воєнного стану та повною відсутністю державного фінансування через скасування паспорту бюджетної програми за КПКВК 2704020. Також повідомлено, що відповідно до п. 35 Порядку, підставою для зняття лота з продажу Держгеонадрами є: наявність рішення суду, яке набрало законної сили; визнання в установленому законодавством порядку протиправними дій та/або скасування рішень Міндовкілля стосовно погоджень щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон для надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ); зміна виду користування надрами, визначеного законодавчими актами.

У судове засіданні представник відповідача Головного управління державної казначейської служби України у м. Києві не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату час та місце судового розгляду справи, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа - ухвали суду від 07.03.2024, яка наявна у матеріалах справи. В обґрунтування заперечень зазначено, що позивачем обрано неправильний спосіб захисту шляхом стягнення коштів з державного бюджету. Правильним способом захисту прав позивача є його звернення із заявою до органу, який контролює справляння надходжень бюджету по рахунку, а у випадку відмови чи неотримання відповіді - звернутися до суду з вимогою про зобов`язання органу, який контролює справляння надходжень бюджету по рахунку подати до органу Казначейства відповідне подання. Також зазначено, що між ним та позивачем не виникли спірні правовідносини, позивач не пред`являє позовні вимоги безпосередньо до нього та не вказує у позовній заяві на жодні його протиправні дії чи бездіяльність.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату час та місце судового розгляду справи, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа - ухвали суду від 07.03.2024, яка наявна у матеріалах справи.

Беручи до уваги: - приписи статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку; - норми частин 1 та 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника; - належне повідомлення відповідачів та третю особу про дату, час та місце розгляду справи, явка яких не визнавалась судом обов`язковою; - наявність у суду всіх необхідних матеріалів (доказів) для вирішення спору по суті - спір вирішується у відсутності представників відповідачів та третьої особи за наявними матеріалами, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперчення, об`єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Фактичні обставини справи вказують на те, що 19.05.2023 до Державної служби геології та надр України подано заяву та додаткові матеріали Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" № 1905-23 від 19.05.2023 (вх. № 46-ПР/1-23 від 19.05.2023) щодо ініціювання продажу спеціального дозволу 3 на користування надрами на аукціоні (електронних торгах) ділянки Воронівська-2, яка розташована в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області.

Державна служба геології та надр України листом № 2811/08/2-23 від 29.06.2023 звернулась до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України стосовно розгляду питання про надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промисловою розробкою родовищ) піску ділянки Воронівська-2, яка розташована в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області.

Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України листом № 25/4-17/11036-23 від 11.07.2023 (вх. № 502-МД/1-23 від 11.07.2023) внесено пропозицію щодо включення ділянки Воронівська-2, яка розташована в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області, з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням (промислова розробка родовищ) піску, д переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, за умови дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, у тому числі щодо режиму охорони та використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду і земель, зарезервованих для заповідання, особливо 5 цінних земель, водних об`єктів, їх басейнів, водоохоронних зон (включаючи заплави) і прибережних захисних смуг.

Наказом Державної служби геології та надр України № 470 від 19.09.2023 "Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон (електронні торги)" затверджено перелік ділянок надр разом з відповідними програмами робіт, зокрема, в частині, що стосується ділянки Воронівська-2, та виставлено на аукціон (електронні торги) з продажу спеціальних дозволів користування надрами.

10.10.2023 відбувся аукціон щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/).

Відповідно до Протоколу електронного аукціону № SUE001-UA-20230920-21221 від 10.10.2023 та вимог Порядку проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 993 від 23.09.2020 (далі - Порядок № 993), аукціон відбувся, за результатом якого переможцем стало Товариство з обмеженою відповідальністю "Род-Стандарт" з ціною реалізації 40 000 000,00 грн.

10.11.2023 Державною службою з геології та надр було прийнято наказ № 578, яким позбавлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Род-Стандарт" (код ЄДРПОУ 44795492) права на отримання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з невнесенням в установлений строк винагороди оператору, через якого переможець аукціону набув право на участь в аукціоні, та непідписанням договору купівлі-продажу дозволу в установлений строк.

Також, 10.11.2023 Державною службою геології та надр України було сформовано Протокол, яким визнано переможцем електронного аукціону Товариство з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" з ціновою пропозицією 36 000 000,00 грн.

З метою участі в аукціоні позивачем сплачено гарантійний внесок у сумі 2 000 000,00 грн та 24.11.2023 організатором електронного майданчика Товариство з обмеженою відповідальністю "Біддінг Тайм" здійснено перерахунок суми гарантійного внеску до державного бюджету, що підтверджується платіжною інструкцією № 11069 від 24.11.2023.

12.12.2023 Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 663 про позбавлення права на отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідно до п. 1 якого вирішено позбавити Товариство з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" (код ЄДРПОУ 44883536) права на отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи існує накладка за географічними координатами ділянки, що зазначена у формі № 3-г поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" та ділянки Воронівська-2, яка була лотом на аукціоні, що зазначено у відповіді Державної служби геології та надр України від 02.11.2023 № 4621/05-4/2-23, до якої долучений лист ДНВП "Геоінформ України" № 06/306-4083 від 23.10.2023 та ситуаційний план перетину площ ділянки піску Воронівська-2, виставленої на аукціон (електронні торги), та ділянки надр Товариства з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" для проведення РДГВН (реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр) з метою розширення меж спеціального дозволу № 6397 від 26.02.2020.

Факт накладки також підтверджується листом Державної служби геології та надр України від 08.02.2024 № 800/08/2-24 про повернення документів, в якому зазначено, що географічні координати кутових точок ділянки Воронівська-2 повністю накладаються на ділянку надр площею 3,26 га на якій інше товариство проводить роботи з геологічного вивчення згідно із зареєстрованим і погодженим "Переліком об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2022-2025 роки" (форма № 3-гр) від 12.12.2022.

Предметом судового розгляду є матеріально-правова вимога позивача до відповідачів про визнання недійсним аукціону, визнання незаконним та скасування наказу та стягнення 2 000 000,00 грн.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 16-5 Кодексу України про надра, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами здійснюється на підставі заяви надрокористувача та доданих документів у разі розширення меж не більш як на 50 відсотків початково наданої у користування площі (активного об`єму - для спеціальних дозволів на користування надрами, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин), за умови що просторові межі перспективних покладів (активний об`єм), виявлені у процесі геологічного вивчення (дорозвідки), виходять за межі ділянки надр, наданої у користування, та підтверджені відповідними протоколами Державної комісії України по запасах корисних копалин та на суміжній ділянці надр не зареєстровано проведення робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр, а також таку суміжну ділянку надр не надано у користування та (або) не виставлено на аукціон (електронні торги).

Частиною 1 статті 16 Кодексу про надра визначено, що спеціальний дозвіл на користування надрами надається за результатами аукціону (електронних торгів), а за наявності підстав, визначених частиною першою статті 16-2 цього Кодексу, - без проведення аукціону (електронних торгів).

Згідно з ч. 3 ст. 16 Кодексу про надра, аукціон (електронні торги) щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами проводиться шляхом електронних торгів, що здійснюються за допомогою дворівневої автоматизованої інформаційно-комунікаційної системи, яка забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронній формі, які необхідні для проведення аукціону (електронних торгів), запобігання корупційним правопорушенням, та складається з бази даних системи аукціонів (електронних торгів) з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та електронних майданчиків, які взаємодіють через інтерфейс програмування додатків, що надається як код з відкритим доступом та визначає функціональність системи. Порядок проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 8 ст. 16 Кодексу про надра, спеціальний дозвіл на користування надрами надається переможцю аукціону (електронних торгів) за його зверненням.

У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, та (або) видобування різних видів корисних копалин за кількома спеціальними дозволами на користування надрами, крім корисних копалин, що розробляються відкритим способом. При цьому в угоді про умови користування надрами визначаються просторові межі та координати кутових точок ділянки надр, наданої у користування щодо кожного виду корисних копалин (ч. 16 ст. 16 Кодексу про надра).

Відповідно до положень Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14.06.2013 № 263 (далі - Порядок № 263), дія цього Порядку регулює відносини, що виникають під час здійснення господарської діяльності з геологічного вивчення, у тому числі на стадії дослідно-промислової розробки, яка провадиться на ділянках надр, і поширюється на суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які мають намір проводити роботи і дослідження з геологічного вивчення надр у межах території України та її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку № 263, державну реєстрацію РДГВН здійснює Державна служба геології та надр України відповідно до вимог цього Порядку шляхом додання електронними засобами інформації, зазначеної у пункті 3.3 розділу III цього Порядку, на переліку об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр за формою № 3-гр (далі - Перелік РДГВН) згідно з додатком до цього Порядку та внесення запису в журнал державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр.

Відповідно до п. 1.4 Порядку № 263, державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі: - діючого спеціального дозволу на користування надрами; - діючого спеціального дозволу на користування надрами разом з описом робіт та досліджень, які будуть виконуватись надрокористувачем, та інформацією щодо визначення просторових меж (як за площею, так і за глибиною) суміжної ділянки надр за умови, що зазначена суміжна ділянка надр не є частиною об`єкта Державного фонду родовищ корисних копалин, що обліковується державним балансом запасів корисних копалин, але не більш як на 50 відсотків від площі раніше наданої у користування ділянки надр, просторові межі якої визначені в діючому спеціальному дозволі.

Пунктом 1.7 Порядку № 263, у разі наявності наміру розширення меж діючого спеціального дозволу на користування надрами заявник додатково надає опис робіт та досліджень, які будуть виконуватись надрокористувачем, та інформацією щодо визначення просторових меж (як за площею, так і за глибиною) суміжної ділянки надр, але не більш як на 50 відсотків від площі раніше наданої у користування ділянки надр, просторові межі якої визначені в діючому спеціальному дозволі.

Отже, не допускається проведення робіт з геологічного вивчення однієї ділянки на один вид корисних копалин в межах різних спеціальних дозволів.

Відповідно до положень Порядку проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 993 (далі - Порядок № 993), цей Порядок визначає процедуру продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл).

Гарантійний внесок - платіж, що здійснюється заявником для набуття статусу учасника аукціону шляхом перерахування коштів на рахунок організатора (оператора) електронного майданчика, що зазначається в оголошенні про проведення аукціону (п. 3 ч. 2 Порядку № 993).

Відповідно до абз. 1, 3, 4 п. 16 Порядку № 993, для участі в аукціоні заявник проходить процедуру реєстрації та подає заявку для участі в аукціоні шляхом заповнення електронної форми в його особистому кабінеті. Після проходження процедури реєстрації та подання заявки заявник сплачує гарантійний внесок у будь-якій установі банку на підставі сформованого організатором (оператором) в особистому кабінеті заявника рахунка або безпосередньо на електронному майданчику за допомогою платіжних систем, якщо функціонал електронного майданчика забезпечує таку можливість. Розмір гарантійного внеску становить 20 відсотків початкової ціни лота, але не менше 10000000 (десяти мільйонів) гривень для корисних копалин, які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави, 20000000 (двадцяти мільйонів) гривень для вуглеводнів, 2000000 (двох мільйонів) гривень для родовищ та/або ділянок надр, що містять пісок, та 1000000 (одного мільйона) гривень для інших корисних копалин (крім лота з продажу спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку, видобування підземних вод (у тому числі мінеральних) для всіх потреб).

Пунктом 32 Порядку № 993 визначено, що гарантійний внесок або його частина, що дорівнює ціні реалізації лота (якщо розмір гарантійного внеску більший за ціну реалізації лота), сплачений (сплачена) переможцем, перераховується організатором (оператором) до державного бюджету протягом п`яти робочих днів після опублікування протоколу. Якщо розмір гарантійного внеску більший за ціну реалізації лота, то різниця між частиною, перерахованою до державного бюджету, та сплаченим гарантійним внеском повертається переможцю протягом п`яти робочих днів з дня отримання ним дозволу. Гарантійний внесок переможця зараховується до ціни реалізації лота. Іншим учасникам внесена сума гарантійного внеску повертається організатором (оператором) протягом п`яти робочих днів після завершення аукціону, крім учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією після переможця, а у разі однакових цінових пропозицій учасників - тому, хто подав цінову пропозицію раніше. Такому учаснику гарантійний внесок повертається протягом п`яти робочих днів з дня отримання переможцем дозволу. Якщо аукціон не відбувся або лот знято з продажу відповідно до цього Порядку, гарантійний внесок підлягає поверненню учасникам протягом п`яти робочих днів з наступного дня після визнання аукціону таким, що не відбувся, або зняття лота з продажу, крім випадків, передбачених пунктом 30 та абзацом четвертим пункту 34 цього Порядку. У випадках, передбачених пунктом 30 та абзацом четвертим пункту 34 цього Порядку, гарантійні внески учасників перераховуються організатором (оператором) до державного бюджету.

Отож, у разі, якщо окремо визначений суб`єкт господарювання здійснює певний вид користування надрами в межах конкретної ділянки на підставі виданого у встановленому порядку спеціального дозволу, дія якого не закінчилась та/або не припинена у визначеному законодавством порядку, то відповідач Державна служба геології та надр України як дозвільний орган позбавлений можливості видавати будь-який інший дозвіл на користування таким видом корисних копалин на відповідній ділянці.

При цьому, суд зазначає, що аукціон - це спосіб продажу права, за яким його власником стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну, а тому правомірність аукціону підлягає оцінці за загальними правилами оцінки правочинів.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Частиною 3 статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Приписами ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України визначено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Тлумачення змісту ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України свідчить, що недійсний правочин не створює для сторін тих прав і обов`язків, які він мав створювати, а породжує лише передбачені законом наслідки, пов`язані з його недійсністю.

Такі юридичні наслідки під час виконання сторонами недійсного правочину поєднуються з реституційними, які полягають у поверненні в натурі кожною стороною одна одній, одержаного ними на виконання цього правочину.

Двостороння реституція є обов`язковим наслідком визнаного судом недійсним правочину та не може бути проігнорована сторонами. Тобто при недійсності правочину повернення отриманого сторонами за своєю правовою природою становить юридичний обов`язок, що виникає із закону та юридичного факту недійсності правочинну. Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 23.09.2021 у справі № 909/1907/15.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

З огляду на просторову накладку земельної ділянки та видачею дозволу на геологічне вивчення та видобуток піску на якій вже було зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" суд дійшов висновку, що аукціон слід визнати недійсним, а також відповідно слід визнати незаконним та скасувати наказ № 633 від 12.12.2023, яким позбавлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" права на отримання спеціального дозволу на користування надрами та стягнути 2 000 000,00 грн гарантійного внеску, сплаченого у зв`язку із участю в аукціоні щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами, як похідних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

При зверненні з позовом до суду (із врахуванням заяви про зміну предмету позову) позивач сплатив судовий збір в сумі 35 368,00 грн (квитанція № 7193-6225-0615-2490 від 23.11.2023 та платіжна інструкція № 0.0.3356038331.1 від 12.12.2023).

В судовому засіданні представник позивача просив стягнути тільки судовий збір, Витрати на професійну правничу допомогу представник позивача не заявив.

За правилами, встановленими п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч. 9 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

З огляду на задоволення позову в повному обсязі, судовий збір в сумі 35 368,00 грн слід покласти на відповідача Державну службу геології та надр України, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.

Керуючись ст. 2, 13, 123, 129, 202, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" до Державної служба геології та надр України та Головного управління державної казначейської служби України у м. Києві, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Воронівський піщаний кар`єр" про визнання недійсним аукціону, визнання незаконним та скасування наказу та стягнення 2 000 000,00 грн задовольнити.

Визнати недійсним аукціон проведений 10.10.2023 Державною службою геології та надр України щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/) та результати його проведення.

Визнати незаконним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 663 від 12.12.2023 "Про позбавлення права на отримання спеціального дозволу на користування надрами".

Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління казначейської служби в м. Києві (вул. Терещенківська, 11а, м. Київ, 01601; код ЄДРПОУ 37993783) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" (вул. Пасічна, буд. 5, м. Рогатин, Івано-Франківська обл., 77001; код ЄДРПОУ 44883536) грошових коштів у сумі 2 000 000,00 грн, сплачені як гарантійний внесок за участь в електронному аукціоні проведеного 10.10.2023 Державною службою геології та надр України щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислова розробка родовищ) - Ділянка Воронівська-2, загальною площею 19,79 га, строком на 20 років (посилання на аукціон - https://prozorro.sale/auction/SUE001-UA-20230920-21221/).

Стягнути з Державної служба геології та надр України (вул. Цедіка Антона, буд. 16, м. Київ, 03057; код ЄДРПОУ 37536031) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рогатинський кар`єр" (вул. Пасічна, буд. 5, м. Рогатин, Івано-Франківська обл., 77001; код ЄДРПОУ 44883536) 35 368,00 грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29.03.2024.

Суддя С. М. Кобецька

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118001673
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —909/1055/23

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Постанова від 24.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Постанова від 01.07.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 05.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні